آموزش پرایس اکشن RTM به همراه PDF

پرایس اکشن rtm

برای موفق شدن در بازارهای مالی، لازم است از مهارت و دانش مالی کافی برخوردار باشید.

همچنین برای داشتن معاملات پرسود بایستی نحوه تحلیل بازار و انواع روش‌های معاملاتی را بدانید تا براساس آن‌ها معاملات خود را انجام داده و سود خوبی به دست آورید.

یکی از روش‌های تحلیل بازار، پرایس اکشن است که سبک‌های متفاوتی دارد. در این مقاله قصد داریم درباره پرایس اکشن RTM صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • پرایس اکشن یکی از روش‌های تحلیل بازار است که در بازارهای مالی، به خصوص در بازارهای سهام و بازارهای ارز دیجیتال، کاربرد فراوانی داشته و همچنین سبک‌های متفاوتی برای آن وجود دارد.
  • پرایس اکشن rtm برمبنای مشخص کردن مناطق عرضه و تقاضا در نمودار برای یافتن نقطه ورود به معامله به کار می‌رود.
  • در روش rtm اطلاعات خاصی از قیمت مانند خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای نموداری و نوسانات با استفاده از نمودار استخراج می‌شوند تا تریدر بتواند قیمت آینده یک دارایی را حدس بزند.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) یک روش تحلیل بازار است که در بازارهای مالی، به خصوص در بازارهای سهام و بازارهای ارز دیجیتال کاربرد بسیاری دارد.

تحلیلگران و معامله‌گران در این روش، قیمت‌های قبلی یک دارایی یا ارزش آن را بررسی می‌کنند و بر اساس تغییرات قیمت و الگوهای موجود، تصمیمات خرید یا فروش می‌گیرند.

تحلیلگران در روش پرایس اکشن، به جای استفاده از ابزارهای تحلیلی پیچیده مانند شاخص‌ها یا نمودارهای فنی، تنها بر روی داده‌های قیمتی تمرکز می‌کنند و به دنبال الگوهای قیمتی، سطوح مقاومت و حمایت، خطوط روند و سایر نشانگرهای قیمتی هستند.

هدف از استفاده از پرایس اکشن، تشخیص روند قیمتی و پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده است.

پرایس اکشن معتقد است که تغییرات قیمت، نتیجه اعمال عرضه و تفاضا در بازار است و تمام اطلاعاتی که بر روی یک دارایی تاثیر می‌گذارد، در قیمت آن دارایی نیز منعکس می‌شود.

بنابراین؛ تحلیلگران پرایس اکشن بر این اصل عمل می‌کنند و با توجه به الگوهای قیمتی و سیگنال‌هایی که از روند قیمتی به دست می‌آیند، تصمیمات سرمایه‌گذاری می‌گیرند.

اغلب معامله‌گران روزانه از روش پرایس اکشن استفاده می‌کند؛ زیرا در یک تایم‌فریم کوتاه می‌توانند خیلی سریع به سود برسند.

البته شایان ذکر است که مانند هر روش دیگری، پرایس اکشن هم نیاز به تجربه، تمرکز و شناخت بازار دارد تا به طور موثر استفاده شود.

پرایس اکشن سبک‌های متفاوتی دارد که عبارتند از: سبک پرایس اکشن وودز (Wood)، سبک آی ‌سی ‌تی (ICT)، روش ال ‌بروکس (Al Brooks)، پرایس اکشن لنس (Lance) و سبک آر تی‌ ام (RTM).

در ادامه این مقاله قصد داریم پرایس اکشن به سبک rtm را برای شما شرح دهیم:

پرایس اکشن RTM چیست؟

همانطور که گفتیم؛ یکی از سبک‌های پرایس اکشن، RTM نام دارد که این روش توسط فردی به نام ایف میانته (IF Myante) معرفی شده و تاکنون در انواع بازارهای مالی مورد استفاده قرار گرفته است.

RTM مخفف عبارت Read the Markets است که شما با استفاده از این روش می‌توانید روند قیمتی بازارهای مالی را بخوانید و متوجه شوید که قیمت چه هدفی دارد و قرار است به چه نقطه‌ای برسد.

اساس پرایس اکشن rtm، مشخص کردن مناطق عرضه و تقاضا در نمودار برای یافتن نقطه ورود به معامله است.

شما می‌توانید با یادگیری پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر قیمت یک دارایی،‌ سبک rtm را در معاملات خود به کار بگیرید.

توجه داشته باشید که در این روش، ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ و مناطق عرضه و تقاضا در نمودار قیمت، از اهمیت زیادی برخوردارند. معمولا این سبک از پرایس اکشن برای کسب سود بیشتر انتخاب می‌شود.

در این سبک از پرایس اکشن اطلاعات خاصی از قیمت مانند خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای نموداری و نوسانات با استفاده از نمودار استخراج می‌شوند تا تریدر بتواند قیمت آینده یک دارایی را حدس بزند.

علاوه بر این؛ این سبک از پرایس اکشن روند سفارش‌ها و احتمال افزایش نقدینگی را به منظور پیش‌بینی رفتار قیمت در آینده مورد مطالعه قرار می‌دهد.

نکته قابل توجه در مورد این سبک، میزان سود و ریسک بالا است که همین امر موجب سودآوری در معاملات می‌شود.

اصطلاحات پرایس اکشن RTM 

در این جدول اصطلاحات مورد نیاز در پرایس اکشن rtm را مشاهده می‌کنید:

ااصطلاحات

ستاپ‌های معاملاتی RTM

ما در پرایس اکشن به سبک rtm سه ستاپ مهم و پرکاربرد داریم که عبارتند از: ستاپ کازیمودو (QM)، ستاپ دایموند (Dimond) و ستاپ کن کن (Can Can) .

شما می‌توانید با شناسایی این ستاپ‌ها نقاط مطلوبی برای ورود به معامله را پیدا کنید. در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم:

ستاپ کازیمودو (QM)

این ستاپ معاملاتی، قدرتمندترین الگو در rtm است که در آن دو اینگالف (کندلی که پوشاننده کندل‌های قبلی است) خلاف هم اتفاق می‌افتد و دو گروه خریدار و فروشنده را فریب می‌‌دهد.

به طور معمول ما این ستاپ را با تبدیل یک روند صعودی یا نزولی به روند مخالف در نمودار می‌بینیم. در این حالت، دو سقف یا دو کف به وجود می‌آید که آن را محدوده QM می‌نامند.

این ستاپ خود از دو الگو تشکیل شده است؛ 1. الگوی کازیمودو در منطقه عرضه که پس از آن قیمت کاهش پیدا می‌کند. 2. الگوی کازیمودو در منطقه تقاضا که پس از آن روند قیمت صعودی را خواهیم داشت.

qm
ستاپ صعودی و نزولی کازیمو
qm
الگوی کازیمو در نمودار

ستاپ دایموند یا الماس (Diamond)

 معمولا این ستاپ معاملاتی زمانی استفاده می‌شود که ستاپ کازیمودو شکست می‌خورد.

این ستاپ از اتصال دو قله (HH) به قله‌های بالاتر یا سومین قله که همان HHH است و اتصال آن‌ها به کف پایین‌تر (LL) پدید می‌آید.

blank
ستاپ صعودی و نزولی دایموند
الماس
الگوی دایموند در نمودار

ستاپ کن کن  (Can Can)

این ستاپ معاملاتی هم با شناسایی منطقه عرضه و تقاضا اجرا می‌شود. در واقع زمانی که قیمت به منطقه تقاضا می‌رسد، شکسته می‌شود و ما انتظار بازگشت را داریم.

اما موضوع اینجاست که‌ این اتفاق رخ نمی‌‌دهد و قیمت با تشکیل یک ستاپ فشرده به ناحیه عرضه نزول کرده و به شدت کاهش می‌یابد.

کن کن
الگوی کن کن در نمودار

کندل‌های مهم در پرایس اکشن rtm

کندل‌های قیمتی در روش rtm به 4 دسته مهم تقسیم می‌شوند: بیس (Base)، مومنتوم (Momentum)، کندل‌های خیلی کوچک (ERC) و کندل‌های خیلی بزرگ (NRC).

با شناسایی این کندل‌ها می‌توانید بهترین زمان برای ورود به معامله را شناسایی کرده و با خیال راحت‌تری اقدام به معامله کنید. البته لازم به ذکر است که این روش صد در صد سود شما را تضمین نمی‌کند.

در ادامه به شرح هریک از کندل‌ها می‌پردازیم.

کندل‌های بیس (Base)

کندل‌های بیس نمی‌توانند قدرت بازار را نشان دهند؛ بنابراین، نمی‌توان فهمید که قدرت در دست کدام گروه از معامله‌گران است.

در این نوع از کندل‌ها، بدنه کوچک‌تر از مجموع دنباله‌ها است و این کندل‌ها تنش میان خریداران و فروشندگان در بازار را نشان می‌دهند.

توجه داشته باشید که می‌توانیم گپ‌ها را به عنوان کندل بیس در نظر بگیریم. در نمودار، گپ‌ها در اثر انتشار اخبار خوب و بد در بازار به وجود می‌آیند که می‌توانند ناحیه حمایتی و مقاومتی خوبی برای بازار باشند.

درباره انواع Gap در تحلیل تکنیکال اینجا بخوانید.

در شکل زیر، مثالی از کندل بیس را مشاهده می‌کنید:

بیس
کندل بیس که تنش میان خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد.

کندل‌های مومنتوم (Momentum)

این نوع کندل نشان‌دهنده شتاب و قدرت یک روند است. کندل‌های قیمتی مومنتوم کندل‌های پرقدرت بازار هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان فهمید که قدرت در بازار دست خریداران است یا فروشندگان.

در کندل مومنتوم طول بدنه از مجموع دنباله‌هایش بیشتر است و بهترین حالت کندل مومنتوم این است که کندل قیمتی ما اصلا دنباله یا شدو نداشته باشد.

کندل مومنتوم سبز نشان‌دهنده قدرت خریداران و کندل مومنتوم قرمز نشان‌دهنده قدرت فروشندگان در بازار است. در شکل زیر چند کندل مومنتوم به عنوان مثال آورده شده است:

blank
در این شکل انواع کندل مومنتوم صعودی و نزولی نشان داده شده است. همانطور که می‌بینید بدنه کندل از مجموع دنباله‌ها بیشتر است.

3. کندل‌های خیلی کوچک (NRC) و کندل‌های خیلی بزرگ (ERC)

بهتر است قبل از آشنایی با این نوع کندل‌ها، ابتدا با مفهوم رنج (range) آشنا شوید. در واقع طول یک کندل قیمتی (فاصله بین سقف  قیمتی و کف قیمتی) را range می‌گویند.

در تصویر زیر، رنج یک کندل نشان داده شده است:

blank
رنج عبارت است از فاصله بین سقف و کف کندل قیمتی

بنابراین؛ چنانچه فاصله بین high و low (سقف و کف قیمت) کندل زیاد باشد، به آن کندل ERC یا Extended Range Candle می‌گویند.

و در صورتی که فاصله بین low و high کم باشد، به آن کندل NRC یا Narrow Range Candle گفته می‌شود.

بزرگ و کوچک
به طور خلاصه می‌توان گفت که NRC نشان‌دهنده کندل قیمتی کوچک و ERC نشان‌دهنده کندل قیمتی بزرگ است.

آموزش پرایس اکشن سبک rtm

حال که با اصطلاحات پرایس اکشن rtm و ستاپ‌های معاملاتی آن آشنا شدید، زمان آن رسیده که از آن‌ها برای ورود به بازار و انجام معاملات به سبک rtm استفاده کنید.

در ادامه برای شناسایی نقاط ورود به معاملات، توضیحات مهمی ارائه می‌دهیم:

گره قیمتی

از مهم‌ترین بخش‌های ورود به معاملات، گره‌های قیمتی هستند.

چالشی که این گره‌ها دارند این است که در هزاران نقطه از چارت تشکیل می‌شوند و وجود دارند. بنابراین، انتخاب گره قیمتی مناسب برای ورود، به دقت زیادی نیاز خواهد داشت. 

لازم به ذکر است که در سبک پرایس اکشن rtm پس از هر شکست در محدوده‌های حمایت و مقاومت، گره قیمتی وجود دارد.

لازم است ابتدا منطقه‌ای که بین خریدار و فروشنده درگیر شده است را به عنوان بیس شناسایی کنید. بیس ساختاری است که عموما بعد از دراپ یا رالی تشکیل می‌شود.

به عبارت دیگر؛ بیس میدان جنگ خریدار و فروشنده است که تنها یک نفر از آن زنده بیرون می‌آید. جایزه این نبرد این است که حرکت قیمت به نفع برنده این معامله خواهد بود.

قیمت، قبل از حرکت اعلام می‌کند که مایل است به کدام سمت برود و engulf این اعلامیه را می‌پذیرد.

بعد از اینگالف، رقابت بر سر flag limit آغاز می‌شود. هدف این رقابت، حرکت شارپ و قوی قیمت است. این درگیری مانند بیس ادامه پیدا می‌کند و منطقه پیروز، فلگ لیمیت یا محدوده پرچم نامیده می‌شود.

روند

از اصول مهم در تمام سبک‌های تحلیل به ویژه در سبک پرایس اکشن، شناخت روند کلی بازار است.

بعد از شناخت روند کلی حاکم بر بازار دقت کنید که با بازار همراه باشید و برخلاف جریان آب حرکت نکنید؛ در غیر این صورت متحمل ضرر خواهید شد.

تایم فریم

در هر سبکی از تحلیل، تایم فریم‌ها منحصر به فرد و مخصوص آن سبک خاص هستند. در سبک پرایس اکشن به روش rtm معمولا از این تایم فریم‌ها استفاده می‌کنیم.

  1. تایم فریم پایه 4 ساعته، تایم فریم ورود به معامله: 15 دقیقه
  2. تایم فریم پایه روزانه، تایم فریم ورود به معامله: یک ساعته
  3. تایم فریم پایه هفتگی، تایم فریم ورود به معامله: 4 ساعته

معرفی کتاب پرایس اکشن RTM

در حوزه پرایس اکشن، کتاب‌های بسیاری نوشته شده که در اکثر آن‌ها قسمتی برای توضیح کامل روش rtm وجود دارد.

در ادامه یکی از بهترین کتاب‌های فارسی پرایس اکشن را به همراه لینک PDF آن برای شما عزیزان ارائه می‌کنیم:

کتاب پرایس اکشن عرضه و تقاضا به سبک RTM نوشته محمدامین افراشته

مزایای پرایس اکشن به سبک RTM

روش معاملاتی پرایس اکشن به سبک RTM مزایای زیادی دارد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

  • بررسی عملکرد معامله‌گران بزرگ
  • تشخیص زمان دقیق ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ
  • وجود ستاپ‌های متنوع
  • انتخاب بازه زمانی به دلخواه تریدر
  • حد سود و ضرر بهینه
  • نسبت ریسک به ریوارد مناسب
  • روشی ساده و راحت

معایب پرایس اکشن به سبک RTM

تحلیل بازار به روش پرایس اکشن RTM ، همانند هر تحلیل دیگری ریسک‌هایی دارد که در نظر گرفتن آن‌ها در تصمیم‌گیری مهم است. در ادامه به شرح ریسک‌های احتمالی می‌پردازیم:

  1. به دلیل اینکه تحلیل پرایس اکشن بر اساس قیمت‌های گذشته صورت می‌گیرد، دقت در جمع‌آوری و استفاده از داده‌های صحیح بسیار حائز اهمیت است. به این ترتیب؛ ممکن است عدم درستی داده‌های استفاده شده در تحلیل، روند پیش‌بینی ما را دچار مشکل کند.
  2. ریسک دیگری که در تحلیل پرایس اکشن به روش RTM وجود دارد، تغییرات ناگهانی در بازار است که ممکن است این تحلیل را غیر دقیق کند.
  3. عدم در نظر گرفتن عوامل خارجی مانند شرایط اقتصادی و سیاسی که ممکن است به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت‌های بازار تاثیرگذار باشند نیز به عنوان ریسک این روش وجود دارند.

سوالات متداول

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن یکی از روش‌های تحلیل بازار است که در بازارهای مالی، به خصوص در بازارهای سهام و بازارهای ارز دیجیتال، کاربرد فراوانی دارد. در این روش، تریدرها قیمت‌های قبلی یک دارایی یا ارزش آن را بررسی می‌کنند و بر اساس تغییرات قیمت و الگوهای موجود، تصمیمات خرید یا فروش می‌گیرند.

پرایس اکشن RTM چیست؟

یکی از روش‌های پرایس اکشن، RTM است که در این روش تریدر می‌تواند بدون استفاده از اندیکاتور و تنها با مطالعه گذشته بازار و الگویابی، به استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری دست پیدا کند.

الگوهای معاملاتی مهم در روش rtm کدام‌ها هستند؟

ما در پرایس اکشن به سبک rtm سه ستاپ مهم و پرکاربرد داریم که عبارتند از: ستاپ کازیمودو (QM)، ستاپ دایموند (Dimond) و ستاپ کن کن (Can Can) .

سخن پایانی

با اجرای موفق استراتژی پرایس اکشن  rtm، معامله‌گران می‌توانند از موقعیت‌های فوری در بازار بهره ببرند و رقابتی پویا و موفق را برای خود رقم بزنند.

اما برای موفقیت در این رویکرد، نیاز به تحلیل دقیق بازار، پیش‌بینی صحیح رویدادها و تحولات، استراتژی‌های خلاقانه و عملکرد سریع و کارآمد داریم.

ما در این مقاله به بررسی دقیق سبک rtm که یکی از روش‌های پرایس اکشن است پرداختیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

پرایس اکشن

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx