کسب درآمد از NFT به صورت غیرفعال و مستمر!

کسب درآمد از NFT

معمولاً هنرمندان از فروش آثار خود فقط یک‌بار کسب درآمد می‌کنند. حتی اگر ارزش اثر هنری آن‌ها خیلی بالا باشد بازهم قادر به کسب درآمد مستمر از آن نیستند.

حوزه ارزهای دیجیتال و کریپتوکارنسی به هنرمندان، حق امتیاز آثار خود و امکان کسب درآمد مستمر از nft را می‌دهد تا این شرایط برایشان تغییر کند.

اگر نگاه دقیق‌تری به بازار NFT داشته باشید درک شما از نحوه ایجاد درآمد در کارهای هنری تغییر می‌کند. در این مقاله از بورسینس می‌بینیم که چگونه از nft کسب درآمد کنیم و این موضوع چه جزییاتی دارد.

عناوین مطلب:

حق امتیاز NFT چیست؟

حق امتیاز به‌منظور کسب درآمد از NFT کارمزدی است که خالق آثار هنری از هر بار فروش آثار خود به دست می‌آورند.

با به‌کارگیری این حق امتیاز، خالقان آثار می‌توانند به صورت دائمی از اثری که تولید کرده‌اند درآمد داشته باشند و این باعث تشویق آن‌ها به کار هنری بیشتر می‌شود.

به لحاظ تاریخی، تولیدکنندگان محتوا و هنرمندان برای حمایت از خودشان و هزینه‌های روزمره، آثار هنری تولید می‌کنند. تلاش آن‌ها مساوی با میزان دستمزدشان بود اما گاهی محبوبیت و شهرت، سودی برایشان نداشت.

NFT ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض دارایی‌های دیجیتالی هستند که می‌توان آن‌ها را با ارزهای دیجیتال خرید یا فروخت. درعین‌حال فرصت درآمدزایی از nft برای هنرمندان فراهم است تا از این فرآیند ساده کسب درآمد کنند.

وقتی یک NFT ضرب (mint) شود، با هر بار فروش آن درصدی از مبلغ به هنرمند می‌رسد.

بیشتر بخوانید: مالکیت معنوی NFT چیست؟ درباره حق مالکیت nftها بدانید!

کسب درآمد از NFT

حق امتیاز NFT چطور عمل می‌کند؟

حق امتیاز NFT نوعی پرداخت تضمینی به خالق اثر است که از فروش ثانویه آن ناشی می‌شود که طی آن، اثر هنری از خریداری به خریدار بعدی منتقل می‌گردد.

برای کسب حق امتیاز NFT، هنرمند باید اثر خود را ضرب کند. درصد هر فروش که به هنرمند پرداختم می‌گردد، همان حق امتیاز اوست که معمولاً حدود 6 درصد است و موجب کسب درآمد از nft برای خالق آن می‌شود.

وقتی یک NFT ضرب شد، حق امتیاز آن به هنرمند پرداخت می‌گردد. پرداخت این حق امتیاز NFT تحت نظارت بلاک‌چین است. ضرب کردن NFT شامل مشخصات مربوط به حق امتیاز به قراردارد هوشمند NFT است.

بیشتر بخوانید: کریپتو آرت (Crypto Art) چیست؟ + نحوه شکل‌گیری آن

حق امتیازها چطور به NFT ها اضافه می‌شوند؟

وقتی دارایی‌های دیجیتال ایجاد شدند، هنرمندان آن‌ها می‌توانند قراردادهای هوشمند را ایجاد و تنظیم کنند.

این قراردادها همان تکنولوژی زیربنایی NFT ها هستند. کدگذاری، فرآیندی خودکار برای جمع‌آوری حق امتیاز از فروش و توزیع آن به خالقان آثار ایجاد می‌کند. لازم نیست طرفین درگیر در فروش آثار یا خود خالق  محتوا کار دیگری انجام دهند.

حق امتیاز NFT ها چطور محاسبه می‌شود؟

با اینکه حق امتیاز NFT ها به طور متوسط حدود 6 درصد است، اما نوسان زیادی دارد.

روش کسب درآمد از nft به این صورت است که خالقان NFT برای خریدوفروش آن‌ها حق امتیازی بین 3 تا 10 درصد دریافت می‌کنند.

حق امتیاز براساس قیمت فروش NFT تعیین می‌شود که برای هر بار فروش متفاوت است. بنابراین، ممکن است خالق آثار با فروش بعدی مبلغ متفاوتی کسب کند حتی اگر درصد حق امتیاز ثابت باشد. درصورتی‌که باقیمانده از محاسبه حق امتیاز ، ممکن است هزینه هنرمند گرد شود.

کسب درآمد از NFT

چرا بازارهای NFT حق امتیاز آن‌ها را حذف می‌کنند؟

برخی بازارهای NFT، مثل sudoswap ،LooksRare و X2Y2 سیستم حق امتیاز NFT را حذف کرده یا اقدامات چشمگیری برای مهار آن انجام داده‌اند.

این روند در تابستان 2022 شروع شد زمانی که حرکتی برای اختیاری کردن حق امتیاز وجود داشت و یک سیستم انعام دهی توسط این بازارها ایجاد شد. با اینحال بسیاری از هنرمندان درآمد غیرفعالی برای خود ایجاد کرده‌اند که این تغییرات باعث آشفتگی وضعیت مالی آن‌ها می‌شود.

با اینکه بازارها به دنبال کاهش یا حذف حق امتیاز و امکان کسب درامد با nft هستند، واکنش‌های شدیدی به این تصمیم اتفاق افتاده است. اما همه بازارها هم این تصمیم را ندارند. مثل اوپن‌سی، بازاری است که همچنان از حق امتیاز هنرمندان پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

تاثیر حذف حق امتیاز NFT

بسیاری از هنرمندان دیجیتال، صرافی‌های را که از حق امتیاز و کسب درآمد nft برای دارایی‌های خود پشتیبانی نمی‌کنند تحریم کرده‌اند.

این امر باعث شده حجم معاملات آن‌ها کاهش یابد. به‌عنوان مثال، X2Y2 حق امتیاز را در 26 آگوست 2022 قطع کرد. در آن تاریخ، حجم معاملات از 11540 به 547 ETH کاهش یافت.

گزارش‌ها حاکی است که تعداد دارندگان و خریداران NFT که گزینه حق امتیاز NFT را انتخاب کرده‌اند در مدت یک ماه از 75 به 18 درصد کاهش یافته است.

به خاطر همین واکنش‌ها، برخی صرافی‌ها امکان کسب درآمد از nft از طریق حق امتیاز را احیا کردند. مثلاً تنها چند هفته بعد از اینکه Magic Eden حق امتیاز را به صفر رساند، دوباره آن را به مقدار 3.33 درصد بازگرداند.

در 18 نوامبر 2022 اعلام شد که X2Y2 حق امتیاز همه کالکشن‌های فهرست شده در پلتفرم خود را برگردانده است.

چطور به NFT ها حق امتیاز اضافه کنیم؟

چگونه از nft کسب درآمد مستمر داشته باشیم و به آن حق امتیاز اضافه نماییم؟

تنها راه مطمئن برای اینکه هنرمندان از NFT هایشان حق امتیاز بگیرند تدوین ساختار حق امتیاز در قراردادهای هوشمند اولیه است.

بدون این کدگذاری صرافی‌ها نمی‌توانند ساختار انعام را ایجاد کنند یا باید به طور کامل آن را حذف کنند. اخیراً اوپن‌سی ابزار جدیدی برای اجرای پرداخت‌های حق امتیاز معرفی کرده است.

ابزار جدید حق امتیاز در Opensea

ابزار جدید اوپن‌سی برای اجرای حق امتیاز در 8 نوامبر 2022 ارائه شد. هدف آن اجرایی کردن حق امتیاز nft ها روی بلاک‌چین آن است.

وقتی هنرمندان، دارایی‌های دیجیتالی با ابزار اجرای حق امتیاز می‌سازند، این NFT ها قابلیت فروش در بازار NFT را از طریق صرافی‌هایی که به پرداخت حق امتیاز خالق آثار متعهد نیستند نمی‌دهد.

درحال‌حاضر، این روش کسب درآمد از nft برای کالکشن‌های جدید موجود است اما اوپن‌سی می‌خواهد ابزار مشابهی برای کالکشن‌های پیشین نیز ارائه کند.

بیشتر بخوانید: پلتفرم OpenSea یا Rarible؛ کدام بازار برای خرید و فروش NFT بهتر است؟

کسب درآمد از NFT

نحوه نوشتن یک قرارداد هوشنمد NFT با حق امتیاز

با اینکه فرآیند نگاشت قراردادهای هوشمند NFT همراه با حق امتیاز می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد، این مراحل در طی چند دقیقه تکمیل می‌شوند.

اگر هم‌اکنون ابزار CLI را ندارید، نیاز است نصب کنید. سپس شبکه خود را مثل GoChain یا گزینه‌های دیگر ایجاد کنید. اطمینان یابید که حساب شبکه جدید شما دارای هزینه تراکنش کافی برای کار کردن است. این کار اولیه تنها یک‌بار باید انجام شود.

برای قراردادهای هوشمند NFT در آینده، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

با استفاده از ابزار CLI می‌توانید برای ERC20 و ERC271 کد تولید کنید. نتیجه، تولید فایل KATS.sol است که می‌بایست آن را کامپایل کرده و برای رسیدن به قرارداد جدید NFT اجرا نمایید.

می‌توانید سپس NFT را برای دریافت حق امتیازها ضرب (mint) کنید.

مزایای حق امتیاز NFT

تنظیم حق امتیاز و کسب درآمد از nft کمی تلاش بیشتر لازم دارد. حق امتیاز NFT باعث می‌شود این تلاش شما ارزشمند شود.

اصلی‌ترین مزایایی که ایجاد حق امتیاز روی دارایی دیجیتالی به ما می‌دهد چه مواردی هستند؟

کسب درآمد غیرفعال

حق امتیازها به صورت مستمر پرداخت می‌شوند به این معنی که هر بار یکی از دارایی‌های دیجیتالی که فرد ایجاد کرده به شخص دیگری فروخته می‌شود او حق امتیاز دریافت می‌کند.

حق امتیاز باعث درآمدزایی از nft و ایجاد درآمد غیرفعال می‌شود و به هنرمندان توانایی افزایش درآمدشان را در طول زمان می‌دهد.

کسب سود با بالا رفتن ارزش کار

درست همانند آثار هنری سنتی، دارایی‌هایی که به صورت دیجیتالی ایجاد شده‌اند نیز با گذر زمان باارزش‌تر می‌شوند.

ممکن است اولین فروش که بین خالق اثر و اولین خریدار انجام می‌شود قیمت کمی داشته باشد. اما با بالاتر رفتن ارزش NFT، خریداران سود بیشتری از آن کسب می‌کنند.

حق امتیاز NFT این فرصت را به خالقان آثار می‌دهد که با افزایش ارزش کارشان، حق امتیاز بیشتری هم دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در NFT؛ هر آنچه که باید بدانید!

معایب حق امتیاز NFT

با اینکه مزایای حق امتیاز NFT بسیار زیاد است اما مشکلاتی نیز به همراه دارد که می‌تواند مستقیماً روی پتانسیل کسب درآمد از nft اثر بگذارد و موجب دلسردی برخی خالقان آثار هنری شود.

تقلب و تقلید

یکی از دلایل افزایش ارزش و درآمد از nft ها در طول زمان منحصربه‌فرد بودن آن‌هاست.

بااین‌حال این امکان برای کلاه‌برداران وجود دارد که از روی NFT های موفق تقلید کنند. این آثار تقلبی می‌توانند حق امتیاز NFT را به دست آورند و مانع کسب سود خالق اثر از تلاش‌های خود شود.

در عین حال بازار NFT در حال پیشرفت است و بسیاری از پلتفرم‌ها راهکارهایی برای مبارزه با تقلب و تقلید دارند یا در حال کار روی این موضوع هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه از کلاهبرداری‌های حوزه NFT در امان باشیم؟

نوسان قیمت

یکی دیگر از معایب حق امتیاز و روش کسب درآمد از nft، نوسان قیمت است که به این معناست که هنرمندان نمی‌توانند به جریان ثابتی از درآمد از طریق حق امتیاز آثارشان متکی باشند.

ممکن است قیمت ارزهای دیجیتالی در مدت کوتاهی نوسان زیادی کند که تاثیر مستقیمی بر ارزش دارایی‌های دیجیتال هر زمان دارد. این نوسان می‌تواند بر تقاضا نیز اثر بگذارد.

کسب درآمد از NFT

سایر روش‌های کسب درآمد غیرفعال از طریق NFT ها

 علاوه بر حق امتیاز NFT، راه‌های دیگری نیز برای کسب درآمد nft وجود دارد.

این آثار خواه موسیقی باشند یا پادکست یا سایر کارهای خلاقانه، NFT آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد درآمد غیرفعال شود که منافع کوتاه و بلندمدتی به همراه دارد.

سپرده‌گذاری (استیک) NFT ها

خالقان آثار می‌توانند به‌جای فروش کارهایشان آن‌ها را نگه دارند و سپرده‌گذاری کنند.

سپرده‌گذاری و کسب درآمد از nft نیازمند این است که آن‌ها قفل شوند به این معنی که به صورت موقت تبدیل به بخشی از شبکه بلاک‌چین می‌شوند.

فرآیند سپرده‌گذاری برای کسب درامد با nft ساده است و خالق این آثار تا وقتی که آن‌ها را سپرده‌گذاری کرده پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال دریافت می‌کند. با این حال تا وقتی یک NFT قفل است قابلیت معامله کردن و فروش ندارد.

بیشتر بخوانید: فانتازما (Phantasma)؛ پلتفرمی برای توسعه NFTهای هوشمند

اجاره دادن NFT ها

NFT ها در اپلیکیشن‌های بازی به کار می‌روند به‌این‌ترتیب می‌توان آن‌ها را به سایر بازیکنان اجاره داد.

این NFT ها می‌توانند ابزار، سلاح، پوسته، مهارت یا چیزهای دیگر باشند. قراردادهای هوشمند به شما امکان تعیین شرایط اجاره و کسب درامد با nft را می‌دهد.

در کل اجاره کردن NFT دارای مدت کوتاه‌تری است بنابراین روشی برای کسب درآمد غیرفعال کوتاه‌مدت است.

کمک به استخرهای نقدینگی

همچنین می‌توانید با افزودن NFT به استخرهای نقدینگی، از جریان ثابت درآمدزایی از nft استفاده کنید.

استخرهای نقدینگی از دارایی‌هایی که در آن‌ها قفل شده است برای تامین مالی و وام‌دهی استفاده می‌کنند. وقتی یک NFT به یک استخر نقدینگی وارد شود مالک آن تا زمان قفل شدن NFT در استخر پاداش مستمر می‌گیرد.

کسب سود از ارائه خدمات NFT

خدمات منحصر به فرد در کد اصلی NFT ها وارد می‌شوند و می‌توانند باعث ایجاد درآمد بیشتر برای خالقان آن‌ها گردند.

این خدمات شامل دسترسی به ملاقات‌ها، دعوت دارندگان NFT ها به رویدادها و موارد این چنینی است. آن‌ها همچنین ممکن است از سود حاصل از فروش مستمر NFT بهره ببرند و این سود را می‌توان بین دارندگان NFT تقسیم کرد.

ییلدفارمینگ

ییلدفارمینگ در اصل در اکوسیسم‌های دیفای (DeFi) استفاده می‌شود.

اما این روزها کسب درآمد از nft هم استفاده می‌شود. در این روش از NFT های مشابه استفاده می‌کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند از پلتفرم‌های مختلف بازدهی بگیرند. اگرچه یلد فارمینگ در حال محبوب شدن است اما هنوز اکثر پلتفرم‌ها به آن دسترسی ندارند.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

سوالات متداول

چگونه می‌توان به صورت مستمر از NFTها درآمد کسب کرد؟

حق امتیاز، کارمزدی است که خالق آثار هنری از هر بار فروش آثار خود به دست می‌آورند. با به‌کارگیری این حق امتیاز، خالقان آثار می‌توانند به صورت دائمی از اثری که تولید کرده‌اند درآمد داشته باشند.

علاوه بر داشتن حق امتیاز، چه روش‌هایی برای درآمدزایی از NFT ها وجود دارد؟

سپرده گذاری (استیک) NFT ها، اجاره دادن آن‌ها، ییلید فارمینگ، کسب سود از ارائه خدمات NFT و در نهایت کمک به استخرهای نقدینگی مهمترین این روش‌ها هستند.

معایب داشتن حق امتیاز برای NFT ها چیست؟

امکان تقیلد کلاهبرداران از NFT های موفق و عدم وجود درآمد ثابت برای خالقان اثر از معایب داشتن حق امتیاز برای NFT هاست.

سخن پایانی

با اینکه NFT ها عموماً آثار هنری نیستند اما می‌توانند هر نوع اثر دیجیتالی را شامل شوند. خواه یک پادکست، یک شعر، هنر تجسمی یا هر چیز دیگری که تولید کنید می‌توانید از طریق آن به درآمد غیرفعال برسید.

برای سود بردن از NFT های خود حق امتیاز NFT و سایر روش‌ها را برای بیشتر کردن سود مالی خود استفاده کنید. روش کسب درآمد از nft های مختلف مشابه یکدیگر است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

کسب درآمد از ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx