صرافی P2P چیست؟ + بهترین صرافی‌های همتا به همتا

صرافی p2p

امروزه دنیای کرپتوکارنسی‌ها به‌صورت گسترده‌ای در حال رشد و توسعه است؛ از این رو پلتفرم‌های معاملاتی و روش‌های خرید و فروش این دارایی‌ها هم به سرعت در حال تغییر و بروزرسانی خود هستند.

دنیای ارزهای‌دیجیتال دارای قانون خاصی نیست! اما قانون‌گذاران به‌مرور به این حوزه ورود خواهند کرد تا از کلاهبرداری‌ها و ورشکستگی‌ها جلوگیری کنند.

با این حال بعضی از قانون‌ها به ضرر پلتفرم‌های معاملاتی تمام خواهد شد و این پلتفرم‌ها نمی‌توانند به کاربران کشورهای تحریم شده مانند ایران، خدمات ارائه دهند.

عناوین مطلب:

به همین دلیل صرافی‌های غیرمتمرکز و صرافی‌های P2P به‌وجود آمده‌اند تا بازار ارزهای دیجیتال را با همان آرمان همیشگی خود یعنی بی‌حد و مرز بودن، گسترش و پیشرفت دهند.

صرافی P2P چیست؟

صرافی‌های ارزهای دیجیتال، بستری را برای کاربران ارزهای دیجیتال فراهم کرده تا با پرداخت کمترین هزینه کارمزد، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خرید و فروش کنند.

بعدها، این پلتفرم‌ها امکانات بیشتری مانند معاملات فیوچرز، آپشن و حتی بسترهای وام‌دهی و استیکینگ را برای مشتریان خود فراهم آوردند.

صرافی‌های به‌وجود آمده با وجود حرفه‌ای و کامل بودن، یک مشکل اساسی داشتند؛ اینکه همه‌ی آن‌ها متمرکز بودند و توسط یک شخص یا سازمان مرکزی کنترل می‌شدند.

متمرکز بودن این پلتفرم‌ها باعث می‌شد که مزایای دیگر آن‌ها زیاد به چشم نیاید.

برای پشت‌سرگذاشتن این مشکلات، صرافی‌‌های P2P به‌وجود آمدند. این پلتفرم‌ها توسط هیچ سازمان یا شخص خاصی کنترل و مدیریت نمی‌شوند.

GettyImages 1218766805
صرافی‌های p2p یا همتا به همتا شبیه به صرافی‌های متمرکز هستند ولی با رعایت قانون غیرمتمرکز بودن.

صرافی P2P چگونه کار می‌کند؟

برای درک نحوه کار صرافی های P2P، در مرحله اول باید با نحوه‌ کار صرافی‌های متمرکز آشنایی پیدا کنیم.

در یک صرافی متمرکز، فردی که قصد فروش ارزدیجیتال خود را دارد، می‌تواند آن را در دفترچه سفارشات (Order Book) برای فروش قرار دهد.

در مقابل، فردی که قصد خرید ارز دیجیتال را دارد، می‌تواند از طریق همین دفترچه سفارشات، ارز دیجیتال خود را خریداری کند.

زمانی که سفارشات خریدار و فروشنده در اوردربوک با یکدیگر مچ شوند، در این لحظه صرافی معاملات را انجام می‌دهد و ارزها را برای خریدارها می‌خرد و برای فروشنده‌ها می‌فروشد.

صرافی با توجه به این واقعیت که بر دارایی خریدار و کیف پول آنها دسترسی دارد، معامله را خیلی سریع انجام می‌دهد.

همچنین این فرض را هم در نظر می‌گیرد که خریدار، به‌طور کامل ایمنی صرافی و اکانت خود را رعایت کرده است. هنگامی که خرید انجام می‌شود، وجه یا ارز موردنظر به کیف پول فروشنده منتقل می‌شود.

این عملیات به این معنی است که معامله‌گران باید به یک سازمان متمرکز برای دریافت پول خود متکی باشند.

ممکن است این چرخه و عملیات بسیار سریع و معقول به‌نظر برسد؛ اما صرافی‌های متمرکز همیشه در خطر سرقت و هک شدن قرار دارند.

حتی ممکن است تیم توسعه‌دهنده یک پروژه همکاری خود را با یک صرافی قطع کند که در این صورت دارایی‌های کاربر داخل کیف پول صرافی مسدود خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

آیا بلاک‌چین یک سیستم P2P است؟

بله! فناوری بلاک‌چین، غیرقابل هک بوده و یک سیستم همتا به همتا است که نشان می‌دهد کل زنجیره از طریق گره‌های مختلف تشکیل شده است.

به همین دلیل این عملکرد نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌نویس و هکری نمی‌تواند به کل بلاک‌چین دست پیدا کند. آن‌ها حداکثر می توانند یکی از گره‌ها را در دست بگیرند.

از آن‌جایی که یکپارچگی اطلاعات در هر یک از گره‌های بلاک‌چین مورد نیاز است، حتی تلاشی که برای شکستن رمزنگاری انجام شود نیز بی‌معنی خواهد بود!

بلاک‌چین به هر شکل قابل تصوری، یک سیستم همتا به همتا بوده که برای بازارهای مالی، احراز و تایید هویت و گروه بزرگی از برنامه‌های کاربردی مختلف، در نظر گرفته شده که به خودی خود، شفاف و امن است!

معاملات در صرافی های P2P چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی که متوجه شده‌ایم صرافی‌های متمرکز چگونه کار می‌کنند، تعریف صرافی‌های غیرمتمرکز برایمان راحت‌تر است.

در تمامی مراحل خرید و فروش و نقل و انتقالات، هیچ دخالتی از هیچ مرجع یا سازمان متمرکزی در این نوع از صرافی‌ها وجود ندارد.

صرافی P2P علاوه بر ویژگی‌های صرافی‌های غیر متمرکز، مانند صرافی‌های متمرکز دارای یک اوردر بوک است که در آن خریداران و فروشندگان سفارش‌های خرید و فروش خود را لیست می‌کنند.

اما با این تفاوت که، در صرافی P2P به جای مچ کردن سفارشات، افراد با یکدیگر مچ می‌شوند!

i 5
معاملات در صرافی p2p بدون دخالت سازمان‌ها و توسط خریدار و فرشونده انجام می‌شود.

تراکنش‌ها توسط قراردادهای هوشمند که یک ویژگی ذاتی بلاک‌چین است، اجرا می‌شود.

قرارداد هوشمند به خریدار و فروشنده کمک می‌کند تا مبالغ وثیقه را (در صورت نیاز) مشخص کنند و هنگامی که معامله طبق خواسته فروشنده انجام شد، وجه نقد به فروشنده تحویل داده می‌شود.

از آنجایی که هیچ “سازمان” یا اشخاصی در صرافی‌های P2P وجود ندارند تا در یک معامله دخالت کنند، تمامی مراحل توسط یک قرار داد هوشمند اجرا و مدیریت می‌شود.

صرافی‌های متمرکز معمولاً سریعتر از P2Pها هستند اما هزینه تراکنش‌ها، در صرافی غیرمتمرکز با صرافی متمرکز کاملا متفاوت است.

بهترین صرافی P2P ارز دیجیتال

در ادامه بهترین صرافی‌های P2P ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

Binance P2P

صرافی بایننس قبلاً اعتبار خود را در فضای کریپتوکارنسی به دست آورده است.

این واقعیت که آنها در حال ورود به عرصه صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هستند باید یک عامل قوی برای شما باشد تا پذیرش رو به رشد صرافی‌های P2P را در نظر بگیرید.

i 6
صرافی Binance P2P از معروفترین صرافی‌های همتا به همتا در جهان است.

LocalBitcoins

همان‌طور که از نام لوکال بیت‌کوین پیداست، این صرافی غیرمتمرکز ،معاملات بین بیت‌کوین و ارزهای فیات را تسهیل می‌بخشد.

چیزی که LocalBitcoins را نسبت به رقبای خود برتر می‌کند این است که حضور خود را در بیش از 248 کشور و بیش از 16000 شهر به ثبت رسانده است.

این ارقام شامل کشورهایی مانند هند نیز می‌شود؛ جایی که قوانین ارزهای دیجیتال برای صرافی‌های متمرکز مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: آموزش خرید و فروش بیت‌کوین در Localbitcoins

Paxful

صرافی غیرمتمرکز Paxful در سال 2015 تأسیس و راه‌اندازی شد.

یکی از مشخص‌ترین و بارزترین ویژگی‌های این صرافی رابط کاربری آسان آن است؛ چیزی که در بین صرافی‌های P2P بسیار غیرمعمول است.

این صرافی علاوه بر کارمزدهای فوق‌العاده پایین، یک پلتفرم وابسته نیز دارد که افراد را با یک شبکه بلاک‌چینی خوب جذب می‌کند. Paxful همچنین بیش از 300 روش پرداخت مختلف را قبول می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کیف پول و صرافی پکس فول (Paxful)

Remitano

هسته مرکزی این صرافی در سیشل قرار دارد. برنامه‌‎های این صرافی برروی اپلیکشن‌های موبایل بر بستر iOS و  Android وجود دارد .

Remitano نیز چندین روش پرداخت را قبول می‌کند، رابط کاربری خیره‌کننده‌ای دارد و بخش پشتیبانی مشتری آن‌ها به‌صورت 24 ساعته و در7 روز هفته فعال است.

مزایای صرافی P2P چیست؟

صرافی ارز دیجیتال P2P دارای مزایای فراوانی است که آن را به انتخابی امن و درست برای بسیاری از علاقه‌مندان باتجربه کریپتو تبدیل می‌کند.

برای ماکسیمالیست‌های دنیای بلاک‌چین که معتقدند ویژگی‌های تمرکززدایی باید در تمامی کاربردهای احتمالی بلاک‌چین جابه‌جا شوند، صرافی‌های p2p گزینه مناسبی است.

بیشتر بخوانید: ماکسیمالیسم (Maximalism) بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

عدم وجود هیچ مرجع و سازمان متمرکزی تضمین می‌کند که کارمزدها و هزینه‌های اضافی به حداقل ممکن می‌رسد.

باید درک کرد که هر صرافی متمرکز، در اصل، شرکتی است که باید حقوق کارکنان خود را بپردازد و کمیسیون‌ها، بخش عمده‌ای از حقوق و دستمزد آن‌ها را علاوه بر سودشان تشکیل می‌دهند.

اما در صرافی P2P نیازی به پرداخت حقوق نیست. مطمئناً هزینه‌ای برای کارمزد شبکه‌های بلاک‌چین جمع‌آوری می‌شود، اما این هزینه‌ها در مقایسه با یک صرافی متمرکز بسیار کمتر است.

کل فرآیند معاملات با استفاده از یک قرارداد هوشمند انجام می‌شود که چیزی جز یک نرم افزار نیست. عدم مداخله انسانی تضمین می‌کند که امنیت در صرافی‌های p2p به حداکثر می‌رسد.

از آنجایی که کل ماهیت صرافی ارز دیجیتال p2p  غیرمتمرکز است، احتمال ورشکسته شدن یک صرافی غیرمتمرکز تقریبا 0 است و چون هیچ دولت یا مقامی وجود ندارد که این صرافی را از بین ببرد، می‌توان از عملکرد همیشگی آن اطمینان حاصل پیدا کرد.

یکی دیگر از مزایای مهم ارائه شده صرافی P2P، تضمین حریم خصوصی و ناشناس ماندن است.

صرافی‌های متمرکز موظف هستند که مطمئن شوند مشتریان‌شان فرآیندهای KYC/AML را تکمیل کنند و آنها ملزم به پیروی از مقررات در نظر گرفته شده برای مؤسسات مالی هستند.

این بدان معناست که صرافی در معرض خطر هک داده‌های خصوصی به دست‌ هکرها قرار دارد.

صرافی‌های غیرمتمرکز چنین مراحل سخت و پیچیده‌ای ندارند و حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن در آن‌ها اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: 9 صرافی ایرانی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

سوالات متداول

صرافی P2P چیست؟

صرافی p2p نوعی صرافی ارزهای دیجیتال است که از طریق آن معامله‌گران می‌توانند بدون دخالت شخص ثالث یا سازمان متمرکز، بصورت مستقیم با یکدیگر معامله کنند.

آیا بلاک‌چین یک سیستم P2P است؟

پاسخ “بله” است! این پاسخ سرراست، نشان‌دهنده ادغام میلیاردها دلار از دارایی‌های سازمان‌ها است. بلاک‌چین، غیرقابل هک و یک سیستم همتا به همتا است که نشان می‌دهد کل زنجیره از طریق گره‌های مختلف تشکیل شده است.

بهترین صرافی P2P ارز دیجیتال کدام است؟

از بهترین و معتبرترین صرافی‌های P2P می‌توان به Binance P2P ،LocalBitcoins و Paxful اشاره کرد.

جمع‌بندی

با توجه به اینکه بلاک‌چین یک فناوری غیرمتمرکز است، صرافی‌‌های p2p به‌وجود آمدند تا مشکل متمرکز بودن صرافی‌ها را حل کنند.

این پلتفرم‌ها توسط هیچ سازمان یا شخص خاصی کنترل و مدیریت نمی‌شوند. با این حال، شبیه به همان صرافی‌های متمرکز هستند ولی با رعایت قانون اصلی غیرمتمرکز بودن.

 در آینده، صرافی‌های p2p ارز دیجیتال می‌توانند جای پای خود را در بازارهای مالی محکم کنند و باعث شوند تا کاربران بیشتری از این نوع صرافی‌ها استفاده کنند.

ممکن است نقطه ظعف‌هایی مانند نقدینگی این صرافی‌ها وجود داشته باشد، اما این مسائل، با توجه به اهمیت غیرمتمرکز بودن آن‌ها، قابل حل هستند.

با این حال اگر بعد از مطالعه و بررسی این مقاله علاقه پیدا کردید که در یک صرافی P2P شروع به انجام معاملات کنید، حتما اعتبار آن را بررسی کرده و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx