ارز Velo؛ سیستمی برای انتقال دارایی بین کشورهای مختلف

ارز Velo

در سراسر جهان، کشورهای زیادی در آسیا و آفریقا از داشتن خدمات مالی و امکان تراکنش‌های بین‌المللی محروم هستند.

علاوه‌براین، سیستم‌های مالی کنونی سرعت و کیفیت پایینی دارند و هزینه استفاده از آن‌ها بالاست.

اما در سال‌های گذشته پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین مثل پلتفرم Velo سعی کرده‌اند این محدودیت‌ها را با ارائه پلتفرمی شفاف، امن و کارآمد که هزینه استفاده از آن مناسب باشد، حل کنند.

عناوین مطلب:

پلتفرم Velo می‌تواند با تکیه بر توکن بومی خود یعنی ارز VELO شرایطی را فراهم کند که تراکنش‌های مالی برون‌مرزی به‌سرعت و با کارایی بالا بر بستر فناوری‌های نوین انجام شوند و به این ترتیب محدودیت‌های شهروندان زیادی از بین برود.

نکات کلیدی

  • Velo سیستمی برای انتقال دارایی و ارزش بین کشورهای مختلف است که به صورت غیرمتمرکز و بر مبنای بلاک‌چین کار می‌کند.
  • این پلتفرم پیش‌ازاین روی استلار کار می‌کرد اما هم‌اکنون مبتنی بر زنجیره هوشمند بایننس (BNB) است و می‌تواند با بلاک‌چین اتریوم نیز ارتباط برقرار کند.
  • توکن VELO کاربردهای زیادی در این پلتفرم دارد؛ از جمله استکینگ، پرداخت کارمزد و تامین نقدینگی.

Velo چیست؟

Velo یک سیستم انتقال ارزش بین کشورهاست که بر مبنای بلاک‌چین کار می‌کند. این سیستم مالی غیرمتمرکز، امکان انتقال امن، ایمن، سریع و شفاف دارایی را فراهم می‌آورد.

اولین هدف سازنده این پلتفرم ایجاد یک سیستم مالی دیجیتالی برای کشورهای جنوب آسیا بود که مردم این کشورها بتوانند تراکنش‌های سریع و امن انجام دهند.

همچنین تیم توسعه دهنده این پروژه در نظر داشتند با ایجاد یک زیرساخت مبتنی بر بلاک‌چین، به بیشتر جریان یافتن پول در این کشورها کمک کنند.

Velo به‌عنوان یک شبکه حواله بین‌مرزی، پروتکل بازی است (Open-Source) که از چندین شریک مطمئن تشکیل شده که برای تسهیل تراکنش‌های روزانه از طریق قراردادهای هوشمند، از اعتبار دیجیتال استفاده می‌کنند.

این شرکا برای اینکه پرداخت‌های برون‌مرزی، مقرون‌به‌صرفه و سریعی را تجربه کنند از فناوری Velo استفاده می‌کنند.

یکی از نقاط دیگری که Velo روی آن تمرکز دارد شراکت با سازمان‌های مالی از طریق شبکه تبادل اعتبار فدرال (FCX) است.

FCX یک پلتفرم معامله دارایی‌های دیجیتالی برای تریدرهای سازمانی است که شرکای مالی متمرکز و غیرمتمرکز (یعنی همان دیفای) را از طریق مفهومی که Velo آن را CeDeFi می‌نامد به هم ارتباط می‌دهد. 

مفهوم CeDeFi، کارآمدی دیفای را با شیوه‌های بالغ‌تر و اثبات‌شده امور مالی متمرکز یا CeFi ترکیب می‌کند تا اعتبارهای دیجیتال را برای افزایش نقدینگی، وثیقه قرار دهد.

در همین راستا بیشتر بخوانید: CeDeFi چیست؟ امور مالی غیرمتمرکزِ متمرکز شده!

Velo برای بهبود شرایط اکوسیستم CeDeFi از یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) به نام  VeloFinance استفاده می‌کند که سیستم بازار ساز خودکار (AMM) دیفای و سیستم بازار ساز پویا (DMM) که شرکت Kyber Network توسعه داده است با هم ترکیب می‌کند.

با این کار کاربران امکان معامله توکن‌ها و دریافت درآمد غیرفعال از طریق ییلدفارمینگ (yield farming) و استکینگ (staking) را خواهند داشت. 

به‌این‌ترتیب میزان کارمزدها به صورت پویا تنظیم شده و ریسک ضرر ناپایدار یا impermanent loss را از بین می‌برد.

ضرر ناپایدار یا impermanent loss زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر دارایی خود را برای یلدفارمینگ یا استکینگ، در یک پلتفرم غیرمتمرکز سرمایه‌گذاری می‌کند اما قیمت آن دارایی آن‌قدر کاهش می‌یابد که از قیمت آن در هنگام شروع سرمایه‌گذاری کمتر می‌شود.

البته در بسیاری از موارد پلتفرم‌ها، تمهیداتی دارند که جلوی ضرر سرمایه‌گذاران را بگیرند یا آن را کاهش دهند.

اکوسیستم پلتفرم velo

تیم توسعه دهنده Velo

پلتفرم Velo توسط Velo Labs که یک شرکت سنگاپوری است در سال 2018 ایجاد شد.

تیم توسعه‌دهنده پروژه، متخصصانی از صنایع خدمات مالی را در خود جای داده بود که می‌خواستند یک راهکار مالی بر مبنای بلاک‌چین توسعه دهند و از این طریق امور مالی سنتی را با دنیای دیجیتال ارتباط دهند.

این پلتفرم از ترکیب فناوری‌های بلاک‌چین، دیفای، قراردادهای هوشمند و قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای استفاده می‌کند تا شبکه‌ای از بلاک‌چین‌ها برای انتقال مالی بسازد. به‌این‌ترتیب قابلیت ایجاد انقلابی در سیستم‌های مالی را دارد.

در حال حاضر رییس هیات مدیره این پلتفرم چچاول جیاراوانون (Chatchaval Jiaravanon) و جانشین او، تریدبودی آرونانوندچای (Tridbodi Arunanondchai) هستند.

پلتفرم Velo چطور کار می‌کند؟

Velo برای انجام حواله‌های برون‌مرزی از مکانیسم صدور اعتبار دیجیتالی استفاده می‌کند که کاملا توسط توکن‌های VELO پشتیبانی می‌شوند.

این فرآیند تقریبا آنی است و تایید و تسویه آن به شکل نقطه‌به‌نقطه انجام می‌شود. این فرآیند برخلاف سیستم‌های سنتی حواله نظیر SWIFT است که انتقال و پردازش پول روزها طول می‌کشد.

ریپل و استلار دو بلاک‌چین محبوب پرداخت‌های برون‌مرزی هستند و Velo تصمیم دارد از بلاک‌چین استلار استفاده کند. این بلاک‌چین با توانایی پردازش حدود 1000 تراکنش در هر ثانیه یکی از کارآمدترین بلاک‌چین‌هاست.

با اینکه استلار تشابه‌هایی با ریپل دارد اما مقیاس‌پذیری آن بهتر است و تاثیر مخرب زیادی بر محیط‌زیست نمی‌گذارد.

همچنین به‌جای بهبود سیستم‌های بانک‌داری سنتی بر روی سیستم‌های مالی بدون بانک تمرکز دارد. به‌این‌ترتیب Velo می‌تواند از نقدینگی و امنیت زیاد استلار سود ببرد.

مقایسه سرعت تراکنش‌های استلار با سایر بلاک‌چین‌ها

مقایسه سرعت تراکنش‌های استلار با سایر بلاک‌چین‌ها

در ادامه بررسی می‌کنیم که Velo چطور برای تسهیل انتقال‌های نامحدودی که نیاز به اعتمادسازی ندارند از سیستم مبتنی بر توکن استفاده می‌کند.

انتشار اعتبار دیجیتال

هر کسب‌و‌کار ارزیابی شده (که با عنوان شریک مطمئن یا Trusted Partner شناخته می‌شود) می‌تواند در پلتفرم Velo، توکن VELO را سپرده‌گذاری کند.

وقتی سپرده‌گذاری انجام شد یک اعتبار دیجیتال، برابر با میزان سپرده صادر می‌شود. سپس قرارداد هوشمند اجرا شده و توکن‌های VELO قفل می‌شوند.

توکن‌های قفل‌شده، مثل وثیقه عمل می‌کنند و به شرکای متعدد این امکان را می‌دهند که معاملات را به سرعت و به شکل مقرون‌به‌صرفه تسویه نمایند.

اعتبار دیجیتال در پلتفرم velo

سیستم رزرو دیجیتالی

سیستم رزرو دیجیتال (DRS) برای مدیریت ذخایر توکن طراحی شده تا این اطمینان وجود داشته باشد که حجم مناسبی از وثیقه، پشتوانه اعتبار دیجیتالی است.

این سیستم برای بالانس استخر وثیقه و رزروهای خود از یک مکانیسم ریبالانس استفاده می‌کند که مبتنی بر قیمت ارز VELO است.

رزرو دیجیتالی در پلتفرم velo

ارز VELO چیست؟

ارز VELO توکن کاربردی شبکه Velo است که براساس استاندارد BEP20 زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده اما به دلیل قابلیت رپینگ (Wrap) می‌تواند روی بلاک‌چین اتریوم هم منتقل شود.

این توکن‌ها در ابتدا روی استلار منتشر شدند اما هم‌اکنون روی زنجیره بایننس (BNB) هستند. از آن‌ها به‌عنوان وثیقه اعتبار دیجیتالی برای انتقال ارزش استفاده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت این توکن برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • استکینگ: استکینگ VELO یکی از راه‌های کسب درآمد است و پاداشی که به کاربران تعلق می‌گیرد بستگی به میزان توکن‌های سپرده‌گذاری‌شده و مدت آن دارد. همچنین هنگام انتقال دارایی روی صرافی غیرمتمرکز (DEX) ترکیبی مالتی‌چین Velo از تخفیف برخوردار شوند.
  • حاکمیت: دارندگان ارز VELO می‌توانند درباره تغییرات شبکه Velo رای دهند و اثرگذاری نظر آن‌ها به میزان توکن‌هایی است که در اختیار دارند.
  • کارمزد تراکنش‌ها: از توکن VELO برای پرداخت کارمزد استفاده می‌شود و میزان این کارمزدها به بزرگی تراکنش و وضعیت ازدحام شبکه بستگی دارد.
  • وثیقه: از توکن VELO به‌عنوان وثیقه برای انتشار استیبل‌کوین‌های شبکه Velo مثل USDV استفاده می‌شود. این استیبل‌کوین‌ها ارزشی برابر با ارزش پول فیات یعنی پول‌هایی مثل دلار و یورو و ین ژاپن دارند.
  • پرداخت: از این توکن برای پرداخت‌های امن، سریع و کم‌هزینه در شبکه Velo استفاده می‌شود.
  • نقدینگی: از VELO برای تامین نقدینگی شبکه Velo استفاده می‌شود و این اطمینان می‌دهد که همیشه مقدار کافی از این توکن برای پاسخ دادن به نیاز کاربران وجود دارد.

 توکنومیک VELO

مجموع عرضه توکن VELO حدود 23.99 میلیارد توکن است که این عدد پس از سوزاندن 20 درصد آن یعنی حدود 6 میلیارد توکن به‌دست آمد.

حجم اولیه آن 30 میلیارد توکن بود. این توکن سوزی در مارس 2022 شروع شد و هر ماه حدود 1 میلیارد توکن سوزانده می‌شد. علاوه بر آن در ماه می 2023 نیز VELO ذخایر در گردش خود را به بیش از 7 میلیارد توکن رساند.

توکنومیک توکن‌های VELO را در تصویر زیر می‌بینید.

  • 18 درصد برای شرکای استراتژیک
  • 18  درصد برای توسعه‌دهندگان
  • 17 درصد رزرو
  • 10 درصد بنیان‌گذاران
  • 8 درصد حامیان و مشاوران
  • 5 درصد موارد خصوصی
  • 1 درصد برای لیست کردن در صرافی‌ها
توکنومیک ارز velo

نقشه راه Velo

در نقشه راهی که برای سال 2023 در وبسایت رسمی Velo درج شده برای ماه‌های مختلف 2023 برنامه‌های زیر را در نظر دارد:

  • مارس 2023: راه‌اندازی صرافی غیرمتمرکز (DEX) Universe، بلاک‌چین Nova و Wrap با شرکای اصلی خود.  

Nova با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و امکان همکاری بین شبکه‌های مالی سنتی و شبکه‌های مبتنی بر کریپتو را فراهم می‌کند.

Wrap نیز یک سیستم رپینگ و پوشش‌دهی برای انتقال کریپتو بین بلاک‌چین‌های مختلف است. در همین راستا بخوانید: توکن رپد (Wrapped Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • آوریل 2023: آغاز به کار Universe، Nova و Wrap برای دسترسی انحصاری و آزمایشات بیشتر
  • می 2023: گشایش Universe، Nova و Wrap برای عموم
  • ژوئن 2023: انتشار Orbit
  • جولای 2023: بهبود و توسعه Universe، Nova، Warp و Orbit. اوربیت یک سیستم ردیابی خودرو است که به خودرو وصل می‌شود و موقعیت جغرافیایی را به شبکه Velo ارسال می‌کند.
  • آگوست 2023: راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی جدید
  • سپتامبر 2023: لیست کردن توکن VELO در صرافی‌های مهم و معتبر
  • اکتبر 2023: راه‌اندازی منابع آموزشی برای کاربران و توسعه‌دهندگان مختلف
  • نوامبر 2023: شراکت با سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای بیشتر
  • دسامبر 2023: رشد جامعه و اکوسیستم Velo 

علاوه‌ بر این‌ها، روی موارد زیر نیز کار می‌شود:

  • توسعه محصولات و خدمات جدیدی بر مبنای دیفای
  • ورود به بازارهای جدید
  • ایجاد همکاری با سایر پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین
  • افزایش آگاهی جامعه از Velo و اهداف آن

چطور توکن VELO بخریم؟

این توکن روی صرافی های معتبر و مختلفی از جمله بیت فینکس، بیتازا، بیت‌هامب، کریپتودات کام، هوبی، ایندوداکس، کوکوین، MEXC، OKX، پولونیکس، بیت‌گت، بای‌بیت و Gate.io برای خرید در دسترس است.

با عضویت در این صرافی‌ها به‌راحتی می‌توانید ارز VELO را خرید و فروش کنید.

پیش‌بینی قیمت ارز VELO

 از 20 ژوئن 2023 هر توکن VELO با قیمت 0.0028 دلار معامله می‌شد که نسبت به قیمت 2.29 دلار آن در هنگام معرفی‌اش در مارس 2021 حدود 99.8 درصد کاهش یافته بود.

اما در مقایسه با حداقل قیمتی که در این مدت تجربه کرده یعنی 0.0010 دلاری در دسامبر 2022، حدود 167.5 درصد افزایش داشته است!

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای توکن Velo کلیک کنید.

این توکن گرچه در زمان معرفی خود، نوسان قیمت خوبی را تجربه کرد اما مدت‌هاست سیر یکنواخت متمایل به نزولی دارد. شکل زیر قیمت این رمزارز را از زمان معرفی تاکنون نشان می‌دهد.

قیمت ارز velo

براساس نظر کارشناسان وبسایت PricePrediction، توکن VELO می‌تواند تا سال 2025 به 0.009 و تا سال 2030 به 0.055 دلار برسد.

از دیگر سو Bitnation پیش‌بینی کرده که قیمت آن با یک کاهش کم شیب تا سال 2025 به 0.010 و تا 2030 به 0.0235 دلار برسد.

در فضای ارز دیجیتال هیچ تضمینی وجود ندارد و ممکن است این توکن به اعداد کاملا متفاوتی دست پیدا کند. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این توکن را دارید، باید خودتان تحقیقات کاملی انجام دهید.

سوالات متداول

ارز دیجیتال VELO چیست؟

رمزارز VELO توکن بومی پلتفرم Velo است که بر مبنای استاندارد BEP20 بلاک‌چین بایننس کار می‌کند. این توکن به‌عنوان وثیقه، سپرده، ارز پرداخت هزینه‌ها و تامین نقدینگی شبکه کاربرد دارد.

پلتفرم‌های اصلی شبکه Velo کدام هستند؟

چهار پلتفرم Universe، Nova، Warp و Orbit که به ترتیب صرافی غیرمتمرکز، بلاک‌چین سازگار با اتریوم، سیستم رپینگ و سیستم ردیاب خودرو هستند.

هدف اصلی پلتفرم Velo چیست؟

اولین هدف آن ایجاد یک سیستم مالی دیجیتالی برای کشورهای جنوب آسیا بود تا مردم این کشورها بتوانند تراکنش‌های سریع و  امن بر بستر بلاک‌چین انجام دهند.

جمع‌بندی

Velo می‌تواند یک زیرساخت سریع و مقرون‌به‌صرفه برای پر کردن شکاف پلتفرم‌های پرداخت فیزیکی و دیجیتالی باشد. اکوسیستم آن شامل دیفای، صرافی غیرمتمرکز و برنامه‌هایی است که باعث می‌شود همه بتوانند از خدمات مالی استفاده کنند.

از‌آنجایی‌که این پروژه مرتبا در حال به‌روز‌رسانی خود است به نظر می‌رسد به سرعت به اهداف خود خواهد رسید و می‌تواند استفاده از بلاک‌چین برای انتقال پول در سراسر دنیا را عملی کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx