تراز یا موجودی صرافی ارز دیجیتال چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

موجودی صرافی

یکی از بزرگ‌ترین عواملی که معامله گران معمولی را از سرمایه‌گذاران با تجربه کریپتو متمایز می‌کند، بکار گیری تحلیل‌های تکنیکال (technical analysis) و شاخص‌های درون زنجیره‌ای (on-chain metrics) است.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

در حالی که تسلط بر تحلیل تکنیکال نیازمند زمان قابل توجهی است، آشنایی با شاخص‌های درون زنجیره‌ای، بسیار آسان‌تر است و می‌توان فوراً از آن برای ترید و معاملات استفاده کرد.

عناوین مطلب:

صرافی‌های ارز دیجیتال جدای از اینکه بستری برای مبادلات کریپتو‌ها فراهم می‌کنند، اطلاعات خوبی هم در اختیار ما قرار می‌دهند؛ به شرط اینکه بدانیم باید دنبال چه چیزی بگردیم.

صرافی‌ها، پلتفرم‌هایی هستند که به سرمایه‌گذاران امکان خرید و فروش ارز‌های دیجیتال مختلف را می‌دهند. چند نمونه از این صرافی‌ها عبارت‌اند از: Binance ،Coinbase ،Kraken و غیره.

هنگام تجزیه و تحلیل داده‌های صرافی‌ها با استفاده از شاخص‌های درون زنجیره‌ای، سیگنال‌ها و اطلاعات مختلفی را با استفاده از داده‌های تراکنش‌های کریپتو خواهیم یافت. در نهایت با استفاده از این داده‌ها می‌توانیم پاسخ سؤال‌های مختلفی مانند ارز‌های دیجیتال را چه کسی، کجا و به چه کسی ارسال می‌کند، پیدا کنیم.

نظارت بر ارز‌های دیجیتالی که  به داخل و خارج صرافی‌ها جریان می‌یابند، به تریدر‌ها این امکان را می‌دهد تا تعیین کنند که آیا بازار در فاز صعودی قرار دارد یا نزولی؟ در نتیجه، آن‌ها به همراه این داده‌ها و سایر شاخص‌ها، می‌توانند سرمایه‌گذاری بهتر و مؤثرتری داشته باشند.

منظور از تراز یا موجودی صرافی چیست؟

اصطلاح «exchange balance» به معنای موجودی یا تراز صرافی، به مقدار ارز دیجیتالی اشاره دارد که در حال حاضر در یک پلتفرم مدنظر، معمولاً در چندین آدرس کیف پول مجزا، نگهداری می‌شود.

نقدینگی بالا حاکی از آن است که بازار خرید و فروش یک ارز دیجیتال خاص فعال است. در نتیجه، مبادلات کریپتو‌ها در بازار نقدینگی راحت‌تر است، چرا که به دلیل حجم بالا نقدینگی، سفارش‌های صرافی‌ها سریع‌تر تأیید و پردازش می‌شوند.

برعکس، زمانی که مقدار کریپتو در یک صرافی کم باشد، نقدینگی کمتری هم در بازار موجود خواهد بود. نقدینگی پایین به معنای نوسان قیمت بالاتر است که در نتیجه خرید و فروش ارز‌های دیجیتال را برای معامله گران پرخطر می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

این امر به این دلیل است که در صورت کاهش ناگهانی نقدینگی، خریداران کمتری وجود داشته و قیمت‌ها نیز کاهش خواهند یافت. در مقابل، در صورت افزایش شدید نقدینگی نیز، فروشندگان بیشتری وجود خواهند داشت که دوباره منجر به کاهش شدید قیمت می‌شود.

به عنوان نمونه، موجودی بیت‌کوین که در آدرس‌های مرتبط با همه صرافی‌ها نگهداری می‌شود، اغلب بسیار بالا است و اگرچه این مقدار، از 3/04 میلیون کوین در ماه مه 2020، به 2/47 میلیون کوین در آوریل 2022 رسیده و در این مدت شاهد کاهش 18/6 درصدی بوده است؛ اما همچنان سرمایه‌گذاران زیادی بیت‌کوین‌های خود را همچنان ذخیره می‌کنند.

این امر که در همه صرافی‌ها مشابه است، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، کوین‌های خود را در کیف پول‌ها نگه می‌دارند چرا که معتقدند که قیمت بیت‌کوین در آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

موجودی بیت‌کوین صرافی‌ها
بررسی موجودی بیت‌کوین در صرافی‌ها در 20 ماه

علاوه بر این، موجودی بیت‌کوین در آدرس‌های مرتبط با صرافی بایننس، از 259709 کوین در ماه مه‌2020 با 46 درصد افزایش، به 560355 کوین در آوریل 2022 رسیده است.

مقدار بیت‌کوین ذخیره شده در این صرافی، از زمان آخرین ‌هاوینگ (halving) بیت‌کوین در ماه مه 2020، افزایش یافته است که نشان می‌دهد بیت‌کوین در این صرافی نقدینگی بیشتری دارد.

موجودی بیت‌کوین در بایننس
موجوی بیت‌کوین در صرافی بایننس در عرض 20 ماه

جریان‌های ورودی کریپتو به صرافی‌ها

یکی دیگر از راه‌های ردیابی موجودی صرافی‌ها، بررسی حجم ارزهای دیجیتالی است که به داخل و خارج صرافی جریان دارند. هنگامی که ارز‌های دیجیتال به آدرس‌های صرافی‌ها منتقل می‌شوند، جریان نقدینگی به صرافی وارد می‌شود.

یکی از دلایل افزایش ورودی‌های صرافی این است که سرمایه‌گذاران به دنبال فروش دارایی‌های دیجیتال خود هستند. جریان ورودی کریپتو‌های ناشی از فشار فروش، سرنخی از بازار نزولی است و نشان می‌دهد که قیمت‌ها ممکن است کاهش یابند.

بیشتر بخوانید: چگونه در بازار نزولی ارز دیجیتال دوام بیاوریم؟

به علاوه، افزایش جریان‌های ورودی ارز دیجیتال، می‌تواند منجر به عدم تمایل سرمایه‌گذاران برای معامله در سایر ارز‌های دیجیتال این بازار باشد. در نهایت، این عدم تمایل در سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که دارندگان ارز‌های دیجیتال درصدد فروش دارایی‌های خود برآیند.

جریان ورودی بیت‌کوین به صرافی‌ها
جریان ورودی بیت‌کوین به صرافی‌ها در عرض 20 ماه

جریان‌های خروجی کریپتو از صرافی‌ها

نقطه مقابل جریان‌های ورودی ارز‌های دیجیتال، جریان‌های خروجی است. زمانی که ارز‌های دیجیتال از صرافی‌ها خارج شوند، نقدینگی به خارج از صرافی جریان پیدا می‌کند.

در اغلب مواقع، جریان‌های خروجی حاکی از این است که سرمایه‌گذاران کریپتو‌ها را به کیف پول‌های خود منتقل می‌کنند و با انجام این کار هزینه‌های تراکنش زیادی را نیز متحمل می‌شوند.

جریان‌های خروجی در برخی موارد ممکن است نشانه بازار گاوی باشد، چرا که سرمایه‌گذاران ممکن است دیگر تمایلی به فروش دارایی‌های خود نداشته باشند و ترجیح دهند آن‌ها را ذخیره کنند که به مرور زمان منجر به کاهش عرضه می‌شود.

جریان خروجی بیت‌کوین به صرافی‌ها
جریان خروجی بیت‌کوین از صرافی‌ها در عرض 20 ماه

چه کسی موجوی صرافی را جابه‌جا می‌کند؟

یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای درک تراز صرافی‌ها، نوع جابجایی وجوه سرمایه‌گذاران است.

نهنگ‌ها (Whales)، یکی از مهم‌ترین عوامل برای بررسی گردش وجوه صرافی‌ها هستند. در بازار‌های مالی به سرمایه‌گذارانی که بیش از 1 میلیون دلار ارز دیجیتال دارند، نهنگ می‌گویند.

علی‌رغم اینکه سرمایه‌گذاران کوچک نقش بیشتری در مبادلات کریپتو ایفا می‌کنند، مؤسسات و نهنگ‌ها هنوز هم اکثریت معاملات ارز‌های دیجیتال را تشکیل می‌دهند و تأثیر بسزایی بر روند بازار دارند.

در نمودار زیر می‌بینیم که نهنگ‌ها (رنگ سبز) در طول ماه نوامبر با افزایش قیمت‌ها، روند ثابتی در خرید بیت‌کوین داشته‌اند. با این حال، در ماه دسامبر با کاهش قیمت بیت‌کوین، آن‌ها به سرعت دارایی‌های خود را افزایش دادند.

بررسی حرکات نهنگ‌ها، روشی عالی برای نظارت بر افرادی است که وجوه خود را وارد صرافی‌ها می‌کنند یا از آن خارج می‌کنند، چرا که نهنگ‌ها زمانی که بازار سقوط می‌کند، خرید می‌کنند و زمانی که بازار رشد می‌کند، می‌فروشند.

با دنبال کردن این حرکات، سرمایه‌گذاران خرد نیز به نوبه خود می‌توانند با آن‌ها هماهنگ شده و بازدهی خوبی کسب کنند.

موجودی بیت‌کوین نهنگ‌ها
بررسی موجودی بیت‌کوین سرمایه گذاران بزرگ (نهنگ‌ها)

جمع‌بندی

مقدار دارایی که در حال حاضر در صرافی‌ها نگه‌داری می‌شود، اطلاعات زیادی در مورد روند بازار در اختیار ما قرار می‌دهد.

معامله گران با تجربه به خوبی می‌دانند که چگونه از تجزیه و تحلیل تکنیکال و شاخص‌های درون زنجیره‌ای برای پیش‌بینی روند احتمالی ارز‌های دیجیتال استفاده کنند.

همچنین بررسی دارایی‌های در حال گردش صرافی‌ها نیز اطلاعات زیادی در مورد نهنگ‌های بازار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. اینکه نهنگ‌ها چه موقع می‌خرند و چه موقع می‌فروشند، می‌تواند نمایانگر روند احتمالی بازار باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال (Onchain)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx