هر آنچه که باید درباره استخراج دوج کوین در سال 2023 بدانید

استخراج دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) در یک سال اخیر توجه بسیاری از ماینرها را به خود جلب کرده و قطعا باعث افزایش تعداد علاقه‌مندان به استخراج دوج کوین شده است.

زیرا سودآوری استخراج این ارز دیجیتال به بالاترین حد خود در شش سال گذشته رسیده است.

اما سوالاتی مانند: “چگونه باید وارد حوزه استخراج دوج کوین شویم؟ و آیا استخراج دوج کوین می‌تواند سودآور باشد؟” ما را بر آن داشته تا در این مقاله پاسخ کاملی به این سوالات ارائه دهیم.

عناوین مطلب:

نگاهی به دوج کوین (Doge Coin)

دوج کوین از ابتدا به عنوان یک شوخی، حول یک میم کوین اینترنتی به نام شیبا اینو شروع بکار کرد.

با اینکه دوج کوین زمانی پروژه مضحکی بود که توسط دو نفر از مهندسان نرم افزار جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) ایجاد شده بود، اما اکنون جزو 10 ارز دیجیتال برتر بوده و به شدت پرطرفدار شده است.

دوج کوین در نیمه اول سال 2021 رشد چشمگیری داشت؛ که ناشی از فرهنگ اینترنتی نسل جوان و تبلیغات بی‌امان از سوی ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بود. این رشد شگفت‌انگیز، علاقه زیادی را به استخراج دوج‌ کوین برانگیخت و سود استخراج را به بالاترین حد خود در شش سال اخیر رساند.

حتی با وجود موفقیت‌های اخیر، هنوز استخراج دوج کوین نسبت به استخراج بیت‌کوین خیلی کمتر است و بلوک‌های جدید دوج کوین بسیار سریع‌تر کشف شده و پاداش‌ بلوک‌ها به طور قابل‌توجهی بالاتر است (پاداش 10000 دوج کوین برای هر بلوک در مقابل 6.25 BTC برای هر بلوک بیت‌کوین).

بیشتر بخوانید: میم‌کوین (Memecoin) چیست؟ تاریخچه و معرفی مهم‌ترین میم کوین‌ها

نکاتی درباره استخراج دوج کوین

شبکه بلاک‌چین دوج کوین برای افزودن بلاک‌های جدید به دفتر کل غیرمتمرکز خود و دستیابی به توافق بین شرکت‌کنندگان شبکه‌اش از سیستم مشابهی مانند بیت‌کوین، لایت‌کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.

این فرآیند که به مکانیزم «اثبات کار» (PoW) معروف است، شامل «ماینینگ یا استخراج» است که در آن افراد یا سازمان‌ها برای حق اضافه کردن بلوک‌های جدید حاوی تراکنش‌های معلق به دفتر کل بلاک‌چین، با استفاده از تجهیزات کامپیوتری تخصصی با همدیگر رقابت می‌کنند.

به عبارت دقیق‌تر، ماینرها از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند تا یک کد با طول ثابت به نام «هش» ایجاد کنند. اندازه این هش که با عنوان «هش هدف» شناخته می‌شود باید کوچکتر مساوی اندازه‌ی بلوکِ هدف مورد نظر باشد.

هر فردی که بتواند، کد تعیین شده را ایجاد کند، حق انحصار افزودن داده‌های تراکنش جدید به بلوک بعدی در زنجیره را به دست می‌آورد و پاداش می‌گیرد.

هش ایجاد شده کاملا تصادفی است؛ لذا فقط با سعی و خطا می‌توان به هش مناسبی که کوچک‌تر مساوی هش هدف باشد، دست یافت.

در جدول زیر، مقایسه استخراج دوج کوین با استخراج بیت‌کوین و لایت کوین (2023) نمایش داده می‌شود:

دوج کوین
لایت‌کوین
بیت‌کوین
الگوریتم
Scrypt
Scrypt
SHA-256
مدت زمان ایجاد بلاک جدید
1 دقیقه
2.5 دقیقه
10 دقیقه
سختی شبکه
5.05 میلیون
11.89 میلیون
24.37 تریلیون
پاداش به ازای هر بلاک
10,000
12.5
6.25
موجودی کل
نامحدود
84,000,000
21,000,000

بیشتر بخوانید: مقایسه بیت‌کوین و لایت‌کوین (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)

به عنوان یک قاعده، بلاک‌چین‌های PoW مانند بیت‌ کوین و لایت‌ کوین معمولاً دارای میزان از پیش تعیین ‌شده‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که باید استخراج شوند و به ارزهای دیجیتال در گردش اضافه شوند (۲۱ میلیون برای بیت‌کوین و ۸۴ میلیون برای  Litecoin).

ارز دیجیتال دوج کوین
برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، دوج کوین حداکثر سقفِ عرضه ندارد! یعنی با ایجاد ارزهای دیجیتال جدید از طریق استخراج، عرضه در گردش آن، در طول زمان به طور نامحدود افزایش می‌یابد.

در مقایسه با بلاک‌های بیت‌کوین که تقریباً هر 10 دقیقه یک بار کشف می‌شوند؛ بلوک‌های جدید دوج کوین تقریباً در هر دقیقه یک بار در شبکه Dogecoin کشف می‌شوند.

الگوریتم استخراج دوج کوین

با اینکه دوج کوین و بیت‌کوین از سیستم اثبات کار (الگوریتم اجماع) یکسانی استفاده می‌کنند، ولی استخراج دوج کوین، کمی متفاوت‌تر از استخراج بیت‌کوین است.

بیت‌کوین که قدیمی‌ترین و بزرگترین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است، از یک الگوریتم هش به نام SHA-256 استفاده می‌کند.

ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما یک الگوریتم هش، تابعی است که یک کد با طول ثابت را با استفاده از یک تکنیک خاص تولید می‌کند. هر الگوریتم هش، کدهای تصادفی را به روشی منحصر به‌فردی ایجاد می‌کنند.

Dogecoin و Litecoin از یک الگوریتم هش مشترک به نام Scrypt استفاده می‌کنند که پیچیدگی کمتری نسبت به SHA-256 دارد. این الگوریتم مشترک باعث می‌شود که استخراج لایت کوین و دوج کوین بسیار سریعتر انجام شده و انرژی کمتری نسبت به بیت‌کوین مصرف کنند.

استفاده از یک الگوریتم مشترک برای استخراج Dogecoin و Litecoin باعث می‌شود تا بتوان به صورت ترکیبی اقدام به استخراج آن‌ها کرد، به این معنی که هر دو می‌توانند به طور همزمان استخراج شوند بدون اینکه بر کارایی عملیاتی یکدیگر تاثیر بگذارند.

این دو ارز دیجیتال، الگوریتم مشترکی دارند زیرا طراحی dogecoin بر اساس luckycoin است که به نوبه خود از litecoin مشتق شده است.

نحوه استخراج دوج کوین

در سال‌های اولیه، استخراج دوج کوین بسیار آسان‌تر بود، زیرا افراد بسیار کمی در شبکه شرکت می‌کردند. این بدان معنا بود که هر کسی می‌تواند به صورت جداگانه دوج کوین استخراج کند.

با این وجود، با افزایش محبوبیت DOGE، فرآیند استخراج دشوارتر شد و ماینرها را واداشت تا گرد هم آیند و “استخرهای ماینینگ”  تشکیل دهند.

استخر استخراج، گروهی از ماینرهای انفرادی را شامل می‌شود که با ادغام توان محاسباتی خود، ارز دیجیتال را به عنوان یک موجودیت یا گره (Node) واحد استخراج می‌کنند. سپس پاداش‌ها به تناسب میزان توان محاسباتی‌ای که هر ماینر متعهد شده، بین شرکت کنندگان در استخر توزیع می‌شود.

امروزه سه رویکرد اصلی برای استخراج دوج کوین وجود دارد:

  • استخراج انفرادی / استخراج تکی (Individual mining/solo mining)
  • استخرهای استخراج دوج کوین (Dogecoin mining pools)
  • استخراج ابری (Cloud mining)

استخراج انفرادی دوج کوین

هر کسی که برای سرگرمی یا برای کسب سود، استخراج دوج کوین را دنبال می‌کند، می‌تواند به طور مستقل و با استفاده از یک GPU (واحد پردازش گرافیکی) و نرم افزاری مانند EasyMiner، این کار را انجام دهد.

با این حال، ماینینگ به تنهایی می‌تواند فرآیند دشواری باشد و به ندرت سودآور است، مگر اینکه کسی بخواهد مبالغ قابل توجهی را برای تجهیزات پیشرفته و هزینه برق خرج کند.

استخرهای استخراج دوج کوین

برای افرادی که علاقه‌مند به کسب سود از استخراج ارز دیجیتال دوج هستند، توصیه می‌شود که به یک استخر استخراج دوج کوین بپیوندند.

زیرا به دلیل قدرت هش جمعی استخر، شانس بسیار بیشتری برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج بلاک برایشان فراهم می‌شود. اما قبل از مشارکت در یک استخر استخراج، باید 1 تا 3 درصد هزینه برای امتیاز مشارکت پرداخت کرد.

استخر استخراج دوج کوین
علاوه بر سایر موارد، ابتدا بررسی کنید که استخر مورد نظر چگونه پرداخت‌ها را برای اعضای خود محاسبه می‌کند.

بهترین استخرهای استخراج دوج کوین در سال 2023:

  • Prohashing
  • Litecoinpool
  • AikaPool 

استخراج ابری Dogecoin

Dogecoin را می‌توان از طریق استخراج ابری نیز به دست آورد، که در واقع ماینینگ نیست.

استخراج ابری اساساً شامل اجاره توان محاسباتی از یک مرکز داده و پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه بر اساس یک قرارداد توافق شده است.

ارز دیجیتال انتخاب شده در مرکز از طریق یک استخر استخراج می‌شود و سپس بر اساس میزان توان محاسباتی که برای آن پرداخت می‌کنید با شما به اشتراک گذاشته می‌شود.

اشکال اصلی استخراج ابری این است که اکثر قراردادها دارای قفل زمانی هستند، به این معنی که اگر قیمت DOGE کمتر از هزینه‌های عملیاتی و الکتریکی مرتبط با استخراج آن کاهش یابد، ممکن است ضرر کنید.

با این وجود، استخراج ابری نیز می‌تواند به اندازه پیوستن به یک استخر ماینینگ موثر باشد و کاربر را ملزم به داشتن تجهیزات تخصصی نمی‌کند.

استخرهای معروف استخراج ابری Doge Coin:

  • Genesis Mining
  • Nicehash

موارد لازم برای استخراج دوج کوین

افرادی که علاقه‌مند به استخراج دوج کوین به صورت انفرادی یا از طریق استخرهای استخراج دوج کوین هستند، برای شروع، به تجهیزاتی نیاز دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

سخت افزار استخراج Doge Coin

سه نوع تجهیزات سخت افزاری وجود دارد که می‌توانید برای استخراج DOGE از آن‌ها استفاده کنید:

  • CPU: واحد پردازش مرکزی کامپیوتر شخصی شما می‌تواند برای این امر مورد استفاده قرار گیرد، اما واقعاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند با گرم شدن بیش از حد، به کامپیوتر شما آسیب برساند.
  • GPU: یک واحد پردازش گرافیکی قدرتمندتر از CPU است و می‌تواند برای استخراج dogecoin استفاده شود.
  • ASIC: مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)، یک ماشین محاسباتی است که به طور خاص برای تولید هش ساخته شده است. ASIC ها بسیار قوی تر از GPU ها هستند و جای تعجب نیست که گران‌تر باشند. کسانی که قصد خرید ASIC دارند باید به طور خاص به دنبال ماینر ASIC مبتنی بر Scrypt باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین سخت‌افزار برای استخراج بیت‌کوین چیست؟

نرم‌افزار استخراج Doge Coin

چنانچه نوع سخت‌افزار مورد نیاز را انتخاب کرده‌اید، در ادامه باید نرم‌افزار همراه آن را نیز دانلود کنید.

در اینجا به برخی از نرم‌افزارهای مهم موجود اشاره می‌کنیم:

  •  CPU: ماین با CPU توسط نرم افزار Pooler.
  • GPU ماینر: EasyMiner برای مبتدیان عالی است، CudaMiner با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia بهترین کارایی را دارد، در حالی که CGminer با همه انواع GPU ها به خوبی عمل می‌کند.
  • ASIC ماینر: CGminer و EasyMiner را می‌توان با ASIC ها نیز استفاده کرد، اما اکثر ماینرهای ASIC از نرم افزار MultiMiner استفاده می‌کنند.

کیف پول دوج کوین

وجود کیف پول dogecoin برای ماینینگ ضروری است. چرا که مکانی امن برای دریافت هرگونه پاداش dogecoin ایجاد شده از استخراج را فراهم می‌کند.

کیف پول کریپتو شامل یک آدرس کلید عمومی برای ارسال و دریافت DOGE و یک کلید خصوصی برای دسترسی به آن است. مورد دوم (کلید خصوصی) باید ایمن نگه داشته شود و با کسی به اشتراک گذاشته نشود.

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول برای دوج کوین (Doge coin)

کیف پول دوج کوین
کیف پول اصلی دوج کوین که در سایت این پروژه نیز معرفی شده، احتمالا بهترین انتخاب برای ذخیره دوج کوین‌های شماست.

انواع کیف پول ارزهای دیجیتال عبارتند از:

  • کیف پول آنلاین: افرادی که در مقیاس کوچکی اقدام به استخراج دوج کوین می‌کنند، می‌توانند از کیف پول آنلاینی مانند کوین بیس یا بایننس استفاده کند. این‌ها به اندازه سایر گزینه‌های کیف پول ایمن نیستند، اما استفاده از آ‌ن‌ها بسیار راحت‌تر است.
  • کیف پول نرم‌افزاری: کیف پول‌های نرم‌افزاری به جای والت‌های آنلاین، روی کامپیوتر شخصی یا دستگاه تلفن همراه شما قرار می‌گیرند که باعث امنیت بیشتر آن‌ها می‌شود. می‌توانید کیف پول اصلی dogecoin را دانلود کنید یا از کیف پول‌های نرم‌افزاری شخص ثالث استفاده کنید.
  • کیف پول سخت افزاری: کیف پول‌های سخت‌افزاری به عنوان امن‌ترین راه‌حل برای ذخیره دارایی‌های کریپتو در نظر گرفته می‌شوند. کیف پول‌ سخت‌افزاری، دستگاه‌های فیزیکی شبیه به USB است که ارزهای دیجیتال را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری مهم عبارتند از: Ledger Nano S و Trezor Model T.

شایان ذکر است، دسترسی مناسب به برق و اتصال به اینترنت برای استخراج هر ارز دیجیتالی ضروری است.

اگر ماینینگ با دستگاه‌های ASIC را انتخاب کردید، توصیه می‌شود دستگاه‌ها را در مکانی خنک و ایزوله نگهداری کنید تا از گرم شدن بیش از حد و ایجاد مزاحمت برای همسایگان (بخاطر سر و صدا) جلوگیری شود.

آیا استخراج دوج کوین سودآور است؟

استخراج دوج کوین هنوز هم می‌تواند سودآور باشد. با این حال، انتظار نداشته باشید که یک شبه میلیونر شوید!

داشتن سخت‌افزار قدرتمند و پیوستن به یک استخر استخراج دوج کوین بهترین شانس ممکن را برای کسب سود از استخراج دوج کوین به شما می‌دهد.

با این حال باید به اندازه کافی تحقیق کنید و آگاهانه استخراج دوج کوین را شروع کنید. اگر می‌خواهید بدانید ماهانه چقدر می‌توانید درآمد کسب کنید (تقریبی)، از این ماشین‌حساب ماینینگ dogecoin استفاده کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

استخراج انواع ارزهای دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx