بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 چیست؟

بهترین سرمایه گذاری در سال 1402

با فرا رسیدن سال جدید، بسیاری از افراد به دنبال یافتن بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 هستند تا بتوانند ثروت و دارایی خود را افزایش دهند.

فرصت‌های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارند که می‌توان با توجه به عوامل گوناگون، بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کرد.

بازار بورس، مسکن و املاک، طلا و سکه، ارز دیجیتال، خودرو، ارز و سپرده بانکی، مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور ما محسوب می‌شوند.

عناوین مطلب:

در ادامه این مطلب به بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 می‌پردازیم و فرصت‌های مختلف را برای سرمایه گذاری بررسی می‌کنیم.

نکات کلیدی

  • در سال 1401، بازارهای ارز، مسکن، طلا، سکه و خودرو، رشد قابل توجهی داشتند.
  • بورس مدت قابل توجهی دچار رکود و عقب‌ماندگی نسبت به سایر بازارها بوده است و با توجه به شروع رشد این بازار در اواخر 1401، به نظر می‌رسد که در سال 1402، این بازار می‌تواند عقب‌افتادگی خود را جبران کند.
  • اگر بازار بورس رشد یک ماهه آخر سال 1401 را در سال جدید ادامه دهد، می‌تواند بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 باشد؛ با این حال لازم است که سرمایه‌گذاران بسیار محتاط باشند و اصول سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک را رعایت کنند.

وضعیت بازارها در سال 1401

کشور ما ایران، مدت‌هاست که با تورم بالا و مزمن درگیر است.

همچنین بخوانید: فرمول نرخ تورم

در چنین شرایطی، افراد مختلف در تلاش‌اند که ضمن حفظ سرمایه خود، بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنند تا بتوانند در صورت امکان، حتی از تورم جلو بزنند و دارایی خود را چند برابر کنند.

در سال جدید هم افراد به دنبال یافتن بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 خواهند بود.

مشخص است که چنین هدفی، باید با در نظر گرفتن عوامل شخصی مختلفی مانند میزان ریسک‌پذیری، افق سرمایه‌گذاری، میزان دانش، زمان قابل تخصیص و مسائل دیگر دنبال شود.

با این حال، به دلیل نااطمینانی قابل توجه موجود در بازارهای ایران و ریسک چشمگیر شرکت در تمامی این بازارها، از در نظر گرفتن این عوامل در این مطلب چشم‌پوشی می‌کنیم و بیش از همه، به رشد و بازدهی بازارهای مختلف می‌پردازیم.

در سال اخیر، نااطمینانی گسترده‌ای بر بازارهای مختلف حاکم بود که علت آن، بیش از همه، پیش‌آمدهای مختلف سیاسی و تصمیمات اقتصادی دولت بودند.

با رشد چشمگیر نقدینگی و تورم افسارگسیخته، مردم برای حفظ سرمایه خود به بازارهای مختلف هجوم بردند تا پول خود را به دارایی‌های مطمئن‌تری تبدیل کنند و از گزند تورم در امان باشند.

چنین اتفاقی، باعث رشد قابل توجهی در این بازارها شد و بسته به میزان تقاضا و دخالت‌های دولت در کنترل قیمت در این بازارها، بعضی کمتر و برخی بیشتر رشد کردند.

در این مطلب بازدهی یک سال اخیر این بازارها را تا زمان نگارش و انتشار این مطلب (24 اسفندماه 1401) بررسی می‌کنیم و به عملکرد هر یک در این مدت می‌پردازیم.

ارز

بازار ارز از مهم‌ترین بازارهایی است که مردم در زمان نااطمینانی و برای حفظ سرمایه خود در برابر کاهش ارزش به دلیل تورم، به سوی آن هجوم می‌برند.

در سال گذشته عوامل مختلفی روی وضعیت بازار ارز اثر گذاشت و تلاطم این بازار را به میزان زیادی افزایش داد. از جمله نااطمینانی‌هایی که باعث نوسانات گسترده در بازار ارز شد، مسئله احیای توافق برجام بود.

یک سال پیش در چنین روزی، دلار با قیمت 263,620 ریال معامله می‌شد اما حالا به قیمت 460,460 ریال رسیده است که رشد حدوداً 74 درصدی را در این بازه نشان می‌دهد.

البته تنها در چند هفته پیش از این، قیمت این ارز تا نزدیک به 60 هزار تومان هم رسید اما با رسیدن اخباری از مذاکرات ایران با عربستان و پیشرفت در سایر مذاکرات منطقه‌ای، این روند دچار کاهش و اصلاح شد و به نزدیک 40 هزار تومان برگشت.

با این حال، با انتشار اخبار نه چندان مثبت درباره مذاکرات برجام، این روند تعدیل شد و به رقم فعلی رسید.

عوامل دیگری از جمله سیاست‌های ارزی دولت و فروش نفت در بازارهای جهانی، نرخ برابری ریال در برابر دلار را دستخوش تغییرات زیادی می‌کنند.

همچنین بخوانید: انواع اسکناس دلار موجود در ایران

در تصویر زیر، نمودار تغییرات قیمت ارز دلار را در سال 1401 مشاهده می‌کنید:

نمودار تغییرات قیمت دلار در سال 1401
تصویر این نمودار برگرفته از سایت tgju.org است.

در تصویر زیر، نمودار تغییرات قیمت ارز دلار را در 5 سال اخیر مشاهده می‌کنید:

dollar1 min

مسکن

بازار مسکن یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های امن افراد در ایران به شمار می‌رود. بنابراین قطعاً بسیاری از افراد برای انتخاب بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 به گزینه مسکن فکر می‌کنند.

طبق آخرین اطلاعات منتشرشده توسط مرکز آمار در دی ماه 1401، نرخ تورم سالانه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران برابر با 40.6 درصد بوده است.

این عدد، میزان تغییرات شاخص متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران را در بازه یک ساله منتهی به ماه جاری در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

تورم سالانه مسکن

بسیاری از فروشندگان در پایان سال 1401 در فروش مسکن خود دست نگه داشته‌اند؛ زیرا انتظار رشد 20 تا 30 درصدی را در سال جدید دارند.

به نظر می‌رسد اگر اخبار چندان مثبتی از مذاکرات برجام به گوش نرسد، روند رشد قیمت مسکن در سال جدید حفظ شود.

همچنین بخوانید: خرید زمین بهتر است یا آپارتمان

طلا و سکه

طلای آب‌شده در یک سال منتهی به 25 اسفند 1401، حدود 90 درصد رشد را تجربه کرده است.

قیمت طلا هم مانند دلار از اخبار مثبت مذاکرات تاثیر پذیرفت و در حالی که در اوایل اسفندماه در اوج قیمت خود به سر می‌برد، تا اواسط ماه افت قابل توجهی را تجربه کرد و سپس دوباره به رشد خود ادامه داد.

در تصویر زیر، نمودار تغییرات قیمت طلای آب‌شده نقدی را در بازه یک ساله منتهی به 25 اسفند 1401 می‌بینید:

نمودار تغییرات قیمت طلای آب‌شده نقدی در سال 1401
تصویر این نمودار برگرفته از سایت tgju.org است.

نمودار تغییرات قیمت سکه امامی در سال اخیر، رشد 132 درصدی را نشان می‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید تغییرات قیمت سکه امامی در یک سال گذشته را مشاهده کنید:

نمودار تغییرات قیمت سکه در سال 1401
تصویر این نمودار برگرفته از سایت tgju.org است.

سکه بهار آزادی هم رشد 120 درصدی را در این بازه تجربه کرده است.

با این حال، سکه در حال حاضر دارای حباب قابل توجهی است که خرید آن را به گزینه‌ای ریسکی تبدیل می‌کند.

با توجه به محدودیت بودجه افراد برای خرید سکه، تقاضا برای خرید سکه گرمی و ربع سکه بیشتر از انواع دیگر سکه مانند سکه امامی و بهار آزادی است و به همین علت، حباب بیشتری در آن‌ها شکل گرفته است.

حباب سکه‌های امامی و بهار آزادی در مدت اخیر تا حد قابل توجهی از بین رفته است اما حباب سکه‌های با وزن کمتر، همچنان تا حد زیادی پابرجاست.

همچنین بخوانید: صندوق طلا بهتر است یا سکه

خودرو

بازار خودرو هم در سال گذشته رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

بررسی داده‌های قیمت از دی ماه 1400 تا دی ماه 1401 نشان می‌دهد که قیمت خودرو به طور میانگین، 60 درصد و در بعضی خودروها تا 90 درصد افزایش داشته است.

با توجه به قیمت‌گذاری دستوری خودرو، قیمت کارخانه این خودروها با قیمت آن‌ها در بازار آزاد تفاوت زیادی دارد.

تفاوت قیمت دستوری کارخانه با بازار آزاد در خودروهای ارزان‌قیمت، میان‌رده و گران‌قیمت تفاوت چشمگیری دارد و از حدود 50 تا بیش از 400 میلیون تومان اختلاف بین این قیمت‌ها مشاهده شده است.

از عواملی که به طور خاص روی بازار خودرو اثرگذار است، اخبار و تصمیمات مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا و واردات خودرو است که می‌تواند قیمت‌ها را در بازار خودرو دستخوش تغییرات زیادی کند.

بورس

در ادامه بررسی بهترین سرمایه گذاری در سال 1402، به گزینه بورس می‌رسیم. به تصویر زیر توجه کنید:

نمودار تغییرات شاخص کل بورس

این تصویر، نمودار تغییرات شاخص کل بورس از آخر اسفند سال 99 تا آخر اسفندماه سال 1401 را نشان می‌دهد.

همانطور که در تصویر می‌بینید، شاخص کل بورس از اسفند سال 99 تا اسفند 1400 تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

از آخر اسفند 1400 تا آخر بهمن 1401 هم رشد چندانی در این بازار دیده نمی‌شود. در این بازه، شاخص بورس تنها 12 درصد رشد را تجربه کرده است.

اما همانطور که در قسمت پایانی نمودار می‌بینید، از آغاز اسفند این بازار شروع به رشد کرده است و تنها با اضافه کردن ماه اسفند به بازه تغییرات یک ساله، میزان رشد بازار بورس به 36 درصد می‌رسد.

یعنی قسمت قابل توجهی از رشد دو سال اخیر بازار بورس، تنها در اسفندماه سال 1401 اتفاق افتاده است.

نمودار زیر شاخص بورس را از سال 98 تا تیر 1402 نشان می‌دهد:

shakhes b min

همانطور که مشاهده می‌کنید بازار بورس در بازه حدوداً دوساله، رشد چندانی نکرده و در جای خود باقی مانده بود. در همین مدت، بازارهای دیگر رشد قابل توجهی را تجربه کرده بودند.

در چرخه‌های رشد و نزول قبلی هم دیده شده بود که بازار بورس، دیرتر از سایر بازارها رشد می‌کند و معمولاً پس از سایر بازارها نقدینگی وارد آن می‌شود.

با این حال، این بازار در بلندمدت بیش از همه بازارهای دیگر بازدهی داشته است و تجربه نشان می‌دهد که پس از طی دوره رکود و ثبات خود، می‌تواند عقب‌افتادگی خود را از سایر بازارها جبران کرده و حتی از آن‌ها جلو بزند.

برای مثال، در تصویر زیر می‌توانید نمودار مقایسه میزان بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران را در یک بازه ده ساله، از سال 88 تا 98 مشاهده کنید:

بازدهی بازارهای مختلف در ده سال اخیر
تصویر این نمودار برگرفته از سایت tejaratnews.com است.

همانطور که می‌بینید، بازدهی بازار بورس، با اختلاف چشمگیری از سایر بازارها بیشتر بوده است.

بازار بورس به دلیل امکان کسب سود از دو محل دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، در بلندمدت نسبت به بسیاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری برتری دارد.

حال همانطور که دیدیم، این بازار نزدیک به دو سال رکود را پشت‌سر گذاشته است. متوسط قیمت‌های سهام در این مدت، برخلاف رشد چشمگیر سایر بازارها، افزایش قابل اعتنایی نداشته است.

بنابراین بورس در این مدت از سایر بازارها عقب افتاده است و سهام شرکت‌ها با قیمت‌های ارزانی معامله می‌شوند. با این حال به نظر می‌رسد که بازار بورس در سال 1402 بتواند این عقب‌افتادگی را جبران کند.

حتی اگر گامی در جهت احیای توافق برجام برداشته شود، به نظر می‌رسد که افت بازار بورس کمتر از سایر بازارها باشد و از این جهت هم ریسک سرمایه‌گذاری در آن، کمتر از سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند بازار ارز، طلا و سکه باشد.

چند روز پیش رئیس سازمان بورس اعلام کرد که در صورت مهیا بودن شرایط مناسب، این احتمال وجود دارد که دامنه نوسان به مثبت و منفی 10 درصد افزایش داده شود.

همچنین گفته شد که در سال 1402، یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بورس، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دوطرفه کردن بازار است. چنین اقداماتی می‌تواند تاثیرات مثبت به‌سزایی روی این بازار داشته باشد.

با توجه به تمامی مسائل گفته‌شده، بازار بورس در مقایسه با سایر بازارها می‌تواند انتخابی پرسود باشد و در سال 1402 رشد قابل توجهی را تجربه کند.

با این حال، باید ریسک‌های فعالیت در این بازار را هم در نظر گرفت و با دانش و اطلاعات کافی به آن وارد شد.

با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌توانید روندها را دنبال کنید و در موقعیت مناسب، اقدام به خرید سهام شرکت مورد نظر کنید.

با تحلیل صورت‌های مالی و استفاده از ابزارهای تحلیل بنیادی می‌توانید شرکت‌هایی را پیدا کنید که پتانسیل رشد بالایی دارند یا زیر قیمت واقعی‌شان معامله می‌شوند.

از طریق تابلو خوانی می‌توانید ورود و خروج سرمایه به بازار بورس را دنبال کنید و زمانی که از رشد این بازار مطمئن شدید، وارد معاملات شوید یا به حجم خرید خود اضافه کنید.

با استفاده از تحلیل سنتیمنتال می‌توانید احساسات فعالان بازار بورس را تحلیل و شناسایی کنید و در زمانی که احساس کردید معامله‌گران به رشد بازار بورس خوش‌بین هستند، با اطمینان بیشتری به معاملات خود ادامه دهید و در زمان مناسب اقدام به فروش سهام خود کنید.

بنابراین با وجود شواهد مثبتی که برای رشد بورس و جبران عقب‌ماندگی این بازار در سال 1402 وجود دارد، همچنان لازم است که محتاط باشید و اصول معامله‌گری و سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را رعایت کنید.

به این ترتیب می‌توانید سرمایه خود را به‌خوبی حفظ کنید و اگر فرصت خوبی برای کسب سود و رشد سرمایه خود یافتید، از آن حداکثر بهره را ببرید.

بهترین سرمایه گذاری در سال 1402

کارشناسان معتقدند سال 1402 سال بورس است، زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازارهای موازی دیگر مثل سکه و طلا اشباع شده است.

بازار دلار نیز فعلا در وضعیت ثابتی قرار دارد و دلیل آن بهبود روابط بین المللی کشور و سرکوب تقاضا و عرضه از سمت بانک مرکزی است که همین مساله دید مثبتی به سرمایه گذاران نمی‌دهد.

با ثابت ماندن قیمت دلار در کانال 40 الی 50 هزار تومان، بازار طلا و سکه هم منجمد شده و از رونق افتاده است.

ناامیدی سرمایه گذاران نسبت به بازارهای موازی باعث شده نقدینگی به سمت بازارهای دیگر مثل بورس برود.

بررسی تحولات بازار سهام تا پایان فروردین ماه نشان می‌دهد که این بازار شاهد معاملات خرد بالای 10 هزار میلیارد بوده و تراز ورود و خروج پول حقیقی در این ماه عموما مثبت گزارش شده است.

بر این اساس می‌توان گفت تا پایان فروردین سال 1402، بازار بورس بازدهی بیشتری نسبت به رقبا داشته و توانسته است سود بالاتری به سرمایه گذاران خود بدهد.

در نمودار زیر، وضعیت بازارهای موازی تا از ابتدای سال تا پایان فروردین 1402 نشان داده شده است:

بازارهای موازی در 1402

همانطور که می‌بینید تنها در همین یک ماه، رشد بورس بیش از 7 برابر سکه و بیش از 44 برابر رشد طلای 18 عیار بوده است.

با این حال تنها روند روبه‌رشد یک ماهه نمی‌تواند تضمینی برای بازدهی یک بازار باشد، اما با مواردی که در بالاتر گفته شد و چشم‌اندازی که پیش روی بازار بورس است، می‌توان با خاطرجمعی بیشتری در این بازار سرمایه گذاری کرد.

تنها یک گام با سرمایه گذاری در بورس فاصله دارید!

در نهایت باید گفت که این مقاله صرفا جمع‌بندی دیتاها و سناریوهای مختلف برای بازارها بوده و هرگز پیشنهادی مبنی بر سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در بازار خاصی نیست.

سوالات متداول

در سال 1401 کدام بازار بیشترین و کدام کمترین رشد را داشته است؟

در سال 1401، بازار سکه (امامی) با 132 درصد رشد، بیشترین بازدهی و بازار بورس با 36 درصد رشد، کمترین بازدهی را داشته است.

طی 10 سال اخیر بیشترین رشد متعلق به کدام بازار بوده است؟

بازار بورس معمولاً در بلندمدت از سایر بازارها بازدهی بیشتری دارد و در بازه 10 سال اخیر هم رشد این بازار با اختلاف قابل توجهی، بیشتر از سایر بازارها بوده است.

بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 چیست؟

اگر بازار بورس بتواند رشد یک ماهه آخر سال 1401 خود را در سال جدید ادامه دهد، می‌تواند بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 محسوب شود. این بازار مدت قابل توجهی دچار رکود بوده است، پتانسیل رشد زیادی در آن وجود دارد و می‌تواند عقب‌ماندگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کند.

سخن آخر

مهم‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در ایران، بازارهای بورس، ارز، مسکن، خودرو، طلا و سکه هستند و افراد مختلف برای حفظ سرمایه و افزایش ثروت خود، دارایی خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با توجه به تورم چشمگیری که در اقتصاد مشاهده می‌شود، افراد به دنبال بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 هستند.

تقریباً همه بازارها، به‌خصوص بازار طلا، ارز و سکه، در سال 1401 رشد قابل توجهی را تجربه کردند و بازدهی بالایی داشتند.

با این حال، بازار بورس در بازه تقریباً دو ساله، رشد چندانی را تجربه نکرده بود و به نظر می‌رسد که در یک ماهه آخر سال 1401 رشد خود را آغاز کرده است.

این بازار پتانسیل قابل توجهی برای رشد دارد و می‌تواند عقب‌افتادگی خود را نسبت به سایر بازارها جبران کند. اگر رشد این بازار در سال جدید ادامه یابد، بازار بورس می‌تواند به بهترین سرمایه گذاری در سال 1402 تبدیل شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

مقایسه بازارهای مالی (بهترین سرمایه گذاری)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx