روش معاملات (پرپچوال) فیوچرز در سایت کوینکس

معاملات ارز دیجیتال

سایت کوینکس یکی از سایت‌های معاملات ارزهای دیجیتال است. کوینیکس یک صرافی مستقر در کشور هنگ کنگ است که برخلاف سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، کاربران ایرانی را احراز هویت می‌کند. در این مقاله قصد داریم آموزش فیوچرز کوینکس را در اختیار شما قرار دهیم.

قبلا آموزش کار با صرافی کوینکس را در بورسینس منتشر کردیم.

اما مفهومی با عنوان پرپچوال کانترکت یا قراردادهای همیشگی در این سایت وجود دارد.

عناوین مطلب:

پرپچوال کانترکت (Perpetual Contract) نوعی از ابزارهای مالی با عنوان مشتقات (Derivatives) هستند که نوعی قرارداد آتی محسوب می‌شوند و تاریخ انقضا ندارند. 

به عبارت دیگر، قراردادهای Perpetual نوعی قرارداد فیوچرز یا آتی ولی بدون تاریخ انقضا هستند که پرپچوال کوینکس نیز از این قانون مستثنی نیست. 

اگر مفهوم معاملات آتی را نمی‌دانید بیشتر بخوانید: معاملات آتی (فیوچرز) چیست؟

معاملات آتی یا فیوچرز چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع جذاب کسب سود از پرپچوال کوینکس لازم است ابتدا به مفاهیم فیوچرز نگاهی داشته باشیم. به خاطر داشته باشید وارد شدن به معاملات فیوچرز کوینکس بدون دانستن نحوه عملکرد این معاملات می‌تواند در چشم به هم زدن همه سرمایه شما را از بین ببرد.

فیوچرز یک قرارداد دائمی یا Perpetual Contract در کوینکس کاملا شبیه به قراردادهای آتی است؛ اما این تفاوت مهم را دارد که هیچ تاریخ انقضا یا پایانی ندارد. البته در معاملات فیوچرز کوینکس و سایر صرافی‌های معتبر، بازار اسپات (Spot) و آتی از یک دیگر جدا هستند.

به همین دلیل ممکن است اختلاف قیمت‌هایی در بین این دو بازار پیدا کنید که با توجه به میزان حجم معاملات جفت ارز‌های مورد نظر، گاهی این اختلاف‌ها می‌تواند به ضرر معامله‌گر باشد.

اولین گام در آموزش فیوچرز کوینکس درک نحوه عملکرد مکانیزم‌های فیوچرز است. 

در معاملات فیوچرز کوینکس، کاربر ابتدا بر روی یک جفت ارز، قیمت آینده آن را تحلیل و پیش‌بینی می‌کند و پس از آن نسبت به نوع پیش‌بینی صعودی یا نزولی خود، یک معامله فیوچرز باز خواهد کرد.

با توجه به این که بازار‌ها یا در حال بالا رفتن یا پایین رفتن هستند، دو حالت معامله در پرپچوال کوینکس قابل انجام است. لانگ (long) و شورت (short).

در معامله لانگ، تریدر یک دارایی را به امید افزایش قیمت و فروش در قیمت‌های بالاتر خرید می‌کند و در حالت شورت نیز تریدر پیش‌بینی می‌کند قیمت‌ها سقوط خواهند کرد از این رو، کوینی که قرار است سقوط کند را از صرافی قرض می‌گیرد و آن را به جفت ارز مورد نظر به فروش می‌رساند.

در این حالت پس از سقوط ارزش کوین مورد نظر، تریدر دوباره کوین قرض گرفته شده را خریداری و قرض خود را تسویه می‌کند. سود معاملات شورت در تفاوت قیمت فروش و بازخرید کوین‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: روش انجام معاملات آتی (فیوچرز) در بایننس

یک مثال فرضی در آموزش فیوچرز کوینکس

ابتدا به نمونه لانگ در پرپچوال کوینکس می‌پردازیم. فرض کنید شما 10,000 دلار سرمایه در اختیار دارید و قیمت بیت‌کوین نیز 10,000 دلار است. با تحلیل تکینکال و بررسی وضع بازار، پیش‌بینی شما این است که قیمت بیت‌کوین تا ساعات آینده به 11,000 صعود می‌کند. مسلما در حالت اسپات شما فقط می‌توانید یک بیت‌کوین خریداری کنید که سود شما فقط 1,000 دلار خواهد بود. 

اما در فیچورز این گونه نیست. با واریز سرمایه خود به بخش فیچورز کوینکس، شما از بین اهرم‌های موجود، اهرم 10X را انتخاب می‌کنید. در این حالت صرافی به شما در ازای 10,000 دلار سرمایه، 100,000 دلار قرض می‌دهد. اکنون شما می‌توانید 10 واحد بیت‌کوین خریداری کنید اما این بیت‌کوین‌ها قابل برداشت نیستند و باید در زمان تعیین شده از سوی معامله‌گر، معامله فیوچرز باز شده را بسته شود. 

اگر قیمت بیت‌ کوین به 11000$ صعود کند، سود شما 10,000$ خواهد بود که با بستن معامله لانگ فیوچرز کوینکس و تسویه پول قرض گرفته شده، در کل 20,000 دلار خواهید داشت.

برای معامله شورت یا Sell باید کوین مورد نظر را به حساب پرپچوال کوینکس واریز کنید. به اعداد و ارقام مثال بالا توجه کنید. در اینجا نیز قیمت بیت‌کوین را 10,000$ در نظر می‌گیریم و فرض را بر آن می‌گذاریم که شما یک واحد بیت‌ کوین به حساب پرپچوال کوینکس واریز کرده‌اید. با انتخاب اهرم 10X و باز کردن معامله Sell، صرافی به شما 10 واحد بیت‌کوین قرض می‌دهد که شما باید آن را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانید. پس از سقوط قیمت بیت‌کوین به 9,000$ و بازخرید بیت‌کوین‌ها و تسویه قرض به صرافی، شما 2 واحد بیت‌کوین خواهید داشت. 

در این مثال‌ها نکاتی مانند نحوه خرید و فروش، کارمزد‌ها، قیمت لیکویید و تکنیک‌های دیگر لحاظ نشده‌اند و صرفا برای درک عملکرد فیوچرز کوینکس ارائه گردیده است. در ادامه آموزش فیوچرز کوینکس به آموزش تصویری و گام به گام انجام معامله می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: بهترین صرافی فیوچرز ارز دیجیتال کدام است؟

آموزش فیوچرز کوینکس

به جفت ارز بیت‌کوین/دلار توجه کنید:

مشخصات قراردادهای آتی

قیمت‌گذاری قراردادهای پرپچوال کانترکت (Perpetual Contract) جفت ارز بیت‌کوین/دلار براساس بیت‌کوین است ولی تسویه با دلار انجام می‌شود.

نحوه معامله در قرارداد پرپچوال کوینکس

1. وارد سایت کوینکس با آدرس coinex.com شده و بعد وارد حساب کاربری خود شوید و بر روی گزینه Perpetual کلیک کنید.

قراردادهای prepetual در کوینکس

2. معرفی فضای صفحه قرارداد پرپچوال:

فضای قراردادهای prepetual در کوینکس
  • فضای بازار: در این بخش می‌توانید بین جفت ارزهایی که در بازار پرپچوال (Perpetual) معامله می‌شوند جابجا شوید.
  • اطلاعات بازار: مواردی مانند بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 24 ساعت گذشته، حجم معاملات و نرخ Funding در این کادر به نمایش در می‌آید.
  • نمودار شمعی: در مورد نمودارهای شمعی قبلا در این مطلب توضیح داده‌ایم > کندل استیک چیست؟
  • فضای سفارش گیری: کادرهای ارسال سفارش Short و Long در این بخش قابل مشاهده است. Long به معنی خرید قرارداد و Short به معنای فروش قرارداد است. بنابراین اگر تحلیل‌تان مبنی بر این است که احتمال افزایش قیمت بیتکوین است، موقعیت Long را می‌گیرید و بالعکس.
  • نسبت خرید و فروش: نسبت موقعیت‌های Long به Short را نمایش می‌دهد. بطور مثال هرچقدر درصد Buy بیشتر باشد یعنی موقعیت‌های Long بیشتری باز شده است (همه انتظار صعود بازار را دارند).
  • عمق بازار/تاریخچه معاملات: تاریخچه معاملاتی که انجام شده را نمایش می‌دهد.
  • منوی کشویی: برای جابجایی بین سایر بخش‌های سایت کوینکس به کار می‌رود.
  • پوزیشن فعلی/ تاریخچه پوزیشن ها: در این کادر، پوزیشن‌ها (معاملات) باز خودتان را می‌توانید ببینید. همینطور تاریخچه معاملاتی که ارسال کرده‌اید در تب position history قابل مشاهده است.
  • تاریخچه سفارشات: در این کادر تاریخچه سفارشاتی که ارسال کرده‌اید را می‌توانید ببینید. چه سفارشاتی که ارسال و تکمیل شده و چه سایر سفارشات.

قدم اول آموزش فیوچرز کوینکس: انتقال پول

اولین مرحله در دنبال کردن آموزش فیوچرز کوینکس این است که دارایی‌های مورد نظر را آماده کنید. قبل از اینکه بتوانید ارز دیجیتال موردنیاز برای معامله پرپچوال کوینکس را به حساب پرپچوال کوینکس منتقل کنید، باید این ارز را در کیف پول خود در بخش Spot واریز (Deposit) کرده باشید.

برای واریز به کوینکس این راهنما را بخوانید.

در ادامه وارد صفحه Perpetual Contract شده و بر روی گزینه Transfer کلیک کنید.

اینکار برای انتقال ارز از سایر حساب‌های داخلی کوینکس به حساب Perpetual است.

برای معامله در بازار Perpetual باید ارز خود را وارد کیف پول Spot کنید سپس از طریق گزینه ترانسفر، آنرا به کیف پول مخصوص بازار Perpetual انتقال دهید.

این انتقال بدون هزینه است و بصورت فوری انجام می‌گیرد.

انتقال وجه برای قراردادهای prepetual در کوینکس

بر روی گزینه From Spot account to Perpetual Contract Account کلیک کنید و سپس مبلغی که میخواهید منتقل کنید را وارد کرده و یا با زدن موجودی کل که به رنگ نارنجی است سرمایه مدنظرتان را به حساب Perpetual انتقال دهید.

همیشه می‌توانید مبلغ را به کیف پول Spot برگردانید و از آنجا ارز را از صرافی (Withdraw) خارج کنید.

انتقال وجه برای قراردادهای prepetual در کوینکس

قدم دوم آموزش فیوچرز کوینکس: ارسال سفارش

سفارشات در بازار Perpetual مشابه ارسال سفارش در بازار Spot است.

سفارش Limit: در قسمت valid time یک زمان برای معتبر بودن سفارش را مشخص کنید. بطور پیشفرض Always valid تیک خورده که به معنای همیشه معتبر بودن سفارش شماست.

اگر قصد باز کردن موقعیت Long (به معنای خرید قرارداد) را دارید باید:

  • Amount: مقدار ارزی که قصد ارسال سفارش برای آن را دارید.
  • price: قیمت را وارد کرده و روی Buy Long کلیک کنید.
انجام معاملات قراردادهای prepetual در کوینکس

سفارش Market: سفارش مارکت یعنی قیمت برای شما مهم نیست و به سرعت می‌خواهید سفارش شما در قیمت بازار انجام شود.

برای سفارش مارکت، بر روی تب market در قسمت سفارش گیری کلیک کرده و سپس مقدار را مشخص کرده و بر روی Buy Long کلیک کنید.

در این بخش از آموزش فیوچرز کوینکس اگر قصد فروش قرارداد را دارید (تحلیل‌تان این است که احتمال افت قیمت بیشتر است و قصد دارید از افت قیمت سود بدست آورید روی Sell short کلیک می‌کنید)

مطلب مرتبط: انواع سفارشات از جمله stop-limit و market را در این صفحه بخوانید

سفارش بازار

حد ضرر (Stop loss): در کوینکس می‌توانید با درج سفارش stop-limit، برای معامله خودتان حدضرر تعیین کنید. حدضرر به زبان ساده سفارشی است که برای جلوگیری از ضرر بیشتر ارسال می‌شود.

البته سفارش Stop-limit را می‌توان برای حدسود نیز قرار داد.

در قسمت سفارش گیری بر روی stop-limit کلیک کنید. در بخش Valid Time نیز امکان تنظیم مدت زمان اعتبار سفارش وجود دارد.

متغیر trigger point به ما می‌گوید کدام قیمت آغازگر فعال شدن سفارش باشد. برای این مورد، گزینه Mark price یک گزینه استاندارد است

موارد فوق را مشخص کرده و بعد محدودیت قیمت و مقدار را وارد کرده و بر روی Buy Long کلیک کنید.

سفارش حدضرر

Stop-Market: برای درج این نوع سفارش، در قسمت سفارش گیری بر روی Stop-Market کلیک کنید.

برای ارسال سفارش کافیست با تنظیم Trigger Point و مشخص کردن مقدار و قیمت توقف معامله، بر روی Buy Long کلیک کنید.

سفارش

Sell Short: برای معاملات Short نیز مطابق توضیحات فوق می‌توانید سفارشات را ارسال کنید.

Stop-Market

 قدم سوم آموزش فیوچرز کوینکس: انتخاب کراس مارجین و تعیین اهرم

شاید بتوان گفت مهم‌ترین بخش آموزش فیوچرز کوینکس مربوط به نوع و تعیین اهرم است. مارجین به معنای سرمایه اولیه شما برای معامله در بازار است.

در بازار Perpetual می‌توانید دو نوع مارجین انتخاب کنید:

  • isolated margin: با انتخاب این نوع مارجین، معاملاتی که باز می‌کنید دارای مارجین مشترک با هم نیستند و به هر معامله می‌توانید سرمایه مدنظر خود را اختصاص دهید. به عبارت دیگر، مارجین اختصاص داده شده برای یک معامله، از سایر معاملات جدا خواهد بود.
  • cross margin: اگر این نوع مارجین را انتخاب کنید، سرمایه پوزیشن‌های معاملاتی که باز می‌کنید مشترک خواهد بود. به عبارت دیگر در این نوع از مارجین، همه موجودی حساب Perpetual شما برای مارجین معامله در نظر گرفته می‌شود.

توصیه ما: از isolated margin استفاده کنید تا امکان اضافه کردن و کم کردن مارجین یک معامله خاص را در زمان دلخواه داشته باشید.

نحوه تنظیم نوع مارجین و اهرم

1. برای تنظیمات نوع مارجین و اهرم، در صفحه باز شده بر روی Isolated/Cross Margin کلیک کرده و سپس با انتخاب Leverage در سمت راست، پنجره مخصوص انتخاب برای شما باز می‌شود.

Isolated/Cross Margin

2. نوع مارجین خود را انتخاب کنید و با مشخص کردن یک اهرم، بر روی confirm کلیک کنید.

اعداد نوشته شده در کنار X ، نمایانگر اهرم معاملات هستند. اگر بطور مثال 3X را انتخاب کنید یعنی قصد دارید با 3 برابر مارجین اولیه وارد معامله شوید.

اهرم‌های بالاتر درست است که پتانسیل کسب سود بالاتری دارد ولی ریسک لیکوئید شدن حساب شما را به میزان زیادی افزایش می‌دهد.

انتخاب لوریج

قدم چهارم آموزش فیوچرز کوینکس: تایید سفارش

آخرین گام در آموزش فیوچرز کوینکس برای باز کردن یک معامله پس از تعیین اهرم و پر کردن فرم سفارش بر روی confirm کلیک کنید تا سفارش ثبت شود.

Confirm the order

توجه کنید که ارسال سفارش، الزاما به معنای باز شدن موقعیت معاملاتی نیست!

برخی تصور می‌کنند وقتی سفارش ارسال شد یعنی وارد معامله شده‌اند. در حالیکه باید سفارش شما تکمیل شود تا معامله را باز شده قلمداد کنیم.

قدم پنجم آموزش فیوچرز کوینکس: نقد کردن و خارج شدن از معامله (liquidate)

نقد کردن یعنی از یک معامله خارج شدن (بستن معامله).

زمانی که قصد دارید معامله را ببندید، روبروی موقعیت معاملاتی که باز کرده‌اید (در کادر current positions) می‌توانید سفارش بستن معامله را ارسال کنید.

1. در قسمت Current Position یک مقدار و قیمت را مشخص کرده و سپس بر روی Liquidate کلیک کنید.

نکته: اگر تمایل دارید فورا معامله را ببندید، قیمت (Closing price) را بسیار نزدیک به قیمت آخرین معامله (قیمت بازار) قرار دهید.

Liquidate/All at Market

2. پس از وارد کردن قیمت و مقدار سفارش، با زدن روی Liquidate سفارش نقد کردن (بستن معامله) ارسال می‌شود.

در این شرایط نیز ارسال سفارش به معنای قطعی شدن بستن معامله نیست و باید سفارش تکمیل شود تا معامله را بسته بدانیم.

نقد کردن

سفارش All at Market: این نوع سفارش، کل موقعیت معاملاتی شما را با قیمت بازار می‌بندد. پس از زدن روی All at Market، معامله شما با بهترین قیمت همان لحظه بسته می‌شود. این دکمه برای زمانیست که قصد دارید فورا معامله را ببندید.

برای انجام این نوع سفارش، در Current Position روی All at Market کلیک کنید.

نقد کردن با قیمت بازار

در مرحله بعد بر روی confirm کلیک کنید تا نقد شدن با قیمت بازار انجام شود.

نقد شدن با قیمت بازار

قرارداد خطی و برعکس (معکوس) در کوینکس

در کوینکس دو نوع قرارداد آتی وجود دارد:

  • قرارداد خطی (به انگلیسی Linear Contract)
  • قرارداد برعکس (به انگلیسی Inverse Contract)

قرارداد خطی یا Linear Contract در صرافی کوینکس چیست؟

در قرارداد آتی که با عنوان USDT-Margined Contract نیز شناخته می‌شود، قیمت دارایی‌ها، تسویه و مارجین معامله مبتنی بر استیبل‌کوین مانند تتر (USDT) است.

در واقع به زبان ساده در قرارداد خطی یا Linear Contract همه‌چیز بر مبنای تتر است و معامله با تتر صورت می‌گیرد.

بطور مثال در جفت ارز BTCUSDT در فیوچرز کوینکس، قیمت بازار، سود و زیان و مارجین حساب شما براساس USDT محاسبه می‌شود.

قرارداد معکوس یا برعکس یا Inverse Contract در کوینکس چیست؟

در قرارداد معکوس صرافی کوینکس که به اصطلاح Coin-Margined Contract نیز نامیده می‌شود؛ قیمت دارایی‌ها، تسویه و مارجین معامله مبتنی بر ارز دیجیتالی است که در آن قرارداد آتی، مورد معامله قرار می‌گیرد.

بطور مثال در جفت ارز BTCUSD در فیوچرز کوینکس، قیمت بازار براساس USD محاسبه می‌شود ولی سود/زیان و مارجین حساب شما براساس BTC است.

علاوه بر این، واحد قیمت در قرارداد برعکس در کوینکس براساس Cont است (مخفف contract) و هر 1 Cont معادل با 1 دلار آمریکا ارزش دارد.

تفاوت قرارداد خطی و قرارداد برعکس در کوینکس

در جدول زیر، تفاوت این دو قرارداد پرپچوال در کوینکس (اگر بیت‌کوین ارز موردمعامله باشد) آورده شده است:

تفاوت قرارداد خطی و برعکس در کوینکس

مزایای قرارداد خطی کوینکس

  1. قراردادهای خطی انعطاف‌پذیری دارند. می‌توانید از یک کوین (که معمولا تتر است) برای تسویه حساب و معامله در بین جفت ارزهای مختلف بازار پرپچوال کوینکس استفاده کنید. به همین دلیل نیاز به تبدیل تتر به سایر کوین‌ها (مثلا بیت‌کوین) برای معامله در بازار قراردادهای آتی پرپچوال نخواهید داشت.
  2. در زمان نوسانات بازار، قرارداد خطی کمک می‌کند اثرات ناشی از نوسانات شدید قیمت کاهش یابد.
  3. چون معامله و تسویه با تتر (USDT) انجام می‌شود، به راحتی می‌توانید بازده خودتان به دلار را بدست آورید. تتر تقریبا معادل دلار است.

مزایای قرارداد برعکس کوینکس

این قرارداد بیشتر برای هولدرها (کسانی که ارز دیجیتال را برای طولانی مدت نگهداری می‌کنند) مناسب‌تر است:

  1. به دلیل قیمت‌گذاری و معامله در این قرارداد با استفاده از یک کریپتوکارنسی مانند بیت‌کوین، سودهای ناشی از معامله نیز به بیت‌کوین است. پس آن را می‌توانید به سبد بلندمدت خود انتقال دهید. (اگر در جفت ارز BTCUSD معامله کنید)
  2. وقتی قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود، می‌توانید هم از افزایش قیمت بیت‌کوین و هم از درصد سود احتمالی که از معامله بدست آمده منتفع شوید.
  3. در قرارداد پرپچوال برعکس، با نگهداری بیت‌کوین به عنوان مارجین، گاهی اوقات می‌توانید پوشش ریسک بهتری برای برخی از موقعیت‌های معاملاتی خود ایجاد کنید، بدون اینکه نیاز باشد برخی از دارایی‌تان را تبدیل به USDT کنید.

مثال پوشش ریسک در قرارداد برعکس به این صورت است:

اگر تحلیل شما مبنی بر کاهش قیمت بیت‌کوین است، می‌توانید یک پوزیشن Short برای بیت‌کوین باز می‌کنید. اگر قیمت بیت‌کوین کاهش یافت، با بستن معامله، موجودی بیت‌کوین شما افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر، اگر قیمت بیت‌کوین افزایش یافت و قیمت به حدضرر شما برخورد کرد، چون شما برای باز کردن معامله از دارایی بیت‌کوین خودتان استفاده کرده‌اید، زیان کمتری متحمل می‌شوید. شما می‌توانید از این تکنیک نه تنها در پرپچوال کوینکس بلکه سایر صرافی‌های معتبر نیز بهره ببرید.

از قرارداد خطی استفاده کنیم یا قرارداد برعکس؟

این انتخاب بستگی به شرایط و هدف شما دارد:

  • اگر هدف‌تان افزایش و رشد USDT در حساب‌تان است (می‌خواهید سرمایه و سودهایتان با ارز USDT باشد) از قرارداد خطی استفاده کنید.
  • اگر هدف‌تان افزایش و رشد بیت‌کوین در حساب‌تان است (می‌خواهید سرمایه و سودهایتان بیت‌کوین باشد) از قرارداد برعکس استفاده کنید.

گاهی اوقات می‌توان بطور موقت و متناسب با شرایط بازار، تتر موجود در حساب پرپچوال کوینکس را به بیت‌کوین تبدیل کرده و از قرارداد برعکس استفاده کنید، مخصوصا برای پوشش ریسک Short کردن بیت‌کوین.

بطور کلی به خاطر نوسانات زیادی که بازار می‌تواند داشته باشد، اغلب افراد ترجیح می‌دهند قرارداد خطی را در معاملات خود در پیش بگیرند و موجودی USDT خود را رشد دهند.

سوالات متداول

معاملات فیوچرز کوینکس چگونه کار می‌کند؟

معاملات آتی کوینکس امکان معامله لانگ و شورت را در جفت ارز‌های رایج بازار کریپتو فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند با واریز دارایی‌های خود به حساب پرپچوال کوینکس، معاملات اهرمی را آغاز کنند.

چگونه یک معامله فیوچرز کوینکس را ببندیم؟

برای بستن یک پوزیشن فیوچرز دو راه وجود دارد. راه اول انتخاب Liquidate است و راه دوم ایجاد یک پوزیشن برخلاف پوزیشن فعلی. در حالت دوم سیستم پوزیشن اول را می‌بندد.

چه چیزی باعث تفاوت Unrealized PNL و PNL واقعی می‌شود؟

برای اطمینان از عدم دستکاری قیمت‌ها در بازار فیوچرز صرافی کوینکس، این صرافی از Mark Price برای محاسبه سود Unrealized PNL استفاده می‌کند. قیمت واقعی PNL براساس قیمت لیکوئید محاسبه می‌شود. 

فیوچرز کوینکس از چه اهرم‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

حداکثر اهرم انتخابی در صرافی کوینکس براساس جفت ارز متفاوت است. برای مثال شما می‌توانید در جفت ارز BTC/USDT، از اهرم 3X تا 100X انتخاب کنید اما در جفت ارز یک الت کوین مانند ADA/USDT این گونه نیست و حداکثر اهرم قابل انتخاب 50X است.

سخن آخر

در معاملات پرپچوال (Perpetual)، چه قصد معامله در کوینکس باشد و چه در صرافی دیگر، ریسک بیشتری از معاملات اسپات (Spot) وجود دارد. در بازار Spot شما دارایی را می‌خرید (بدون اهرم) و مالک آن هستید، در حالیکه در بازار Perpetual شما فقط یک قرارداد با اهرم معاملاتی خریداری می‌کنید و مالک آن دارایی نیستید.

بازار پرپچوال (Perpetual) برای معامله‌گران حرفه‌ای‌تر، افرادی که توان مدیریت ریسک و تجربه بالاتری دارند مناسب‌تر است.

در آموزش فیوچرز کوینکس به نحوه انجام معامله و روش‌های آن پرداخته شد با این حال اگر با بازار پرپچوال (Perpetual) آشنایی ندارید بهتر است در بازار Spot فعالیت کنید. بازار فیوچرز کوینکس و سایر صرافی‌های خارجی در یک چارچوب فعالیت می‌کنند و با شناخت نحوه عملکرد یکی از آن‌ها، می‌توانید در سایر پلتفرم‌ها نیز با کمی یادگیری فعالیت کنید.

به خاطر داشته باشید مدیریت ریسک، سرمایه و احساسات در بازار فیوچرز کریپتو حتی از بازارهای اسپات نیز مشکل‌تر است و در صورت انجام یک اشتباه ممکن است کل سرمایه در پوزیشن از بین برود.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صرافی کوینکس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

137 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
بهزاد

سلام من از اسپات گوینکس میتونم به مارجین انتقال بدم ولی از مارجین به اسپات انتقال نمیده علتش چیه ؟ممنون پاسخ بدید

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، چک کنید شاید معامله باز دارید

ممد

سلام امکان تغییر کراس در حین معامله هست ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر. تا جایی که میدونم نه.

مصطفی

سلام زمانی که تحلیل من ریزش بازار هست و میخوام از ریزش سود کسب کنم فقط باید فیوچرز کار کنم ؟ اسپات فقط خرید در کف و فروش در سقف سود میشه گرفت یا مثل فیوچرز هم امکان داره بالا بفروشیم و پایین بخریم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، معامله Short (یعنی ابتدا فروش دارایی در بالا و خرید در پایین) فقط در فیوچرز امکان پذیره.

حجت

سلام من در پرشیوال کوینکس معامله لانگ دارم که مثلا منفی 50درصد هستم حالا اگر در منفی پنجاه یکم اضافه کنم و در منفی 40درصد همون مقدار بفروشم آیا به سود و زیان محقق شده اضافه میشه ؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، آره طبیعتا وقتی مقداری از پوزیشن رو ببندید، یعنی اینکه مقداری از سود/زیان تحقق پیدا کرده.

محمدرضا

سلام وقت بخیر

من چطور می تونم ببینم چقدر الان روی یک خرید سود کردم یا نه
هم در وب سایت و هم در اپ

من الان PNL رو میزنم ولی فقط اونهایی که تو ضرر هستم رو نشون میده چند درصد سود کردم
اما وقتی روی اونهایی که سود کردم میزنم نشنون نمیده چقدر سود کردم در PNL

امیر

سلام وقتتون بخیر من تو این قسمت ترید باز کردم البته تو cross و الان تو قیمت realizar PNLمقدار خیلی زیادی رو نوشته میشه توضیح بدین چرا؟

مصطفی ایمان طلب

با سلام من مقداری تتر به پرپشوال انتقال دادم برای انجام معامله ولی تتر کسر شده از حساب اسپات و داخل تاریخچه انتقال وجود داره ولی وارد صفحه نشده مشکل چیه چیکار باید کرد الان موجودی من رو میزنه صفر

پویا

در coinex در قسمت perpetual کیف پول من ۷۵۵ USDt نشان می دهد اما وارد perpetual که می شویم ۶۰۴ USDt برای انجام معاملات به ما نشان می دهدو هیچ پوزیشن بازی هم ندارم علت چیست؟

دلنواز

ممکنه یک پوزیشن گرفتی وهنوز محقق نشده واون مقدار درگیر شده ولی خودت خبرنداری ،توقسمت openordersچک کن

رضا

سلام تاریخ انقضای معامله ما تا کی هستش یعنی اینکه من یک معامله اهرم دار باز کنم تا کی باز می مونه؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، تعریف معاملات perpetual اینه که تاریخ انقضا نداره. تا زمانی که معامله رو نبندید یا لیکوئید نشید معامله باز میمونه.

جلال

سلام در قسمت پروفشنال گزینه تغییر مارجین چیکار میکنه ممنون

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
پروفشنال؟ چنین گزینه ای نداریم اگه منظور شما منوی perpetual هست تغییر مارجین منظور تغییر اهرم یا لوریج هست
هرچقدر تعداد X بیشتر باشه >>> قابلیت ورود به معامله با حجم بالاتر >>> ریسک بالاتر

پوریا نایینی

سلام چرا بعضی اوقات وقتی معامله اهرم دار رو با قیمت بازار فورا میبندیم سود پول ب حساب ما واریز نمیشه!؟؟!

آرش

سلام معاملات اهرمی باز کردن قماری که هرچقدرم ببری آخرش حریص میشی و با ضرر بالا لیکوئید میشی (تجربه ۱۵۰ نفر حرفه ای)
فقط اسپات کار کنید/

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، دقیقا همینطوره و پیشنهاد من هم همینه که فقط اسپات کار کنید

نوید

ممنونم بابت پاسخ دادنتو یک سوال دیگه داشتم می خواستم بدونم که میشه یک مقدار از سودو برداشت کامل معامله را نبست فقط یک مقداریشو خارج کرد؟!

شجاع‌الدین جهاندیده

خواهش میکنم. آره میشه بخشی از پوزیشن رو به دلخواه بست و مابقی رو باز گذاشت.

وحید

سلام
چرا unrealized pnl مدام بالاتر میره توی یک پوزیشن ک باز کردم؟!
اصن نحوه محاسبش بر چ اساس هست؟!

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، وقتی قیمت نوسان میکنه این مقدار هم کم و زیاد میشه. در برخی مواقع چون نوسان خیلی سریع اتفاق میفته PNL شما هم به سرعت بالا و پایین میشه.

ناصر

سلام میشه چندمعامله اهرمی بازکرد با لوریج پایین برای ده روز ممنون ازشما

علی

سلام خسته نباشید من تو فیوجرز کوینکس دارم کار میکنم اما تو سایت تریدینگ ویو چرا چارت فیوجرز نیست مثلا وقتی میزنمbrcusdtper
واسم صرافی کوینکس بالا نمیاره فقط باینسس هست

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر
در تریدینگ ویو این نمودار وجود نداره.

مهناز

سلام
آیا امکان کم کردن یا زیاد کردن اهرم بعد از انجام سفارش در معاملات آتی در کوینکس وجود دارد؟

محمد

سلام لظفا مرا در مورد محاسبه PNL در معاملات پرپچوال یا فیوچرز راهنمایی کنید. چندین بار PNL مثبت بوده ولی من در مجموع سود نکردم یا سود بسیاری کمی داشتم. بفرمایید چطور باید درصدی که PNL باید بالاتر از آن باشد را حساب کنم. مثلا با اهرم ۱۰ نقطه که PNL باید بالاتر از آن باشد چگونه محاسبه میشود؟ یه معامله long در دوج کوین زدم شروع معامله ببا 16 درصد منفی برام باز شد در صورتی که تو ماشین حساب صفر درصد میزد.

سلیمانی

سلام.منم دقیقا همین مشکل رو دارم..چراااا…؟؟؟….

سلیمانی

بردیا

سلام خسته نباشد من در پرپچوال سل پوزیشن گرفتم بعد در کلوز پوریشن آورد گذاشتم حدود سه دلار ازم کم کرد این اولین بار بود اینجوری شد میشه لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون

Aydin

سلام.من بعد اینکه یه سود هفصد درصدی کردم خواستم مقداری از مبلغ را از پوزیشن خارج کنم و به بخش اسپات انتقال دهم.ولی صرافی کوینکس نمیزاره همه‌ی تترهامو انتقال بدم و تقریبا نصفشو اجازه میده.الان چکار کنم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، شاید کل پوزیشن رو نبستید. ببینید آیا مقداری از پوزیشن باز مونده یا خیر.

علی

نه چون حجم معامله در کوینکس پایین مشتری نداره ، و تازه اینکه قیمت رو به روز نمیفروشه ، ایمیل دادم گفت باید منتطر وایسی با اون قیمت مشتری پیدا بشه

شجاع‌الدین جهاندیده

میتونید سفارش رو لغو کنید و یه سفارش دیگه با قیمت مناسب تر بفرستید

حسین

سلام وققتون بخیر من در قسمت پرپشوال لیکویید همه رو زدمولی هنوز ارزم هست ولی میزنه معامله لیکویید درحال اجرا وامکان سفارش نیست

yaser

سلام
من pnl (سود و زیان) خودم رو نمیتونم ببینم
هم توی اسپات هم مارجین و فیوچرز
از جایی باید فعال بشه؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

حسین

آیا توی کوینکس هم. hedge mode هست؟
و اگر هست چطور باید فعال بشه
در واقع به زبان ساده میشه هم زمان معامله شورت و لانگ باز کرد؟

شجاع‌الدین جهاندیده

نه چنین گزینه ای در کوینکس ندیدم.

امین

سلام من یک معامله فروش روی بیت کوین باز کردم . کوینکس هر ۸ ساعت مبلغی برروی سود و زیان محقق شده اضافه میکنه
این کارمزده؟ چون هر ۸ ساعت منفی میکنه

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، بله هر 8 ساعت کارمزد funding fee رو از شما کسر میکنه.

Sh

سلام چطوری ارزی که اشتباه وارد پریشوال کردم رو به اسپات برگردونم؟

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر، در صفحه Asset روی transfer بزنید و انتقال رو انجام بدید

وحید

دقیقا سوال منم همینه خاهشا اینو جواب بدید

تریدر

سلام کمترین تتری که میتونیم در فیوچر معامله کنیم چقدر هست؟

فردوس

سلام ، من چند روزی در صرافی کوینکس در قسمت فیوچر معامله میکنم ، ولی نمیدانم به چه دلیل تمام stop lossهایی که میگذارم fail میشوند

AMIR

سلام و خسته نباشید، در قسمت فیوچرز کوینکس قرارداد خطی و برعکس اضافه شده
منظور از قرارداد برعکس چیست؟!

sam

سلام من میخوام توی صرافی کوینکس میانگین کم‌کنم ولی نمیدونم چطوری با این کار‌انجام داد،ممنون میشم کمک‌کنید

جواد پزشک

سلام. معامله دوطرفه بازکردم 40درصد در حالت شورت تو سودم… ولی نمیتونم معاملمو ببندم… روی قسمتهای all at market و close position نمیتونم کلیک کنم….

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت بخیر دوست عزیز.روبروی پوزیشن بازی که دارید باید مقدار معامله رو در بخش amount و قیمت مناسب رو در فیلد closing price وارد کنید و روی دکمه liquidate بزنید
چک کنید سفارش فعالی در سفارشات باز نداشته باشید. ممکنه قبلا سفارشی ارسال کردید که انجام نشده.
برای ارسال سفارش جدید، باید سفارش قبلی رو پاک کنید

ایمان

سلام وقت بخیر من مقدار 100 دلار رو در قرارداد اتی گذاشتم الان پشیمون شدم ایا می توانم از این قرارداد خارجش کنم .

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام وقت شما بخیر، طبق راهنمایی که در مطلب هست میتونید قرارداد (معامله) رو ببندید و پولتون رو خارج کنید.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
137
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx