راهنمای پرایس اکشن سبک ICT؛ همگام با نهنگ‌ها ترید کنید!

پرایس اکشن ICT

راهکارهای مختلفی در زمینه تحلیل تکنیکال و پیش‌بینی حرکت قیمت وجود دارد؛ در این میان روش پرایس اکشن ICT یکی از بهترین روش‌ها در درک حرکت قیمت محسوب می‌شود و امروزه تحلیلگران زیادی از این روش استفاده می‌کنند.

در این روش از تحلیل، تنها چارت قیمتی مهم است و اخبار و تحلیل فاندامنتال اهمیتی در این روش ندارند.

یکی از ویژگی‌های مهم پرایس اکشن این است که شما می‌توانید بدون استفاده از هیچ ابزاری و تنها با مشاهده قیمت در نمودار، تحلیل و پیش‌بینی خود را انجام دهید.

عناوین مطلب:

در این مقاله قصد داریم تا درباره روش پرایس اکشن سبک ICT، نحوه استفاده، مزایا و معایب آن صحبت کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به یادگیری سبک پرایس اکشن ICT هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) روشی است که برای تحلیل نوسانات اولیه قیمت بکار می‌رود.

سیگنال‌های ورود و خروجی که با روش پرایس اکشن به دست می‌آیند، قابل اعتماد بوده و در معامله با استفاده از روش پرایس اکشن، الزامی به استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای دیگر نیست.

منظور از تاریخچه قیمت، خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت و نوسانات قیمت در جهت افزایش یا کاهش است. پرایس اکشن به سادگی نشان می‌دهد که قیمت‌ها چگونه تغییر می‌کنند.

روش تحلیلی پرایس اکشن، از نمودار‌هایی که قیمت را در طول زمان نشان می‌دهند، استفاده می‌کند. تریدرها معمولا در این روش از نمودار‌های متفاوتی برای مشاهده دقیق‌تر روند‌، نمودارهای شمعی، سطوح شکست قیمت (Breakout) و حرکات معکوس بهره می‌گیرند.

علاوه بر بررسی ساختار‌های شکل‌گرفته در نمودار قیمتی، بسیاری از تحلیل‌گران، از داده‌های پرایس اکشن جهت به‌دست آوردن اندیکاتور‌های مربوط به تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. در واقع هدف آن‌ها پیدا کردن نظم موجود در حرکت قیمت است.

به عنوان مثال؛ شما الگوی مثلث افزایشی (Ascending Triangle) را در نظر بگیرید. می‌توان از این الگو در یک نمودار پرایس اکشن، برای پیش‌بینی یک شکست احتمالی استفاده کرد؛ زیرا بیانگر این است که معامله‌گران در دفعات زیادی قصد شکستن خط مقاومتی را داشته و هر بار سریع‌تر و با قدرت بیشتری تلاش کرده‌اند تا این کار را انجام دهند.

توجه داشته باشید که در پرایس اکشن، سبک‌های متفاوتی وجود دارد که هر تحلیلگر با توجه به نیاز خود از آن‌ها بهره می‌گیرد. برخی از سبک‌های پرایس اکشن عبارتند از:

  • سبک لنس بگز (Lance Beggs)

  • سبک RTM

  • سبک ICT

  • سبک آل بروکز (Al Brooks)

بیشتر بخوانید: با سیستم معاملاتی پرایس اکشن به سبک فولر (Fuller) آشنا شوید!

تمرکز اصلی ما در این مقاله بر روی سبک ICT در پرایس اکشن است که در ادامه به طور مفصل آن را شرح می‌دهیم:

معرفی سبک ICT در پرایس اکشن

روش ICT، یکی از جدیدترین روش‌های موجود در ترید به سبک پرایس اکشن است.

سبک ICT، با راهکارهای مشخصی که دارد، رفتار بازارگردان‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا دیدگاه تریدرهای خرد بازار را به استراتژی‌های بانک‌ها و موسسات بزرگ نزدیک کند.

بنیان‌گذار پرایس اکشن ICT کیست؟

مایکل هادلستون (Michael Huddleston) بنیان‌گذار و مدرس سبک پرایس اکشن ICT است که از شاگردان لری ویلیامز بوده و تاکنون با بیش از 30 سال سابقه معامله‌گری، حدود 55 هزار دانشجوی ترید داشته است.

مایکل هادلستون، در زمان همکاری با بانک‌های بزرگ، متوجه کارکرد الگوریتمی معاملات شده و در همان زمان با استفاده از مهندسی معکوس، سبک پرایس اکشن ICT را ابداع کرد.

بیشتر بخوانید: بررسی معاملات الگوریتمی (Algorithmic Trading) و انواع آن

آشنایی با اصطلاحات اولیه در پرایس اکشن ICT

قبل از استفاده از پرایس اکشن ICT، لازم است تا با برخی از مفاهیم پایه‌ در این حوزه آشنا شوید.

در ادامه به شرح هریک از اصطلاحات اساسی در پرایس اکشن ICT می‌پردازیم:

نمودار شمعی (Candlestick)

نمودار شمعی، شبیه به نمودار میله‌ای است که قیمت بالا (High)، قیمت باز شدن (Open)، قیمت بسته شدن (Close) و قیمت پایین (Low) در آن مشخص است.

  • قیمت بالا؛ بیشترین قیمتی است که سهام مورد نظر در دوره معین تحلیل داشته است.

  • قیمت پایین؛ کاملا برعکس قیمت بالا است.

  • قیمت بسته شدن؛ آخرین قیمت معامله سهام است.

  • قیمت باز شدن؛ به قیمت اولین معامله سهام در دوره معین اشاره دارد.

همانطور که در تصویر زیر اجزای نمودار شمعی را مشاهده می‌کنید؛ بدنه نمودار نشان‌دهنده بازه قیمت در یک دوره معین است. برای مثال، اگر معامله‌گر تایم فریم روزانه را انتخاب کند، هر شمع نشان‌دهنده پرایس اکشن در یک روز است و بدنه هر شمع اختلاف بین قیمت معامله سهم در ابتدا و انتهای روز را نشان‌ می‌دهد.

روند گاوی (Bullish Trend)

روند گاوی زمانی مشاهده می‌شود که قیمت‌ها در حال افزایش و نمودار مورد نظر صعودی باشد. معمولا هنگامی که روند صعودی شروع می‌شود، سرمایه‌گذاران اطمینان دارند که تا مدت زمان معینی، روند صعودی ادامه‌دار خواهد بود.

در واقع؛ روند گاوی را زمانی مشاهده می‌کنیم که مجموعه شمع‌ها در حال افزایش به سمت راست باشند. برای درک بهتر این موضوع، خطی را با زاویه 45 درجه تصور کنید.

بیشتر بخوانید: 19 نکته طلایی برای سرمایه گذاری و ترید در بازار صعودی (گاوی)

روند خرسی (Bearish Trend)

روند خرسی زمانی مشاهده می‌شود که قیمت‌ها در حال کاهش و نمودار مورد نظر نزولی باشد. قیمت‌ها در روند خرسی، دائما در حال کاهش هستند.

روند نزولی، به دلیل باور معامله‌گران به نزولی شدن بازار، بیشتر از این هم ادامه می‌یابد و در اکثر مواقع قیمت‌ها سقوط شدیدی را تجربه می‌کنند. ساختار روند خرسی، مخالف ساختار روند گاوی است. در این زمان باید خط روند را در زوایه‌ ‌ای مانند 315 درجه تصور کنید.

بیشتر بخوانید: 9 تکنیک کاربردی برای سرمایه گذاری در بازار نزولی

بازار خنثی (Flat market)

بازار خنثی بر خلاف بازارهای دارای روند، نه روند صعودی دارد و نه روند نزولی. در واقع سهامی که در بازار خنثی معامله می‌شود، قیمت ثابتی دارد و تغییرات اندکی را تجربه می‌کند.

ممکن است بازار در مدتی که سرمایه‌گذاران منتظر دریافت خبری از شرکت عرضه‌کننده سهام هستند، همچنان خنثی باقی بماند و قیمت اصطلاحا درجا بزند. بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای معتقدند که در 70 درصد مواقع، بازار در حالت خنثی قرار دارد.

لازم به ذکر است که احتمال از دست دادن پول در بازار‌های خنثی، بسیار زیاد است؛ زیرا انتظارات معامله‌گر و رفتار بازار هم‌جهت با هم نیستند.

بیشتر بخوانید: محدوده معاملاتی چیست و چگونه در آن معامله کنیم؟ (رنج تریدینگ و سویینگ تریدینگ)

خط حمایت (Support Level)

خط حمایت یا سطح حمایتی، قسمتی در نمودار است که انتظار داریم روند نزولی به محض مواجهه شدن با آن، توقف کند.

خط حمایت به علت افزایش تقاضا به وجود می‌آید. زمانی که قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند، تقاضا برای آن افزایش یافته و موجب شکل‌گیری خط حمایت می‌شود. ممکن است روند قیمتی یک سهم از خط حمایتی پایین‌تر رود و تا سطح حمایتی دیگری ادامه یابد.

خط مقاومت (Resistance Level)

خط مقاومت یا سطح مقاومتی، قسمتی در نمودار است که قیمت‌های در حال افزایش، در آن مکان توقف می‌کنند و جهت حرکت خود را تغییر داده و کاهش می‌یابند. سطح مقاومتی همانند مانعی است که از بیشتر شدن قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

البته این امکان وجود دارد که قیمت‌ها در نهایت سطح مقاومتی را بشکنند و در ادامه به خط مقاومتی دیگری دست پیدا کنند.

ابزار فیبوناچی

باید توجه داشته باشید که اکثر اصلاحات‌ موجود در روند، در امواج ایمپالس (مربوط به مبحث امواج الیوت) رخ می‌دهند.

شما می‌توانید برای داشتن ورود بهتر، در معاملات خود از اصلاح‌هایی که زیر فیبوناچی 68 درصد رخ می‌دهند، استفاده کنید. به ناحیه 68 تا 79 درصد، ناحیه Optimal Trade Entry یا OTE (نقطه ورود بهینه) می‌گویند.

ساختار مارکت

نحوه حرکت قیمت در قالب خطوط روند، ساختار مارکت را تشکیل می‌دهند. ساختارهای ایجاد شده، در شرایط مختلفی به وجود می‌آیند و ممکن است همگی قابل استفاده نباشند.

ساختارهای مارکت، به شکل تو‌درتو و فرکتالی حرکت می‌کنند که در تحلیل تکنیکال و ترید مولتی تایم فریم، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فاز توزیع (Distribution)

منظور از توزیع، ماندن قیمت در یک محدوده خاص جهت جمع‌آوری سفارش‌ها است.

بعد از اینکه مدتی قیمت در یک ناحیه بماند و درجا بزند، روند نزولی را پیش می‌گیرد. این درحالیست که روند قبلی قیمت، صعودی بوده است.

فاز توزیع مجدد (Re-Distribution)

این اصطلاح نیز همانند اصطلاح قبلی، به معنای درجا زدن قیمت در یک محدوده و جمع‌آوری سفارشات است؛ با این تفاوت که حتما باید قبل از درجا زدن قیمت در آن محدوده، روند حرکتی قیمت نزولی باشد و بعد از درجا زدن قیمت نیز روند حرکت نزولی خواهد بود.

فاز تجمیع (Accumulation)

منظور از تجمیع، ماندن قیمت در یک محدوده برای جمع‌آوری سفارش‌ها است.

بعد از اینکه قیمت مدتی در آن محدوه درجا بزند، حرکت صعودی را پیش می‌گیرد. توجه داشته باشید که در این شرایط حتما باید قبل از درجا زدن قیمت، روند حرکتی قیمت نزولی باشد.

فاز تجمیع مجدد (Re-Accumulation)

این اصطلاح نیز همانند اصطلاح قبلی، به معنای درجا زدن قیمت در یک محدوده و جمع‌آوری سفارشات است؛ با این تفاوت که بعد از درجا زدن قیمت، روند حرکتی صعودی شده و حتما باید قبل از درجا زدن قیمت نیز، روند حرکتی صعودی بوده باشد.

فازهای توزیع و تجمیع
تصویری از فازهای تجمیع و توزیع در نمودار

لازم به ذکر است که در حالت کلی 4 نوع حرکت در بازارها دیده می‌شود:

  • حرکات انبساطی (Expansion)

  • حرکات اصلاحی (Retracement)

  • حرکات بازگشتی (Reversal)

  • حرکات برای تثبیت قیمت (Consolidation)

تعادل قیمتی یا Eq

اگر قیمت، بعد از حرکت ایمپالس یا حرکت انبساطی خود به 50 درصد حرکت بازگردد، در این حالت می‌گوییم که تعادل قیمتی یا Eq رخ داده است.

این مفهوم با ابزار فیبوناچی به دست می‌آید و فرصت خوبی را برای ورود به بازار ایجاد می‌کند. البته توجه داشته باشید که معمولا قیمت در این منطقه، مدت زیادی نمی‌ماند.

تعادل قیمتی
مثالی از تعادل قیمتی در نمودار

اردر بلاک (Order Block) چیست؟

اردر بلاک را زمانی می‌بینیم که سفارشات در یک ناحیه پر شده و روند حرکتی بازیگران اصلی بازار مانند بانک‌های بزرگ و موسسات مالی، در آن قسمت قابل مشاهده است.

به عبارت دیگر؛ حرکت موسسات بزرگ در بازار، با الگوهای خاصی در نمودار رخ می‌دهد و بعد از آن شاهد تغییر روندهای قابل توجهی خواهیم بود. هنگامی که اردر بلاک ایجاد می‌شود و قیمت در یک محدوده کوچکی در حال نوسان است، سرمایه‌‌گذاران در حال پر کردن سفارشات خود در این مناطق هستند و معاملات آن‌ها در بازار، به صورت اوردر بلاک به نمایش در‌می‌‌آید.

پس از اینکه سفارشات و خرید و فروش‌های آن‌ها تمام شد، بازار مانند فنر رها شده و حرکت سریعی به سمت بالا یا پایین انجام می‌دهد.

اردر بلاک
مثالی از اردر بلاک تشکیل شده در نمودار

نحوه معامله با پرایس اکشن سبک ICT

وقتی قیمت به ناحیه تحلیل ما می‌رسد، باید به یک تایم فریم پایین‌تر رفته و منتظر تشکیل اردر بلاک جدید در جهت اردر بلاک تایم بالاتر باشیم. سپس بعد از پوشش اردر بلاک تایم پایین با کندل رنگ مخالف، در مرکز بدنه نمودار شمعی یا نقطه Open که نزدیک نقطه Open اردر بلاک تایم پایین‌تر است، اردر خود را قرار داده و استاپ را در زیر اردر بلاک قرار دهیم. توجه کنید که اگر قیمت از وسط اردر بلاک رد شود، احتمال شکست آن سطح بیشتر خواهد شد.

توجه داشته باشید که مارکت میکرها از الگوهای کلاسیکی که معامله‌گران با دیدن آن‌ها وارد معامله می‌شوند، اطلاع دارند؛ به همین دلیل است که شکست دادن این الگوها برای آن‌ها راحت است. بنابراین؛ به هیچ عنوان بدون گرفتن تاییدیه، در الگوهای کلاسیک مانند سروشانه، کف دوقلو و … ترید نکنید.

BMS چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

اگر قیمت را در روند صعودی بازار در نظر بگیریم، سقف و کف‌های متوالی رو به بالا را مشاهده می‌کنیم که اصطلاحا به نظر خریدار احترام گذاشته و ناحیه تقاضا را به وجود آورده است.

اگر سطوح شکسته شوند و قله‌های جدیدی در روند ثبت شوند، روند صعودی ادامه‌دار بوده است. علاوه بر این؛ در روند نزولی نیز کف و سقف‌های پایین‌تر را داریم که اصطلاحا قیمت در آن به نظر فروشندگان احترام گذاشته و ناحیه عرضه را به وجود آورده است. روند نزولی هم با شکستن کف‌های قبلی، ادامه‌دار خواهد بود.

حال اگر بازار رنج باشد (در یک ناحیه درجا بزند) و قیمت دائما در حال نوسانات کوتاه باشد، برای تشخیص روند، باید به کف‌ها و سقف‌ها دقت کنیم. با شکستن کف و یا سقف در بازار رنج، روند بازار مشخص می‌شود. این شکستن کف و سقف در جهت روند را شکست ساختاری بازار یا اصطلاحا BMS می‌گوییم.

BMS در پرایس اکشن
مثالی از BMS در نمودار

اگر کف یا سقف شکسته شود، روند ما در تایم فریم مورد نظر، به ترتیب نزولی و یا صعودی خواهد بود و تا زمان کشف شواهد جدید ادامه خواهد داشت.

به عبارت دیگر؛ در روند صعودی، قیمت در جهت تقاضا حرکت می‌کند. وقتی کف بالاتر شکسته شود، یعنی خریداران متوقف شده‌اند و قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده است و روند در تایم مورد نظر، متوقف شده است.

مزایای پرایس اکشن سبک ICT

  • توجه به رفتارهای معاملاتی در سشن‌های مختلف

  • کشف نوسان‌های قیمتی و تغییراتی که براساس نقدینگی به وجود آمده است

  •  توجه کامل به تمام نقدینگی‌‌های ورودی و خروجی

  • عدم نیاز به اندیکاتورها و ابزارهای پیچیده تحلیل تکنیکال

  • قابلیت اجرای بسیار ساده و کاربرد بسیار بالا

  • اجرای طرحی دقیق جهت بهره‌گیری از بازار، با استفاده از ابزارهای پرایس اکشن

معایب پرایس اکشن سبک ICT

  • وجود نقص در بررسی روابط مولتی تایم فریم

  • عدم وجود درک درستی از شرایط کلی در بازار

  • فریب تریدرها به دلیل رفتار بازارگردان‌ها

  • عدم وجود امکانی برای بررسی جزئی ساختارها و قیمت

  • امکان دسته‌بندی درستی از اردربلاک وجود ندارد

بیشتر بخوانید: الگوهای جعلی در پرایس اکشن چیست؟

سخن پایانی

 در این مقاله از مجله بورسینس، درباره پرایس اکشن سبک ICT با شما صحبت کردیم. این روش، یکی از روش‌های ساده و کاربردی در تحلیل تکنیکال است. البته هنوز هم تعداد زیادی از تریدرها، به دلیل جدید بودن این مفهوم، شناخت کاملی از آن ندارند. شما با این روش می‌توانید سود و ضررهای بازار را مشخص کرده و بدون استفاده از هیچ ابزاری، مسیر حرکت قیمت را پیش‌بینی کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

پرایس اکشن

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx