صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)

صندوق etf چیست

اگر کمی اهل بازار بورس و سرمایه‌گذاری باشید، مطمئنا تابه‌حال چند باری نام صندوق‌های etf را شنیده‌اید. به نظر شما صندوق etf چیست و چطور می‌توان در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟

صندوق‌های Exchange-Traded fund یا صندوق‌های قابل معامله، نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دارایی‌های متنوعی تشکیل شده و واحد‌های آن در طول روز، مثل سهام سرمایه‌گذاری، در بازار معامله می‌شوند.

عناوین مطلب:

این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان در پاسخ به سوال ETF چیست، ارائه داد.

از طرف دیگر و همان‌طور که گفتیم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه و کسب بازدهی مناسب با تجمیع سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار تشکیل شدند. بنابراین عملکرد صندوق‌ها بستگی مستقیم به عملکرد دارایی‌ها و نحوه مدیریت آنها دارد. هر صندوق از واحدهای سرمایه‌گذاری تشکیل شده که ارزش آنها با NAV یا خالص ارزش دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود.

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره اینکه صندوق های etf چیست؟ کسب کنید یا قصد سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را دارید، ادامه این مطلب از بورسینس را بخوانید.

صندوق ETF چیست؟

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF که مخفف exchange traded fund است) را می‌توان یک دارایی ارزشمندی در سبد دارایی هر سرمایه‌گذار (از مدیران مالی بزرگ‌ترین سازمان‌ها گرفته تا یک سرمایه‌گذار مبتدی که تازه‌کار خود را شروع کرده‌ است) قلمداد کرد.

نحوه کار اکثر صندوق‌های قابل معامله در بورس ساده است. یک ETF در بازار بورس مانند سهام معامله می‌شود و کارکرد آن شبیه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است. (البته تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه شرح می‌دهیم).

برخی از سرمایه‌گذاران، صندوق‌های قابل معامله‌ در بورس را یکی از دارایی‌های اصلی پرتفوی خود قرار می‌دهند و بر آن تمرکز ویژه می‌کنند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز روی ETFها برای بهینه‌سازی سبد دارایی و اجرای راهبردهای پیچیده سرمایه‌گذاری تکیه می‌کنند.

اما مانند سایر سرمایه‌گذاری‌ها، در خرید صندوق‌های ETF هم برای اینکه واقعا سود و منفعتی نصیب سرمایه‌گذار شود، قبل از هر کاری باید درک مناسب و خوبی از آن داشت. در این مطلب از بورسینس با راهنمای کامل صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) همراه ما باشید.

تاریخچه صندوق ETF چیست؟

تاریخ و پیشینه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF به ما نشان می‌دهد که هدف اصلی ایجاد این صندوق‌ها هدفمند کردن سرمایه‌گذاری در بازارهای متنوع سرمایه است.

به‌خصوص برای افرادی غیرحرفه‌ای و نیمه‌ای حرفه‌ای که قصد دارند با سرمایه خود وارد یک بازار سود‌ده شوند، اما زمان یا دانش کافی برای معامله مستقیم در بازارهای سرمایه‌گذاری را ندارند.

آغاز فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به تاریخ 1987 و درحالی‌که شاخص داوجونز تا 22.61 درصد افول کرده بود می‌رسد. در آن تاریخ شاخص داوجونز دچار زیانی بیش از 500 میلیارد دلاری شد و شوک بزرگی به بازار بورس وارد کرد.

لیست صندوق‌های etf
لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار متنوع است، تا جایی که افراد می‌توانند متناسب با استراتژی و شرایط سرمایه‌گذاری خود،‌ مناسب‌ترین صندوق را انتخاب کنند.

با مرور اتفاق‌هایی که در بازار سهام افتاده است، می‌توان پیدایش و حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را کمکی برای بورس و متخصصان این سرمایه دانست. به همین ترتیب، از سال 1993، صندوق‌های etf هم کار خود را در بسیاری از کشورهای جهان با سرمایه‌گذاری روی کالاهایی چون طلا آغاز کردند.

تاریخ شروع فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ایران هم از سال 1392 است. به همین منوال، با افتتاح تابلو ETF به طور رسمی، نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر سر زبان‌ها افتاد و از مهرماه شروع به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF آغاز شد. 

تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک با صندوق های ETF چیست؟

ساختار اصلی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق etf شباهت‌های بسیاری دارد، اما تفاوت‌های این دو صندوق هم قابل‌توجه است.

بر خلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که فقط در پایان روز و بعد از محاسبه nav می‌توان آنها را معامله کرد، سرمایه‌گذارانی که دارایی خود را وارد صندوق‌های etf کرده‌اند و از واحد‌های این صندوق سهام دارند، می‌توانند سهام خود را در طول روز معامله و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، بهره ببرند.

همچنین، مزیت معافیت بالقوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها هم به‌نوعی کم‌هزینه‌تر است و از دیگر ویژگی‌های این مدل سرمایه‌گذاری در بازار محسوب می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت صندوق‌های ETF با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را می‌توان این 4 مورد دانست:

1. سادگی و سهولت برای سرمایه‌گذاری

صندوق‌های ETF از تمام دفاتر کارگزاری‌ها و سامانه برخط معاملات قابل معامله است. بنابراین سرمایه‌گذاری در ETF و خروج از آن بسیار آسان است.

در واقع ارزش خالص دارایی‌های این صندوق‌ها به لحظه محاسبه شده و به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد (NAV آنها هر 2 دقیقه یکبار به طور خودکار محاسبه می‌شود).

2. ارزان‌تر بودن نسبت به سایر صندوق‌ها

از مزیت‌های “ETF” ارزان بودن آنها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است، زیرا خریداران “ETF” از طریق کارگزاران بورس، معاملات خود را انجام می‌دهند و بنابراین هزینه‌های بازاریابی برای صندوق وجود ندارد.

3. عدم پرداخت مالیات در خریدوفروش‌ها

همچنین به استناد مفاد تبصره 1 ماده 7 “قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی “بابت نقل‌وانتقال واحدهای سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آنها هیچ‌گونه مالیاتی اخذ نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: منظور از صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

دوره فعالیت این صندوق‌ها نامحدود بوده و حداقل و حداکثری برای سرمایه‌گذاری افراد حقیقی و حقوقی در این صندوق‌ها در نظر گرفته نشده است. در این صندوق‌ها بازخرید واحدها در کوتاه‌مدت بدون پرداخت جریمه امکان‌پذیر است. همچنین دوره پرداخت وجه بازخرید واحدها حداکثر 3 روز کاری است.

محدودیت‌ صندوق های ETF چیست؟

صندوق‌های etf محدودیت‌هایی هم دارند که این محدودیت‌ها باعث تمایز آن با دیگر صندوق‌ها هم می‌شود. یکی از این محدودیت‌ها شباهت معامله آن با معامله سهام است.

سهام این صندوق‌‌ها قبل از ناپدیدشدن آربیتراژ و برقراری تعادل، به قیمت‌های متفاوتی از nav معامله می‌شوند. همچنین با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های etf، ضامن نقدشوندگی حذف شده و رکن مهمی به نام بازارگردان وجود دارد.

مزایای ETF چیست؟

به‌طورکلی مزایای مهم این صندوق‌ را در سرفصل‌های زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • معافیت مالیاتی معاملات واحدها
  • افزایش نقدشوندگی واحدهای صندوق با وجود عملیات بازارگردانی
  • تخصیص بهینه دارایی‌ها (متنوع‌سازی) با حذف هزینه و صرف زمان کم
  • سادگی، سهولت و سرعت در معاملات بازار
  • کاهش زمان تصفیه نسبت به صندوق‌های فعلی
  • خریدوفروش آنلاین واحدهای صندوق
مزایای صندوق etf چیست
مزایای صندوق ETF

ضامن نقدشوندگی صندوق های ETF چیست؟

معمولا سرمایه‌گذارانی که قصد خرید صندوق‌های etf را دارند، نگران نقدشوندگی این صندوق‌ها هم هستند و می‌پرسند ضامن نقدشوندگی etf چیست؟

در پاسخ به این سوال به‌جا، باید گفت که رکن ضامن نقدشوندگی در این صندوق‌ها حذف شده و رکن جدیدی به‌عنوان بازارگردان اولویت پیدا کرده است.

معایب صندوق ETF چیست؟

ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله etf به‌صورتی است که بر اساس خریدوفروش آنی و اختیاری انجام می‌شود.

در نتیجه، ممکن است سرمایه‌گذارانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند یا در هر روز کاری معاملات این صندوق‌ها را انجام می‌دهند، تحت هیجانات ناشی از نوسان قیمت‌ها، مدیریت خوبی روی تصمیم‌های خود داشته باشند و همین امر باعث شود تا تصمیمی خارج از استراتژی و نظم معاملاتی خود بگیرند. چنین تصمیم‌هایی در چنین شرایطی احتمال ضرر زیادی خواهد داشت.

اینکه یک سرمایه‌گذار تا چه میزان ریسک‌پذیر است و تا چه میز‌ان به درصد‌های صندوق موردنظر خود توجه می‌کند بسیار مهم است. چرا که در بسیاری از مواقع نمی‌توان صبور بودن را صرفا شاخصه مناسبی برای انتظار بازدهی صندوق دانست.

درنتیجه بهتر است قبل از سرمایه‌گذاری، به شاخص‌های صندوق etf موردنظرتان توجه کنید. مطمئن شوید که شاخص‌های این صندوق etf چیست و چقدر با اهداف سرمایه‌گذاری شما مناسب است. 

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی (هر آنچه باید بدانید)

دارایی‌های صندوق های ETF چیست؟

در یک صندوق ممکن است دارایی‌های متفاوتی وجود داشته باشد.

یک صندوق ETF ممکن است از چندین سهام، سپرده بانکی، شمش طلا، اوراق خزانه دولتی، مقداری پول نقد، سکه، ارز یا ترکیبی از تمامی این موارد تشکیل شده باشد. این که در صندوق چه می‌گذارند، نوع صندوق را تعیین می‌کند، که در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

اگر شما 1 درصد از یک صندوق ETF را بخرید، مالک 1 درصد تمام این دارایی‌ها می‌شوید. یعنی اگر صندوق از 100 کیلو طلا، 10 میلیارد تومان سپرده، 10 میلیارد تومان اوراق خزانه و 2 میلیارد تومان سهام تشکیل شده باشد، شما مالک 1 کیلوگرم طلا، 100 میلیون تومان سپرده، 100 میلیون تومان اوراق خزانه و 20 میلیون تومان سهام خواهید شد.

البته شما به‌عنوان سهام‌دار این صندوق، نمی‌توانید به این ترکیب دارایی صندوق دست بزنید، یا اراده کنید که مثلا فقط 100 گرم از طلا را برایتان بفروشند. بلکه اگر یک واحد از صندوق را بخرید، به‌اندازه سهم خود دارایی کسب می‌کنید و با فروختن آن، دارایی خود را نقد می‌کنید.

لیست صندوق های etf
صندوق‌های ETF از لحاظ میزان ریسک سرمایه‌گذاران به 3 دسته مختلف تقسیم می‌کنند.

انواع صندوق های ETF چیست؟

در دنیا انواع متنوعی از ETF وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما برخی از این صندوق‌ها در بازار ایران وجود ندارند. ممکن است رفته‌رفته این ETFها به بازار ما هم راه پیدا کنند. انتخاب نوع ETF به روحیه و انتظار شما بستگی دارد.

1. صندوق ETF با درآمد ثابت

صندوق با درآمد ثابت قابل معامله در بورس نوعی از ETF است که در آن مقدار رشد صندوق مشخص شده است.

یعنی اگر یک واحد از این صندوق‌ها را بخرید، مقدار مشخصی درآمد کسب خواهید کرد. اگر بخواهید واحد سرمایه‌گذاری خود را برای مدت‌زمانی کوتاه نگه‌دارید، بازدهی کوچک‌تر از بازدهی سالانه خواهد شد.

صندوق در این حالت ضامن اصل پول و سود شما است. حداقل 70 درصد از دارایی این صندوق‌ها از اوراق مشارکت بانکی، سپرده بانکی یا سایر اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق خزانه تشکیل می‌شود. برای مطلع شدن از دارایی‌های یک صندوق، بهتر است به امید نامه آن مراجعه کنید.

2. صندوق ETF سهام

یک ETF سهام از تعدادی سهم مختلف تشکیل می‌شود.

در این حالت ممکن است شرکت اصل پول شما را تضمین می‌کند. اگر اصل پول تضمین شود، مدیریت صندوق، ضامن زیان صندوق است و نه سود آن. یعنی اگر صندوق سود کرد، شما در سود سهیم هستید، اما در صورت زیان چیزی از پول شما کم نمی‌شود. در برخی صندوق‌های سهام شما هم در سود شریک هستید و هم در زیان.

توجه کنید که حتی اگر از بازگشت اصل پول خود اطمینان داشته باشید، این صندوق بدون ریسک نیست. چرا که ممکن است هیچ سودی نصیب شما نشود. در حالی که اگر بر روی صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده بودید، از درآمدی ثابت بهره می‌بردید.

3. صندوق ETF مختلط

صندوق مختلط، همان‌طور که از اسمش بر می‌آید چیزی میان دو حالت قبلی است.

در این نوع صندوق حداقل 40 درصد از دارایی را سهام و حداقل 40 درصد را اوراق با درآمد ثابت (مثل سپرده) تشکیل می‌دهد. 20 درصد باقی‌مانده می‌تواند از بین سهام یا اوراق انتخاب شود.

4. صندوق ETF ارز

ETF ارز از دیگر انواع این صندوق‌ها است. همان‌طور که حدس می‌زنید بیشتر دارایی این صندوق‌ها را ارز تشکیل می‌دهد.

استفاده از ETF ارزی در بازار فارکس مرسوم است. سرمایه‌گذارانی که می‌خواهد ریسک نوسان‌های ارزی را پوشش بدهند به سراغ این صندوق‌ها می‌روند.

5. صندوق ETF صنعتی

ETFهای گروه یا صنعتی، نوعی از صندوق هستند که تمامی سهم‌های آن از یک صنعت انتخاب می‌شوند.

فرض کنید که می‌دانید صنعت فلزات رشد خواهد کرد. اما نمی‌دانید کدام شرکت‌ها از این رشد بهره‌مند می‌شوند. برای همین می‌توانید بر روی ETF صنعت فلزات سرمایه‌گذاری کنید. در این صندوق سهام شرکت‌هایی که در صنعت فلزات فعالیت می‌کنند یافت می‌شود.

6. صندوق کالایی

ETF کالایی، به جای سهام و اوراق از کالا تشکیل می‌شود. صندوق طلا، صندوق فلزات گران‌بها شامل طلا، نقره و پلاتین، صندوق فلزات غیرگران‌بها شامل فولاد، آلومینیوم، مس و غیره و صندوق نفتی چند مثال از ETF کالایی هستند.

مدیریت صندوق کالایی می‌تواند با اوراق تبعی دارایی شما را بیمه کند، یا به کمک ابزارهای مختلف بازدهی بیشتری نسبت به تغییرات قیمت طلا در بازار به دست آورد.

سوالات متداول درباره صندوق‌های ETF

در ادامه نحوه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم:

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله برای چه کسانی مناسب است؟

به‌طورکلی داشتن واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سبد دارایی، تنوع‌بخشی بالایی در سبد ایجاد می‌کند و به همه توصیه می‌شود و به دلیل همین تنوع‌بخشی بالا بسیار مناسب کسانی است که نمی‌خواهند ریسک سهام منفرد تحمل کنند و یا زمان مدیریت سبد دارایی خود را ندارند.

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

از نظر دیگر نیز می‌توان گفت این صندوق‌ها ازآنجایی‌که خاصیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دارند، اما به‌صورت سهام معامله‌ می‌شوند، برای افرادی مناسب هستند که روند معامله سهام را ترجیح داده و نمی‌خواهند در ازای به‌دست‌آوردن تنوع‌بخشی خود را وارد سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند.

بنابراین این صندوق‌ها می‌توانند برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت هستند و در حقیقت قصد نگه‌داری سرمایه‌گذاری خود را دارند مناسب باشند.

روش اطمینان از اعتبار صندوق های ETF چیست؟

تا پیش‌ازاین افراد با مراجعه به مدیر صندوق، اقدام به واریز وجه به حساب مدیر کرده و واحدهای صندوق را خریداری می‌کردند.

در این روش، سرمایه‌گذار ناآشنا به بورس، ممکن بود در گام اول اطمینان کاملی به مدیر صندوق نداشته باشد. اما در ETF ها، ازآنجاکه معاملات آن در بورس انجام می‌شود، سازمان بورس و اوراق کنترل‌های لازم جهت ورود صندوق به بورس را انجام داده است و لذا بخش بزرگی از مشکل اعتماد افراد ناآشنا به بورس در این باره حل شده است.

آیا می‌توان در هر زمان از صندوق خارج شد؟

بله در هر زمان شما می‌توانید واحدهای صندوق ETF را بفروشید تا مبلغ حاصله، توسط کارگزاری به حساب شما واریز شود.

کسب سود از این صندوق‌ها چگونه است؟ آیا ETFها تقسیم سود دارند؟

صندوق‌های ETF در ایران هیچ سودی تقسیم نمی‌کنند و همه نتیجه سرمایه‌گذاری‌های صندوق در NAV آن خلاصه می‌شود.

درصورتی‌که صندوق در سرمایه‌گذاری‌های خود سود نماید، ارزش خالص دارایی‌های آن افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت هر واحد آن رشد می‌کند.

برای مثال یک سرمایه‌گذار با خرید 100 واحد از صندوق X به ارزش هر واحد 10,000 ریال، یک میلیون ریال در آن سرمایه‌گذاری کرده است.

درصورتی‌که ارزش هر واحد صندوق به 10500 ریال برسد، وی دارای یک میلیون و پنجاه هزار ریال دارایی خواهد بود و بنابراین وی 5% سود کرده است.

جهت کسب اطلاع از وضعیت سرمایه‌گذاری در طول عمر صندوق، سرمایه‌گذار باید تاریخچه NAV آن را دنبال کند.

مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق های etf چیست؟

  1. از یک کارگزار کد بورسی دریافت کنید (راهنمای دریافت کد آنلاین غیرحضوری)
  2. با تحقیق و بررسی و دریافت مشاوره، صندوق ETF مناسب را در بورس شناسایی کنید (لیست صندوق‌های ETF را ببینید)
  3. سفارش خودتان را در سامانه معاملات آنلاین درج نمایید و صندوق موردنظر را خریداری کنید.
  4. در زمان مناسب، به دلخواه خودتان، بخش یا کل سرمایه‌گذاری‌تان را به فروش رسانید.

نکات مهم سرمایه‌گذاری در صندوق های etf چیست؟

  • در انتخاب صندوق موردنظر خود به مدیریت و عملکرد آن به‌عنوان معیار انتخاب خود توجه نمایید.
  • با دید میان‌مدت و بلندمدت (یعنی با افق زمانی بیش از 6 ماه تا یک سال) در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنید؛
  • فقط آن بخشی از پس‌انداز خود را وارد بورس نمایید که در کوتاه‌مدت نیاز به مصرف فوری آن نداشته باشید. نتیجه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد (نسبت به سهام)
استعلام سهام etf
به منظور مشاهده تعداد سهام‌های صندوق ETF می‌توانید از سامانه ذینفعان بازار سرمایه استفاده کنید

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره این موضوع مهم که صندوق etf چیست و چه مزایای و معایبی دارد صحبت کردیم.

اگر دارایی قابل‌توجهی دارید که می‌خواهید از طریق سرمایه‌گذاری این سرمایه به سود مطمئنی برسید، بهترین راه ورود به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خرید واحد‌های etf است. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا افراد بتوانند باتوجه‌به سرمایه و شرایطی که برای سرمایه‌گذاری مناسب خود دارند، انتخاب خوبی انجام دهند.

شما می‌دانستید صندوق ETF چیست؟ تجربه‌تان را در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

صندوق سرمایه گذاری چیست؟ (راهنمای صندوق بورسی و ETF)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

158 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Moji

سلام از طریق سامانه بام حدودا دو سال پیش ETF خریدم. ولی الان هیچ جا نمیتونم پیداش کنم و کد یا سندی هم ندارم تا بتونم بفروشمش. باید چیکار کنم؟

احمدرضا

سلام
روزهای منفی بازار هم برای خرید صندوق سهامی ETF به قصد بلندمدت خوبه ؟
حد ضرر هم بزاریم ؟

شهسوار

ضمن عرض ادب و احترام :
اگر يک هلدينگ بزرگ با حدود 100 هزار عضو يا بيشتر بخواهند به صندوق سرمايه گذاري قابل معامله در بور س( مديريت غير فعال ) تبديل شوند ؟
1. نفوذ قابل ملاحظه 100 هزار عضو فعلي چگونه تامين مي شود ؟
2. اثر حق راي بالقوه 100 هزار عضو فعلي چگونه تامين مي شود ؟
3. تحت چه شرايطي نفوذ قابل ملاحظه و اثر حق راي بالقوه 100 هزار عضو فعلي ملغي مي شود ؟
با احترام

یا امام حسین

تفاوت صندوق های قابل معامله در بورس با صندوق های قابل معامله در فرابورس چیست؟

عباس

سلام

من دقیقا میخوام تفاوت بین صندوق با درامد ثابت قابل معامله در بورس و صندوق های درامد ثابت معمولی که یمریم پول میزاریم در بانک رو بدونم؟ ایا ریسک هر دو یکی است؟ چون ظاهرا دومی ضامن نقدشوندگی دارد

با تشکر

جواد

سلام
بازده صندوق های ETF بر اساس قیمت پایانی روز محاسبه میشوند یا بر اساس قیمت روزانه NAV؟

مشکل من اینه که تو پنل کارگزاری خودم (ایزی تریدر مفید) بازده که واسه صندوق مثل فیروزه میزنه بازده ۱ ماهه -۲۲.۶ درصد هست ولی تو خود وب سایت فیروزه بازده ۱ ماهه میزنه -۱۸.۳۳۷ درصد. دلیلی این تفاوت چیه؟

جواد

سلام خسته نباشید میخواستم ببینم اگر در این صندوق سرمایه گذاری کنم حالا یک میلیارد یا بیشتر سهام رو هم نفروشم آخر سال سود سالانه واریز میشه یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید صندوق آگاس رو میگم

پریسا

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
خیلی ممنون که به سوالات پاسخ می دید
به نظرتون برای کاهش ریسک میتونم کل پرتفو رو ETF بگیرم تا کمتر متضرر شم؟ و این که چه صندوقهایی رو پیشنهاد می دید؟
مرسی از وقتتون مرسی از راهنماییتون

کامیاب

سلام
حداقل خرید صندوق ها چقدره ؟

MOHSEN

سلام وقت بخیر .
برای خرید, آیا قیمت هر سهم باید پایین تر از ناو ابطال باشه ؟و چقدر . ممنون

Mohsen

ممنون و متشکر

اصغر

سلام..خواهشا جواب بفرمایین ایا در..صندوقهای سهامی..سود مجمع هرسهام..یا مثلا افزایش سرمایه گزاری هرسهام..که معمولا هرسال یکی دوبار پیش میاد ..وقتیکه مستقیم فرد شخصا دربازار سهامو خرید وفروش میکنه این سودها بهش تعلق میگیره…ایا درصندوقهای سهامی که بقول شما ۷۰درصد سرمایه مردمو میدن به سهام..ایا این سودهایی که گفتم به سرمایه گزار داده میشه؟ اگه نمیشه چرا؟ اصلا فککنیم سهامها گرون نمیشن وتورم نباشه..وشاخص کل هم رشدش به ندرت باشه..وواحدهای صندوق گرون نشن..چجوری سرمایه گزار سود میکنه

Ilya

سلام من 10 تومن خریدم الان شده 52 تومن میتونم بفروشمش?///؟

Mojtaba

سلام سوال من اینکه منظور از nav ابطال چیست و آیا به این معناست که همیشه میتوان صندوق etf به قیمت ابطال فروخت و مبلغ آن را دریافت کرد یا اینکه فقط مشابه سهام باید به قیمت بورسی بفروشیم !؟

محمد

باسلام خدمت آقای جهاندیده عزیز،یه سوال داشتم که جوابشو تو هیچ سایتی پیدا نکردم،
اینکه وقتی واحدهای صندوقetf را نمیشه به قیمت ابطال(nav) فروخت این ناو غیر از یه عدد واینکه مقدار دارایی رو نشون میده چکار دیگه ای میکنه؟مگه صندوق موظف نیست بقیمت ابطال واحد رو از سرمایگزار بخره؟ چرا فقط حواله کردن به عرضه وتقاضا؟ صندوقهای مشترک دقیقأ قیمت صدور میفروشه وابطال میخره، چرا etf اینجور نیست؟ واگه از سایت صندوق اقدام کنیم میتونم قیمت ابطال بفروشم یا حتما باید تو بورس به قیمت تابلو بفروشم؟ممنون

الیاس

سلام ببخشید من در صندوق سرمایه گذاری etf دارا یکم سرمایهگذاری کردم ولی هرچی وارد برنامه تریدر مفید میشم و تغییر ناظر رو میزنم اتفاقی نمی افته الان یه ماهی هست که نمیتونم اون رو در پرتفوی مشاهده کنم ممنون میشم کمکم کنید

سید علیرضا بنوفاطمه

سلام الیاس عزیز ، یعنی چی دقیقا هیچ اتفاقی نمی افته یعنی کارگزار ناظر تغییر نمی کنه یا می کنه و باز هیچی نمیشه ؟

محمد

داخل تغیر ناظر نام صندوق رو وارد کن بعد ثبت درخواست رو بزن دو روز بعد داخل پرتفوی اصلی(نه لحظه ای)میشینه

محسن

سلام.خسته نباشید.دو سوال داشتم.
1-چه دلیلی دارد که برای صندوقهای etfهم NAV صدور و هم ابطال ارایه میشود؟ برای صندوقهای غیر قابل معامله تفاوت این دو مقدار را میفهمم.ولی برای قابل معامله نه.
2-سوال دوم اینست:میدانیم که هیجانات بازار روی قیمت روی تابلو صندوق های etf تاثیر میگذارد اما آیا هیجانات بازار در قیمت NAV صدور (یا ابطال) صندوق های etf هم تاثیر دارد؟ یعنی مثلا صرفا افزایش تمایل به صندوقهاروی قیمت NAV شان تاثیر میگذارد؟
اگر پاسختان منفی است،بازدهی بیش از 5% NAV صدور برخی صندوقهای سهامی در برخی روزها را چگونه توجیح می کنید؟(مثلا صندوق سرو در تاریخ 11/4).
با توجه به اینکه حداکثر افزایش قیمت سهام در بورس 5% است اگر تمام سبد داراییشان هم 5% رشد کرده باشد،نباید بازدهیشان بیش از 5%باشد. خواهشمندم مخصوصا سوال دوم را کامل توضیح دهید و پیشاپیش تشکر میکنم

ماکان اسفندیاری

روز بخیر، سوالم در مورد صندوق های درآمد ثابت ETF است که پرداخت سود ماهانه دارند. سوالم اینه که سود ماهانه پرداخت شده در پورتفو قابل مشاهده است؟ یعنی مثل سود پرداختی سهم های عادی است یا که نه باید در خود سایت صندوق حساب باز کرد تا به اونجا واریز بشه. چون من سهم یکی از این صندوق ها را از طریق بورس خریدم و در تاریخ مشخص پرداخت سود داشت ولی در پورتفوی من چیزی نشون نمیده و البته متاسفانه پاسخگوی تماس هم نیستند

عباس قادری

با سلام خدمت جناب آقای جهاندیده از نظر من خیلی بهتر است که کسی که در بورس وارد می شود مثل بیشتر کشورهای دنیا از صندوقهای سهامی استفاده کند و کاررا به کاردانش بسپاریم. خیلی بهتراست تا اینکه شخص خودش به تنهایی به دنبال خرید و فروش سهام اقدام کند.در اصل رقابت بایدبین صندوقها باشد نه بین افراد

سلام عباس عزیز ، البته فکر نمی کنم توی همه دنیا به این شکل باشه که شما می فرمایید. صندوق ها هم دارای مقررات خاصی هستند. مثلا در ایالات متحده سرمایه گذاری در یک هج فاند نیاز داره حتما درآمد بالای ۲۵۰ هزار دلار در سال داشته باشید یا بالای ۱ میلیون دلار دارایی.

حسن نیکویی

سلام خسته نباشید
Nav صندوق هارو از کجا میشه بدست اورد؟؟

پیمان

سلام درمورد صندوق های ETF نوع بازاربعضیاشون سهام بورس وبعضی صندوق سهام هستند قابلیت وضمانت نقد شوندگیه همشون مثل همه؟ وهمون روز فروختهمگ میشن؟ که بعد4روز پول به حسابمون میاد واینکه در مورد ETF ها نرخ صدور و نرخ تابلو وجود داره که همین امروز نرخ خریددر تابلو نمادافق ملت با نرخ صدور فرق میکنه ما وقتی خرید میزنیم کدوم رو حساب میکنه نرخ تابلو یا نرخ صدور

محمد.پ

سلام.وقت بخیر
برای انتقال دارایی از صندوق etf به کارگزاری باید چکار کرد؟
باتشکر

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
158
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx