تفاوت کراس و ایزوله در معاملات فیوچرز و مارجین ارزهای دیجیتال

تفاوت کراس و ایزوله

این روزها، بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان استفاده از اهرم یا لوریج (Leverage) را به روش‌های گوناگون در معاملات ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند.

یکی از تفاوت‌های مهم ارائه شده توسط صرافی‌ها در نوع مارجین است. دو نوع مارجین اصلی در اکثر صرافی‌ها، معاملات کراس (cross) و ایزوله (isolated) است.

یکی از مشکلات اصلی معامله‌گران عدم آشنایی با تفاوت کراس و ایزوله در معاملات فیوچرز است. برای آشنایی با انواع معامله کراس و ایزوله در صرافی‌های ارز دیجیتال و تفاوت کراس و ایزولیت با ما همراه باشید.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • در معاملات اهرمی، نوع مارجینی که صرافی به شما می‌دهد، می‌تواند کراس (Cross) یا ایزوله (isolated) باشد.
  • در مارجین کراس، تمام موجودی حساب بین پوزیشن‌های باز تقسیم می‌شود و از آن برای پوشش ریسک معاملات استفاده می‌شود.
  • در مارجین ایزوله، تنها درصدی از حساب که به معامله اختصاص یافته برای پوشش معاملات استفاده می‌شود و در صورت لیکوید شدن پوزیشن، بقیه حساب شما به خطر نمی‌افتد.
  • در معاملات مارجین بایننس، معاملات به صورت پیش‌فرض روی حالت cross قرار دارند.
  • تفاوت کراس و ایزوله در درگیر شدن کل حساب یا تنها درصدی از آن برای پوشش ریسک پوزیشن‌های باز است.

معاملات مارجین

قبل از اینکه به انواع مختلف مارجین بپردازیم، ابتدا بهتر است به طور خلاصه با مفهوم معاملات مارجین آشنا شویم.

همچنین بخوانید: مارجین ترید چیست

فرض کنید شما 1000 دلار پول به عنوان وثیقه برای یک معامله اهرمی در حساب صرافی دارید، این همان چیزی است که به عنوان مارجین (Margin) شناخته می‌شود.

با استفاده از اهرم، می‌توان معاملاتی باز کرد که ارزش آن‌ها چندین برابر موجود واقعی حساب است.

تصویر زیر صفحه سفارش در قسمت معاملات فیوچرز صرافی بایننس را نشان می‌دهد.

در بالا سمت چپ، گزینه‌های مارجین کراس و ایزوله را مشاهده می‌کنید. اما این دو گزینه به چه معنی هستند و اساساً تفاوت کراس و ایزوله چیست؟

کراس
تفاوت کراس و ایزوله در بایننس

مارجین کراس چیست؟

متداول‌ترین حالت مارجین که در صرافی‌ها استفاده می‌شود، مارجین کراس (Cross Margin) نام دارد.

در کراس مارجین، کل موجودی حساب تریدر برای تأمین مارجین تمام معاملات باز استفاده می‌شود.

یکی از مزایای مارجین کراس این است که P&L (سود و زیان) یک معامله می‌تواند برای نجات دادن پوزیشنی که در آستانه لیکوید شدن است استفاده شود.

در بعضی از پلتفرم‌ها این کار با P&L محقق نشده هم انجام می‌شود.

همچنین بخوانید: PnL چیست

اگرچه این نوع از مارجین بسیار ساده و استفاده از آن آسان است، اما کاملاً بدون ریسک هم نیست. معامله‌گرانی که از مارجین کراس استفاده می‌کنند، در صورت لیکوید شدن امکان دارد کل موجودی حساب خود را از دست بدهند.

در مثالی که قبلاً گفتیم، شما کل 1000 دلار موجودیتان را از دست خواهید داد. تنها راه جلوگیری از لیکوید شدن در این شرایط، اضافه کردن پول بیشتر به حساب است.

مارجین ایزوله چیست؟

در حالت مارجین ایزوله (Isolated Margin)، مارجین را فقط به یک پوزیشن یا جفت معاملاتی اختصاص می‌دهید.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، پلتفرم صرافی از شما می‌خواهد قبل از معامله پولتان را به مارجین ایزوله منتقل کنید.

این حالت مارجین به شما این امکان را می‌دهد تا با انتخاب میزان مارجین اختصاص داده شده به یک معامله ریسک از دست رفتن کل حسابتان به کلی از بین برود و بتوانید ریسک آن معامله را مدیریت کنید.

یکی از خوبی‌های ایزوله این است که در بدترین حالت (یعنی لیکوید شدن) فقط پولی که به عنوان مارجین برای آن معامله در نظر گرفته‌اید از بین برود.

بیشتر بخوانید: ریسک فری چیست

ایزوله
صفحه مارجین ایزوله و کراس در صرافی بایننس

برای روشن شدن بیشتر، مثال بالا را دوباره در نظر بگیرید. اگر شما از مارجین ایزوله استفاده کنید، می‌توانید انتخاب کنید که چه مقدار از آن 1000 دلار را می‌خواهید به یک پوزیشن خاص اختصاص دهید.

به عنوان مثال، شما یک معامله لانگ یا خرید به ارزش 1250 دلار روی بیت‌کوین باز می‌کنید، اما در صورت لیکوید شدن حاضرید فقط 125 دلارتان را از دست بدهید.

بنابراین، شما مارجین ایزوله را 125 دلار تعیین می‌کنید و این حداکثر پولی است که در صورت لیکوید شدن این معامله از دست می‌دهید.

اگر قیمت در جهت خلاف پیش بینی شما حرکت کرد و پوزیشن‌تان در آستانه لیکوید شدن قرار گرفت می‌توانید با اضافه کردن پول به مارجین‌تان قیمت لیکوید شدن را به نفع خودتان تغییر دهید.

اما بسیاری از کارشناسان و معامله‌گران حرفه‌ای اضافه کردن پول به پوزیشن ضررده را توصیه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند به برنامه‌ای که از ابتدا داشتند پایبند باشند.

تفاوت کراس و ایزوله

همان‌طور که گفتیم، در معاملات کراس از تمام موجودی حساب شما برای تأمین مارجین معامله باز استفاده می‌شود؛ در واقع، کل موجودی حسابتان درگیر خواهد شد و امکان از دست کل آن وجود دارد.

اما در ایزولیت یا ایزوله تنها درصدی از حساب که به عنوان مارجین برای معامله در نظر گرفته‌اید در معرض خطر قرار دارد.

برای انجام معاملات مارجین یا فیوچرز در صرافی بایننس باید یکی از دو حالت مارجین Cross یا Isolated را انتخاب کنید. در غیر این صورت، بایننس به صورت پیش فرض روی حالت کراس قرار دارد.

در حالت ایزوله می‌توانید از مقدار مارجین معامله کم کنید یا به آن اضافه کنید و کنترل بیشتری روی ریسک معامله داشته باشید.

نحوه استفاده از مارجین کراس و ایزوله در بایننس

در ادامه با نحوه انتخاب مارجین کراس و ایزوله در صرافی بایننس آشنا می‌شوید.

برای این کار، ابتدا باید وارد حساب فیوچرزتان در بایننس شوید و در صفحه اول گزینه Cross را انتخاب کنید.

کراس در بایننس
انتخاب گزینه Cross در معاملات فیوچرز بایننس

سپس، صفحه Margin Mode باز می‌شود. حالا باید بین یکی از دو حالت Cross یا Isolated یکی را انتخاب کنید و در پایان روی Confirm کلیک کنید.

حالت مارجین در بایننس
صفحه Margin Mode در بایننس

نکته مهم: پس از باز کردن پوزیشن در صرافی بایننس دیگر امکان تغییر نوع مارجین وجود ندارد.

از آنجا که در صورت عدم انتخاب نوع مارجین، بایننس معاملات را در حالت کراس باز می‌کند باید قبل از باز کردن هر پوزیشن به انتخاب نوع مارجین دقت کنید.

شارژ کردن حساب مارجین برای جلوگیری از لیکوید شدن

در صورتی که مارجین ایزوله را انتخاب کرده‌اید و قیمت در جهت خلاف پیش بینی شما حرکت کرد و به قیمت لیکوید شدن پوزیشن نزدیک شد، می‌توانید با اضافه کردن مارجین (پول) به پوزیشن قیمت لیکوید شدن را دورتر کنید.

شما همچنین می‌توانید مقدار مارجین معامله را کم کنید. برای تغییر مارجین در بایننس به صورت زیر عمل کنید.

ابتدا وارد تب Position شوید و بر روی گزینه Edit کلیک کنید.

تغییر مارجین
تغییر مارجین در بایننس

در صفحه بعد می‌توانید بین دو گزینه Add Margin و Remove Margin یکی را انتخاب کنید. برای اضافه کردن به پوزیشن وارد قسمت Add Margin و برای کم کردن آن باید وارد قسمت Remove Margin شوید.

در این پنجره، می‌توانید مارجین اختصاص یافته به پوزیشن و قیمت لیکوید شدن آن را مشاهده کنید.

در قسمت Type the Amount می‌توانید به میزان دلخواه حساب مارجین را شارژ کنید و با این کار خطر لیکوید شدن پوزیشن‌های باز را به تعویق بیندازید.

شارژ حساب مارجین
شارژ کردن حساب مارجین بایننس

تفاوت کراس و ایزوله در کوینکس و صرافی‌های دیگر هم درست مانند بایننس است و این دو حالت مارجین در تمام صرافی‌ها سازوکار یکسانی دارند.

تفاوت کراس و ایزوله در کوکوین

تفاوت کراس و ایزوله در صرافی کوکوین تفاوت چندانی با مطالب بالا ندارد.

یکی از تفاوت‌های صرافی کوکوین و بایننس در این است که صرافی کوکوین، بر خلاف بایننس، نوع معامله را به صورت پیش‌فرض روی حالت ایزوله تنظیم کرده است.

اگر بخواهید معامله را در حالت کراس قرار دهید، باید در هنگام تعیین اهرم معامله، تیک گزینه Auto Deposit Margin را بزنید.

تفاوت کراس و ایزوله در کوکوین

بعد از فعال کردن این گزینه، کوکوین به شما هشدار می‌دهد که «با فعال کردن این گزینه، اگر به قیمت لیکوید نزدیک شوید، ضرر شما از available balance کم خواهد شد» و در نهایت معامله در حالت کراس تنظیم می‌شود.

مارجین کراس بهتر است یا ایزوله؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سؤال که مارجین کراس بهتر است یا ایزوله وجود ندارد.

یکی از عوامل اصلی در رسیدن به این نتیجه که کدام نوع مارجین برای معاملات‌تان بهتر است به نحوه مدیریت ریسک شما بستگی دارد.

همچنین بخوانید: مدیریت ریسک چیست

در هر صورت داشتن حد ضرر یا استاپ لاس (چه در معاملات کراس، چه در ایزوله) از افزایش میزان ریسک و ضرر معاملات بازنده جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید: حد ضرر چیست

به بیان ساده، با مدیریت ریسک مناسب، می‌توان از لیکوئید شدن به طور کلی جلوگیری کرد؛ در نتیجه، می‌توان گفت که مارجین کراس هم آن قدر که به نظر می‌رسد خطرناک نیست.

بلکه، مارجین کراس می‌تواند به شما کمک کند از P&L معاملات موفق برای نجات دادن معاملات ضرر ده از لیکوید شدن استفاده کنید.

اگر تمایل دارید تا حدی جلوی ریسک معاملات را بگیرید، یا به صورت هم‌زمان دو معامله در جهت‌های مخالف باز کنید (به عنوان مثال، باز کردن معامله شورت روی بیت‌کوین و در عین حال باز کردن معامله لانگ روی یک ارز دیجیتال دیگر)، شاید استفاده از مارجین کراس جذاب‌تر باشد.

اگر در یک لحظه فقط یک معامله باز می‌کنید، شاید انتخاب مارجین ایزوله بهتر به نظر برسد.

پس به طور کلی انتخاب نوع مارجین به ترجیح معامله‌گر بستگی دارد تا اینکه بحث بهتر بودن یکی از آن‌ها در میان باشد.

سؤالات متداول

آیا انتخاب حالت ایزوله ریسک بالایی دارد؟

مارجین ایزوله ضررهای معامله‌گر را محدود می‌کند. در بسیاری از موارد، انتخاب حالت ایزوله مطمئن‌تر است، چرا که در صورت نوسانات شدید قیمت تنها مارجین ایزوله شده (جدا شده از بقیه موجودی) از بین می‌رود و ضرر به بقیه موجودی حساب سرایت نمی‌کند.

آیا امکان لیکوید شدن در حالت کراس وجود دارد؟

در صورت انتخاب اهرم پایین احتمال از دست رفتن کل موجودی در حالت کراس بسیار کم خواهد شد. با این حال، اهرم‌های بزرگ در نوسانات شدید قیمت می‌تواند خطر جدی را متوجه کل حساب کند.

استفاده از کراس بهتر است یا ایزوله؟

مارجین کراس به جلوگیری از لیکوید شدن ناگهانی در نوسانات شدید قیمت کمک می‌کند و از پوزیشن‌های باز محافظت بهتری می‌کند. در مقابل، مارجین ایزوله انعطاف‌پذیری بهتری دارد و در صورت لیکوید شدن یک پوزیشن، خطر ضرر کردن را متوجه کل دارایی کاربر نمی‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از بورسینس به تفاوت کراس و ایزوله در معاملات مارجین و فیوچرز ارزهای دیجیتال پرداختیم.

شاید فکر کنید موجودی حسابتان با انتخاب مارجین ایزوله کمتر در معرض خطر از دست رفتن است، چرا که در صورت لیکوید شدن فقط مقدار پولی که به آن معامله اختصاص داده‌اید را از دست خواهید داد.

اما پوزیشن‌های معاملاتی با مارجین ایزوله ممکن است به راحتی در جریان نوسانات شدید بازار لیکوید شوند.

در مقابل، اگرچه در مارجین کراس تمام موجودی حساب شما درگیر است، اما نسبت مارجین معاملات باز بسیار بیشتر از مارجین ایزوله است و این احتمال لیکوید شدن پوزیشن‌های باز را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

در نتیجه امکان مدیریت ضررها در معاملات کراس بیشتر است. در هر صورت، شما نباید هیچ وقت از اهمیت مدیریت ریسک (هم در معاملات کراس و هم ایزوله) به ویژه در هنگام استفاده از لورج‌های بالا غافل شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش معاملات فیوچرز ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx