کاربرد توکن صرافی (Exchange Coin) چیست؟ + معرفی بهترین آن‌ها

توکن صرافی

کاربرد توکن صرافی چیست؟ شاید تابه‌حال درباره کوین‌هایی که متعلق به صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است شنیده باشید.

کوین‌هایی چون بایننس کوین (BNB)، کوین بیس، اف‌تی‌اکس و … از جمله توکن‌های صرافی ارز دیجیتال هستند.

اکنون سوال اینجاست که این توکن‌ها چه اهدافی را در بازار دنبال می‌کنند، چطور می‌توان از آنها استفاده کرد و مزایای سرمایه‌گذاری روی این توکن‌‌ها چیست؟

عناوین مطلب:

اگر تا پایان این مطلب همراه ما در مجله بورسینس باشید، پاسخی برای همه این سوال‌ها پیدا خواهید کرد.

توکن صرافی (Exchange Coin) چیست؟

توکن‌های صرافی، ارزهای دیجیتالی هستند که توسط صرافی‌های آنلاین کریپتو ساخته و توسعه داده شده‌اند.

صرافی‌ها در واقع بستری برای معاملات کریپتو به روش‌های ساده‌تر و سریع‌تر هستند. این پلتفرم‌های معاملاتی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خدمات و امکانات متنوع‌تری را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

همچنین توسعه‌های پیشرفته‌تر و کامل‌تری را برای خدمات خود در نظر گرفته‌‌اند تا از این طریق بتوانند عملکرد خود را بهبود دهند. یکی از این توسعه‌ها ساخت و پیدایش توکن صرافی ارز دیجیتال است.

توکن‌های صرافی برای تشویق و پذیرش بهتر ارزهای دیجیتال، انجام مبادلات با روشی ساده‌تر و تقلید از تجربه مالی سنتی به وجود آمدند.

صرافی‌های متمرکز و آنلاین یکی از دروازه‌های مهم برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتالی هستند. این صرافی‌ها پیشنهادهای گسترده‌تری مثل توکن‌های مبادله‌ای را برای هم‌سویی با رشد و پیشروی این بازار ارائه کرده‌‌اند.

در کنار این مورد، کاربرد توکن‌های صرافی‌ها اهداف دیگری را هم پوشش می‌دهند. ارزش این کوین‌ها بسیار زیاد است و ضامنی برای انجام درست عملیات صرافی است. همچنین مشوق‌هایی هم برای کاربران فعال ایجاد می‌کنند. 

کوین‌های صرافی
کوین‌هایی چون بایننس کوین (BNB)، کوین بیس و … از جمله توکن‌های صرافی شناخته شده بازار هستند.

البته همه صرافی‌ها، ارز دیجیتال بومی ندارند و در واقع هر توکنی که از طرف صرافی‌ها به بازار معرفی شده است برای محقق کردن اهداف صرافی است. در نتیجه موضوع توسعه توکن صرافی یک تصمیم مدیریتی و استراتژیک است.

چگونه می‌توان از توکن‌های صرافی‌ها استفاده کرد؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از توکن‌های صرافی وجود دارد.

رایج‌ترین کاربرد‌هایی که برای این توکن‌ها می‌توان گفت شامل پرداخت کارمزد‌ها، شرکت در نظرسنجی‌ها، تامین سرمایه استخر‌های نقدینگی، شرکت در مسابقه، دریافت ایردراپ و … است.

در برخی موارد هم ممکن است ارز دیجیتالی که از طرف صرافی به بازار معرفی شده است محبوبیت بیشتری به دست آورد و تبدیل به یک دارایی ارزشمند در بازار شود. از جمله توکن‌هایی که طرفداران و حامیان زیادی پیدا کرد، بایننس کوین است.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید ارز دیجیتال BNB (در صرافی نوبیتکس و کوینکس)

بسیاری از کوین‌‌‌ها به کاربران حق رای و شرکت در مورد تصمیمات مختلف مربوط به اکوسیستم صرافی را می‌دهند.

هدف این است که با غیرمتمرکز شدن مبادلات در طول زمان، دارندگان توکن نقش حاکمیتی بیشتری را داشته و بتوانند در به مسائل مربوط به استفاده از بودجه و توسعه و … صاحب‌نظر باشند. این توکن‌ها علاوه بر حاکمیت، مزایای دیگری هم برای دارندگان خود فراهم می‌کنند.

معمولا کاربرد‌ها و قابلیت‌های این توکن‌ها توسط بنیاد توسعه‌دهنده توکن مشخص شده است. بیشترین کاربرد توکن‌های صرافی‌ها پرداخت کارمزد‌ها و سهام‌گذاری (stacking) است.

درعین‌حال مدیران صرافی‌ها قصد دارند تا نقش‌های بیشتری برای ارزهای دیجیتال بومی خود طراحی کنند. به‌این‌ترتیب ارزش و اعتبار توکن معرفی شده افزایش پیدا می‌کند و روزبه‌روز افراد بیشتری به جمع طرفداران و حامیان آن می‌پیوندند.

دلیل توسعه توکن‌های صرافی ارز دیجیتال چیست؟

در کنار همه مواردی که به عنوان کاربرد توکن‌های صرافی‌ها شناخته می‌شود، یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل توسعه این توکن‌ها ایجاد جفت ارزهای معاملاتی و تشکیل بازار پایه بر اساس توکن صرافی است.

توکن صرافی‌ها با چندین توکن محبوب دیگر جفت ارز معاملاتی می‌سازند و کاربران می‌توانند مثل هر ارز دیجیتال دیگری از این توکن‌ها برای انجام معاملات خود استفاده کنند. 

نقدینگی برای صرافی‌ها بسیار مهم است. این نقدینگی به معامله‌گران اطمینان می‌دهد تا بتوانند همان‌طور که برای معامله خود چارچوب تعیین کرده‌اند، بدون هیچ مشکلی و بدون تغییر قابل‌توجهی در قیمت، بتوانند معامله خود را نهایی کنند.

کوین‌های صرافی‌ها با ایجاد انگیزه برای معامله‌گران به رفع این مشکل کمک می‌کند و به نوبه خود باعث تحریک فعالیت‌های بیشتر در بازار می‌شوند.

درواقع رشد نقدینگی باعث افزایش سرعت معاملات، کاهش کارمزد معاملات، کاهش نوسانات بازار، افزایش تعداد کاربران و معامله‌گران و در نهایت، سود‌آوری بیشتر صرافی خواهد شد. حتی برخی از صرافی‌ها برای تشویق بیشتر کاربران و جذب آنها، از توکن‌های خود به عنوان پاداش و جوایز مسابقات داخلی صرافی هم استفاده می‌کنند.

انواع توکن صرافی
توکن‌های صرافی‌ها توکن‌های کاربردی و تامین‌کننده نقدینگی برای بازار ارزهای دیجیتال هم هستند.

مزایای سرمایه‌گذاری در توکن صرافی ارز دیجیتال چیست؟

معامله‌گران با نگه‌داشتن توکن‌های صرافی‌ها می‌توانند از مزایایی چون کاهش کارمزد در صرافی مربوطه، مشاوره‌های شخصی و بهبود خدمات مشتریان استفاده کنند.

بسیاری از دارندگان توکن‌ها به دنبال استفاده از مزایای حاکمیتی هستند اما در کنار این مزایا، چندین انگیزه مالی هم وجود دارد که این سطح از سرمایه‌گذاری را بیشتر تشویق می‌کند.

معامله‌گران می‌توانند از 1 تا 50% تخفیف در کارمزد تراکنش‌های خود استفاده کنند.

کاهش کارمزد برای معامله‌گرانی که حجم معامله روزانه بالایی دارند یک امتیاز بسیار مهم است. این گروه از معامله‌گران می‌توانند با کاهش هزینه‌هایی که برای معاملات و کارمزد معاملات خود پرداخت می‌کنند بازدهی و سود بیشتر داشته باشند. برخی از توکن‌های صرافی‌ها مزایای دیگری مثل وثیقه در معاملات فیوچرز، اهرم معاملات مارجین و … هم دارند.

چگونه می‌توان توکن‌های صرافی‌ها را معامله کرد؟

امروز دیگر توکن‌های صرافی‌ها فقط داخل خود پلتفرم‌ها استفاده نمی‌شوند، بلکه بعضی از توکن‌های برتر و پرتقاضا در پلتفرم‌های مختلفی هم لیست شده‌اند و می‌توان آنها را خارج از پلتفرم صرافی معامله کرد.

روش‌هایی مثل IEO، دریافت ایردراپ، خرید از صرافی صاحب توکن و … از جمله دیگر روش‌هایی است که برای معامله و استفاده از کاربرد توکن‌های صرافی‌ها وجود دارند.

اکثر این ارزهای دیجیتال از طریق فرآیند عرضه اولیه دارایی (IEO)، عرضه اولیه کوین (ICO) یا عرضه اولیه سهام (IPO) وارد بازار شده‌اند و از همان زمان هم در دسترس کاربران قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:‌ مقایسه ICO ،IDO ،IEO و STO + معرفی پلتفرم‌های معروف IDO

جمع‌بندی

درباره کاربرد توکن‌های صرافی‌ها صحبت کردیم، از ویژگی و اهمیت آنها گفتیم و اهداف آنها را مورد بررسی قرار دادیم.

اگرچه این توکن‌ها در ابتدا فقط برای عملی کردن اهداف صرافی‌های بزرگ و معتبر وارد بازار شدند، اما اکنون برخی از آنها جزء کوین‌های مهم و بازار ساز هستند که می‌توانند روی ارزش و نوسانات بازار تاثیر داشته باشند.

همچنین در حال حاضر لیست توکن‌های صرافی‌هایی که وارد بازار شده‌اند بسیار طولانی‌تر از قبل است. طبق داده‌ها و آماری که از وب‌سایت CoinMarketCap منتشر شده است، بیش از  90 صرافی، توکن مخصوص خود را به بازار معرفی کرده‌اند.

بعضی از این توکن‌‌ها جزء توکن‌های برتر هستند و برخی دیگر هنوز به جایگاه و مرتبه قابل‌توجهی نرسیده‌اند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

توکن ارز دیجیتال چیست؟

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx