تفاوت معاملات اسپات (Spot) و فیوچرز (Futures)

تفاوت اسپات و فیوچرز

راه‌های مختلفی در بازارهای مالی برای معامله (Trade) وجود دارد که دو مورد از مهم‌ترین‌ آن‌ها معاملات اسپات و فیوچرز (آتی) است.

در این مقاله به طور کامل تفاوت اسپات و فیوچرز را شرح می‌دهیم. برای آشنایی با این دو نوع روش معامله و همچنین تفاوت اسپات و فیوچرز تا انتهای مقاله با بورسینس همراه باشید.

معاملات اسپات (Spot)

معاملات اسپات (Spot) را می‌توان ساده‌ترین نوع معاملات ارزهای دیجیتال دانست؛ زیرا در این حالت شما دارایی یا ارز دیجیتالی را خریداری می‌کنید و پس از خرید، مالکیت آن را در اختیار دارید.

عناوین مطلب:

برای درک بهتر این نوع معامله مثالی در مورد معامله دلار می‌زنیم. فرض کنید زمانی که قیمت دلار 10 هزار تومان است، 1000 دلار خریداری می‌کنید، یعنی به صراف 10 میلیون تومان پول می‌دهید و در همان لحظه شما مالک دلارها می‌شوید و آن‌ها را تحویل می‌گیرید.

شما بایستی دلارها را نگه دارید. اگر قیمت دلار افزایش پیدا کند، سرمایه شما رشد می‌کند و در نقطه‌ی مقابل اگر قیمت دلار نزولی شود، ارزش سرمایه شما کاهش پیدا می‌کند.

این نوع معامله، تنها در صورتی برای شما سودآور خواهد بود که دلار افزایش قیمت داشته باشد، در غیر این صورت شما ضرر خواهید کرد و ارزش سرمایه شما از بین می‌رود.

در معاملات اسپات بازارهای مالی هم دقیقاً همین رویکرد را داریم. به عنوان مثال شما یک بیت‌کوین را در قیمت 30 هزار دلار خریداری می‌کنید و پس از نگهداری آن، با افزایش قیمت بیت‌کوین سرمایه شما رشد می‌کند و شما می‌توانید با فروش آن، سود خوبی را به دست بیاورید.

معاملات اسپات (Spot)

اصطلاحات مهم معاملات اسپات (Spot)

  • Spot trading: سبک معاملات به روش اسپات
  • Spot market: بازاری که معاملات آن نقدی (اسپات) است
  • Spot price: قیمت لحظه‌ای برای خرید و فروش به روش اسپات

معاملات به روش اسپات کاملاً نقدی هستند و شما در لحظه، هر چیزی را که خریداری کرده‌اید در اختیار خواهید داشت.همچنین معاملات اسپات یک‌سویه هستند و شما تنها می‌توانید از افزایش قیمت کسب سود کنید.

علاوه بر آن در معاملات اسپات، معاملات بر اساس قیمت لحظه قابل معامله هستند و هر تغییر قیمت موجب افزایش یا کاهش ارزش سرمایه شما می‌شود اما در کمیت سرمایه شما تغییری به وجود نمی‌آید.

روش معاملاتی فیوچرز (Futures)

حالا که با معاملات به روش اسپات آشنا شدید، به سراغ توضیح معاملات فیوچرز می‌رویم تا تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز را بهتر درک کنید.

برخلاف معاملات اسپات، در معاملات فیوچرز، شما در یک قالب یک قرارداد، زمانی را در آینده برای دریافت آنچه خریده‌اید تعیین می‌کنید و مبلغی را به عنوان ضمانت می‌پردازید.

به‌عبارتی‌دیگر، شما در معاملات فیوچرز (آتی) زمانی می‌توانید سود کنید که به اندازه کافی نسبت به بازار آگاهی داشته باشید و قادر باشید به بهترین نحوه ممکن آینده بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنید.

در معاملات فیوچرز کسانی که به خوبی آموزش دیده‌اند و در پیش‌بینی و تحلیل بازار مهارت بالاتری نسبت به بقیه معامله گران دارند، موفق‌تر عمل می‌کنند و نهایتاً سود بیشتری را نصیب خود می‌کنند. 

فیوچرز (Futures)

در معاملات فیوچرز، ابزاری به نام اهرم یا لوریج (Leverage) وجود دارد که با استفاده از آن صرافی به شما مقداری نقدینگی قرض می‌دهد، به عنوان مثال شما 50 هزار دلار دارید اما می‌خواهید پوزیشنی به اندازه 100 هزار دلار باز کنید.

در این حالت می‌توانید از صرافی نقدینگی دریافت کنید. به این ترتیب سود یا ضرر شما نیز دو برابر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: معایب استفاده از اهرم (Leverage) در معاملات کریپتو!

البته که معاملات فیوچرز به این سادگی نیست و شرایط و قوانین خاص خود را دارد اما رویه اساسی معاملات با لوریج به این صورت است.

یادتان باشد که برعکس بازار اسپات که سرمایه یا دارایی شما ثابت است و فقط قیمت آن تغییر می‌کند، در معاملات فیوچرز احتمال صفر شدن و از بین رفتن سرمایه شما وجود دارد، به همین علت است که متخصصان به همه افراد توصیه می‌کنند که تا قبل از کسب آگاهی به بازار معاملات وارد نشوند.

اصطلاحات معاملات فیوچرز (Futures)

  • Short Position: به معنای وارد شدن به پوزیشن فروش (sell)
  • Long Position: به معنی وارد شدن به پوزیشن خرید (buy)
  • Call margin: کال مارجین یا لیکویید شدن به این معنا است که ضررهای شما بیشتر از سرمایه شما است و صرافی حساب شما را می‌بندد و سرمایه شما عملاً به صفر می‌رسد.
  • Leverage: ضریب اهرمی که سرمایه شما را چند برابر می‌کند و با تأثیر آن، سود و زیان شما هم به نسبت ضریب اهرمی آن افزایش میابد.
  • Sell stop: محدوده قیمتی معینی است در روند نزولی بازار که اگر بازار به آن محدوده برسد، به‌احتمال‌قوی از آن محدوده پایین‌تر هم می‌رود. پس این پوزیشن را معین می‌کنیم تا پس از آن محدوده وارد پوزیشن فروش شود. 
  • Sell limit: محدوده قیمتی معینی است در روند صعودی که اگر قیمت به آن محدوده برسد، برمی‌گردد و دیگر فراتر نمی‌رود. پس این پوزیشن را تنظیم می‌کنیم تا وقتی که قیمت به این حدود رسید، معامله وارد پوزیشن فروش شود.
  • Buy stop: محدوده مشخصی است در روند صعودی بازار که اگر بازار به آن محدوده برسد مطمئناً از آن محدوده بالاتر نیز می‌رود پس این پوزیشن را تنظیم می‌کنیم تا بعد از آن محدوده وارد پوزیشن خرید شود. 
  • Buy limit: محدوده مشخصی است در بازار نزولی که اگر قیمت به آن حدود برسد،  بازگشت خواهد داشت و دیگر پایین‌تر نمی‌رود. پس این موقعیت را تعیین می‌کنیم تا زمانی که به این منطقه رسید وارد پوزیشن خرید شود.
  • Stop trailing: نوعی از حد ضرر است که متغیر نیست و با افزایش قیمت با فاصله معینی تغییر می‌کند و موجب می‌شود تا در صورت برگشت بازار، باز هم شما سود کنید.
  • Stop Loss: معین کردن محدوده‌ای برای جلوگیری از زیان بیشتر است که در این بازار امری بسیار ضروری می‌باشد.
  • Risk free:  تغییر محدوده حد ضرر و تعیین آن بر روی نقطه شروع. با این عمل حتی اگر بازار برگردد، شما متضرر نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: Stop Limit و Limit Orders

در روش معاملاتی فیوچرز، به شرط مهارت بالای شما، کسب سود شما می‌تواند بسیار بیشتر از روش اسپات باشد، اما همان‌طور که میزان سود شما بیشتر است، ضررهای شما نیز می‌تواند زیاد باشد.

روش معاملات فیوچرز برخلاف اسپات، یک روش دوسویه است و شما قادرید هم از خرید و هم از فروش کسب سود داشته باشید. با این حال در بازار معاملات آتی یا فیوچرز امکان دارد به صفر برسید و سرمایه خود را از دست بدهید.

تفاوت اسپات و فیوچرز

در روش اسپات معامله به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و شما مالک آنچه خریداری کرده‌اید می‌شوید.

در این روش معامله یک سویه است و فقط با افزایش قیمت سود می‌کنید، اما همانطور که گفتیم در روش فیوچرز شما با پیشبینی قیمت و استفاده از اهرم می‌توانید هم از صعود و هم از نزول بازار کسب سود کنید.

فرق اسپات با فیوچرز

سوالات متداول

معاملات اسپات (Spot) چیست؟

معاملات اسپات (Spot) را می‌توان ساده‌ترین نوع معاملات ارزهای دیجیتال دانست؛ زیرا در این حالت شما دارایی یا ارز دیجیتالی را خریداری می‌کنید و پس از خرید، مالکیت آن را در اختیار دارید.

معاملات فیوچرز (Futures) چیست؟

در معاملات فیوچرز، شما در یک قالب یک قرارداد، زمانی را در آینده برای دریافت آنچه خریده‌اید تعیین می‌کنید و مبلغی را به عنوان ضمانت می‌پردازید.

تفاوت اسپات (Spot) با فیوچرز (Futures) چیست؟

در روش اسپات معامله به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و شما مالک آنچه خریداری کرده‌اید می‌شوید، در این روش معامله یک سویه است و فقط با افزایش قیمت سود می‌کنید، اما همانطور که گفتیم در روش فیوچرز شما با پیشبینی قیمت و استفاده از اهرم می‌توانید هم از صعود و هم از نزول بازار کسب سود کنید.

سخن پایانی

راه‌های مختلفی در بازارهای مالی برای معامله (Trade) در دسترس است که دو مورد از مهم‌ترین‌ آن‌ها معاملات اسپات و فیوچرز (آتی) است.

در این مقاله به بررسی دو روش معاملاتی اسپات و فیوچرز (آتی) پرداختیم، تفاوت اسپات و فیورچرز را شرح دادیم و اصطلاحات مهم مربوط به آن‌ها را ذکر کردیم.

از اینکه تا انتهای مقاله با بورسینس همراه بوده‌اید از شما تشکر می‌کنیم. لطفاً نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش معاملات فیوچرز ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
F_A

بسیار عالی و آموزنده

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx