بازارهای NFT سولانا و کلکسیون‌های معروف این شبکه را بشناسید!

اکوسیستم NFT سولانا

اگرچه اتریوم در حال حاضر سهم بیشتری از بازار NFT را در اختیار دارد، اما اخیرا اقدامات زیادی در اکوسیستم سولانا صورت گرفته است.

از گسترش پروژه‌ها به سولانا تا هجوم سرمایه‌گذاران قابل توجه در سرمایه‌گذاری و معامله این کوین.

به عنوان مثال، CoinShares بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال اروپا با 3.8 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت (AUM) در ماه مارس با FTX همکاری کرد تا اولین محصول تحت حمایت فیزیکی سولانا (ETP) را عرضه کند. 

عناوین مطلب:

در اکتبر 2021، صرافی FTX، بازار جدیدی را برای توکن‌های غیر‌مثلی (NFT) در بلاک‌چین سولانا راه‌اندازی کرد. به تازگی نیز OpenSea به عنوان بزرگترین بازار NFT جهان، پس از فعال کردن پشتیبانی از کلکسیون‌های توکن‌های NFT در Solana، شایعات یکپارچه سازی آن را در سیستم خود تایید کرد.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

در مقایسه با اتریوم و اغلب بلاک‌چین‌های قدیمی، Solana یکی از سریع‌ترین و ارزان‌ترین بلاک‌چین‌های جهان است. در حالی که اتریوم می‌تواند تقریبا 13 تا 15 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، اما سولانا به صورت تئوری، امکان انجام 60,000 تراکنش در ثانیه را داراست.

علاوه بر این، هزینه‌های بالای تراکنش‌‌های اتریوم به دیگر بلاک‌چین‌های «قاتل اتریوم» مانند سولانا که ایده‌های بلند پروازانه‌ای دارند اجازه‌ی ظهور داده است.  

بیشتر بخوانید: با 6 مورد از قاتلان اتریوم (Ethereum Killers) آشنا شوید!

با توجه به سرعت و هزینه‌ی کم بلاک‌چین سولانا، این شبکه میزبان چندین پلتفرم معاملاتی NFT شده است که به کلکسیونر‌ها امکان خرید، فروش و معامله دارایی‌های مبتنی بر سولانا را داده است. 

بازارهای NFT سولانا
بهترین بازارهای NFT در شبکه سولانا

بهترین بازار‌های NFT سولانا 

اکوسیستم سولانا نیز پلتفرم‌های NFT مخصوص به خود را دارد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به‌فردی ارائه می‌دهند:

1. Magic Eden 

Magic Eden را می‌توان یکی از فرزندان بلاک‌چین سولانا نامید، این پلتفرم به محبوب‌ترین بازار NFT در شبکه سولانا بدل شده است.

این پلتفرم معاملاتی NFT در حال حاضر بزرگترین پلتفرم NFT در کل اکوسیستم سولانا از نظر حجم معاملات است و از زمان آغاز به کار بیش از 730 میلیون دلار معامله و گردش مالی داشته است. 

همچنین سازندگان می‌توانند درصد Royalty برای NFT‌های خود تنظیم کنند، با تنظیم مقدار Royalty، با هر بار معامله توکن NFT مورد نظر، سازنده توکن مبلغی را دریافت می‌کند. 

Magic Eden از اکثر کیف پول‌های Solana از جمله Ledger، Clover، solflare، Sollet، Slope، Phantom، Solong و MathWallet پشتیبانی می‌کند. 

بیشتر بخوانید: کیف پول‌های سولانا : بهترین گزینه‌ها برای ذخیره و سهام‌گذاری SOL

پس از ورود پلتفرم OpenSea به اکوسیستم سولانا، Magic Eden رویکرد متفاوتی را برای ماندن در رقابت در پیش گرفت. این پلتفرم معاملاتی اکنون به کاربران امکان می‌دهد NFT‌ها را با توکن‌های بومی برخی از پروژه‌های محبوب سولانا خریداری کنند.

پلتفرم Magic Eden
در حال حاضر Magic Eden علاوه‌بر توکن اصلی بلاک‌چین سولانا یعنی Sol، از توکن‌های DeGods DUST و Aurorys AURY پشتیبانی می‌کند.

امکان جالب دیگری که Magic Eden به طراحان و تولید‌کنندگان محتوای NFT می‌دهد، لانچ پد (Launchpad) آن است. لانچ پد به شکلی طراحی شده است تا به هنرمندان NFT کمک کند بدون نیاز به آموختن دانش فنی، مجموعه‌های خود را Mint کنند. 

2. Solanart 

Solanart هم مانند Magic Eden به کاربران اجازه می‌دهد تا مجموعه‌های دیجیتالی مبتنی بر شبکه سولانا را ایجاد و معامله کنند. با این حال این پلتفرم برای هر فروش موفق NFT، دقیقا 3% کارمزد تراکنش دریافت می‌کند. 

پلتفرم Solanart
Solanart در حال حاضر دومین بازار بزرگ NFT در سولانا از نظر حجم معاملات است و بیش از 200 هزار معامله‌گر دارد که حجم فروش کلی آن تقریبا 637 میلیون دلار برآورد می‌شود.

3. SolSea 

با اینکه SolSea در جایگاه پنجم از نظر حجم بازار قرار دارد، خود را به عنوان « اولین بازار NFT که به سازندگان امکان می‌دهد هنگام ساخت NFT مجوز‌های مورد نظر خود را انتخاب و جا سازی کنند» معرفی می‌کند.

علی‌رغم این که سایر بازار‌های NFT نیز گام‌هایی در جهت ایجاد و ادغام این عملکرد کرده‌اند، اما SolSea یکی از اولین بازار‌هایی بود که قابلیت رتبه‌بندی براساس کمیابی (Rarity) را فراهم کرد.

برای قابلیت رتبه‌بندی، این پلتفرم رتبه «کمیابی»، امتیاز و ویژگی‌های هر کلکسیون کاملا Mint شده در بازار خود را محاسبه می‌کند.

پلتفرم Solsea
کارمزد تراکنش‌های این پلتفرم، 3% است.

بهترین مجموعه‌‌های NFT سولانا 

در اکوسیستم توکن‌های NFT اتریوم، نام‌های مشهوری مانند CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club(BAYC) به چشم می‌خورد.

اما در مورد سولانا نیز در حال حاضر تعدادی کلکسیون که توانایی ایجاد ترند و موج اجتماعی را داشته باشند وجود دارد. این مجموعه‌ها پتانسیل خوبی در تسلط به فضای NFT سولانا را در خود دارند. 

1. Solana Monkey Business (SMB) 

مانند CryptoPunks و BAYC، مجموعه SMB نیز یک پروژه blue-chip روی شبکه سولانا است که خریداران برجسته‌ای مانند Steve Harvey، Steve Aoki و Alexis Ohanian را به خود جذب کرده است.

اگرچه مجموعه‌ی اصلی در ژوئن سال 2021 با تنها 205 کلکسیون NFT راه‌اندازی شد، اما مجموعه‌ی Gen2 متشکل از پنج هزار میمون پیکسلی باعث جذب نگاه‌های زیادی به سوی این پروژه شد. این مجموعه را معمولا با نام تجاری SMB می‌شناسند. 

داشتن یک SMB NFT مانند داشتن حق امتیاز در شبکه سولانا است. پایین‌ترین قیمت SMB در بازار‌ حدود 216 SOL با قیمت فعلی کوین سولانا حدود 17,500 دلار است.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

دارندگان SMB می‌توانند به MonkeDAO، « اولین سازمان رسمی غیر متمرکز ناشناس خودگردان NFT(DAO)» دسترسی داشته باشند.

DAO انتخابات درون زنجیره‌ای برگزار می‌کند و نود (node) های مستقل خود را روی بلاک‌چین سولانا دارد. این سازمان با پروژه‌ها و جلسات ویژه برای هولدر‌های خود، ارزش زیادی به ارمغان می‌آورد. 

2. Degenerate Ape Academy (DAA)

DAA با حجم فروش ثانویه (فروش توسط افراد غیر از صاحب اولیه توکن) بیش از 120 میلیون دلار به عنوان بزرگترین مجموعه‌ی NFT در سولانا شناخته می‌شود.

این مجموعه که در آگوست 2021 ساخته شد و از 10 هزار آواتار میمون تشکیل شده است. جالب اینجاست که کل مجموعه در کمتر از 8 دقیقه فروخته شد که برای همه شگفتی بزرگی بود. 

 

ان اف تی DAA
به گفته بنیان‌گذاران آن، DAA بر اساس اصول «دوستی سازی، عادت خوردن مدادرنگی و رفتار مطلق، غیر قانونی، اسفناک و منحط» ایجاد شده است!

3. DeGodS 

DeGods با پایین‌ترین قیمت حدود 20 هزار دلار، به چیزی بیشتر از یک پروژه‌ی PFP سطح متوسط تبدیل شده است. پروژه‌های PFP، مجموعه توکن‌های NFT هستند که می‌توان از آن‌ها برای تصویر پروفایل یا آواتار استفاده کرد.

هولدر‌هایی که NFTهای خود را stake می‌کنند، روزانه معادل 10 دلار توکن‌های DUST پاداش می‌گیرند. DUST یک توکن کاربری است که با پلتفرم Magic Eden، پروژه‌های متاورسی و بازی‌های play to earn ادغام شده است. 

ان اف تی Degods
تقریبا غیر ممکن است که در توییتر Solana NFT، با پستی راجع به DeGods مواجه نشوید.

4. Cets on Crack 

علی‌رغم اینکه Cets on Crack در فضای NFT یک پروژه‌ی تازه‌ وارد است، اما به یکی از پر هیجان‌ترین و ترند‌های پروژه‌های SolanaNFT بدل شده است.

به طوری که تنها با گذشت یک ماه از راه‌اندازی پروژه، حداقل قیمت یک توکن آن به 40 SOL افزایش یافت که گواهی بر قدرت طرفداران آن است. 

5. Thugbirdz 

وقت صحبت از توکن‌های Solana OG NFT می‌شود نمی‌توان از پروژه Thugbirdz یاد نکرد.

ان اف تی Thugbirds
این مجموعه از 3,333 پرنده پیکسلی تشکیل شده است که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی مانند عینک، کلاه، خالکوبی، گوشواره و غیره است.

این مجموعه توسط ThugDAO اداره می‌شود و هولدر‌های بزرگی مانند Wiz Khalifa و Anatoly Yakovenko، بنیان‌گذار سولانا را به خود جذب کرده است.

نتیجه گیری 

با توجه به بازار رو به رشد NFT در سولانا و توانایی‌های بالای این شبکه در تعداد محاسبه تراکنش‌ها، سرعت و هزینه تراکنش پایین آن، سولانا توانسته به همگان ثابت کند لایق عنوان «قاتل اتریوم» است.

علاوه‌بر آن این بلاک‌چین ممکن است در آینده خطر بزرگی برای جایگاه اتریوم در بازار به حساب بیاید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx