مفهوم P2E چیست و چرا باید به آن‌ توجه کنیم؟

ارز P2E

توکن یا ارز‌های P2E، دارایی‌هایی هستند که در بازی‌های بلاک‌چین با مدل play-to-earn رواج دارند.

معروف‌ترین آن‌ها GALA نام دارد که توانسته در بازار آشفته ارز‌های دیجیتال، ارزش خود را به خوبی حفظ کند.

شناخت و سرمایه‌گذاری در چنین توکن‌هایی اهمیت زیادی در ساخت یک سبد سرمایه گذاری موفق در بازار ارز‌های دیجیتال دارد.

عناوین مطلب:

معنای P2E چیست؟

همانطور که از اسم این توکن‌ها مشخص است، آن‌ها از مدل کسب درآمد Play-To-Earn به وجود آمده‌اند.

این مدل بیزینس در دنیای ارز‌های دیجیتال سر و صدای زیادی به پا کرده است به طوری که حتی رسانه‌های بزرگ نیز به بررسی بازی‌های کریپتویی می‌پردازند.

مدل بیزینس P2E بر پایه انجام بازی توسط بازیکن و کسب درآمد است که در صنعت بازی‌های ویدیویی‌ توانسته جای پای خود را محکم کند.

مسلما کسی نمی‌تواند لذت بی‌انتهای انجام بازی‌هایی مثل Call of Duty یا League of Legends را انکار کند اما مدل بیزینس جدیدی که در بازی‌های کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد، نفس تازه‌ای به صنعت بازی سازی داده است.

وقتی توانایی‌های بازی‌های ویدیویی و دنیای ارز‌های دیجیتال با هم ترکیب می‌شوند، می‌توانیم اتفاقات بزرگی را در آینده پیش‌بینی کنیم. تصور کنید ساعت‌ها مشغول بازی مورد علاقه‌تان می‌شوید و در عین حال بتوانید از آن کسب درآمد کنید.

بیشتر بخوانید: بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین! معرفی برترین بازی‌های NFT

هسته اصلی بازی‌های P2E نیز چنین است. این بازی‌ها تلاش می‌کنند تا با اهدای توکن‌های مثلی و NFT به بازیکنان، امکان کسب درآمد با فروش این توکن‌ها را در دنیای واقعی فراهم کنند.

اما بازی‌های کریپتو و بازی‌های رایج ویدیوی یک تفاوت عمده دارند و آن در عملکرد‌ آن‌ها در سیستم بازارچه دارایی‌های داخل بازی است.

بازی‌هایی مثل FIFA یا Cs:Go را در نظر بگیرید که در آن‌ها، بازیکنان به خرید انواع سکه و اسکین می‌پردازند. اما خرید و فروش این دارایی‌ها با سایر بازیکنان فقط با اجازه بازی‌سازان امکان پذیر است.

به عبارت دیگر در اغلب بازی‌های ویدیویی، برای چنین معاملاتی قوانین و سیاست‌های مشخصی در نظر گرفته شده است که دائما توسط سازندگان بازی‌ها مورد نظارت و بازبینی قرار می‌گیرد اما در بازی‌های کریپتو، سیستم معامله دارایی‌های داخل بازی متفاوت است. 

از آن‌جایی که در بازی‌های کریپتو بازیکنان با کسب انواع توکن‌های NFT و توکن‌های مثلی می‌‌توانند در خارج از بازی به معامله بپردازند، هیچ گونه سیاست یا محدودیت خاصی برای نحوه معامله بازیکنان در نظر گرفته نمی‌شود.

در بازی‌های P2E تا زمانی‌ که بازی در تیتر‌های خبری مشاهده شود و گیمرها زیادی در آن حضور داشته باشند، تقاضا برای دارایی‌های داخل بازی نیز وجود خواهد داشت، در نتیجه مردم می‌توانند با انجام بازی کسب درآمد کنند.

محبوب‌ترین توکن‌های P2E

در زمان تهیه این مقاله چهار بازی محبوب مدل P2E وجود دارند که توانایی برآورده کردن آرزو‌های بازیکنان در کسب سود نسبتا طولانی و مستمر را دارند.

اولین بازی محبوب در لیست ما، دیسنترالند (Decentraland) با توکن MANA است. در این بازی امکان خلق، اکتشاف و معامله در یک دنیای مجازی را خواهید داشت. 

دومین بازی، سند باکس (Sandbox) با توکن SAND است. این بازی متاورسی یک دنیای مجازی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد که در آن می‌توانند به سرگرمی، ساختن و کسب درآمد از دارایی‌های خود بپردازند.

احتمالا تا به حال چیز‌هایی از بازی Axie Infinity شنیده‌اید. این بازی محبوب نیز توانسته طرفداران بسیاری را به خود جلب کند. توکن اصلی این بازی AXS نام دارد.

این بازی نوعی انجمن متشکل از انواع جانورانی به نام Axie است که با ترکیب و معامله‌ آن‌ها، بازیکنان به ساخت تیم‌های قوی‌تر برای مبارزه با دیگران می‌پردازند.

و آخرین توکن محبوب مورد نظر ما GALA است که شامل مجموعه‌ای از بازی‌های متنوع از استدیو GALA Games است. با این حال توکن اصلی آن‌ها GALA نام دارد و در همه بازی‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارزهای P2E
نگاهی گذرا به اطلاعات مربوط به محبوب‌ترین ارزهای P2E

به شدت توصیه می‌کنیم قبل از سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی در مورد آن‌ها به خوبی تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: 4 نشانه که یک ارز دیجیتال اسکم (کلاهبردار) است

چرا کوین‌های P2E جذاب هستند؟

برای درک اهمیت این کوین‌ها باید قطعات مختلف پازل را کنار یکدیگر قرار دهیم.

اولین قطعه پازل را می‌توان در واکنش بازار ارز‌های دیجیتال نسبت به چنین کوین‌هایی جستجو کرد. زمانی که بازار در کف قیمت بود، این کوین‌ها توانستند به خوبی به روند خود بازگردند.

تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، مقایسه عملکرد بیت‌کوین نسبت به توکن GALA را که با خط سفید مشخص شده نشان می‌دهد.

نمودار بیت‌کوین و گالا
مقایسه نمودار قیمتی بیت‌کوین و توکن گالا (Gala)

همانطور که مشاهده می‌کنید همبستگی این دو بسیار نزدیک است، پس تفاوت اصلی آن‌ها در چیست؟ توکن GALA و سایر کوین‌های P2E، با شدت نوسان بیشتری حرکت می‌کنند.

در سقوط قبلی بازار، بیت‌کوین به تنهایی 52% نسبت به سقف خود اصلاح زد. در این زمان توکن GALA بیش از 82% سقوط کرد اما در بازگشت، بیت‌کوین توانست 38 درصد سقوط قیمتی خود را جبران کند اما توکن GALA 162% رشد قیمتی را تجربه کرد. به چنین نوسانی بتا (beta) گفته می‌شود.

به طور کلی، بتا در واقع نوسان یک دارایی نسبت به شاخص بازار است. در دنیای ارز‌های دیجیتال، بیت‌کوین مانند شاخص عمل می‌کند. وقتی نرخ نوسان یک دارایی بیش از 1 باشد، شدت حرکت آن در رشد و سقوط نسبت به شاخص کلی بازار شدیدتر خواهد بود.

بنابراین بخش بزرگی از عملکرد این کوین‌ها را می‌توان به دلیل نرخ نوسان بالای‌ آن‌ها نسبت به شاخص بازار یعنی بیت‌کوین نسبت داد. 

اما نمی‌توان همیشه این رشد‌های قیمتی را فقط با بتا مرتبط دانست. در زمان بازار گاوی، ما شاهد رشد چشمگر حجم بازار ارز‌های دیجیتال هستیم اما در این میان، همیشه ارز‌هایی وجود دارند که سرعت رشد قیمت آن‌ها نسبت به سایر پروژه‌ها بیشتر است. 

بیشتر بخوانید:‌ تفاوت ترید ارز دیجیتال در بازار صعودی و بازار نزولی

معمولا این دارایی‌ها را می‌توان با یکدیگر مرتبط دانست. نمونه آن را در پایپ شدن توکن‌های NFT در سال 2020 یا ترند شدن FOAN( متشکل از ارز‌های Fantom ،Harmony ،Atom و Near) می‌توان مشاهده کرد.

وقتی چنین بخش‌هایی از بازار کریپتو بتوانند عملکرد خوبی ارائه دهند، می‌توان به آن‌ها به چشم بلیط ثروتمند شدن نگاه کرد. با ترند شدن بخشی از بازار ارز‌های دیجیتال در هر دوره زمانی، می‌توانیم فشار فروش ناشی از هیجان و طمع سرمایه‌گذاران را لمس و از آن بهره‌برداری کنیم. 

چگونه پروژه‌های P2E‌ را ارزیابی کنیم؟

در بخش بازی‌های کریپتو، پتانسیل زیادی برای عملکرد قوی پروژه‌های این دسته وجود دارد. حتی در حال حاضر می‌توانید قدرت همبستگی توکن‌های P2E و بیت‌کوین را بررسی کنید. اگر دقت کرده‌ باشید، شایعات و اخبار منفی نسبت به سایر زمینه‌ها، تاثیر چندانی ندارند. 

با پیشرفت بازی‌های کریپتو و مدل بیزینس P2E، می‌توان در آینده انتظار انعطاف بیشتری را در این بازی‌ها و مستقل‌شدن آن‌ها نسبت به سایر ارزهای بازار را تجربه کنیم.

اگر بازیکنان بازی‌های ویدیویی اقدام به سرمایه‌گذاری بیشتر در بازی‌های کریپتو کنند، گمانه‌زنی و شایعات به حاشیه رانده می‌شوند، در نتیجه کمتر شاهد نوسانات شدید قیمتی ناشی از هیجان بازار خواهیم بود.

نباید فراموش کنیم که امروز هر یک از ما و همه مشارکت کنندگان بازار‌های کریپتو به نوعی حداقل یک بازی ویدیویی بازی می‌کنند. از این رو نگرانی کمتری در ریسک‌ها و نوسانات قیمتی این بخش از بازار را انتظار داریم. اولویت اصلی بازیکن همیشه سرگرم‌کننده بودن بازی است و کسب درآمد از آن در اولویت دوم قرار دارد.

جدا شدن بازی‌های ویدیویی از بازار کریپتو غیرمحتمل به نظر می‌رسد چرا که این مسیر تازه آغازه شده و هنوز به اوج خود نرسیده است. بازار ارز‌های دیجیتال هم مانند سایر بازار‌ها، نسبت به یکدیگر همبستگی دارند و در نهایت نمی‌توان حدس و گمانه‌زنی در مورد آینده پروژه‌های کریپتو را نادیده گرفت.

گام‌های بعدی P2E چه خواهند بود؟

مدل بیزینس Play To Earn همچنان در یک مسیر فانتزی قرار دارد و تا در نظر گرفتن آن به عنوان آینده بازی‌های ویدیویی راه زیادی باید طی شود. اگر این مدل بیزینس بتواند عملکردش را در پروژه‌های کریپتو اثبات کند می‌تواند کل صنعت بازی‌های ویدیویی را برای همیشه متحول سازد. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره بازی بلاک‌چین اندرویدی + معرفی بازی‌های برتر

در حال حاضر نمی‌توان نقشه راه مشخصی را برای این مدل درآمدی در نظر گرفت و فقط گذشت زمان آن را مشخص می‌کند. سوالات زیادی در مورد کارایی این مدل درآمدی در بلند مدت وجود دارد که پاسخ آن‌ها را باید در پروژه‌های کریپتو جستجو نمود. 

در هر صورت، مدل P2E نیز یک حرکت فوق‌العاده رو به جلو برای پروژه‌های کریپتو و صنعت بازی به حساب می‌آید که می‌بایست منتظر اتفاقات هیجان انگیز پس از آن باشیم.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازی ارز دیجیتال (سرگرمی و کسب درآمد)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx