پرسودترین سرمایه گذاری در ایران در 10 سال اخیر!

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران

قبل از آنکه به بررسی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران بپردازیم، لازم است ابتدا با دلایل و اهمیت سرمایه‌گذاری آشنا شویم.

در کشورهایی که تورم در آن‌ها بسیار زیاد است و قیمت کالا یا خدمات دائما در حال افزایش هستند، از جمله راهکارهای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول، نحوه درست سرمایه‌گذاری است.

از این رو؛ در این مقاله قصد داریم تا پرسودترین سرمایه گذاری در ایران در دهه اخیر را مورد بررسی قرار دهیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • هنگام صحبت درباره سرمایه‌گذاری، گزینه‌های مختلفی از جمله خرید مسکن، طلا، دلار و … به ذهن ما خطور می‌کند که در نهایت بایستی با توجه به مزایا و معایب هریک، بهترین نوع سرمایه‌گذاری را انتخاب کنیم.
  • هنگام انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری، علاوه بر توجه به میزان بازدهی آن روش باید به فاکتورهای دیگری از قبیل شرایط اقتصادی و سیاسی موجود در کشور، میزان نقدینگی لازم، اخبار مربوط به بازار و … نیز توجه کنید.
  • براساس آمار و ارقامی که وجود دارد؛ چنانچه دیدگاه‌تان برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است، بازار بورس پرسودترین سرمایه گذاری در ایران است؛ چراکه بازدهی آن نسبت به سایر بازارها بیشتر است.

سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول

هنگامی که از سرمایه‌گذاری در ایران صحبت می‌کنیم، راهکارهای متنوعی در تمام زمینه‌ها به ذهن ما می‌رسد؛ از جمله این راهکارها می‌توان به خرید مسکن، طلا، ارز، خودرو، سهام و سپرده‌گذاری در بانک اشاره کرد.

اما سوال اینجاست که بهترین و پرسودترین سرمایه گذاری در ایران کدام است؟ در ادامه این مقاله، با بررسی روش‌های گوناگون، به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

برای آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری کلیک کنید

شناسایی بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران

در نگاه اول؛ آن گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است که بازدهی بیشتری نسبت به نرخ تورم و سایر روش‌ها داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که برای یافتن پرسودترین سرمایه گذاری در ایران، صرفا توجه به بازدهی کافی نیست.

چراکه هریک از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید مسکن، طلا، خودرو و … شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و مسلما همه افراد امکان حضور در تمام این بازارها را ندارند.

بنابراین در شناسایی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران بایستی علاوه بر بازدهی، به فاکتورهای دیگری نیز توجه کنید.

در ادامه، بازارهایی که در 10 سال اخیر در ایران بیشترین سرمایه‌گذار را جذب کرده‌اند، بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 6 سرمایه گذاری کم ریسک در ایران!

خرید طلا و سکه طلا

طی دهه گذشته، خرید طلا در میان مردم ایران برای سرمایه‌گذاری رواج بسیاری داشته است. خرید طلا نسبت به انواع دیگر سرمایه‌گذاری‌ها مزایایی دارد که عبارتند از:

  • نقدشوندگی نسبتا راحت‌تر
  • بازدهی دوگانه؛ به این معنا که بازدهی طلا هم با نوسان نرخ انس جهانی و هم با نوسان قیمت دلار محاسبه می‌شود.
  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم در طلا

علاوه بر مزایایی که برشمردیم؛ سرمایه‌گذاری در طلا ریسک‌هایی نیز دارد که مهم‌ترین آن، تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا و داشتن مکان مناسبی برای نگهداری از آن به عنوان یک کالای فیزیکی است.

شایان ذکر است که با روی کار آمدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا، علاوه بر از بین رفتن این‌گونه ریسک‌ها، دغدغه خرید یا فروش طلا نیز از بین رفته است.

بیشتر بخوانید: جایگزین خرید سکه: سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

خرید زمین و مسکن

با توجه به قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت و ساز آن، سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن نیازمند سرمایه چند صد میلیونی و حتی چند میلیاردی است.

به همین دلیل؛ معمولا مردم درآمدهای خود را در بازارهای دیگری نظیر طلا، بورس و … که نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

البته لازم به ذکر است که شما می‌توانید با خرید ملک آن را اجاره دهید و با اجاره دادن ملک، نه تنها اصل سرمایه از تورم حفظ می‌شود؛ بلکه با کسب مبلغی به صورت ماهیانه، سود دیگری نیز نصیب شما خواهد شد.

ریسک‌های جدی که این نوع سرمایه‌گذاری را تهدید می‌کنند عبارتند از:

  • قابلیت نقدشوندگی کم
  • عدم وجود بازار شفاف برای خرید و فروش مسکن
  • بالا بودن هزینه‌های نگهداری و تعمیرات
  • رشد نامعقول قیمت مسکن و زمین در برخی از شهرها و مناطق مختلف

شایان ذکر است که به تازگی در بازار سرمایه، صندوق املاک و مستغلات نیز راه‌اندازی شده که می‌توانید از طریق ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های معتبر، به راحتی و با دغدغه کمتری به خرید و فروش ملک بپردازید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان+لیست صندوق‌ها

ثروتمند شدن
خرید ارز یکی از روش‌های سرمایه گذاری در ایران است که طبعات خوبی را برای جامعه به همراه ندارد.

خرید دلار و سایر ارزهای رایج

با توجه به افزایش قیمت دلار، اغلب مردم ایران خرید ارز را پرسودترین سرمایه گذاری در ایران می‌دانند که در 10 سال اخیر تا کنون نیز این نوع سرمایه‌گذاری در میان مردم بسیار دیده شده است.

در این نوع از سرمایه‌گذاری، پارامترهای مختلفی مانند روابط اقتصادی شامل واردات و صادرات، روابط خارجی، سیاست‌های دولتی و سیاست‌های کلی بانک مرکزی بر آن تاثیرگذار است.

از طرفی؛ ممکن است خرید و فروش دلار، یورو و … در شرایط خاصی با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شوند و نگهداری مقداری زیادی از آن‌ها خلاف قانون رایج در کشور باشد.

به این ترتیب؛ سرمایه‌گذاری در این بازار از جمله سرمایه‌گذاری‌های پرریسک به شمار می‌رود که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نیز نوسانات زیادی به همراه خواهد داشت.

سپرده‌های بانکی

از زمان‌های قدیم تا کنون، بسیاری از افراد را دیده‌ایم که سپرده‌گذاری در بانک و دریافت سود بانکی را به عنوان یک سرمایه‌گذاری مناسب ترجیح می‌دهند.

اما اگر به داده‌های آماری نگاهی بیندازیم، می‎بینیم که سود بانکی بسیار کمتر از میزان تورم بوده است؛ به این معنا که سپرده‌گذاری در بانک در جهت حفظ ارزش پول کارآمد و سودمند نبوده است.

البته باید بگوییم که سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی، کم‌ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است که متناسب با ریسک کم، سود کمتری را نسبت به انواع دیگر سرمایه‌گذاری‎ها به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در بورس یا بانک؛ کدام بهتر است؟

خرید خودرو

متاسفانه در ایران، خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌‌ای به شمار می‌رود. همواره خرید خودرو و سرمایه‌گذاری در این نوع بازار، معایب و محدودیت‌هایی را به همراه داشته که عبارتند از:

  • تفاوت نرخ بین بازار آزاد و کارخانه
  • نقدشوندگی کم با ریسک بالا
  • مشکلات مربوط به نقل و انتقال
  • هزینه تعمیرات، عوارض و بیمه
  • عدم اطمینان نسبت به واردات خودروهای خارجی

البته این نکته را نیز باید بگوییم که به تازگی با ورود خودرو به بورس کالا، امکان خرید آن بدون قرعه‌کشی و با قیمت‌های کمتر از بازار برای مشتریان فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: خرید خودرو در بورس کالا [راهنمای تصویری + جدیدترین جزئیات]

بازار بورس

با بررسی آمار و ارقام موجود که در 10 سال اخیر وجود دارد، یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه‌یافته، سرمایه‌گذاری در بازار بورس و خرید و فروش سهام شرکت‌ها است.

در ایران نیز امروزه ورود سرمایه‌گذاران بسیار زیاد به بازار سرمایه هستیم که این موضوع نشان از اهمیت این بازار در میان مردم دارد.

از مزایای سرمایه‌گذاری در این بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نقدشوندگی بیشتر در بازار بورس
  • بازدهی بیشتر در بورس
  • امکان مدیریت ریسک بیشتر
  • سهولت انجام معاملات بورس
  • سرمایه‌گذاری با مبالغ کم در بازار بورس
  • شفافیت معاملاتی در بازار بورس
  • قابلیت سرمایه‌گذاری غیرحضوری

اگرچه ممکن است بازار بورس نیز مانند سایر بازارها، در برخی مواقع دچار رکود شود؛ اما تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاری در بازار بورس در بلندمدت، بازدهی مناسب‌تری نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری دارد.

برای شروع سرمایه گذاری در بورس کلیک کنید

پرسودترین سرمایه گذاری در ایران کدام است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید افق سرمایه‌گذاری و هدف خود از سرمایه‌گذاری را بدانید.

همانطور که شرح دادیم؛ بازارهای مختلفی در ایران برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که مزایای و معایب هرکدام را به تفضیل بیان کردیم.

حال در ادامه پرسودترین سرمایه گذاری در ایران برای سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه‌مدت را بررسی خواهیم کرد.

بهترین سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در ایران

ممکن است هر بازاری در کوتاه‌مدت بیشترین بازدهی را داشته باشد.

چراکه وجود عوامل سیاسی در تعیین نرخ دلار، اخبار مختلف حوزه اقتصادی و سیاسی، اخبار مربوط به مسکن، خودرو و … همگی در میزان بازدهی بازارها تاثیرگذار خواهند بود.

علاوه بر این؛ براساس آماری که وجود دارد، بازدهی بازارها در کوتاه‌مدت متفاوت بوده و علاوه بر شرایط ذکر شده به میزان عرضه تقاضا نیز بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: زمین یا طلا؛ سرمایه گذاری در کدام سود بیش‌تری دارد؟

بهترین سرمایه‌گذاری بلندمدت در ایران

براساس جدول زیر که بازدهی دوره‌های مختلف بازارهای قابل سرمایه‌گذاری در ایران را نشان می‌دهد، می‌توان دریافت که در بلندمدت بازدهی بازار بورس، بیشتر از سایر بازارها بوده است.

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید؛ از ابتدای سال 1401 تا کنون (اسفند) بهترین سرمایه‌‌گذاری در ایران، سرمایه‌گذاری در دلار بوده و از سال 1400 تا کنون پرسودترین سرمایه گذاری در ایران، خرید خودرو بوده است.

اما اگر دید بلندمدتی در سرمایه‌گذاری داشته باشیم، بازدهی بازار بورس نسبت به بازارهای دیگر بیشتر است.

به این ترتیب؛ می‌توان نتیجه گرفت که هرچه دیدگاه شما نسبت به بازار بورس کوتاه‌مدت باشد، کسب بازدهی مناسب و بیشتر از سایر بازارها برایتان کمتر خواهد بود.

بازارهای مختلف
بازدهی محاسبه شده در بازارهای قابل سرمایه‌گذاری تا آبان 1401

سوالات متداول

آیا هنگام سرمایه‌گذاری، صرفا توجه به بازدهی روش سرمایه‌گذاری کافی است؟

برای یافتن پرسودترین سرمایه گذاری در ایران، صرفا توجه به بازدهی کافی نیست؛ چراکه هریک از روش‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید مسکن، طلا، خودرو و … شرایط و ویژگی‌های خاص خودش را دارد و مسلما همه افراد امکان حضور در تمام این بازارها را ندارند؛ بنابراین در شناسایی پرسودترین سرمایه گذاری در ایران بایستی علاوه بر بازدهی، به فاکتورهای دیگری نیز توجه کنید.

چگونه می‌توان بهترین روش سرمایه‌گذاری را شناسایی کرد؟

برای یافتن بهترین روش سرمایه‌گذاری، ابتدا باید افق زمانی مورد نظر خود را تعیین کنید. اگر به دنبال بازاری هستید که در بلندمدت بتواند بازدهی خیلی خوبی را نصیب شما کند، بازار بورس بهترین انتخاب است.

بهترین سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در ایران کدام است؟

ممکن است هر بازاری در کوتاه‌مدت بیشترین بازدهی را داشته باشد؛ چراکه وجود عوامل سیاسی در تعیین نرخ دلار، اخبار مختلف حوزه اقتصادی و سیاسی، اخبار مربوط به مسکن، خودرو و … همگی در میزان بازدهی بازارها تاثیرگذار خواهند بود.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله بورسینس، درباره پرسودترین سرمایه گذاری در ایران طی 10 سال اخیر صحبت کردیم.

علاوه بر این؛ از جهات مختلفی مزایا، معایب و مقایسه‌های لازم را بیان کردیم تا بهترین روش سرمایه‌گذاری را به شما معرفی کنیم.

شما می‌توانید با مطالعه این مقاله و بررسی شرایط و ویژگی‌های مربوط به هر نوع سرمایه‌گذاری و با توجه به میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx