درآمد فیفا از کجاست؟

درآمد فیفا

فیفا (FIFA) که مخفف عبارت فرانسوی Fédération Internationale de Football Association و به معنای فدراسیون بین‌المللی فوتبال است.

این سازمان در سال 1904 جهت نظارت، سازماندهی و ترویج تعداد زیادی از مسابقات بین‌المللی فوتبال تاسیس شد.

از آنجایی که ورزش فوتبال در بیش از 200 کشور جهان انجام می‌شود و یکی از ورزش‌های اصلی این کشورهاست، طبیعی است که بیشترین تعداد طرفدار را در بین رشته‌های ورزشی جهان داشته باشد.

عناوین مطلب:

فیفا معتقد است که مهمترین هدف این فدراسیون، فراگیری فوتبالی مدرن در سطح جهان است که تنها محدود به یک یا دو قاره نیست؛ بلکه در کل دنیا در دسترس خواهد بود.

فیفا یک سازمان غیرانتفاعی است که بیشتر درآمد خود را برای توسعه بازی‌های فوتبال در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کند و از این طریق، قدرت درآمدزایی فوق‌العاده ای دارد.

بیشتر این درآمدها، از سازماندهی و بازاریابی در مسابقات بین‌المللی بزرگ به دست می‌آید که محبوب‌ترین آن‌ها مسابقات جام‌ جهانی مردان و زنان است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. بعد از آن، مسابقات دیگری مانند مسابقات قهرمانی بین قاره‌ای و جام کنفدراسیون‌های فیفا نیز از محبوبیت بسیاری برخوردارند.

در مسابقات جام جهانی فوتبال سال 2018، فیفا بیش از 4.6 میلیارد دلار درآمد داشت که این عدد بسیار قابل توجه است!

در ادامه قصد داریم مدل کسب و کار فیفا و روش‌های کسب درآمد این سازمان را مورد بررسی قرار دهیم.

مدل کسب و کار و درآمد فیفا چگونه است؟

جام جهانی نه تنها یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی در جهان است؛ بلکه منبع اصلی درآمد فیفا نیز به شمار می‌رود.

در واقع؛ فیفا از این رویداد و سایر رویدادها، با فروش حق پخش تلویزیونی، حقوق بازاریابی، حقوق مجوز و همچنین درآمد حاصل از فروش بلیط، سود بسیار زیادی به دست می‌آورد.

علاوه بر این؛ هزینه‌های فیفا بسیار کم است و بدون شک می‌توان گفت که این سازمان به تنهایی، سرمایه کافی برای توسعه ورزش فوتبال را در اختیار دارد.

برگزاری مسابقات جام جهانی و کمک به اقتصاد کشورها

فیفا، تنها نهادی است که مسئول سازماندهی جام جهانی مردان و زنان است؛ بنابراین، می‌توان گفت که تمام درآمدهای میلیارد دلاری که از این مسابقات حاصل می‌شود، به فیفا تعلق دارد.

علاوه بر این؛ کشور میزبان جام جهانی نیز با برگزاری یک مناقصه تعیین می‌شود که این موضوع، رقابت سختی را برای کشورها رقم می‌زند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ارز دیجیتال جام جهانی 2022!

جام جهانی 2026
در حال حاضر، میزبان جام جهانی در سال 2022 قطر است و میزبان بیست و سومین دوره جام جهانی در سال 2026 نیز ایالات متحده، کانادا و مکزیک خواهند بود.

 توجه داشته باشید که برگزاری چنین رویداد عظیم و پرطرفداری، به ویژه در ساخت و تقویت زیرساخت‌های کلاس جهانی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. بنابراین؛ کشوری که برنده مناقصه می‌شود، علاقه زیادی را از سوی سرمایه‌گذاران جذب می‌کند که این امر می‌تواند به رونق اقتصاد آن کشور کمک کند.

هزینه‌های برگزاری جام جهانی

از آنجایی که بسیاری از کشورها برای میزبانی در جام جهانی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند؛ طبیعتاً فیفا در یک معامله بزرگ شریک است که خود را از شرایط و ضوابط برگزاری جام جهانی در کشور میزبان دور کرده و تنها به درآمد آن فکر می‌کند.

جالب است بدانید که فیفا در زیرساخت‌های ایجاد شده برای جام جهانی هیچ‌گونه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند و مسئولیت آن تماما بر عهده کشور میزبان است.

در این رویداد، یک کمیته سازماندهی محلی وجود دارد که فیفا به منظور انجام هماهنگی‌های لازم در راستای برگزاری جام جهانی، به آن سازمان پول پرداخت می‌کند.

همچنین از طرف فیفا، به کشورهای شرکت کننده جوایز نقدی پرداخت می‌شود و بخشی از هزینه سفر، اسکان بازیکنان، پشتیبانی از کارکنان و مسئولان مسابقات نیز بر عهده فیفا خواهد بود.

علاوه بر این؛ فیفا صندوقی تحت عنوان “صندوق میراث جام جهانی” را در اختیار کشور میزبان می‌گذارد تا در آینده برای توسعه ورزش فوتبال در آن کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به عبارت دیگر؛ فدراسیون بین‌المللی فوتبال، پس از پایان رقابت‌های جام جهانی، ارقام مورد نظر را با هماهنگی فدراسیون‌های کشورهای مربوطه، به حساب باشگاه‌ها واریز می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ارز مینی فوتبال (Minifootball) و آینده آن

در این میان اگر توافقی میان یک باشگاه و بازیکنانش برای پاداش جام جهانی صورت گرفته باشد، این مسئله به ‌صورت دوجانبه و داخلی میان آن‌ها حل و فصل می‌شود و فیفا تحت هیچ شرایطی با بازیکنان طرف حساب نخواهد شد.

هزینه‌ برگزاری مسابقات جام جهانی برای فیفا نسبتا کم است. در واقع این هزینه‌ها، سازماندهی و اجرای مسابقات، از جمله پرداخت جایزه به شرکت‌کنندگان را پوشش می‌دهد و مسئولیتی در قبال اطمینان از وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور میزبان ندارد.

جدا از هزینه‌های مربوط به رویدادهای فیفا، هزینه‌های عمده فدراسیون بین‌المللی فوتبال شامل هزینه‌های توسعه، هزینه‌های پرسنل و کمک‌های مالی نیز می‌شود.

فیفا در یک دوره چهار ساله منتهی به جام جهانی، درآمد خود را ثبت می‌کند که در آخرین دوره برگزار شده بین سال‌های 2015 تا 2018، بیش از 6.4 میلیارد دلار درآمد داشته است. شایان ذکر است که بیشتر درآمد فیفا از طریق حقوق مجوز و بخش دیگری از آن به وسیله سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به دست آمده است.

فیفا از جام جهانی
95 درصد درآمد فیفا، از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال است.

روش‌های کسب درآمد فیفا

در ادامه درباره هریک از روش‌های کسب درآمد فیفا صحبت خواهیم کرد:

درآمد فیفا از حقوق پخش در تلویزیون

فیفا، حق پخش مسابقات جام جهانی را به شبکه‌های تلویزیونی و موسسات پخش می‌فروشد و به آن‌ها اجازه می‌دهد بازی‌های فوتبال و رویدادهای مرتبط را در مناطق خاصی پخش کنند.

از آنجایی که ورزش فوتبال در سراسر جهان، یک ورزش بسیار محبوب است، رقابت بین شبکه‌ها و شرکت‌ها برای دریافت مجوز نیز بسیار بالاست.

شایان ذکر است؛ از 6.4 میلیارد دلار درآمدی که فیفا در سال‌های 2015 تا 2018 به دست آورده، تنها 49 درصد آن (حدود 3.13 میلیارد دلار) از حق پخش تلویزیونی بوده است.

در مزایده مربوط به جام جهانی 2022، رقابتی که بین شبکه ESPN و شرکت FOX برای دریافت مجوز پخش راه افتاده بود، باعث شد تا FOX از ESPN پیشی بگیرد و برای حق پخش تلویزیونی تا پایان جام جهانی 2022، بیش از 400 میلیون دلار به فیفا پرداخت کند.

علاوه بر این؛ شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق (META)، شرکت توییتر (TWTR) و شرکت اسنپ (SNAP)، همگی میلیون‌ها دلار برای دریافت این حقوق به شرکت FOX پیشنهاد داده بودند.

ESPN
ESPN یک شبکه تلویزیونی آمریکایی است که متعلق به شرکت والت دیزنی بوده و پخش‌کننده برنامه‌های ورزشی است.

حقوق بازاریابی

مهمترین منبع درآمد بعدی فیفا، فروش حقوق بازاریابی است که در دوره چهار ساله منتهی به جام جهانی 2018، مجموعا 1.66 میلیارد دلار بوده است.

به طور کلی 4 سطح حمایت مالی از جام جهانی وجود دارد: شرکای فیفا، اسپانسرهای جام جهانی فیفا، حامیان منطقه‌ای و حامیان ملی.

 شرکای فیفا به توسعه برند فیفا و مشارکت در مسئولیت‌های اجتماعی کمک می‌کنند. اسپانسرهای جام جهانی فیفا، حق دارند برند خود را در جام جهانی تبلیغ کنند.

حامیان منطقه‌ای و ملی، در مناطق مختلف یا کشور میزبان مستقر هستند که حق تبلیغ برندهای خود در آن مناطق را دارند.

حقوق مجوز

فیفا در دوره چهار ساله 2015 تا 2018، توانست  600 میلیون دلار از حقوق مجوز به دست آورد که این مبلغ چیزی حدود 114 درصد از دوره قبلی بیشتر بود.

این مقدار از درآمد، از فروش قراردادهای مجوز برند، پرداخت‌های مربوط به حق امتیاز و سایر منابع مشابه به دست می‌آید.

حقوق مهمان‌نوازی و فروش بلیط

آخرین بخش مهم منبع درآمد فیفا شامل حق مهمان‌نوازی، اقامت و همچنین فروش بلیط است.

لازم به ذکر است که درآمد حاصل از حق فروش بلیط، تماما متعلق به یکی از زیرمجموعه‌های مستقیم فیفا است. از سال 2015 تا 2018، فیفا 712 میلیون دلار از حقوق مهمان‌نوازی و فروش بلیط به دست آورده است.

به عنوان مثال؛ برای مسابقات جام جهانی 2018 در روسیه، تقاضای خرید بیش از 10 میلیون بلیط وجود داشت.

همچنین، تقاضای بلیط برای جام جهانی 2022 قطر نیر زیاد بود و 10 کشور قطر، ایالات متحده، عربستان سعودی، انگلیس، مکزیک، امارات متحده عربی، آرژانتین، فرانسه، برزیل و آلمان از خریداران اصلی بلیط‌های جام جهانی 2022 بودند.

برنامه‌های آینده فیفا

تا زمانی که فوتبال یک ورزش فوق‌العاده محبوب با طرفداران بسیار زیاد در سراسر جهان باشد، احتمالاً درآمد هنگفت فیفا از جام جهانی و سایر رویدادهای مهم، همچنان ادامه خواهد داشت.

برنامه‌های آتی فیفا شامل ادامه حمایت از توسعه ورزش فوتبال از طریق پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، توسعه فرآیند مناقصه کشور میزبان به شیوه‌ای شفاف و عینی، اطمینان از پایبندی به برنامه‌های مربوطه و ترویج برابری جنسیت در فوتبال است.

محاسبه هزینه‌های فیفا

هزینه‌هایی که طی سال‌های 2015 تا 2018 برای فیفا تخمین زده شده، 5.37 میلیارد دلار است که این هزینه به 3 بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • هزینه‌های مربوط به برگزاری رویداد (2.56 میلیارد دلار)
  • هزینه‌های مربوط به پروژه‌های توسعه و آموزش (1.67 میلیارد دلار)
  • هزینه‌های مربوط به مدیریت فیفا (797 میلیون دلار)

هزینه‌های قابل توجه دیگری هم وجود دارد که مربوط به مدیریت فوتبال است. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های قانونی، فناوری اطلاعات و هزینه‌های ساختمان می‌شود که در مجموع 124 میلیون دلار است. با این حساب؛ فیفا 211 میلیون دلار برای بازاریابی و پخش تلویزیونی هزینه کرده است.

بیشتر بخوانید: ارز کریپتو دات کام (crypto.com) چیست؟ همه‌چیز درباره CRO

درآمد فیفا بدون برگزاری جام جهانی

همانطور که اشاره کردیم؛ در جام جهانی 2018، فیفا 4.6 میلیارد دلار درآمد داشت؛ اما نکته مهم اینجاست که فیفا خارج از جام جهانی، درآمد کمتری دارد.

به عنوان مثال در سال 2021، فیفا تنها 766 میلیون دلار درآمد داشت که نسبت به درآمد آن از برگزاری جام جهانی، مبلغ زیادی نیست.

سوالات متداول

 فیفا چیست؟

فیفا (FIFA) مخفف عبارت فرانسوی Fédération Internationale de Football Association و به معنای فدراسیون بین‌المللی فوتبال است. این سازمان در سال 1904 جهت نظارت، سازماندهی و ترویج تعداد زیادی از مسابقات بین‌المللی فوتبال تاسیس شد.

برگزاری جام جهانی چه تاثیری در بهبود اقتصاد جهانی دارد؟

برگزاری چنین رویداد عظیم و پرطرفداری، به ویژه در ساخت و تقویت زیرساخت‌های کلاس جهانی، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. بنابراین؛ کشوری که برنده مناقصه می‌شود، علاقه زیادی را از سوی سرمایه‌گذاران جذب می‌کند که این امر می‌تواند به رونق اقتصاد آن کشور کمک کند.

فیفا از چه راه‌هایی به کسب درآمد می‌پردازد؟

95 درصد درآمد فیفا از برگزاری جام جهانی است که از طریق حقوق پخش در تلویزیون، حقوق بازاریابی، حقوق مجوز و در نهایت حقوق مهمان‌نوازی و فروش بلیط دست می‌آید.

آیا فیفا به کشورهای میزبان پول پرداخت می‌کند؟

خیر. کشورها برای میزبانی در جام جهانی در یک مناقصه شرکت می‌کنند و سپس برای مالیات‌دهندگان یا وجوهی که از طریق وام تضمین شده است، سرمایه‌گذاری می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که زیرساخت‌های مناسب جهت میزبانی و برگزاری جام جهانی را دارند.

ارزش جام جهانی 2022 چقدر است؟

به طور کلی فیفا برای جام جهانی 2022 قطر، مبلغ 440 میلیون دلار به عنوان جایزه در نظر گرفته که از این مبلغ، 42 میلیون دلار برای تیم قهرمان است. این مبلغ برای تیم دوم 30 میلیون دلار بوده و به همین ترتیب تا تیم سی‌ودوم که به مفتخر به دریافت پاداش 9 میلیون دلاری می‌شود.

سخن پایانی

فیفا یک فدراسیون بین‌المللی فوتبال است که در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال، درآمد بسیار خوبی کسب می‌کند.

در واقع؛ فیفا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری یا پذیرش ریسک مالی جهت ایجاد زیرساخت برای برگزاری این رویداد، میلیاردها دلار از حقوق پخش تلویزیونی و حقوق بازاریابی به دست می‌آورد.

از آنجایی که فیفا یک سازمان غیرانتفاعی است، درآمد به دست آمده بیشتر در بازی سرمایه گذاری می‌شود. اگرچه لازم به گفتن نیست؛ اما مزایای فیفا برای اقتصاد جهانی و ورزشی که آن را اداره می کند، بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله درباره درآمد فیفا و هزینه‌های این سازمان به طور مفصل صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بازارهای مالی و اقتصاد بین‌الملل

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

5 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
علی

لذت ببرید از همه چیز حتی فوتبال

میلاد

بابا 20 تا مرد میفتن دنبال یه توپ. خب به هرکدوم یه توپ بدن. به نظر من ورزش های پدر و مادر دار مثل کشتی و بوکس نیاز به حمایت دارن

مهدی

مگه همه چیز باید پول باشه . فوتبال مثل عشق و محبت و مهربانی هست . فوتبال یعنی زندگی فوتبال یعنی عشق ماندگار و وفادار
به قول بزرگان و مفسران ورزشی دنیا : فوتبال یعنی همه چیز و تمام

هومن

ما مردم دنیا چقد بدبختیم که برای لذت و تفریح که هیچ سودی برای‌ ما نداره فقط با یه توپ و ۲۲ نفر علاف ما ۵.۶ میلیارد دلار پول به فیفا دادیم که هیچ

حمید

برا تو نداره که نمیدونی فوتبال چیه عشق فوتبال لیاقت میخواد. لطفا در مورد چیزی که نمیدونی چیه اظهار نظر نکن.

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
5
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx