بررسی جامع پروتکل لوپرینگ و توکن بومی آن (LRC)

پروتکل لوپرینگ

اگر بر این باور هستید که آینده امور مالی و پروتکل‌های غیرمتمرکز بربستر اتریوم تداوم می‌یابد، ممکن است هزینه‌های کمرشکن تراکنش‌های اتریوم کمی روی اعتماد به نفس شما اثر گذار باشد.

اتریوم با مکانیزم POW و سرعت پایین شبکه آن که حدود 14 تراکنش در ثانیه است ممکن است گاهی تا 200 دلار از شما کارمزد دریافت کند!

اما از سوی دیگر طرفداران و انجمن این بلاک‌چین می‌گویند ما باید منتظر اتریوم 2.0 باشیم. نسخه 2 اتریوم می‌تواند به شک و تردید‌های ما در این باره خاتمه دهد.

عناوین مطلب:

اما وقتی به زمان حال نگاه کنیم، از خود می‌پرسیم حالا چه کنیم؟ آیا راه حلی برای کارمزد‌های بالای آن در بازه کوتاه مدت وجود دارد؟

در مورد این مشکل شما تنها نیستید، با این که ارتقا بلاک‌چین اتریوم به Ethereum 2.0 به نظر مسیر طولانی در پیش دارد اما راه‌هایی وجود دارند که می‌توانند در زمان حال برای کاهش مشکلات کار با این بلاک‌چین کمک حال شما باشند. 

پروژه بلاک‌چین محور Loopring به عنوان یک بلاک‌چین لایه دو یا یک سیستم همکار اتریوم عمل می‌کند. هدف این تکنولوژی کمک به افزایش مقیاس‌پذیری، ظرفیت و سهولت ارتقا پیش‌رو تا 1000 برابر است.

با توجه به گفته‌های رئیس بازرگانی سابق این پروژه، لوپرینگ نه تنها روی امنیت بلاک‌چین اتریوم هیچ تاثیر منفی ندارد بلکه مقیاس‌پذیری و بهره‌وری آن را نیز افزایش می‌دهد. 

بیشتر بخوانید: اتریوم 2.0 چگونه مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؟

قیمت این توکن در سقف تاریخی خود 3.83$ را در تاریخ نوامبر سال 2021 ثبت کرده. البته در حال حاضر با توجه به ریزش بازار، این توکن با قیمت 0.455$ معامله می‌شود.

پروتکل لوپرینگ (Loopring) چیست؟

لوپرینگ برنامه‌ای است که با هدف فعالیت روی لایه 1 بلاک‌چین اتریوم طراحی شده است.

این بدان معناست که این پروتکل بهبود تجربه کار با اتریوم را از نظر افزایش سرعت تراکنش‌ها دنبال می‌کند. برای رسیدن به چنین هدفی، این بلاک‌چین لایه 2، تراکنش‌ها و پردازش‌های مربوطه را روی بلاک‌چین خود انجام می‌دهد.

توسعه دهندگان پروژه لوپرینگ ادعا می‌کنند که این پروتکل می‌تواند تا 1000 برابر سرعت انجام تراکنش‌های اتریوم را افزایش دهد. به عبارت دیگر، توسط این پروتکل، در بلاک‌چین اتریوم می‌توان در هر ثانیه 2025 تراکنش انجام داد. برخلاف کارمزد‌های نجومی اتریوم، در این بلاک‌چین کارمزد‌ها کمتر از یک سنت هزینه دارند.

البته ممکن است در این مسیر در مورد سایر بلاک‌چین‌های سریع و با کارمزد کم مانند Avalanche یا Solana نیز چیز‌هایی شنیده باشید.

این بلاک‌چین‌ها ادعا می‌کنند که کارمزد‌های آن‌ها چه نظر حجم و چه هزینه کارمزد بسیار ارزان‌تر از اتریوم تمام می‌شود. با این حال، برخلاف لوپرینگ، این بلاک‌چین‌ها به عنوان بلاک‌چین‌های لایه 1 یا پایه شناخته می‌شوند که توکن و شبکه منحصر به‌فرد خود را دارند.

از این رو، بلاک‌چینی مانند سولانا یا ترون، مشابه اتریوم از نود‌ها و Validator‌های مخصوص به خود بهره می‌گیرد.

توکنومیک لوپرینگ
اطلاعات مربوط به صرافی لوپرینگ

توکن لوپرینگ موجود در این پروتکل، یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) با همین نام را تغذیه می‌کند. در این صرافی شما می‌توانید توکن‌های اتریوم مانند USDC ،AAVE و حتی توکن اصلی بلاک‌چین اتریوم را با کمترین کارمزد نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز بلاک‌چین اتریوم مانند Uniswap معامله کنید. 

با لیست شدن صرافی Loopring در وبسایت Coinmarketcap در 22 دسامبر سال 2021، حجم معامله روزانه آن به 13 میلیون دلار رسید. در حال حاضر این صرافی حدود 6 میلیون دلار حجم معامله روزانه دارد. البته در مقایسه با صرافی یونی‌سواپ که به عنوان محبوب‌ترین صرافی غیرمتمرکز اتریوم با حجم روزانه 1.3 میلیارد دلار فعالیت می‌کند، راه طولانی در پیش دارد.  

ویژگی‌های کلیدی Loopring

پروتکل Loopring، بهره‌وری بالا و هزینه‌های تراکنش پایین خود را مدیون روشی به نام zkRollups است. 

اما zkRollups دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟ دو حرف اول آن یعنی Zk معادل عبارت Zero-knowledge است که به طور کوتاه به روش Zero knowledge proofs اشاره دارد.

روش Zero Knowledge می‌تواند به شما بگوید امروز هوا بارانی است، شما برای اثبات آن نیاز به نگاه کردن به بیرون را نخواهید داشت. یا در مثالی دیگر با این روش نیاز نیست به مامور مرز برای عبور نام و آدرس‌تان را بگویید چرا که با ارائه اطلاعات جزئی می‌توان آن را اثبات نمود. 

مکانیزم اثبات با دانش صفر برای پروتکل‌های کریپتو کارنسی اهمیت زیادی دارند چرا که در این پروتکل‌ها، اطلاعات حساس شبکه نباید به بازیگران ثانویه نشت پیدا کند. حتی در صورتی که رخداد اشتباهی پیش‌روی پروتکل قرار بگیرد، در این روش پروتکل‌ها مجبور نیستند به سازمان‌های متمرکز (مثلا دولتی) اعتماد کنند.

توییت مربوط به لوپرینگ
در این توییت، حساب کاربری The wolf Of All Streets به ما می‌گوید که موج بعدی خلاقیت و نوآوری در کریپتو احتمالا روش ZK -Rollups، Snarks و سایر روش‌های جدید علاوه‌بر شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز است. 

او در بخش دوم توییت خود عنوان می‌کند که در سال 2021، حوزه‌های دیفای، توکن‌های NFT و گیمینگ با مدل P2E شکل گرفته‌اند که همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

هما‌ن‌طور که گفتیم Zk Rollups از دو بخش تشکیل شده است، اما بخش دوم Rollups نوعی سیستم مقیاس‌پذیری است که تراکنش‌ها را به صورت دسته‌ای دریافت می‌کند. در گام بعد این سیستم همه آن‌ها رو به یک تراکنش تبدیل (عمل Roll) و آن را در بلاک‌چین پایه یعنی اتریوم پردازش خواهد کرد. 

همان‌طور که ملاحظه‌ کردید، روش Rollups یک سیستم مناسب برای کاهش هزینه و افزایش سرعت تراکنش‌های بلاک‌چین اتریوم در پروتکل Loopring است. در این روش چندین تراکنش در قالب یک تراکنش یکجا برای اتریوم ارسال می‌شود که در پرداخت کارمزد‌ها، صرفه‌جویی زیادی به دنبال خواهد داشت.

مکانیسم لوپرینگ
سیستم ZkRollups ترکیبی از دو تکنولوژی ZK و Rollup است.

لوپرینگ آن را به عنوان یکی از ایمن‌ترین مکانیزم‌های مقیاس‌پذیری صنعت کریپتو توصیف کرده‌ است. در این روش کاربران می‌توانند در هر شرایطی به دارایی‌ها خود دسترسی داشته باشند. 

این روش برای پروژه‌های دیفای که نیاز به ویژگی Trustlessness (عدم نیاز به اعتماد) دارند اهمیت زیادی دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز یا پلتفرم‌های وام‌دهی از مثال‌های واقعی پروتکل‌های دیفای هستند که می‌توانند با استفاده از این روش، در بلاک‌چین اتریوم کارمزد‌های خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: وام‌گیری و وام‌دهی در دیفای

توکن Loopring

شبکه لوپرینگ از قدرت توکن کاربری بومی خود با نام Loopring‌ و علامت LRC بهره می‌برد. این توکن در سال 2017 عرضه شد که هدف اولیه آن استفاده در صرافی غیرمتمرکز Loopring در سال 2020 بود. 

زمانی که با صرافی Loopring تعامل می‌کنید، نیاز به صرف توکن‌های LRC به عنوان کارمزد خواهد بود که از کارمزد به دست آمده دقیقا 80% آن به ارائه دهندگان نقدینگی این صرافی تعلق دارد.

20% باقیمانده نیز بین بیمه گذاران و اعضای سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) لوپرینگ توزیع می‌شود.

چه چیزی باعث نوسان قیمت توکن LRC می‌شود؟

مانند هر کریپتو کارنسی دیگری، کوین LRC‌ نیز از شرایط و نوسانات شدید این بازار مستثنی نیست.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم LRC در پایان اکتبر سال 2021 به سقف تاریخی خود رسید. این کوین در زمان نوشتن این مقاله حدود 1.3 میلیارد واحد توکن در گردش دارد که از قیمت 0.38$ خود را در عرض دو هفته به سقف تاریخی 3.70$ رساند (البته به دلیل هیجان بازار). 

بیشتر بخوانید: چرا بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد؟

تحلیل‌گران بازار کریپتو، مهم‌ترین دلیل چنین رشد قیمتی را به شایعات مربوط به GameStop نسبت داده‌اند.

GameStop یک شرکت خرده فروش بازی‌های ویدیویی است که در سال 2021 در رسانه‌ها اعلام شد قصد دارد با استفاده از پروتکل Loopring یک فروشگاه توکن‌های NFT آثار هنری ایجاد کند. تا به امروز، سازندگان لوپرینگ و مدیران این خورده فروشی این ادعا را تایید یا رد نکرده‌اند.

توکن LRC
در نگاه کلی‌تر، بسیاری از تحلیل‌گران معتقد هستند که قیمت کوین‌های LRC به موفقیت اتریوم پگ (Peg) شده است.

همچنین این سیستم به عنوان رقیب جدی سیستم‌های مقیاس‌پذیری و بلاک‌چین‌های لایه 1 تصور می‌شود. 

برخی از مردم فکر می‌کنند با مقیاس‌پذیری اتریوم در لایه 1 با ارتقا به نسخه 2.0، تقاضا برای چنین روش‌هایی از بین می‌رود، در حالی که هم‌بنیان‌گذار اتریوم آقای Vitalik Buterin فکر می‌کند ارتقا اتریوم از یک سو و چنین سیستم‌های مقیاس پذیری از سوی دیگر می‌توانند مکمل یک دیگر باشند.

آموزش کار با لوپرینگ

ابتدا به آدرس این پروتکل مراجعه و دکمه Launch App را بزنید. 

صرافی لوپرینگ

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به صورت پیش‌فرض به صفحه معامله جفت ارز LRC/ETH هدایت شده‌ایم. روی دکمه Connect Wallet کلیک کنید و با اتصال MetaMask یا کیف‌پول موبایلی خود کار را ادامه دهید.

اتصال والت به لوپرینگ

به خاطر داشته باشید که برای کار با این پروتکل، شبکه انتخابی شما در متامسک باید در Ethereum قرار داشته باشد. شما می‌توانید از بخش Market، جفت‌ ارز‌های موجود در این صرافی‌ها مشاهده کنید. 

در صرافی Dex لوپرینگ، دو حالت معامله وجود دارد، OrderBook و Instant. در حالت Orderbook شما پیشنهاد معامله خود را مشابه صرافی‌های متمرکز (بایننس، کوینکس) ثبت خواهید کرد، اگر پیشنهاد شما با سایرین مطابقت داشته باشد، معامله صورت می‌گیرد. اما در حالت Instant یا فوری، شما می‌توانید با وارد کردن مقدار دارایی مورد نیاز، به صورت فوری معامله را انجام دهید.

در تصویر زیر حالت فوری قابل مشاهده است، همچنین در انتهای صفحه می‌توان تاریخچه معاملات انجام شده روی جفت ارز انتخابی را مشاهده کنید.

معامله در لوپرینگ

در این تصویر ما با پرداخت 1 واحد اتریوم می‌توانیم معادل 4230 توکن LRC دریافت کنیم که کارمزد آن روی این بلاک‌چین محاسبه می‌شود. 

در تصویر بالا، رو‌به‌روی عبارت Swap در سمت بالا راست، دکمه Pro وجود دارد که به حالت Orderbook هدایت می‌شوید. 

حالت Orderbook صرافی لوپرینگ

همان‌طور که مشاهده می‌کنید رابط کاربری آن مشابه بازار‌های لیست سفارشات صرافی‌های متمرکز است. از پنل سمت چپ امکان ارسال پیشنهاد وجود دارد، همچنین می‌توانید در نمودار آن بازه‌های زمانی مختلف قیمت را مشاهده کنید.

تامین نقدینگی در لوپرینگ

همان‌طور که گفته شد، لوپرینگ دارای یک صرافی غیرمتمرکز است که علاوه‌بر معامله توکن‌های اتریوم، می‌توانید با تامین نقدینگی استخر‌های آن، با نرخ سالیانه کسب درآمد کنید.

تامین نقدینگی در لوپرینگ

برای تامین نقدینگی در استخر‌های این صرافی، بار دیگر وارد وبسایت آن شوید و کیف‌پول خود را به آن متصل کنید. از بالای صفحه روی گزینه Pools بزنید.

استخرهای نقدینگی

در این صفحه، ستون Liquidity بیانگر میزان نقدینگی قفل شده در استخر‌های این صرافی و ستون APR، نرخ سود سالیانه حاصل از تامین نقدینگی در استخر‌های آن است. 

برای افزودن نقدینگی در جفت ارز ETH/USDC روی دکمه Add در مقابل آن می‌زنیم.

افزودن نقدینگی به لوپرینگ

لازم به ذکر است که برای تامین نقدینگی باید هر دو ارز از جفت ارز انتخابی را در کیف‌پول خود داشته باشید. در این صفحه با وارد کردن مقدار اتریوم مورد نظر یا بالعکس، دکمه Deposit & Activate layer2‌ را بزنید. 

بعدا برای خارج کردن نقدینگی ارائه شده می‌توانید در همین صفحه از دکمه Remove اقدام کنید.

در انتهای صفحه نیز تاریخچه تراکنش‌های شما و سایر تامین‌کنندگان نقدینگی قابل مشاهده است.

تاریخچه استخرهای نقدینگی لوپرینگ

نتیجه گیری

لوپرینگ به عنوان یک پروتکل واسط اتریوم و تراکنش‌های آن، راه حل مناسبی در مقیاس‌پذیری را ارائه داده است، با این حال خطرات و اشکلات نرم‌افزاری این پروتکل‌ها همیشه نقطه ضعف آن‌ها هستند. 

در وبسایت این پروژه شما می‌توانید حضور اجتماعی آن‌ها را در همه شبکه‌های اجتماعی محبوب مشاهده کنید. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از این پروتکل در شبکه‌های اجتماعی این پروتکل به خوبی در مورد آن تحقیق کنید.

با وجود قابلیت استیک این بلاک‌چین لایه دو، قیمت آن نتوانسته سطوح حمایتی خود را حفظ کند و با توجه به قیمت آن در این لحظه، استیک طولانی مدت آن در اوج قیمتی 3 دلار می‌تواند به یک ضرر مالی هنگفت بدل شود. با این حال، اگر توکن‌های LRC را در قیمت‌های پایین خریداری کرده‌اید، سرمایه‌گذاری بلند مدت آن‌ می‌تواند منطقی باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx