نگاهی به ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها در بازار کریپتو

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها

اکثر ارزهای دیجیتال هولدرهای بزرگی دارند که مالک بخش زیادی از آن کریپتو بوده و می‌توانند روی قیمت آن دارایی اثر بگذارند.

شناخت و بررسی رفتار این افراد به سرمایه‌گذاران و تریدرها کمک می‌کند تا وضعیت آینده قیمت در بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند.

نهنگ‌های بازار کریپتو، بزرگ‌ترین دارندگان ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها ممکن است اشخاص حقوقی یا حقیقی باشند که بیش از 10 درصد یک کریپتو را در اختیار دارند.

عناوین مطلب:

مثلاً شرکت میکرواستراتژی مالک حدود 130،000 بیت‌کوین (BTC) است و می‌تواند با نحوه فعالیتش در بازار، قیمت کریپتو را تغییر دهد. بنابراین دنبال کردن نهنگ‌های بازار موجب پیدا کردن دیدگاه نسبت به حرکت‌های آتی قیمت دارایی‌ها می‌شود.

این مسئله فقط درباره بازار کریپتو درست نیست. در بازارهای سنتی، زمانی که بازیکن بزرگی مثل وارن بافت، یک برند یا یک صندوق تأمین سرمایه، موقعیتی را در یک توکن خاص می‌گیرند قیمت آن دارایی تغییر می‌کند. وقتی آن را می‌خرند قیمت افزایش و وقتی می‌فروشند قیمت کاهش می‌یابد.

در مورد ارزهای دیجیتال و توکن‌های غیرمثلی (NFT) همه تراکنش‌ها روی زنجیره هستند و به دلیل شفافیتی که در بلاک‌چین وجود دارد، تراکنش‌هایی که نهنگ‌ها از کیف پول‌هایشان انجام می‌دهند قابل بررسی و دنبال کردن است. این کار نشان می‌دهد رفتار آینده بازار چگونه خواهد بود.

ردیابی نهنگ‌های کریپتو به چه معناست؟

روش‌های مشخصی برای دنبال کردن فعالیت‌های نهنگ‌های کریپتو وجود دارد.

این راهکارها می‌توانند آمارهایی درباره فعالیت نهنگ‌ها و حتی در برخی موارد، سیگنال‌هایی برای انجام سرمایه‌گذاری یا تریدینگ به ما بدهند.

تریدرهای ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران آن مرتباً میزان ارزهای دیجیتالی که به صرافی‌ها وارد و از آن خارج می‌شود را بررسی می‌کنند.

وقتی کریپتوهایی مثل بیت‌کوین یا اتریوم (ETH) در حجم بالایی مبادله و وارد کیف پول‌های اکانت‌های آن صرافی شود انتظار می‌رود که تأثیر آن بر قیمت و افزایش ارزش آن کریپتو مشاهده شود. برعکس اگر شاهد خروج کریپتو از حساب‌ها باشیم احتمالاً قیمت کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اسکرینر چیست؟ معرفی کاربردی‌ترین Crypto screener ها

ردیابی نهنگ های بازار کریپتو

دلیل این امر این است که وقتی صرافی‌ها با خروج بالای ارز دیجیتال مواجه هستند، عرضه را کاهش و قیمت را افزایش می‌دهند. اغلب اوقات یک نهنگ می‌تواند ارزهای دیجیتال را از یک صرافی بخرد و در حجم زیادی به کیف پول خود منتقل کند که باعث افزایش قیمت آن کریپتو خواهد شد.

در برخی سناریوها، ممکن است نهنگ‌ها تصمیم بگیرند با خریدوفروش در صرافی موجب اختلال در بازار نشوند. در این حالت یک معامله بدون خصوصی (OTC) بین دو کیف پول انجام می‌دهند.

مثلاً ممکن است به یک کیف پول بیت‌کوین فرستاده و از آن USDC بگیرند که این کار باعث می‌شود بازار نتواند چنین معامله‌ای را شناسایی کند.

وقتی بلاک‌چین یک تراکنش بزرگ را ثبت می‌کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند آن را بررسی کرده و کیف پول‌های درگیر در این تراکنش را پیدا کنند. اگر این کیف پول‌ها حاوی ارزهای دیجیتال زیادی باشند آن‌ها را نهنگ در نظر می‌گیرند.

از آن به بعد، بررسی منظم این کیف پول‌ها و تراکنش‌هایی که انجام می‌شود می‌تواند به ارزیابی حرکت قیمت ارز دیجیتال موجود در کیف پول کمک کند.

ردیابی نهنگ‌ها در بازارهای NFT نیز مفید است. اکثر جوامع NFT هولدرهای بزرگی از کلکسیونرها دارند. برخی مواقع این هولدرها توسط جامعه شناسایی می‌شوند. بررسی رفتار کیف پول این نهنگ‌ها به افراد در تصمیم‌گیری سریع برای خریدوفروش کمک می‌کند.

مثلاً اگر یک کلکسیون دار معروف یا یک نهنگ، یک کلکسیون از NFT ها را بخرد، می‌تواند نشان‌دهنده تغییر قیمت در آن باشد. دنبال کنندگان آن کلکسیون NFT و آن نهنگ متوجه این موضوع شده و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را می‌خرند.

این رفتار بارها در مورد گری وانرچوک (Gary Vaynerchuk) در بازار صعودی NFT در سال 2021 دیده شد.

بااین‌حال زیر نظر داشتن اقدامات نهنگ‌ها حتی فقط برای یک کلکسیون NFT یا یک ارز دیجیتال خاص کاری سخت و زمان‌بر است. اینجاست که ردیاب‌های نهنگ (Whale trackers) وارد عمل می‌شوند.

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها به چه منظوری استفاده می‌شوند؟

سرمایه‌گذاران با استفاده از ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها می‌توانند والت‌هایی را که متعلق به آن‌هاست پیدا کرده و خریدوفروش‌هایی که از این کیف پول‌ها انجام می‌شود را بررسی کنند.

استفاده از ابزارهای ردیابی کمک می‌کند تا فرآیند ردیابی به‌صورت خودکار انجام شود.

اکثر سرمایه‌گذاران کریپتو مالک بیش از یک ارز دیجیتال هستند. آن‌ها برای اینکه در جریان حرکت‌های بازار قرار بگیرند، نیاز به تشخیص و دنبال کردن کیف پول‌هایی دارند که حجم زیادی از ارزهای دیجیتالی که موردنظرشان است در آن نگهداری می‌شود.

ابزارهای تحلیلی Onchaon این قابلیت را فراهم می‌آورند.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

ردیابی نهنگ های بازار کریپتو

 ابزارهای ردیابی، بلاک‌چین را اسکن کرده و زمانی که تراکنشی توسط نهنگ انجام می‌شود، در لحظه آن را شناسایی و به کاربر اطلاع می‌دهند. این ابزارها به تشخیص تراکنش‌هایی که بیش‌ازحد خاصی بزرگ هستند کمک می‌کنند و در نتیجه به کاربران اجازه می‌دهند تا نهنگ‌ها را در اکوسیستم کریپتو کشف کنند.

به‌صورت مشابه، مجموعه‌های NFT را می‌توان برای اقداماتی مانند فهرست کردن توکن‌های غیرقابل تعویض جدیدی که زیر قیمت حداقلی هستند، فروش NFT به قیمت پیشنهادی، خرید همه موارد یک کلکسیون و مواردی ازاین‌دست شناسایی کرد.

قیمت کف کلکسیون توکن‌های غیرقابل تعویض حداقل قیمتی است که در آن می‌توان NFT خرید. گاهی زمانی که تمایل بازار برای یک مجموعه NFT ضعیف است، قیمت کف پایین می‌آید.

کاهش قیمت کف با فهرست کردن یکی از دارندگان NFT در زیر قیمت کف آغاز می‌شود. بنابراین می‌توان از ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها برای شناسایی این رفتارها استفاده کرد تا سرمایه‌گذاران از آن‌ها آگاه شده و به‌درستی عمل کنند.

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که قبل از خرید NFT ها (توکن تعویض ناپذیر) باید بدانید

از طرف دیگر خرید همه آیتم‌های یک کلکسیون نشان‌دهنده تقاضای بالا برای کلکسیون NFT است و به مواقعی برمی‌گردد که شخصی توکن‌های غیرمثلی زیادی را از یک کلکسیون که با قیمت کف لیست شده‌اند خریداری می‌کند.

ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها می‌تواند نشان دهد نهنگ‌ها چه زمانی همه آیتم‌های یک کلکسیون را می‌خرند. این به‌منزله هشداری برای سرمایه‌گذاران NFT است تا دنبال کلکسیون‌های جدید باشند.

رایج‌ترین ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها کدامند؟

 ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها مثل Whale Watchers، Whale Bot Alerts و سایرین می‌توانند به سرمایه‌گذاران در بررسی اقدامات نهنگ‌ها و اتخاذ تصمیمات سریع و زمان‌بندی‌شده کمک کنند.

ابزارهای ردیابی وال‌ها، قابلیت‌های مختلفی دارند، برخی تنها یک ردیاب به بلاک‌چین هستند درحالی‌که برخی دیگر ابزارهای تحلیلی و چارت‌هایی از بلاک‌چین‌های مختلف دارند. برخی فقط نهنگ‌های ارز دیجیتال را تعقیب می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر نهنگ‌های NFT را هم بررسی می‌نمایند.

ابزارهای تحلیلی مختلف فقط تحلیل‌های ساده و اعلان‌هایی درباره فعالیت نهنگ‌ها می‌دهند درحالی‌که سایرین فرصت یادگیری از روی نمودارها و تحلیل‌ها را هم در اختیار کاربر می‌گذارند. برخی تنها یک فیدبک ساده هستند درحالی‌که سایرین از کانال‌هایی مثل توییتر و تلگرام برای مطلع کردن کاربران استفاده می‌کنند.

برخی ابزارهای کلیدی ردیابی نهنگ‌ها عبارتند از

  • Whale Watchers
  • Whale Bot Alerts
  • Whale map
  • Whale alerts
  • Clank App
  • Coincarp

جدا از این‌ها، ابزارهای نظیر Etherscan و Solscan نیز بلاک‌چین‌ها را زیر نظر می‌گیرند تا فعالیت نهنگ‌ها را ردیابی کنند.

با ردیابی نهنگ‌ها می‌توان تا حد ممکن هوشیارانه عمل کرد. بااین‌حال، واکنش بازار به تراکنش‌های یک نهنگ، همیشه قابل پیش‌بینی نیست.

داشتن اطلاعات درباره نحوه عملکرد یک نهنگ خوب است اما فقط این مورد نیست که بر قیمت ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد. این امر بخصوص در بازارهایی که توسط عوامل اقتصادی کلان هدایت می‌شوند صادق است.

سوالات متداول

ابزار ردیابی نهنگ (Whale Tracker) چیست؟

روش‌های مشخصی برای دنبال کردن فعالیت‌های نهنگ‌های کریپتو وجود دارد. سرمایه‌گذاران با استفاده از ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها می‌توانند والت‌هایی را که متعلق به آن‌هاست پیدا کرده و خریدوفروش‌هایی که از این کیف پول‌ها انجام می‌شود را بررسی کنند.

مهمترین ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها کدام هستند؟

Whale Watchers، Whale Bot Alerts و Whale map از مهمترین ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها هستند.

آیا صرفا بررسی داده‌های ابزارهای ردیابی نهنگ برای سرمایه گذاری کافی است؟

داشتن اطلاعات درباره نحوه عملکرد یک نهنگ خوب است اما فقط این مورد نیست که بر قیمت ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد. این امر بخصوص در بازارهایی که توسط عوامل اقتصادی کلان هدایت می‌شوند صادق است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها (Whale Trackers) پرداختیم و مهمترین آن‌ها را معرفی کردیم.

هنگام استفاده از این داده‌ها مراقب باشید که احساسی عمل نکنید و صرفا با جابجا شدن چندین میلیون دلار، سرمایه خود را به خطر نیندازید!

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال (Onchain)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx