بلاک‌چین آوالانچ (Avalanche) چیست؟

blank

در این مطلب قصد داریم نگاهی به جزییات بلاک‌چین آوالانچ (Avalanche) داشته باشیم

بلاک‌چین آوالانچ (Avalanche) تلاش دارد بدون کاهش میزان تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری شبکه‌های غیرمتمرکز را بهبود ببخشد.

شبکه اصلی آوالانچ از سه بلاک‌چین زیربنایی تشکیل شده است: زنجیره ایکس (X-Chain)، زنجیره سی (C-Chain) و زنجیره پی (P-Chain).

عناوین مطلب:

  • از بلاک‌چین ایکس که پروتکل اجماع آوالانچ را به کار می‌گیرد، برای مدیریت دارایی‌ها استفاده می‌شود.
  • بلاک‌چین سی وظیفه ایجاد قراردادهای هوشمند را برعهده دارد و بلاک‌چین پی به‌دنبال ایجاد هماهنگی بین اعتبارسنج‌های شبکه است.
  • بلاک‌چین‌های C-Chain و P-Chain از پروتکل اجماع اسنومن (Snowman) استفاده می‌کنند.

در پروتکل اجماع آوالانچ، همه نودها به‌صورت موازی کار می‌کنند تا تراکنش‌های سایر اعتبارسنج‌ها نیز به‌صورت تصادفی بررسی شود.

پس از اینکه بررسی تصادفی به‌طور مکرر و به‌اندازه کافی انجام شد، تراکنش صحیح و تأییدشده در نظر گرفته می‌شود. این امر می‌تواند توان خروجی پردازش تراکنش را تا 6500 تراکنش در ثانیه افزایش دهد و تراکنش‌ها را زیر یک ثانیه تأیید کند. تأیید بلاک‌ها در پروتکل اسنومن نیز به همین شکل اما به‌صورت خطی انجام می‌شود.

علاوه بر این، آوالانچ ایجاد بلاک‌چین‌های سفارشی و تعامل‌پذیر را امکان‌پذیر می‌کند. هیچ محدودیتی در تعداد تراکنش‌هایی که انجام می‌شوند وجود ندارد، اما کاربران باید برای پردازش تراکنش خود با توکن بومی آواکس، کارمزد اشتراک پرداخت کنند.

با توسعه فناوری بلاک‌چین، راه‌حل‌های جدیدی برای رفع مشکلات قدیمی مقیاس‌پذیری، تعامل‌پذیری و کاربردپذیری ارائه می‌شود. آوالانچ با استفاده از سه بلاک‌چین مجزا در پلتفرم خود، رویکردی منحصربه‌فرد اتخاذ کرده است.

آوالانچ از توکن بومی آواکس و چندین سازوکار اجماع استفاده می‌کند. این شبکه ادعا می‌کند که در پردازش تراکنش‌ها در مقام «سریع‌ترین پلتفرم قراردادهای هوشمند در صنعت بلاک‌چین» جای دارد. در این مقاله، بررسی می‌کنیم که دستاوردهای این بلاک‌چین که منجر به چنین ادعایی می‌شود، چیست.

تاریخچه بلاک‌چین آوالانچ

بلاک‌چین آوالانچ در سپتامبر 2020 توسط تیم آمریکایی آوالبز (Ava Labs) راه‌اندازی شد. آوالبز در فرآیند تأمین سرمایه پروژه خود 6 میلیون دلار جمع‌آوری کرد و سپس فروش خصوصی و عمومی 48 میلیون دلاری توکن آواکس را به ثبت رساند. تیم سه نفره آوالبز شامل کوین سکنیکی (Kevin Sekniqi)، مواوفان تد یین (Maofan Ted Yin) و امین گون سیرر (Emin Gün Sirer) می‌شود.

اهداف شبکه آوالانچ

سه مشکل اصلی وجود دارد که آوالانچ برای رفع آنها تلاش می‌کند: مقیاس‌پذیری، کارمزد تراکنش‌ها و تعامل‌پذیری.

مقیاس‌پذیری در مقابل تمرکززدایی

traffic
یکی از مشکلات همیشگی بلاک‌چین‌ها، مقیاس‌پذیری به‌هنگام ترافیک شبکه بوده است.

بلاک‌چین‌ها همیشه تلاش داشته‌اند بین مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی تعادل به وجود آورند. بطور مثال ارتقای جدید اتریوم 2.0 به همین منظور است.

افزایش تعداد کاربران و فعالیت هر شبکه می‌تواند در سرعت اجماع و پردازش تراکنش‌ها مشکل ایجاد کند. بیت‌کوین مثال خوبی برای این مسئله است؛ در مواقع افزایش حجم ترافیک شبکه، تراکنش‌ها گاهی ساعت‌ها یا حتی روزها در صف پردازش می‌مانند.

یکی از راه‌های مقابله با این مشکل متمرکزتر ساختن شبکه است، به این معنی که افراد کمتری اجازه داشته باشند فعالیت‌های شبکه را تأیید کنند. اگر افراد کمتری مجاز به چک‌کردن و تأیید تراکنش‌ها باشند، اجماع اعتبارسنج‌ها نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

با این حال، تمرکززدایی یکی از جنبه‌های مهم و مطلوب فناوری بلاک‌چین است. بلاک‌چین‌های جدید دائماً تلاش می‌کنند این مشکل را با پیشرفت‌های فناوری حل کنند و آوالانچ نیز رویکرد منحصر‌به‌فردی ارائه می‌کند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کارمزد بالا 

یکی دیگر از مشکلات رایج در بلاک‌چین‌های بزرگ‌تر همچون اتریوم هزینه گس آنها است. ترافیک زیاد و افزایش کاربران نیز اوضاع را بدتر می‌کند.

این امر می‌تواند در نهایت کاربران بلاک‌چین را دلسرد کند، اما بلاک‌چین‌های رقیب تعداد اندکی دارند.

به‌عنوان مثال، شهرت اتریوم و فقدان جایگزین مناسب برای این پلتفرم باعث شده است ترافیک شبکه و کارمزد تأیید تراکنش‌ها تقریباً همیشه بالا باشد. در برخی موارد، یک تراکنش ساده بیش از 10 دلار هزینه دربردارد و تعامل‌ها در قراردادهای هوشمند پیچیده از این هم گران‌تر هستند.

تعامل‌پذیری

bridge
قابلیت تعامل‌پذیری بلاک‌چین‌های مختلف با قابلیت‌های متفاوت را به هم متصل می‌کند.

پروژه‌ها و مشاغل مختلفی که از بلاک‌چین استفاده می‌کنند به دنبال رفع نیازهای خاص خود هستند.

پیش از این، پروژه‌ها مجبور بودند یا با اتریوم کار کنند که ممکن بود با نیازهای آنها منطبق نباشد یا سراغ بلاک‌چین‌های خصوصی با امکانات محدود بروند. در واقع، یافتن تعادل بین قابلیت شخصی‌سازی و تعامل‌پذیری بین چندین بلاک‌چین همیشه چالش‌برانگیز بوده است. بلاک‌چین آوالانچ راه‌حل خود را برای حل این مشکل ارائه می‌دهد؛ زیرشبکه‌ها و بلاک‌چین‌های سفارشی آوالانچ می‌توانند امنیت، سرعت و سازگاری شبکه را به‌شکل چشمگیری ارتقاء دهند.

شیوه عملکرد آوالانچ

برای حل مشکلات مذکور، آوالانچ از ترکیبی از روش‌های مختلف استفاده می‌کند. در واقع، سه زنجیره تعامل‌پذیر شامل زنجیره ایکس، زنجیره سی و زنجیره پی در شبکه آوالانچ مشغول فعالیت هستند.

زنجیره مبادله (Exchange Chain) یا X-Chain

این زنجیره برای ایجاد و مبادله توکن‌های آواکس و سایر دارایی‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قوانین اصلاح‌پذیری همچون استاندارد توکن اتریوم دارند. کارمزد تراکنش در این شبکه توسط توکن‌های آواکس پرداخت می‌شود و بلاک‌چین از پروتکل اجماع آوالانچ استفاده می‌کند.

زنجیره قرارداد (Contract Chain) یا C-Chain

توسعه‌دهندگان با استفاده از سی چِین می‌توانند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قراردادهای هوشمند ایجاد کنند. این زنجیره نمونه‌ای از ماشین مجازی اتریوم (EVM) را پیاده‌سازی می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی بهره‌مند شوند که با ماشین مجازی اتریوم سازگار هستند. این زنجیره از نسخه اصلاح‌شده پروتکل اجماع آوالانچ به نام اسنومَن استفاده می‌کند.

زنجیره پلتفرم (Platform Chain) یا P-Chain

پی چِین وظیفه ایجاد هماهنگی بین اعتبارسنج‌ها، رهگیری زیرشبکه‌های فعال و امکان ایجاد زیرشبکه‌های جدید را بر عهده دارد.

زیرشبکه‌ها (subnet) مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌ها هستند که برای بلاک‌چین‌های سفارشی سازوکار اجماع ایجاد می‌کنند. یک بلاک‌چین را می‌توان فقط با یک زیرشبکه تأیید کرد، اما هر زیرشبکه می‌تواند چندین بلاک‌چین را تأیید کند. زنجیره پی نیز از پروتکل اسنومن استفاده می‌کند.

از آنجا که هر بلاک‌چین نقش متفاوتی ایفا می‌کند، آوالانچ می‌تواند از نظر سرعت و مقیاس‌پذیری عملکرد بسیار بهتری از شبکه‌هایی داشته باشد که تمام فرآیندها را فقط روی یک زنجیره انجام می‌دهند.

توسعه‌دهندگان بلاک‌چین آوالانچ، با پیاده‌سازی دو سازوکار اجماع مختلف و عرضه توکن کاربردی و بومی آواکس، این سه زنجیره را با هم ترکیب کرده‌اند. کاربران نیز باید از توکن آواکس برای سهام‌گذاری و پرداخت کارمزد شبکه استفاده کنند.

token
برای سهام‌گذاری و پرداخت کارمزد شبکه از توکن AVAX استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد مکانیسم اجماع آوالانچ

شباهت‌های زیادی بین دو پروتکل اجماع آوالانچ وجود دارد. با این حال، هر کدام متناسب با بلاک‌چین(های) خاص خود هستند. این سیستم دوگانه را می‌توان دلیل اصلی بهبود مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش در بلاک‌چین آوالانچ دانست.

پروتکل اجماع آوالانچ

پروتکل اجماع آوالانچ برای دستیابی به اجماع مانند اثبات کار (PoW)، اثبات سهام (PoS) یا اثبات سهام نمایندگی‌شده (DPoS) نیازی به انتخاب تأییدکننده ندارد.

در پروتکل‌های اثبات کار، اثبات سهام و اثبات سهام نمایندگی‌شده همیشه یک بازیکن اصلی در پردازش تراکنش نقش دارد؛ خروجی کار این بازیکن توسط سایر اعتبارسنج‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما بلاک‌چین آوالانچ با اجرای پروتکل اجماع بهینه‌شده گراف جهت‌دار غیرمدوّر (DAG) از همه نودها برای پردازش و تأیید اعتبار تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

گراف جهت‌دار غیرمدوّر به شبکه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را به‌صورت موازی پردازش کند. اعتبارسنج‌ها به‌صورت تصادفی اعتبارسنج‌های دیگر را انتخاب می‌کنند تا بررسی کنند که آیا یک تراکنش جدید معتبر است یا خیر. پس از اینکه تعداد معینی از این انتخاب تصادفی مکرر انجام شد، از نظر آماری ثابت می‌شود که نادرست‌بودن تراکنش‌ تقریباً غیرممکن است.

در این حالت، تمام تراکنش‌ها بلافاصله نهایی می‌شوند و اجرای نود اعتبارسنج و پردازش تراکنش‌ها به سخت‌افزار خاصی برای افزایش عملکرد و تمرکززدایی احتیاج ندارد.

parallel
پروتکل اجماع آوالانچ به تمام نودها به‌شکلی موازی اجازه مشارکت در پردازش تراکنش‌ها را می‌دهد.

پروتکل اجماع اسنومن

پروتکل اجماع اسنومن بر اساس پروتکل اجماع آوالانچ بنا شده است اما به‌صورت خطی تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. این ویژگی به‌طور ویژه برای انجام قراردادهای هوشمند مفید واقع می‌شود. برخلاف پروتکل اجرایی آوالانچ، اسنومن وظیفه ایجاد بلاک را بر عهده دارد.

توکن آواکس (AVAX)

آواکس نماد بومی آوالانچ با عرضه محدود 720 میلیون واحد است. تمام کارمزدهای پرداخت‌شده در شبکه در قالب یک مکانیسم ضدتورم سوزانده می‌شوند. توکن آواکس سه مورد استفاده دارد:

  1. می‌توانید توکن آواکس خود را برای اعتبارسنج‌شدن سهام‌گذاری کنید یا آن را به یک اعتبارسنج بدهید تا به نمایندگی از شما سهام‌گذاری کند. اعتبارسنج‌ها سالیانه تا 11 درصد سود از سهام‌گذاری کسب می‌کنند.
  2. سِرورهای آواکس به‌عنوان یک واحد حساب مشترک برای همه زیرشبکه‌ها عمل می‌کنند و تعامل‌پذیری را بهبود می‌بخشند.
  3. کارمزد تراکنش‌ها و اشتراک زیرشبکه‌ها در بلاک‌چین آوالانچ با استفاده از توکن آواکس قابل‌پرداخت است.

نحوه سهام‌گذاری توکن آواکس

دارندگان توکن آواکس می‌توانند با سهام‌گذاری توکن‌های خود در شبکه پاداش دریافت کنند.

شما می‌توانید خود تبدیل به یک اعتبارسنج شوید یا توکن‌های خود را به اعتبارسنجی بسپارید تا به نمایندگی از شما در سهام‌گذاری شرکت کند. برای اینکه خودتان به‌عنوان سهام‌گذار وارد شبکه شوید، باید حداقل 2000 توکن آواکس داشته باشید.

staking
سهام‌گذاری در بلاک‌چین آوالانچ به منبع محاسباتی یا سخت‌افزار خاصی احتیاج ندارد.

برای سهام‌گذاری در بلاک‌چین آوالانچ به تجهیزات ویژه‌ای احتیاج ندارید.

شما می‌توانید با لپ‌تاپ‌ها یا دسک‌تاپ‌های استاندارد نیز کار سهام‌گذاری خود را آغاز کنید. همچنین، می‌توانید توکن‌های خود را به اعتبارسنج دیگری بسپارید؛ پس از تأیید تراکنش‌ها توسط اعتبارسنج، شما نیز به‌اندازه مشارکت خود در سهام‌گذاری پاداش دریافت می‌کنید.

بلاک‌چین‌های سفارشی‌ آوالانچ

بلاک‌چین آوالانچ اساساً عملکردی مشابه با بلاک‌چین اتریوم دارد. توسعه‌دهندگان می‌توانند روی این بلاک‌چین، توکن‌ها و NFTهای جدید، قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کنند.

همچنین، کاربران می‌توانند سهام‌گذاری کنند، تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند و از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بهره ببرند.

طبق ادعای آوالانچ، این شبکه می‌توانند امکان انجام تمام فعالیت‌های مذکور را در سطحی بهینه و ارتقاءیافته ارائه دهد. آوالانچ به‌عنوان یک ویژگی اضافی امکان ایجاد بلاک‌چین‌های تعامل‌پذیر و سفارشی‌شده را نیز فراهم می‌کند.

بلاک‌چین آوالانچ بلاک‌چینی سفارشی با پلتفرمی بسیار مقیاس‌پذیر و مناسب با نیاز شرکت‌های بزرگ است.

برای بلاک‌چین‌های سفارشی، ایجاد تعامل با سایر بلاک‌چین‌ها در اکوسیستم و افزایش میزان امنیت آنها راحت‌تر است. آوالانچ ماشین مجازی آوالانچ مخصوص به خود را دارد که با ماشین مجازی اتریوم نیز سازگار است. توسعه‌دهندگان آشنا با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی اتریوم می‌توانند به‌راحتی از آوالانچ استفاده کنند و همچنین پروژه‌های فعلی را انتقال دهند.

هر بلاک‌چین می‌تواند توکن‌های بومی سفارشی‌شده داشته باشد و هزینه تراکنش‌ها را با آن پرداخت کند. کارمزد ایجاد زیرشبکه‌ها و بلاک‌چین‌ها نیز به‌وسیله آواکس پرداخت می‌شود. نگهدارنده‌های زیرشبکه‌ها نیز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در زیرشبکه‌های سفارشی باید در زیرشبکه اصلی تراکنش‌ها را پردازش کنند.

تفاوت آوالانچ با سایر بلاک‌چین‌های مقیاس‌پذیر

مشکلات و راه‌حل‌هایی که مطرح کردیم، صرفاً مختص آوالانچ نیستند. در واقع، آوالانچ با سایر پلتفرم‌های مقیاس‌پذیر و بلاک‌چین‌های تعامل‌پذیر همچون پولکادات، پالی‌گان و سولانا رقابت می‌کند، اما دقیقاً چه عاملی آوالانچ را از سایر پلتفرم‌ها متمایز می‌کند؟

مکانیسم اجماع

همان‌طور که اشاره کردیم، مهمترین تفاوت آوالانچ با سایر بلاک‌چین‌ها، سازوکار اجماع بهینه‌شده گراف جهت‌دار غیرمدوّر آوالانچ است.

با این حال، آوالانچ تنها بلاک‌چین با مکانیسم اجماع جدید نیست. سولانا نیز از مکانیسم اجماع «اثبات تاریخ» (Proof of History) بهره می‌برد که می‌تواند تا 50,000 تراکنش بر ثانیه را پردازش کند و از ادعای 6,500 تراکنش بر ثانیه آوالانچ فراتر برود. با این حال، اعتبار هر دو ادعا هنوز در عمل مشخص نیست.

سرعت پردازش و نهایی‌شدن تراکنش

یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی بلاک‌چین آوالانچ با سایر بلاک‌چین‌ها زمان نهایی‌شدن تراکنش است که در کمتر از یک ثانیه انجام می‌شود.

معیار «تراکنش بر ثانیه» (TPS) سرعت عملکرد بلاک‌چین را اندازه‌گیری می‌کند.

این معیار مبتنی بر میزان زمان لازم برای نهایی‌کردن تراکنش‌هاست به‌شکلی که برگشت‌پذیر نباشند. ممکن است بلاک‌چینی بتواند 100,000 تراکنش بر ثانیه پردازش کند، اما در نهایی‌کردن تراکنش‌ها تأخیر داشته باشد. در این صورت، انجام تراکنش در این بلاک‌چین کُندتر خواهد بود.

istockphoto 184629980 612x612 1

آنچه سرعت بلاک‌چین را تعیین می‌کند نه فقط سرعت پردازش تراکنش، بلکه سرعت نهایی‌کردن تراکنش‌هاست.

تمرکززدایی

یکی از بزرگ‌ترین ادعاهای آوالانچ تعهد آن به تمرکززدایی است.

به‌نسبت اندازه و عمر شبکه آوالانچ، می‌توان گفت احتمالاً به‌علت حداقل پیش‌نیازهای لازم برای مشارکت در بلاک‌چین، تعداد اعتبارسنج‌های این شبکه بسیار زیاد هستند. با این حال، با افزایش قیمت آواکس، اعتبارسنج‌شدن اندکی دشوار شده است.

بلاک‌چین‌های تعامل‌پذیر

تعداد بلاک‌چین‌های تعامل‌پذیر آوالانچ نیز نامحدود است.

این امر در رقابت مستقیم با پولکادات برجسته می‌شود؛ گفتنی است پولکادات نیز یکی دیگر از مشهورترین پروژه‌هایی است که ایجاد بلاک‌چین‌های تعامل‌پذیر و سفارشی‌شده را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال، پولکادات فضای محدودی را به حراج می‌گذارد، درحالی که آوالانچ با یک کارمزد اشتراک ساده این زمینه را برای کاربران مهیا می‌کند.

نحوه خرید توکن AVAX

این توکن در صرافی‌های معتبر بین‌المللی زیادی لیست شده و قابل معامله است.

یک صرافی که در ایران می‌توانید از آن برای خرید و فروش توکن AVAX استفاده کنید کوینکس است، راهنمای خرید و فروش ارز دیجیتال در کوینکس را اینجا بخوانید.

همینطور در صورتی که در خرید و فروش ارز دیجیتال مبتدی هستید و نمی‌دانید در ایران از کدام سایت و چگونه خرید ارز دیجیتال را انجام دهید این مطلب را ببینید.

کیف پول AVAX

در صفحه زیر می‌توانید به کیف پول تحت وب رسمی این شبکه دسترسی پیدا کنید:

wallet.avax.network

با این حال توصیه ما این است برای افزایش امنیت، از کیف پول‌های نرم‌افزاری که از این شبکه پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید.

کیف تراست ولت و کوینومی از کیف پول‌های نرم افزاری هستند که می‌توانید AVAX را روی آنها نگهداری کنید.

سخن پایانی

با توجه به اینکه اکثر پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به‌دنبال جایگزینی برای اتریوم هستند، بلاک‌چین‌هایی همچون آوالانچ به‌ دلیل سازگاری با ماشین مجازی اتریوم و کارمزد اندک، جذاب به نظر می‌رسند.

پلتفرم‌های دیفای در حال حاضر یک لیست طولانی از پلتفرم‌های جایگزینی دارند که مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش بیشتری ارائه می‌کنند. محبوبیت  بلاک‌چین آوالانچ از زمان عرضه آن پیوسته رو به افزایش بوده است؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا می‌تواند رقیب توانمندی برای بلاک‌چین‌های دیگر مانند سولانا یا پالی‌گان باشد یا خیر.

منبع: Binance Academy

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

بلاکچین‌های لایه یک (Layer 1 Blockchains)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx