همه چیز درباره استخراج ارز HNT + محاسبه سود ماینر هلیوم

استخراج ارز هلیوم

با معرفی روش‌های مختلف کسب درآمد از دنیای دیجیتال، ایده‌های بسیاری به این صنعت راه پیدا کردند و تکنولوژی‌های متعددی را هم با خود به همراه داشتند.

یکی از این پروژه‌ها که تقریباً سن کمتری نسبت به بقیه دارد، ارز دیجیتال هلیوم است. 

نحوه استخراج ارز هلیوم و همچنین کسب درآمد از آن، با دیگر ارزهای دیجیتال شناخته‌شده‌تر کمی تفاوت دارد. برای استخراج این ارز، شما به دستگاه‌های ماینر هلیوم نیاز خواهید داشت. 

عناوین مطلب:

براساس گزارش‌ها، گفته می‌شود ماینر هلیوم به شغل سودآوری تبدیل شده به طوری که برخی از این ماینر‌ها حداقل ماهیانه 400$ از آن درآمد دارند. البته در هنگام بررسی این ادعا و در هنگام آغاز استخراج هیلوم باید متغیر‌های مهمی مانند قیمت آن، سختی شبکه، قیمت تجهیزات، هزینه مکان و نگهداری را مورد نظر قرار دهیم. 

ماینر هلیوم از آن‌ چیزی که ممکن است در مورد ماین بیت‌کوین تصور کنید کاملا متفاوت است. با این که مکانیزم اجماع این بلاک‌چین POW است اما شیوه استخراج و عملکرد ماینر‌های آن نسبت به روش‌های معمول متفاوت است. 

برای شناخت بیشتر ماینرهای هلیوم و فرآیند سوددهی آن‌ها، ابتدا نیاز است فناوری‌های کلیدی آن را بیشتر بشناسیم.

درباره هلیوم (HNT) بیشتر بدانید

ارز دیجیتال هلیوم که آن را بیشتر با نماد اختصاری HNT می‌شناسیم، مانند دیگر ارزهای دیجیتال، متکی بر تکنولوژی بلاک‌چین است.

این پلتفرم، یک شبکه غیرمتمرکز است که از سال 2019 معرفی شده و به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده است.

استخراج ارز HNT و کسب درآمد از آن، بیشتر در حوزه اینترنت اشیا قرار می‌گیرد. همانطور که در سال‌های اخیر با این مفهوم آشنا شده‌ایم، می‌دانیم که اینترنت اشیا (IoT) درواقع در مسیر ساخت حسگرهای مختلف حرکت می‌کند که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز ما را انتقال می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

تیم توسعه دهندگان ارز هلیوم، هدف فعالیت‌های خود را ساخت یک زیرساخت مطمئن و پایدار برای توسعه بیشتر اینترنت اشیا بیان کرده و با ساخت انواع دستگاه استخراج ارز هلیوم، در این مسیر حرکت خود را آغاز کرده است.

در وب‌سایت رسمی هلیوم، می‌توانیم توضیحات بیشتری را در مورد نحوه استخراج ارز هلیوم و انواع ماینر آن مشاهده کنیم:

«شبکه هلیوم از یک مدل کاملاً جدید پشتیبانی می‌کند که برای اولین‌ بار توسط بلاک‌چین هلیوم ممکن شده است. استخراج ارز HNT با نصب یک دستگاه ساده بر روی پنجره شما انجام می‌شود. به همین سادگی!

هات‌اسپات‌های هلیوم، پوشش شبکه بی‌سیم را تا مایل‌ها اطراف شما فراهم می‌کنند. شما، به‌ عنوان کاربر، برای انجام این کار در قالب HNT پاداش دریافت می‌کنید و مالک توکن‌های هلیوم خواهید شد.

به لطف وجود یک نسخه مبتکرانه از الگوریتم اثبات کار که ما آن را “اثبات پوشش (PoC)” می‌نامیم، هات اسپات شما فقط 5 وات انرژی مصرف می‌کند.»

استخراج ارز هلیوم چگونه انجام می‌شود؟

Hotspot ها در ازای ایجاد و ایمن‌سازی زیرساخت‌های شبکه‌ای و انتقال داده‌های بین دستگاه‌ها، توکن‌های ارز HNT را کسب می‌کنند.

این دستگاه‌های Hotspot در واقع ماینرهای هلیوم هستند که شما با اتصال آن‌ها به اینترنت و دریافت سیگنال از سایر هات‌اسپات‌های نزدیک، اجازه ماین را به آن‌ها می‌دهید.

مقدار HNT توزیع شده در هات اسپات‌ها بستگی به نوع فعالیت آن‌ها بر اساس ارزش شبکه دارد.

هات‌اسپات‌ها برای شرکت در PoC (اثبات پوشش)، دستورالعمل‌ها (چالش‌ها) را دریافت کرده و اطلاعات موردنظر را به Hotspot های مجاور منتقل می‌کنند.

در نتیجه جهت استخراج ارز هلیوم، بدیهی است که هات‌اسپات‌های بدون همسایه‌ (نبود هات‌اسپات‌های مجاور) درآمد کمتری دارند. زیرا فقط قادر به ارسال اطلاعات و چالش‌ها هستند و نمی‌توانند تایید آن‌ها را انجام دهند.

با توجه به مکانی که در نهایت ماینر هلیوم قرار است به کار گذاشته شود، انواع دستگاه‌ها متفاوت خواهند بود. البته که در کل میانگین قیمت ماینر هلیوم نزدیک به 450 دلار است.

در زمان نوشتن این مقاله، قیمت یک ماینر هلیوم از 10 میلیون تومان تا 35 میلیون متغیر است

آیا استخراج ارز هلیوم با گوشی نیز ممکن است؟

خیر. اما بعد از کسب توکن‌های hnt در فرایند استخراج، باید این توکن‌ها را در جایی ذخیره و مدیریت کنید.

تیم توسعه دهندگان هلیوم برای این چالش نیز راه حلی اندیشیده و یک برنامه کیف پول رسمی را تدارک دیده‌اند.

این برنامه روی سیستم‌عامل‌های اندروید و ios قابل نصب بوده و علاوه بر اینکه نظارت بر استخراج ارز هلیوم با گوشی را برای کاربران آسان‌تر می‌کند، ابزارهای موردنیاز برای مدیریت هات اسپات‌های هر کاربر را نیز در اختیار او قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استخراج ارز دیجیتال با آیفون؛ ترفند زیرکانه یا اشتباه بزرگ؟

دستگاه ماینر هلیوم

به دلیل اینکه تیم توسعه دهندگان هلیوم برای دستگاه‌های ماینر‌ هلیوم به‌جای الگوریتم‌های رایج، از الگوریتم اثبات پوشش به‌عنوان پایه بلاک‌چین خود کمک گرفته‌اند، دستگاه‌های استخراج ارز HNT با دیگر ماینرها اندکی تفاوت دارد.

دستگاه استخراج ارز هلیوم
یکی از ماینرهای هلیوم

البته شرکت‌های بسیاری اقدام به ساخت دستگاه‌های ماینر هلیوم کرده و در حال عرضه آن به بازار هستند؛ اما تمام این دستگاه‌ها قبل از استفاده باید با سرویس‌های وب‌سایت اصلی هلیوم، کنترل کیفیت را پشت سر گذاشته تا بتوانند وارد بازار شوند.

استخراج ارز هلیوم را از کجا شروع کنیم؟

قبل از ورود به عملیات استخراج ارز هلیوم، اولین قدم تحقیق کافی در مورد این بلاک‌چین است. باید موارد استفاده آن، کاربرد توکن‌ و مدل توکنومیک آن را به خوبی درک کنیم. 

پس از آن، نوبت به محاسبات می‌رسد. همان‌طور که گفته شد، ماینر‌های هلیوم براساس موقعیت مکانی دستگاه، نرخ سود‌ آوری متفاوتی دارند. ماینر‌های هلیوم نوعی شبکه‌ هات‌اسپات هستند که همه آن‌ها با یک دیگر اطلاعات مختلفی را تبادل می‌کنند. 

در زمان نوشتن این مقاله، هر توکن HNT با قیمت 9.41$ معامله می‌شود که تعداد کل توکن‌های آن 223 میلیون واحد است. حجم بازار (Market cap) این ارز بیش از 1 میلیارد دلار است و با حجم روزانه 2 میلیارد دلار معامله می‌شود.

برای استخراج ارز هلیوم، ابتدا باید ببینیم در موقعیت مکانی ما، قراردادن ماینر هلیوم چه مقدار سود آوری دارد. با توجه به کوچک‌ بودن این دستگاه‌ها، شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی در مکان‌های مختلف قرار دهید. 

محاسبه سود ماینر هلیوم

به وبسایت Hotspotrf.com وارد شوید.

خدمات اولیه این وبسایت برای چند شبیه سازی اول رایگان هستند اما برای استفاده از آن، ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. پس از تایید حساب کاربری توسط ایمیل، در منو بالای وبسایت روی گزینه Portal کلیک کنید.

در بخش پورتال شما به قابلیت شبیه سازی استخراج هلیوم دسترسی خواهید داشت. اولین چیزی که در این وبسایت نظر شما را جلب خواهد کرد، نقشه محل زندگی شما است که محدوده‌های سبز رنگ نشان دهنده فعالیت سایر ماینر‌های هلیوم در آن منطقه هستند.

از پنل سمت چپ، تب Simulate را انتخاب کنید.

شبیه سازی استخراج هلیوم

در بخش Radio Frequency Setting، باید اطلاعات ماینر مورد نظر خود را وارد کنید. با یک جستجو در اینترنت می‌توانید دستگاه‌های ماینر هلیوم موجود در ایران را در فروشگاه‌های آنلاین بیابید. 

در این مثال، ما دستگاه FinestraMiner را انتخاب کرده‌ایم. این دستگاه حدودا 13 میلیون تومان قیمت دارد. حالا مشخصات دستگاه را در بخش شبیه سازی پرتال وبسایت وارد می‌کنیم. 

فرکانس این دستگاه 915 است، کادر بعدی مربوط به قدرت آنتن است. هر سازنده‌ دستگاه، آنتن متفاوتی را در کنار دستگاه قرار می‌دهد بنابراین در این‌جا برای این دستگاه ما آنتن 5 دسی‌بل را در نظر می‌گیریم که می‌توان آن را با قیمت مناسبی در بازار یافت. 

کادر بعدی در مورد میزان کاهش قدرت آنتن برحسب دسی‌بل است. این کادر مربوط به کابل بین آنتن و دستگاه می‌شود که اگر فاصله آن بیش از 3 متر است باید یک تقویت کننده برای آن در نظر بگیرید. ما عدد 0 را برای آن در نظر می‌گیریم. 

پر کردن اطلاعات مربوط به ماینر هلیوم

کادر بعدی مربوط به ارتفاع آنتن از سطح زمین است. مسلما هر چه ارتفاع بیشتر باشد، کیفیت آنتن‌دهی نیز بهتر خواهد بود. در این مثال ما عدد 5 را برحسب متر وارد کرده‌ایم. 

کادر بعدی مربوط به محل قرار گیری آنتن است. در حالت Indoor، آنتن شما در درون ساختمان یا فضای بسته قرار دارد و حالت outdoor به فضای باز اشاره دارد. اگر آنتن شما درون ساختمان است(مانند مثال ما) گزینه indoor‌ را انتخاب کنید.

در کادر آخر در منو Terrain باید نوع زمین را انتخاب کنیم. گزینه پیشفرضی که در عکس بالا مشاهده می‌کنید به بافت شهری با ساختمان‌های بلند اشاره دارد. ما با انتخاب این حالت، کار را ادامه می‌دهیم. 

پس از انتخاب محل مورد نظر بر روی نقشه، دکمه Simulate‌ را بزنید. انجام محاسبات آن کمتر از یک دقیقه زمان نیاز دارد. پس از آن در تب output نتایج نمایش داده می‌شود. 

بر روی نقشه، شما میزان پوشش سیگنال دستگاه خود را مشاهده می‌کنید. در این نقشه اگر روی یکی از هات اسپات‌های موجود کلیک کنید، می‌توانید میزان درآمد‌ آن‌ها را در 24 ساعت، 7 روز و یک ماه گذشته مشاهده کنید. نقطه‌های قرمز به معنای عملکرد ضعیف و بنفش به معنای عملکرد بهتر هستند.

یکی از هات‌اسپات‌های موجود در شهر تهران

برای محاسبه درآمدمان از استخراج ارز هلیوم در منطقه مورد نظر، به گزارش قبل مراجعه کنید. در این گزارش باید به عدد Witnesses توجه شود.

Witness در واقع هات‌ اسپات‌های فعال در نزدیکی منطقه شما هستند که ماینر شما به آن‌ها متصل می‌شود. حداکثر عدد این متغیر 100 است که شما بیشترین درآمد را در این حالت کسب خواهید کرد. البته فعال بودن hotspot مسئله مهمی است که باید آن توجه شود. 

این عدد را به خاطر بسپارید و به وبسایت ماشین حساب هلیوم مراجعه کنید. اطلاعات کادر‌ها را وارد و بر روی دکمه Calculate Earning بزنید.

محاسبه سود استخراج هلیوم

در بخش پایین این وبسایت، شما می‌توانید در ازای استخراج هلیوم، پاداش خود را مشاهده کنید. 

همچنین شما می‌توانید با انتخاب نقاط شهری متفاوت که به صورت شش ضعلی نشان داده شده‌اند، تعداد Witness هر منطقه را برای قرار دادن دستگاه ماینر هلیوم برای استخراج این ارز مشاهده کنید.

آیا استخراج هلیوم به‌صرفه است؟

در قسمت قبل یک محاسبه ساده با دستگاه انتخابی انجام داده‌ایم. هما‌نطور که مشاهده کردید، در زمان نوشتن این مقاله، برای مثال در بهترین نقطه شهر تهران بیشترین تعداد Witness از عدد 4 فراتر نمی‌رود. با وارد کردن این اعداد در ماشین حساب معرفی شده، عدد 9.4$ برای روزانه و 281$ برای بازه ماهانه به شما نمایش داده می‌شود.

اما زمانی که داده‌های موجود در این نقشه در مورد ماینر‌های فعال در منطقه مذکور مورد ارزیابی قرار دهیم، درآمد ماهانه آن‌ها از 10 دلار فراتر نرفته است. 

به نظر می‌رسد استخراج هلیوم و میزان بازدهی آن بسته به مناطقی که در آن قصد راه اندازی ماینر‌های آن را دارید، ارتباط مستقیمی دارد. با این حال از زمان عرضه عمومی این بلاک‌چین، عملیات استخراج هلیوم شدت زیادی گرفته است و شما با رقبای زیادی مواجه هستید.

در هر صورت، میزان سودآوری شما به شکل مستقیمی به محل و کانفیگ اولیه بستگی دارد. قرار دادن آنتن در بالاترین نقطه ممکن برای بیشترین پوشش منطقه بسیار حائز اهمیت است. پاداش‌های شما براساس تراکم Hex (hex density) محاسبه می‌شود.

این بدان معناست که همه پاداش‌های استخراج هلیوم توسط شما در مقیاس انتقال (transmit scale) که یک عدد 0 تا 1 است ضرب می‌شود. البته پایین بودن مقیاس انتقال به معنای کاهش درآمد hotspot نیست. با استفاده از Helium Explorer شما می‌توانید مقیاس انتقال منطقه‌ای که در آن قرار دارید را با سایر مناطق همسایه را مقایسه کنید. 

به خاطر داشته باشید که مقیاس انتقال به صورت مستقیم بر روی درآمد شما از استخراج هلیوم موثر نیست. 

برخی نکات در هنگام راه‌اندازی ماینر هلیوم

اگر قصد استخراج این ارز را در سر دارید، می‌توانید با توجه نکاتی که در اینجا به آن اشاره می‌شود، بازدهی آن را بهبود دهید. 

اگر ماینر شما در داخل ساختمان قرار دارد و از آنتن پیشفرض آن استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ را تا حد ممکن نزدیک به پنجره قرار دهید. پنجره‌ای را انتخاب کنید که رو به فضای باز باشد. این مسئله در سیگنال دهی آنتن آن اهمیت زیادی دارد.

نکته بعدی این که استخراج هلیوم نیازمند اینترنت قدرتمند و پایدار است. بهتر است از کابل‌های شبکه برای اتصال اینترنت به آن استفاده کنید. این مسئله همگام سازی اولیه و آتی را پایدارتر می‌کند.

پیشنهاد می‌شود قبل از روشن کردن دستگاه، حتما یک آنتن به آن متصل کنید. گفته می‌شود اگر دستگاه بدون آنتن روشن شود، ممکن است آسیب ببیند.

صبور باشید. در هنگام راه اندازی اولیه، دستگاه اطلاعات زیادی را از بلاک‌چین هلیوم برای همگام سازی دانلود می‌کند این مسئله زمان زیادی نیاز دارد. مطمئن شوید که حجم اینترنت بین‌الملل شما برای عملیات همگام سازی اولیه و عملکرد معمول دستگاه‌ها کافی باشد.

برای پوشش بهتر منطقه در هنگام استخراج هلیوم، توصیه می‌شود از آنتن‌های قدرتمند استفاده کنید. مثلا آنتن‌های 5.8 dBi برای شروع می‌توانند گزینه خوبی باشد. 

بهترین منطقه برای قرار دادن ماینر جایی است که فاصله شما از سایر ماینر‌ها نه چندان دور و نه چندان نزدیک باشد. فقط به اندازه‌ای به آن‌ها نزدیک شوید که امکان دریافت سیگنال وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

ارز هلیوم، از جدیدترین ارزهای دنیای دیجیتال است که توکن‌های آن به‌عنوان پاداش برای فعالیت دستگاه‌های استخراج آن به کاربران اهدا می‌شود.

فرآیند و نحوه استخراج ارز HNT بر پایه اینترنت اشیا و الگوریتم اثبات پوشش انجام شده و در مناطقی که تعداد بیشتری ماینر هلیوم مشغول فعالیت باشند بیشترین سوددهی را دارد.

سرمایه‌گذاری در مسیر توکن‌های هلیوم به دلایل بسیاری در ایران توصیه نمی‌شود. از جمله این دلایل کم بودن ماینرهای هلیوم در این منطقه و همچنین قیمت بالای دستگاه استخراج ارز هلیوم است که نزدیک به پانصد دلار هستند.

با این حال پارامتر دیگری که در هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بر روی ماینر هلیوم باید مد نظر قرار دهید، زمان ورود است؛ نرخ توزیع پاداش‌های این بلاک‌چین با وجود تعداد بالای ماینر‌ها، به شدت کاهش یافته است.

از این رو به نظر می‌رسد در ایران دوره بازگشت یک ماینر هلیوم چندین سال زمان ببرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج انواع ارزهای دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx