بهترین توکن‌های متاورس در سال 2022! (قسمت اول)

بهترین توکن‌های متاورس

اگر شما هم یکی از اعضای فعال دنیای کریپتو در سال‌های گذشته بوده‌اید، احتمالا در مورد دنیا‌های مجازی، فضای واقعیت مجازی (متاورس) و بازی‌های مرتبط با آن اطلاع دارید.

کسانی که تجربه چندین ساله در این بازار دارند با طرح کلی بازی‌های متاورسی آشنا هستند.

با توجه به پاندمی جهانی کرونا، روش‌های اجتماعی واقعیت مجازی محور در حال گسترش هستند. این روش‌ها خود را به عنوان راهی مناسب در حفظ سلامت روح و روان مردم دنیا اثبات کرده‌اند. 

عناوین مطلب:

کسب‌وکار‌هایی که به صورت دورکاری به دنبال افزایش سطح بهره‌وری و کارایی کارکنان خود هستند به استفاده از جلسه‌های متاورسی روی می‌آورند.

با توجه به گفته‌های بیل‌ گیتس، در طی دو تا سه سال آینده، جلسات آنلاین ویدیویی و صوتی جای خود را به جلساتی متاورسی می‌دهند. برخی از این کسب‌وکار‌ها مانند بایننس آمریکا و FTX حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و در حال گشایش دفترهای مجازی هستند.

از نگاه سرمایه‌گذاران، می‌توان با اطمینان گفت که پلتفرم‌های متاورسی و توکن‌های عرضه شده توسط آن‌ها به سرعت در حال افزایش هستند.

سرمایه‌گذاران کریپتو اولین گروهی از مردم دنیا هستند که فرصت اتخاذ و استفاده از متاورس را در سال‌های آینده خواهند داشت. با توجه به آمار موسسه تحقیقاتی Firm Gartner، این گروه 25% جمعیت کل جهان را تشکیل می‌دهند.

سرنوشت توکن‌های متاورسی در سال 2022 چگونه رقم می‌خورد؟

متاورس به عنوان یک مفهوم توانست در سال گذشته یعنی 2021 سر و صدای زیادی به پا کند.

شرکت‌های بزرگ فناوری تمرکز خود را بر روی توسعه و رشد پلتفرم‌های متاورسی قرار داده‌اند. مایکروسافت اخیرا اعلام کرده است که شرکت Blizzard Activision را برای ایجاد یک جایگاه امن برای خود در دنیای متاورس خریداری کرده است.

بیشتر بخوانید: شرکت‌هایی که روی توسعه متاورس کار می‌کنند

سایر شرکت‌های بزرگ مانند Meta (که با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) در حال ورود به این عرصه هستند. البته زمان‌بندی باز‌سازی برند فیس‌بوک به نظر از پیش‌ برنامه ریزی شده و فرصت طلبانه تلقی می‌شود، اما با این حال توانسته نتایج مثبت خوبی را در ایجاد ذهنیت متا و دنیای متاورس در ذهن مخاطبان شکل دهد.

به تازگی صندوق سرمایه‌گذاری کره‌ جنوبی اعلام کرده که برنامه‌هایی برای گسترش سرمایه‌گذاری خود در زمینه‌های مختلف متاورسی و محصولات هوش‌ مصنوعی دارد. در حال حاضر 8 صندوق ETF متاورسی در کره جنوبی لیست شده‌اند که هنگ‌کنگ نیز در حال راه‌اندازی اولین صندوق آن در سال جاری است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره ارتباط متاورس و هوش مصنوعی بدانید!

با ورود جریان‌های سنگین سرمایه به پروژه‌های متاورسی و همراه شدن شرکت‌های سنتی با این جریان، فرصت‌های بی‌شماری در این فضا به وجود می‌آید.

برای این که بدانیم چرا توکن‌های متاورسی ممکن است بهترین سبد سرمایه‌گذاری را در سال جاری در فضای ارز‌های دیجیتال به ما ارائه دهند باید به طور مفصل هر یک از این توکن‌ها را بررسی کنیم.

1. بازی Axie Infinity؛ توکن AXS

برای بررسی تاریخچه بازی اکسی اینفینیتی باید به سال 2021 برگردیم که در آن سال این بازی توانست طوفانی در بازی‌های کریپتو ایجاد کند.

با پیشگامی این بازی در به کار گیری طرح Play-to-earn که در سال 2018 خلق شد، پروژه توانست به موفقیت خوبی دست پیدا کند. این بازی تا دو سال اول هیچ کشش قابل توجهی از خود نشان نداد.

اما در سه ماه دوم سال 2021 با سر و صدای زیاد مفهوم متاورس، بازیAxie Infinity توانست راه خود را به سرتیتر‌های خبری و سبد سرمایه‌گذاران باز کند. دلیل چنین محبوبیتی را باید در روش کسب درآمد با بازی کردن در این بازی جستجو کرد.

پس از سری A جذب سرمایه 7.5 میلیون دلاری در سه ماه اول سال 2021، شرکت سازنده این بازی یعنی Sky Mavis، توانست در سری B جذب سرمایه از شرکت Andreessen Horowitz حدود 152 میلیون دلار دیگر نیز جذب کند!

بازی Axie Infinity نمونه‌ای از پیاده‌سازی و پیشگام بودن در طرح کسب درآمد با بازی کردن (P2E) را به ما نشان داد که توانست نقطه قوت خوبی برای جذب سرمایه‌گذاران از سراسر جهان شود.

بیشتر بخوانید: داستان اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) چیست؟

با افزایش محبوبیت این بازی، هزینه شروع آن نیز افزایش پیدا کرد (لازم به ذکر است برای شروع بازی باید حداقل سه کاراکتر Axie خریداری کنید). از این رو، طرح Axie Scholarship آغاز شد.

در این طرح، یک مدیر (از بین بازیکنانی که تعداد کافی Axie دارند) و داوطلبی که توان خرید یک تیم Axie را ندارد با هم کار می‌کنند. پاداش‌های کسب شده توسط بازیکن زیر مجموعه، بین مدیر و او تقسیم می‌شود. نوع تقسیم پاداش کاملا بر پایه توافق بین مدیر و داوطلب خواهد بود. 

حجم بازار AXS

در شروع سال 2021، حجم بازار توکن AXS فقط 31 میلیون دلار بود. اما در اوایل همین سال با افزایش شمار تعداد بازیکنان فعال در این بازی از رقم 500 هزار به 2.7 میلیون کاربر، Dominance توکن پروژه و حجم بازار آن به شکل چشم‌گیری افزایش یافت.

بازی اکسی اینفینیتی
این پروژه در اوج حجم بازار خود توانست رقم 9.77 میلیارد دلار را در اوایل سال 2021 ثبت کند.

در حال حاضر با توجه به جریان نزولی بازارهای کریپتو، حجم بازار توکن این پروژه حدود 3.7 میلیارد دلار ارزش دارد که حدودا 60 درصد از سقف خود فاصله گرفته است اما طی این سال‌ها توانسته ارزش خود را 10 برابر کند.

شرکای پروژه

هم اکنون، توکن Axs که به عنوان رهبر توکن‌های متاورسی شناخته می‌شود با کسب‌وکار‌های مختلفی روابط همکاری برقرار کرده است.

مهم‌ترین شرکای این پروژه که برای پوشش هر چه بیشتر دسترسی به پروژه و گسترش رد پای دیجیتال بازی Axie همکاری می‌کنند عبارت‌اند از صرافی بایننس، HTC، شبکه Kyber Netowr، سامسونگ و Ubisoft.

اخیرا سامسونگ اعلام کرده که یک توافق همکاری با بازی Axie امضا کرده که در آن توکن این پروژه می‌تواند در کیف‌پول بلاک‌چینی این غول تکنولوژی لیست شود.

یوبی‌سافت به عنوان یکی از غول‌های بازی‌سازی جهان، با در نظر گرفتن مقیاس رشد بازی‌های بلاک‌چینی، با این پلتفرم برای اجرای یک Validator در شبکه Ronin اقدام کرده است.

Ronin یک شبکه فرعی بازی‌های بلاک‌چینی اتریوم است که در آن از کیفیت و سرعت بالای گیم‌پلی اصلی بازی‌های چند نفره بدون تاخیر و مشکل در شبکه اطمینان حاصل می‌کند. 

بیشتر بخوانید: روش استفاده از کیف پول رونین برای بازی اکسی اینفینیتی

کاربری توکن

همانطور که قبلا اشاره کردیم، بازی AXS براساس مدل P2E کار می‌کند که در آن بازیکنان با خرید توکن‌های NFT با نام Axie می‌توانند به انجام بازی و یا معامله در صرافی‌ها با استفاده از توکن AXS بپردازند.

در کنار آن، بازیکنان در روند بازی، توکن‌های SLP (Smooth Love Potion) دریافت می‌کنند که از آن‌ها برای تکثیر توکن‌های Axie استفاده می‌شود.

توکن Axs کاربری‌های مختلفی اعم از حاکمیتی گرفته تا استیکینگ دارد. در فرآیند استیک، کاربران می‌توانند به صورت هفتگی پاداش دریافت کنند.

2. بازی Bloktopia؛ توکن BLOK

به عبارت ساده، بازی Bloktopia یک آسمان‌خراش مجازی است که شامل 21 طبقه مختلف می‌شود!

همانطور که می‌دانید عدد 21 در این بازی برگرفته از تعداد کل بیت‌های موجود است. هولدر‌های توکن این بازی با نام Bloktopians شناخته می‌شوند که دسترسی انحصاری به امکانات ارائه شده در پلتفرم خواهند داشت.

مانند هر پلتفرم متاورسی دیگر، پروژه Blok نیز از یک ایده اولیه باز طراحی آینده و تغییر تمرکز از دنیای واقعی به دنیای مجازی تاثیر می‌پذیرد. هدف این پروژه این است که بتواند اکثر فعالیت‌هایی که انسان‌ها می‌توانند در دنیای واقعی داشته باشند را در اینجا نیز تجربه کنند. 

این بازی در سال 2021 توسط دو نفر با نام‌های Paddy Carrol و Ross Tavakoli شکل گرفت. ماموریت اصلی پروژه Blok به تسریع آگاهی عمومی از دنیای متاورس موجود در آن خلاصه می‌شود. 

با افزایش تعداد بازیکنان عمومی این پلتفرم و برنامه‌های سرمایه‌گذاری از سوی برند‌های مشهور، این پروژه به هدف نهایی خود یعنی تبدیل شدن به یک پلتفرم متاورسی کامل نزدیک می‌شود. برای بررسی میزان موفقیت این پروژه باید نگاهی به حجم بازار آن پس از عرضه اولیه IDO این پروژه داشته باشیم.

حجم بازار پروژه BLOK

پلتفرم Bloktopia موفقیت چشمگیری را از زمان عرضه IDO خود تجربه کرده است.

توکن این پروژه با استقبال گرمی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد و BLOK توانست با سرمایه 471 میلیون‌ دلاری در نوامبر سال 2021 کار خود را آغاز کند.

این پروژه بر بستر بلاک‌چین Polygon و با استفاده از موتور بازی سازی سه بعدی یونیتی ایجاد شده است. این موتور اغلب توسط شرکت‌های بازی سازی با هدف توسعه بازی‌های سه بعدی استفاده می‌شود.

بازی بلاک توپیا
توسعه این بازی سه بعدی توسط یکی از محبوب‌ترین موتور‌های صنعت بازی‌سازی، باعث شده خروجی گرافیکی خوبی را در بلاک توپیا شاهد باشیم.

توکن‌ این پروژه همچنان در حال جذب مخاطبان جدیدی است. با سرمایه‌گذاری گسترده بازیکنان و سرمایه‌گذاران در این پروژه با هدف رشد متاورس، بازی BLOK توانست به سقف حجم بازار 1.18 میلیارد دلاری برسد.

با توجه به وضعیت روند نزولی بازار‌های ارز دیجیتال، حجم بازار این پروژه در حال حاضر حدود 183 میلیون دلار برآورد می‌شود. قیمت توکن‌ آن در کمترین حالت ممکن قرار دارد. با این اوصاف، ورود به این پروژه در وضعیت فعلی می‌تواند یک گزینه سرمایه‌گذاری بالقوه برآورد شود.

شرکای پروژه

پلتفرم Bloktopia اخیرا توانسته با شرکای قدرتمندی برای تضمین موفقیت خود همکاری کند. این شرکا عبارت‌اند از Avalanche، DuckDao، Kucoin Labs، شبکه پالیگان، Shima Capital، TKX Capital و CoinMarketCap

پروژه MetaHero و BlokTopia یکی از همکاری‌های قابل پیش‌بینی این پلتفرم بود که توانست موج اجتماعی قدرتمندی را از سمت جامعه کریپتو در پی داشته باشد.

با توجه به دنیای مجازی پرجزییات بازی Bloktopia و نیاز به ساختار واقع‌گرایانه و طراحی معماری، تکنولوژی‌های سه بعدی ارائه شده از سوی MetaHero می‌تواند برای این پلتفرم یک گام بزرگ باشد.

کاربری توکن

از آنجایی که پلتفرم BlokTopia یک ساختار طراحی شده از آسمان خراش با 21 طبقه منحصر به‌فرد دارد، این پروژه آزادی عمل زیادی در تعامل با عناصر مختلف دنیای واقعی دارد.

با سرمایه‌گذاری بیشتر برند‌ها در این پلتفرم، کسانی که عضو این پروژه هستند قادر خواهند بود تا دارایی‌های مجازی متنوع داخل بازی را با استفاده از توکن‌های Blok خریداری کنند. علاوه‌ بر آن، توکن بلوک‌توپیا را می‌توان برای معامله املاک که با نام Reblok شناخته می‌شود به کار برد.

Reblok توکن‌های NFT هستند که نشان می‌دهد هولدر‌های توکن بلوک‌توپیا بخشی از کنسول حاکمیتی پروژه هستند. این مسئله به آن‌ها امکان رای‌گیری در رویداد‌های این پلتفرم را فراهم می‌کند.

3. پروژه Chromia؛ توکن CHR

پروژه Chromia با پشتوانه ChromaWay در May‌ سال 2019 لانچ شد.

از آنجایی که توکن این پروژه متاورسی جزو قدیمی‌های انجمن کریپتو محسوب می‌شود اعتبار زیادی بین کاربران کریپتویی دارد.

پلتفرم Chromia دو پروژه متاورسی محبوب با نام My Neighbour Alice و بازی Mines Of Dalarnia که از مدل P2E استفاده می‌کنند را هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: بازی بلاک‌چین الیس (My Neighbor Alice) و کسب در آمد از آن

علاوه‌ بر آن، تیم Revolve Games نیز با هدف همکاری در افزایش کاربری تکنولوژی CHR به کمک Chromia آمده است. این مسئله توسعه بازی‌هایی که به یکدیگر متصل هستند را سرعت می‌بخشد.

همچنین یک بورسیه پروژه‌های متاورسی به طرح‌هایی که از جزییات و طرح کاربری مناسبی برخوردار هستند، گرنت‌های R&D (کمک مالی جهت تحقیق و توسعه) ارائه می‌دهد. این گرنت‌ها در واقع کمک‌های مالی هستند که به پروژه‌ها امکان سرعت بخشیدن به مرحله توسعه را فراهم می‌کند. پروژه Chromia، یک گرنت از این سازمان دریافت کرده است.

اجزای هسته تیم این پروژه Henrik Hjelte، Perelman و Alex Mizrahi هستند که برنامه دارند تجربه‌های خود را در قالب یک پروژه غیرمتمرکز، میزبانی شده توسط زیرساخت اینترنت عمومی ارائه دهند. این پروژه امکان کنترل و مدیریت داده‌ها را برای کاربران فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: این 5 تکنولوژی برای ایجاد متاورس به کار برده می‌شود

پلتفرم Chromia
پلتفرم CHR به دلیل ایجاد راه حل‌های مناسب برای چندین بانک، کسب‌ و‌ کار و موسسات دولتی مشهور است.

حجم بازار

با ویژگی‌های منحصر به‌فرد این پلتفرم در پیاده سازی طرح جدید از متاورس، حجم بازار CHR در ژانویه 2021 به 9 میلیون دلار رسید.

با این حال با فراگیر شدن متاورس در شبکه‌های اجتماعی، قیمت توکن این پروژه نیز تقریبا 30 برابر شد و حجم بازار آن ظرف دو ماه به بیش از 242 میلیون دلار افزایش یافت.

با اوج ترند متاورس در جهان، حجم بازار این پروژه توانست به سقف تاریخی خود یعنی 720 میلیون دلار دست پیدا کند. در حال حاضر توکن CHR 0.55$ با حجم بازار 313 میلیون دلار معامله می‌شود.

شرکای پروژه

به دلیل نوع پیاده سازی بلاک‌چین این پروژه، CHR توانسته با بسیاری از بازیگران صعنت بازی‌سازی همکاری کند. برخی از این شرکا عبارت‌اند از Chain Of Alliance، Krystopia، Mines of dalarnia، My Neighbor Alice و شرکای تجاری آن عبارت‌اند از CapChap، LAC PropertyChain و Lingon

کاربری توکن

برای سرمایه‌گذاران تازه وارد به این پروژه، توکن CHR به عنوان ارز اکوسیستم Chromia عمل می‌کند. اما در هماهنگی آن با بسیاری از پروژه‌های DeFi، کاربران می‌توانند از توکن‌های CHR برای استیک و پرداخت کارمزد سایر تراکنش‌ها استفاده کنند.

4. پروژه Decentraland؛ توکن MANA

از بدو تولد بازی‌های شبیه ساز زندگی مانند The Sims، میلیون‌ها بازیکن از سراسر جهان به این سبک از بازی‌ها علاقمند شده‌اند.

به همین دلیل وقتی جامعه گیمر‌های کریپتو در مورد ایده‌ی داشتن یک زندگی مجازی شبیه‌سازی شده صحبت می‌کردند بسیاری از بازی سازان از این فرصت برای خلق این ایده‌ها استفاده کردند.

پروژه Decentraland نیاز به معرفی ندارد و همانطور که می‌دانید توکن آن یعنی MANA جزو دارایی‌های با پتانسیل در حوزه متاورس به شمار می‌رود.

از آنجایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد هویت و حضور دیجیتال خود آگاهی بیشتری پیدا کرده‌اند، پروژه‌هایی مانند MANA فرصت خوبی برای ارائه یک نسخه شبیه‌سازی شده از دنیای واقعی و سرگرمی در اوقات فراغت را در اختیار ما قرار می‌دهد. 

با این که پروژه Decentraland حدود 5 سال قبل شکل گرفت اما تسلط آن در بازار ارز‌های دیجیتال در 6 تا 12 ماه اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه‌ کرده‌ است.

توکن MANA که از استاندارد ERC-20 پیروی می‌کند با هدف معامله زمین‌های مجازی در این پروژه متاورسی کار می‌کند. 

ساختار کلی این پروژه به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود.

  • منطقه (District)
  • زمین (LAND)
  • پلازا (PLAZA)
  • جاده (Road)

کاربران می‌توانند منطقه‌های موجود را که با یکدیگر متفاوت هستند را بررسی و زمین‌های مجازی خریداری کنند. علاوه‌ بر آن کاربران با مراجعه به مناطق مختلف، امکان شرکت در رویداد‌های متنوعی را نیز خواهند داشت. زمین‌های خریداری شده را می‌توان در بازارچه این پلتفرم معامله کرد. 

البته در هر منطقه‌ دارایی‌های خصوصی قرار گرفته که امکان معامله آن‌ها وجود ندارد. پلازا برای اسپاون بازیکنان (نقطه شروع بازیکنان در ابتدای بازی) طراحی شده که باید در آن پیاده روی کنند. پلازا نیز جزو مکان‌هایی است که امکان خرید و فروش آن میسر نیست.

حجم بازار Decentraland

اگر طرفدار متاورس هستید، تاکنون احتمالا در مورد موفقیت‌های بی‌نظیر پروژه MANA در دنیای کریپتو چیز‌هایی می‌دانید.

پروژه MANA در سال 2021 با حجم بازار 124 میلیون دلار فعالیت می‌کرد که به عنوان یکی از پروژه‌های با پتانسیل بالا در دنیای کریپتو شناخته می‌شود.

در همان سال با رشد متاورس و ترند شدن آن در شبکه‌های اجتماعی که پروژه Decentraland جزو پیشگامان آن بود، توانست ظرف دو ماه به حجم بازار 1 میلیارد دلاری دست پیدا کند.

خاص بودن پیاده سازی این پلتفرم و عمق آن، به این پروژه متاورسی کمک کرد تا حجم بازار خود را شتاب دهد. با دو برابر شدن حجم بازار آن با رقم 2.47 میلیارد دلار در می همان سال و در نهایت رسیدن حجم بازار پروژه MANA به سقف تاریخی 10 میلیارد دلار، توجه طرفداران زیادی به این پروژه متاورسی جلب شد.

در حال حاضر حجم پروژه دیسنترالند حدود 5 میلیارد دلار است و توکن آن با قیمت 2.62 دلار معامله می‌شود. 

شرکای پروژه

با افزایش حجم بازار این پلتفرم، پروژه Decentraland توانسته‌ شرکای مشهوری را برای ادامه راه با خود همراه کند. برخی از شرکای مهم این پلتفرم عبارت‌‌اند از: Binance، Blender، سامسونگ و Under Armour.

لازم به ذکر است سامسونگ با هدف ایجاد یک فروشگاه دیجیتالی متاورسی با این پلتفرم همکاری می‌کند!

کاربری توکن

این پلتفرم متاورسی به هولدر‌های خود امکان درگیر شدن با اکوسیستم داخل بازی و استفاده از توکن‌های MANA‌ را فراهم می‌کند.

در حال حاضر عملیات‌های قابل انجام در این پلتفرم به دو روش کلی ارائه می‌شوند:

نقش Builder

اگر هیچ مهارت برنامه‌نویسی ندارید و فقط قصد بازی کردن دارید، می‌توانید مسیر خود را با خرید توکن‌های MANA و انتقال آن‌ها به کیف‌ پول برای استفاده در وبسایت MANA، آغاز کنید.

این نقش به شما امکان کشیدن عناصر از پیش ساخته شده و رها کردن آن‌ها در صحنه‌های مختلف محیط بازی فراهم می‌کند.

با کنار هم قرار دادن این عناصر می‌توانید نسخه زمین خودتان را ایجاد و به عنوان یک NFT جدا در اکوسیستم MANA به فروش برسانید. این مسئله برای سایر دارایی‌های داخل بازی نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک توکن NFT رایگان ایجاد کنیم؟

کیت توسعه Decentraland

با اتصال کیف‌ پول و ورود به بازی، شما شاهد انواع مختلف دارایی‌های دیجیتال و امکانات متنوع هستید که در انتظار خریداران بالقوه هستند.

این پروژه هیچ محدودیتی در مورد روش‌های رشد و توسعه عمق پلتفرم در نظر نگرفته است. به همین دلیل با افزایش محتوای آن، سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت این بازی متاورسی جذب می‌شوند.

5. پروژه Enjin؛ توکن ENJ

پلتفرم Enjin Network در جوئن سال 2018 بر بستر شبکه اصلی اتریوم لانچ شد.

با این حال شرکت پشتوانه آن در سال 2009 به عنوان توسعه دهندگان محصولات بازی‌های بلاک‌چینی شکل گرفت.

این مسئله پروژه Enjin را به یکی از قدیمی‌ترین بازیگران متاورس و کل صنعت کریپتو بدل کرده است. انجمن این پروژه روی توسعه پلتفرمی که امکان دسترسی بازی‌های چندنفره را در سراسر جهان فراهم می‌کرد تمرکز کردند. 

در هر حال، این شرکت در سال 2017 با عرضه اولیه کوین (ICO) خود که توانست حدود 18.9 میلیون دلار سرمایه‌ جذب کند مشهور شد.

این موضوع باعث تسریع رشد و افزایش محبوبیت ENJ در بین مردم شد و سرمایه‌گذاری تجاری با هدف توسعه سیستماتیک و استفاده از ابزار‌ها و خدمات استاندارد بلاک‌چینی شدت بیشتری گرفت. 

حجم بازار

توکن Enjin با توجه به نظر کارشناسان کریپتو موفقیت خوبی را در سال 2021 تجربه کرد.

در آغاز ژانویه سال 2021، توکن ENJ حدود 100 میلیون دلار حجم بازار داشت که خوشبختانه با موج صعودی بازار در یک چهارم اول آن سال، این پروژه توانست ظرف دو ماه حجم بازار خود را دو برابر کند.

پروژه Enjin
در پایان ماه مارس 2021، مارکت کپ این پروژه سقف جدیدی را به ارزش 1 میلیارد دلار تجربه کرد.

با ترند شدن فضای کریپتو و اوج گرفتن پروژه‌های متاورسی، توکن ENJ نیز بی‌نصیب نماند و توانست در این مسیر، حجم بازار خود را به بیش از 3.93 میلیارد دلار افزایش دهد. در حال حاضر مارکت کپ این پروژه حدود 1.5 میلیارد دلار برآورد می‌شود و توکن آن با قیمت 1.82 دلار در بین معامله‌گران در جریان است.

کاربری توکن

با توجه به این که توکن ENJ از قدیمی‌های بازار کریپتو به شمار می‌رود، توسعه دهندگان آن از کاربرد‌های بلاک‌چینی آن آگاهی کامل دارند.

به همین دلیل، توکن این پروژه را می‌توان به عنوان ارز داخل بازی مورد استفاده قرار داد. این پلتفرم قصد دارد تا با بیش از 250 هزار وبسایت و پروژه بازی موفق در جهت استفاده از توکن ENJ و ارز داخل بازی همکاری نماید.

در قسمت دوم این مقاله، 8 پروژه متاورسی دیگر و توکن‌های مربوط به آن‌ها بررسی می‌شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx