اقتصادهای برتر دنیا در سال 2030!

اقتصادهای برتر دنیا در سال 2030

طبق پیش‌بینی یک بانک معروف جهانی، تا سال 2030 ترکیب اقتصادهای برتر دنیا در مقایسه با 2022 متحول خواهد شد. از نکات جالب این پیش‌بینی، راهیابی چند نام دور از انتظار به فهرست اقتصادهای برتر دنیا در سال 2030 است.

به‌طور خلاصه، چین با روند فعلی تبدیل به بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد، اقتصاد هند از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت، و اقتصاد مصر با جهشی خیره کننده به جمع 10 اقتصاد برتر دنیا خواهد رسید.

انتظار می‌رود کل جمعیت جهان در 2030 به حدود 8.56 میلیارد نفر برسد که تقریباً پنج میلیارد نفر از آن فقط در کشورهای آسیایی زندگی خواهند کرد.

عناوین مطلب:

طبق پیش‌بینی‌های اخیر استاندارد چارترد، یک بانک چندملیتی که دفتر مرکزی آن در لندن است، هفت اقتصاد از 10 اقتصاد بزرگ جهان در سال 2030 از بازارهای نوظهور خواهند بود.

در مجموع، آسیا رشد بزرگی را تجربه خواهد کرد و سهم این قاره از تولید ناخالص داخلی از 28 درصد به 35 درصد تا سال 2030 افزایش خواهد یافت که با مجموع اروپا و ایالات متحده برابری می‌کند.

در عین حال، این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اکثریت جمعیت جهان – حدود 5.4 میلیارد نفر – تا سال 2030 وارد گروه درآمدی طبقه متوسط ​​خواهند شد که این رقم در سال 2015 سه میلیارد نفر بود.

پیش‌بینی می‌شود که چین و هند با پیشی گرفتن از ایالات متحده جایگاه بزرگترین و دومین اقتصاد برتر جهان را تصاحب کنند.

ایالات متحده با تولید ناخالص داخلی 31 تریلیون دلار به رتبه سوم سقوط می‌کند و پس از آن اندونزی، ترکیه و برزیل قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول دنیا

تحلیلی بر وضعیت پیش‌بینی شده اقتصاد دنیا در سال 2030

در سال 2030 چین با سبقت گرفتن از آمریکا به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد.

به علاوه هندوستان نیز که هم‌اکنون در جایگاه هفتم قرار دارد خود را به جایگاه سوم خواهد رساند و آلمان و ژاپن را پشت سر می‌گذارد. البته برخی دیگر از موسسات مالی پیش‌بینی کرده‌اند هند حتی بالاتر از آمریکا و در جایگاه دوم قرار بگیرد.

تا سال 2030 اقتصادهای نوظهور 50 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) دنیا را در اختیار خواهند داشت.

این آمار زمانی جالب به نظر می‌رسد که بدانید در سال 2000 تنها 25 درصد از GDP دنیا توسط اقتصادهای نوظهور تولید شده است. این یعنی در طول مدت 30 سال، میزان GDP تولیدی توسط اقتصادهای نوظهور دو برابر خواهد شد.

نکته جالب اینکه به جز چین پیش‌بینی می‌شود پنج کشور آسیایی دیگر نیز از سریع‌ترین اقتصاد‌های در حال رشد دنیا محسوب شوند. بنگلادش، هند، فیلیپین، پاکستان و ویتنام خود را به سرعت به رده‌های بالای این فهرست نزدیک می‌کنند.

تا سال 2030 قاره آفریقا نیز تعداد نیروی کار بیشتری به نسبت کشور چین خواهد داشت. نیروی کار آفریقایی تا چند سال آینده هر ساله 2.5 درصد رشد خواهد کرد. در مقابل، پیش‌بینی می‌شود نیروی کار کشورهای اروپایی 0.5 درصد افت کند.

رشد اقتصادی در بازارهای در حال توسعه و نوظهور از هم اکنون تا سال 2030 کند خواهد بود. اقتصادهای نوظهور هر ساله رشدی 4.4 درصدی خواهند داشت که به نسبت دوره قبل که از سال 2010 آغاز شده بود کمتر است (4.7 درصد).

رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته هم 1.5 درصد است که به نسبت رشد 1.7 درصدی دوره قبل نشان دهنده کاهش میزان رشد است.

رشد اقتصادی و افزایش سهم اقتصادهای نوظهور از اقتصاد دنیا باعث خواهد شد میانگین رشد اقتصادی دنیا که از سال 2013 تقریبا ثابت بوده تا سال 2030 نیز پایدار باقی بماند.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود میزان GDP جهانی تا سال 2030 به نسبت حال حدود 40 درصد رشد کند.

چارت اقتصادهای برتر
چارت 10 اقتصاد برتر دنیا در سال 2030

اقتصادهای نوظهور تا 10 سال آینده حدود نیمی از رشد اقتصادی را به خودشان اختصاص خواهند داد. با وجود آن‌که GDP هرکدام از اقتصادهای نوظهور در سال 2030 به نسبت سال 2007 دو برابر خواهد شد، همچنان حدود 15 درصد از میانگین GDP کشورهای توسعه‌یافته پایین‌تر خواهد بود.

به طور کلی فقیرترین کشورها که دارای جوان‌ترین جمعیت هستند در آینده سریع‌ترین رشد را در این رده‌بندی خواهند داشت.

البته عواملی مانند وضعیت تحصیلی بهتر، وضعیت بهداشت و سلامت، قوانین و مقررات بهتر و تکنولوژی می‌توانند همچنان موقعیت کشورهایی که از کاهش نیروی کار رنج می‌برند را تا مدتی پایدار نگاه دارند. وضعیت کشور تایلند و کشورهای اروپای مرکزی دقیقا به همین صورت است.

بیشتر بخوانید: تاثیر بیکاری بر اقتصاد؛ بیکاری چه آسیب‌هایی به اقتصاد وارد می‌کند؟

همین عوامل باعث شده‌اند کشور آمریکا که از اقتصادی بزرگ و بافت جمعیتی خوبی برخوردار است در نزدیکی صدر جدول جای بگیرد.

این در حالی است که اقتصادهای آلمان و ژاپن که شاهد کاهش نیروی کار و رشد سریع جمعیت هستند تا سال 2030 حتی قادر نباشند در بین پنج اقتصاد برتر جای بگیرند.

تا سال 2030 کشورهای اروپایی که دارای جمعیت کم، وضعیت جمعیت‌شناسی نامناسب و اقتصادی ثروتمند هستند جایگاه خود را در بین اقتصادهای برتر دنیا از دست خواهند داد. اتریش و نروژ تا سال 2030 به جایگاهی پایین‌تر از سی‌ام نزول می‌کنند و دانمارک نیز جایگاهی پایین‌تر از چهلم خواهد داشت.

این را مقایسه کنید با رتبه زیر 20 ایران در رده بندی اقتصادهای بزرگ دنیا در سال 2030 که نشان دهنده وضعیت مناسب اقتصاد کشور ایران دارد.

البته مشخص است که این موضوع دلیلی بر افزایش ثروت مردم و یا کاهش فقر و بیکاری نخواهد بود. همانند برزیل که در لیست 10تایی اقتصادهای برتر دنیا قرار دارد اما مردمش در فقر مطلق و گرسنگی به سر می‌برند.

البته برای رسیدن به چنین جایگاهی ایران باید بر اساس بسیاری از پارامترهای اقتصادی عمل کند. وصل شدن به تجارت جهانی و ایجاد قوانین فعالانه برای حضور در عرصه‌های بین المللی یکی از مهمترین دغدغه‌هایی است که باید توسط مسئولان ایرانی برای رسیدن و تحقق این رتبه پیگیری شود.

تا سال 2030 نزدیک به 35 درصد از جمعیت دنیا در چین و هند ساکن خواهند بود. حدود 25 درصد از نیروی کار دنیا هم در سایر کشورهای آسیا فعالیت خواهند کرد.

البته قاره آفریقا نیز در پیش‌بینی‌ها بسیار خوب ظاهر شده است. آفریقا با داشتن جمعیتی جوان که به سرعت در حال افزایش است، تا سال 2030 از نسبت جمعیتی 16 ساله‌ها به 64 ساله‌های بهتری در مقایسه با کشور چین برخوردار خواهد بود.

تمامی این توضیحات این را بیان می‌کنند که تا چند سال آینده باید منتظر تغییرات بزرگی در لیست ده‌تایی بزرگترین اقتصادهای دنیا باشیم. تا سال 2030 اقتصادهای نوظهور زیادی وارد رده‌های بالای لیست خواهند شد و معادلات بازار را تغییر خواهند داد.

ما شاهد رهبری چین در میان اقتصادهای دنیا خواهیم بود. هندوستان از آمریکا هم سبقت خواهد گرفت و کشور مصر با پشت سر گذاشتن استرالیا به رده دهم لیست می‌رسد.

پیش‌بینی می‌شود جمعیت دنیا به 8.56 میلیارد نفر برسد و بیش از 5 میلیارد نفر از این جمعیت در قاره آسیا سکونت داشته باشند. با داشتن این تعداد از نیروی انسانی مطمئنا قاره آسیا جایگاه مطمئنی برای رشد اقتصادی تا دهه‌های بعد خواهد داشت.

طبق گزارش Standard Chartered تا سال 2030 هفت کشور از ده اقتصاد بزرگ دنیا را اقتصادهای نوظهور تشکیل خواهند داد. قاره آسیا رشد بسیار زیادی را شاهد خواهد بود و سهم قاره از GDP افزایش می‌یابد.

میزان GDP آسیا از مقدار 28 درصد کنونی به 35 درصد تا سال 2030 خواهد رسید. به این ترتیب سهم قاره آسیا از  GPD جهانی به تنهایی برابر با مجموع سهم اروپا و آمریکا می‌شود.

بیشتر بخوانید: 10 بازار بورس بزرگ دنیا به‌ترتیب ارزش بازار؛ NYSE در صدر

اقتصادهای برتر دنیا

10 اقتصاد برتر دنیا در سال 2030

حال نگاهی به پیش‌بینی نهادهای مالی از ده اقتصاد برتر دنیا در سال 2030 می‌اندازیم. البته رده‌های بیان شده برآیندگیری از پیش‌بینی نهادهای مختلف برای سال 2030 است.

ممکن است برخی کشورها در این لیست حضور داشته باشند که در لیست‌های ارائه شده در برخی نهادها در رده‌هایی بالاتر از 10 قرار گیرند. همچنین جای برخی از کشورها نیز در این لیست خالی است. تلاش شده برایندی از پیش‌بینی‌های مختلف در این مقاله آورده شود.

10. آلمان

تا سال 2030 کشور آلمان همچنان به عنوان قوی‌ترین قدرت اقتصادی اروپای غربی باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود اقتصاد آلمان از رقم 4.2 تریلیون دلار کنونی به 6.9 تریلیون دلار افزایش پیدا کند. رقم قابل توجهی که پتانسیل آن در کشور آلمان وجود دارد.

همانطور که بیان شد، آلمان تنها نماینده اروپا در این لیست است که خود به نوعی جای تعجب دارد. هرچند پیش بینی‌ها در اکثر نهادهای رسمی نشان از همین وضعیت برای رده بندی اقتصادهای برتر دنیا در سال 2030 دارد.

9. ژاپن

کشور ژاپن هم‌اکنون در رتبه چهارم بزرگترین اقتصادهای دنیا قرار دارد و افت جایگاه آن تا سال 2030 به دلیل عواملی مانند کاهش نیروی کار و بالا رفتن سن جمعیتی رخ می‌دهد.

تا سال 2030 انتظار داریم جمعیت افراد 65 سال به بالا در ژاپن به 30 درصد برسد که به نسبت 17 درصد سال 2000 رشد زیادی را نشان می‌دهد. GDP کشور ژاپن نیز از رقم 5.4 تریلیون دلار کنونی به 7.2 تریلیون دلار خواهد رسید؛ اما این رشد برای رقابت با اقتصادهای نوظهور کافی به نظر نمی‌رسد.

8. روسیه

طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود تا سال 2030 روسیه از جایگاه فعلی خود به جایگاه هشتم برسد.

نکته جالب آن است که با وجود تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه همچنان شاهد رشد اقتصاد آن خواهیم بود و جایگاه هشتم نیز با فشارهایی که بر روی این کشور وجود دارد بد به نظر نمی‌رسد.

یک گزارش اقتصادی که اخیراً بانک جهانی منتشر کرده نشان می‌دهد که میزان رشد GDP روسیه در سال 2020 و 2021 به 1.8 درصد رسیده است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید اثر تحریم‌های کشورهای غربی به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی نفت بر روی اقتصاد روسیه کم شده است.

تا سال 2030 GDP روسیه به رقم 7.9 تریلیون دلار خواهد رسید. میزان قابل توجهی که به بهبود و ترمیم اقتصاد روسیه کمک می‌کند.

7. مصر

مطمئنا حضور کشور مصر بزرگترین شگفتی این لیست است. به علاوه مصر به نسبت سایر کشورهای حاضر در لیست بالاترین جهش را نیز طی این چند سال خواهد داشت.

مصر به عنوان تنها نماینده خاورمیانه در میان اقتصادهای بزرگ دنیا تا سال 2030 خود را از جایگاه 21 کنونی به جایگاه هفتم خواهد رساند. این کشور بخش بزرگی از این رشد را مدیون رشد جمعیتی خودش است.

انتظار می‌رود تا سال 2030 جمعیت کشور مصر 30 درصد افزایش یابد و به رقم 128 میلیون نفر برسد. رشد اقتصادی مصر بین سال‌های 2017 تا 2030 رقم حیرت‌انگیز 583 درصد خواهد بود که از هر کشور دیگر بیشتر است.

انتظار می‌رود GDP مصر از 1.2 تریلیون دلار فعلی به 8.2 تریلیون دلار تا سال 2030 برسد. برخی از پیش بینی‌ها البته جایگاه دهم را برای مصر در نظر گرفته اند.

6. برزیل

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد برزیل تا هشت سال آینده رشدی شدید داشته باشد. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند GDP برزیل از رقم 3.2 تریلیون دلار کنونی به 8.6 تریلیون دلار تا سال 2030 افزایش یابد.

البته مشکلات بسیار شدید سیاسی و اقتصادی در این کشور به ویژه مشکلات ناشی از فقر و بزهکاری، از جمله مهم‌ترین چالش‌های دولت برزیل در طی سال‌های پیش رو خواهد بود.

5. ترکیه

کشور همسایه ترکیه تا سال 2030 از رتبه فعلی خود به رتبه پنجم لیست خواهد رسید. رقم GDP این کشور از 2.2 تریلیون دلار به 9.1 تریلیون دلار می‌رسد.

در دو سال گذشته اقتصاد ترکیه حتی با وجود اتفاقات گوناگون تروریستی و سیاسی رشد سریعی را شاهد بوده است.

طبق یک گزارش OECD در سال 2018 بهره‌وری نیروی کار در کشور ترکیه از چندین اقتصاد رو به رشد دیگر که OECD مورد بررسی قرار داده بود، بیشتر بوده است.

همچنین این گزارش می‌گوید ایجاد مشاغل پایدار و جدید در حوزه‌هایی غیر از کشاورزی، که پس از سال 2010 سرعت پیدا کرده، در حال حاضر روند رشد سریع‌تری نیز پیدا کرده است.

4. اندونزی

همسایه شمالی کشور استرالیا با رشدی بسیار زیاد تا سال 2030 خود را به جایگاه چهارم در لیست اقتصادهای بزرگ دنیا خواهد رساند.

اندونزی که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا است تا سال 2030 رقم GDP  خود را از 3.2 تریلیون دلار فعلی به 10.1 تریلیون دلار می‌رساند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2030 اقتصاد اندونزی سه برابر اقتصاد کشور استرالیا خواهد شد. اتفاقی که نیاز به تحقیق و بررسی دانشگاهی بر روی سیاست‌های اقتصادی این کشور دارد.

3. ایالات متحده آمریکا

طبق پیش‌بینی‌ها، تا هشت سال آینده آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا از دست خواهد داد. موسسه Standard Chartered اعلام کرده با ادامه روند کنونی، در طی چند سال آینده چین جایگاه آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را خواهد گرفت.

این پیش‌بینی با اندازه‌گیری نرخ ارز مبادلاتی برای خرید و تولید ناخالص ملی دو کشور انجام شده است. علاوه بر چین که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی  شده بود به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل خواهد شد، هندوستان نیز از آمریکا پیشی خواهد گرفت. تا سال 2030 اقتصاد آمریکا به رقم 31 تریلیون دلار می‌رسد اما جایگاه اول آن به جایگاه سوم تنزل می‌یابد.

2. هند

پیش‌بینی می‌شود رشد GDP هند با نرخ 7.8 درصد تا سال 2030 ادامه پیدا کند و به رقم 46.3 تریلیون دلار برسد. بنا به بررسی‌هایی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول انجام داده‌اند، هند در 10 سال آینده سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد دنیا را خواهد داشت.

این رشد تا آنجا بالاست که حتی ممکن است در سال‌های بعد بتواند جایگاه چین را نیز به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا تصاحب ند!

رشد سریع این کشور همراه با اصلاحات ساختاری گوناگون مانند معرفی مالیات ملی و جدید اجناس و خدمات (GST) و Indian Bankruptcy Code نشان می‌دهد که دولت هند برای تصاحب بازارهای مالی دنیا برنامه‌ریزی بسیار دقیق و حرفه‌ای انجام داده است.

البته مجله فوربس اعلام کرده هند در ادامه این راه با چندین چالش‌ بزرگ روبرو خواهد شد. به گفته فوربس بزرگ‌ترین این چالش‌ها آن است که برخی از ایالت‌های بزرگ هند جزو فقیرترین نواحی دنیا محسوب می‌شوند. این موضوع باعث ایجاد اختلاف شدید اقتصادی در خاک هند شده است.

برای مثال GDP ایالت دهلی به تنهایی با GDP کشور اندونزی برابری می‌کند؛ اما در ایالت‌های فقیر بیهار و اوتار پرادش اوضاع کاملا متفاوت است و GDP آن‌ها با کشورهای فقیر جنوب صحرای بزرگ آفریقا برابر است.

1. چین

از مدت‌ها قبل پیش‌بینی شده بود که چین به اقتصاد اول دنیا بدل خواهد شد.

به گفته انستیتوی Lowy بر اساس آخرین گزارش Asia Power چین به زودی از آمریکا سبقت می‌گیرد و به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل می‌شود. همچنین چین بزرگترین قدرت در ناحیه آسیا-اقیانوسیه به حساب می‌آید.

انتظار می‌رود نرخ رشد GDP کشور چین تا سال 2030 به اندازه 5 درصد کاهش پیدا کند. رقم GDP اقتصاد چین نیز تا هشت سال آینده به 64.2 تریلیون دلار خواهد رسید.

سوالات متداول

اقتصادهای برتر دنیا بر اساس چه معیاری انتخاب می‌شوند؟

موسسات مالی از تولید ناخالص داخلی (GDP) به عنوان یکی از معیارهای اصلی برای اندازه‌گیری حجم اقتصادهای جهان استفاده می‌کنند.

تا سال 2030 چه کشورهایی به صدر اقتصادهای برتر دنیا اضافه می‌شوند؟

اقتصادهایی که در حال حاضر نوظهور محسوب می‌شوند به دلیل نرخ رشد بالاتر نسبت به اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته و جمعیت جوان زیاد جای بسیاری از اقتصادهای برتر را تصاحب خواهند کرد.

بزرگترین اقتصاد جهان در سال 2030 کدام کشور خواهد بود؟

طبق پیش‌بینی‌های متعدد، چین با سبقت گرفتن از ایالات متحده به بزرگترین اقتصاد جهان در 2030 تبدیل خواهد شد.

سخن پایانی

با وجود پیش‌بینی‌های بالا، این احتمال هم همواره وجود دارد که حوادث طبیعی و غیرطبیعی مختلف مثل جنگ، رکود و غیره باعث تغییراتی در فهرست اقتصادهای برتر دنیا شود. البته بعید به نظر می‌رسد این جایگاه‌ها تحقق نیابند.

با این حال به نظر می‌رسد به صورت عادی روال اقتصاد دنیا به نحوی پیش می‌رود که به چنین رده بندی و شرایطی که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، خواهیم رسید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازارهای مالی و اقتصاد بین‌الملل

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

6 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Mr Forex

این پیش بینی ها بر اساس نیروی کار انسانی تدوین شده است تا سال 2030 ،،،،40% از نیروی کار انسانی جای خود را به ربات ها خواهند داد که یعنی ضربه بسیار سختی به کشور های پرجمعیتی مثل چین و هند و اندونزی وهرد خواهد شد علاوه بر این ما نمیتونیم 1 دقیقه اینده رو پیش بینی کنیم چه برسه به 10 دیگه رو پیش بینی کنیم

رضا

ترکیه پنجم آخه؟ژاپن و آلمان رو یعنی رد می‌کنه ؟مصر هم ژاپن و آلمان رو رد میکنه؟

شجاع‌الدین جهاندیده

این آمارها صرفا پیش بینی هستند.

Mehdi

پیش بینی وجود نداره این ها استراتژی از برنامه ریزی شده و داره پیاده سازی میشه

Mehdi

از قبل

الف

چه خوب همه میان پایین – همه میخ می شن نگاه می کنن تا ما جهان سومی بریم جلو

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
6
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx