نسبت NVT؛ محبوب‌ترین معیار برای بررسی ارزشمندی بازار کریپتو!

نسبت NVT

تا سال‌ها اتهام بزرگی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین وجود داشت.

ادعایی که بیت‌کوین را یک حباب می‌دانست. این در حالی بود که محققان و تحلیلگران طرفدار بیت‌کوین در تلاش برای رد این موضوع بودند.

بیشتر بخوانید: حباب کریپتو، واقعیت یا تهمت؟

عناوین مطلب:

نسبت NVT Ratio یکی از ابزارهایی است که این تهمت را رد کرد. ارزهای دیجیتال را می‌توان نوعی ابزار پرداخت دانست. به همین دلیل حجم تراکنش‌هایی که کاربران با ارزهای دیجیتال انجام می‌دهند می‌تواند به عنوان محرک خوبی برای تعیین ارزش درونی آنها باشد.

NVT Ratio  در حال حاضر محبوب‌ترین معیاری است که برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این معیار بر اساس ارزش ذاتی دارایی‌های نقدینگی و حجم معاملات درون زنجیره‌ای که توسط پروتکل اجرا می‌شود، اندازه گیری می‌شود.

برای یافتن نسبت NVT یک توکن در دوره‌ای معین، باید ارزش بازار در زمان مشخص را بر حجم معاملات روزانه زنجیره‌ای در شبکه تقسیم کرد. البته وقتی صحبت از بیت‌کوین می‌شود، شرایط برای تعیین نسبت NVT کمی متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با شاخص NVT و نحوه محاسبه و استفاده از آن تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

نسبت NVT چیست؟

ایده اصلی معرفی این شاخص برگرفته از مبنای ابزار سنتی ارزش‌گذاری شرکت‌ها یا بازار سهام است که با عنوان نسبت قیمت به درآمد (P/E) معرفی می‌شود.

کالیچکین محقق و تحلیلگر مستقل و مشهور کریپتو Willy Woo بود. او در توییتی که منتشر کرده بود اظهار کرد: «بیت‌کوین حباب نیست. من نسبت ارزش بازار به حجم تراکنش را ارائه می‌دهم که نزدیک‌ترین مفهوم به نسبت P/E است. مقاله آن را به‌زودی منتشر می‌کنم.»

در بیت‌کوین نمی‌توان این نسبت را مستقیما محاسبه کرد، زیرا بیت‌کوین سهام نیست. در عوض، ازآنجایی‌که این کریپتو در ذات خود شبکه پرداخت و ذخیره ارزش دارد، می‌توان جریان پولی که از طریق این شبکه جابه‌جا می‌شود را به عنوان درآمد شبکه در نظر گرفت و نسبتی مشابه با قیمت بر درآمد به دست آورد.

باتوجه‌به وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان NVT را یک تعادل پایدار دانست. این شاخص فقط برای مقایسه دارایی‌هایی استفاده می‌شود که در همان بازار با مشخصات و راه‌حل‌های فنی مشابه خدمت می‌کنند.

همچنین سرمایه‌گذاران باید بدانند که NVT Ratio با فعالیت صرافی‌‌‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ، دستخوش تغییرات ناگهانی در حجم معاملات روزانه می‌شود. به همین دلیل است که دیمیتری کالیچکین سیگنال NVT را پیشنهاد کرد، معیاری که میانگین حجم را در 90 روز برای محاسبه حجم تراکنش وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال دارای ارزش هستند؟

نسبت NVTS یا سیگنال NVT چیست؟

سیگنال NVT نسخه اصلاح‌شده‌ای از نسبت NVT اصلی است. این سیگنال از میانگین متحرک 90 روزه انتقال‌های روزانه به جای حجم انتقال روزانه استفاده می‌کند. در نتیجه واکنش بهتری در قیاس با ارزش بازار شبکه بیت‌کوین نسبت به قیمت دارد.

این اندیکاتور شباهت زیادی به Rsi دارد. وظیفه اصلی آن هشدار برای رسیدن به محدوده اشباع خرید و اشباع فروش با استفاده از اطلاعات آن چین (ON-Chain) است. 

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

NVT Ratio بیت‌کوین
در بیت‌کوین نمی‌توان نسبت nvt را مستقیما محاسبه کرد، زیرا بیت‌کوین سهام نیست.

به دلیل اینکه هر دو متغیر مورد استفاده برای محاسبه NVT به قیمت نهایی ارز دیجیتال وابسته است، تاثیر حرکت قیمت بر این هر دو این‌ها برابر نیست. بنابراین، برخی تغییرات در NVT می‌تواند پیامدهای فلوتاسیون بازار خالص باشد و اهمیت اساسی برای ارزش دارایی مورد نظر نداشته باشد.

برای غلبه بر این محدودیت، برخی از نسبت مشابهی به نام شتاب شبکه استفاده می‌کنند که از تقسیم ارزش بازار بر حجم تراکنش بیان شده در توکن‌ها (مثلاً بیت‌کوین) به دست می‌آید.

نسبت NVT بیت‌کوین چیست؟

به‌عبارت‌دیگر، این نسبت به تریدرها می‌گوید گه ارزش فعلی بیت‌کوین بیشتر یا کمتر از ارزش واقعی بیت‌کوین است. این نسبت مشخص‌کننده ارزش بازار فعلی بر حجم تراکنش‌های انجام شده در بلاک‌چین بیت‌کوین در طول 24 ساعت گذشته است.

به دلیل اینکه این نسبت از ارزش موجود در شبکه به عنوان واسطه‌ای برای درآمد شرکت استفاده می‌کند، برخی از تحلیل‌گران این نسبت را برابر با همان نسبت P/E بیت‌کوین می‌دانند.

نحوه محاسبه نسبت NVT بیت‌کوین چگونه است؟

محاسبه NVT Ratio بسیار آسان است. همان‌طور که اشاره کردیم، برای به‌دست‌آوردن این نسبت فقط کافی است ارزش بازار فعلی را تقسیم بر حجم تراکنش‌های 24 ساعت گذشته کرد.

اطلاعات موردنیازی که برای محاسبه نسبت NVT ضروری است را هم می‌توان از سایت‌ها و مراجع آنلاین، مثل سایت‌های CoinGecko (برای ارزش بازار) و blockchain.com (برای حجم تراکنش) به دست آورد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که استفاده از اطلاعات سایت‌‌های مختلف ممکن است در نتیجه نهایی به‌دست‌آمده اثرگذار باشد و اعداد متفاوتی را به دست آورید. زیرا احتمال تفاوت در اطلاعاتی که از وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید وجود دارد.

نحوه استفاده از NVT Ratio

نسبت NVT مثل سایر اندیکاتورها اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. اطلاعات nvt می‌تواند بر فرآیند تصمیم‌گیری معامله‌گران و استراتژی معاملاتی آنها نقش داشته باشد.

هدف اصلی این نسبت تعیین کمتر یا بیشتر بودن قیمت بیت‌کوین نسبت به ارزش واقعی خود آن است. با استفاده از اطلاعاتی که از طریق این اندیکاتور به دست می‌آید، می‌توانید مشخص کنید که اکنون زمان فروش است یا می‌توان برای رسیدن به نقطه بهتری از قیمت دارایی ارز دیجیتال، همچنان سرمایه‌‌داری کرد.

زمانی که نوبت فروش دارایی رسیده باشد، قیمت بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن است و به‌زودی یک اصلاح قیمت را تجربه می‌کند. درنتیجه ممکن است سودی که در این زمان به دست آورده‌اید را از دست دهید. پس بهترین فرصت برای فروش، قبل از اصلاح قیمت است که این هشدار را با بررسی NVT Ratio بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال، متوجه خواهید شد.

نسبت NVT بیت‌کوین
نسبت NVT اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد.

نمودار NVT سیگنال و NVT Ratio را از کجا می‌توان مشاهده کرد؟

برای مشاهده اندیکاتور‌های سیگنال و NVT Ratio می‌توانید از سایت‌های مرجعی مانند woobull استفاده کنید.

استراتژی‌های استفاده از NVT Ratio

معامله‌گران با استفاده از NVT Ratio می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی خود را تغییر دهند یا به‌طورکلی استراتژی‌ها را بر اساس این اطلاعات مشخص کنند.

اطلاعاتی که برای تعیین استراتژی کمک‌کننده است شامل موارد زیر است:

سیگنال NVT صعودی

سیگنال NVT رو به افزایش با روند صعودی به این معنی است که سرمایه‌گذاران در حال قیمت‌گذاری بالاتر برای بیت‌کوین هستند و این قیمت از مرز ارزش واقعی آن عبور کرده است.

این اتفاق در نتیجه پیشی گرفتن ارزش بازار بیت‌کوین از حجم انتقال روی زنجیره بلاک‌چین آن است. طبق تجربه، وقتی مقدار سیگنال NVT روند صعودی دارد، زمان فروش بیت‌کوین در سقف ارزش بازار است.

سیگنال NVT نزولی

سیگنال NVT کاهشی با روند نزولی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین‌های خود را در بازار حراج کرده‌اند. در چنین شرایطی حجم انتقال روی زنجیره بلاک‌چین از ارزش بازار بیت‌کوین جلو زده است.

وقتی مقدار سیگنال NVT در پایین‌ترین قیمت است، زمان جمع‌کردن و خرید بیت‌کوین با کمترین قیمت در کف بازار رسیده است.

درجازدن سیگنال

روند خنثی یا درجازدن سیگنال بیت‌کوین به معنی تعادل در حجم انتقال روی زنجیره بلاک‌چین است. این روند نشانه‌ای از پایداری در روند فعلی بازار است و هنوز زمانی برای فروش یا خرید بیت‌کوین نرسیده است.

جمع‌بندی

NVT Ratio یکی از محبوب‌ترین معیار‌هایی است که برای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال در بازار استفاده می‌شود. این نسبت ارزش ذاتی دارایی‌ها را بر حجم معاملات درون زنجیره‌ای مشخص می‌کند.

NVT هنوز برای شناسایی لحظات خرید یا فروش بیش از حد در ارزهای دیجیتال بسیار کارآمد است. این نسبت با تقسیم ارز بازار فعلی بر حجم تراکنش‌های 24 ساعت گذشته بیت‌کوین به دست می‌آید.

همچنین معیار مشابه دیگری به نام سیگنال ارزش تراکنش هم وجود دارد که به‌جای بررسی حجم تراکنش 24 ساعته، تراکنش 90 روزه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نتیجه‌ای که از مقایسه این نسبت به دست می‌آید می‌تواند روی استراتژی معاملاتی افراد تاثیرگذار باشد. اگر این نسبت 95 و به بالا را نشان دهد، زمان فروش بیت‌کوین است زیرا ارزش فعلی آن از ارزش واقعی بیشتر شده و زمان اصلاح بازار رسیده است.

همچنین روند‌های نزولی یا خنثی این نسبت هم می‌تواند مسیر استراتژی معاملاتی را تعیین کند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل آنچین ارزهای دیجیتال (Onchain)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx