داستان وال مارت (Walmart)؛ بزرگترین خرده فروشی جهان

فروشگاه وال مارت

به جرئت می‌توان گفت وال مارت (Walmart) یکی از شناخته شده‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی است.

شرکت والمارت با داشتن 11 هزار شعبه در 28 کشور توسعه یافته به یکی از مهم‌ترین مقاصد خریداران برای تهیه لوازم مورد نیاز تبدیل شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با شرکت وال مارت آشنا شویم، فراز و نشیب‌های مسیر موفقیت آن را مرور کنیم و بدانیم که دلیل اصلی موفقیت این شرکت چیست؟

داستان شرکت وال مارت

داستان شکل‌گیری برند از آنجا شروع می‌شود که در سال 1945 مؤسس آن، آقای سم والتون (Sam Walton) که یکی از کارمندان و تاجران شرکت J. C. PPenney بود از برادران Butler یکی از شعبه‌های فروشگاه Ben Franklin را اجاره می‌کند تا بتواند محصولات خود را با سود کم‌تر و به صورت همواره تخفیف به فروش برساند.

عناوین مطلب:

در اوایل تأسیس این مغازه نوپا، آقای والتون دچار زیان شد چرا که علاوه بر بالا بودن مبلغ اجاره مغازه، آقای والتون بایستی با قیمت بالای موارد اولیه نیز دست و پنجه نرم می‌کرد و توزیع کننده‌های عمده حاضر نبودند محصولات خود را با قیمت پایینی در اختیار فروشندگان خرد قرار دهند.

با این ‌حال او توانست با تأمین‌کنندگانی آشنا شود که محصولاتشان را با قیمت پایین‌تری ارائه می‌دادند. در نهایت توانست با پایین آوردن سود حاصل از فروش، نرخ فروش را به میزان 45 درصد بالا ببرد‌.

این روند در طی پنج سال نیز ادامه یافت. پس از پنج سال که قرارداد اجاره فروشگاه پایان یافت او نتوانست با مالکان برای تمدید آن به توافق برسد. در نتیجه مغازه  Walton’s Five and Dime را راه‌اندازی کرد. در حال حاضر این مغازه به عنوان یک موزه برای بازدید عموم استفاده می‌شود تا بازدید کنندگان بدانند که شرکت وال مارت از کجا شروع به کار کرده است.

بالاخره در سال 1962 والتون موفق شد اولین فروشگاه تخفیف‌دار خود را در شهر راجرز ایالت آرکانزاس ایالات متحده آمریکا تأسیس نماید. در اقداماتی فوق‌العاده جسورانه، در پنج سال اول کارش توانست شعبه‌هایش را به 24 عدد برساند.

در ویدیو زیر توضیحات بیشتری در مورد والمارت ارائه شده است:

اولین دفتر رسمی وال مارت به ثبت رسید!

در سال 1968 این شرکت فعالیت خود را در ایالت اوکلاهاما نیز گسترش داد. در سال 1969 شرکت وال مارت به صورت رسمی ثبت شد و یک سال پس از آن، آقای واتسون اولین دفتر رسمی شرکت والمارت را در شهر راجرز تأسیس کرد.

در هنگام راه‌اندازی اولین دفتر، شرکت وال مارت 1500 کارمند داشت که در 38 شعبه آن در ایالات متحده مشغول به کار بودند. اوج شکوفایی والمارت در دهه 80 میلادی اتفاق افتاد به نحوی که در زمان جشن گرفتن 25 سالگی شرکت وال مارت در سال 1978، این شرکت از زمان تأسیس چیزی حدود 16 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده بود که در آن زمان و حتی برای دنیای امروز نیز رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

والمارت موفق شد شبکه ماهواره‌ای خود را در سال 1987 میلادی به اتمام برساند. برای راه‌اندازی این شبکه 24 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند. این شبکه مجهز به ارتباط ویدیویی یک‌طرفه با تمام واحدهای عملیاتی است که می‌تواند صدا و داده‌ها را به‌خوبی انتقال دهد. این شبکه در زمان خودش بزرگ‌ترین شبکه ماهواره شخصی بود که به منظور نظارت بر مقدار موجودی و فروش تمام فروشگاه‌ها در تمام سطح دنیا به کار برده می‌شد.

والتون یک سال بعد یعنی 1988، دیوید گلس را به عنوان مدیرعامل شرکت معرفی کرد و خودش به‌عنوان هیئت‌ مدیره به فعالیت ادامه داد. رشد سریع و چشمگیر این شرکت شهرهای زیادی را با نگرانی روبه‌رو ساخت و به منظور بررسی تأثیر این مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر کسب و کار‌ها و فروشگاه‌های محلی، مطالعات و پژوهش‌های بسیاری انجام گرفت.

کنث استون که استاد اقتصاد در دانشگاه آیووا بود با تحقیقاتی در این زمینه متوجه شد که پس از افتتاح شعب گسترده فروشگاه والمارت، بیش از نیمی از شهرهای کوچک، کسب‌وکارهای محلی خود را از دست می‌دهند.

آقای کنث استون در تحقیقات دیگری به نتایج جالب‌توجهی دست یافت که نشان می‌داد تأسیس شعب وال مارت می‌تواند فوایدی هم داشته باشد. در این بررسی دریافت که برخی از مزایای افتتاح شعبه فروشگاه والمارت، می‌تواند به این صورت باشد که مراکز خرید جدیدی راه‌اندازی می‌شود و همچنین خط راه‌آهن توسعه می‌یابد و تغییرات مثبتی در بازار خرده‌فروشی ایجاد می‌شود.

نتایج تحقیقات دانشگاه می ‌سی سی پی نیز نشان داد که افتتاح شعبه‌های والمارت می‌تواند اثرات مثبت و منفی در فروشگاه‌های محلی و به طور کلی روی جامعه داشته باشد که در ادامه به بعضی از این اثرات اشاره می‌کنیم:

فروشگاه های وال مارت

کمک به طوفان‌زدگان

در سال 2005 که طوفان کاترینا رخ داد یکی از اقدامات مؤثر شرکت وال مارت در این حادثه، کمک‌رسانی به طوفان‌زدگان از طریق شبکه ماهواره‌ای بود. در این حادثه شرکت والمارت وعده‌هایی نظیر 1500 میلیون قطعه کالای مختلف، ایجاد اشتغال از طریق استخدام کارکنان و 100 هزار وعده غذایی را به طوفان‌زدگان داد.

مطالعات استوین هورویتز نیز نشان داد که شرکت وال مارت از دانش محلی خود در زمینه زیرساخت‌ها، زنجیره تأمین‌کنندگان، مشاوران و منابع دیگری استفاده کرد تا بتواند کمک‌های خود را قبل از آژانس بحران فدرال به دست آوارگان طوفان‌زده برساند و به لطف زیرساخت‌های بسیاری خوبی که داشت توانست به قسمت زیادی از افراد طوفان زده خدمت رسانی بکند.

این عمل شرکت والمارت مورد تقدیر مردم و دولت قرار گرفت. در این میان انتقاداتی نیز صورت گرفت که در حال حاضر نیز تأثیر آن بر روابط کارگری باقی است.

ابتکارات شرکت وال مارت

این اقدامات سه ساله موجب کاهش 25 درصد زباله‌های جامد دفع شده، 30 درصد از انرژی مصرفی فروشگاه‌ها و 25 درصد گازهای گلخانه‌ای شد.

شرکت وال مارت در سال 2005 اقدامات زیست ‌محیطی بسیاری به‌ منظور افزایش بهره‌وری انرژی انجام داد که هدف این کار سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در هر سال بود. با این اقدام بهره‌وری انرژی کامیون‌های والمارت افزایش یافت.

لی اسکات مدیر عامل شرکت، هدف فروشگاه والمارت را سازگاری بیشتر با محیط ‌زیست عنوان کرد. این شرکت هدفش رساندن زباله‌های تولیدی به صفر و همچنین استفاده از انرژی تجدید پذیر بود.

هیئت مدیره شرکت والمارت به‌ منظور عملی کردن وعده‌های خود، سه فروشگاه با پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی، باغ‌های بدون نیاز به آبیاری، یخچال‌های آب سردکن و دیگ‌های بخار سوخت زیستی راه‌اندازی کردند.

با وجود این که شرکت والمارت با انتقادات زیست‌محیطی مواجه شد توانست چند قدمی پیشرفت کند. همین پیشرفت باعث شد این شرکت به بزرگ‌ترین خریدار پنبه جهان و بزرگ‌ترین فروشنده شیر طبیعی تبدیل شود.

از طرفی نیز والمارت در کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های بسته‌بندی بسیار موفق عمل کرد. امروزه وال مارت شرکت برق خود را در تگزاس تأسیس کرده است و هدفش استفاده از برق ارزان در فروشگاه‌هایش است و انتظار دارند با داشتن شرکت تولید برق مختص به خود، ۱۵ میلیارد دلار از هزینه‌های سالیانه خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: مدیریت هزینه در کسب و کار

زندگی شخصی سم والتون

ساموئل مور والتون متولد 29 مارس 1918 در شهر کینگزفیشر ایالت اوکلاهاما است. پدر و مادرش از طریق کشاورزی قادر نبودند هزینه‌های مایحتاج زندگی را بپردازند، در نتیجه به ایالت میسوری رفتند.

والتون از سن پایین کار می‌کرد. کار او دوشیدن شیر گاوها و ریختن در بطری‌ها سپس تحویل به مشتریان بود. در دوره دبیرستان به کار فروش اشتراک مجله و تحویل روزنامه پرداخت.

پس از دوره دبیرستان برای حمایت از خانواده‌اش در دانشگاه افسری میسوری تحصیلاتش را ادامه داد. در دوران دانشجویی از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده می‌کرد. در نهایت با کسب مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

در سال 1943 با هلن رابسون ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد. او سه روز بعد از فارغ‌التحصیلی در شرکت J. C. Penney به کارآموزی مشغول شد و 18 ماه در این شرکت با حقوق ماهانه 75 دلار کار کرد.

در سال 1942 در جنگ جهانی دوم به‌عنوان ناظر امنیتی اردوگاه‌های زندان نظامی و کارخانه‌های هواپیمایی فعالیت داشت. در سن 26 سالگی بعد از ترک ارتش توانست اولین فروشگاه خود را تأسیس کند.

او مبلغ 20 هزار دلار از پدر همسر خود قرض کرده و با 5 هزار دلار پس‌انداز خود یکی از شعبه‌های فرنچایز فروشگاه Ben Franklin را اجاره می‌کند.

علت موفقیت او جدید بودن شیوه کاری در بسیاری از زمینه‌ها بود. به عنوان مثال یکی از شیوه‌های او پر کردن قفسه‌های مغازه با محصولات متنوع بود تا مشتریان مختلف تا حد امکان دست خالی از فروشگاه بیرون نروند.

والتون بعد از این که فروش خود را در شعبه جدیدش به‌اندازه قابل توجهی رساند، قرارداد اجاره‌اش به اتمام رسید ولی مالکان حاضر به بستن قرارداد جدید نشدند.

برای خرید فروشگاه جدید با همسر و پدر همسرش وارد مذاکره شدند. او 6 بار از فروشنده فروشگاه بنتون ویل جواب منفی شنید و از خریدن آن منصرف شد؛ اما پدر همسرش بدون اینکه والتون آگاه شود با پرداخت 20 هزار دلار وارد مذاکره شد و قرارداد جدیدی بست. 

در سال 1950 این فروشگاه با نام Walton’s Five and Dime فعالیتش را شروع کرد. در صورتی که درآمد فروشگاه 72 هزار دلار در سال بود ولی با مدیریت والتون این مقدار به 175 هزار دلار رسید.

اولین فروشگاه تخفیف‌دار والمارت در سال 1962 راه‌اندازی شد. والتون به منظور تأمین محصولات فروشگاه خود با قیمت کم‌تر تلاش زیادی برای بازاریابی محصولات آمریکایی انجام داد تا بتواند از این طریق تولیدکنندگان آمریکایی پیدا کند که محصولات خود را با قیمت نازل‌تری به فروش می‌رسانند.

سرانجام والتون در سال 1992 با ابتلا به سرطان خون از دنیا رفت و مالکیت فروشگاه به فرزندان و همسرش تعلق گرفت.

برادران والتون با نام‌های جان والتون و راب والتون، پس از مرگ پدرشان نقش مؤثری در مدیریت شرکت داشتند و تا سال 2005 جزو 5 خانواده ثروتمند آمریکا تلقی می‌شدند. آن‌ها همیشه قسمتی از درآمد خود را صرف امور خیریه می‌کردند.

راز موفقیت وال مارت چیست؟

هر فرد موفقی برای خود قوانین و اصولی دارد که با پایبند بودن به آن‌ها می‌تواند در مسیر موفقیت قدم بردارد.

والتون یکی از مهم‌ترین افراد موفق در دنیا است که توانسته از سرمایه‌ای اندک به بهترین شرکت دنیا از نظر کسب درآمد تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: 11 راز موفقیت در کار و زندگی

از جمله مهم‌ترین قوانینی که توانست شرکت والتون را به جایگاه امروزی آن برساند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. پایبندی به کسب‌وکار

به کار خود بیش از فرد دیگری ایمان داشته باشید. اگر به کار خود علاقه‌مند باشید همین باعث می‌شود که با انگیزه بیشتری برای هدف و موفقیت در کار تلاش کنید.

عاشق کسب‌وکار خود بودن محرکه‌ای است که شما را اول صبح برای رفتن به سر کار از خواب بیدار می‌کند البته اگر شب گذشته توانسته باشید از شدت هیجان و اشتیاق خوابیده باشید!

2. تقسیم سود بین همه همکاران

برای این‌که همکاران شما رفتاری مانند شرکای تجاری داشته باشند، کافی است شما با آن‌ها رفتاری این چنینی داشته باشید تا بازتاب رفتارتان را مشاهده نمایید.

این عمل باعث می‌شود تا در رسیدن به بزرگ‌ترین خواسته‌های خود موفق عمل کنید و همکاران و شرکای شما دقیقاً به همان اندازه که شما به فکر پیشرفت هستید به فکر توسعه روز افزون باشند.

3. انگیزه دادن به همکاران

بهتر است بدانید برای داشتن کسب‌وکار موفق، داشتن سرمایه زیاد و مالکیت منابع مختلف کافی نیست. با تنظیم کردن اهداف بزرگ، میان همکاران خود رقابتی سالم ایجاد نمایید. علاوه بر این تلاش کنید تا فردی خیلی قابل پیش‌بینی نباشید و به همکاران و کارکنان خود یادآوری کنید که چه کار وظیفه مهمی دارند.

4. برقراری رابطه خوب با همکاران

همکاران شما به هر میزانی که از موضوعات آگاهی بیشتری داشته باشند، به شرکت شما بهای بیشتری می‌دهند و شرایط را بهتر درک می‌کنند. به جای داشتن جایگاه رئیس، پیشنهاد می‌شود علاوه بر رعایت دستورات اداری، با کارکنان و همکاران خود همانند دوست رفتار کنید.

5. قدردانی از کارمندان

قدردانی صادقانه از همکاران با کلمات مناسب می‌تواند در روحیه آنان تأثیر زیادی داشته باشد؛ بنابراین برای قدردانی از زحمات همکارانتان کافی است در زمان مناسب از کلمات مناسب برای این عمل استفاده کنید.

6. جشن گرفتن برای کسب موفقیت‌ها

از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید و به خودتان خیلی سخت نگیرید. اگر توانسته‌اید با یک تلاش دست جمعی به موفقیت خوبی برسید، پس بهتر است این موفقیت را جشن بگیرید.

7. به حرف همه‌ی کارمندان گوش دهید

با کارمندان خود صحبت کنید و در موضوعات کاری از آن‌ها نظرخواهی کنید چراکه این کار موجب می‌شود تا ایده‌های جدیدی پیدا کنید که به ذهن شما خطور نکرده است.

8. برآورده ساختن انتظارات مشتری‌ها

هر آنچه را که مشتریان درخواست دارند و حتی بیشتر از درخواست‌های آن‌ها انجام دهید. بابت اشتباهات خود معذرت‌خواهی کنید و آن‌ها را بپذیرید.

9. مدیریت بهتر هزینه‌ها در مقایسه با رقبا

بهتر مدیریت کردن هزینه‌ها می‌تواند باعث سبقت گرفتن از رقیبانتان شود. از هزینه کردن نترسید اما تا می‌توانید برای هزینه‌های خود مدیرانه تصمیم بگیرید.

10. شنا کردن در خلاف جهت رودخانه

با نادیده گرفتن اصول متعارف در خلاف جهت رودخانه حرکت نمایید. اگر رقیبتان در حال حرکت از مسیر مخصوصی است سعی کنید خلاف جهت آن حرکت کنید.

البته این حرکت کردن در مسیر مخالف و استفاده از استراتژی‌های جدید نیازمند حساب و کتاب‌های مدبرانه است و با بی‌گدار به آب زدن بسیار متفاوت است.

نمایندگی وال مارت

شکست‌های فروشگاه وال مارت

برای پیدا کردن و دست یابی به فرمول بازاریابی و موفقیت در هر تجارتی، باید بهای آن را پرداخت کرد و شرکت والمارت همانند بسیاری از همکاران تجاری خود از این قاعده مستثنا نیست. والمارتی که امروزه می‌بینیم حاصل بارهای شکست و بازسازی است.

در ادامه به برخی از شکست‌های مطرح والمارت اشاره می‌کنیم:

شکست والمارت اکسپرس

شرکت وال مارت در سال 2011 پروژه‌ای با نام Walmart Express را عملی ساخت که شباهت کمی با طرح‌های قبلی والمارت داشت. مساحت شعبه‌های قدیمی والمارت به بیش از ۱۶ هزار مترمربع می‌رسید درحالی‌که شعبه‌های جدید والمارت اکسپرس مساحتی بین 1000 تا 1400 مترمربع را داشتند‌.

این شرکت با افتتاح این فروشگاه‌ها امیدوار بود که سود زیادی کسب کند اما با نادیده گرفتن 2 نکته، تمام 102 شعبه‌اش با شکست مواجه و تعطیل شدند.

56 درصد فروش شرکت‌های والمارت از راه مواد غذایی به دست می‌آمد. یکی از دلایل موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت در بیست سال اخیر را می‌توان در توسعه بخش محصولات غذایی عنوان کرد. به علت این‌که فروشگاه‌های اکسپرس مساحت کمی داشتند در رفع نیازهای غذایی مشتریان ناموفق عمل کرد.

یکی دیگر از اشتباهات این شرکت ارائه برندهای مختلف از یک محصول مشابه بود چراکه مشتریان از خرید خود احساس خوبی نداشتند.

اشتباه دیگر شرکت والمارت این بود که به جای این که این برند را در فضاهای شهری به منظور گسترش فروشگاه‌های خود در نظر بگیرد، شعبه‌هایش را در مناطق روستایی کوچکی افتتاح کرد.

هدف شرکت والمارت از این کار تبلیغات به‌منظور راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ‌تر بود تا مشتریان بعد از دیدن این فروشگاه‌ها، در روزهای تعطیل به شعبه‌های بزرگ‌تر برای خرید مراجعه کنند ولی این طرح با شکست مواجه شد.

شکست وال مارت در هند

کشور هند یکی از کشورهایی بود که علی رغم جمعیت زیاد شرکت والمارت در سرمایه گذاری روی آن دچار زیان شد. یکی از موانع بزرگ والمارت در هند این بود که باید سی درصد از محصولات خود را از کسب‌وکارهای متوسط و حتی کوچک تهیه می‌کردند.

دولت هند نیز شرکت والمارت را ناقض قوانین سرمایه‌گذاری خرده ‌فروشی خارجی می‌دانست و به همین علت این شرکت نتوانست به اهداف خود در هند دست یابد. هنوز هم والمارت امیدوار است این بازار بزرگ در هند را به دست بگیرد اما تا به امروز در این امر به موفقیت چندانی نرسیده است.

شکست والمارت در روسیه

این شرکت شش سال تلاش کرد که زنجیره محلی در روسیه پایه‌ریزی کند اما در نهایت مجبور به تعطیلی دفتر خود در مسکو شد.

شرایط سخت سرمایه‌گذاری در روسیه و فضای بسته این کشور به ویژه برای حضور شرکت‌های بزرگ آمریکایی، یکی از مهم‌ترین دلایل شکست والمارت در روسیه عنوان می‌شود.

شکست وال مارت در آلمان

جالب است بدانید که اروپا و آمریکا دارای فرهنگ‌های مشابهی هستند بنابراین بیشتر کارآفرینان آمریکایی ترجیح می‌دهند شعبه‌های خود را در کشورهای اروپایی راه‌اندازی کنند.

با این حال مردم کشور آلمان ثابت کردند که این موضوع همیشه درست نیست. یکی از دلایل اصلی بسته شدن شعب وال مارت در آلمان رفتار به خصوص کارکنان آموزش دیده آن بود.

فروشندگان و کارکنان شرکت والمارت آموزش دیده بودند که در مواجه شدن با مشتریان لبخند به لب داشته باشند که به نظر می‌رسد این امر برای خریداران آلمانی عجیب به نظر می‌رسید و به دلیل تناقض فرهنگی میان کارکنان و خریداران، این سو تفاهم ایجاد می‌شد که فروشندگان با لبخند زدن سعی دارند مفهوم دیگری به خریداران القا کنند؛ بنابراین مردم آلمان ترجیح می‌دادند از فروشگاه‌های دیگری خرید کنند.

آواز خواندن کارمندان در فروشگاه نیز علت دیگر ناموفق بودن شرکت والمارت بود. کارمندان این شرکت هنگام تعویض شیفت با آواز خواندن و حرکات کششی، شیفت خود را عوض می‌کردند. آن‌ها در حرکات هماهنگی سه بار واژه والمارت را تکرار می‌کردند که به نظر خریداران عجیب و غیرقابل تحمل بود.

چنین برخوردهایی که میان شعب مختلف والمارت در سرتاسر جهان انجام می‌شد برای آلمانی‌ها غیرقابل تحمل بود و باعث رانده شدن خریداران از فروشگاه می‌شد.

به همین سادگی و فقط به دلیل عدم تناسبات فرهنگی و آداب رسوم، والمارت در آلمان شکست خورد!

شکست والمارت در کره جنوبی

علت شکست والمارت در این کشور، تمرکز بر روی بازاریابی لوازم الکترونیکی بود در حالی که مردم ترجیح می‌دادند پول خود را بیشتر صرف خرید نوشیدنی و مواد غذایی کنند.

شکست‌های والمارت در ۴ کشور بزرگ نشان‌دهنده این است که برای گسترش یک کسب‌وکار موانع زیادی وجود دارد به‌طوری‌که قدرتمندترین خرده‌فروش هم قادر نیست آن‌ها را از میان بردارد.

وضعیت کنونی برند وال مارت

فعالیت شرکت والمارت با شعار فروش بیش‌تر و سود کم‌تر شروع شد. هدف آقای سم والتون از تأسیس شرکت والمارت عرضه محصولات با کم‌ترین قیمت بود چراکه می‌خواست مردم زندگی بهتری داشته باشند.

رشد این شرکت در حدی بود که امروزه بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان محسوب می‌شود. امروزه به طور میانگین 260 میلیون مشتری از فروشگاه‌های اینترنتی یا شعب مختلف والمارت بازدید و خرید می‌کنند.

در حال حاضر محصولاتی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند عبارت‌اند از:

  • لباس
  • جواهرات
  • لوازم الکترونیکی
  • اسباب‌بازی
  • فیلم و موسیقی
  • کفش
  • لوازم سلامتی و زیبایی
  • لوازم حیوانات خانگی
  • لوازم صنعتی
  • کالاهای ورزشی
  • مواد غذایی
  • و…

فروشگاه تأسیس شده در سال 1950 در حال حاضر به موزه تبدیل شده است. مردم در این موزه می‌توانند با تاریخچه این شرکت آشنا شوند و در زمان سفر نمایند و با لوازم شخصی و عکس‌های خانواده والتون بازدید کنند.

در حال حاضر 48 درصد سهام این شرکت در دست خانواده والتون است بنابراین مالکان اصلی شرکت شناخته می‌شوند. البته والمارت در سال 1972 وارد بوvس اوراق بهادار آمریکا شد و 52 درصد سهام آن توسط سرمایه گذاران بازار خریداری شده است.

این شرکت در کشورهای مختلف نام‌های متفاوتی دارد مثلاً در ژاپن با نام گروه سیو در انگلیس با نام آسدا فعالیت می‌کند. درآمد این شرکت به حدی بالا است که اگر والمارت یک کشور بود، بیست و هشتمین اقتصاد بزرگ دنیا نامیده می‌شد!

سوالات متداول

وال مارت چیست؟

شرکت والمارت بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای خرده فروشی سرتاسر این کره خاکی است که با شعب بسیاری گسترده‌ای که در سرتاسر دنیا دارد توانسته است علاوه بر اشتغال زایی، محصولات مختلف را با حداقل میزان سود در اختیار خریداران قرار دهد.

والمارت چه چیزهایی می‌فروشد؟

فروشگاه‌های والمارت طیف بسیار وسیعی از انواع کالاهای مختلف اعم از لباس و ابزار آلات صنعتی گرفته تا وسایل ورزشی و آرایشی را به فروش می‌رساند اما عمده درآمد آن از طریق فروش مواد غذایی است.

وال مارت در چه کشورهای شعبه دارد؟

والمارت در 24 کشور جهان بیش از 10500 شعبه دارد که عمدتاً کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی هستند. همچنین والمارت 2.3 میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است.

والمارت چگونه به موفقیت رسیده است؟

مالک والمارت آقای سم والتون قوانین بسیار مهمی را برای این شرکت وضع کرده است که این قوانین تا به امروز نیز اجرا شده و نقش مهمی در موفقیت مجموعه داشته‌اند. از طرفی نیز با فروش کالاهای مختلف با قیمتی پایین‌تر از رقبا، توانسته است مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب کند.

سخن آخر

والمارت یکی از شناخته شده‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سرتاسر دنیا است که مسیر حرکت و نحوه موفقیت آن می‌تواند الهام بخش کسب و کارهای بسیاری باشد. از نحوه مدیریتی این شرکت گرفته تا نحوه فروش و سیاست‌های داخل سازمانی می‌توان درس‌های بسیاری از سرگذشت این غول دنیای اقتصاد گرفت.

وال مارت امروزی فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است و با علاقه بسیار زیاد مالک اولیه آن و با تلاش خانوادگی فرزندانش به جایگاه کنونی خود رسیده است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازارهای مالی و اقتصاد بین‌الملل

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Mehran

سلام.
من یک سوال دارم؛من الان حدود ۲۵۰ هزار دلار سرمایه اولیه دارم میتونم مقداری از سهام شرکت وال مارت را بخرم؟

nima abdideh

سلام
متن خیلی خوب و کاربردی بود. لذت بردم. استفاده کردم. متشکرم از مترجم یا نویسنده متن.

شجاع‌الدین جهاندیده

سلام، ممنون از شما

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
3
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx