آیا استخراج با کارت گرافیک پس از مرج اتریوم سودآور است؟

استخراج با کارت گرافیک

با پیشرفت تکنولوژی و قدم گذاشتن ارزهای دیجیتال به دنیای ما، مسیر کسب درآمد نیز متحول شد.

برخی ارزهای دیجیتال با فرآیند ماینینگ تولید می‌شوند که استخراج با کارت گرافیک یکی از راه‌های موجود است.

در ادامه سعی داریم مزایا و معایب استخراج با کارت گرافیک و آینده این نوع ماینینگ را شرح دهیم. همچنین می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که با مرج اتریوم آیا ماینینگ GPU ما را به سود خواهد رساند یا خیر؟

عناوین مطلب:

مرج اتریوم چه تأثیری بر استخراج با کارت گرافیک دارد؟

فرایند ماینینگ اتریوم مستلزم صرف انرژی زیادی بود و علاوه بر آسیب‌ رساندن به محیط‌زیست، مقیاس‌پذیری شبکه را نیز کاهش می‌داد.

به همین دلیل تصمیم بر تغییر این روند شد. مرج اتریوم سبب شد اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام ارتقا پیدا کند، همین امر ممکن است ماینرها را درباره آینده کار و تجهیزاتشان نگران کند.

بیشتر بخوانید: مفهوم Proof Of Stake چیست؟ + معرفی 4 ارز دارای الگوریتم POS

ماینرهای GPU افرادی هستند که بلوک‌های تراکنش را با استفاده از کارت‌های گرافیک تخصصی برای حل چالش‌های ریاضی تأیید می‌کنند. دلیل استفاده از GPU این است که می‌توانند به‌سرعت و به طور مکرر وظایفی را که به انرژی زیادی نیاز دارند، تقسیم و پردازش کنند.

بااین‌وجود، برنامه طولانی‌مدت اتریوم برای کاهش 99 درصدی مصرف انرژی با حذف تدریجی استخراج ارزهای دیجیتال در 15 سپتامبر تکمیل شد و علاوه بر ماینرها، نگرانی‌هایی را در مورد تجهیزات ماینینگ مورداستفاده افزایش داد.

برای مثال ممکن است این کار منجر به انباشت زباله‌های الکترونیکی ناشی از افزایش ریگ‌های ماینینگ بی‌فایده شود. همین انباشت زباله می‌تواند باعث ایجاد شرایط اضطراری آب‌و‌هوایی شود و مزایای تغییر مکانیسم به اثبات سهام را بی‌اثر کند.

برخلاف اثبات ‌کار که در آن چندین کامپیوتر به‌عنوان گره عمل می‌کنند و یک بلوک را تأیید می‌کنند، در اثبات سهام ولیدیتورهایی که به طور تصادفی انتخاب شده‌اند بلوک‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند. این امر در راز مدت هزاران GPU را بی‌فایده کرده و ماینینگ اتریوم را مقرون‌به‌صرفه‌تر از گذشته می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش استخراج اتریوم + (نحوه محاسبه درآمد ماینینگ)

آپدیت مرج اتریوم

معایب و مزایای استخراج با کارت گرافیک

استخراج GPU هم مانند هر چیز دیگری تماماً خوب یا کاملاً بد نیست. این نوع ماینینگ معایب و مزایایی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

استخراج با کارت گرافیک قدرتمند‌تر از ماینینگ پردازنده (CPU) است زیرا می‌تواند همان محاسبات را در زمان کمتری به انجام برساند.

علاوه بر این، می‌توان با افزودن کارت‌های گرافیکی بیشتر، قدرت سیستم را افزایش داد و ماینینگ GPU را به جایگزین مقیاس‌پذیر ماینینگ CPU تبدیل کرد.

افزون بر این پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌تر، از بازی، ویرایش ویدئو و یادگیری ماشینی پشتیبانی می‌کنند که به آن‌ها امکان تطبیق‌‌پذیری برای سرعت‌بخشیدن به برنامه‌های متنوع خارج از رندر گرافیک معمولی را می‌دهد.

 به‌عنوان‌مثال، واحدهای پردازش گرافیکی می‌توانند گرافیک‌های 2 بعدی و 3 بعدی را ارائه دهند و به گیمرها اجازه می‌دهند با وضوح بیشتری بازی کنند.

به طور مشابه، ازآنجایی‌که پردازنده‌های گرافیکی دارای قدرت محاسباتی خیره‌کننده‌ای هستند، می‌توانند برنامه‌هایی مانند تشخیص تصویر را که از معماری بسیار موازی آنها بهره می‌برند، به میزان قابل‌توجهی سرعت بخشند. در محاسبات، پردازش موازی GPU به اجرای هم‌زمان محاسبات یا فرایندهای متعدد اشاره دارد.

بااین‌وجود، فرایند راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ GPU بسیار پیچیده و دشوار است. این پروسه شامل دانلود و پیکربندی نرم‌افزاری است که از استخراج GPU، ثبت‌نام در استخر استخراج و ایجاد یک وُرکر پشتیبانی می‌کند.

علاوه بر این، خطاهای غیرمنتظره می‌تواند باعث نقص در تجهیزات شود و تجهیزات نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند، در این صورت به ماینر ضرر مالی وارد می‌شود. همچنین سود حاصل از ارز دیجیتال استخراج شده ممکن است کفاف هزینه برق را ندهد.

به‌این‌ترتیب مقیاس‌پذیری و پردازش سریع از مزایای استخراج با کارت گرافیک است و راه‌اندازی پیچیده و هزینه‌های تعمیر تجهیزات و برق مصرفی از معایب آن محسوب می‌شود.

ماینینگ GPU و استخراج اتریوم

پس از مرج، گزینه‌های جایگزین برای ماینرهای اتریوم چیست؟

با این اوصاف ماینرهای اتریوم علی‌رغم صرف هزینه زیاد برای خرید تجهیزات و شروع ماینینگ GPU نمی‌توانند مانند سابق به استخراج ادامه دهند.

به همین دلیل گزینه‌هایی جایگزین را به ماینرهای اتریوم پیشنهاد می‌دهیم تا ضرر کمتری را متحمل شوند:

 انتخاب ارزهای دیجیتال قابل استخراج با کارت گرافیک

همان‌طور که گفتیم ممکن است هزینه زیادی برای خرید تجهیزات کرده باشید، در این صورت می‌توانید ارزهای دیجیتال دیگری را استخراج کنید که همچنان قابلیت استخراج با کارت گرافیک را دارند.

پس از مرج اتریوم ماینرهای زیادی به فورک اتریوم، اتریوم کلاسیک (ETC ) روی آوردند تا همچنان از تجهیزات خود استفاده کنند. به‌عنوان‌مثال، نرخ هش فورک بلاک‌چین روز پس از مرج افزایش یافت. 

ازآنجایی‌که بلاک‌چین کلاسیک اتریوم هنوز روش اثبات کار را برای ماینینگ اجرا می‌کند، بلاک‌چین Hive یکی از غول‌های استخراج ارز دیجیتال مستقر در کانادا از برنامه‌های خود برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال اثبات کار مانند ETC ،Dogecoin و Litecoin رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره استخراج دوج کوین در سال 2022 بدانید

بااین‌حال، روی‌آوردن به یک بلاک‌چین اثبات کار ممکن است موجب شود از مزایای زیست‌محیطی که الگوریتم اثبات سهام دارد، محروم شوید.

استفاده از نسخه جدید فورک شده

یک ماینر چینی که با تغییر شبکه اتریوم به سمت اثبات سهام موافق نبود اتریوم را فورک کرد تا همچنان الگوریتم اجماع اثبات کار را حفظ کند.

نسخه جدید فورک شده EthereumPOW (ETHW) نام دارد که امیدوار است در آینده بتواند پذیرای ماینرهای GPU باشد. اگر شما هم مانند این ماینر چینی با تغییر شبکه اتریوم موافق نیستید می‌توانید این راه را انتخاب کنید.

همچنین این توکن‌ها توسط بلاک‌چین ترون و صرافی‌های ارز دیجیتال مانند Poloniex و BitMEX پشتیبانی می‌شوند و جای نگرانی نیست.

فورک اتریوم

 فروش GPU

اینکه ماینرها بتوانند؛ مانند سابق از اتریوم درآمد کسب کنند چالش‌برانگیز است.

همان‌طور که گفتیم ماینرها می‌توانند به استخراج کوین‌های جایگزین که قابلیت استخراج با کارت گرافیک را دارند، روی بیاورند.

به دلیل افزایش نرخ هش به‌طورکلی ماینینگ سخت‌تر از قبل می‌شود و به همین دلیل برخی از ماینرهای GPU پا پس می‌‌کشند و تصمیم می‌گیرند GPUها را بفروشند و به استخراج کوین‌های دیگر هم‌ مشغول نشوند.

داستان اینجا تمام نمی‌شود؛ زیرا ماینرها برای فروش GPU خود نیز ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. افزایش عرضه و کاهش تقاضا موجب می‌شود قیمت GPU تا حد زیادی پایین بیاید و ماینرها نتوانند با قیمت مناسبی تجهیزات خود را به فروش برسانند.

ازآنجایی‌که ماینینگ کریپتو فشار زیادی بر سخت‌افزار GPU وارد می‌کند، ممکن است گیمرها و ویراستاران فیلم هم تمایلی به خرید این GPU ‌ها نشان ندهند.

بیشتر بخوانید: بررسی نموداری ارتباط قیمت دستگاه‌های ماینینگ با قیمت بیت‌کوین

تغییر مدل کسب‌و‌کار ماینرهای اتریوم

برای حامیان اتریوم به دلیل مرج و احتمال اینکه استخراج در اتریوم غیرمؤثر باشد، به‌کلی پا پس‌کشیدن دشوار است. ب

ااین‌حال، سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز مالی (DeFi) به دلیل سود بیشتر، توجه این افراد را به خود جلب کرده است، زیرا هزینه‌هایی که پیش‌ازاین بلاک‌چین به ماینرها پرداخت می‌کرد به ولیدیتورها داده خواهد شد.

به گفته ویتالیک بوترین، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، به‌روزرسانی‌های فنی، بازبینی‌ها و فورک‌های بیشتری پس از مرج صورت خواهد پذیرفت. به‌عنوان‌مثال، بنیاد اتریوم قصد دارد به‌اشتراک‌گذاری و جمع‌آوری در بلاک‌چین را معرفی و اصلاح کند که تأثیر مثبتی بر سرعت تراکنش می‌گذارد.

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان هسته اتریوم امیدوارند که با Purge و Verge ذخیره‌سازی داده‌ها را در بلاک‌چین ساده کنند.

Purge یک پیشرفت فنی است که فضای ذخیره‌سازی برای ذخیره بلاک‌چین اتریوم روی هارد را کاهش می‌دهد. این کار نیاز به گره‌ها برای حفظ تاریخچه تراکنش‌ها را از بین می‌برد و پروتکل اتریوم را ساده‌تر می‌کند.

مفهوم دیگری به نام Verge که اجرای Verkle Trees به‌عنوان نوعی اثبات ریاضی است، به هر کاربر اتریوم اجازه می‌دهد تا ولیدیتور شبکه شود، زیرا برای نگهداری مقادیر زیادی از داده‌های بلوک نیازی به فضای ذخیره‌سازی گسترده نخواهد داشت.

ماینرهای مقیاس بزرگ ممکن است یک استراتژی متمرکز بر داده اتخاذ کنند و در محاسبات با عملکرد بالا شرکت کنند.

برای مثال، استخراج کنندگان با کارت گرافیک می‌توانند از پروتکل‌های Web3 مانند Livepeer و Render بهره ببرند، اگر بتوانند منابع را با هم ترکیب کنند. بااین‌وجود، همچنان نگرانی قابل‌توجهی در فشار فروش قریب‌الوقوع اتر (ETH) وجود دارد.

یک ماینر GPU اتریوم می‌تواند روی آنچه در حال حاضر دارد سرمایه‌گذاری بیشتری کند و سایر فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی (AI)، محاسبات ابری و غیره را کشف کند.

علاوه بر این، GPUها را می‌توان بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر برای محاسبات ابری تغییر کاربری داد.

به‌عنوان‌مثال، Hut 8 Mining که دارای بیش از 180 پردازنده گرافیکی است، در حال حاضر مرکز داده اتریوم خود را برای یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و اهداف مهندسی بازسازی می‌کند. به‌این‌ترتیب می‌توان به‌راحتی و با تغییر کاربری دوباره از GPU بهره برد.  

آینده استخراج با کارت گرافیک چیست؟

ممکن است به این فکر کنید که چه آینده‌ای در انتظار استخراج GPU خواهد بود؟

پاسخ این است که آینده ماینینگ GPU تا حدود زیادی به تمایل ماینرها برای ادامه استخراج ارزهای دیجیتال قابل استخراج با کارت گرافیک بستگی دارد.

ماینینگ GPU ممکن است به شکوفایی خود ادامه دهد، زیرا هزینه‌های انرژی برای ماینرهای GPU نسبتاً پایین است. علاوه بر این، استفاده از GPU تنها به ماینینگ محدود نمی‌شود و در زمینه‌های طراحی گرافیک، بازی و ویرایش ویدئو نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، هنگامی که یک بلاک‌چین به الگوریتم‌های اجماع جایگزین مهاجرت می‌کند، ماینرهای GPU می‌توانند از ریگ‌های خود برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگر استفاده کنند.

این نشان می‌دهد که ماینرهای GPU، برخلاف ASIC ‌‌ها، می‌توانند در طول رویدادهایی مانند مرج به استفاده از ریگ‌های استخراج خود ادامه دهند، زیرا ASIC ‌ها را نمی‌توان برای استخراج ارزهای دیجیتال جایگزین استفاده کرد.

البته در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی، ASICها از نظر انرژی کارآمدتر هستند و نرخ هش بالاتری را ارائه می‌دهند.

بااین‌حال، هزینه راه‌اندازی ریگ ASIC برای ماینرهایی که به طور انفرادی مشغول به کار هستند بالا است و معمولاً به سمت این کار ترغیب نمی‌شوند.

مهم‌تر از همه، تجهیزاتی که یک ماینر انتخاب می‌کند باید توسط بلاک‌چینی که در آن ارزهای دیجیتال استخراج می‌کنند، پشتیبانی شود.

سایر عوامل تعیین‌کننده سودآوری ماینینگ عبارت‌اند از هزینه برق، پاداش بلاک، نرخ هش و قیمت ارز دیجیتالی که یک ماینر به دنبال استخراج آن است که باید قبل از خرید GPU، CPU، ASIC یا هر تجهیزات استخراج دیگری در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: آیا استخراج بیت‌کوین در سال 1401 سودآور است؟

سؤالات متداول

مزایای استخراج با کارت گرافیک چیست؟

از مزایای این نوع ماینینگ می‌توان به مقیاس‌پذیری و پردازش سریع‌تر اشاره کرد.

به چه دلیل اتریوم از الگوریتم اثبات کار به اثبات سهام ارتقا یافت؟

مصرف انرژی زیاد و آسیب‌های زیست‌محیطی از دلایل اصلی صورت‌پذیرفتن آپدیت مرج اتریوم هستند.

پس از مرج اتریوم، ماینرها چه راه‌های جایگزینی را پیش رو دارند؟

ماینرهای اتریوم می‌توانند به سمت ارزهای دیجیتال دیگر که هنوز قابل استخراج با GPU هستند بروند. همچنین می‌توانند به نسخه جدید فورک شده سوئیچ کنند و آخرین راه این است که تجهیزات خود را به فروش برسانند.

سخن پایانی

جهان ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال به‌روزرسانی و تکامل است.

مرج اتریوم هم در همین راستا انجام شده است؛ اما علاوه بر مزیت‌ها، مشکلاتی را نیز برای ماینرهایی که از GPU استفاده می‌کردند به وجود می‌آورد.

در این مقاله سعی کردیم تأثیر مرج اتریوم بر ماینرهای GPU بررسی کنیم. همچنین راهکارهایی به ماینرها ارائه شد تا بتوانند در دنیای ارزهای دیجیتال هدفمند مشغول به کار شوند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج انواع ارزهای دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx