بهترین صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز (شورت) کدام است؟

صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز

صرافی‌های خارجی مثل کوینکس و صرافی MEXC، انواع قابلیت‌های فیوچرز و مارجین با اهرم‌های مختلف را برای‌مان فراهم کرده‌اند.

اما یافتن صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز موضوعی است که کاربران ایرانی کمتر به آن پرداخته‌اند.

در ادامه این مقاله از بورسینس ما به بررسی صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز خواهیم پرداخت.

عناوین مطلب:

صرافی ایرانی نوبیتکس قابلیتی را برای ایجاد پوزیشن‌های Sell معرفی کرده است که در بازار‌های مالی به آن فروش تعهدی می‌گویند.

بسیاری از کاربران به دلیل معرفی این ویژگی، نوبیتکس را به عنوان اولین صرافی ایرانی فیوچرز دار می‌شناسند. بین معامله فیوچرز و فروش تعهدی در صرافی نوبیتکس تفاوت‌هایی وجود دارد که باید قبل از آغاز کار با آن آشنا شوید.

در ادامه شما نه تنها با روش فروش تعهدی آشنا خواهید شد بلکه نحوه انجام معامله در صرافی ایرانی با قابلیت شورت را نیز فرا خواهید گرفت.

نکات کلیدی

  • نوبیتکس در بین صرافی‌های ایرانی با قابلیت فیوچرز امکان فروش تعهدی ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است.
  • فروش تعهدی فقط در جهت شورت یا Sell امکان پذیر است.
  • معامله فیوچرز/مارجین و فروش تعهدی صرافی نوبیتکس تفاوت‌های مهمی دارند از جمله آن باید به امکان تعیین اهرم‌های بالا در فیوچرز اشاره کرد.

نوبیتکس؛ صرافی ایرانی فیوچرز

داستان از آن‌جایی آغاز می‌شود که صرافی نوبیتکس قابلیت جدیدی برای معامله ارزهای دیجیتال معرفی کرده است که آن را در بین صرافی ایرانی فیوچرز قرار داده است.

در این قابلیت شما می‌توانید دارایی‌های کریپتو را فقط در جهت نزولی معامله کنید. یعنی فقط از نزول قیمت‌ها سود بدست می‌آورید.

انتخاب صرافی ایرانی با قابلیت شورت کار چندان آسانی نیست چرا که حجم معامله صرافی‌ها اهمیت زیادی دارد.

در چنین روش معامله‌ای، یافتن قیمت مناسب در شرایط حساس بازار اهمیت زیادی دارد. شما باید بتوانید در یک صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز به راحتی دارایی‌ها را با قیمت روز معامله کنید.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش ارز دیجیتال در نوبیتکس

iranian exchange future 2

در زمان نوشتن این مقاله انجام معامله تعهدی در نوبیتکس فقط برای چند ارز محدود قابل انجام است اما با استقبال کاربران از این قابلیت، باید منتظر پشتیبانی از آن به شکل گسترده باشیم.

از آن‌جایی که فروش تعهدی نوبیتکس فقط در جهت بازار نزولی قابل انجام است، می‌توان گفت این پلتفرم معاملاتی به عنوان بهترین صرافی ایرانی با قابلیت شورت شناخته می‌شود.

انجام معامله تعهدی به صورت پیشفرض فعال نیست و شما باید ابتدا از بخش تنظیمات در نسخه موبایل این اپلیکیشن نوبیتکس آن را فعال کنید.

فروش تعهدی چگونه کار می‌کند؟

قبل از پرداختن به آموزش ترید تعهدی صرافی نوبیتکس باید به بررسی مفاهیم این روش معاملاتی بپردازیم.

از نظر مفاهیم، فروش تعهدی نوعی معامله استقراضی است که شما می‌توانید به راحتی در جهت نزولی بازار از آن کسب درآمد کنید.

اما در این روش عناوینی مانند وکالت و مالک سهم به میان می‌آید که درک آن نیازمند مطالعه بیشتر است.

در ظاهر، این روش معامله شباهت زیادی با فیوچرز و مارجین دارد. برای مثال مفهوم لیکوئید شدن، باز ماندن پوزیشن، روش معمول محاسبه کارمزدها و حتی وجه تضمین نیز در آن یکسان است. اگر نمی دانید که فیوچرز چیست می توانید مقاله بورسینس را در این خصوص مطالعه کنید.

با این حال انجام معامله تعهدی نسبت به فیوچرز تفاوت‌های مهمی دارد که قبل از انجام آن نباید فاکتور‌هایی مانند اهرم، حد زیان و امکان انجام معامله در دو سمت بازار را نادیده بگیریم.

روش معامله تعهدی در نوبیتکس تفاوت‌های چشمگیری با معامله اهرمی دارد. حتی از نظر معاملات تعهدی نیز این صرافی تغییراتی در آن داده است.

فروش تعهدی نوبیتکس به صورت معامله Short امکان پذیر است. بنابراین ابتدا بیایید معامله شورت مارجین یا فیوچرز را بررسی کنیم.

اگر قبلا در صرافی‌های خارجی مانند کوینکس یا بایننس به معامله فیوچرز شورت پرداخته‌اید درک این قسمت برای شما بسیار آسان است.

در معامله فیوچرز شما مقداری دارایی را وارد حساب فیوچرز کرده و پس از انتخاب اهرم مورد نظر، از صرافی مقداری وجه قرض می‌گیرید.

با قرض گرفتن یک دارایی خاص مثلا بیت‌کوین، آن‌ را در قیمت بالا فروخته و پس از کاهش قیمت آن، دوباره با استیبل کوین‌های حاصل از فروش بیت‌کوین در قیمت بالا، آن را باز خرید می‌کنید.

در اینجا سود شما در تفاوت بین قیمت فروش و بازخرید آن دارایی است.

برای مثال:

  • در معامله فیوچرز شورت (Sell) اگر قیمت اتریوم را 1000$ در نظر بگیریم و پیش بینی ما کاهش قیمت آن را به 900$ نشان دهد.
  • با واریز 1 ETH‌ به حساب فیوچرز و انتخاب اهرم 3X، می‌توانید 3000$ از صرافی قرض بگیرید که معادل 3 واحد ETH‌ خواهید داشت.
  • اکنون ارز اتریوم را در قیمت 1000$ به فروش رسانده و پس از کاهش قیمت اتریوم به 900$، دوباره آن را خرید کنید.
  • پس از بازپرداخت 3 واحد اتریومی که از صرافی قرض گرفته‌اید، اکنون شما 300$ سود + 1000$ سرمایه اولیه خواهید داشت. البته ما کارمزد معاملات را در نظر نگرفتیم.

سیستم فروش تعهدی نیز به همین شکل است با این تفاوت که اهرم مورد استفاده در اینجا به صورت دقیق قابل تعیین نیست. در اینجا نیز مراحل معامله تعهدی در صرافی نوبیتکس به شکل زیر خواهد بود:

  • قدم اول: واریز دارایی به حساب تعهدی
  • قدم دوم: قرض گرفتن دارایی مورد نظر مثلا بیت‌کوین
  • قدم سوم: فروش دارایی
  • قدم چهارم: انتظار برای کاهش قیمت دارایی قرض گرفته شده
  • قدم پنجم: خرید دوباره دارایی در قیمت پایین‌تر
  • قدم ششم: بازگرداندن دارایی قرض گرفته شده
iranian exchange future 3
در واقع سود شما از فروش تعهدی، تفاوت قیمت فروش و خرید دوباره دارایی خواهد بود.

محاسبه سود این روش درست مانند روش فیوچرز است. البته می‌توان آن را به معاملات مارجین شورت نیز تشبیه کرد.

به دلیل امکان قرض گرفتن دارایی‌ها و معامله آن، نوبیتکس به عنوان صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: مارجین تریدینگ چیست

معامله تعهدی در نوبیتکس دقیقا چگونه است؟

اکنون که با مفاهیم اولیه معامله تعهدی آشنا شده‌اید با با تکیه‌بر اطلاعات ارائه شده از سوی سایت صرافی نوبیتکس، این قابلیت را تشریح می‌کنیم.

به خاطر داشته باشید معامله تعهدی فقط در جهت نزولی یا شورت امکان پذیر است به همین دلیل صرافی نوبیتکس به عنوان صرافی ایرانی با قابلیت شورت نیز شناخته می‌شود.

در سرویس معامله تعهدی نوبیتکس شما می‌توانید به راحتی با واریز تتر یا ریال به حساب تعهدی خود، کار خود را در این بخش آغاز کنید.

البته آن‌ها این سیستم معاملاتی را مطابق مصوب سازمان بورس و شورای فقهی بورس معرفی کرده‌اند.

پس از واریز ریال یا تتر به حساب تعهدی، این دارایی‌ها به عنوان وجه تضمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این کار شما امکان وکالت فروش یک دارایی خاص مثل بیت‌کوین را کسب خواهید کرد.

در این فرایند، پس از کسب وکالت فروش دارایی مورد نظر و فروش آن‌ها در قبال دریافت تتر یا ریال، باید دوباره دارایی‌ مذکور را خریداری کنید.

برای مثال:

  • اگر پیش بینی می‌کنید که بیت‌کوین ممکن است روند نزولی را دنبال کند، با کسب وکالت فروش آن و فروش بیت‌کوین‌های دریافت شده، تتر یا ریال کسب خواهید کرد.
  • در گام بعد اگر قیمت بیت‌کوین طبق پیش بینی شما کاهش پیدا کرد، می‌توانید در نقطه مورد نظر، ارز مذکور را دوباره خریداری کرده و بیت‌کوین‌های وکالت گرفته شده را به صرافی پرداخت کنید.

در این روند، به خرید دوباره دارایی مذکور، انجام تعهد خرید گفته می‌شود.

در این حالت شما از تفاوت بین قیمت پایین خرید دارایی مذکور نسبت به فروش آن در قیمت بالا، سود کسب خواهید کرد. به این اختلاف قیمت، سود حاصل از فروش تعهدی گفته می‌شود.

لازم به ذکر است پس از خرید دوباره دارایی مذکور یا انجام تعهد خرید، می‌توانید وجه تضمین یا همان سرمایه اولیه خود را آزاد کنید.

برای درک بهتر فروش تعهدی صرافی نوبیتکس به این مثال عددی توجه کنید:

  • یک ارز دیجیتال با قیمت 10$ وجود دارد. پیش بینی شما از این ارز دیجیتال این است که در ساعات آینده قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.
  • در این حالت 100$ تتر وارد حساب تعهدی کرده و ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب می‌کنید. اکنون به ارزش 100$ ارز دیجیتال مذکور را در اختیار دارید که با توجه به قیمت آن، 10 واحد از آن در پوزیشن خواهد بود.
  • در این شرایط، شما در ازای وجه تضمین 100 دلاری، وکالت فروش 10 واحد از ارز دیجیتال مورد نظر را کسب کرده‌اید. پس از یافتن یک نقطه فروش مناسب در قیمت بالا، آن‌ها را در ازای تتر یا ریال به فروش می‌رسانید.
  • از آن‌جایی که در مثال ما قیمت هر واحد از این ارز دیجیتال 10$ است، شما 100 واحد تتر کسب خواهید کرد.
  • اکنون با کاهش قیمت ارز دیجیتال مورد نظر به 8$، شما فرصت خوبی برای خرید دوباره آن به دست می‌آورید.
  • در این وضعیت شما 10 واحد از ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری می‌کنید چرا که وکالت فروش شما 10 واحد از آن ارز مورد نظر است.
  • اکنون شما 20$ تتر به همراه 10 واحد ارز دیجیتال مورد نظر را در اختیار دارید. برای تسویه معامله و باز پس گرفتن وجه تضمین، باید 10 واحد ارز دیجیتال قرض گرفته شده را به استخر صرافی نوبیتکس برگردانید.
  • پس از آن 100$ وجه تضمین شما آزاد خواهد شد و اکنون شما 20$ تتر به همراه 100$ اصل پول را در اختیار دارید که با یک حساب سرانگشتی 20% سود کسب کرده‌اید.
iranian exchange future 4
به خاطر داشته باشید در این مثال ما کارمزد را محاسبه نکرده‌ایم و صرفا به محاسبه سود ناخالص پرداختیم.

به خاطر داشته باشید حفظ پوزیشن‌های معامله تعهدی در صرافی ایرانی فیوچرز دار به شکل مستقیمی به زمان وابسته است. در واقع هر چه پوزیشن شما بیشتر باز باشد، در هر 24 ساعت کارمزد بیشتری پرداخت خواهید کرد.

صرافی نوبیتکس تا زمانی که پوزیشن شما از 30 روز عبور نکرده باشد و کارمزد آن را بتوانید بپردازید، پوزیشن را به صورت خودکار در ساعت 24 تمدید می‌کند.

لازم به ذکر است در صورتی که پوزیشن شما از 24 ساعت اول (روز اولی که پوزیشن را باز کرده‌اید) فراتر برود، در صورتی که پوزیشن مذکور با سود بسته شود، صرافی نوبیتکس به ازای هر روز از شما 3% سود دریافت می‌کند.

در مثال بالا، اگر سود حاصل از پوزیشن شما 100 تتر در نظر بگیریم و پوزیشن شما برای 5 روز اضافه باز باشد، شما 15% یعنی 15 تتر به صرافی پرداخت خواهید کرد.

علاوه‌بر آن وکالت دهنده (استخر نقدینگی صرافی نوبیتکس) هیچ‌گاه در ضرر‌های شما شریک نخواهد شد.

بنابراین اگر پوزیشن شما در هر شرایطی با ضرر بسته شود، ضرر وارده از وجه تضمین (سرمایه اولیه واریز شده) کسر خواهد شد.

در چه شرایطی پوزیشن معامله تعهدی بسته می‌شود؟

بسته شدن پوزیشن معامله تعهدی در نوبیتکس به عنوان صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز در سه حالت امکان پذیر است که عبارت‌اند از:

  • بستن توسط شما
  • بسته شدن به دلیل بازماندن پوزیشن بیش از 30 روز (منقضی شدن)
  • لیکوئید شدن پوزیشن

در حالت اول شما دارایی مورد نظر را دوباره خرید کرده و قرض خود را به نوبیتکس باز می‌گردانید که بسته به وضعیت پوزیشن می‌تواند شامل سود یا زیان باشد.

در حالت دوم نیز پوزیشن‌های شما نمی‌توانند بیش از 30 روز باز بمانند به همین دلیل توصیه می‌کنیم در هنگام باز کردن پوزیشن به خوبی در مورد شرایط باز نگه داشتن آن برای روز بعد دقت کنید.

حالت سوم نیز زمانی رخ می‌دهد که قیمت دارایی به جای کاهش، برخلاف انتظار شما افزایش پیدا می‌کند. اما این افزایش قیمت به حدی است که وجه تضمین شما (سرمایه اولیه واریز شده) نمی‌تواند جوابگوی ضرر‌تان باشد.

در این شرایط زمانی که پوزیشن شما در معرض لیکوئید شدن قرار دارد نوبیتکس برای شما یک ایمیل هشدار ارسال خواهد کرد.

اگر از برگشتن قیمت دارایی مورد نظر مطمئن هستید، می‌توانید با واریز تتر یا ریال بیشتر (بسته به وجه تضمین اولیه) به حساب فروش تعهدی، آستانه لیکوئید شدن‌تان را افزایش دهید.

چرا که با افزایش وجه تضمین، آستانه تحمل ضرر شما نیز افزایش پیدا می‌کند. اما در صورتی که بازار برنگردد تقریبا باید با همه پول‌های وجه تضمین وداع کنید.

iranian exchange future 5
فرآیند لیکوئید شدن در معامله تعهدی، مشابه معاملات فیوچرز و مارجین است

جالب است بدانید که صرافی نوبیتکس برای تشریح رابطه بین ریسک پوزیشن و سودآوری آن، از یک نسبت استفاده می‌کند.

در این حالت آن‌ها از فرمولی به نام نسبت تعهد استفاده می‌کنند. فرمول کلی این نسبت تعهد نیز به شکل زیر است:

نسبت تعهد = دارایی کلی / ارزش لحظه‌ای دارایی‌های مورد تعهد (ارز دیجیتال پوزیشن)

در این فرمول دارایی‌های کلی شما عبارت است از وجه تضمین (سرمایه قفل شده در حساب تعهدی) + ارزش وکالت دارایی دریافتی در زمان فروش.

برای مثال اگر وجه تضمین واریز شده به حساب معامله تعهدی 1000$ باشد و در هنگام فروش دارایی‌های وکالتی، 1000$ کسب کنید، دارایی کلی شما 2000$ خواهد بود.

ارزش دارایی‌های کلی شما در هنگام باز شدن معامله محاسبه می‌شود.

در بخش دوم معامله، ارزش لحظه‌ای دارایی مورد نظر قرار دارد. برای مثال اگر معامله شما با بیت‌کوین انجام شود، باید قیمت لحظه‌ای نسبت به دارایی خریداری شده در این فرمول قرار دهیم.

در این مثال اگر قیمت بیت‌کوین را 20,000$ در نظر بگیریم، شما با 1000 تتر می‌توانید 0.05 BTC در هنگام وکالت دریافت کنید. اکنون اگر قیمت بیت‌کوین به 30,000$ افزایش پیدا کند، ارزش دارایی وکالتی ما 1500 دلار خواهد بود.

فرمول به شکل زیر خواهد بود:

نسبت تعهد: 2000/1500

در این فرمول نسبت تعهد ما 1.33 است که نسبت خطرناکی محسوب می‌شود چرا که پوزیشن ما به سمت لیکوئید شدن در حرکت است.

در طرف دیگر اگر قیمت بیت‌کوین 15,000$ شود، ارزش دارایی وکالتی 750$ خواهد بود که اگر آن را در فرمول بالا محاسبه کنیم، نسبت تعهد ما 2.66 خواهد بود. در اینجا خروج از پوزیشن سود خوبی به همراه دارد.

با توجه به فرمول بالا، اگر نسبت تعهد ما بالای عدد 2 باشد به معنای این است که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر ما کاهش یافته و پوزیشن در سود است.

در حالت برعکس نیز صدق می‌کند. اگر بازار برخلاف پیش بینی ما به سمت بالا حرکت کند، این نسبت تعهد به عدد کمتر از 2 کاهش پیدا می‌کند.

در این وضعیت اگر نسبت تعهد پوزیشن شما به عدد 1 برسد، پوزیشن لیکوئید خواهد شد چرا که وجه تضمین شما نمی‌تواند ضرر ناشی از اختلاف قیمت را پوشش دهد.

البته صرافی نوبیتکس برای جلوگیری از خطرات ناشی از نقدینگی و نوسانات شدید قیمتی، آستانه لیکوئید را در ناحیه 1.1 قرار داده است که با رسیدن به آن سطح، پوزیشن شما رسما لیکوئید خواهد شد.

در هنگام لیکوئید، وجه تضمین شما برای پوشش ضرر پوزیشن تصاحب خواهد شد و باقیمانده آن به حساب تعهدی بازگردانده می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی نوبیتکس، با رسیدن نسبت تعهد به عدد 1.2، یک ایمیل هشدار برای‌تان ارسال می‌شود که شما را از وضعیت موجود آگاه خواهد کرد تا در مورد پوزیشن خود تصمیم گیری کنید.

البته شما می‌توانید پوزیشن را در ضرر ببندید و پس از کسر ضرر پوزیشن از وجه تضمین، باقیمانده پول را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: ریسک فری چیست

کارمزد معامله تعهدی نوبیتکس چقدر است؟

ساختار کارمزد صرافی ایرانی نوبیتکس با قابلیت فیوچرز چه در مارجین و چه فروش تعهدی تقریبا شبیه به هم هستند. در اینجا نیز شما کارمزد خرید و فروش را به صورت جداگانه پرداخت خواهید کرد.

به عبارت دیگر، پس از دریافت وجه وکالت از سوی نوبیتکس، در هنگام فروش آن‌ها یک کارمزد از شما کسر می‌شود و پس از خرید دوباره آن‌ها نیز این کارمزد محاسبه خواهد شد.

iranian exchange future 6

اما یک کارمزد دیگر نیز در این بین وجود دارد که برای بازگذاشتن پوزیشن‌ها باید به آن دقت کنید. در اینجا یک کارمزد باز گذاشتن موقعیت پس از گذشت 24 ساعت اول از شما دریافت خواهد شد.

روش محاسبه کارمزد باز گذاشتن موقعیت نیز بدین صورت است که در پوزیشن ریالی، شما به ازای هر 1 میلیون تومان ارزش معامله، 1000 تومان کارمزد در هر 24 ساعت پرداخت خواهید کرد.

البته اگر ارزش معامله شما کمتر از این مقدار باشد نیز در هر صورت این کارمزد از شما کسر خواهد شد. بنابراین اگر ارزش معامله شما برای مثال 5.5 میلیون تومان باشد، روزانه از شما 6000 تومان کارمزد دریافت خواهد شد.

در مورد معامله تتر نیز این کارمزد صدق می‌کند. در معاملات تتر، براساس هر 30 تتر، 0.03$ معادل 3 سنت کارمزد از شما دریافت خواهد شد.

به خاطر داشته باشید کارمزد باز گذاشتن پوزیشن از وجه تضمین شما که همان سرمایه اولیه قفل شده در حساب معامله تعهدی است کسر خواهد شد.

خطرات معامله تعهدی چیست؟

هر روش معامله خطرات خاص خود را دارد. این موضوع به خصوص در صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز بیشتر مورد توجه است.

قبل از انجام معامله تعهدی در صرافی نوبیتکس لازم است از خطرات آن آگاه شوید.

اولین خطری که در چنین معاملاتی شما را تهدید می‌کند، نوسانات شدید قیمتی است.

با توجه به این که معاملات تعهدی در جهت روند نزولی بازار استفاده می‌شوند، بازار کریپتو به ما اثبات کرده است در هنگام سقوط قیمت می‌تواند در چشم به هم زدن جهت بازار را عوض کند و همه پیش‌بینی‌ها نقش برآب می‌شوند.

در چنین شرایطی، اگر در حالت اسپات یک دارایی را خریداری کرده باشید مسلما در سود خواهید بود یا حداقل خطری سرمایه شما را تهدید نمی‌کند (اگر نمی دانید معاملات اسپات چیست می توانید مقاله بورسینس را در این خصوص مطالعه کنید).

اما در معامله تعهدی، سبز شدن بازار به معنای ضرر شما و قرار گرفتن سرمایه‌تان در معرض نابودی است.

نکته دیگری که در چنین معامله‌ای باید مد نظر قرار دهید زیرساخت صرافی‌های ارز دیجیتال در زمان‌های اوج بازار است.

وقتی بازار کریپتو در اوج نوسان خود قرار دارد، تریدرهای زیادی در حال فعالیت در بازار هستند به همین دلیل سرورهای صرافی ممکن است نتواند در آن لحظه پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشد.

iranian exchange future 7
این موضوع نه تنها می‌تواند بر روی سود بالقوه شما تاثیر گذار باشد بلکه در بسیاری از مواقع باعث متضرر شدن شما خواهد شد.

لازم به ذکر است این روش معامله به دلیل خطرات بالای آن در از دست رفتن سرمایه، استرس زیادی به شما وارد می‌کند.

این موضوع در بسیاری از مواقع باعث غلبه احساسات بر منطق خواهد شد و می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای‌تان داشته باشد.

با توجه به نوسانات شدید قیمت بازار کریپتو و نقش بالای احساسات در آن، توصیه می‌کنیم در مورد پوزیشن‌های خود نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهید.

تنها زمانی وارد پوزیشن شوید که از موفقیت آن درصد بالایی اطمینان دارید و در صورت از دست دادن سرمایه درگیر در آن، لطمه‌ای به زندگی‌تان وارد نمی‌شود.

مزایای معامله تعهدی چیست؟

فروش تعهدی مانند این است که ما در بخش اسپات در زمانی که قیمت یک ارز دیجیتال در اوج خود قرار دارد آن را به فروش برسانیم و زمانی که دوباره قیمت آن کاهش پیدا کرد، آن را خریداری کنیم.

انجام معامله تعهدی در صرافی نوبیتکس به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید پوزیشن‌های خود را به شکل بهتری مدیریت کرده و با توجه به سطح کاربری خود از سود بیشتر لذت ببرید.

با این که نوبیتکس با ارائه این قابلیت در زمره صرافی‌های ایرانی فیوچرز قرار می‌گیرد اما توجه به محدودیت‌های آن اهمیت زیادی دارد.

با این حال، با در نظر گرفتن سطح کاربری، امکان دریافت وکالت بیش از وجه تضمین ظاهرا امکان پذیر است.

مقایسه معامله تعهدی با فیوچرز/مارجین

تا اینجای مقاله شما با بهترین صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز آشنا شده‌اید اما روش معاملاتی ارائه شده از سوی نوبیتکس محدودیت‌های خاص خود را دارد و نمی‌توان را آن فیوچرز نامید.

شما به عنوان یک تریدر برای پوزیشن‌های Short و Long در بین صرافی ایرانی با قابلیت شورت و صرافی‌های خارجی حق انتخاب دارید.

در اینجا ما به مقایسه کلی ویژگی‌های فیوچرز/مارجین در صرافی‌های خارجی نسبت به فروش تعهدی در صرافی نوبیتکس خواهیم پرداخت.

ویژگی
فیوچرز/ مارجین
تعهدی نوبیتکس
معامله لانگ
دارد
ندارد
معامله شورت
دارد
دارد
دریافت سود بر روی پوزیشن
ندارد
3% روزانه
اهرم
از 3 تا 100
متغیر براساس سطح کاربری، استخر نقدینگی صرافی و وضعیت بازار
حد ضرر
اغلب دارند
ندارد

آموزش فعال سازی و واریز دارایی‌ها در فروش تعهدی در نوبیتکس

در زمان نوشتن این مقاله، برای استفاده از قابلیت فروش تعهدی ابتدا باید در اپلیکیشن موبایل یا نسخه وب نوبیتکس از بخش تنظیمات درخواست فعال سازی آن را ثبت کنید.

اگر هنوز در سایت نوبیتکس ثبت نام نکرده‌اید، از این لینک استفاده کنید.

پس از فعال شدن این بخش، باید قوانین آن را به طور کاملا مطالعه کرده و آن را تایید کنید.

مطالعه این بخش اهمیت زیادی دارد چرا که در زمان مطالعه این مقاله ممکن است بسیاری از مطالب گفته شده در مورد اعداد و ارقام تغییر کرده باشند و شما باید با مطالعه آخرین قوانین ارائه شده از سوی این صرافی، از آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

علاوه‌بر آن لازم به ذکر است در حالت فروش تعهدی امکان از دست رفتن کل سرمایه واریز شده به حساب تعهدی وجود دارد.

به همین دلیل مطالعه دقیق شرایط آن‌ها می‌تواند دیدگاه بهتری از این نوع معامله در اختیار شما قرار دهد.

پس از تایید قوانین باید دارایی‌های خود را از کیف پول اسپات به تعهدی منتقل کنیم. در اینجا ابتدا وارد بخش کیف‌های من شوید و پس از آن از بالا، قسمت فروش تعهدی را انتخاب کنید تا دارایی‌ها را به این حساب واریز کنیم.

iranian exchange future 9

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، شما با انتخاب ارز مورد نظر و تعیین مقدار آن می‌توانید از حساب اسپات دارایی‌ها را منتقل کنید.

آموزش خرید و فروش در معامله تعهدی

پس از آن نوبت به بخش هیجان انگیز معامله دارایی‌ها در حالت فروش تعهدی است. برای دسترسی به این بخش، ابتدا به بخش مبادله وارد شده و از بالا گزینه فروش تعهدی را انتخاب کنید

iranian exchange future 10

در این صفحه، ابتدا باید جفت ارز مورد نظر را انتخاب کنید. در تصویر بالا ارز انتخابی بر روی بیت‌کوین و ریال است. پس از آن باید قیمت و مقدار دارایی قابل وکالت را مشخص کنید.

iranian exchange future 11

در اینجا عبارتی با عنوان حداکثر قابل فروش مشاهده می‌شود که بسته به وضعیت بازار، حالت حساب کاربری و نقدینگی استخر نوبیتکس امکان قرض گرفتن دارایی‌ها امکان پذیر خواهد بود.

مانند حالت اسپات، پس از ثبت سفارش باید منتظر بمانید تا سفارش فروش مورد نظر پر شود. در اینجا باید سعی کنید دارایی مورد نظر را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانید تا از کاهش قیمت آن‌ نهایت سود را کسب کنید.

پس از پر شدن سفارش و دریافت ریال یا تتر، مشخصات پوزیشن فروش تعهدی شما قابل نمایش خواهد بود.

iranian exchange future 12

در این بخش می‌توانید پوزیشن خود را چه در حالت سود و چه ضرر ببندید. همچنین امکان افزایش یا کاهش وجه تضمین نیز امکان پذیر است.

به خاطر داشته باشید با کاهش وجه تضمین، ریسک نسبت تعهد شما نیز تغییر می‌کند. حالت ایمن ویرایش وجه تضمین این است که نسبت تعهد 2 یا در نزدیکی آن باقی بماند.

ماشین حساب صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز

برای محاسبه سود و زیان خود در صرافی نوبیتکس در هنگام انجام فروش تعهدی می‌توانید از ماشین حساب آن استفاده کنید.

برای دسترسی به این قابلیت، به صفحه مبادله مراجعه کرده و گزینه فروش تعهدی را انتخاب کنید.

iranian exchange future 13

در بالای صفحه، بر روی آیکون مشخص شده بزنید. پس از آن وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر خواهید شد.

iranian exchange future 14

از این بخش می‌توانید قبل از به خطر انداختن سرمایه خود در جهت یادگیری یا کسب تجربه، ابتدا از نتایج استراتژی و پوزیشن مورد استفاده خود مطلع شوید.

ما اکیدا توصیه می‌کنیم در مورد پوزیشن و حالت‌های مختلف آن در اینجا به خوبی با ماشین حساب کار کنید.

در بخش سود و زیان ماشین حساب، اگر سود و زیان محاسبه شده منفی باشد، نشان دهنده زیان‌ده بودن آن پوزیشن خواهد بود.

سوالات متداول

بهترین صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز کدام است؟

در صرافی نوبیتکس شما می‌توانید به صورت فروش تعهدی به معامله دارایی‌های کریپتو در جفت ارزهای ریال و تتر بپردازید. بنابراین معاملات اهرم‌دار فقط برای فروش دارایی (شورت کردن) قابل انجام است.

فروش تعهدی نوبیتکس چیست؟

فروش تعهدی یک روش معامله در جهت شورت (Sell) است که شما با قرض گرفتن یک دارایی و فروش آن به قیمت بالا منتظر می‌مانید تا قیمت آن کاهش پیدا کند و با خرید دوباره آن، قرض خود را پرداخت کنید. تفاوت قیمت فروش تا خرید با قیمت پایین‌تر سود شما را شکل می‌دهد.

فروش تعهدی نوبیتکس چه خطراتی دارد؟

نوسانات بالای کریپتو یکی از مهم‌ترین خطراتی است که در هنگام معامله دارایی‌ها در حالت استقراضی باید به آن توجه شود. همچنین در صرافی نوبیتکس، پس از گذشت اولین روز از باز ماندن پوزیشن، این پلتفرم روزانه 3% در سود پوزیشن شما شریک خواهد شد.

کدام صرافی ایرانی اهرم دارد؟

به دلیل نیاز به وجود حجم معاملات بالا و پیچیدگی‌های معاملات اهرم‌دار، صرافی‌های ایرانی در این زمینه عقب‌تر از رقبای خارجی هستند. در حال حاضر نوبیتکس قابلیت فروش تعهدی (Short) را با اهرم داراست.

نتیجه گیری

نوبیتکس را می‌توان بزرگ‌ترین صرافی ایرانی با قابلیت فیوچرز دانست که توانسته رضایت مشتریان زیادی را جلب کند.

در قابلیت جدید فروش تعهدی این صرافی شما می‌توانید با قرض گرفتن دارایی‌ها با توجه به سطح کاربری خود، معاملات شورت باز کنید.

در واقع این پلتفرم معاملاتی، به عنوان تنها صرافی ایرانی با قابلیت شورت با حجم نسبتا بالا شناخته می‌شود که امکان معامله ارزهای دیجیتال به صورت تعهدی را فراهم کرده است.

از نظر فنی معاملات فیوچرز و تعهدی تفاوت‌هایی دارند اما از نظر سیستم قرض گرفتن و بازپرداخت مشابه یک دیگر عمل می‌کنند.

دنبال کردن یک استراتژی مناسب در معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند شما را از خطرات بسیاری حفظ کند.

متاسفانه یکی از نکات منفی فروش تعهدی صرافی نوبیتکس را باید در کارمزد بالای آن در پوزیشن‌های بیش از یک روز دانست که روزانه 3% در سود پوزیشن شریک خواهد شد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش معاملات فیوچرز ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx