معرفی ارز کومودو (Komodo) و کاربردهای آن در دنیای کریپتو!

شبکه کومودو

سال‌های زیادی از معرفی بیت‌کوین می‌گذرد؛ اما بعد از آن ارزهای دیجیتال و شبکه‌های بلاک‌چینی بسیاری به جامعه کریپتو معرفی شدند که هرکدام اهدافی را به دنبال دارند.

در این مقاله، قصد داریم تا درباره یکی از این ارزهای دیجیتال یعنی ارز کومودو که هدف آن حفظ حریم خصوصی است، صحبت کنیم.

ارز کومودو (Komodo) چیست؟

کومودو (Komodo)، یک ارز دیجیتال و شبکه مبتنی بر بلاک‌چین است که هدف آن ایجاد امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی بهتر نسبت به ارزهای دیجیتال نسل اول مانند بیت‌کوین است.

عناوین مطلب:

شبکه بلاک‌چینی کومودو، از ارز دیجیتال متن‌باز کومودو برای انجام تراکنش‌های ناشناس، شفاف و محرمانه استفاده می‌کند. این پلتفرم با استفاده از پروتکل اثبات کار با تأخیر (dPoW)، امنیت بالا و هزینه بسیار پایینی برای انجام تراکنش‌ها فراهم می‌کند.

پلتفرم کومودو از فورک ارز دیجیتال Zcash ایجاد شده که خود در بازار کریپتو شناخته شده است. بارزترین ویژگی Zcash، امکان انجام تراکنش‌های ناشناس توسط کاربران است.

ویژگی‌هایی که منجر شده تا پلتفرم کومودو به توسعه و شکوفایی فضای ارز دیجیتال کمک کند، به شرح زیر است:

  • ارائه ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی به اپلیکیشن‌ها
  • ارائه ابزارهایی جهت ثبات قیمت در سرویس‌های پرداخت همتا به همتا
  • ایجاد امنیت در بلاک‌چین‌های شخص ثالث 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

نحوه عملکرد پلتفرم کومودو چگونه است؟

پلتفرم کومودو با ترکیبی از پروتکل‌های Zcash و dPoW و SuperNET کار می‌کند.

برای درک بهتر از عملکرد کومودو، بهتر است تا هرکدام از این پروتکل‌ها را بررسی کنیم: 

زی کش(Zcash)

زی کش، یک پروژه ارز دیجیتال متن‌باز است که از پروتکل zk-SNARK استفاده می‌کند.

این پروتکل مبتنی بر الگوریتم اثبات دانایی صفر است (Zero Knowledge Proof) که باعث حفظ حریم خصوصی، ناشناس‌بودن و تعویض‌پذیری هر ارز دیجیتال می‌شود.

کومودو نیز از زی‌کش فورک شده و از این پروتکل برای انجام تراکنش‌های خصوصی و ناشناس استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

الگوریتم اجماع اثبات کار با تأخیر (dPoW)

این پروتکل توسط توسعه‌دهندگان پلتفرم کومودو ایجاد شده است.

پروتکل dPoW که مخفف Delayed Proof Of Work است، درست مانند مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) عمل می‌کند، با این تفاوت که یک فرآیند اضافه‌تر دارد.

در این فرآیند، بلاک‌ها در بلاک‌چین اعتبارسنجی شده تا از عدم دست‌کاری در آن‌ها اطمینان حاصل شود؛ بنابراین، یک لایه امنیتی دیگر هم در الگوریتم dPoW به تراکنش‌ها اضافه خواهد شد.

در این الگوریتم، 64 نود از قبل تعیین شده تا اعتبارسنجی بلاک‌ها را انجام دهند. در این میان، اگر مهاجمانی قصد دست‌کاری در تاریخچه کومودو را داشته باشند، باید ابتدا بلاک‌چین بیت‌کوین را تغییر دهند که انجام این کار غیرممکن است.

بلاک‌چین کومودو
نحوه عملکرد بلاک‌چین کومودو

سوپرنت (SuperNET)

می‌توان گفت که کومودو ارز رسمی اکوسیستم سوپرنت است. سوپرنت یک نهاد غیرمتمرکز است که ابزارهای متن‌باز و غیرمتمرکز را برای کومودو فراهم می‌کند. این ابزارها شامل کیف پول‌های چند منظوره، ابزارهایی برای ثبات قیمت و صرافی‌های غیرمتمرکز است.

در ادامه به معرفی برخی از ابزارهای ارائه‌ شده توسط سوپرنت، می‌پردازیم:

بارتردکس (BarterDex)

بارتردکس، یک صرافی غیرمتمرکز است که توسط تیم کومودو توسعه یافته است.

این صرافی غیرمتمرکز از یک تکنولوژی به نام مبادلات اتمی (Atomic Swaps) استفاده می‌کند.

در واقع سایر صرافی‌های غیرمتمرکز برای انجام مبادلات روی پلتفرم‌‌های خود از فناوری پروکسی توکن (Proxy Token) استفاده می‌کنند؛ اما بارتردکس از مبادلات اتمیک بهره می‌برد که همین امر موجب شده تا یک قدم از صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر جلوتر باشد.

همچنین، در اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز برای مبادله ارز دیجیتال، مقداری بیت‌کوین به عنوان ضمانت لازم است؛ زیرا در این صرافی‌ها امکان هماهنگی سفارش و تسویه به ‌شکل غیرمتمرکز فراهم نیست. اما در بارتردکس این محدودیت برای کاربران وجود ندارد.

صرافی بارتردکس
تصویری از محیط کاربری صرافی بارتردکس

در حال حاضر، کاربران از نسخه GUI این صرافی که رابط کاربری کاربرپسند و آسان ندارد، استفاده می‌کنند؛ اما قرار است نسخه جدید این صرافی با رابط کاربری بهبودیافته منتشر شود که استفاده از آن بسیار آسان‌تر است.

dICO

dICO، مخفف decentralized Initial Coin Offering و به معنای همان عرضه اولیه کوین (ICO) است که امکان برگزاری آن به‌ شکل غیرمتمرکز در پلتفرم کومودو وجود دارد.

در این پلتفرم برای انجام  dICO، از صرافی بارتردکس و مبادلات اتمی جهت توزیع و صدور توکن‌ها / کوین‌ها به‌شکل کاملاً غیرمتمرکز و ناشناس استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت صرافی‌ متمرکز و صرافی غیرمتمرکز

تیم کومودو در تلاش است تا این قابلیت را به شکل کارپسند ارائه دهد. وجود این مدل ضروری به نظر می‌رسد؛ چرا که با توجه به ممنوعیت‌ها و قوانینی که روی عرضه‌های اولیه اعمال می‌شود، مسلما وجود چنین مدلی لازم است.

جامبلر (Jumblr)

جامبلر یک ترکیب‌کننده کوین (Coin Mixer) غیرمتمرکز است که می‌تواند هویت شما را پنهان نگه دارد.

این ابزار از میکسرهای متمرکز هم بهتر عمل می‌کند؛ زیرا با استفاده از اثبات دانایی صفر، محرمانگی کامل را برای هویت افراد به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: میکسر بیت‌کوین چیست و چرا صرافی‌ها فعالیت میکسرها را مسدود می‌کنند؟

این ابزار با کارمزد 0.3 درصد، نسبت به سایر خدمات و سرویس‌ها ارزان‌تر است. برای استفاده از ویژگی جامبلر، باید از قبل کیف پول آگاما را نصب کنید.

پیرچین (Peerchain)

وابستگی این بلاک‌چین‌ها به کومودو، به معنای محدود بودن آن‌ها نیست، بلکه این بلاک‌چین‌ها می‌توانند ویژگی‌های ارتقایی کومودو را به ارث ببرند و همچنان مانند یک بلاک‌چین مستقل به فعالیت خود ادامه دهند.

 شاید بسیاری از این ابزارها هنوز کامل نشده باشند؛ اما نشان می‌دهند که پلتفرم کومودو همچنان در روند پیشرفت قرار دارد و اگر وقفه‌ها یا مشکلاتی وجود دارند، به این دلیل است که این حوزه هنوز مانند سرزمینی ناشناخته است. با این حال، شکل کلی مسیر کومودو مثبت و رو به جلو است.

توسعه‌دهندگان شبکه Komodo چه کسانی هستند؟

تمام اعضای تیم کومودو به حفاظت از حریم خصوصی اهمیت می‌دهند و به همین دلیل از اسامی مستعار برای معرفی خود به همگان استفاده می‌کنند.

نام مستعار JL777، توسعه‌دهنده اصلی و نام مستعار CA333، مدیر ارشد شبکه کومودو هستند.

این اسامی مستعار باعث می‌شود که بسیاری از افراد تصور کنند این پروژه مشکوک و مبهم است، درحالی که اینطور نیست و این افراد به خاطر حفظ حریم خصوصی، اسامی واقعی خود را جایی بازگو نکرده‌اند.

تیم کومودو
تیم توسعه‌دهنده کومودو

ارز کومودو (KMD) را از کجا بخریم؟

خرید کومودو با ارز فیات به ‌شکل مستقیم کمی دشوار است. اما به جای آن می‌توانید ارزهای دیگر از جمله بیت‌کوین، لایت‌کوین یا اتریوم را به‌ راحتی با توکن کومودو در پلتفرم ShapeShift مبادله کنید. انجام این کار بسیار ساده است؛ برای خرید کو‌مودو به دو چیز نیاز دارید:

  1. یک آدرس کیف پول کومودو جهت ذخیره توکن‌های کومودو (KMD)
  2. مقداری بیت‌کوین یا آلت‌کوین جهت مبادله با کومودو
پلتفرم ShapShift
نمایی از پلتفرم ShapeShift که مبتنی بر شبکه کومودو است

علاوه براین، صرافی‌هایی همچون بایننس، آپ‌بیت، کوکوین و کوینکس نیز ارز دیجیتال کومودو را جهت خرید و فروش در لیست ارزهای خود قرار داده‌اند.

ارز کومودو را در کجا ذخیره کنیم؟

برای نگهداری توکن KMD، روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به چند روش مهم اشاره می‌کنیم:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر: لجر، امن‌ترین روش برای ذخیره ارز دیجیتال کومودو است؛ چراکه کلیدهای خصوصی‌ در اختیار شما قرار دارد و هرگز از بین نمی‌رود. شما می‌توانید ارز دیجیتال کومودو را از صرافی‌هایی که در بالا معرفی کردیم، خریداری کنید و به آدرس کیف پول لجر خود انتقال دهید.
  • کیف پول آگاما (Agama): این کیف پول، کیف پول رسمی کومودو است که قابلیت نصب بر روی دسکتاپ کامپیوتر را دارد.
    آگاما مجهز به یک صرافی داخلی و کیف پولی چندمنظوره است که علاوه بر توکن  KMD، از ارزهای دیجیتال مورد پذیرش کومودو نیز پشتیبانی می‌کند. کیف پول آگاما، از ویژگی مهمی برای حفاظت از حریم خصوصی بهره می‌برد؛ این قابلیت همان جامبلر است که قبلتر راجع به آن توضیح دادیم. البته هنوز این کیف پول باگ‌های زیادی دارد، اما تیم توسعه‌دهنده در تلاش است تا با حل مشکلات، کیف پولی با عملکرد بالاتر به کاربران خود ارائه دهد.
کیف پول آگاما
کیف پول آگاما؛ کیف پول رسمی شبکه کومودو

شما می‌توانید از این کیف پول برای استیک KMD جهت دستیابی به سود سالانه 5 درصد نیز استفاده کنید. این کیف پول، برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس در دسترس است و می‌توانید آن را از وب‌سایت رسمی کومودو دانلود کنید.

  • کیف پول کاغذی (Komodo Paper Wallet): این کیف پول نیز مخصوص کومودو است که کلید عمومی و خصوصی روی تکه‌کاغذی چاپ می‌شود. برای دریافت این نوع کیف پول، باید به سایت id.atlassian.com مراجعه کرده و با ثبت درخواست کیف پول کاغذی، یک پرینت از کلیدهای عمومی و خصوصی خود دریافت کنید.
  • Komodo Swing Wallet: این کیف پول نیز به طور رسمی توسط تیم کومودو معرفی شده که قابل نصب بر روی سیستم عامل های لینوکس، MAC و ویندوز است.

بیشتر بخوانید: ساخت کیف پول کاغذی بیت‌کوین: راهنمای قدم‌به‌قدم

ویژگی‌های بارز شبکه کومودو چیست؟

اگر پلتفرم کومودو را با شبکه‌های شبیه به خودش مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که سرعت رشد آن به نسبت بالاتر از سایرین است.

در حال حاضر کومو‌دو صرفاً یک ارز دیجیتال ناشناس نیست، بلکه راه‌حلی عالی برای رشد و توسعه اقتصاد غیرمتمرکز است.

ویژگی‌های کومودو
ویژگی‌های شبکه کومودو در یک نگاه

 علاوه بر کومودو، ارزهای دیجیتال دیگری نیز در حوزه امنیت و حفظ حریم خصوصی وجود دارند که در تصویر زیر تفاوت‌های هرکدام از آن‌ها قابل مشاهده است:

مقایسه کومودو با سایر ارزهای دیجیتال
مقایسه کوین‌های کومودو، زی‌کش، مونرو و دش با یکدیگر

 سخن پایانی

کومودو، یک شبکه بلاک‌چینی است که هدف اصلی آن ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران است. این شبکه یک تکنولوژی پیشرفته در حوزه کریپتو به شمار می‌رود که از ترکیب سه فناوری Zcash، dPoW و ابزار SuperNet استفاده می‌کند.

در این مقاله از مجله بورسینس، به بررسی کومودو، اهداف و ویژگی‌های آن پرداختیم. اگر شما هم تجربه استفاده از ارز دیجیتال کومودو را دارید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx