آیا سبک زندگی کریپتویی در حال حاضر امکان‌پذیر است؟!

سبک زندگی کریپتویی

هنگامی که شما برای اولین بار، خرید بیت‌کوین یا یکی از ارزهای دیجیتال محبوب خود را انجام می‌دهید، مطمئنا دیگر کاملا آموخته‌اید که چگونه کالاها و خدمات را با ارز دیجیتال خریداری کنید.

در واقع اکنون شما یک کیف پول MetaMask دارید، قصد دارید بدانید آیا یک سبک زندگی کاملا کریپتویی (تمام خریدها، تبادلات و پرداخت‌ها بواسطه ارزهای دیجیتال انجام شود) امکان پذیر است یا خیر؟

ابتدا، بیایید این موضوع را از نظر تئوری پیش ببریم، قبل از اینکه بخواهیم با یک جهش ناگهانی وارد زندگی کریپتویی شویم، ابتدا لازم است دقیقاً در نظر بگیریم که چطور یک فرد حساب‌های بانکی خود را تغییر می‌دهد.

عناوین مطلب:

زندگی کریپتویی
اولین قدم برای شروع استفاده از کریپتو به عنوان پول و سبک زندگی 100% کریپتویی، تغییر ذهنیت و پایه‌ و اساس مالی روزمره اهمیت زیادی دارد.

تعیین خط فکری در سبک زندگی کریپتویی

اولین قدم برای هر تصمیم مالی، شناخت استدلال یا جریان فکری پشت آن است.

Randi Hipper، یک اینفلوئنسر 18 ساله که به نام Miss Teen Crypto شناخته می‌شود، در اواخر سال 2021 به CoinDesk گفت: “من از طریق ارتباطات دیجیتالی مانند ایمیل، پیام‌های متنی، فیس تایم و تماس‌های اسکایپ بزرگ شده‌ام.”

Randi گفت: “اکنون ما اینجا هستیم با اینستاگرام، اسنپ چت، فیس‌بوک، و هر نرم‌افزار ارتباطی که شما با آن آشنایی دارید. پس چطور با وجود این تعریف کامل از مفهوم ارتباط از طریق اینترنت، ما هنوز از تراکنش‌های اینترنتی و پول‌های دیجیتالی استفاده نمی‌کنیم؟”

Brian Harrington، مدیر بازاریابی محصول در Choice App، (پلتفرمی که حساب‌های بازنشستگی فردی IRA خود-محور ارائه می‌دهد)، می‌گوید: “قدرت خرید بیت‌کوین هر روز افزایش می‌یابد”. برای بسیاری از مردم مانند Brian، رفتن داخل کریپتو از تورم‌های پول‌های فیات نشات می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آیا بیت‌کوین می‌تواند سپری در برابر تورم باشد؟

در ادامه Brian اشاره می‌کند که ” ارزش دلار آمریکا نسبت به کالاها و خدمات در حال کاهش است” او با اشاره به داده‌های اداره آمار کار در ایالات متحده، که به افزایش 7.5 درصدی شاخص قیمت (تورم) برای همه دسته‌ها از دسامبر 2020 تا دسامبر 2021 اشاره می‌کند، و می‌گوید: در دسامبر 7 درصد کاهش ارزش فیات داشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: منظور از تورم چیست؟ + نحوه محاسبه تورم در ایران

پذیرش کریپتو
برای شروع زندگی کریپتویی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید همه سرمایه خود را روی بیت‌کوین متمرکز کنید یا قصد تنوع و استفاده از انواع آلت‌کوین‌ها را نیز دارید.

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

اما در حالی که بسیاری از دارایی‌های کریپتو هم بستگی زیادی با پادشاه ارز‌های دیجیتال دارند، دارایی‌های سرکشی نیز وجود دارند که از حرکت‌های بازار تبعیت نمی‌کنند.

این پروژه‌ها اغلب روند قیمتی افت و خیز خود را دنبال می‌کنند. چنین پروژه‌هایی معمولا در بین میم‌کوین‌ها و به ویژه آن‌هایی که در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) به کار می‌روند، بیشتر به چشم می‌خورند. تنوع بخشیدن به دارایی‌ها، به شکل ترکیبی از انواع مختلف کوین‌ها با دسته‌های مختلف در دنیای کریپتو، توسط بسیاری از کارشناسان مالی توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه یک سبد سرمایه‌گذاری متوازن در کریپتو داشته باشیم؟

پس از انتخاب نوع سرمایه‌گذاری و انتخاب کوین‌های موردنظر، نوبت به انتخاب روش استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره می‌رسد، حالا باید به این فکر کنید که آیا می‌خواهید از Rewards card (کارت پاداش کریپتویی) بهره ببرید یا از credit card (کارت‌های نقدی) پیش‌پرداخت شده برای خریدهای روزانه استفاده کنید. با این حال در ایران استفاده از چنین کارت‌هایی در زمان نوشتن این مقاله امکان‌پذیر نیست.

اما در سرمایه‌گذاری کریپتو، عواملی مانند سن، شرایط و تعهدات مالی شما ممکن است نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب استراتژی دارد. همچنین این عوامل در استفاده از انواع روش پرداختی برای پرداخت قبوض، اجاره، هزینه‌های خودرو، بیمه درمانی و موارد دیگر، با استفاده از کارت اعتباری یا نقدی ارز دیجیتال متفاوت است. 

مصرف‌کنندگان جوان‌تری مانند Hipper که با پدرش در شهر نیویورک زندگی می‌کند، ممکن است از همان ابتدا مجذوب ارزش یادگیری این روش‌های پرداخت جدید کریپتویی شوند، جوانان امروزی برخلاف کسانی که در حال حاضر در دوران بزرگسالی هستند و وام‌های فعال مسکن و پرداخت خودرو دارند که هر ماه به طور خودکار از حساب‌های جاری‌شان پول‌های فیات کسر می شود، مسلماً راه آسان‌تری در پیش دارند.

Randi Hipper در ماه دسامبر گفت: «من ماشین ندارم و هنوز مالیات پرداخت نمی‌کنم.» اما این اینفلوئنسر نوجوان، در نوجوانی به خرید ارز‌های دیجیتال و کریپتو کارنسی‌ها روی آورد.

او حساب توییتر خود را در آوریل 2020، درست زمانی که بیت‌کوین 7700 دلار بود راه‌اندازی کرد. اکنون Randi قصد دارد خریدهای آتی و هزینه‌های سبک زندگی‌اش را بر اساس رشد و صعود ارزهای دیجیتال خود سازماندهی کند.

بیشتر بخوانید: 9 اینفلوئنسر برتر کریپتو در توییتر را بشناسید!

از سوی دیگر، Harrington منتظر فرصتی بود که این تغییر برایش آسان‌تر شود. او در این باره می‌گوید:”زمانی که پاهای من در هر دو دنیا باشد من راحت‌ترم”. Harrington پس از نهایی کردن وام مسکن خود در سال گذشته، تصمیم گرفت در سال 2022 امور مالی خانواده خود را به رویکرد ارز‌دیجیتال و بیت‌کوین محور تبدیل کند.

خریدها و قبض‌های روزمره

بیش از یک سوم مشاغل کوچک در ایالات متحده،  اکنون ارز‌دیجیتال را به عنوان نوعی روش پرداخت می‌پذیرند، اما این بدان معنا نیست که خرید قهوه، مواد غذایی و بنزین با بیت‌کوین کاملاً ساده است.

پرداخت قبوض با کریپتو
تعداد انگشت شماری از قبوض، مانند آب و برق، صورت حساب‌های وام مسکن و سایر پرداخت‌ها به موسسات مالی سنتی نیاز به ارتباط از طریق ACH (شبکه خانگی تسویه خودکار در آمریکا) دارند.

سایر شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های کوچک معمولا پرداخت‌های credit card (کارت اعتباری) و یا debit payments (پرداخت بدهی) را می‌پذیرند که می‌توانید از rewards card (کارت پاداش کریپتو) استفاده کنید. با این حال ممکن است هزینه‌های پرداخت و شبکه نیز اعمال شود (در حال حاضر در ایران ممکن نیست).

 Brian Harrington گفت: “هرجا بیت‌کوین بپذیرد… من با بیت‌کوین پرداخت خواهم کرد اما برای اکثر مکان‌هایی که این شیوه پرداخت را قبول نمی‌کنند، من از کارت اعتباری استفاده می‌کنم و کارت اعتباری را از حساب بیت‌کوین خود شارژ می‌کنم. اکنون چندین اپلیکیشن پرداخت بیت‌کوین وجود دارد که به شبکه ACH متصل هستند.”

آیا باید پس انداز خود را به ارز دیجیتال تبدیل کنید؟

به گفته Harrington، کریپتو به‌ عنوان یک شکل از دارایی به ‌طور غیرقابل انکاری، بی‌ثبات است.

اما به لطف روند صعودی بلند مدت آن، تعداد فزاینده‌ای از طرفداران ارزهای دیجیتال احساس می‌کنند که تبدیل پس‌انداز خود به بیت‌کوین یک انتخاب منطقی است. برخی از آن‌ها حتی این شکل از دارایی را بیشتر ترجیح می‌دهند.

Bitcoin Twitter نام مستعار یک جامعه آنلاین است که اطلاعات مربوط به انتقال دارایی‌هایشان را از ارز فیات به ارز دیجیتال را به اشتراک می‌گذارند، آن‌ها برای اولین بار به اجماعی دست یافتند که در آن وجود پول در حساب‌های دلاری آمریکا ضروری به نظر می‌رسد، زیرا زمانی که قیمت ارز‌های دیجیتال در نوسان است، بودجه‌بندی برای زندگی و هزینه‌ها، سخت و روز به روز دیوانه‌وار‌تر می‌شود.

اما اکنون که تورم فیات در‌حال افزایش است، افراد بیشتری می‌گویند که ترجیح می‌دهند علاوه‌بر دارایی‌های حساب‌های جاری، پس انداز خود را نیز در بیت‌کوین قرار دهند. Harrington معتقد است که سود حاصل از پس‌انداز در ارزهای دیجیتال با پیش بینی‌های بلندمدت می‌تواند با هر سود ممکن از حساب پس انداز با بازده بالا در بانک‌های سنتی‌ رقابت کند.

Harrington همچنین اشاره می‌کند که: “افزایش مقدار بیت‌کوین به عنوان پایه اصلی دارایی‌های شما، حتی با وجود مالیات برعایدی دارایی نیز منطقی به نظر می‌رسد.”، به نظر او، اینگونه سال را ثروتمندتر به پایان می‌رسانید تا اینکه فقط بیت‌کوین را پس‌انداز و دلار آمریکا را به صورت پول استفاده کنید.

اما اکثر کارشناسان مالی هرگز این استراتژی را در صورت سقوط بازار کریپتو یا حداقل هک‌های گسترده کریپتو توصیه نمی‌کنند. واشنگتن دی سی در اعلامیه‌ای عنوان کرد: “به هر چیزی که در اخبار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد، توجه نکنید.”  

Marguerita Cheng (برنامه ریز مالی) می‌گوید: “اگر شروع به دنبال کردن این موضوع کنید، درگیر Fad (آرمان‌های غیرواقعی کوتاه مدت) خواهید شد، نه روندها.”

به گفته Cheng، با این که بیت‌کوین و آینده ارزهای دیجیتال یک Fad نیستند، اما بازار کریپتو همچنان نسبتا جدید است و ما داده‌های محدودی برای پیش بینی‌‌های حساب شده و قابل اطمینان در دسترس داریم.

Cheng همچنین می‌گوید: “بین سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و سفته بازی تفاوت وجود دارد. ما باید یاد بگیریم که چگونه پس‌انداز کنیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم و در اولین گام باید برای ایجاد ثروت، سرمایه‌گذاری کنیم. اما کریپتو کارنسی بسیار بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است.”

با وجود همه نقل قول‌های گفته شده، اگر همچنان به سرمایه‌گذاری در کریپتو علاقمند هستید، می‌توانید بخشی از سرمایه خود را در ازای بازدهی و ریسک بالا وارد بازار‌های پرنوسان ارز دیجیتال کنید.

برای حساب‌های پس‌انداز سنتی در دولت‌ها، بیمه فدرال FDIC، خسارات ناشی از ورشکستگی بانک‌ها را پوشش می‌دهد، اما بیمه فدرال Deposit Insurance Corp (FDIC) خسارت یا سرقت را پوشش نمی‌دهد. اما بیمه‌نامه بانک سرقت‌ها را پوشش می‌دهد. با این حال، کلاهبرداری‌های تحت قوانین فدرال تنها زمانی که قربانی به موقع گزارش می‌دهد، پوشش داده می‌شود.

اما در زمینه کریپتو وضعیت چگونه است؟ در واقع هیچ گونه محافظتی در برابر کلاهبرداری برای ارز‌های دیجیتال امکانپذیر نیست و چیزی به عنوان بازگرداندن پول شما در بلاک‌چین وجود ندارد. (بدون وجود یک واسطه متمرکز، چه کسی این انتقال را کنترل می‌کند؟). 

بیشتر بخوانید: 14 کلاهبرداری متداول در ارزهای دیجیتال

نگران نباشید، اکنون تعداد فزاینده‌ای خدمات بیمه ارز‌دیجیتال می‌توانند بیمه سرقت خصوصی را تا سقف‌های مشابه بیمه FDIC (حدود 250,000 دلار) ارائه دهند.

همان‌طور که در توییتر کریپتو گفته می‌شود، قبل از سرمایه‌گذاری یا انتقال پول، در مورد تراکنش به خوبی تحقیق کنید و به دنبال پاسخ سوالات مهمی مانند درست بودن آدرس، دسترسی‌های تراکنش‌های قرارداد‌های هوشمند و یکسان بودن بلاک‌چین مقصد و مبدا باشید.

سرمایه گذاری در سبک زندگی کریپتویی

پلتفرم‌های جدیدی که شروع به رشد کرده‌اند و با ارائه گزینه‌های آشنا، سعی در ترغیب کاربران برای افزودن آن‌ها به سبد بازنشستگی خود دارند.

برنامه‌های پرداخت کریپتویی
جدای از خرید و فروش مستقیم ارز‌دیجیتال، در فضای پرتلاطم کریپتو، دائما سرویس‌های جدیدی به این حوزه قدم می‌گذارند.

Choice App

اپلیکیشن Choice App یکی از نمونه‌‌های ورود سازمان‌های سرمایه‌گذاری به کریپتو است.

پلتفرم جدید سرمایه‌گذاری تحت نظر شرکت Kingdom Trust فعالیت می‌کند، با توجه به ادعاهای مطرح شده در وبسایت این پلتفرم، آن‌ها دارای یک متولی واجد شرایط مستقل و تحت قانون مشاوران سرمایه‌گذاری سال 1940 هستند.

از طریق IRA (پلتفرم خودگردان)، سرمایه‌گذاران می‌توانند برنامه‌های بازنشستگی قدیمی خود اعم از IRA و 401(k) با اتصال به بانک منتقل کنند. این انتقال از طریق واسط داده‌های مالی Plaid صورت می‌گیرد. البته اغلب این ویژگی‌ها برای شهروندان آمریکا فراهم شده است و در ایران قابل استفاده نیستند.

Blockmint

دومین سرویس مشهور سرمایه‌گذاری و بازنشستگی، Blockmint نام دارد.

این پلتفرم خدمات و محصولات بازنشستگی کریپتو را همراه با مشاور دارایی‌های دیجیتال مستقر در ایالات متحده و مدیریت سرمایه‌گذاری دارایی دیجیتال (DAIM) ارائه می‌هد.

اگر قصد استفاده از خدمات این سرویس را دارید، مطمئن شوید همه پیشنهادات این سرویس و سایر سرویس‌های مرتبط را در سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال برای حساب‌های بازنشستگی در نظر خواهید گرفت. 

قبل از شروع سبک زندگی کریپتویی، بدهی خود را پرداخت کنید!

اگر بدهکار هستید، باید قبل از اینکه پول خود را در بیت‌کوین قرار دهید، در مورد یک برنامه باز پرداخت بدهی تصمیم‌گیری کنید.

اولویت‌بندی هر دو به طور همزمان غیرممکن نیست، اما حداقل باید در هر سرمایه‌گذاری (کریپتو یا غیره) مقایسه‌ای از نظر سرعت زمان بازگشت سود داشته باشید. در این ارزیابی باید کارمزد‌ها، مالیات و بهره‌ای که به آن تعلق می‌گیرد را لحاظ کنید.

به طور کلی فرض بر این است که بیت‌کوین چشم‌انداز بلند مدت مطلوبی دارد، اما بدهی‌های پرداخت نشده، به‌طور پیوسته هر ماه متحمل بهره و کارمزدی می‌شود که با گذشت زمان و پرداخت نکردن آن نیز افزایش می‌یابد.

شما باید بدانید که سرمایه‌گذاری‌ کریپتو بر‌اساس احتمالات است، در حالی که بدهی شما بدون شک هر روز برای شما هزینه در بر دارد.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

مسلما اگر قصد دارید در آینده‌ی نزدیک، وام‌های با مبلغ قابل توجهی مانند وام مسکن دریافت کنید، لازم است تا فعلا وارد سبک زندگی کاملاً کریپتویی نشوید.

با وجود این که بسیاری از موسسات مالی در حال آزمایش ارائه وام و دریافت وثیقه‌های کریپتویی هستند، اما اکثر وام دهندگان همچنان به پیش پرداخت‌های نقدی فیات برای وام مسکن نیاز دارند و دارایی‌های شما را به ارز فیات ارزیابی می‌کنند، برای آن‌ها فرقی نمی‌کند بیت‌کوین داشته باشید چه نداشته باشید.

Harrington قبل از اینکه پول خود را به بیت‌کوین تغییر دهد، دو خانه خرید. او برای ورود به یک سبک زندگی کریپتویی، ابتدا شرط‌بندی در بیت‌کوین را متوقف کرد و ارزهای دیجیتال کمتری را برای مدتی که اقدام به درخواست وام مسکن کرده بود تخصیص داد.

انجام این کار دو مزیت داشت: اول اینکه دارایی‌های فیات بیشتری را از سرمایه خود آزاد می‌کرد که می‌توانست برای پوشش هزینه‌های نقل و انتقال مفید باشد، و دیگر اینکه وضعیت مالی پایدارتر (و قابل پیش بینی) را در مقایسه با دارایی‌های کریپتو پرنوسان در زمان‌های حساسی که نیاز به پول نقد احساس می‌شد نشان می‌داد.

او گفت: “من همه کار‌هایی که برای زندگی‌ام نیاز بود را انجام داده‌ام و سپس به هدف تعیین شده خود بازگشتم. به همین دلیل سال 2022 بهترین سال برای من برای در شروع این سبک زندگی کریپتویی بود.

نتیجه گیری

اگر شیفته‌ ارز‌های دیجیتال هستید و رویای تبدیل زندگی خود به یک سبک کریپتویی را در سر می‌پرورانید باید به ابعاد اجرایی آن نیز توجه کنید.

همان‌طور که گفته شد، کسب‌وکار‌های بسیاری در داخل و خارج از ایران از درگاه پرداخت کریپتو پشتیبانی می‌کنند اما آیا استفاده از کریپتو برای همه ابعاد زندگی امکان پذیر است؟

این مسئله که بیت‌کوین بهترین نمونه بلاک‌چین کاملا غیرمتمرکز است را نمی‌توان رد کرد اما استفاده از بیت‌کوین به عنوان روش پرداخت روزمره امکان پذیر نیست. هزینه کارمزد‌های بالا و سرعت انجام تراکنش‌های پایین، آن را صرفا به یک روش ذخیره ارزش (در برابر تورم) بدل کرده است. اما سایر ارز‌های دیجیتال چطور؟

بازار کریپتو همیشه در تلاطم افت و خیز‌های پرنوسان حرکت می‌کند، با حرکت چند درصدی بیت‌کوین در یک جهت، سایر آلت‌کوین‌ها ممکن است ده‌ها درصد تغییر کنند. علارغم مزایای بسیاری از آلت‌کوین‌ها در سرعت و حجم تراکنش در کنار کارمزد‌های پایین آن‌ها، دسترسی ‌پذیری و استفاده از آن‌ها به عنوان یک دارایی قابل اعتماد توسط کسب و کار‌ها چندان مرسوم نیست.

حتی با پشتیبانی از آلت‌کوین‌ها، نمی‌توان از نیاز به وجود یک دارایی پایدار چشم‌پوشی کرد از این رو، سرمایه‌گذاری بلند مدت و یا برنامه ریزی برای بیمه عمر یا بازنشستگی در کریپتو با تحقیق کافی می‌تواند به عنوان یک راه حل مناسب تلقی شود.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx