مخالفان ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند و چرا مخالفند؟

مخالفان ارز دیجیتال

مخالفان ارز دیجیتال همیشه در این فضا بوده‌اند.

با وجود پیشرفت‌های ارزهای دیجیتال، این حوزه همچنان منتقدان و مخالفان سرسختی دارد که معتقدند ورود این فضا به زندگی مردم کار اشتباهی است.

در ادامه مقاله با برخی از مخالفان ارزهای دیجیتال آشنا خواهیم شد.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • کریپتوکارنسی‌ها، ارزهای دیجیتال هستند که به‌صورت همتابه‌همتا و بدون نیاز به نظارت شخص ثالث نظیر بانک‌ها منتقل می‌شود.
  • گرچه فضای کریپتو مورد حمایت افراد زیادی بوده است و اشخاص زیادی سرمایه خود را وارد این بازار کرده‌اند اما تعداد منتقدان و مخالفان ارزهای دیجیتال نیز کم نیست.
  • اشخاص معروفی همچون وارن بافت، دونالد ترامپ و حتی نهادهای بزرگی چون اتحادیه اروپا در صف مخالفان کریپتو و بخصوص بیت‌کوین هستند. آن‌ها معتقدند این فناوری بیشتر کاربرد مجرمانه دارد و روزی ارزش آن به صفر خواهد رسید.

مخالفان ارز دیجیتال

در حوزه ارزهای دیجیتال پیدا کردن کسانی که از این فناوری پشتیبانی و برای آن تبلیغ می‌کنند ساده است.

ایلان ماسک در کنار شرکت‌های غول‌پیکری مثل بایننس و کوین‌بیس و بسیاری دیگر از سرمایه‌گذاران همواره بر مزایای اجتماعی و مالی دنیای کریپتو تاکید کرده‌اند.

اما کسانی هم هستند که با ارزهای دیجیتال و گسترش این فناوری مخالفند.

در سطح بین‌المللی کشورهایی که ارزش پول بالایی دارند، ارزهای دیجیتال را یک خطر بالقوه می‌بینند چراکه گسترش آن‌ها باعث کاهش تقاضا برای ارز این کشورها شده و قدرت مالی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر کشورهایی که ارزهای کم‌ارزشی دارند و نمی‌توانند در برابر دلار و یورو بایستند، مثل کشورهای آفریقایی و آسیایی از ارزهای دیجیتال و امکان انتقال بین‌المللی آن‌ها حمایت می‌کنند.

به‌طورکلی نظر مخالفان ارز دیجیتال این است که بازار کریپتو به اندازه کافی مطمئن نیست، گاها متمرکز است و ممکن است روزی فروبریزد.

در ادامه به بررسی نظرات مخالفان ارز دیجیتال می‌پردازیم:

وارن بافت؛ سرمایه گذار مشهور

از نظر وارن بافت، میلیاردر و سرمایه گذار معروف جهان، کریپتو دارایی پرخطری است.

او از این ادعا که کریپتو می‌تواند اقتصاد مالی دنیا را متحول کند عقب کشیده و معتقد است که فضای کریپتوکارنسی فضای بی‌ارزشی است که هیچ بازدهی ندارد.

وارن بافت به‌عنوان معروف‌ترین فرد در میان مخالفان ارزهای دیجیتال معتقد است بیت‌کوین مثل مرگ موش است و حبابی محسوب می‌شود که روزی خواهد ترکید.

ارزهای دیجیتال به‌خودی‌خود ارزشی ندارند و ارزش آن‌ها فقط مبتنی بر تقاضا است یعنی اینکه اشخاص چقدر حاضرند برای آن پول بدهند، ارزش آن را مشخص می‌کند.

این شبیه طرح‌های هرمی است که پیش از این منتقدان جدی داشت.

بیشتر بخوانید: پاسخی برای انتقادات وارن بافت از بیت‌کوین

چارلی مانگر؛ معاون وارن بافت

چارلی مانگر که جایگاه بلندی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد نیز از مخالفان ارز دیجیتال است.

او اعلام کرده نظر مثبتی درباره کریپتو و بیت‌کوین ندارد و معتقد است این فناوری توسط خرابکاران و دزدها برای کارهای مجرمانه استفاده خواهد شد. او معتقد است این فضا برخلاف تمدن بشری است.

به‌همین‌دلیل مانگر و بافت، هیچ‌کدام تمایلی به خرید ارز دیجیتال ندارند و روی آن سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.

او عنوان کرده با اینکه مجرمان از پول فیات هم برای کارهای مجرمانه خود استفاده می‌کنند، اما درحال‌حاضر میزان تراکنش‌هایی در فضای کریپتو که مربوط به کلاه‌برداری است از فضای سنتی بانکداری کمتر است.

اما همچنان معتقد است این عددها نشان می‌دهد فناوری بیت‌کوین و بلاک‌چین با منافع بشر تضاد دارد.

بیشتر بخوانید: ۳۰ مورد از مهم‌ترین مدل‌های ذهنی چارلی مانگر

بیل گیتس

بیل گیتس شاید معروف‌ترین کارآفرین حوزه فناوری‌های اطلاعات و کامپیوتر باشد.

او خالق مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست. گفته می‌شود بیل گیتس برخلاف بسیاری از ثروتمندان دنیا روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نکرد و معتقد است دنیای بدون ارز دیجیتال دنیای بهتری خواهد بود.

از نظر او کریپتوها باعث افزایش جرائم مالی خواهند شد.

از نظر بیل گیتس، ارزش بیت‌کوین که تنها با مقدار عرضه‌وتقاضا تغییر می‌کند نمی‌تواند دارایی قابل‌اعتمادی باشد و تنها براساس نظریه احمق بزرگ‌تر قیمت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: احمق بزرگتر کیست؟ لطفا چنین شخصی نباشید.

او عنوان کرده که بنیاد بیل گیتس درحال‌حاضر راحت‌تر کردن تراکنش‌ها و کاهش هزینه‌های معاملاتی در کشورهای دنیاست و این همان کاری است که بیت‌کوین شعار آن را می‌دهد.

مخالفان ارز دیجیتال

دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور اسبق آمریکا

دونالد ترامپ نیز یکی از مخالفان ارز دیجیتال در ایالات‌متحده است.

او معتقد است کریپتوها یک دروغ هستند که مردم شناخت زیادی از آن‌ها ندارند. او بر حفظ ارزش دلار آمریکا و استفاده از فناوری بلاک‌چین برای تسلط حاکمیت دلار تاکید دارد.

ترامپ برخلاف برخی دیگر از رئیس‌جمهورهای آمریکا مثل بایدن، ارزهای دیجیتال را یک فاجعه در حال وقوع می‌داند که باعث می‌شود قدرت جهانی آمریکا کمرنگ شود.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان

از نظر جیمی دیمون، کریپتو بی‌ارزش است.

البته او سعی می‌کند میزان تنفر خود از ارزهای دیجیتال را مخفی کند و تنها آن را یک دارایی سوداگرانه بنامد. او معتقد است هیچ‌چیز جای طلا یا ارز فیات را نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طلا و بیت‌کوین چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

او اواسط سال 2021  اعلام کرد که به دارایی‌هایی که هیچ پشتیبانی ندارند اعتقادی ندارد و آن‌ها از نظر او بی‌ارزش هستند.

البته او نظر شخصی خود را از عملکرد شرکتش جدا کرده و به کاربران خود این اجازه را می‌دهد که با کوین دیجیتالی آن‌ها یعنی JPM Coin پرداخت انجام دهند.

همچنین به مشتریان امکان دسترسی به وجوهی از ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

جوزف استیگلیتز؛ برنده نوبل

این اقتصاددان برجسته اعتقاد دارد تا وقتی ارزهای فیات خوبی همچون دلار برای معامله داریم نیازی به بیت‌کوین نیست.

او می‌گوید دلیل استقبال مردم برای استفاده از بیت‌کوین در معاملات، حفظ حریم خصوصی آن‌هاست. اما بیت‌کوین می‌تواند در آینده تبدیل به مشکل بزرگی برای جوامع و دولت‌ها شود.

او به‌عنوان یکی از مخالفان ارزهای دیجیتال معتقد است بیت‌کوین یک حباب است که بسیاری از مردم با بالا و پایین رفتن آن لحظات هیجان‌انگیزی را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: حباب کریپتو، واقعیت یا تهمت؟

مخالفان ارز دیجیتال

پل کراگمن؛ برنده دیگر نوبل

پل کراگمن یک اقتصاددان بزرگ است که اعتقاد به شیطانی بودن بیت‌کوین دارد و این نظر خود را در نشریه نیویورک‌تایمز چاپ کرده است.

او معتقد است بیت‌کوین با گذشت بیش از یک دهه هنوز جایگاه باارزشی در نظام اقتصادی ندارد بلکه تنها برای دلالان استفاده می‌شود. به گفته او این دارایی‌ها ذاتا بی‌ارزشند و این ارتباطی به طرفداران آن‌ها ندارد.

البته ناگفته نماند کراگمن درباره طلا نیز نظرات مشابهی دارد. از نظر او طلا وسیله مناسبی برای مبادله و ذخیره ارزش نیست.

گینزبرگ؛ نویسنده سایت مدیوم

او از بزرگ‌ترین مخالفان ارز دیجیتال است که بارها علیه آن اظهارنظر کرده است.

از نظر او بیت‌کوین تبدیل به یک مذهب شده است. به‌طوری‌که طرفداران آن با تعصبی که دارند چشمشان را روی هر انتقادی می‌بندند.

او می‌گوید درنهایت نهنگ‌های بیت‌کوین، دارایی خود را می‌فروشند و ارزش این ارز دیجیتال به صفر می‌رسد.

همچنین او معتقد است گرچه در طول زمان تعداد نهنگ‌ها کم شده اما دارایی آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر آن منافع نهادی در بیت‌کوین در نظر گرفته نمی‌شود و به‌همین‌دلیل شرکت‌های بزرگ به ندرت به سمت سرمایه‌گذاری روی آن می‌روند.

بااین‌حال در طول زمان، شرکت‌های بزرگی همچون مایکرواستراتژی و تسلا نیز سمت خرید بیت‌کوین رفته‌اند و می‌توان گفت این نظریه تا حدودی رنگ باخته است.

بیشتر بخوانید: تعداد دارندگان، کاربران و هولدرهای بیت‌کوین در سال 2022

پیتر شیف؛ مدیر و مشاور مالی

این شخص مدیرعامل و مشاور مالی شرکت Euro Pacific Capital است که از منتقدان بیت‌کوین به حساب می‌آید.

اما در رسانه شخصی خود اعلام کرد از بیت‌کوین متنفر نیست چون اساسا چیزی برای تنفر وجود ندارد. اما از نظر او بیت‌کوین نمی‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای پول فیات عمل کند.

او معتقد است دلار در مرز سقوط قرار دارد و ممکن است ارزش آن به زیر 1000 دلار برسد.

بیت‌کوین باعث انحصاری شدن فضای کریپتو می‌شود و امکان معرفی کریپتوهای دیگر از بین می‌رود درحالی‌که این نظریه در طول زمان اشتباه از آب درآمد. او معتقد است بیت‌کوین تنها یک حباب است که روزی خواهد ترکید.  

جکسون پالمر؛ خالق دوج کوین

یکی از بزرگ‌ترین مخالفان کریپتو کسی است که خودش یک پروژه ارز دیجیتال به نام دوج کوین داشته است.

جکسون پالمر، این ارز را در سال 2013 برای شوخی با طرفداران بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ایجاد کرد.

این کریپتو در سال 2021 و به دنبال توئیت حمایتی ایلان ماسک، رشد قیمت چند هزار برابری را تجربه کرد و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین‌ها شد. بااین‌حال پالمر معتقد است ارزهای دیجیتال یک فناوری سرمایه‌داری است.

او معتقد است فناوری کریپتو به ریشه غیرمتمرکز بودن خود وفادار نیست و هم‌اکنون توسط افراد ثروتمند و قدرتمند دنیا که سیستم‌های سرمایه‌داری متمرکز را وارد فساد کرده‌اند کنترل می‌شود.

او می‌گوید کرپیتوکارنسی برای تقویت ثروت حامیان خود از عدم شفافیت مالی، کاهش و نبود نظارت کافی و نیز کمبود مصنوعی ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند.

مخالفان ارز دیجیتال

اتحادیه اروپا و دولت آمریکا

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم دولت آمریکا و اتحادیه اروپا درصدد هستند که ارز دلار به‌عنوان اولین ارز فیات دنیا جایگاه خود را در مبادلات مالی حفظ کند. به‌همین‌دلیل با گسترش ارزهای دیجیتال مخالفند.

ازدیگرسو بانک‌های مرکزی که همه تراکنش‌های مالی را تحت نظر دارند و همه‌چیز از جمله تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و غیره زیرنظر آن‌هاست تمایلی ندارند که با وجود ارزهای دیجیتال کنترل آن‌ها بر این عوامل کاهش یابد.

بن مکنزی؛ هنرپیشه معروف آمریکایی

یکی از اعضای جامعه مخالفان ارز دیجیتال بن مکنزی است که نمایش The OC از کارهای موفق او بود.

او در سال 2021 با نمایش‌نامه Slate سلبریتی‌ها را به خاطر وارد شدن به فضای سود و تأثیرگذاری بر مردم و سوق دادن آن‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌های ناآگاهانه مورد سرزنش قرار داد.

کیم کارداشیان، تام بردی، آرون راجرز و تعداد زیادی از سلبریتی‌ها با پروژه‌های کریپتو همکاری کرده‌اند.

در جایی گفته است «اصلا خوب نیست که یک کارمند دولتی دستمزد بگیرد و قمار را درجایی که اساسا یک کازینوی بدون مجوز و بدون نظارت است تبلیغ کند».

بیشتر بخوانید: چه انتقادهایی علیه بیت‌کوین و اکوسیستم آن وجود دارد؟

مولی وایت و داستان‌های او درباره وب 3

حساب توییتری web3 به عنصری تبدیل شده که حدود 85000 دنبال کننده دارد و درباره کلاه‌برداری‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده تا هک حساب بانکی افراد صحبت می‌کند.

این حساب کاربری توسط مولی وایت نویسنده و ویراستار ویکی‌پدیا و یکی از کسانی که درباره دنیای کریپتو هشدار می‌داد اداره می‌شود.

او معتقد است شرکت‌ها و افرادی که عاشق ارزهای دیجیتال هستند، فضای کریپتو را به‌عنوان یک تکنولوژی نوآورانه و راهی برای ثروتمند شدن معرفی می‌کنند.

او معتقد است این در حالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها به‌خاطر ورشکست شدن عده‌ای دیگر است که ثروتمند می‌شوند.

او در مصاحبه‌ای به واشنگتن‌پست گفت که مردم پول‌هایی را وارد بازار کریپتو می‌کنند که توان از دست دادن آن را ندارند و فکر می‌کنند این فرصت می‌تواند آن‌ها را از فقر برهاند اما روزی این پول تمام می‌شود و پس‌انداز آن‌ها به صفر می‌رسد.

مخالفان ارز دیجیتال

سناتور الیزابت وارن؛ شخصیت ضد کریپتو

دموکرات‌ها مدت‌هاست که درباره بازار کریپتو به‌خاطر نبود قوانین مشخص نظارتی و سیستم مالی واضحی که از مردم در برابر کلاه‌برداری و سایر خطرات مراقبت کند، هشدار داده‌اند.

او همچنین منتقد جنبه مصرف ثروت در فرهنگ کریپتو بود و از دیدگاه او با اینکه هلدینگ‌های کریپتو در رده‌های بالای ثروت هستند اما باعث افزایش توزیع ثروت نمی‌شوند.

او اعلام کرده «نیاز به راهکارهایی داریم که سیستم مالی را برای همه و نه فقط برای ثروتمندان، کارآمد کنیم». درحال‌حاضر مالکیت بیت‌کوین در دست یک درصد و به‌صورت متمرکز است.

سؤالات متداول

مخالفان ارزهای دیجیتال چه کسانی هستند؟

وارن بافت، بیل گیتس، چارلی مانگر، دونالد ترامپ، جیمی دیمون، پل گراگمن و سایر افراد کمتر مشهور از جمله این افراد هستند. البته اتحادیه اروپا و دولت آمریکا را نیز باید به این لیست اضافه کرد.

چرا منتقدان معتقدند بیت‌کوین یک ارز دیجیتال متمرکز است؟

مخالفان کریپتو و منتقدان بیت‌کوین معتقدند ازآنجایی‌که مالکیت بیشتر کوین‌های این رمزارز  در دست عده معدودی است بنابراین عملکرد آن‌ها می‌تواند قیمت بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار دهد و این نشان‌دهنده متمرکز بودن آن است.

منتقدان و مخالفان کریپتو از چه روشی برای بیان نظرات خود استفاده می‌کنند؟

بسیاری نظرات خود را در مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند. برخی نیز با سرمایه‌گذاری نکردن روی بیت‌کوین، نوشتن توئیت در فضای مجازی، گنجاندن جملات در آثار هنری و غیره این مخالفت را اعلام کرده‌اند.

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال فناوری نسبتا جدیدی است که بیش از یک دهه از معرفی آن می‌گذرد.

در این مدت مزایا و معایب این فناوری مشخص شده است. به‌همین‌دلیل علاقه‌مندان و منتقدانی دارد.

اگرچه علاقه‌مندان و کسانی که برای این حوزه تبلیغ می‌کنند زیاد هستند اما اشخاص بسیار مهم و سرشماری نیز در بین مخالفان ارز دیجیتال قرار دارند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx