بورس یا ارز دیجیتال؛ کدامیک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟

بورس یا ارزدیجیتال

اگر قصد دارید وارد سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا ارز دیجیتال شده و وضعیت مالی خود را بهبود دهید، مطمئنا هیچ چیزی به‌اندازه کسب اطلاعات و شناخت شرایط و گزینه‌های موجود نمی‌تواند راه درست را به شما نشان دهد.

یک سبد سرمایه‌گذاری سالم باید دارای ترکیبی متنوع از دارایی‌ها باشد.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز خود را وارد بازارهای مختلف کنید.

عناوین مطلب:

قراردادن پول در انواع مختلف سرمایه‌گذاری، مانند بازار سهام، اوراق قرضه، املاک، کالاها و ارز دیجیتال، باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری‌هایتان کاهش پیدا کرده و همیشه برنامه دومی برای جبران ضرر احتمالی سرمایه‌گذاری داشته باشید.

بازار‌های پررونقی که همیشه افراد سراغ آن می‌روند، در تمام طول تاریخ مختلف بوده است. در قرن بیستم، چاه‌های نفتی که به‌صورتی تصادفی پیدا شدند، باعث شد تا مردم سراغ سرمایه‌گذاری در بازار نفت و فرآورده‌های مربوط به آن بروند.

در دهه 1990، بازاری که بیشتر از همه توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، بازار سهام بود و امروز، ارزهای دیجیتال در صدر اخبار هستند.

بازار بورس و بازار کریپتوکارنسی دو مورد از مهم‌ترین بازارهایی است که سرمایه‌گذاران و سهام‌داران سراغ آن می‌روند.

در بررسی بورس و ارز دیجیتال ، سرمایه‌گذاران باید تمام جوانب را بسنجند. راحتی و ریسک متعادلی را برای سرمایه خود انتخاب کنند. این یک نکته بسیار مهم است. اگر تعادل و اندازه‌ای برای مدیریت و پذیرش ریسک نداشته باشید، کارتان بسیار سخت خواهد شد.

ترن هوایی بازار سهام همواره در حال گذر از قله‌ها و تپه‌هاست، از آن طرف، بازار ارزهای دیجیتال هم در این سال‌ها نشان داده است ممکن است هر لحظه حرکتی برای غافلگیری در چنته داشته باشد.

به‌ همین دلیل، بهتر است سرمایه‌گذاری‌های متنوعی داشته باشید تا بین سرمایه‌گذاری‌هایی که احتمال ضرر بیشتری دارند، تعادل برقرار کنید. برای شناخت مزایا و خطرات بازارهای بورس و ارزهای دیجیتال باید جزئیات و تفاوت این دو بازار را بشناسید. ‌

درک نقاط قوت و ضعف هر یک از دارایی‌ها و نقشی که در پرتفولیو ایفا می‌کند برای دستیابی به اهداف سرمایه‌گذار ضروری است.

اگر دنبال چنین اطلاعاتی هستید و می‌خواهید بدانید بازار بورس و ارز دیجیتال چه تفاوت‌هایی دارند، خواندن این مطلب از بورسینس به شما کمک می‌کند تصمیم‌گیری عاقلانه‌تری انجام دهید. تا پایان همراه ما باشید.

بازار ارزهای دیجیتال در یک نگاه

کریپتوکارنسی یک وسیله مبادله نسبتاً جدید است که در دهه گذشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

مشوقان این بازار فکر می‌کنند آینده دنیای اقتصادی و مالی جهان، به‌جای سهام و ارزهای فیات، وابسته به ارز دیجیتال است. تا جایی که انتظار دارند انقلابی بزرگ و فراموش‌نشدنی در این بازار رخ دهند. انقلابی که طوفان ارتباطات مالی در تمام جهان محسوب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

این درحالی‌که است که عده دیگری بر این باورند که ماهیت غیرقانونی کریپتو، باعث شده حمایت از آن، حمایت از یک سیستم مالی بسیار خطرناک باشد. سیستمی که هر لحظه ممکن است در آستانه فروپاشی قرار بگیرد و رسوایی بزرگی به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: پاسخ به یک سوال مهم: چه چیزی قیمت بیت‌کوین را تعیین می‌کند؟!

ارزهای دیجیتال و سرمایه‌هایی که به‌عنوان کریپتو شناخته می‌شوند، در شبکه‌های غیرمتمرکز و رایانه‌هایی که در سراسر جهان پخش شده‌اند، نگهداری می‌شوند.

سایت بورس ارز دیجیتال
این روزها همه درباره بورس و ارز دیجیتال صحبت می‌کنند و در تلاش‌اند تا بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

رمزنگاری قوی امنیت تراکنش‌ها و شرایط ذخیره‌سازی آنها را فراهم می‌کند. به همین دلیل به آنها «ارز رمزنگاری» یا «ارز دیجیتال» می‌گویند.

صاحب ارز دیجیتال باید از رمز عبور حداقل 16 کاراکتری برای دسترسی خود به دارایی‌هایش استفاده کند. پرتفولیوی برخی از صاحبان کریپتو به دلیل فراموش‌کردن رمز عبورشان، قفل شده و قابل‌دسترسی نیستند. درنتیجه همراه به صاحبان کریپتو‌ها توصیه می‌شود که از آدرس‌های خصوصی کیف پول یا رمزهای عبور خود نهایت دقت و مراقبت را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: 3 داستان شگفت‌انگیز درباره بیت‌کوین‌های گم شده!

معروف‌ترین کریپتوهای بازار

درحالی‌که امروز هزاران ارز دیجیتال وجود دارد و لیست آنها هر روز طولانی‌تر از دیروز می‌شود، همچنان بیت‌کوین اولین و پرفروش‌ترین ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

بیت‌کوین تقریباً دو سوم از ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سال 2020 را به خود اختصاص داده بود. دیگر ارزهای دیجیتال شناخته شده عبارت‌اند از: اتریوم، لایت‌کوین، ایاس، کاردانو و … .

نکته دیگری که باید برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفت این است که نوسانات یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم ارزهای دیجیتال بوده است. این نوسانات ممکن است شامل تغییرات ناگهانی ارزش آنها در دوره‌های زمانی کوتاه یا حتی بلند‌مدت باشد.

بهترین مثالی که می‌تواند این شرایط را توضیح دهد، اتفاقی است که در سال 2021 برای بیت‌کوین افتاد. ارزش بیت‌کوین در سال گذشته از 65000 دلار فراتر رفت و رکورد فراموش‌نشدنی و حیرت‌انگیز را برای خود ثبت کرد.

تا جایی که توجه به این بازار و ارز دیجیتال چندین برابر شد و افراد زیادی برای ورود به بازار بیت‌کوین تلاش کردند. طولی نکشید که این شادی به بهت بزرگی مبدل شد. سقوط ارزش بیت‌کوین تا جایی بود که امروز با هر واحد معادل 22000 دلار هم معامله می‌شود.

زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) در سال 2021 مجوز دادوستد یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مرتبط با بیت‌کوین را صادر کرد، این ارز دیجیتال به‌عنوان یک وسیله سرمایه‌گذاری مشروعیت پیدا کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده طرفداران این بازار با وجود کاهش ارزش‌های آن، به‌خصوص بیت‌کوین، هنوز هم این بازار را ارزشمند بدانند، مقاومت این ارزها نسبت به تورم است.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

بیت‌کوین دارای محدودیت 21 میلیون کوین است. زمانی که عرضه بیت‌کوین به پایان برسد، بازار دچار کمبود خواهد شد و همین کمبود می‌توان عامل اصلی برای حفظ تقاضا در بازار باشد. ازآنجایی‌که تقاضا هم یکی از ارکان بسیار مهم ارزش بازار محسوب می‌شود، می‌توان گفت بیت‌کوین ارزشی تمام‌نشدنی دارد.

این اتفاق می‌تواند تورمی را که با ارزهای تحت حمایت دولت و فیات رخ می‌دهد را کنترل کند.

خوشبختانه، رفته‌رفته، محبوبیت ارزهای دیجیتال بیشتر می‌شود. برند‌ها، کمپانی‌ها و شرکت‌های زیادی پرداخت با این ارزها را می‌پذیرند. همچنین، کسب‌وکار‌های بیشتری هم تلاش می‌کنند ارزهای دیجیتال را به‌عنوان ارز معاملاتی خود بپذیرند و وارد چرخه اقتصادی خودشان کنند.

در سال 2021، السالوادور اولین کشوری بود که بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

بلاک‌چین

ارز دیجیتال به بلاک‌چین متکی است. بلاک‌چین در اصل یک فناوری دفتر کل توزیع‌شده است که تراکنش‌های رمزنگاری را ردیابی و ثبت می‌کند.

بورس ارز دیجیتال چیست؟
تفاوت بورس و ارز دیجیتال به‌اندازه‌ای قابل توجه است که باعث شده عده‌ای طرفدار بازار سهام و عده‌ای مشوق سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال باشند.

داده‌های هر تراکنش در یک بلوک نگهداری می‌شود که به بلوک‌های قبل و بعد از آن در زنجیره متصل می‌شود. این کار باعث می‌شود تا رمزنگاری تقریباً با امنیت زیادی انجام شود و بدون دست‌کاری بتوان از آن محافظت کرد. اجماع ایجاد شده در زنجیره، تراکنش‌ها را تایید می‌کند. 

برخی می‌گویند ارزش واقعی ارز دیجیتال در فناوری بلاک‌چین نهفته است. تعدادی از کسب و کارها از فناوری بلاک‌چین برای ثبت تراکنش‌های انجام شده با ارزهای معمولی به‌عنوان راهی برای افزایش اعتماد و جلوگیری از تقلب و پول‌شویی استفاده کرده‌اند.

راه‌های انتقال سرمایه در کریپتو

بعد از رسیدن قیمت بیت‌کوین به بیش از 60000 دلار در هر واحد، افراد زیادی گمان کردند فرصت سرمایه‌گذاری در این کوین را از دست دادند.

تا جایی که سرمایه‌گذارانی که از صعود قیمت این ارز دیجیتال حیرت‌زده بودند، فکر می‌کردند دیگر بیت‌کوین آن‌قدر گران شده است که نمی‌توان آن را خرید و سرمایه‌گذاری ارزشمندی داشت.

اگرچه امروز دیگر آن اوج برای بیت‌کوین باقی نمانده است، ‌اما حتی اگر سرمایه‌گذارانی با این فکر از خرید بیت‌کوین منصرف شوند هم باز می‌توانند خرید خود را انجام دهند. درواقع، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام کسری از بیت‌کوین را با مقادیر کمتر خریداری کنند.

بیشتر بخوانید: آیا فکر می‌کنید فرصت سرمایه گذاری در بیت‌کوین را از دست داده‌اید؟

کریپتوکارنسی در سال 2021 زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) مجوز دادوستد صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مرتبط با بیت‌کوین را صادر کرد، به نقطه عطف مشروعیتی به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری دست‌یافت.

نکته اینجاست که ETF قیمت معاملات آتی بیت‌کوین را که در بورس کالای شیکاگو معامله می‌شود، ردیابی می‌کند و ارتباط چندانی به ارزش مستقیم بیت‌کوین ندارد. این مجوز به شرکت‌های کارگزاری اجازه می‌دهد تا بتوانند سهم‌های مختلفی از بیت‌کوین را چه در بازار و چه در صندوق‌های ETF معامله کنند.  

بازار بورس در یک نگاه

هنگام بررسی بورس یا کریپتو به یاد داشته باشید که سهام، مالکیت بخشی از یک شرکت را نشان می‌دهد.

موسس یک شرکت در بدو تأسیس شرکت کاملاً مالک آن است. رفته‌رفته و همان‌طور که شرکت به دنبال رشد است، موسس می‌تواند سهام مالکیت را به سرمایه‌گذاران مختلف بفروشد.

در برخی مواقع، شرکت ممکن است بخواهد سهام را در یک عرضه اولیه عمومی با سرمایه‌گذاران بیشتری تقسیم کند. این کار باعث می‌شود تا شرکت بتواند پول بیشتری جمع‌آوری کرده و پشتوانه مالی بهتری برای بهبود و رشد شرکت داشته باشد.

از طرفی شرکت را قادر می‌سازد تا پول بیشتری جمع‌آوری کند. دلایل رایج برای فروش سهام اضافی، افزایش سرمایه برای توسعه، استخدام کارمندان، افزایش ظرفیت تولید و ایجاد تسهیلات است. صاحبان سهام می‌توانند به انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و سیاست‌های شرکتی که در مجامع سالانه صاحبان سهام ارائه می‌شود، رأی دهند.

نکته مهم اینجاست که به‌طورکلی تاثیر سرمایه‌گذاران در مورد نحوه عملکرد روزانه یک شرکت اندک است، اما اگر سرمایه‌گذاران با هم متحد شوند، می‌توانند روی جهت‌گیری شرکت تأثیر بگذارند.

سرمایه‌گذاران زمانی سود می‌برند که ارزش سهام افزایش یابد و این سود‌دهی هم می‌تواند ناشی از عملکرد شرکت باشد. هر چه یک شرکت فروش و سود بیشتری کسب کند، ارزش سهام آن باید بیشتر شود.

آموزش بورس ارز دیجیتال
تفاوت تحلیل تکنیکال بورس و ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای شناخت بورس و ارز دیجیتال باید سراغ یادگیری آن بروید.

ارزهای دیجیتال و سهام گزینه‌های سرمایه‌گذاری معتبری هستند، اما همچنان توصیه می‌شود تا سهام‌های مختلفی را در سبد سرمایه‌گذاری خود وارد کنید و همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچینید!

برای خرید و نگهداری سهام، خریدار معمولاً باید در یک کارگزاری حساب باز کند و اطلاعات شخصی خود را ثبت کند.

بیشتر بخوانید: بهترین راه خرید سهام در بورس تهران: راهنمای قدم‌به‌قدم

افزایش یا کاهش ارزش شرکت

همان‌طور که اشاره کردیم، سرمایه‌گذاران زمانی سود می‌برند که ارزش سهام افزایش یابد که می‌تواند به دلیل عملکرد شرکت باشد.

هر چه یک شرکت فروش و سود بیشتری کسب کند، سهام آن باید بالاتر رود. حتی چشم‌انداز عملکرد بهتر شرکت می‌تواند قیمت سهام را افزایش دهد.

 از سوی دیگر، زمانی که قیمت سهام به دلیل عملکرد ضعیف شرکت یا شرایط اقتصادی کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاری ارزش خود را از دست می‌دهد. اگر شرکت سود سهام پرداخت کند، سرمایه‌گذاران نیز ارزشی از سرمایه‌گذاری خود دریافت خواهند کرد.

یک شرکت ممکن است شروع به پرداخت سود سهام کند. تا مورد تا زمانی که مدیران آن احساس کنند که سود می‌تواند تقسیم شود یا اگر شرکت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در تجارت داشته باشد، کم یا متوقف می‌شود.

سود سهام پرداخت شده به‌ازای هر سهم که به‌صورت فصلی انجام می‌شود، شرکت را قادر می‌سازد سود خود را با سرمایه‌گذاران تقسیم کند. به‌طورکلی، شرکت‌های قدیمی‌تر و مستقرتر با جریان درآمد ثابت، احتمال بیشتری برای پرداخت سود سهام دارند. شرکت‌های جوان‌تر و سریع‌الرشد ممکن است سود سهام پرداخت نکنند و ترجیح می‌دهند که سود را در شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

انواع سهام

صاحبان سهام ممکن است سهام ممتاز یا عادی داشته باشند.

سهام ممتاز یعنی سهامی که به دارندگان خود اجازه می‌دهد تا بتوانند در برخی از تصمیم‌گیری‌های شرکت اعمال‌نفوذ کنند. علاوه بر این موضوع، امتیازهای مثبت دیگری هم دارند. به‌عنوان‌مثال، دارندگان سهام ممتاز ابتدا سود سهام خود را با نرخ پرداختی بالاتر دریافت می‌کنند. در صورت انحلال شرکت، آنها پیش از دارندگان سهام عادی، پرداختی را دریافت می‌کنند.

معمولا هنگام خرید، خود سرمایه‌گذاران بسته به اهداف سرمایه‌گذاری خود، بین خرید سهام معمولی یا ممتاز انتخاب می‌کنند.

در نهایت بورس یا ارز دیجیتال؟

شاید در ظاهر شباهت‌های بورس و ارز دیجیتال زیاد باشد، اما تفاوت‌های آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

درواقع، تفاوت‌های فاحشی در نحوه خریدوفروش آنها و همچنین نحوه ارائه یک استراتژی سرمایه‌گذاری وجود دارد.

در ادامه نگاهی به برخی از ویژگی‌های کلیدی بورس و ارز دیجیتال خواهیم انداخت:

1. مالکیت برای خرید و نگهداری

وقتی سرمایه‌گذاری برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری در بازار بورس آماده می‌شود، معمولا باید از طریق یک واسطه که همان کارگزاری است، وارد بازار شود. 

کارگزاری معاملات را انجام می‌دهد و سهام را به نام خریدار نگه می‌دارد. خریدار همچنین باید اطلاعات شخصی اعم از حساب بانکی خود را هم در اختیار کارگزار بگذارد.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین کارگزاری بورس را انتخاب کنیم؟

این که برای فعالیت در بازارهای بورسی نیاز به احراز هویت و ارائه اطلاعات شخصی است، باعث شده تا افراد زیادی نگران امنیت و حفظ اطلاعات خود باشند. درواقع دولت در هر زمانی که بخواهد می‌تواند به اطلاعات سرمایه‌گذاران دست پیدا کند و این چیزی نیست که خوشایند همه باشد.

برنامه بورس ارز دیجیتال
یکی از مهم‌ترین شباهت‌های بازار ارز دیجیتال و بورس این است که در حال حاضر هر دو بازار از ارزهای فیات نظیر دلار و یورو تاثیر می‌پذیرند.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازار ارزهای دیجیتال ناشناس بودن آن است. اگر بخواهید در این بازار فعالیت کنید، می‌توانید بدون افشای اطلاعات شخصی و به‌راحتی، هر معامله‌ای که تمایل دارید را از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز انجام دهید. هیچ‌کس هم نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند یا وادارتان کند با اطلاعات هویتی خودتان فعالیت کنید.  

صاحب ارز دیجیتال دارایی‌ها را در یک کیف پول مجازی یا یک دستگاه ذخیره‌سازی مانند درایو USB نگهداری می‌کند. نکته منفی ناشناس بودن این است که مسئولیت امنیت بر عهده مالک است. زیرا در صورت بروز هر خطا و اشتباهی، امکان پیگیری آن وجود ندارد و باید کاملا مراقب اطلاعات شخصی و رمز عبور 16 رقمی کیف پول یا حساب معاملاتی خود باشد.

مبادلات سهام در بورس یا فرابورس معامله می‌شود. این بازارها امنیت، ثبات و شفافیت بیشتری دارند و برای رسیدگی به حجم معاملات بزرگ روزانه ساخته شده‌اند.

کارگزاری‌ها به‌شدت تحت نظارت هستند و به‌خاطر این نظارت، محدودیت‌های زیادی برای ارائه خدمات خود دارند.

این در حالی است که خریدوفروش ارزهای دیجیتال جدیدتر است. اگر نگوییم ده‌ها، لااقل تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال وجود دارد که برای مبادله کوین‌ها ساخته و طراحی شده‌اند.برخی از آنها متمرکز هستند و برخی دیگر در دسته‌بندی صرافی‌های غیرمتمرکز قرار دارند.

قوانین صرافی‌های متمرکز مشابه کارگزاری‌های بورس است. دو مورد از بزرگ‌ترین آنها صرافی بایننس و کوین بیس هستند. این صرافی همان واسطه‌هایی هستند که ارزهای رایج مانند دلار آمریکا را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند.

2. نوسان

تغییرات ناگهانی و سریع در ارزش سهام به‌اندازه نوسان ارزهای دیجیتال نیست. با‌این‌حال، یک خبر خوب می‌تواند قیمت سهام را بالاتر ببرد، همان‌طور که خبر بد می‌تواند آن را پایین بیاورد.

سرمایه‌گذاران در بازار بورس نیز ممکن است شاهد کاهش ارزش پرتفوی خود باشند، اما معمولا این زیان تا حدی کنترل می‌شود و منجر به ازدست‌رفتن تمام دارایی آنها نخواهد شد.

از طرف دیگر،  یکی از مواردی که ارزهای دیجیتال به آن معروف شده‌اند، نوسانات آن‌هاست. به‌عنوان‌مثال، اتریوم سال 2021 را با حدود 730 دلار شروع کرد و در پایان ماه می به 4080 دلار افزایش یافت. در ماه جولای به حدود 1786 دلار کاهش یافت و در اواخر اکتبر به 4082 دلار رسید!

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

در بازار بورس شرکت‌ها ملزم به افشای کلیه اطلاعاتی هستند که می‌تواند بر ارزش سهام آنها تأثیر بگذارد. سرمایه‌گذاران و مشاوران مالی آنها اطلاعات خوبی در اختیار دارند که بر اساس آن تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را پایه‌گذاری می‌کنند.

در مقابل، ارزهای دیجیتال تا حد زیادی کنترل نشده هستند. بازار کریپتو هیچ مرزی نمی‌شناسد و به هیچ دولتی وابسته نیست. این یعنی درصورتی‌که اتفاقی غیرطبیعی در بازارهای ارز دیجیتال رخ دهد، هیچ کسی نمی‌تواند پاسخ‌ مناسبی برای دلیل این اتفاق ارائه کند. زیرا تحت کنترل و اعمال‌نفوذ هیچ دولتی نیست.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

ثبت نام بورس ارز دیجیتال
ثبت نام در صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال فرآیند پیچیده‌ای نیست و شباهت زیادی با فعالیت و ثبت‌نام در کارگزاری‌های بورسی دارد.

بورس یا ارز دیجیتال؛ استراتژی‌های ورود

استراتژی‌های ورود به ارزهای دیجیتال و بازار سهام دارای شباهت‌ها و همچنین تفاوت‌های عمده هستند.

متخصصان سرمایه‌گذاری که نقاط قوت و ضعف هر یک را می‌شناسند می‌توانند به دلایل مختلف از آنها در یک سبد سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

سرمایه‌گذاری در بورس، باثبات‌تر است. در واقع این بازار سال‌های سال است که در ایران رواج دارد و یکی از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای کسب ثروت و دارایی بیشتر افراد و سازمان‌‌ها در ایران به‌شمار می‌رود.

 کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری پرریسک‌تری است. بازار آن به‌گونه‌ای است که می‌توان سود‌های کلان و قابل‌توجهی از آن به دست آورد، اما به همان تناسب هم ریسک بیشتری دارد.  

بورس یا ارز دیجیتال؛ آینده سرمایه‌گذاری

اکنون و در این برهه از تاریخ اقتصادی ایران، جایی رسیده‌ایم که سرمایه‌گذاری یک پیشنهاد یا توصیه نیست. بلکه اقدامی عقلانی است که باید هر چه سریع‌تر به فکر آن باشید.

در نهایت توصیه ما این است که بین سرمایه‌گذاری‌های مطمئن‌تر و سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک بیشتری دارند، تعادل ایجاد کنید. از این‌رو بازار بورس یا ارز دیجیتال هر دو برای ورود مناسب هستند، البته به این شرط که با مقدمات ورود به آن‌ها آشنایی داشته باشید و هر دو بازار را تا حد زیادی بشناسید. 

بیشتر بخوانید: اهمیت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری؛ نحوه متنوع سازی پرتفوی

در واقع اگر بین هر دو بازار بورس و ارز دیجیتال مردد بودید و نمی‌توانستید انتخاب مناسبی داشته باشید، در صورت تامین مالی، می‌توانید وارد هر دو بازار شوید.

سرمایه‌گذاران مجبور نیستند بین ارزهای دیجیتال در مقابل سهام تصمیم بگیرند و می‌توانند هر دو این بازارها را دنبال کنند. تا زمانی که میزان ریسک یک سبد سرمایه‌گذاری قابل‌کنترل و پیگیری باشد، سرمایه‌گذاری در هر دو این بازارها پیشنهاد بسیار خوبی است. 

اگر به دنبال یک حرفه یا حتی سرگرمی در سرمایه‌گذاری هستید، یادگیری بیشتر در مورد این بازارها و اطلاعات مربوط به آنها می‌تواند اولین گام برای به‌دست‌آوردن دانش قوی باشد. دانشی که متشکل از تکنیک‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت پورتفولیو است.

بورس یا ارز دیجیتال؟ هر دو!

در این مطلب از بورسینس درباره بورس و ارز دیجیتال صحبت کردیم. هر دو این بازارها را به طور جداگانه بررسی کردیم و ویژگی‌ها و مزایا و معایبش را گفتیم.

درواقع نمی‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در بورس بهتر است یا اینکه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال آینده‌دارتر به نظر می‌رسد. تنها راهی که کمک می‌کند از این دوراهی عبور کنید این است که به استراتژی معاملاتی و میزان سرمایه‌تان نگاه کنید.

اگر استراتژی و قدرت پذیرش ریسک شما به‌اندازه‌ای است که بتوانید وارد بازار پرریسکی مثل کریپتو شوید، احتمالا آینده خوبی در انتظارتان باشد، اما اگر ترجیح می‌دهید آهسته و پیوسته‌تر قدم‌های سرمایه‌گذاری‌تان را بردارید، بازار بورس ایران یکی از بهترین پیشنهاد‌هاست؛ البته به شرطی که سراغ سهام بنیادی و گزینه‌های ارزشمند و آینده‌دارتر بروید!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مقایسه بازارهای مالی (بهترین سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx