تفاوت صرافی و بروکر چیست؟

تفاوت بروکر با صرافی

در حال حاضر؛ دو روش معمول برای معامله یا خرید و فروش دارایی در بازارهای مالی مثل سهام، فارکس و ارزهای دیجیتال وجود دارد: استفاده از صرافی و بروکر. اما تفاوت صرافی و بروکر چیست؟

از این رو؛ در این مقاله قصد داریم تا تفاوت صرافی و بروکر را مورد بررسی قرار داده و ویژگی‌ها، کاربردها و نحوه عملکرد هر یک را توضیح دهیم.

بروکر یا کارگزاری چیست؟

بروکر (Broker) یا کارگزار، یک شخص یا شرکتی است که نقش واسط را بین خریدار و فروشنده ایفا می‌کند.

عناوین مطلب:

مفهوم بروکر تنها مختص به بازارهای مالی نیست؛ بلکه این مفهوم در بازار کالا، بازار املاک و مستغلات و … نیز وجود دارد.

در جهان اقتصاد؛ یک بروکر به عنوان یک نهاد مالی غیربانکی، موظف است که نرخ دارایی‌های موجود در بازار را به مشتریان اعلان کرده و سپس سفارش‌های معاملاتی مشتریان خود را از طریق فکس، تلفن یا اینترنت، دریافت کند.

و در نهایت از محل سپرده مشتری اقدام به اجرای دستورات خرید و فروش کند. کارگزاری‌ها با انجام این کار، با استفاده از کارمزد یا کمیسیون انجام دستورات مشتریان خود، کسب درآمد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسپرد و کمیسیون چیست؟

با یک بروکر، دیگر نیازی به خرید یا مالکیت دارایی نیست و بنابراین، معامله از طریق آن‌ها عامل خطر را کاهش می‌دهد.

به این صورت که یک کارگزار با توجه به مسئولیتی که خریدار و فروشنده به او واگذار کرده‌اند، به طور معمول مجموعه‌ای از فعالیت‌های لازم بین خریدار و فروشنده را انجام می‌دهد تا در شرایط مشخص و ایمن، موضوع مورد معامله و هزینه‌های اصلی و جانبی آن تبادل شود.

امروزه تعداد زیادی بروکر وجود دارد که هرکدام از آن‌ها نرم‌افزار خاص خودشان را دارند و مشتریان از طریق آن، از قیمت‌ها مطلع شده و دستورات خرید یا فروش را به بروکر می‌دهند.

در زمینه ارزهای دیجیتال نیز برخلاف صرافی‌های متمرکز، خرید و فروش سرمایه شما توسط یک شبکه معاملاتی انجام می‌شود که به آن بازار فرابورس (مخفف OTC بوده و بازار فرابورس ایران متفاوت است) می‌گویند.

در اینجا بروکرها، فروشنده یا خریدارانی را که مقدار زیادی ارز دیجیتال در اختیار دارند پیدا کرده و آن‌ها را برای انجام معامله با یکدیگر، وصل می‌کنند. انجام این کار توسط بروکر نسبت به صرافی، راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: بروکرهای فارکس: خصوصیات و راهنمای افتتاح حساب

نحوه عملکرد بروکر چگونه است؟

انجام معامله در بروکر به این صورت است که هر شخصی بسته به نیاز خود، برای پیدا کردن خریدار یا فروشنده مناسب و انجام معامله، با بروکر مد نظر ارتباط می‌گیرد.

هنگامی که بروکر طرف معامله را پیدا کرد، هر دو طرف یک قرارداد عدم افشای اطلاعات را امضا کرده و مذاکرات‌شان آغاز می‌شود.

بعد از آن؛ هر دو طرف ارزهای دیجیتال (به عنوان مثال) خود را به بروکر ارسال کرده و جهت تایید نرخ کمیسیون، اوراق موجود را امضا می‌کنند. در نهایت معامله با تسویه ارزهای دیجیتال مورد نظر، بسته خواهد شد.

صرافی چیست؟

در یک تعریف ساده؛ صرافی محلی برای داد و ستد انواع پول بین مردم است.

شیوه کاری صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بازار بورس اوراق بهادار است که در آن خریداران و فروشندگان بر اساس قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال، معاملات خود را انجام می‌دهند.

در واقع قیمت یک ارز دیجیتال در صرافی بر اساس خرید و فروش به دست می‌آید؛ چنانچه تقاضا برای خرید ارزی بیشتر باشد قیمت افزایش، و اگر تقاضا کم باشد قیمت کاهش می‌یابد.

شما می‌توانید از طریق صرافی، یک ارز دیجیتال را خریداری کرده و برای مدت طولانی آن را نگه دارید؛ سپس هنگامی که ارزش آن به مقدار مورد نظرتان رسید، آن ارز را بفروشید و سود خود را به دست آورید.

علاوه بر این؛ در صرافی این امکان وجود دارد که پیشنهاد قیمتی دهید و منتظر بمانید تا خریداری با نرخ تعیین شده شما موافقت کند. در این حالت؛ فروش شما با نرخی که خودتان تعیین کرده‌اید، در صرافی انجام خواهد شد.

صرافی‌ها برای انجام هر تراکنش درصدی را به عنوان کارمزد خود برمی‌دارند که مقدار این کارمزد در صرافی‌های مختلف و در انواع تراکنش‌ها متفاوت است.

به  عنوان مثال ممکن است برخی افراد ارز فیات را به ارز دیجیتال تبدیل کنند و یا بالعکس. در حالی که برخی دیگر فقط ارزهای دیجیتال مختلف را با هم مبادله می‌کنند.

برای مشاهده لیست صرافی‌های ارز دیجیتال کلیک کنید

نحوه عملکرد صرافی چگونه است؟

در صرافی این امکان وجود دارد که تریدرها، ارزهای دیجیتال یا ارز فیات خود را به حساب کاربری‌شان در صرافی منتقل کرده و از صرافی برای خرید ارزهای دیجیتال مختلف استفاده کنند.

تریدرها در صرافی با مشاهده ارزهای دیجیتال متنوع و قیمت‌های خرید و فروش آن‌ها، سفارش خرید یا فروش خود را ثبت می‌کنند.

بعد از آن صرافی، فروشنده یا خریداری را که با سفارش ایجاد مطابقت دارد را پیدا کرده و معامله پایان می‌یابد.

حال که با مفهوم بروکر، صرافی و نحوه عملکرد هر یک آشنا شدید؛ در ادامه به تفاوت‌های این دو مفهوم در ابعاد مختلف می‌پردازیم.

تفاوت صرافی و بروکر؛ ایجاد حساب کاربری

روند ثبت‌نام در بروکر آسان است و جهت انجام معامله و سپرده‌گذاری سرمایه خود، لازم است تا حساب کاربری‌تان را تایید کنید.

برای این منظور باید مدارک مورد نیاز مانند کارت شناسایی یا مدارکی برای اثبات آدرس محل سکونت خود را اسکن کرده و به بروکر مورد نظر خود ارائه دهید.

فرآیند احراز هویت در بروکر نسبت به صرافی سریع‌تر است و معمولا در عرض چند دقیقه این کار انجام خواهد شد.

بعد از تایید حساب کاربری و حساب معاملاتی خود در بروکر، امکان سپرده‌گذاری و خرید و فروش برای شما فراهم می‌شود.

در طرف دیگر، مراحل ثبت‌نام در صرافی بسیار راحت است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که با ورود به وب‌سایت صرافی مورد نظر، ایمیل و پسورد خود را وارد کرده و بعد از آن ایمیلی که وارد کرده‌اید را تایید نمایید.

سپس؛ برای برداشت یا سپرده‌گذاری در حساب خود لازم است فرآیند احراز هویت را انجام دهید. البته ممکن است صرافی منتخب شما نیازی به احراز هویت نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: 9 صرافی ایرانی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

مدارکی که برای احراز هویت در صرافی لازم است، در صرافی‌های مختلف متفاوت است.

به طور معمول برای احراز هویت حساب کاربری خود بایستی تصویری از کارت شناسایی و یا تصویری از خودتان با کارت شناسایی در دستانتان را در وب‌سایت صرافی آپلود کنید.

معمولا تایید یا عدم تایید احراز هویت، طی چند ساعت یا چند روز به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

تفاوت صرافی و بروکر؛ برداشت و سپرده‌گذاری

به طور معمول برای شارژ یا واریز وجه به حساب کاربری خود در یک بروکر، لازم است که دلار یا یورو پرداخت کنید؛ یعنی امکان واریز با ارز دیجیتال برای شما وجود ندارد.

البته ممکن است بروکر منتخب شما، امکان واریز از طریق ارز دیجیتال را نیز داشته باشد که استفاده از این ویژگی برای کاربران ایرانی راحت‌تر است.

مشتریان بروکر روش‌های زیادی برای ایجاد سپرده در اختیار دارند؛ از جمله استفاده از کارت اعتباری، کیف پول‌های الکترونیکی معتبر و غیره.

به عنوان مثال؛ شما می‌توانید از طریق کارت بانکی که قبلا به بروکر معرفی کرده‌اید، به حساب معاملاتی خود دلار آمریکا یا یورو واریز کنید تا در صورت لزوم و در موقعیت خرید؛ به راحتی از آن استفاده نمایید.

از بروکر
برای برداشت وجه از بروکر نیز، استفاده از روش‌هایی مانند کیف پول الکترونیکی، استفاده از وب مانی و برداشت از طریق کارت بانکی (برای کاربران غیرایرانی) مرسوم است.

در طرف دیگر، برای سپرده‌گذاری در یک صرافی، می‌توان از واریز پول فیات استفاده کرد.

در واقع بسیاری از صرافی‌ها از جمله صرافی بایننس، گزینه واریز وجه با کارت‌های مسترکارت، ویزا کارت و … را فراهم کرده‌اند که این موضوع به تسریع فرآیند واریز کمک بسیاری می‌کند.

برداشت سرمایه از صرافی نیز خیلی راحت و بدون هیچ دردسری انجام می‌شود.

معمولا تمام صرافی‌های ارز دیجیتال کیف پول اختصاصی خود را دارند که برای برداشت وجه از آن می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظرتان را به یکی از ارزهای فیات تبدیل کرده و در نهایت آن را به حساب بانکی خود واریز نمایید.

لازم به ذکر است که فرآیند سپرده‌گذاری و فرآیند برداشت از صرافی، در اکثر صرافی‌ها شامل پرداخت کارمزد بوده و درصد آن با توجه به صرافی انتخابی شما متفاوت است.

و در آخر؛ ذکر این نکته بسیار مهم است که مراحل واریز و برداشتی که در بالا توضیح دادیم، برای کاربران ایرانی میسر نیست و کاربران ایرانی بایستی برای انجام این عملیات، از صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی 5 صرافی برتر ارز دیجیتال ایرانی در سال 1401

تفاوت صرافی و بروکر؛ خرید و فروش

معمولا پلتفرم بروکر برخلاف صرافی، تعداد محدودی ارز دیجیتال برای خرید یا فروش به شما ارائه می‌کند.

البته در اکثر بروکرها، ارزهای دیجیتال محبوب برای خرید و فروش کاربران لیست شده‌اند و به احتمال خیلی زیاد شما می‌توانید ارز دیجیتال مدنظر خود را در این لیست پیدا کنید.

پلتفرم بروکر امکانات خوبی برای انجام معاملات در اختیار شما قرار می‌دهد.

در بروکر شما می‌توانید چندین نمودار را در پنجره خود قرار دهید، از مجموعه اندیکاتورها و سایر افزونه‌ها استفاده کنید و جریان قیمت و مظنه را دنبال نمایید.

و فروش در بروکر

یکی از ویژگی‌های مهم بروکرها در موضوع خرید و فروش، اختلاف کمی است که بین پایین‌ترین و بالاترین قیمت در سفارشات وجود دارد؛ درحالی که این اختلاف قیمت در بازار ارزهای دیجیتال ممکن است به چند صد دلار برسد.

اما خرید و فروش در صرافی نیاز به مهارت‌های زیادی از جمله مهارت تحلیل تکنیکال دارد.

در واقع شما با دانش تکنیکال خود و انتخاب ابزار معاملاتی دلخواه در بخش ترید یک صرافی، می‌توانید به راحتی خرید و فروش‌تان را انجام دهید.

دانستن تحلیل تکنیکال از این جهت مهم است که بتوانید با انتخاب نقاط ورود یا خروج دقیق‌تر، جلوی ضررهای سنگین را بگیرید.

یکی از تفاوت‌های بروکر با صرافی، ویژگی‌هایی است که هنگام انجام معامله در صرافی وجود دارد.

در صرافی می‌توانید سفارشات خرید و فروش مورد نظرتان را ثبت و از قابلیت‌های استاپ لیمیت (Stop Limit) و لیمیت اوردر (Limit Order) برای معاملات خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارش در بازارهای مالی؛ Stop Limit ،Limit Orders و …

از دیگر مزایای صرافی این است که تعداد ارزهای دیجیتال لیست شده برای خرید و فروش زیاد است و این موضوع باعث می‌شود که در انتخاب ارز دیجیتال موردنظرتان محدودیتی نداشته باشید.

سوالات متداول

صرافی چیست؟

در یک تعریف ساده؛ صرافی محلی برای داد و ستد انواع پول بین مردم است. شیوه کار صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بازار بورس اوراق بهادار است که در آن، قیمت یک ارز دیجیتال بر اساس خرید و فروش به دست می‌آید. چنانچه تقاضا برای خرید ارزی بیشتر باشد قیمت افزایش یافته و اگر تقاضا کم باشد قیمت کاهش می‌یابد.

بروکر چیست؟

بروکر (Broker) یا کارگزار، یک شخص یا شرکتی است که نقش واسط را بین خریدار و فروشنده ایفا می‌کند. در واقع؛ یک بروکر به عنوان یک نهاد مالی غیربانکی، موظف است که نرخ دارایی‌های موجود در بازار را به مشتریان اعلان کرده و سپس سفارش‌های معاملاتی مشتریان خود را از طریق فکس، تلفن یا اینترنت دریافت و از محل سپرده مشتری اقدام به اجرای دستورات خرید و فروش کند.

روش برداشت و سپرده‌گذاری در صرافی برای کاربران ایرانی چگونه است؟

به دلیل اینکه در صرافی‌های خارجی، امکان واریز و برداشت از طریق کارت‌های اعتباری فراهم شده است، استفاده از این روش برای کاربران ایرانی ساکن ایران غیرممکن است و تنها راه‌حل موجود برای آن‌ها، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی و انجام برداشت یا واریز با پول‌ رایج کشور است.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، برای معامله و خرید یا فروش ارزهای دیجیتال، می‌توان از بروکر یا صرافی استفاده کرد که در این مقاله به تعریف هر مفهوم، کاربردها و تفاوت صرافی و بروکر پرداختیم.

شما می‌توانید با توجه به موارد اشاره شده در این مقاله و نیاز خود، صرافی یا بروکر را برای انجام معاملات‌تان انتخاب نمایید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx