از کجا می‌توان فهمید سهمی صف خرید دارد یا صف فروش؟

صف خرید و فروش سهام

با توجه به وجود محدودیت دامنه نوسان در بورس ایران، مسئله‌ای به نام صف خرید و فروش سهام مطرح می‌شود که لازم است معامله‌گران درباره آن بدانند؛ زیرا این عامل می‌تواند در تصمیمات بورسی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

برای بررسی نحوه تشخیص صف خرید و فروش سهام، در ابتدا این پرسش ایجاد می‌شود که صف خرید و فروش بورس چیست؟

بهترین راه خرید سهام در بورس تهران؛ راهنمای گام به گام

عناوین مطلب:

صف خرید و فروش سهام چیست؟

در بازار بورس گاهی اوقات به دلیل تقاضای زیاد برای سهام یک شرکت، صف خرید تشکیل می‌شود و برعکس وقتی تقاضای فروش برای سهام یک شرکت بسیار بیشتر از تقاضای خرید باشد، برای آن سهم صف فروش تشکیل می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که چطور می‌توان صف خرید و فروش در بورس را تشخیص داد.

در سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس tsetmc.com می‌توان با کلیک روی منوی دیده‌بان بازار، لیست سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس را مشاهده کرد.

هر نماد شرکت صفحه مخصوص به خود را دارد که با کلیک روی نام شرکت در دیده‌بان بازار یا با استفاده از ابزار جستجو (ذره‌بین سبز رنگ بالای سایت tsetmc.com)، صفحه آن نماد را پیدا کرد.

مثلاً برای یافتن نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، کافی است که بخشی از نام همین شرکت را در نوار جستجو وارد کنید. با انجام این کار نماد ثشرق برای شما نمایش داده می‌شود که با کلیک روی لینک آن، به صفحه این نماد وارد می‌شوید.

تقریباً در وسط صفحه نماد مورد نظر که وارد آن شده اید، دو کادر با عنوان خرید و دیگری با عنوان فروش وجود دارد. این همان دو بخشی است که سفارشات خرید و فروش سهام در آن نمایش داده می‌شوند و همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت دارای صف خرید باشد یا به عبارتی یک نماد دارای صف خرید باشد، کاملاً واضح است که در کادر خرید، سفارشات خرید در حداکثر قیمت به تعداد و حجم زیاد ثبت شده است و در طرف دیگر، هیچ سفارش فروشی وجود ندارد (مانند تصویر زیر):

صف خرید در بورس

  برعکس وقتی سهامی دارای صف فروش باشد، در کادر فروش، سفارشات فروش در حداقل قیمت به تعداد و حجم زیاد قرار دارد و در طرف خرید هیچ سفارشی برای خرید ثبت نشده است (مانند تصویر زیر):

صف فروش در بورس

تاثیر حداکثر و حداقل قیمت مجاز روزانه در تشکیل صف خرید و فروش سهام

در بورس تهران، سهام شرکت‌ها در یک روز نمی‌توانند بیش از 7 درصد مثبت یا 7 درصد منفی نوسان کنند (پاییز 1401).

البته استثناهایی هم وجود دارد؛ مثلاً اگر یک نماد قبلاً بسته شده باشد، ممکن است در زمان بازگشایی بدون دامنه نوسان باز شود.

در بازار پایه فرابورس، محدودیت نوسان کمتر است. توصیه می‌کنیم قوانین بازارهای پایه فرابورس را اینجا مطالعه کنید.

اما بطور کلی نمادها در بورس نمی‌توانند در یک روز معاملاتی، بیش از 7 درصد رشد یا 7 درصد افت داشته باشند (این 7 درصد، نسبت به قیمت پایانی دیروز محاسبه می‌شود).

بازه قیمت مجاز امروز، هم در سایت مدیریت فناوری بورس و هم در زمان ارسال سفارش در فرم سفارشات آنلاین قابل مشاهده است:

قیمت حداکثری و حداقلی سهام

در فرم سفارش هم می‌توانید حداقل و حداکثر قیمت را در این بخش ببینید:

قیمت حداکثری و حداقلی سهام در فرم سفارش

نکته : صف خرید و صف فروش همیشه در بورس وجود ندارد و اینطور نیست که همه نمادها یا صف خرید داشته باشند یا صف فروش، بلکه گاهی اوقات این اتفاق می افتد و اتفاقی همیشگی نیست.

بیشتر بخوانید: چرا قیمت آخرین معامله با قیمت پایانی تفاوت دارد؟

سوالات متداول

صف خرید و فروش در بورس چیست؟

در بازار بورس گاهی اوقات به دلیل تقاضای زیاد برای سهام یک شرکت، برای خرید سهام آن شرکت صف خرید تشکیل می‌شود و برعکس وقتی تقاضای فروش برای سهام یک شرکت بسیار بیشتر از تقاضای خرید باشد، برای آن سهم صف فروش تشکیل می‌شود.

چگونه می‌توانیم وجود صف خرید یا فروش را تشخیص دهیم؟

با جستجوی نماد موردنظر در قسمت سفارشات می‌توانید بالاترین قیمت سفارشات خرید و پایین‌ترین قیمت سفارشات فروش را ببینید. اگر سفارشات خرید زیادی در بالاترین قیمت مجاز آن روز معاملاتی ثبت شده‌اند و در مقابل سفارشات فروش چندانی وجود ندارد، برای آن سهم صف خرید ایجاد شده است. اگر سفارشات فروش زیادی در پایین‌ترین قیمت مجاز آن روز معاملاتی ثبت شده‌اند و در مقابل سفارشات خرید چندانی وجود ندارد، برای آن سهم صف فروش ایجاد شده است. اگر هیچ یک از این حالت‌ها رخ نداده باشد، صف خرید یا فروشی هم وجود ندارد.

حداکثر و حداقل قیمت روزانه چیست؟

در حال حاضر در بورس تهران، هر سهم حداکثر می‌تواند به اندازه مثبت 7 درصد یا منفی 7 درصد از قیمت پایانی روز معاملاتی قبل نوسان کند (پاییز 1401).

جمع‌بندی

در بازار بورس، صف خرید و فروش سهام یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند روی تصمیم سرمایه‌گذاری یا نحوه اجرای آن موثر باشد. بنابراین معامله‌گران باید با این مفهوم و نحوه تشخیص آن آشنا باشند. همچنین باید این عامل را در تصمیمات خود و نحوه اجرای آن در نظر بگیرند تا دچار اشتباه یا غافلگیری نشوند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش تابلوخوانی در بورس

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

190 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شکوه

سلام من امروز میخواستم عرضه اولیه بخرم پول و واریز کردم ولی بلوکه شد نمیدونم خریدم ثبت شده یا نه قسمت سفارشات رو میزنم اونجا درخواستم ثبت شده ولی جایگاه لحظه ای و حجم پیشرو ننوشته چیزی درخواستم تو قسمت سفارشات باز است الان دقیقا چی شده

مریم

سلام خسته نباشید من سهام میخام بخرم سهمش بازه وقتی ارسال خرید میزنم یا میگه خارج از محدوده زمانی یا به تعدادش گیر میده باید چکاکنم پیش نویس هم میزنم اصلا خرید نمیخوره حتی اگه چندروز هم رد بشه میشه کمکم کنید

بهزاد

سلام خسته نباشید در ابتدا بابت تمام اطلاعاتی که در اختیار عموم میگذارید سپاسگذارم
سوال بنده اینه که ایا میتوان داخل اپلیکیشن کارگزاری اگاه یا خوده پنل کاربری فردی بر روی بستر اینترنت میتوان کاری کرد که در صورت وجود ریال مورد نیاز خود کارگزاری خرید عرضه اولیه یا خرید سهام از قبل تععین شده از طرف خودمان را داشته باشد یا نه ؟من این امکان را داخل اپلیکیشن یا کارگزاریهای دیگه دیده بودم
قبلا بابت پاسخگویی شما سپاسگذارم

مجتبی

سلام ببخشید اگر برای سهامی صف فروش یا خرید در یک روز اتفاق بیفته این صف تا چه زمانی یا چند روز می تونه ادامه داشته باشه و اگر قیمت اون سهام رشد کنه یا کم بشه قیمت سهام بر چه مبنایی محاسبه میشه اون روز و ساعتی که اعلام فروش زدیم یا قیمت لحظه فروش لحاظ میشه.

لفسقل

دوست عزیز قیمتها در سهام بر اساس عرضه و تقاضا بالا و پایین میشن

رضا

سلام.چطوری مینونیم بفهمیم که سهمی فردا مثبت هست یامنفی.واینکه تو صف خرید سنگین کی باید سفارشو ثبت کنیم که بتونیم به خریدمون برسیم ممنون میشم ازراهنماییتون

آزیتا نصیری

سلام ایا نفت بهران شبهرن در روزهای آینده افزایش قیمت دارد چون من میخواهم تعدادی از سهام خود را بفروشم و به پول ان احتیاج دارم و نمیخواهم ضرر هم کنم

هادی حقیقت

سلام. چطور بفهمم چند نفر قبل از من سفارش خرید یا فروش را داده اند؟ ممنون.

Pari

سلام خسته نباشید قسمتی معامله شده دربورس سعدی یعنی چی

گودرزی

سعنی تعدادی از سهام شما به فروش رسیده است.اگر مینوشد انجام شده یعنی تمام و کمال سهام شما در ان نماد به فروش رسیده است

Zahra

سلام.چطور میتونم سهامی که خریدم البته (عرضه اولیه)سهامم رو ویرایش کنم یعنی تعداد سهامم رو کم یا زیاد کنم. ممنون

احمد

سلام لازمه حتما حجم فروش وارد کنیم.واینکه من رو یه سهام چن روزه تلاش میکنم خرید کنم میزنه ثبت شده در بورس ولی خرید انجام نمیشه

حمید

سلام من دو هفته هست ک سهامم رو فروختم تا الان واریزی نداشتم باید چ کنم؟

پویا

سلام من سفارش انجام دادم حالا میخوام بدونم نفر چندمم .ازکجا بفهمم؟؟

R

سلام من باسهام عدالت وارد بورس شدم ؟؟؟ جمع داراییم شده ۷۸ ملیون چیکارش کنم میتونم برش دارم یا اصلا چجوریه نمیفهمم واقعا توضیح بدین ممنونم????

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام دوست عزیز ، سهام عدالت ۷۸ میلیون نیست اصلا و حتی نزدیک این مبلغ هم نیست. یه بررسی دقیق تری بکنید و از این بخش وب سایت بازدید کنید : https://www.bourseiness.com/category/bourse-guide-for-beginners

زهرا اشوری

مطالب عالی بود ممنون

سلام خانم زهرا گرامی ، رضایت شما باعث خوشحالی ماست. موفق باشید.

علیرضا ع

سلام خسته نباشید در جایی نوشته بود #خودرو دقایق آخر بازار 263 میلیون صف خرید واسه شنبه در قیمت 2,410 چیده شد مگر در پایان روز همه صف خریدها لغو نمیشود ممنون از شما و زحماتتان

نازلی شهبازی

سلام ببخشید چرا برای برداشت وجه برگشت میخوره پولم و مسدودی وکالتی میخوره و مینویسه شماره حساب ثبت نشده ممنونم

رامبن ملکیان

سلام من ۱۱_روزه ۳۰_درصد سهامم رو فروختم گفتن تا ۱۰_ روز به حسابتون واریز میشود اما خبری نشده چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنمای کنید

سلام رامین عزیز ، قاعدتا باید از کارگزاری تون پیگیری کنید.

محمد

میخواستم بدونم چرا وقتی سفارش زدم جایگاهم در صف 1200 بود اما بعد از ده دقیقه 100تا100تا بالاتر رفت؟ مگه نباید بنا بر زمان ارسال جایگاه من پایین تر بیاد؟

جواد

سلام میتونیم قیمت خرید رو کمی بالاتر از بالاترین سفارش در صف عرضه یا تقاضا قرار بدیم تا سفارش فوری انجام بشه یا نه سقف داره

....

سلام.چطور در نرم افزار موبیکسو بفهمیم نفر چندم صف سفارش هستیم؟

امیرحسین

با سلام من امروز سهام ومعادن رو سفارش دادم و شماره من در صف ۱۲۴نفر بود . ولی تا الان منتظر موندم سفارشم هنوز یک تیک خورده ، در حالی که الان ۹۹۹۹نفر در صف اند . الان که میزنم روی نمایش جایگاه لحظه ای ۱ است . ممکنه در این شرایط حتی در خارج از ساعت کاری سفارشم ثبت بشه ؟ اگه روز دیگری ثبت بشه همون قیمتی که من خرید کردم خرید میشه برام ؟

س

من 2 روز پیش سهامی خریدم و وضعیت آن در حالت تایید شده توسط بورس می باشد ولی تو لیست دارایی های من وجود ندارد. این به چه معنی می باشد یعنی سهام من با موفقیت خریداری شده؟

علیرضا

با سلام
ببخشید حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی به چه صورته
جمع ستونی مثلا خرید بالای ۱۰۰ درصد میشه و فروش زیر ۱۰۰ درصد
مگه فروش که قرمزه نباید ۱۰۰ بشه؟؟
ممنون

soheila

من چن تا سوال ازتون داشتم میشه جوابگو باشین

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
190
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx