بررسی جامع پذیرش ارز دیجیتال در کشورهای مختلف + لیست 10 کشور اول

پذیرش بیت کوین

یکی از ویژگی‌های کلیدی کریپتوکارنسی، متن باز (Open source) بودن آن‌ها است.

این بدان معناست که داده‌های تجمیعی مانند تعداد آدرس‌های ولت یکتا یا حجم روزانه تراکنش‌ها را می‌توان به راحتی و به صورت آنلاین در وبسایت‌های Explorer مختص آن‌ها مشاهده کرد. 

اما کریپتو کارنسی‌هایی نیز وجود دارند که اولویت آن‌ها حریم خصوصی است بنابراین تفکیک داده‌های آن‌ها براساس جغرافیا و یا مثلا کشور، کار چالش برانگیزی است اما غیرممکن نیست. 

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

در این مقاله ما به علل چالش برانگیز بودن جداسازی و دسته بندی کاربران بلاک‌چین‌ها براساس جغرافیا می‌پردازیم.

علاوه‌بر آن، براساس داده‌های موجود، کشور‌هایی که کریپتو را بیشتر پذیرفته‌اند را به همراه علل آن معرفی خواهیم کرد.

چرا اندازه گیری اتخاذ کریپتو توسط کشور‌ها مشکل است؟

بیت‌کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال و پیشگام تکنولوژی بلاک‌چین به عنوان شکل جدیدی از پول عمل می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های این بلاک‌چین عبارت‌اند از:

  • فاقد قدرت مرکزی 
  • عمومی برای همه
  • فاقد محدودیت‌های جغرافیایی
  • خصوصی و نام مستعار
  • مقاوم در برابر هر شکل از سانسور و تحریم

در عمل، این ویژگی‌ها بدان معناست که شما برای دریافت و ارسال بیت‌کوین نیازی به ایجاد حساب کاربری مانند آن‌چه که در بانک‌ها مشاهده می‌شود نخواهید داشت.

همه تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین در پایگاه‌های داده‌ای ذخیره می‌شوند که بین شبکه‌های کامپیوتر‌های مختلف توزیع شده‌اند. در اطلاعات تراکنش‌ها هیچ نوع اطلاعات خصوصی یا آدرس‌های IP کاربران وجود ندارد.

در اینترنت Web 2.0، ما همه اطلاعات شخصی و خصوصی خودمان را در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی قرار می‌دهیم به همین دلیل آن‌ها می‌توانند به راحتی براساس منطقه جغرافیایی مانند کشور و استان، کاربران را تفکیک کنند.

هزاران ارز دیجیتالی که از بیت‌کوین الهام گرفته‌اند نیز بدین شکل کار می‌کنند. این مسئله درک موقعیت مکانی تراکنش‌ها را مشکل می‌کند، اما همان‌طور که گفته شد غیرممکن نیست. دلیل چالش برانگیز بودن مکان‌یابی تراکنش‌ها، استفاده از نام‌های مستعار (یا گاها بدون نام و هویت) در بلاک‌چین است.

بیشتر بخوانید: بیت‌کوین جنبشی در جهت آزادی مالی است!

نحوه برآورد میزان استفاده کریپتو در کشورهای مختلف چگونه است؟

نام مستعار یکی از حداقل ویژگی‌های مهم کاربردی در ابعاد کریپتو کارنسی است.

نام مستعار در کریپتو
نام مستعار نوعی علامت شناسایی است که شامل نام واقعی یا اطلاعات هویتی شما نمی‌شود. در واقع، با نام مستعار نمی‌توان هویت افراد پشت کیف‌پول‌های کریپتو را شناسایی کرد.

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، برای استفاده از بیت‌کوین، نیازی به حساب کاربری نیست، یک کیف‌پول بیت‌کوین برای شما یک آدرس یکتا (مانند ایمیل) ایجاد می‌کند که توسط آن امکان ارسال و دریافت دارایی‌های در شبکه بلاک‌چین(بسته به نوع بلاک‌چین) وجود دارد.

آدرس تولید شده در کیف‌پول هیچ شناسه هویتی ندارد و تنها شامل اعداد و حروف در هم ریخته است که معنای خاصی را تداعی نمی‌کنند. اما اگر شما آدرس کیف‌پول خود را مثلا در یکی از شبکه‌های اجتماعی (پروفایل اینستاگرام یا توییتر) خود قرار دهید، مردم می‌توانند آن کیف‌پول را با هویت اکانت شبکه اجتماعی شما شناسایی کنند.

این روش شناسایی در مورد کسب و کار‌هایی که به اکوسیستم کریپتو کمک می‌کنند نیز صدق می‌کند. مهم‌ترین کسب و کار‌هایی که با آدرس کیف‌پول شما سر و کار دارند، صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز هستند.

با این که شما برای استفاده از بیت‌کوین نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید اما اغلب مسیر‌های به دست آوردن آن به صرافی‌های متمرکز منتهی می‌شوند. در این صرافی‌ها شما باید علاوه‌بر ایجاد حساب کاربری، اطلاعات هویتی کاملی با اثبات آن در اختیار آن‌ها قرار دهید.

می‌توان گفت صرافی‌های متمرکز حضانت کریپتو را از طرف مشتریان خود برعهده دارند. آن‌ها کنترل وصف ناپذیری را روی آدرس‌هایی که دارایی‌های کاربر در صرافی بر روی آن ذخیره شده است اعمال می‌کنند.

اما مشتریان برای دسترسی به دارایی‌های خود نمی‌توانند مستقیم از بلاک‌چین‌های هر کارنسی اقدام کنند به جای آن، وبسایت و اپلیکیشن‌های موبایل صرافی به کاربران‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند دارایی‌های خود را تحت مدیریت خود درآورند(یا حداقل این‌گونه تصور کنند).

صرافی‌های ارز دیجیتال نیز جزییات واریز و برداشت آدرس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند بنابراین اتصال به صرافی و شناسایی آدرس‌ها کار چندان مشکلی نیست. البته دلیل آن را باید در بلاک‌چین‌های عمومی و متن باز یافت که چنین امکانی را برای همه مردم فراهم کرده‌اند.

شما می‌توانید با مراجعه به جستجوگر بلاک‌چین مثل بیت‌کوین، همه تراکنش‌های ورود و خروجی هر آدرس ولتی را مشاهده کنید.

جمع‌‌آوری سرنخ‌ها

شاید جالب باشد که بدانید برای استخراج داد‌ه‌ها، رفتار‌ها و الگوهای مورد استفاده در بلاک‌چین، یک صنعت جدید شکل گرفته است.

در صنعت تحلیل بلاک‌چین، از علم داده برای اتصال بین موجودیت‌های شناخته شده مانند صرافی‌ها و میزان دارایی‌های نگهداری شده در آن‌ها استفاده می‌شود.

در این روش‌، آن‌ها با اتصال آدرس‌های مرتبط به یک دیگر و جریان دارایی‌ها می‌توانند هویت جغرافیایی مردم را شناسایی کنند.

البته صرافی‌ها و کسب‌ و کار‌های مرتبط با کریپتو از اطلاعات کاربران خود محافظت می‌کنند و به ندرت این اطلاعات در اختیار دولت‌ها قرار می‌گیرد. از این رو، برای تحلیل بلاک‌چین، داده‌های خروجی بلاک‌چین‌های مرتبط با صرافی‌ها باید براساس کشور و منطقه جغرافیایی دسته بندی شوند.

اما این داده‌ها به تنها‌یی نمی‌توانند نتایج دقیقی را در اختیار ما قرار دهند، به همین دلیل ترکیب آن‌ها با سایر منابع اطلاعاتی می‌تواند فرضیات بیشتری در اختیار کارشناسان قرار دهد.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

شرکت Chainalysis یکی از تحلیل‌گران بزرگ بلاک‌چینی است که سرنخ‌های مرتبط را به هم متصل می‌کند. در این روش، آن‌ها فعالیت‌های مشخص و شناخته شده کریپتو مانند جابه‌جایی داده‌ها بین آدرس‌ها و صرافی‌ها را ارزیابی و آن‌ها را با متدولوژی‌های ترافیک وب ترکیب می‌کنند.

برای حل این مشکل، از سه بُعد اصلی فعالیت‌های فضای کریپتو برای ایجاد شاخص مورد نظر استفاده می‌شود که این ابعاد عبارت‌اند از:

  • کل ارزش کریپتو دریافت شده براساس کشور
  • مقدار کریپتو تبادل شده بین سرمایه‌گذاران خرد (تراکنش‌های کمتر از 10,000 دلار)
  • حجم معامله صرافی‌های P2P

این سه واحد اندازه گیری براساس برابری قدرت خرید (PPP) بر سرانه، وزن می‌شوند. چنین روش محاسبه‌ای میزان توانایی مردم در کشور‌های مختلف برای خرید یک سبد کالا را اندازه گیری می‌کند.

اما متدولوژی ترافیک وب جغرافیا را هدف قرار می‌دهد و ترافیک هر وبسایت صرافی عمومی را براساس کاربران کشور‌های آن‌ها اندازه گیری می‌کند. البته این داده‌ها توسط گوگل و سایر شرکت‌های بزرگ داده جمع‌آوری می‌شوند و شرکت‌های تحلیل بلاک‌چین باید داده‌های خود را از چندین منبع مختلف دریافت و آن‌ها را پردازش کنند. 

در متد ارزیابی ترافیک وب، فاکتور‌های دیگری نیز دخالت دارند که عبارت‌اند از:

  • منطقه زمانی فعالیت کریپتویی
  • جفت ارز‌های فیات مورد استفاده 
  • گستره زبان‌های ارائه شده
  • محل دفتر اصلی صرافی
  • برچسب‌های ارائه شده به آدرس‌های کریپتویی (مثل صرافی‌ها)
میران پذیرش کریپتو
البته این داده‌ها دقیق نیستند و اغلب آن‌ها با حدس و گمان به دست می‌آیند. این رویکرد توسط بسیاری از شرکت‌های تحلیل وب و داده برای تشخیص ترافیک ورود و تحلیل آن به کار می‌رود و نمی‌توان آن را یک علم نامید. 

چنین رویکردی ایرادات اساسی به آن وارد است، مثلا ابزار‌های تغییر IP در آن لحاظ نمی‌شود و از طرف دیگر ترافیک ورودی صرافی‌ها به صورت یکسان وزن می‌شود در صورتی که بخشی از ترافیک ورودی صرافی‌ها در واقع بات‌ها هستند.

چیزی که شرکتی مانند Chainalysis به آن دست پیدا می‌کند بهترین فرضیات خود برای شاخص جهانی اتخاذ کریپتو است که براساس مدل‌ پیشنهادی و فرضیات ارائه شده آن‌ها بنا شده است.

ده کشور برتر فعال در حوزه کریپتو

براساس روش شناختی که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد، شرکت Chainalysis در گزارشی در سال 2020، لیست کشور‌هایی که در حوزه کریپتو بیشترین فعالیت را دارند را مشخص کرده است.

این رتبه بندی به این شرح است:

  1. ویتنام
  2. هند
  3. پاکستان
  4. اوکراین
  5. کنیا
  6. نیجریه
  7. ونزوئلا
  8. آمریکا
  9. توگو
  10. آرژانتین

در مواجهه با این لیست ممکن است کمی تعجب کنید اما به خاطر داشته باشید که رتبه بندی آن براساس تعداد کاربران کریپتو نیست چرا که این شاخص از سرانه تولید ناخالص داخلی بر جمعیت نشات می‌گیرد که به شاخصی به نام “اتخاذ کریپتو” معروف است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید در رتبه یک این جدول کشور ویتنام قرار دارد، این کشور در فضای تکنولوژی جوان و تازه نفس است. فرهنگ حاکم بر این کشور تمایل زیادی در شرط‌بندی و سرمایه‌گذاری دارد.

در هنگام محاسبه سرانه تولید ناخالص داخلی باید به میزان حواله و پرداخت‌ها (براساس داده‌های بانک جهانی 6% تاثیر دارد) به عنوان یکی از اجزای اصلی این شاخص دقت شود. این موضوع در کشوری مانند ویتنام با چنین فرهنگی باعث شده تا به عنوان یک زمین حاصلخیز برای اتخاذ کریپتو کارنسی عمل کند. مردم و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از کریپتو، حواله‌های خود را به راحتی انجام دهند.

در این لیست مشاهده هند و پاکستان در جایگاه دوم و سوم جای تعجب چندانی ندارد چرا که حواله و پرداخت پول نیز در اینجا در هر دو کشور در ابتدای مسیر خود است.

در این کشور‌ها افزایش ضریب استفاده از موبایل، رشد طبقه متوسط از نظر تحصیل و زیرکی مالی تاثیر چشم‌گیری در تکیه بر کریپتو داشته است. البته نباید کمبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسط ارز‌های ملی این کشورها را نیز نادیده گرفت که بسیاری از مردم برای جبران این خلا، به سرمایه‌گذاری روی کریپتو کارنسی‌ها می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: آیا فکر می‌کنید فرصت سرمایه گذاری در بیت‌کوین را از دست داده‌اید؟

چهار کشور بعدی یعنی نیجریه، ونزوئلا، آرژانتین و کنیا از کریپتو به عنوان سپری در برابر تورم‌های چند رقمی خود استفاده می‌کنند. در این کشور‌ها، مردم برای حفظ ارزش پول خود و سرمایه‌گذاری، کریپتو را به عنوان یک ناجی و روش جایگزین پذیرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

سایر کشور‌های این لیست مخصوصا آمریکا که چالش‌ها و سختی‌های موجود در آن به شکلی مردم را از حواله ممانعت می‌کند، تاثیر چشم‌گیری در GDP آن خواهد داشت. در این کشور‌ها کریپتو به عنوان یک راه حل آسان و جایگزین روش‌های حواله و پرداخت پول با کارمزد‌های گران مانند Western Union یا Moneygram استفاده می‌شود.

فعالیت‌های P2P در کریپتو

فعالیت‌های همتا به همتا در کریپتو نیز یکی از سه عنصر اصلی در تحقیقات شرکت Chainalysis است که در آن از صرافی‌های P2P و حجم ترافیک و معاملات‌ آن‌ها استفاده می‌شود.

فعالیت‌های P2P در کریپتو
البته فقط داده‌هایی که امکان تفکیک ترافیک آن‌ها براساس کشور وجود دارد برای این تحلیل مفید هستند.

سرویس‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند، مثلا وبسایت Coin Dance که داده‌های مهمی را از سه صرافی‌ P2P بزرگ شامل LocalBitcoins، Paxful و Bisq جمع آوری می‌کند.

این وبسایت داده‌های ارائه شده را براساس نمودار قیمتی و حجم معامله با تفکیک کشور ارائه می‌دهد. البته داده‌های ارائه شده در این سه صرافی به صورت یکجا تجمیع نمی‌شوند و در این لیست صرافی بزرگ P2P بایننس نیز حضور ندارد.

رقم‌های قابل توجهی از نظر حجم معامله در این صرافی جابه‌جا می‌شود که داده‌های قابل اتکایی را برای ارزیابی ابعاد مختلف اتخاذ کریپتو ارائه می‌دهد.

اما یک پلتفرم P2P چگونه کار می‌کند؟ یک صرافی P2P، فرآیند معامله بین کاربران را به شکل مستقیم تسهیل می‌کند. این روش معامله در کشور‌هایی که همچنان معامله رو در رو در آن‌ها محبوبیت زیادی دارد، پا برجاست.

ویژگی دیگر صرافی‌های P2P، روش‌های پرداخت متنوع آن‌ها است که در کشور‌هایی که عمده جمعیت آن‌ها حساب‌های بانکی سنتی ندارند، کاربرد زیادی دارد.

داده‌های به دست آمده از وبسایت‌ Coin Dance و گزارش Chainalysis نشان می‌دهد که صرافی‌های P2P در آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی و جنوبی اهمیت زیادی دارند.

داده‌های نظرسنجی

خارج از روش‌های مورد استفاده شرکت Chainalysis برای تهیه شاخص، رایج‌ترین رویکرد ارزیابی اتخاذ، استفاده از نظرسنجی‌های مرتبط است.

اما استفاده از نظرسنجی‌ها نیز خالی از مشکل نیستند. مهم‌ترین مشکلات نظرسنجی‌ها عبارت‌اند از:

  • نتایج به دست آمده از نمونه‌ها کوچک و گاها تحت تاثیر جانبداری هستند
  • روش‌ نظرسنجی بدنام و از نظر عملکردی ضعیف هستند.
  • تایید ادعاهای مطرح شده از سمت مشارکت کنندگان مبنی برمالکیت دارایی‌ها بسیار مشکل است.
  • نتایج نظرسنجی‌ها اغلب برای جذب پیشنهادات مخاطبان مورد استفاده قرار می‌گیرد و روش قدرتمندی برای ارزیابی نیست.

با همه ایرادات گفته شده، نتایج نظرسنجی‌های مستقل در این زمینه نیز حاکی از تشابه آن با گزارش ارائه شده از سوی Chainalysis است که این مسئله به ارزشمند‌تر شدن این گزارش کمک می‌کند.

 با توجه به گزارش Statista Global Consumer Survey، حدود 27 درصد از مشارکت کنندگان نظرسنجی ویتنامی گفته‌اند که در سال 2021 حداقل کریپتوکارنسی را داشته‌اند یا از آن استفاده می‌کنند.

نظرسنجی دیگری از آپریل 2022 توسط Finder.com نشان می‌دهد که حدود 26.2% از ویتنامی‌ها حداقل یک بار از کریپتو کارنسی‌ها استفاده کرده‌اند. هند و نیجریه نیز در جایگاه بعد از آن قرار می‌گیرند.

با این حال نمی‌توان به طور قطع به نتایج این نظرسنجی‌ها تکیه کرد، برای مثال گزارشی از Pew Research در نوامبر سال 2021 نشان می‌دهد که حدود 16% از مردم آمریکا (حدود 50 میلیون نفر) حداقل یکبار یک کریپتو را معامله یا روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال گزارش‌های Finder.com در مورد این موضوع رقم 9.5% را به ما نشان می‌هد.

سازمان Financial conduct Authority که نهاد تنظیم کننده قوانین مالی در بریتانیا است، یک نظرسنجی را در ژانویه سال 2021 ترتیب داده است که نشان می‌دهد، حدود 4.4% از بزرگسالان (حدود 2.3 میلیون نفر) حداقل یک کریپتو کارنسی داشته‌اند.

در اینجا نیز وبسایت Finder.com می‌گوید اتخاذ کریپتو در انگلیس حدود 7% است که نشان دهنده تناقض آمار به دست آمده از نتایج نظرسنجی‌ها است.

اگر شک دارید، از گوگل سوال کنید

اگر به دنبال یک روش آسان برای اندازه گیری میزان اتخاذ کریپتو در سطح جهان هستید، تکیه به اعداد و ارقام ارائه شده از سوی گوگل در نتیجه جستجوهایی که مردم کشور‌های مختلف در این زمینه انجام داده‌اند می‌تواند مفید باشد.

با جستجوی بیشتر در داده‌های ارائه شده از سوی گوگل ترند با فیلتر کردن کشورها، متوجه می‌شویم کشور El Salvador در این عبارت در جایگاه نخست قرار دارد.

داده‌های گوگل ترندز در مورد بیت‌کوین
البته جای تعجب نیست چرا که السالوادور، اولین کشوری است که بیت‌کوین را به عنوان پول قانونی به رسمیت می‌شناسد.

بیشتر بخوانید: 365 روز آزادی مالی: داستان‌های پذیرش بیت‌کوین در السالوادور!

نکته جالب این است که باید منتظر بمانیم تا داده‌های Chainalysis برای سال 2021 و فعالیت‌های کشور السالوادور به‌روز شود. سوال اصلی این است که آیا گزارش‌های فعالیت‌های این کشور با آن‌چه که در نتایج گوگل مشاهده می‌شود همخوانی دارند یا خیر. 

آقای Nayib Bukele، رئیس جمهور السالوادور، به عنوان سفیر بیت‌کوین در صحنه جهانی عمل می‌کند و از نمایندگان 44 کشور در می سال 2022 برای استفاده از تجربیات او در این زمینه استقبال کرده است. 

البته بازار نزولی فعلی بیت‌کوین کار را برای آقای Bukele در جهت ترغیب ملت‌ها به استفاده از بیت‌کوین سخت خواهد کرد. این شرایط حتی باعث ایجاد فشار در تصمیمات او برای خرید کف‌های بیت‌کوین شده است اما السالوادور در این مسیر تنها نیست، جمهوری آفریقای مرکزی نیز در آپریل 2022، گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

خبر‌های دریافت شده از این موضوع همچنان بدون پاسخ مانده است و انگیزه پشت این تصمیم نیز مشخص نیست. جمهوری آفریقای مرکزی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است که ضریب نفوذ اینترنت در آن بسیار پایین است. در این کشور اختلاف و جنگ‌های داخلی برسر کنترل منابع طبیعی مانند معادل الماس، طلا و اورانیوم، همیشه یک از چالش‌های اساسی آن بوده است.

بیشتر بخوانید: چگونه جامعه بیت‌کوین می‌تواند به جنگ اتیوپی خاتمه دهد؟!

در واقع این کشور یک میدان بازی طناب کشی بین فرانسه و روسیه است که علاوه‌بر سایر کشور‌های استعمارگر، هر دو خواستار نفوذ بیشتری در این کشور هستند. واحد ارز رسمی این کشور با پشتوانه فرانسه است از این رو، این وضعیت به عنوان یک چالش برای این کشور محسوب می‌شود.

تنها کشور دیگری که هم در گوگل ترند با جستجوی عبارت Bitcoin و هم گزارش‌های Chainalysis در سال 2020 یافت می‌شود، کشور نیجریه است. در این کشور دو مقاله آموزشی بیشتر به چشم می‌خورد که موضوع آن‌ها بدین شرح است:

  • چگونه در نیجریه بیت‌کوین خریداری کنیم؟
  • اهمیت کریپتو کارنسی در نیجریه

ارز ملی نیجریه با نام Naira نیز ضعیف است و اخیرا ارزش آن به شدت کاهش یافته است. ناپایداری سیاسی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت پول ملی این کشور به شمار می‌رود. با این اوصاف، نیجریه یک ملت جوان و کارآفرین است که برای پذیرش جایگزین‌های مالی اشتیاق زیادی از خود نشان داده است. 

این موضوع توسط داده‌های Statista به آن اشاره شده که حدود 42% مشارکت کنندگان نیجریه‌ای حداقل یک کریپتو کارنسی را داشته‌اند یا در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

داده‌های گوگل در این حالت ممکن است بین چیزی که دلخواه ما برای درک آن است و چیزی که واقعا وجود دارد ارتباطی نشان ندهند. با استفاده از گوگل ترند درک این که اتخاذ کریپتو در مکان‌های جغرافیایی نشان داده شده واقعی هستند یا ما با داده‌های جعلی و غیرواقعی مواجه هستیم مشکل است.

چه برند‌هایی پرداخت با بیت‌کوین را پذیرفته‌اند؟ (آپدیت 2022)

طبیعت گریزان‌پذیری کریپتو یک ویژگی است نه باگ!

هیچ راه 100 درصدی برای ارزیابی سرعت اتخاذ کریپتو کارنسی در جهان وجود ندارد.

در این مسیر، هر نوع تلاشی برای ترکیب داده‌های درون زنجیره (On-chain) با داده‌های موجود براساس ترافیک وب نیازمند اعمال فرضیات زیادی است که به داده‌ها و نتایج غیر قابل اتکا منتهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل قیمت بیت‌کوین با تحلیل 7 داده درون زنجیره‌ای (On-Chain)!

نظر سنجی‌ها را نمی‌توان به صورت قطع به عنوان یک منبع دقیق مورد ارزیابی قرار داد چرا که نمونه‌های آن‌ها اغلب کوچک هستند و نسبت به جمعیت بیشتر محدودیت‌های زیادی دارند. روش ارائه و دریافت بازخورد در آن‌ها نیز می‌تواند باعث جانبداری شود. 

صنعت کریپتو هنوز نابالغ است و برپایه اصولی بنا شده است که حریم خصوصی در آن اولویت دارد. احتمال این که کسی بتواند از صرافی‌های کریپتو کارنسی موجود داده‌های دقیقی را برای ارزیابی اتخاذ جهانی کریپتو به دست بیاورد بسیار کم است. داده‌های به دست آمده به صورت ناشناس هستند و نمی‌توان همیشه از مبدا و مقصد ترافیک آن اطمینان حاصل کرد.

حجم دارایی‌های کریپتویی افراد
حجم دارایی‌های کریپتویی افراد

 درک زمینه‌هایی که کریپتو در آن به سرعت رشد می‌کند می‌تواند جالب توجه باشد، بیت‌کوین به عنوان پیشگام بلاک‌چین با اهداف کاربرد فرا مرزی ایجاد شده است اما حریم خصوصی در آن همچنان یک اولویت قرار دارد.

این موضوع را باید به عنوان یک ویژگی قلمداد کرد نه یک باگ (مشکل). در واقع کریپتو کارنسی و تکنولوژی بلاک‌چین در مقابل سانسور مقاومت هستند، این موضوع به خودی خود می‌تواند دلیلی برای اتخاذ جهانی آن توسط مردم باشد، اما در عین حال، این ویژگی باعث شده تا ارزیابی دقیق آن نیز بسیار مشکل باشد.

گروه‌های مدافع بیت‌کوینی وجود دارند که هدف آن‌ها رفع سوتفاهم‌ها و تقویت موارد استفاده بیت‌کوین است. مهم‌ترین نام‌هایی که در این بین‌ به چشم می‌خورد کنسول استخراج بیت‌کوین و سازمان سیاست بیت‌کوین است که گزارش‌های قابل اتکایی از بیت‌کوین ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ماکسیمالیسم (Maximalism) بیت‌کوین چیست و چرا اهمیت دارد؟

محوریت اصلی این گزارش‌ها امور مالی و تقویت حقوق بشر است اما هیچ اشاره‌ای به نمونه‌های اندازه گیری اتخاذ بیت‌کوین در آن نمی‌شود.

آن‌ها در وبسایت Financialinclusion.tech، اعلامیه‌ای بدین شرح ارائه کرده‌اند:

زمانی که بحران ارز در کوبا، افغانستان و ونزوئلا به وقوع پیوست، بیت‌کوین به هموطنان‌ ما پناه داد، زمانی که سرکوب آزادی‌های مدنی در نیجریه، بلاروس و هنگ‌هنگ رخ داد، بیت‌کوین به آن‌ها کمک کرد تا با اقتدارگرایی شناور مبارزه کنند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، این تکنولوژی‌ها (که منتقدان ادعا می‌کنند برای هیچ هدفی قابل استفاده نیستند) نقش حیاتی را در حمایت از مقاومت مردم اوکراین ایفا کردند.

نظارت دولت‌ها بر کریپتو

علیرغم طبیعت کریپتو برای مقاومت در برابر سانسور، سازمان‌هایی وجود دارند که برای یادگیری الگو‌های اتخاذ کریپتو و نحوه نظارت بر آن زمان زیادی را صرف می‌کنند. این سازمان‌ها، دولت نام دارند.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین در برابر مقررات و قوانین دولتی مصون است؟

قوانین ضد پولشویی که صرافی‌های متمرکز (CEX) باید آن‌ها را دنبال کنند و در صورت مشاهده رفتار مشکوک، اطلاعات حساب شخص (شامل نام، آدرس، شناسه‌ها، شماره موبایل) را برای دولت‌ها ارسال کنند، نوعی نظارت دولت و سازمان‌های جرم و جنایت بر کریپتو محسوب می‌شود.

در حال حاضر، اغلب کشور‌ها در تلاش هستند تا قوانین شدید‌تری را برای کریپتو وضع کنند، این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های نظارتی بر کریپتو را آسان‌تر انجام دهند. البته شما نباید انتظار داشته باشید که این اطلاعات در هر جایی منتشر شوند.

چنین گام‌های نظارتی باعث شده تا بانک‌های مرکزی ارز دیجیتال مورد سو‌ءظن بسیاری در انجمن‌های کریپتو قرار گیرند.

ارز دیجیتال بانک مرکزی
ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی یا به اختصار CBDC، قابلیتی است که دولت‌ها می‌توانند تقریبا همه فعالیت‌های مالی ما را زیر نظر بگیرند.

به همین دلیل دولت چین کریپتو کارنسی‌ها را ممنوع کرده و در تلاش است تا یک نسخه دیجیتال از ارز رایج خود را (یوان) راه‌اندازی کند.

 الگو‌های جهانی پذیرش کریپتو

تا اینجای مقاله مسلما در مورد چالش‌های به دست آوردن داده‌های مربوط به میزان اتخاذ کریپتو در سطح جهان اطلاعات خوبی به دست آورده‌اید.

دلیل اصلی این چالش را باید در مبهم بودن تحلیل جغرافیایی کریپتو و ناقص بودن همه راه حل‌های منتهی به آن دانست. 

با این اوصاف‌، چیزی که واضح است، گزارش‌های به دست آمده از منابع مختلف به ما نشان می‌دهد که الگو‌های اتخاذ کریپتو کارنسی توسط کشور‌ها، ناشی از ضرورت است نه حدس و گمان.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اتخاذ کریپتو در کشور‌هایی که ارز ملی آن‌ها ضعیف و تا حد زیادی دچار تورم است شدت بیشتری دارد. حواله و انتقال پول با کارمزد پایین یکی دیگر از دلایل مالی استفاده از بلاک‌چین در این کشور‌ها است.

اما در کشور‌هایی که چنین شرایطی را ندارند، ضرورتی نیاز احساس نمی‌شود از این رو، اتخاذ بیت‌کوین بیشتر از روی نیاز شکل می‌گیرد.

در زمان نوشتن این مقاله اقتصاد جهانی با پاندمی کووید و جنگ اوکراین با مشکلات بزرگی مواجه است. در این حالت پیش‌بینی مردم جهان به سوی ضرورت استفاده از گزینه‌های جایگزین ارز ملی حرکت می‌کند.

اکنون تورم یک مشکل همگانی است اما بازار کریپتو کارنسی همچنان به شکل قدرت‌مندی با بازارهای سنتی همبستگی دارند. در این وضعیت، از نظر پارادوکسی، اتخاذ کریپتو در کشور‌های غربی با سرانه GDP بالا تاثیر منفی خواهد داشت. 

در زمان رکود و تورم، ورود به بازار‌های مالی نوعی خطر کردن است و اتخاذ کریپتو نیز می‌تواند به هر چه بیشتر کاهش یافتن بازار‌های آن منجر شود. این کاهش قیمت‌ها در حالی رخ می‌دهد که کریپتو به دلیل موارد کاربری در چنین شرایط سخت اقتصادی باید در قدرت‌مند‌ترین حالت خود قرار داشته باشند.

پویایی حدس و گمان نیز در بازار‌های مالی و به خصوص کریپتو در چرخه‌های نزولی و صعودی نیز می‌تواند الگو‌های اتخاذ جهانی کریپتو را تغذیه کند. در برخی کشور‌ها، در حالی که بسیاری از ارز‌های دیجیتال رایج دچار نوسان هستند، نیاز به استفاده از شکلی از پول جایگزین ضرورت پیدا می‌کند.  

علاوه‌بر این مشکلات، باید در انتظار قوانین سفت و سخت‌تری از جانب قانون گذاران باشیم که منشا اصلی آن سقوط‌های شدید کریپتو‌های مطرح بازار مانند Terra-Luna هستند.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

نتیجه گیری

به صورت خلاصه، عواملی بسیاری می‌توانند بر اتخاذ جهانی کریپتو موثر باشند که به دلیل ویژگی نام مستعار کریپتو، ممکن است چالش‌هایی در پی داشته باشد.

پیش‌بینی کشور‌هایی که ممکن است به طور کامل به اتخاذ کریپتو بپردازند مشکل است اما با نگاه به تاریخ متوجه خواهیم شد که پول همیشه در حال تکامل بوده است.

با توجه به ملاک ضرورت، کشور‌هایی مانند ویتنام، هند و پاکستان در حال رهبری این جنبش هستند و همچنان برای گسترش بیشتر آن، زمان بیشتری نیاز است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازارهای مالی و اقتصاد بین‌الملل

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx