با 6 مورد از قاتلان اتریوم (Ethereum Killers) آشنا شوید!

قاتلان اتریوم

برای اولین بار در چند سال اخیر، برتری بیت‌کوین نسبت به سایر ارز‌های دیجیتال به زیر 50 درصد رسیده است.

در این میان Ethereum با اکوسیستمی پررونق از توکن‌های NFT و امور مالی غیرمتمرکز (Defi)، بزرگ‌ترین ذینفع است. با این حال، خلاقیت و توانایی ویتالیک بوترین در توسعه این پلتفرم، کاملاً بی‌نقص نبود.

اتریوم، یکی از کریپتوهایی است که هر کسی با نام آن آشناست. این پلتفرم، بستری برای ایجاد قراردادهای هوشمند و dApps برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. اگرچه اتریوم از زیرساخت قوی برخوردار است اما به مرور زمان با افزایش تقاضا با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه شده است.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: ZK-Rollup؛ راهکاری برای بهبود مقیاس‌پذیری اتریوم!

در نتیجه، هزینه تراکنش در این پلتفرم به طور سرسام‌آوری افزایش یافته است! در چند سال اخیر، پلتفرم‌های زیادی با هدف حل مشکل هزینه بالا و مقیاس‌پذیری اتریوم با ارائه ویژگی‌های مشابه، راه‌اندازی شده‌اند.

در حالی که برخی سیستم‌های پرداخت سنتی مانند ویزا (Visa) حدود 65000 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند، اتریوم در حال حاضر، تنها از 17/5 تراکنش در ثانیه (TPS) پشتیبانی می‌کند که برای تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت جهانی، عدد بسیار کمی است.

دلیل اصلی TPS پایین اتریوم، الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) است. PoW نه تنها کند است بلکه به دلیل استفاده بیهوده از منابع محاسباتی و الکتریسیته، مورد انتقاد قرار گرفته است.

با Ethereum Killers یا قاتلان اتریوم آشنا شوید!

اصطلاح «Ethereum Killers» به معنای قاتلان اتریوم، اصطلاحی است که برای بلاک‌چین‌هایی به کار می‌رود که توانایی جبران کمبود‌های اتریوم را دارند.

در حال حاضر، پلتفرم‌هایی مانند Cardano، Solana، BNB و چند بلاک‌چین دیگر به عنوان قاتلان اتریوم شناخته می‌شوند. اینکه چرا این بلاک‌چین‌ها رقبای اصلی این پلتفرم برجسته هستند، موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال پولکادات

ارز دیجیتال Polkadot (DOT) توسط یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، به نام گوین وود (Gavin Wood) ایجاد شده است.

Sharding فرایندی است که طی آن بلاک‌چین به تکه‌های کوچک‌تر (shard) تبدیل می‌شود که پردازش آن را آسان‌تر می‌کند. این شارد‌ها به یک چین مرکزی به نام «the Relay Chain» متصل می‌شوند که وظیفه پردازش تراکنش‌های موازی را بر عهده دارد. شبکه پولکادات به این صورت TPS بالاتر با هزینه کارمزد پایین‌تری نسبت به اتریوم را به دست می‌آورد.

موارد استفاده متعددی از پولکادات وجود دارد. به عنوان مثال، پلتفرم کوساما (Kusama)، توسط پولکادات ایجاد شده است تا تمامی سرویس‌ها و ویژگی‌های جدید قبل از استقرار در پولکادات، در کوساما استقرار یافته و ارزیابی شوند.

پلتفرم Centrifuge نیز یکی دیگر از پروژه‌های Polkadot است که استقراض و وام‌های ارز دیجیتال را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

در تاریخ نگارش این مطلب، توکن‌های DOT با قیمت 15/30 دلار، رتبه 14 را در وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) از آن خود کرده‌اند. این پلتفرم همچنین، توسط 297 اعتبارسنج و حدود 200 اپراتور مستقل اداره می‌شود.

ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال Cardano (ADA) نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین رقبای اتریوم است!

کاردانو یک بلاک‌چین متن‌باز است که توسط چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یکی دیگر از بنیان‌گذاران Ethereum تأسیس شد.

کاردانو خود را به عنوان یک پلتفرم نسل سوم معرفی می‌کند که کاستی‌های غیرمتمرکز بودن پلتفرم‌های نسل اول مانند بیت‌کوین و قراردادهای هوشمند پلتفرم‌های نسل دوم مانند اتریوم را بهبود می‌بخشد.

کاردانو از یک الگوریتم اجماع منحصر به فرد اثبات سهام (Pos) به نام «Ouroboros» استفاده می‌کند. Ouroboros نامی است که از سنت‌های باستانی کیمیاگری وام گرفته شده است.

بزرگ‌ترین وجه تمایز Ouroboros با سایر الگوریتم‌های اجماع، رقابت آزاد برای استخراج بلاک‌های جدید است. شبکه Cardano از یک فرایند تصادفی برای انتخاب نود‌های (nodes) واجد شرایط استفاده می‌کند که به آن‌ها slot leaders نیز می‌گویند.

این slot leaders به تنهایی مسئولیت استخراج بلاک در یک slot خاص را بر عهده دارند. در نتیجه با تقسیم‌بندی بلاک‌چین به قسمت‌هایی کوچک‌تر، کاردانو موفق شده است به مقیاس‌پذیری خارق‌العاده‌ای دست یابد. در واقع، این پلتفرم ادعا می‌کند که توانایی پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را دارد.

کاردانو یا اتریوم
مقایسه شبکه کاردانو با اتریوم

کاردانو در آینده‌ای نزدیک قرار است، شبکه خود را جهت ایجاد dApps به‌روزرسانی کند. این به‌روزرسانی «Goguen» نامیده می‌شود و انتظار می‌رود به محض راه‌اندازی Goguen، شاهد هجوم پروژه‌های جدید در پلتفرم کاردانو باشیم.

اگرچه شبکه اصلی Goguen هنوز منتشر نشده است اما در هر صورت کاردانو یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال در بازار است.

توکن‌های ADA، دارای حداکثر عرضه 45 میلیارد توکن، در تاریخ نوشتن این مطلب این توکن با قیمت 0/80 دلار در بازار ارز دیجیتال معامله می‌شوند. ارز دیجیتال کاردانو در حال حاضر رتبه 9 را در وب‌سایت کوین مارکت کپ از آن خود کرده است.

بیشتر بخوانید: توکنومیک (Tokenomics) چیست؟ + بررسی توکنومیک دو ارز پرطرفدار!

بایننس اسمارت چین

Binance Smart Chain (BSC) یکی از دو چین مورد استفاده در صرافی بایننس است.

بایننس اسمارت چین فضایی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار است. EVM به طور مختصر، وظیفه اجرا و استقرار قراردادهای هوشمند را در بلاک‌چین اتریوم بر عهده دارد.

بایننس اسمارت چین، پروژه نسبتاً جوانی است که چند سال پس از بلاک‌چین اولیه صرافی بایننس، راه‌اندازی شد. با این حال، در این مدت زمان کوتاه توانسته به یکی از رقبای اصلی پلتفرم برجسته‌ای مانند اتریوم تبدیل شود.

BSC از الگوریتم اجماع منحصر به فرد خود به نام Proof-of-Staked-Authority استفاده می‌کند. این الگوریتم مستلزم آن است که اعتبارسنج‌ها تعداد معینی از توکن‌های BNB را برای مشارکت، در شبکه قرار دهند.

علاوه بر این، بایننس با اتخاذ یک سیستم زنجیره‌ای به نام «dual parallel-chain system» به کاربران این امکان را می‌دهد تا در حین استفاده از عملکرد‌های قرارداد هوشمند BSC، از مقیاس‌پذیری بالای این بلاک‌چین نیز بهره ببرند.

جهت مقایسه، Ethereum دارای 248287 اعتبارسنج فعال در اکوسیستم خود است.

ارز دیجیتال سولانا

اکوسیستم Solana در حال حاضر، دارای بیش از 250 پروژه با شرکایی مانند USDC، Chainlink و Serum است.

سولانا دارای توان عملیاتی بی‌نظیر 50000 TPS و متوسط زمان ایجاد بلاک 600 میلی‌ثانیه، بدون نیاز به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 است؛ مانند اتریوم، Solana نیز بستری برای استقرار dApps و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد.

در تاریخ نگارش این مطلب، توکن بومی سولانا، با نماد اختصاری SOL، با قیمت 92 دلار در بازار جهانی خرید و فروش می‌شود و رتبه 6 را در وب‌سایت Coinmarketcap از آن خود کرده است.

مقایسه سولانا با اتریوم
مزایا و معایب سولانا در مقایسه با اتریوم

سولانا به عنوان نسل چهارم بلاک‌چین شناخته می‌شود که ادعا می‌کند معمای مثلث بلاک‌چین یا ترایلما (blockchain trilemma) را حل کرده است.

این پلتفرم مدعی است که با معرفی نوآوری‌های جدید، توان عملیاتی بالا در این حوزه را امکان‌پذیر کرده و یک شبکه سریع و مقیاس‌پذیر را بدون به خطر انداختن امنیت یا متمرکزسازی، ایجاد کرده است.

سولانا حدود 3800 برابر سریع‌تر از اتریوم است و هزینه هر تراکنش نیز به طور میانگین تنها 0/00025 دلار است، این در حالی است که میانگین کارمزد در اتریوم 6/498 دلار برای هر تراکنش است. سرعت و هزینه تراکنش دو مسئله بسیار مهم در دنیای بلاک‌چین و پذیرش انبوه در آینده است.

با این حال، اگر پروتکل سولانا سریع‌تر و کارآمدتر از اتریوم است، چرا جای آن را نگرفته است؟

سولانا پلتفرم نسبتاً جدیدی است که شبکه بتا آن در مارس 2020، با قابلیت‌های تراکنش اولیه و قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی شد. علی‌رغم عملکرد کامل، شبکه اصلی سولانا در حال حاضر هنوز در مرحله بتا قرار دارد و تیم توسعه‌دهنده آن همچنان روی بهبود ویژگی‌ها و پایداری شبکه فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کاردانو یا سولانا؛ برای سرمایه گذاری کدام مناسب است؟

فناوری سولانا به احتمال زیاد برای معکوس کردن پذیرش انبوه اتریوم در میان مؤسسات و توسعه‌دهندگان کافی نخواهد بود و در مقایسه با سایر رقبای اتریوم که محبوبیت بیشتری دارند، سولانا بعید است که در آینده‌ای نزدیک از اتریوم پیشی بگیرد.

با این حال، به لطف زیرساخت محکم سولانا، مطمئناً به یکی از محبوب‌ترین و برجسته‌ترین ارز‌های دیجیتال تبدیل خواهد شد.

ارز دیجیتال اولانچ

Avalanche نیز یک بلاک‌چین نسبتاً جوان است که در سپتامبر 2020 توسط تیم Ava Labs در ایالات‌متحده راه‌اندازی شد.

پلتفرم Avalanche ادعا می‌کند که ظرفیت پردازش بیش از 4500 تراکنش در ثانیه را دارد. تیم اصلی توسعه‌دهنده اولانچ شامل کوین سکنیچی (Kevin Sekniqi)، ماوفان تد یین (Maofan “Ted” Yin) و امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) می‌شود.

اولانچ به منظور مقابله با مشکلات سرعت و مقیاس‌پذیری که بسیاری از بلاک‌چین‌ها هنوز هم با آن مواجه هستند، از سه بلاک‌چین X-Chain، C-Chain و P-Chain استفاده می‌کند. هر کدام از این بلاک‌چین‌ها نقش متفاوتی را در شبکه ایفا می‌کنند.

به عنوان مثال، X-Chain وظیفه مبادلات توکن‌های AVAX و سایر ارز‌های دیجیتال را بر عهده دارد. C-Chain به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند را برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند. P-Chain نیز اعتبارسنجی شبکه را هماهنگ می‌کند، زیر شبکه‌های فعال را ردیابی و امکان ایجاد زیر شبکه‌های جدید را نیز فراهم می‌کند. 

بیشتر بخوانید: بهترین کیف پول‌های آوالانچ و توکن آواکس

پلتفرم تزوس

آخرین مورد در فهرست بهترین ارز‌های دیجیتال رقیب اتریوم، Tezos است. تزوس یک دفتر کل دیجیتال خود اصلاح شده (self-amending) است که می‌تواند در صورت افزایش تقاضا، شبکه را بدون نیاز به فورک، توسعه دهد.

تزوس توسط یک جامعه جهانی از محققان، اعتبارسنج‌ها و توسعه‌دهندگان پشتیبانی می‌شود. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد قراردادهای هوشمند و dApps را در این شبکه ایجاد کنند و در عین حال تراکنش‌های همتا به همتا کاربران را نیز تسهیل می‌کند.

تزوس بزرگ‌ترین عرضه اولیه سکه (ICO) را در تاریخ بازار کریپتو داشت و تنها در 13 روز موفق شد 232 میلیون دلار جمع‌آوری کند.

تزوس برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها از الگوریتم اجماع منحصر به فردی به نام اثبات سهام لیکویید (LPoS) استفاده می‌کند. در این الگوریتم، حقوق انتشار بلاک به ذینفعان تصادفی، بر اساس سهام آن‌ها در شبکه، اختصاص داده می‌شود.

تزوس نیز همانند بیت‌کوین، از کارمزد تراکنش‌ها و پاداش‌های بلاک‌ها برای تشویق اعتبارسنج‌ها جهت تأمین امنیت شبکه استفاده می‌کند. به همین دلیل، انگیزه کافی برای اعتبارسنجی بلاک‌ها وجود دارد و در نتیجه تراکنش‌ها با سرعت بسیار بالاتری نسبت به اتریوم تأیید می‌شوند.

شبکه تزوس
ارز دیجیتال تزوس هم از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

تزوس گزینه‌ای محبوب در حوزه‌هایی مانند DEFI، NFTها و کیف پول‌های وب 3 (Web3.0) است. فهرست پروژه‌هایی که روی بلاک‌چین Tezos ساخته می‌شوند، عبارت‌اند از: Yield Baker، QuipuSwap، Kalamint و بسیاری از dApp‌های دیگر.

در حال حاضر، توکن بومی تزوس با نماد اختصاری XTZ، با قیمت 2/66 دلار در بازار جهانی معامله می‌شود و رتبه 46 را در وب‌سایت کوین مارکت کپ از آن خود کرده است.

جمع‌بندی

مسلماً رقابت با پلتفرم و ارز دیجیتال برجسته‌ای مانند اتریوم کار راحتی نیست. پروژه‌هایی مانند بایننس و سولانا تا کنون توانسته‌اند از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری از اتریوم پیشی بگیرند و احتمالاً این رقابت در ماه‌ها و سال‌های آینده بسیار بیشتر نیز خواهد شد.

اگرچه این رقابت بسیار فراتر از مقیاس‌پذیری است و باید به عواملی مانند سهولت استفاده، علاقه توسعه‌دهندگان و کاربران، سطح تمرکززدایی، چارچوب حاکمیتی، تنظیمات امنیتی، ویژگی‌ها و بسیاری موارد دیگر نیز توجه کنیم.

با این حال، اینکه در آینده شاهد پیشی گرفتن این پلتفرم‌ها از اتریوم خواهیم بود یا نه هنوز معلوم نیست. تنها چیزی که در حال حاضر مشخص است این است که ارز‌های دیجیتال معرفی شده در این مطلب، همگی پروژه‌هایی برجسته با زیرساخت قوی هستند و می‌توان آن‌ها را در میان برترین و محبوب‌ترین ارز‌های دیجیتال بازار قرار داد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx