پلتفرم تحلیل آنچین: آموزش پلتفرم Dune Analytics

پلتفرم Dune Analytics

پلتفرم Dune Analytics یک پلتفرم تحلیل داده‌های on-chain منحصر به‌فرد برای توکن‌های NFT و دارایی‌های غیرمتمرکز است.

از طریق داشبورد‌ این سایت می‌توانید اطلاعات کاربردی و رایگان را استخراج کنید. Dune Analytics یکی از بهترین منابع آنلاین برای تحقیقات داده‌های بلاک‌چین است.

همچنین یک ابزار ضروری برای NFT و سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال به شمار می‌رود، زیرا این پلتفرم بیشتر بر روی محصولات کریپتویی مانند صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، توکن‌های NFT و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تمرکز دارد. 

عناوین مطلب:

وقتی از Dune استفاده کنید دیگر نیازی به سایر ابزارها نیست چرا که پلتفرم Dune Analytics همه امکانات لازم برای استخراج و تحلیل داده‌های روی بلاک‌چین را در اختیار شما قرار می‌دهد، البته این سرویس، یک حالت کاربری حرفه‌ای نیز دارد که با پرداخت 390 دلار در ماه می‌توان آن را فعال کرد. 

در حالت حرفه‌ای، سوابق و عبارات جستجوی شما به صورت خصوصی در داشبور‌دتان نمایش داده خواهد شد علاوه‌بر آن، امکان انجام عملیات جستجوی موازی، خروجی فرمت CSV و بسیاری موارد دیگر برای شما فعال می‌شود.

سازندگان Dune Analytics
پلتفرم Dune Analytics با غیر متمرکز کردن تحلیل اطلاعات در بلاک‌چین‌های عمومی، به شما در حوزه‌ی کریپتو کمک می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری بگیرید.

سازندگان و توسعه دهندگان پلتفرم Dune Analytics

Mats Julian Olsen و Fredrik Haga سرویس Dune Analytics را در سال 2018 تاسیس کردند.

هر دوی آن‌ها در ساخت و تجزیه و تحلیل داده‌های قرارداد هوشمند بلاک‌چین تجربه دارند. علاوه‌بر آن، این افراد تجربه‌ی زیادی در زمینه‌های مختلف فناوری مانند تجزیه و تحلیل startup، یادگیری ماشین (Machine Leraning) و آمار کسب کرده‌اند که در راه اندازی این سرویس مفید بوده است. 

اگر به پیشینه این دو نفر نگاهی داشته باشیم، Fredrik Haga فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در دانشگاه‌های برتر استرالیا و ایالات متحده آمریکا است. Mats Julian Olsen در نروژ تحصیلات خود را ادامه داد و پس از فارغ‌التحصیلی به مهندسی نرم‌افزار و علم داده (Data Science) روی آورد.   

این دو نفر در ابتدا در یک شرکت رسانه‌ای نروژی در حوزه قرارداد‌های هوشمند نوشتند، ولی بعد از آنکه متوجه شدند این شرکت آنقدر بزرگ است که نمی‌تواند به زمینه‌ی ارز‌های دیجیتال وارد شود، از کار خود در آن‌جا کناره گیری کردند. مدت کوتاهی پس از آن، این دو نفر سرویس Dune را خلق کردند. 

در ابتدای کار، این شرکت روی داده‌های بلاک‌چین اتریوم کار می‌کرد اما بازار بزرگی نبود و با گذشت ماه‌ها از آغاز به کار این سرویس، درآمد چندان قابل اتکایی نداشتند. آن‌ها تا ماه‌های پس از آن با مشکلات مالی دست و پنجره نرم می‌کردند تا این‌که بایننس آن‌ها را به برنامه شتاب‌دهنده (کمک مالی به کسب‌وکار‌‌ها) خود دعوت کرد.

در طول یک سال، آن‌ها توانستند بسته حمایتی 2 میلیون دلاری دریافت کنند که در اگوست سال 2020، زمانی که اوج فضای دیفای (DeFi) بود، این پلتفرم این فرصت را پیدا کرد تا در عرض چند ماه به بهترین سرویس تحلیل داده درون زنجیره‌ای بدل شود.

بیشتر بخوانید: تحلیل قیمت بیت‌کوین با تحلیل 7 داده درون زنجیره‌ای (On-Chain)!

از آن پس، پلتفرم Dune Analytics به رشد پیوسته خود ادامه داد و اکنون این سرویس در میان مشتریان خود نام‌های بزرگی چون Uniswap، Argent، Compound، Messari و بسیاری دیگر را می‌بیند.

پلتفرم Dune قصد دارد با سری دوم جذب سرمایه 69 میلیون دلاری به رشد و ایجاد یک بستر تحلیل درون زنجیره‌ای با محوریت آموزش و پاداش تبدیل شود. 

پلتفرم Dune Analytics از کجا اطلاعات را دریافت می‌کند؟ 

Dune Analytics قصد دارد با ارائه‌ی یک پلتفرم متن باز (open-source)، مدل کسب و کار تجزیه و تحلیل داده‌ها را تغییر دهد.

با وجود این سرویس، حالا دیگر لازم نیست به توسعه دهندگان ثانویه (برای بات‌های استخراج داده) یا تحلیلگران وابسته باشید. در عوض می‌توانید با استفاده از ابزار‌های ارائه شده در داشبورد Dune Analytics در داده‌های بلاک‌چین کاوش کنید.

این پلتفرم از یک سیستم داشبورد استفاده می‌کند که در آن شما داشبورد مورد نظر خودتان را ایجاد و بهره‌برداری خواهید کرد. البته در حالت کاربر حرفه‌ای، داشبورد شما برای دیگران قابل مشاهده نخواهد بود. 

اپلیکیشن تحت وب Dune، به همه داده‌های قرارداد‌های هوشمند و داده‌های خام(هسته) بلاک‌چین دسترسی دارد. در عین حال تیم توسعه این محصول در تلاش است تا داده‌های رمزگشایی شده بیشتری از قرارداد‌های هوشمند ارائه کند. 

اپلیکیشن تحت وب Dune
در نتیجه این تلاش‌ها، لیست داده‌های قابل استفاده در بلاک‌چین‌های تحت پوشش این سرویس به صورت پیوسته در حال افزایش است.

سرویس Dune در حال حاضر به داده‌های درون زنجیره‌ای بلاک‌چین‌های عمومی نظیر: Ethereum، Optimism، Polygon، Gnosis Chain of Ethereum(xDai) و BNB Smart Chain دسترسی دارد.

توسعه دهندگان پلتفرم Dune Analytics و ارائه دهندگان نود (Node) صنعت بلاک‌چین همکاری نزدیکی را دنبال می‌کنند. آن‌ها به کمک ارائه‌ دهندگان نود‌ها، در جمع آوری و ذخیره هر چه بیشتر داده‌های درون زنجیره‌ای بلاک‌چین و افزودن آن‌ها در پایگاه داده Dune Analytics در حال مشارکت هستند.

این پایگاه‌های داده شامل مجموعه‌ای از داده‌های تاریخی خام از بلاک‌چین به جز داده‌های وضعیت کلی بلاک‌چین است. 

آیا به روزرسانی اطلاعات در Dune Analytics در لحظه رخ می‌دهد؟ 

از زمان راه‌اندازی نسخه Dune Analytics V2 در 18 مارس 2022، این سرویس تحلیل داده on-chain مبتنی بر فضای ابری (cloud-based-on-chain) شد، از آن پس، داده‌های خود را به صورت لحظه‌ای و بروز نشان می‌دهد.

البته برای رسیدن به چنین هدفی، توسعه‌دهندگان این سرویس، کل برنامه را از ابتدا بازنویسی کردند. سیستم‌هایی مانند صف درخواست‌ها (Queuing) و اجرای درخواست‌ها از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که برای ارائه داده‌های زنده و با مقیاس‌پذیری بالا، تحولات زیادی را تجربه کرده‌اند.

ویژگی ارائه داده‌ها در لحظه، یک مزیت بزرگ برای پلتفرم Dune Analytics نسبت به رقبای خود محسوب می‌شود. زیرا اکثر پلتفرم‌های تحلیل داده‌های بلاک‌چین متن‌بسته (closed-source) و متمرکز، ورودی‌های داده را فقط بنا بر درخواست کاربر ارائه می‌دهند. 

برنامه نویسی هوشمند Dune
برنامه Dune از برنامه‌نویسی هوشمند برای به‌روزرسانی داده‌ها استفاده می‌کند.

برای مثال اگر تصویر اطلاعات را در داشبورد یا صفحه‌ی query مشاهده کنید، برنامه شروع به تجزیه و تحلیل اطلاعات در پشت صحنه (backend) می‌کند.

در این فرآیند، اگر متوجه شود داده‌هایی که نمایش داده می‌شوند، بیش از 3 ساعت از به روز رسانی آن‌ها گذشته است، به طور خودکار داده‌های روی صفحه را به‌روز می‌کند. 

پلتفرم Dune Analytics رایگان است؟ 

همان‌طور که گفته شد هر کسی می‌تواند به صورت رایگان از داشبورد‌های داخل Dune Analytics استفاده کند.

همچنین اگر مهارت کد نویسی دارید می‌توانید داشبورد مخصوص خودتان را ایجاد کنید. برخلاف سایر ابزار‌های تحلیل DeFi و NFT، این برنامه توسط جامعه web 3.0 و برای استفاده‌ی همه مردم به صورت رایگان ساخته شده است. 

چگونه در Dune Analytics داشبورد ایجاد کنیم؟ 

شما می‌توانید به راحتی در تب My Creations روی داشبورد‌ها کلیک کرده و یک داشبورد جدید ایجاد کنید.

ایجاد داشبورد در Dune

البته قبل از آن باید حتما یک حساب کاربری ایجاد کنید که همه عملیات آن آسان و به صورت رایگان امکان پذیر خواهد بود.

ثبت نام در Dune

پس از ثبت نام یا ورود به وبسایت، با زدن دکمه My creation، تصویر بالا را مشاهده خواهید کرد.

در این مرحله باید روی دکمه New dashboard بزنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ما یک داشبورد با نام بورسینس ایجاد کرده‌ایم.

داشبورد در Dune

محتوای برنامه Dune شمارنده‌ها، نمودار‌های دایره‌ای و گراف‌ را شامل می‌شود که به صورت زنده در داشبورد‌ها در دسترس هستند. شما و کاربران پروژه‌تان (داشبورد) می‌توانید برای به دست آوردن داده‌های کاربری در مورد پروژه‌های DeFi یا توکن‌های NFT، به آسانی با داشبورد مورد نظر در تعامل باشید. 

بیشتر بخوانید: توصیه‌های یک سرمایه گذار حوزه دیفای؛ Ben Forman

نگران نباشید، افزودن محتوای تحلیل on-chain به داشبورد نیز کار آسانی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوع ویجت (widget) مورد نظرتان را مانند text box، تصویر و غیره، انتخاب و آن را در داشبورد پروژه‌ی خود وارد کنید.

برای جالب‌تر و حرفه‌ای شدن داشبورد می‌توانید از عکس یا GIF در ویجت‌های Text box استفاده کنید. 

برای ایجاد یک داشبورد، به اطلاعات queryها و داده‌های تصویری آن‌ها نیاز دارید. اگر هنوز نمی‌دانید چطور یک SQL query را در برنامه‌ی Dune اجرا کنید اشکالی ندارد. می‌توانید یک query را از query مشابه موجود در وبسایت به درون پروژه‌ی خود کپی کنید. 

ایجاد Query در Dune

برای جست‌و جو در میان queryها می‌توانید روی دکمه‌ی discover کلیک کرده و در نوار جست‌و جو موضوع مورد نظر خود را بنویسید. فرض کنید می‌خواهید برای هزینه‌ی تراکنش یک NFT یک query ایجاد کنید. آن را در نوار جست‌و جو بنویسید و از میان لیستی که در اختیارتان قرار می‌گیرد یکی را انتخاب کنید. 

جستجوی query

Query با کد‌های SQL در بالا و نمودار‌ها در زیر آن باز می‌شود. در آخر،‌ روی دکمه Fork در سمت راست و بالای صفحه کلیک کنید تا SQL query ایجاد شده در لیست برنامه‌ی Dune قرار گیرد.

حال اگر به قسمت My Creations بروید و Queries را انتخاب کنید، query که ایجاد کرده‌اید را در آن‌جا مشاهده خواهید کرد. 

query ایجاد شده در Dune

Query را باز کنید و روی دکمه‌ی Run کلیک کنید. سرویس Dune جدول queryها را پس از چند لحظه به‌روزرسانی می‌کند. اکنون می‌توانید به پایین نمودار‌ها بروید و روی دکمه‌ی Add to the dashboard کلیک کنید تا یک داشبورد جدید با استفاده از اطلاعات query ایجاد کنید. 

افزودن query به داشبورد

از طرف دیگر، می‌توانید روی داشبورد‌ها در تب My Creations کلیک کنید و یک داشبورد جدید از آن‌جا ایجاد کنید. به خاطر داشته باشید وقتی داشبورد ایجاد می‌کنید نام آن را با دقت انتخاب کنید زیرا نام داشبورد پس از ایجاد آن قابل ویرایش نیست.

برای افزودن محتوای تصویری یا متنی روی Edit کلیک کنید. اگر روی Add visualization کلیک کنید، query که قبلا ایجاد کرده‌‌اید را خواهید دید. 

معرفی 5 داشبورد محبوب برای توکن‌های NFT در Dune Analytics 

از آن‌جایی که Dune یک پلتفرم تحلیل داده متن باز (open-source) است، همه‌ی داشبورد‌ها و queryهایی که مردم در آن استفاده می‌کنند را می‌توان به صورت عمومی مشاهده کرد. 

در قسمت discover برنامه، داشبورد‌ها و queryهای جالب و کاربردی پیدا خواهید کرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک جست‌و جوی ساده با استفاده از کلمات کلیدی مانند Blockchain ،protocol ،name ،DeFi ،NFT ،token و غیره انجام دهید. 

با انجام جستجو، لیستی به شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید امتیاز، ناشر، عنوان و زمان ایجاد داشبورد یا query را مشاهده کنید. تحلیلی را انتخاب کنید که بالاترین امتیاز و نام مرتبط با جستجوی شما را داشته باشد. 

موارد زیر، 5 داشبورد محبوب NFT در برنامه Dune هستند. 

1. NFT Project Dashboard 

@rantom این داشبورد توکن‌های NFT را برای به تصویر کشیدن جزئیات و تحلیل تقریبا همه‌ توکن‌های NFT ایجاد کرد.

امتیاز این داشبورد 1819 است. او در داشبوردش به چندین شکل مختلف مانند شمارنده، نمودار میله‌ای،‌ نمودار خطی،‌ نمودار دایره‌ای و جدول فروش را به تصویر می‌کشد. 

داشبورد NFT project

با باز کردن داشبورد می‌توانید تجزیه و تحلیل دقیق Cool Cats NFT را ببینید. همچنین می‌توانید با تغییر آدرس قرارداد هوشمند آن، تحلیل NFTهای دیگر را نیز مشاهده کنید. 

2. Interactive NFT Floor Tracker 

اگر به دنبال یک ردیاب بصری برای یافتن توکن‌های NFT‌ با کف قیمت هستید، باید به این داشبورد که توسط @smaroo ایجاد شده مراجعه کنید.

این داشبورد امکانات مختلفی ارائه می‌دهد، مثلا می‌توانید پارامتر‌های ورودی مختلفی مانند آدرس قرارداد NFT، تاریخ شروع و فاصله‌ زمانی هر کف قیمت را تغییر دهید. این داشبورد در برنامه Dune دارای امتیاز 1319 است. 

داشبورد NFT floor

3. CUSTOM NFT Dashboard 

داشبورد CUSTOM NFT Dashboard که توسط @cryptuschrist ایجاد شده ، با رتبه‌ی 662 نیز یکی از بهترین ابزار‌های تحلیل داده در برنامه Dune است. شما به سادگی می‌توانید آدرس قرارداد NFT را برای تخلیه (fetch) اطلاعات مختلف تغییر دهید. 

داشبورد Custome nft

برای مثال، می‌توانید قیمت کف روزانه، فروش مجموعه، حجم تراکنش ETH، مالکان برتر، فید قیمت فروش و نمودار سطحی هولدر‌ها و سایر اطلاعات مفید را به راحتی دریافت کنید.  

4. LooksRare VS OpenSea 

اگر از علاقه‌مندان بازار توکن‌های NFT هستید و می‌خواهید دو بازار بزرگ این حوزه را با هم مقایسه کنید، باید این داشبورد را در چک لیست خود در نظر بگیرید.

این داشبورد با رتبه‌ی 1150 توسط @hildobby ایجاد شده است. 

بیشتر بخوانید: روش خرید NFT (روی پلتفرم Opensea)

داشبورد مقایسه Lookrare و Opensea

به عبارت ساده‌تر، این داشبورد داده‌های SQL query را با استفاده از مؤلفه‌هایی تصویری مانند شمارنده‌، نمودار‌های میله‌ای، نمودار‌های ناحیه (area charts) و نمودار‌های خطی به تصویر می‌کشد.

مهم‌ترین داده‌هایی که در این داشبورد‌ قابل مشاهده و ارزیابی هستند عبارت‌اند از: حجم کل بازار، کل کاربران و کل تراکنش‌های دو بازار OpenSea و LooksRare. 

5. NFTs Secondary Market (Ethereum) 

یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای قبل از اینکه NFTهای خود را بفروشد یا توکن NFT جدیدی بخرد، ابتدا حرکت بازار ثانویه را زیر نظر می‌گیرد و به دنبال آمار‌های مربوط به حجم معامله، هولدر‌ها و روند بازار می‌گردد. 

با استفاده از داشبورد NFTs Secondary Market (Ethereum) خلق شده توسط @hldobby می‌توانید مانند یک حرفه‌ای این کار را انجام دهید. 

داشبورد بازار ثانویه NFT

تحلیل داده‌ها در جدول مفصلی از NFTهای با رتبه‌ی برتر، پروژه‌های NFT پرطرفدار، داده‌های خریداران و فروشندگان، تعداد تراکنش‌ها و مقایسه‌ی دقیق بازار‌های ثانویه NFT را در بلاک‌چین اتریوم نشان می‌دهد. این داشبورد تاکنون 850 امتیاز از کاربران کسب کرده است. 

نتیجه گیری

پلتفرم Dune Analytics امکانات فراوان تحلیل و ارزیابی داده‌های درون زنجیره را در قالب اشکال و نمودار‌های مختلف به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این سرویس از داخل ایران به راحتی برای ایرانیان قابل دسترسی است. مهم‌ترین مزیت این پلتفرم داده‌های به‌روز و در لحظه آن است که به صورت زنده داده‌های جدید را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 

شما به عنوان یک کاربر می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی SQL از داده‌های آن استفاده کنید. البته برای کار با کوئری‌های این وبسایت لازم است تا در مورد کوئری‌های SQL تحقیق کنید. SQL زبان پایگاه داده‌های رابطه‌ای است که برای انجام انواع عملیات‌های داده‌ای به کار می‌رود.

خلاصه کلام این‌ که پلتفرم Dune Analytics یک برنامه‌ی بسیار کاربردی و مفید برای تمام کسانی ‌که به دنبال تحلیل اطلاعات درون بلاک‌چین هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال (Onchain)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx