ترفندهای مارکت میکر و روش‌هایی برای در امان ماندن از آن‌ها!

ترفندهای مارکت میکر

بورس نزدک نسبت به سایر بورس‌های بزرگ کارایی بیشتری دارد چراکه از اتصالات کامپیوتری فوق‌سریع بهره می‌برد.

بورس Nasdaq همچنین به‌خاطر مارکت میکر (بازارساز) های خود نیز مشهور است که از طریق معاملات سهام نزدک امرار معاش می‌کنند و به دنبال روش‌هایی برای فریب کارگزاری‌ها و سرمایه‌گذاران هستند تا آن‌ها فکر کنند بهترین قیمت را دریافت کرده‌اند درحالی‌که این‌طور نیست!

گاهی بازارسازها به سمت دست‌کاری بازار می‌روند یعنی سعی می‌کنند با ترفندهای مختلف قیمت دارایی‌ها را تغییر دهند. به‌همین‌دلیل بسیاری از سرمایه‌گذارانی که دچار ضرر می‌شوند اغلب دست‌کاری بازار را دلیل عدم موفقیت خود می‌دانند.

عناوین مطلب:

اما برندگان بازار می‌دانند موفقیت و شکست، بیش از هر چیزی به توانایی و مهارت خودشان وابسته است. برندگان همیشه روی بهبود مهارت‌هایشان کار می‌کنند تا درک بهتری از بازار داشته باشند.

در این مقاله از بورسینس به بررسی برخی روش‌های دست‌کاری بازارهای مالی و ترفندهای مارکت میکرها در بازار بورس نیویورک می‌پردازیم.

نگاهی به مفهوم دستکاری بازار

به خاطر داشته باشید که بازار همیشه همین‌طور بوده است!

دست‌کاری کردن جزئی از بازی است. بهتر این است که آن را به‌عنوان بخشی از فرآیند بازار بپذیریم. ما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار خرده‌فروش نمی‌توانیم نحوه بازی کردن افراد تأثیرگذار را کنترل کنیم یا تغییر دهیم.

اگر درک کنید که دست‌کاری بازار می‌تواند هم به نفع شما باشد و هم ضرر شما نگرانی‌تان در مورد آن‌ها کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: دستکاری در قیمت سهام چیست؟

درک این نکته ضروری است که دست‌کاری در بازار سهام همیشه مختصر است. به‌عبارت‌دیگر بیشترین تأثیر نامطلوب خود را روی معامله‌گران روزانه یا کوتاه‌مدت دارد.

البته دست‌کاری متمرکز و طولانی‌مدت هم قابل انجام است. بااین‌حال سرمایه‌گذاران قطعاً می‌توانند از دست‌کاری بلندمدت سود ببرند چون باعث ایجاد روندهای قیمتی مطلوبی برایشان می‌شود.

بهترین کار برای مراقبت از خودمان در برابر دست‌کاری و مارکت میکرهای بازار این است که دید بلندمدت داشته باشیم.

مارکت میکر
درک انواع دستکاری‌هایی که در بازار انجام می‌شود می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرند.

پنج ترفند دست‌کاری بازار

در ادامه پنج روش مهمی که برای دست‌کاری بازار و قیمت‌ها استفاده می‌شود را بررسی خواهیم کرد:

1. اخبار ساختگی

اخیراً عبارت اخبار ساختگی خیلی به کار می‌رود. بازیگران بزرگ بازار سهام مدت‌هاست که سعی می‌کنند درباره شرکتی اخبار جعلی منتشر کنند تا حرکت قیمت آن را به نفع خود تغییر دهند.

برای مصون ماندن از این تغییرات بعد از شنیدن خبر، قبل از هر اقدامی ابتدا منبع خبر و اعتبار آن را بررسی کنید.

هشدار می‌دهیم که ممکن است با تخلیه پوزیشن خود (سهام را بفروشید) حرکت بعدی را از دست بدهید پس عجله نکنید.

یکی از راه‌های کسب سود از اخبار جعلی محو کردن حرکت اولیه است. این یعنی منتظر باشیم تا سهام براساس اخبار مشکوکی شروع به افزایش یا کاهش کند و سپس وارد معامله در جهت مخالف شوید. اگر خبر واقعی باشد تاکتیک محو شدن کاملاً سودآور است.

بیشتر بخوانید: تشخیص سیگنال‌های واقعی در میان شلوغی‌های بازار کریپتو!

2. پامپ و دامپ

پامپ و دامپ کردن نیز با انتشار اخبار فیک از طریق ایمیل یا حتی پست انجام می‌شود.

معمولاً حجم بالایی از اعلامیه و اخبار در مورد یک سهام و درخشان بودن آن منتشر می‌شود تا مشارکت خریداران را جذب کنند.

پامپ زمانی رخ می‌دهد که توده‌های خرده‌فروش به سمت خرید سهام می‌روند. درنتیجه، قیمت و حجم آن افزایش می‌یابد. وقتی سرمایه‌گذاران عادی آن را خریدند و قیمت تا حداکثر ممکن بالا رفت، کسانی که برای آن تبلیغ کرده بودند شروع به پامپ یا تخلیه می‌کنند و قیمت کاهش می‌یابد.

بهترین راه مراقبت از خود در مقابل پامپ و دامپ این است که از خرید سهامی که در حال افزایش قیمت است خودداری کنید. معامله‌گران زیرک می‌دانند که چگونه با کمک این ترفند از پامپ و دامپ سود ببرند.

درست مثل شرایط اخبار جعلی منتظر بمانید تا افزایش قیمت شروع و کم‌کم کند شود. این کار باعث می‌شود در جایگاه کسی قرار بگیرید که پامپ و دامپ را انجام می‌دهد و عملاً برنده خواهید بود.

بیشتر بخوانید: شیوه تشخیص پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

مارکت میکر
هنگام پامپ یا دامپ یک ارز سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و هیجان زده عمل کنید

3. جعل زمان و اندازه معاملات

این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت سفارشی را باز می‌کنند اما قصد کامل کردن آن را ندارند.

سرمایه‌گذاران دیگر می‌بینند که سفارش‌ها در حال انجام است و فکر می‌کنند نهنگ‌های بازار در حال خریدوفروش در قیمت خاصی هستند. بنابراین سرمایه‌گذار نیز در همان سطح سفارش خریدوفروش می‌گذارد.

چند ثانیه قبل از اینکه بازار روی قیمت آن سفارش بزرگ قرار بگیرد، سفارش بسته و خارج می‌شود و سفارش سرمایه‌گذاران خرد تائید می‌شود. پس از اینکه کلاه‌بردار سفارش خود را خارج کرد بازار سقوط می‌کند و سایر افراد ضرر می‌کنند!

اجتناب از معاملات کوتاه‌مدت بهترین راه مراقبت سرمایه در مقابل این نوع کلاه‌برداری است. اگر معامله کوتاه‌مدت انجام می‌دهید به‌مرور روند کار کلاه‌برداران این‌چنینی را می‌آموزید و می‌توانید از آن سود کنید. اما این کار فقط برای افراد ماهر امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ابزارهای ردیابی نهنگ‌ها در بازار کریپتو

4. واش تریدینگ (Wash Trading)

این حیله زمانی اتفاق می افتد که یک بازیکن بزرگ بازار، یک سری دارایی را مرتباً و بی‌وقفه می‌خرد و می‌فروشد.

این خریدوفروش مکرر باعث پامپ شدن و افزایش حجم سهام شده و سرمایه‌گذارانی که فریب مقدار حجم را می‌خورند جذب می‌کند. اما سرمایه‌گذاران بلندمدت در معرض آسیب این نوع دست‌کاری نیستند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره واش تریدینگ (Wash Trading) و پولشویی در NFT ها

5. حمله خرسی

این حمله زمانی رخ می‌دهد که بازیکن بزرگ با قرار دادن یک سفارش فروش بزرگ و انتشار اخباری در مورد دارایی موردنظر، قیمت سهام را پایین می‌کشد.

وقتی قیمت سقوط کرد آن‌ها سهام را مجدداً با قیمت ارزان بازخرید می‌کنند و از این اختلاف قیمت سود می‌برند.

 بیشتر بخوانید: روش تحلیل حجم معاملات در بازار سهام 

مارکت میکر
برای درامان ماندن از این خطر بهتر است وارد معاملات کم‌حجم نشوید. اگر به‌صورت طولانی‌مدت سرمایه‌گذاری کنید در معرض این آسیب هم نخواهید بود.

برخی از حقه‌های مارکت میکرها در بورس نیویورک

در ادامه این مقاله برخی از ترفندهای مارکت میکرها که عمدتاً در بازار سهام استفاده می‌شوند را آورده‌ایم:

1. قرار دادن سفارش‌های ساختگی

وقتی سفارشی در تالار بازار بورس نیویورک (NYSE) ایجاد می‌شود فورا به سمت یک کارشناس سهام که ممکن است علاقه کمی به معاملات فردی داشته باشد هدایت می‌گردد.

این کارشناس به‌خاطر حضور تریدرهای مختلف سردرگم می‌شود و می‌خواهد برای انجام معامله در سریع‌ترین زمان ممکن، خریدار یا فروشنده‌ای پیدا کند. اساساً این کارشناس یک واسطه است که گاهی سهامی می‌خرد اما درواقع در نقش تأمین‌کننده نقدینگی عمل می‌کند.

در مقابل، مارکت میکر نزدک، به‌صورت معمول در بازار سهام پوزیشنی به‌صورت لانگ (long) یا شورت (short) اتخاذ می‌کند (سهامی را می‌خرد) و سپس آن‌ها را برای سود یا زیان در اواخر روز تغییر می‌دهد.

آن‌ها نقدینگی را هم فراهم می‌کنند اما بیشتر روی سرمایه‌گذاری روی سهام شما با خرید آن برای حساب‌های معاملاتی خودشان و سپس انتقال آن به خریدار دیگر تمرکز دارند.

در هر حالت گاهی مارکت میکر، برای ترغیب افراد به خریدوفروش، اندازه‌ها را جعلی و غیرواقعی ارسال می‌کند. مثلاً ممکن است مارکت میکر سفارشی پیشنهاد قیمتی را به‌صورت زیر ارسال کند:

سفارش گذاری

این یعنی آن‌ها 7500 (75 ضربدر 100) سهم از آن سهام را به قیمت 10 دلار برای هر سهم می‌خرند و 1000 سهم از آن سهام را با قیمت 10.25 دلار می‌فروشند.

طبق قوانین نزدک آن‌ها باید این سایزها را رعایت کنند. اما ممکن است مارکت میکر دارای موقعیتی در بازار سهام باشد. ارسال پیشنهاد برای 7500 سهم تلاشی در راستای فریب کارگزاران و سرمایه‌گذاران است تا فکر کنند تقاضا برای این سهم زیاد است و احتمالا قیمت آن افزایش می‌یابد.

گرچه این نحوه فعالیت مورد مخالفت سازمان تنظیم مقررات صنعتی مالی (FINRA) است اما هنوز بسیار رایج است.

اگر کسی بخواهد 7500 سهم را به مارکت میکر بفروشد این خرید باید موردقبول باشد چراکه پیشنهاد قیمت آن ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: مفهوم انواع سفارشات در بازارهای مالی: Stop Limit و Limit Orders

این حقه چطور کار می‌کند؟

اینجا چه اتفاقی می‌افتد؟ بیشتر کارگزاران برای انجام معامله فقط 10.25 دلار می‌پردازند تا انجام شود.

اما در واقعیت، هدف ارسال پیشنهاد قیمتی بزرگی برای خرید 1000 سهم مارکت میکر با قیمت 10.25 دلار بوده است.

می‌توان معکوس این ترفند را برای فروش به کار برد. ممکن است بازارساز یک پیشنهاد قیمتی بزرگ برای 1000 سهم ارسال کند. کارگزاری آن را می‌بیند و فکر می‌کند مارکت میکر دنبال تخلیه سهام است. سپس سهام خود را به قیمت پیشنهاد (که در مثال بالا بیش از 10 دلار است) به‌سرعت می‌فروشد.

در این حالت، ترفند دوباره جواب می‌دهد چون مارکت میکر کارگزار را فریب می‌دهد تا سهام را به قیمت 10 دلار بفروشد یعنی همان قیمتی که مارکت میکر می‌خواست!

چطور از این ترفند دور بمانیم؟

قبل از خریدوفروش هر سهامی وضعیت معاملاتی آن را بررسی کنید.

با بازیکنان مختلف بازار بورس آشنا شوید. به‌این‌ترتیب بهتر متوجه می‌شود که آیا مقداری که مارکت میکرها ارسال می‌کنند واقعی است یا خیر.

مارکت میکر

2. سوییچ کردن بلیط

بروکر برای ورود یک سفارش، یک بلیط سفارش پر می‌کند و آن را به منشی می‌دهد.

در تئوری، منشی دستور را اجرا کرده و آن را به معامله‌گر یا تریدر می‌دهد. در این کار، منشی، بلیط کارگزاری را می‌گیرد، روی آن مهر زمان می‌زند و سعی می‌کند معامله را انجام دهد.

در حین انجام این کار بازار در حال حرکت است. ممکن است در مدتی که کارگزاری، بلیط را به متصدی تحویل می‌دهد، قیمت سهام از 10 به 10.12 یا 10.25 دلار برسد.

این حقه چطور کار می‌کند؟

برخی از منشی‌ها وقتی بلیط را می‌گیرند توجه می‌کنند که قیمت سهام در حال افزایش است و آن را به قیمت 10.12 دلار برای حساب شخصی خودشان می‌خرند و سپس آن را برگردانده و به قیمت 10.25 دلار به همان کارگزاری که سفارش را شروع کرده بود می‌فروشند.

اگر سهام بلافاصله بعد از خرید منشی کاهش قیمت داشته باشد و به 9.75 دلار برسد چه می‌شود؟ این اتفاق غیرقانونی است اما منشی می‌تواند بلیط فیزیکی را بگیرد و شماره‌حساب آن را تغییر دهد و به کارگزار اصلی بگوید که سهام به قیمت 10.12 دلار خریداری شده است.

مارکت میکرها این ترفند را انجام داده و سهام را برای حساب شخصی خودشان خریدوفروش می‌کنند و معامله با دیگران تنها یک پوشش برای این کار است!

چطور از این ترفند دور بمانیم؟

کارگزاری‌ها باید مراقب باشند که منشی سفارش خود را ثبت کند و در نزدیکی پنجره سفارش منتظر بماند تا ببیند آیا سفارش انجام می‌شود یا خیر.

اگر معامله الکترونیکی بود برای مشاهده قیمت واقعی با یک کارمند یا مارکت میکر مورد اعتماد مکاتبه کنید. مراقب نحوه حرکت سهام باشید تا مطمئن شوید کسی از معامله شما کسب درآمد نمی‌کند.

3. پرش کردن از سفارشات بازار!

یک کارگزاری که برای سهامی سفارش بازار می‌دهد دستورالعمل خرید سهام را به قیمت فعلی، هرچه که هست صادر می‌کند.

این می‌تواند یک سفارش پرسود برای مارکت میکرهای بی‌پروا باشد. فرض کنید سفارش ارسالی به این شکل باشد:

سفارش گذاری

مارکت میکری که سفارش را می‌گیرد ممکن است 1000 سهم را با قیمت 10.25 و 500 سهم را با قیمت 10.30 دلار و به همین ترتیب بفروشد.

اما اگر سفارش در سبد سفارشاتی قرار گیرد که باید انجام شوند، مارکت میکر اختیار نامحدود دریافت می‌کند. اغلب مواقع، بازارگردان اطمینان می‌یابد که شما با قیمت بالایی معامله می‌کنید که حتی از آن خبر نداشته‌اید.

این ترفند چطور کار می‌کند؟

در این ترفند شما شاهد صعود قیمت سهام بوده و فرض می‌کردید که آخرین نفر صف بوده‌اید.

در واقعیت، مارکت میکر، سفارش شما را در صف طولانی سفارشات دیده و به سادگی، قیمت پیشنهادی را افزایش داده تا از مزایای سفارش شما استفاده کند.

صف پیشنهادات الکترونیکی قیمت به محدود کردن چنین اتفاقاتی کمک می‌کند. با این حال این اقدامات به‌صورت داخلی در شرکت مورد نظارت هستند و ممکن است توسط ناظرین بررسی شوند.

با وجود این مراقبت‌ها، جلوگیری یا اثبات انجام این ترفند در سهام‌هایی که حجم بالایی را تجربه می‌کنند دشوار است.

چطور از این ترفند دور بمانیم؟

سفارش نگذارید. از سفارشات محدود استفاده کنید.

در مثال بالا سفارش شما باید چیزی شبیه این باشد:

خرید 1000 سهم از نماد XYZ با قیمت 10.25 دلار یا بهتر در یک روز

این سفارش به این معنی است که حداکثر مبلغی که پرداخت می‌کنید 10.25 دلار است و سفارش فقط برای همان روز معاملاتی است.

این کار به مارکت میکرها فرصت کمتری برای دست‌کاری سفارش می‌دهد. البته بدان معناست که اگر قیمت از حدی که شما تعیین کرده‌اید بالاتر رود ممکن است سفارش را از دست بدهید.

به‌هرحال بازارسازها سعی در کسب درآمد دارند. این شغلشان است. شغل شما هم مراقبات از سفارش‌ها و سپس معاملتتان است.

سوالات متداول

آیا استفاده از این ترفندها برای مارکت میکرها جرم محسوب می‌شود؟

گرچه گاهی گفته می‌شود این کار غیراخلاقی یا غیرقانونی است اما برخورد جدی با آن انجام نمی‌شود. درواقع این ترفندها جزئی از طبیعت بازار است.

تعریف دقیق بازارساز یا مارکت میکر چیست؟

مارکت میکر یک تأمین‌کننده نقدینگی در بازار است که در قالب اشخاص حقوقی یا حقیقی فعالیت می‌کند و مظنه قیمت خریدوفروش یک دارایی را به مشتری می‌دهد به این امید که از اسپرد قیمت پیشنهادی سود ببرد.

دست‌کاری بازار به چه معناست؟

دست‌کاری بازار به معنی افزایش یا کاهش دادن قیمت‌ها به‌صورت مصنوعی است که اغلب در بازار سهام انجام می‌شود. به عنوان مثال پامپ و دامپ کردن نمونه‌ای از دست‌کاری بازار است.

جمع‌بندی

بازار بورس و هر بازار دیگری مثل کریپتو جایی برای کسب سود است. بنابراین طبیعی است که افراد بخواهند با روش‌های مختلفی کسب سود کنند.

این وظیفه معامله‌گران است که سرمایه خود را با کسب دانش کافی و تصمیم‌گیری درست در مقابل خطرات احتمالی مصون نگه دارند.

مارکت میکری و کسب سود از ترفندهای مختلف هم جزئی از بازار است و اگر بتوانید آن را تشخیص داده و بر موج آن سوار شوید سود می‌کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx