آیا می‌توان از DAO به جای بانک استفاده کرد؟!

استفاده از dao به جای بانک‌ها

DAO‌ها بر اساس فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) و مانند فناوری بلاک‌چین ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پلتفرمی شفاف، ایمن و غیرمتمرکز باشند.

DAOها روش‌های جدیدی برای سازمان‌دهی کسب و کار‌های مختلف دولت‌ها ارائه می‌دهند که به طور بالقوه می‌تواند سازمان‌های سنتی را مختل کند.

DAOها کاربرد زیادی برای تمامی حوزه‌ها دارند، به ویژه برای مؤسسات مالی و بانک‌ها! آن‌ها با حذف نیاز به یک مرجع متمرکز، به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا به صورت کارآمدتر عمل کنند و همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دائو (DAO) + معرفی پروژه‌های معروف آن

DAO در بانکداری و امور مالی به چه معناست؟

DAOها می‌توانند کمک زیادی به بانک‌ها کنند تا مشکلات رایج خود را حل کنند و همچنین با حرکت به سمت معماری مبتنی بر بلاک‌چین، گردش کار داخلی را ساده‌تر کنند.

بانک‌ها و مؤسسات مالی از متمرکزترین سازمان‌ها در جهان هستند. گروه کوچکی از افراد قدرتمند آن‌ها را کنترل می‌کنند و فعالیت‌های آن‌ها نیز اغلب مبهم و پنهان است.

در مقابل، با توجه به اینکه DAOها فناوری‌هایی مبتنی بر بلاک‌چین هستند و دارای ویژگی‌هایی مانند تمرکززدایی، شفافیت و امنیت بالا هستند، می‌توانند در رسیدگی و مدیریت این مسائل، بسیار مؤثر باشند.

یک DAO قادر است برای بانک یا موسسه مالی کار‌های بسیاری انجام دهد و خدمات ایمن و کارآمد را بدون نیاز به زیرساخت یا واسطه‌ای متمرکز ارائه دهد.

DAOها چگونه می‌توانند به بانک‌ها و مؤسسات مالی کمک کنند؟

DAOها سازمان‌هایی شفاف و غیرمتمرکز هستند و به همین دلیل می‌توانند بانک‌ها و مؤسسات مالی را نسبت به مشتریان خود پاسخگوتر کنند. DAOها همچنین می‌توانند در برگرداندن اعتماد مردم به سیستم‌های بانکی بسیار تأثیرگذار باشد.

اعتماد عموم به بانک ها
طبق مطالعات اخیر، اعتماد عموم به بانک‌ها به پایین‌ترین سطح خود، یعنی 29 درصد کاهش یافته است!

به گفته شرکت Statista، اعتماد همچنان ارزشمندترین جنبه بانکداری در میان مصرف‌کنندگان در سراسر جهان است؛ بنابراین، اگر بانک‌ها می‌خواهند همچنان مورد اعتماد و لطف عموم مردم باشند باید خدماتی فراتر و جدیدتر ارائه دهند.

شرکت حسابداری Ernst and Young نیز نتایج یک نظرسنجی را منتشر کردند که تغییرات گسترده چشم اندازی بانکی در سال‌های اخیر را نشان می‌داد.

به عنوان نمونه، مصرف‌کنندگان، شرکت‌های فین‌تک (FinTech) را با 33 درصد در فهرست «معتمدترین سازمان‌های خدمات مالی» خود قرار دادند و بانک‌ها نیز با 12 درصد از بقیه عقب‌تر هستند.

فین‌تک یک شرکت گسترده است که شامل انواع فناوری‌های مختلف برای ارائه خدمات مالی، از اپلیکیشن‌های بانکی گوشی‌های هوشمند گرفته تا پلتفرم‌های وام‌دهی آنلاین است.

بانک‌ها تا کنون در پذیرش فناوری‌های جدید کند عمل کرده‌اند اما همه‌گیری کووید-19 آن‌ها را وادار کرد که در دوران قرنطینه برای ادامه فعالیت، خدمات جدید و دیجیتالی خود را سرعت بخشند.

با این وجود، بانک‌ها و DAO‌ها نیازی به رقابت با هم و علیه هم بودن ندارند. اخیراً بسیاری از بانک‌ها برای رفع مشکلات مختلف خود به راه‌حل‌های فین تک روی آورده‌اند. به این ترتیب DAOها در آینده‌ای نزدیک می‌توانند هم به نفع بانک‌ها و هم به نفع مشتریان عمل کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی پلتفرم بیت دائو (BitDAO) و توکن بومی آن BIT

بانک‌ها می‌توانند از DAO کمک بگیرند
بانک‌ها می‌توانند از DAO کمک زیادی جهت بهبود خدمات خود بگیرند.

DAOها چه خدماتی را می‌توانند به مؤسسات بانکی ارائه دهند؟

DAOها می‌توانند چندین خدمات مختلف از جمله مدیریت دارایی، تطبیق (compliance) یا وام‌دهی را به بانک‌ها ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

به گزارش مجله خبری «The Financial Times»، امروزه بانک‌ها از فناوری بلاک‌چین برای مواردی مانند پرداخت، تسویه، تأمین مالی تجاری و تسهیلات سندیکایی استفاده می‌کنند.

با این حال، هنوز بخش‌های بسیاری در بانکداری وجود دارد که استفاده از یک مدل مبتنی بر DAO در آن می‌تواند بسیار مفید باشد. از جمله این بخش‌ها عبارت‌اند از:

  • جذب سرمایه (Fundraising): در بازار ارز‌های دیجیتال، عرضه اولیه کوین (ICO) در حال از بین بردن مانع میان سرمایه و خدمات سنتی در شرکت‌هایی مانند شرکت‌های افزایش سرمایه است. بانک‌ها همچنین می‌توانند از DAO جهت جذب سرمایه از مجموعه وسیعی از سرمایه‌گذاران از طریق ICOها استفاده کنند.
  • وام و اعتبار: جدای از اینکه نرخ بهره پایین‌تر و شرایط وام‌دهی نیز بهتر است، DAOها راه‌های مطمئن‌تر و معتبرتری برای وام‌دهی به افراد فراهم می‌کنند.
  • امور مالی: DAOها همچنین با دیجیتالی کردن وظایف دستی و کاغذی، امور مالی را بسیار ساده‌تر می‌کنند. این امر باعث می‌شود بانک‌ها بتوانند تراکنش‌های خود را به راحتی پیگیری کرده و در نتیجه خطر تقلب و دزدی را کاهش دهند.
  • اوراق بهادار: DAO همچنین می‌تواند شرایط صدور اوراق قرضه بهادار دیجیتالی را برای بانک‌ها مهیا کند تا آن‌ها را به جای اوراق بهادار سنتی مدیریت و مبادله کنند. بانک‌ها از طریق توکن سازی اوراق بهادار سنتی مانند اوراق قرضه، بورس و سایر دارایی‌ها و قرار دادن آن‌ها در بلاک‌چین‌ها، می‌توانند بازار سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده و بازاری با تعامل بالا، کارآمد و دسترسی راحت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند.
  • فرایند احراز هویت و پیشگیری از کلاهبرداری: سازمان DAO، پلتفرمی شفاف و غیرمتمرکز است! به این ترتیب، این سازمان می‌تواند به بانک‌ها کمک می‌کند تا فرایند احراز هویت مشتریان را تسهیل کرده و همچنین از تقلب و کلاهبرداری جلوگیری کنند. با استفاده از قراردادهای هوشمند، بانک‌ها همچنین می‌توانند فرایند احراز هویت را به صورت خودکار انجام دهند. فناوری بلاک‌چین همچنین یک پلتفرم کارآمد و امن را برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها با سایر شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

ساختار DAO در بانک داری و مؤسسات مالی

DAO‌ها و در کل پلتفرم‌های بلاک‌چین، مانند سایر مؤسسات و مشاغل دارای ساختمان‌ها و شرکت‌هایی مرکزی نیستند و به همین دلیل در مقایسه با امور مالی سنتی بسیار متفاوت به نظر می‌رسند.

بانک‌ها حتی اگر DAO را در ساختار خود اتخاذ کنند، به احتمال زیاد نوع خاصی از ساختار را مطابق قانون و مقررات، حفظ خواهند کرد. با این حال، در این شرایط، یک DAO را می‌توان به روش‌های مختلفی سازمان‌دهی کرد.

به عنوان نمونه، DAO را می‌توان حول محصولات یا خدمات خاصی ترتیب داد، به طوری که هر تیم مسئولیت بخش خود را بر عهده داشته باشد. علاوه بر این می‌توان مراکز مختلفی در سراسر نقاط جهان ایجاد و بخش‌های مختلف را در آن‌ها مستقر کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش ایجاد DAO! + معرفی نمونه‌های موفق

با این وجود، شاید نتوان بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی را به طول کامل غیرمتمرکز کرد. احتمالاً حتی با وجود استفاده از سازمان DAO، نشانه‌هایی از متمرکز بودن و توزیع ناعادلانه قدرت به برخی از اعضا، مشاهده خواهد شد.

در صورتی که DAOها در امور مالی سنتی استفاده شوند، قراردادهای هوشمند کدگذاری شده و توسط بلاک‌چین اجرا می‌شوند. توکن DAO نیز در صورت وجود نقش مهمی در این پلتفرم‌ها ایفا خواهد کرد.

این توکن‌ها قراردادهای هوشمند را تقویت می‌کنند و به دارندگان آن‌ها قدرت نظر دهی در برخی تصمیمات را خواهند داد. استفاده از توکن‌های DAO همچنین امکان افزایش سرمایه از طریق عرضه اولیه سکه برای DAO فراهم می‌کند که به نوبه خود می‌تواند امکان توسعه محصولات و خدمات جدید را تأمین کند.

DAOها چگونه به مشاوران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند؟

DAOها بدون شک، تأثیر زیادی بر روابط مشاورین مالی و مدیریت سرمایه‌گذاری خواهند گذاشت. قراردادهای هوشمند می‌توانند بسیاری از کارهایی را که به صورت دستی توسط مدیران سرمایه‌گذاری انجام می‌شود را، به فرایندی خودکار تبدیل کنند.

این کار‌ها شامل، نظارت بر عملکرد، بررسی تطبیق و تخصیص دارایی و … می‌شود. خودکار شدن این فرایند‌ها زمان خالی بیشتری در اختیار مشاوران برای ارائه سایر خدمات به مشتریان خود، فراهم می‌کند.

استفاده از توکن‌های DAO همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در مورد روش‌های عملیاتی DAO تصمیم بگیرند. در نتیجه، این امر می‌تواند شفافیت و سرعت پاسخگویی بهتری را از جانب مشاورین مالی فراهم کند.

تأثیرات DAOها بر بانکداری و مؤسسات مالی

پذیرش DAO در بانک‌ها و مؤسسات مالی تأثیر بسیار عمیقی بر نحوه مدیریت این سازمان‌ها خواهد داشت.

DAO کمک زیادی به بازسازی اعتماد عموم به بانک‌ها می‌کند! به خصوص با افزایش مفاهیمی مانند غیرمتمرکز سازی، حریم شخصی در بلاک‌چین و ارز‌های دیجیتال، کاربران در حال حاضر انتظارات بسیار بالاتری از بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی دارند.

استفاده از DAO‌ها ممکن است انتظارات این کاربران را برآورد کند و به بانک‌ها نیز کمک کند محبوبیت خود را در میان مردم، به ویژه نسل جوان بازیابند.

علاوه بر این، DAO‌ها می‌توانند بانک‌ها را در بهره‌برداری از بازار‌های جدید نیز پشتیبانی کنند. به عنوان نمونه، بازار حواله در حال حاضر توسط مؤسسات مالی سنتی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد اما بانک‌ها می‌توانند با به کارگیری DAOها و از طریق محصولات و خدمات نوآورانه به مشتریان این بازار نیز دست یابند.

از DAO می‌توان به عنوان یک شبکه بانکی جهانی استفاده کرد.

استفاده از dao در بانک ها
حتی در صورت استفاده از DAO در بانک‌ها باز هم ممکن است، قدرت در دست عده خاصی باشد.

اگرچه اکنون تصور یک بانک جهانی و مبتنی بر DAO بسیار غیرممکن به نظر می‌رسد اما چندان هم ناممکن نیست.

اگر فناوری بلاک‌چین به طور گسترده در صنعت مالی مورد استفاده قرار گیرد، تصور آینده‌ای که در آن بانک‌ها به عنوان DAOها در حوزه امور مالی فعالیت می‌کنند، سخت نیست. در چنین موردی، مدیریت بانک‌ها کاملاً به صورت غیرمتمرکز بوده و قدرت نیز در دست اعضای شبکه خواهد بود.

در صورتی که بانک جهانی DAO ایجاد شود، شفافیت بسیار بالاتری در امور مالی مشاهده خواهد شد، هزینه تراکنش و بهره وام پایین‌تر خواهد بود و مهم‌تر از همه دسترسی افراد در سراسر جهان به این خدمات نیز راحت‌تر خواهد بود.

 سخن آخر

بانک‌ها سرمایه‌های کلانی را در اختیار دارند و این امر باعث شده قدرت بسیاری در دست عده محدودی باشد. علاوه بر این، شفافیتی در امور بانکی و مؤسسات مالی مشاهده نمی‌شود که با انتظارات مشتریان الآن هیچ مطابقتی ندارد.

مشتریان در حال حاضر، به دنبال پلتفرم‌هایی غیرمتمرکز و شفاف مانند ارز‌های دیجیتال هستند. DAOها می‌توانند به خوبی این انتظارات مشتریان را برآورده کنند اما باید دید که آیا بانک‌ها حاضرند DAO را در ساختار خود اتخاذ کنند یا نه!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

دائو (DAO) در دنیای ارز دیجیتال

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx