دامیننس بیت‌کوین؛ شاخصی برای سرمایه گذاری در کریپتو

دامیننس بیت کوین

در مورد ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها، علاوه بر شناخت هر کدام از انواع ارزها و الگوهای معامله، باید به ارتباط قیمت ارزها با یکدیگر نیز آگاه باشیم تا بتوانیم بهترین تحلیل‌ها را ارائه داده و دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها را انجام دهیم.

مفهوم دامیننس بیت‌کوین از جمله همین تعریف‌هاست که بهتر است قبل از انجام هرگونه معامله و تصمیم‌گیری برای بهترین زمان، در مورد آن به اندازه کافی اطلاعات کسب کرده باشیم.

در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم دامیننس بیت‌کوین بیشتر صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

دامیننس بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان است.

در واقع بیت‌کوین بزرگ‌ترین بخش از توجه بازار را به خود اختصاص داده است.

همچنین معاملات انجام شده در حوزه خرید و فروش بیت‌کوین بیشترین کسر از حجم معاملات را تشکیل می‌دهند.

با تمام این تفاسیر اگر به مجموع سرمایه‌های بازار ارزهای دیجیتال نگاه کنیم، دامیننس بیت‌کوین به‌عنوان نسبت بین ارزش بازار بیت‌کوین به بقیه بازارهای ارزهای دیجیتال توصیف می‌شود.

مهم‌ترین چیز در مورد مفهوم btc dominance، این است که می‌توان با تحلیل درست نمودار آن، به ارتباط روند قیمت آلتکوین‌ها در برابر ارزش بین کوین پی برد و بهترین زمان برای معامله هر کدام را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه آلتکوین‌ها را انتخاب یا تحلیل کنیم؟

هنگام سنجش بیت‌کوین در برابر آلتکوین‌ها طبق مفهوم btc dominance، دو تعریف یا فرض کلی وجود دارند:

  • هنگامی که این شاخص بالا می‌رود، آلتکوین‌ها به طور کلی، ارزش خود را در برابر BTC از دست می‌دهند.
  • هنگامی که این شاخص کاهش می‌یابد، آلتکوین‌ها در برابر بیت‌کوین ارزش بیشتری کسب می‌کنند.

اگر نگاهی به نظر کارشناسان در پلتفرم تریدینگ ویو بیندازیم، به این می‌رسیم که در بیشتر موارد باید زمانی که دامیننس بیت‌کوین در یک‌ روند صعودی حرکت می‌کند، در معاملات بیت‌کوین نقش داشته باشید و برعکس.

در ابتدای معرفی بازار ارزهای دیجیتال، نمودار دامیننس بیت‌کوین در اوج خود بود و روند صعودی بسیار چشمگیری را تجربه می‌کرد.

اما با آغاز سال 2021، سلطه بیت‌کوین دوباره شروع به کاهش کرد. چرا که سرمایه‌گذاری در آلتکوین‌ها و محبوبیت این ارز دیجیتال با اخبار منفی پیرامون مصرف انرژی بیت‌کوین و ریشه‌کن شدن استخراج بیت‌کوین در چین، افزایش یافت.

اما فاکتورهای تأثیرگذار بر دامیننس بیت‌کوین چیست؟

فاکتورهای مؤثر بر دامیننس بیت‌کوین

  • ارزش بیت‌کوین در بازار و پویایی بازار آن 
  • ارزش ارزهای دیجیتال در بازارهای معاملاتی

این دو، مهم‌ترین عوامل تأثیرگذاری هستند که این نسبت را تغییر می‌دهند.

اگرچه کاربرد دامیننس بیت‌کوین ممکن است ما را مجاب کند که این مفهوم آمار جالبی برای بررسی وضعیت بازار است، اما باید در نظر داشت که btc dominance ارزش واقعی بازار را منعکس نمی‌کند (مخصوصاً به دلیل کوین‌های فورک شده و پرمین شده که به روشی بسیار غیرطبیعی بر ارزش کل بازار تأثیر می‌گذارند).

همچنین باید توجه داشت که بالا بودن دامیننس بیت‌کوین در بازار به معنای هجوم خریداران و سرمایه آن‌ها به سمت بیت‌کوین نیست. نمودار این شاخص نیز صرفاً نشان‌دهنده یک اندازه‌گیری بر اساس تعداد بیت‌کوین‌های عرضه شده و در گردش و همچنین قیمت فعلی آن‌ها در بازار است.

ارزش بازار بیت‌کوین
ارزش بیت‌کوین با مقدار دامیننس بیت‌کوین تفاوت دارند و نشان‌دهنده یک متغیر یکسان نیستند.

نمودار btc.dominance

علاوه بر مفهوم دامیننس بیت‌کوین، دانستن نحوه خواندن نمودار آن می‌تواند برای ما بسیار کمک‌کننده باشد. نمودار لحظه‌ای btc.dominance در تریدینگ ویو، به‌صورت آپدیت شده قابل‌دسترسی است و می‌تواند اطلاعات بسیاری را به ما ارائه دهد.

همچنین می‌توان از تحلیل‌های بسیاری در رابطه با این شاخص در سایت تریدینگ ویو استفاده کرد و پیش‌بینی‌های خود را نیز ارائه داد.

طبق گفته متخصصین مالی، ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین به‌ عنوان یک سرمایه بزرگ، بسیار شبیه به طلا، به رشد خود ادامه خواهند داد. پس بسیار مهم است که بتوانیم با قدم‌های درست و آگاهی کافی، بیشترین بهره را از معاملات آن ببریم.

راه‌های زیادی برای استفاده از دامیننس BTC وجود دارد، خصوصاً برای اینکه بدانیم دقیقاً در چه زمانی باید سرمایه خود را در کدام مسیر وارد کرده و چگونه مدیریت کنیم.

در نهایت، اگر بخواهیم پاسخ خلاصه‌تری به پرسش دامیننس بیت‌کوین چیست؟ بدهیم، می‌توان گفت دو بخش کلی در بازار ارزهای دیجیتال بیت‌کوین و آلتکوین‌ها هستند.

ما می‌توانیم از نسبت btc dominance برای تعیین اینکه کدام یک از این دو روند قوی‌تری دارند استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم آینده هر کدام را با خواندن درست نمودار دامیننس بیت‌کوین پیش‌بینی کرده و با توجه‌ به آن معامله کنیم.

نمودار دامیننس بیت‌کوین
نمودار دامیننس بیت‌کوین در تریدینگ ویو و تغییرات لحظه‌ به‌ لحظه آن

دامیننس بیت‌کوین تا چه حد قابل‌اطمینان است؟

بازار ارزهای دیجیتال، اکوسیستم‌ بسیار پیچیده‌ای دارد؛ بنابراین، هیچ روندی را نمی‌توان تنها با استفاده از یک نشانگر ساده پیش‌بینی کرد.

کاربرد دامیننس نیز تنها به‌ عنوان یکی از معدود معیارهای موجود است که محیط فعلی بازار را توصیف می‌کند.

در نتیجه، با توجه‌ به اینکه این نسبت تنها یک شاخص نسبی است، صرفاً تکیه بر آن به‌ عنوان یک شاخص معین، احتمالاً منجر به ضرر و/یا نتایج متناقض خواهد شد.

برای مثال یکی از کمبودهای موجود در نسبت btc dominance این است که اخیراً تعداد آلت‌کوین‌ها واقعاً افزایش‌یافته است و این پدیده نسبت دامیننس را پایین‌تر می‌کشد.

اگر تعداد آلت‌کوین‌ها در آینده به افزایش خود ادامه دهد، ممکن است این نسبت کوچک‌تر و کوچک‌تر شود و به پایین‌ترین حد خود برسد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است استفاده از شاخص دامیننس بیت‌کوین دیگر مفید نباشد.

علاوه بر این، از جایی که بازار ارزهای دیجیتال تقریباً جدید هستند، حجم زیادی از داده‌های تاریخی را در اختیار نداریم که بتوانیم روندهای تکرارشونده را شناسایی کنیم.

در آخر می‌توان گفت با اینکه این نسبت ابزاری عالی برای کمک به درک روند بازار ارزهای دیجیتال است، برای استفاده از آن باید محتاط عمل کرد.

بیشتر بخوانید: برترین پلتفرم‌ها برای کاوش بازار ارزهای دیجیتال

بسته به روندهای موجود در نمودار دامیننس، یک معامله‌گر می‌تواند تعیین کند که آلتکوین‌ها در حال طی‌ کردن روند مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند یا بیت‌کوین.

استفاده از مفهوم btc dominance بدون محدودیت نیست و با اینکه ممکن است در چند سال آینده آلت‌کوین‌های بیشتری به بازار کریپتو ارائه شوند و این شاخص را منسوخ کنند، حداقل در حال حاضر، می‌تواند به معامله گران کمک کند تا شرایط بازار کریپتو را بهتر درک کرده و سرمایه خود را در مسیر درست‌تری ذخیره کنند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری در بیت‌کوین

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx