با سیستم معاملاتی پرایس اکشن به سبک فولر (Fuller) آشنا شوید!

پرایس اکشن فولر

نیل فولر (Nail Fuller) یک معامله‌گر حرفه‌ای، نویسنده و مدیر سرمایه استرالیایی است.

او حرفه معامله‌گری را در سال 2002 آغاز کرد و با تقریباً 20 سال تجربه، توسط بسیاری به عنوان «صاحب‌نظر» در روش معاملات پرایس اکشن شناخته می‌شود.

رویکرد معاملاتی نیل صرفاً مبتنی بر تحلیل پرایس اکشن خام نمودار تایم فریم‌های بزرگ مانند روزانه و هفتگی است.

عناوین مطلب:

او در تحلیل‌های خود از استراتژی‌های معاملاتی گوناگونی، از جمله تغییر روند با پین بار، شکست اینساید بار، ست‌آپ فیک و … استفاده می‌کند.

پرایس اکشن چیست؟

معامله‌گری با پرایس اکشن (Price Action) روشی برای انجام معاملات در بازارهای مالی است که شامل تحلیل حرکت قیمت در طول زمان است.

بسیاری از معامله‌گران خرد و بیشتر معامله‌گران نهادی و مدیران صندوق‌های پوشش ریسک برای پیش بینی جهت آینده قیمت اوراق بهادار یا سایر بازارهای مالی از روش پرایس اکشن استفاده می‌کنند.

پرایس اکشن را می‌توان به‌راحتی در بازارهایی با نقدینگی و نوسان بالا مشاهده کرد، اما در واقع هر چیزی که در بازار آزاد خریداری یا فروخته می‌شود، دارای نشانه‌های پرایس اکشن است.

در معاملات پرایس اکشن، عوامل بنیادی (فاندمنتال) که بر حرکت بازار تأثیر می‌گذارند نادیده گرفته می‌شود و در عوض تحلیلگر به تاریخچه قیمت بازار -یعنی حرکت قیمت آن در یک دوره زمانی مشخص- نگاه می‌کند.

بنابراین، پرایس اکشن شکلی از تحلیل تکنیکال است، اما آنچه باعث تمایز این روش از دیگر اشکال تحلیل تکنیکال می‌شود این است که تمرکز اصلی آن بر رابطه قیمت فعلی بازار با قیمت‌های گذشته یا اخیر آن است، نه اعداد «دست دوم» که از آن تاریخچه قیمت استخراج می‌شوند.

به عبارت دیگر، معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن شکلی «خالص» از تحلیل تکنیکال است زیرا در آن از هیچ اندیکاتوری استفاده نمی‌شود. معامله‌گران قیمت فقط به داده‌های دست اولی که بازار درباره خود تولید می‌کند، توجه دارند؛ پرایس اکشن به معنی حرکت قیمت در طول زمان است.

معامله‌گر با تحلیل پرایس اکشن می‌تواند حرکت قیمت بازار را درک کند و بر اساس مشاهدات خود از بازار می‌تواند یک سناریوی ذهنی برای توصیف ساختار بازار فعلی بسازد.

معامله‌گران پرایس اکشن از تاریخچه گذشته حرکت قیمت در بازار استفاده می‌کنند؛ آن‌ها معمولاً بر روی رفتار اخیر قیمت در 3 تا 6 ماه گذشته -و تا حدود کمتری تاریخچه‌های دورتر- تمرکز می‌کنند. این تاریخچه قیمت شامل سقف‌ها و کف‌های قیمتی و سطوح حمایت و مقاومت است.

معامله‌گر می‌تواند از پرایس اکشن بازار برای توصیف فرآیند تفکر افراد دیگر که در حرکت بازار نقش دارند استفاده کند. بازیگران بازار هنگام انجام معاملات خود، «سرنخ‌هایی» را روی نمودار قیمت بازار به جا می‌گذارند؛ سرنخ‌هایی که می‌توان آن‌ها را تفسیر کرد و از آن‌ها برای پیش بینی حرکت بعدی بازار استفاده کرد.

اصل سادگی در معامله‌گری پرایس اکشن

معامله‌گران پرایس اکشن معمولاً از عبارت «ساده انجامش بده!» برای اشاره به این واقعیت استفاده می‌کنند که بسیاری از افراد با اضافه کردن تعداد زیادی اندیکاتور‌ تکنیکال و عموماً تحلیل بیش از حد بازار، معامله‌گری را برای خودشان سخت می‌کنند.

به معامله‌گری پرایس اکشن «معامله‌گری از روی چارت تمیز»، «معامله‌گری عریان»، «معامله‌گری خام یا طبیعی» نیز گفته می‌شود، که منظور همگی آن‌ها معامله کردن از روی نمودار قیمتی است که فقط شامل پرایس اکشن ساده است.

در رویکرد ساده و عریان معامله‌گری پرایس اکشن، معامله‌گر از هیچ اندیکاتوری در نمودار استفاده نمی‌کند و در تصمیم‌گیری برای معامله به رویدادها یا اخبار اقتصادی توجه نمی‌کند.

تنها تمرکز معامله‌گران بر روی رفتار قیمت است، و آن‌ها معتقدند رفتار قیمت به تنهایی منعکس کننده همه متغیرهایی (شامل رویدادهای خبری، داده‌های اقتصادی و غیره) است که ممکن است بر بازار تأثیر بگذارند و باعث حرکت آن شوند.

می‌توان نتیجه گرفت که به جای تلاش برای تفسیر متغیرهای بیشمار مختلفی که هر روز بر بازار تأثیر می‌گذارند، تحلیل خود بازار و معامله کردن با توجه به رفتار قیمت آن بسیار ساده‌تر است.

بیشتر بخوانید: استراتژی لبه معاملاتی (Trading Edge) چیست؟ + 9 گام برای ایجاد آن

7 نکته اصلی نایل فولر برای ورود به معامله

  1. به شرکت کنندگان دیگر در بازار فکر کنید و در استفاده از سیگنال‌ها احساسی عمل نکنید.
  2. از یک چارت قیمت ساده و عریان (بدون اندیکاتورهای تکنیکال) استفاده کنید.
  3. از تایم فریم‌های یک ساعته یا بالاتر استفاده کنید.
  4. از الگوهایی که به راحتی شناسایی می‌شوند، استفاده کنید.
  5. به دنبال یافتن الگوهایی باشید که اغلب در تایم فریم مورد معامله شما خود را تکرار می‌کنند.
  6. از پرایس اکشن به عنوان تأیید استفاده کنید و قبل از گرفتن تائید وارد معامله نشوید.
  7. در ابتدای حرفه معامله‌گری، در مسیری معامله کنید که کمترین مقاومت (فشار روی روند کوتاه مدت چارت) وجود داشته باشد.

استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن فولر (الگوها)

الگوهای پرایس اکشن، که به آن‌ها «تریگر»، «ست‌آپ» یا «سیگنال» نیز گفته می‌شود، در واقع مهم‌ترین جنبه معاملات پرایس اکشن فولر هستند.

نمودارهای زیر نمونه‌هایی از چند استراتژی معاملاتی ساده پرایس اکشن فولر را نشان می‌دهند که می‌توانید برای معامله در بازار از آن‌ها استفاده کنید:

الگوی اینساید بار (Inside bar)

الگوی اینساید بار یک الگوی دو کندلی است که از کندل کوچک (داخلی) و یک کندل بزرگ (مادر) تشکیل شده است.

اینساید بار (کندل داخلی) به صورت کامل در فاصله بالاترین تا پایین‌ترین قیمت کندل مادر قرار دارد. از این استراتژی پرایس اکشن معمولاً به عنوان یک الگوی شکست (breakout) در بازارهای دارای روند استفاده می‌شود، اما اگر در سطوح کلیدی چارت تشکیل شود، می‌توان از آن به عنوان سیگنال تغییر جهت روند نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟

اینساید بار
الگوهای اینساید بار

الگوی پین بار (Pin bar)

الگوی پین بار از یک کندل تشکیل شده است و نشان دهنده عبور قیمت و تغییر جهت بازار است.

سیگنال پین بار در بازارهای دارای روند و بازارهای رنج به خوبی عمل می‌کند؛ همچنین می‌توان با توجه به تشکیل این الگو در سطوح کلیدی حمایت و مقاومت، وارد معاملات خلاف روند شد. 

کندل پین بار نشانه این است که قیمت ممکن است در خلاف جهت سایه کندل حرکت کند، زیرا این سایه کندل پین بار است که عبور قیمت در آنجا اتفاق افتاده و ممکن است قیمت از آنجا در جهت خلاف شروع به حرکت کند.

پین بار
الگوهای پین بار

الگوی فیک (Fakey pattern)

الگوی فیک شامل شکست جعلی یک الگوی اینساید بار است.

به عبارت دیگر، اگر یک الگوی اینساید بار برای مدت کوتاهی شکسته شود، اما دوباره به داخل محدوده کندل مادر یا اینساید بار بازگردد و در آنجا بسته شود، می‌گوییم شکست جعلی یا فیک اتفاق افتاده است.

این الگو فیک نامیده می‌شود چرا که معامله‌گر را گول می‌زند؛ در واقع، بازار به نظر می‌رسد که در یک جهت شکسته می‌شود، اما پس از مدت کوتاهی در جهت مخالف باز می‌گردد و حرکت خود را در آن جهت ادامه می‌کند.

فیک
الگوهای فیک

معامله کردن با الگوهای پرایس اکشن فولر

در ادامه به چند نمونه واقعی از معامله کردن با الگوهای پرایس اکشن فولر توجه کنید.

در اولین نموداری که بررسی می‌کنیم یک الگوی سیگنال فیک نزولی را مشاهده می‌کنید. در این مثال، روند از قبل نزولی بود؛ اگر به مسیر کلی قیمت نگاه کنید که از سمت چپ بالای نمودار شروع می‌شود و با حرکت قیمت به سمت راست نمودار به پایین نمودار می‌رسد، متوجه نزولی بودن روند می‌شوید.

بنابراین، این سیگنال فیک در جهت روند نزولی نمودار روزانه بود که یک نشانه خوب برای فروش است. با معامله کردن در جهت روند به طور کلی شانس بیشتری برای کسب سود از ست‌آپ‌ها خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تحلیل روند چیست؟ + استراتژی‌های ترید در جهت روند

الگوی فیک نزولی
الگوی فیک نزولی

نمودار زیر نمونه‌ای از ست‌آپ ترکیبی پین بار و فیک را در یک روند صعودی نشان می‌دهد.

به طور معمول، هنگامی که بازار دارای سوگیری کوتاه مدت قوی است، -به این معنی که اخیراً به صورت قوی در یک جهت مشخص حرکت کرده است- معامله‌گر پرایس اکشن باید در جهت مومنتوم کوتاه مدت وارد معامله شود.

ست‌آپ ترکیبی پین بار فیک صعودی
ست‌آپ ترکیبی پین بار و فیک صعودی

در مثال بعدی الگوی اینساید بار را مشاهده می‌کنید. در این نمودار هم یک سیگنال اینساید بار معمولی و هم یک ست‌آپ ترکیبی پین بار اینساید بار تشکیل شده است.

ست‌آپ ترکیبی پین بار داخلی از یک کندل اینساید بار با یک پین بار تشکیل شده است. این ست‌آپ‌ها در بازارهای دارای روند مثل بازار نمودار زیر بسیار خوب عمل می‌کنند.

کمبو نزولی
اینساید بار معمولی و ست‌آپ ترکیبی پین بار اینساید بار

در آخرین نموداری که بررسی می‌کنیم نمونه‌هایی از الگوی پین بار را می‌بینید.

به حرکت‌های قوی و صعودی که به دنبال هر دو سیگنال خرید پین بار شکل گرفته توجه کنید. همچنین، به سایه‌های بلند این دو کندل در مقایسه با کندل‌های دیگری که ممکن است به عنوان پین بار تشخیص داده باشید توجه کنید.

پین بارهایی با سایه‌های بلند مانند دو نمونه زیر، که به وضوح از قیمت کندل‌های اطراف بیرون زده‌اند، اغلب ست‌آپ‌های بسیار خوبی برای معامله هستند.

پین بار سایه بلند
پین بارهای دارای سایه‌های بلند

معامله کردن به کمک تلاقی، یکی از الگوهای پرایس اکشن فولر

معامله کردن بر اساس سیگنال‌های پرایس اکشن تنها به خود سیگنال مربوط نمی‌شود، بلکه به محل شکل‌گیری سیگنال‌ها در نمودار نیز بستگی دارد.

تمام پین بارها، اینساید بارها و غیره در شرایط یکسان تشکیل نمی‌شوند. بسته به جایی که سیگنال پرایس اکشن در یک بازار شکل می‌گیرد، ممکن است ورود به معامله منطقی نباشد.

تلاقی (confluence)، به زبان ساده به معنای «گرد هم آمدن» افراد یا چیزها است. در معاملات پرایس اکشن به سبک فولر، ما به دنبال یافتن منطقه‌ای در نمودار هستیم که در آن حداقل چند فاکتور تأییدکننده در کنار سیگنال ورود پرایس اکشن گرد هم بیایند.

در چنین شرایطی می‌گوییم سیگنال پرایس اکشن دارای «تلاقی» است.

در مثال نمودار زیر، شاهد یک نمونه خوب از الگوی پین بار در کنار عوامل تلاقی هستیم. نقطه تلاقی این ست‌آپ این است که پین ​​بار در جهت روند صعودی و در یک سطح مهم حمایتی شکل گرفته است. بنابراین، ما تلاقی صعودی بودن روند و سطح حمایت را داریم که این موارد به سیگنال خرید پین بار، در مقایسه با فقط خود پین بار بدون حضور عوامل تأییدکننده، اعتبار بیشتری می‌دهند.

هر چه سیگنال پرایس اکشن، عوامل تلاقی یا همسوی بیشتری داشته باشد، احتمال موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

تلاقی
تلاقی عوامل تایید کننده ورود به معامله

سخن پایانی

پرایس اکشن فولر یک روش معامله‌گری پیشرفته است که می‌تواند در عین سادگی، کارایی بی‌نظیری داشته باشد.

نایل فولر یکی از موفق‌ترین معامله‌گرانی است که معاملات خود را به روش پرایس اکشن انجام می‌دهد. او به معامله‌گران مبتدی توصیه می‌کند که از نمودار ساده و اطلاعات خام و دست اول قیمت استفاده کنند و از اندیکاتورهای تکنیکال که ممکن است موجب سردرگمی آن‌ها شود خودداری کنند.

موفقیت در استفاده از پرایس اکشن فولر تا حدود بسیار زیادی به قضاوت شخصی معامله‌گر بستگی دارد و نیازمند تمرین و تجربه قابل توجه است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

پرایس اکشن

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx