هوش مصنوعی (AI) چه تاثیری بر دیفای (DeFi) دارد؟

هوش مصنوعی در دیفای

هوش مصنوعی (AI) یکی از جذاب‌ترین فناوری‌های عمومی جهان است.

به نظر می‌رسد این فناوری می‌تواند ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهد و بازار ارزهای دیجیتال نیز از این قضیه مستثنی نیستند. با‌این‌حال باید انتظارات خود از هوش مصنوعی را متعادل کنیم.

با اینکه AI با ادعاهای زیادی پا به میدان گذاشته است، اما برخی از آنها توهمی بیش نیستند!

عناوین مطلب:

با تشخیص پتانسیل‌های این نوآوری می‌توانیم آنها را با موفقیت به کار ببریم. در این مقاله قصد داریم به بررسی پتانسیل‌های هوش مصنوعی در دیفای و تفکرات درست و غلطی که پیرامون آن وجود دارد بپردازیم.

نکات کلیدی

  • هوش مصنوعی (AI) به صورت بالقوه می‌تواند شفافیت و عدم تمرکز دنیای امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) را افزایش دهد. تحلیل‌های مبتنی بر پیش‌بینی، خودکارسازی قراردادهای هوشمند، امتیازدهی اعتباری و سایر کاربردهای آن امیدوارکننده هستند.
  • اینکه اگر هوش مصنوعی به طور کامل جایگزین نیروی کار انسانی شود، می‌تواند همه مشکلات دیفای را حل کند یا تریدهای آن بهتر از انسان است، همگی تفکرات غلطی هستند که باید اصطلاح شوند.
  • در مورد اهداف هوش مصنوعی باید واقع‌بین باشیم و نباید اجازه دهیم نقش انسان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و مسئولیت‌پذیری آنها، قربانی کسب سود آسان شوند.

پتانسیل‌های هوش مصنوعی (Ai) در دیفای (DeFi)

بحث را با تعریف مفاهیم هوش مصنوعی و دیفای شروع می‌کنیم. امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای اکوسیستمی از برنامه‌های کاربردی مالی است که روی بلاک‌چین‌ها پیاده‌سازی شده‌اند.

محصولاتی که دیفای ارائه می‌کند شامل وام‌های رمزنگاری شده، تامین نقدینگی و خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) هستند.

طبق تعریفی که دیکشنری آکسفورد ارائه کرده است؛ هوش مصنوعی یا AI، ظرفیت کامپیوترها یا سایر ماشین‌ها برای نشان دادن رفتاری شبیه انسان یا شبیه‌سازی رفتار انسان است.

وقتی هوش مصنوعی را وارد دنیا مالی کنیم، در مواردی نظیر تولید نرم‌افزارهای تشخیص تقلب و جعل، ربات‌های تریدینگ و حتی ربات‌های چت پشتیبانی از مشتری به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: بلاک‌چین و هوش مصنوعی چه رابطه‌ای با هم دارند؟

چه چیزی دیفای را به هوش مصنوعی پیوند می‌زند؟

در ظاهر، هم هوش مصنوعی و هم دیفای این قدرت را دارند که با فراهم کردن کارآمدی، شفافیت و دسترسی بیشتر، محصولات و خدمات مالی سنتی را تحت تاثیر قرار دهند و حتی مختل کنند.

هوش مصنوعی در دیفای
دیفای محصولاتی که در دسترس ما هستند را تغییر می‌دهد و هوش مصنوعی بر نحوه تعامل ما با این محصولات اثر می‌گذارد.

به نظر می‌رسد بکارگیری هوش مصنوعی در دیفای فرصت جدیدی برای بهبود تصمیم‌گیری و مدیریت ریسک فراهم می‌کند.

اما این به چه معناست؟ یعنی می‌توانیم منتظر معرفی خدمات مالی جدیدی باشیم که با هوش مصنوعی توسعه یافته‌اند و همینطور، الگوریتم‌های تریدینگ و مکانیسم‌های بازارسازی جدیدی نیز ارائه می‌شوند.

از هوش مصنوعی چطور در دیفای استفاده می‌شود؟

در ادامه به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در دیفای می‌پردازیم:

تحلیل‌های مبتنی بر پیش بینی

در تحلیل‌های پیش‌بینی-محور از هوش مصنوعی برای تحلیل نتایج آینده بازار با استفاده از داده‌های تاریخی و مدل‌های آماری استفاده می‌کنند.

پس هوش مصنوعی می‌تواند مهارت پیش‌بینی خود را از طریق یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ) بهبود دهد. به زبان ساده، انگار هوش مصنوعی به جای تریدرها کار تجزیه و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع نحوه انجام معاملات الگوریتمی با پایتون (قسمت اول)

خودکارسازی قرارداد هوشمند

به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیفای موجب افزایش پتانسیل اثربخشی قرارداد هوشمند از طریق اتوماسیون آنها می‌شود.

مثلا پروتکل‌های وام‌دهی می‌توانند از هوش مصنوعی برای نظارت بر میزان وثیقه وام و نیز پیش‌بینی فرض‌های احتمالی قبل از رخ دادن آنها استفاده کنند.

در این مورد، AI عملی را انجام می‌دهد که در حال حاضر قراردادهای هوشمند برای انجام آن با مشکلاتی مواجه هستند.

تشخیص فعالیت های فریبکارانه در دیفای

خدماتی که در دیفای ارائه می‌شوند مبتنی بر ناشناس بودن هویت افراد است و این مسئله تشخیص رفتارهای فریبکارانه را چالش‌برانگیز کرده است.

اما هوش مصنوعی می‌تواند با بررسی روندها در دیتابیس (پایگاه داده) های بزرگ این نوع فعالیت‌ها را تشخیص دهد.

مثلا زمانی که حجم معاملات جعلی است یا جابجایی نقدینگی، مشکوک به نظر می‌رسد می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی و تکنیک‌های تحلیلی آن این اقدامات را شناسایی کرد.

تسهیل اعطا و دریافت وام از طریق امتیازدهی اعتباری

دیفای در راستای پیاده‌سازی عدم تمرکز بعنوان یکی از اصلی‌ترین اصول آن، ملزم است که از نیروی انسانی در کمترین حد ممکن استفاده کند.

با‌این‌حال این یعنی جدا از میزان سرمایه مورد نیاز، گاهی محصولات دیفای مثل پروتکل‌های وام‌دهی هیچ محدودیت و شرایط خاصی برای ورود ندارند.

اعطا‌کنندگان وام‌های کریپتو، می‌توانند با توجه به امتیازدهی‌های اعتباری (credit scoring)، به کاربرانی که سابقه بازپرداخت خوبی دارند قیمت‌های مناسب‌تری ارائه کنند.

اما وجود یک عامل انسانی در این سیستم امتیازدهی، که احتمالا مغرضانه رفتار می‌کند می‌تواند باعث ار بین رفتن تمرکز شود.

یکی از روش‌های مقابله با آن، پیاده‌سازی سیستم امتیازدهی اعتباری بر مبنای هوش مصنوعی است که بتواند کیف پول وام گیرنده و تاریخچه آن را بررسی کند و پتانسیل بازپرداخت وام را ارزیابی نماید.

پیشنهاد سرمایه گذاری و مدیریت پورتفو

ربات‌های مشاور، گزینه‌های جذابی برای تریدرها و سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و دیفای هستند. تعامل انسان‌گونه با این ربات‌ها، تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال را ساده کرده و موجب بالاتر رفتن سطح دقت پیش‌بینی‌ها می‌شود.

از‌آنجایی‌که در اکثر بلاک‌چین‌ها، تراکنش‌ها شفاف هستند، داده‌های زیادی برای تجزیه‌وتحلیل و استفاده از هوش مصنوعی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: 6 برنامه مدیریت پورتفوی ارز دیجیتال که باید بشناسید‍!

آیا هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرات منفی بر دیفای داشته باشد؟

اگر دید خود را وسیع‌تر کنیم می‌بینیم ورود هوش مصنوعی در دیفای مشکلات بالقوه‌ای هم به همراه دارد. بی‌شک با حضور آن، نیاز به نیروی انسانی کمتر می‌شود و مشاغل و مسئولیت‌ها از بین می‌روند.

هوش مصنوعی در دیفای
در حال حاضر قانون‌گذاری برای دیفای به خاطر ماهیت ناشناس بودن کاربران چالش‌برانگیز است و ورود عوامل غیرانسانی نیز این مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.

ما باید مسائل احتمالی مربوط به آموزش هوش مصنوعی در دیتاست‌های محدود را هم در نظر بگیریم.

در مقایسه به بازارهای سنتی، بازار کریپتو و بخصوص دیفای هنوز نوپا هستند و اطلاعاتی که از آنها در دسترس است عمر چندانی ندارد تا یک دید کلی و جامع از بازار بدهد.

معرفی ابزارهای جدید هم با خطرات امنیتی همراه است. نقاط ورود به ابزارهای هوش مصنوعی و نحوه دسترسی آنها به اطلاعات و کیف پول‌ها نیز می‌تواند یک محل نفوذ جدید برای هکرها ایجاد کند.

معمولا ابزارهای هوش مصنوعی توسط افراد و شرکت‌ها توسعه می‌یابند مگر اینکه متن‌باز باشند. میزان امنیت این ابزارها به ویژگی‌های امنیتی تعبیه‌شده در آنها و کاری که توسعه‌دهندگان انجام داده‌اند بستگی دارد.

همچنین باید خطرات عدم تمرکزی که ابزارهای هوش مصنوعی در دیفای ایجاد می‌کنند را هم در نظر گرفت. گاهی نحوه عملکرد این ابزارها شفافیت کافی را ندارد.

ممکن است ندانیم به‌روزرسانی‌ها چطور انجام می‌شوند و این ابزارها به چه اطلاعاتی دسترسی دارند. اگر توسعه‌دهنده، پشتیبانی از این هوش مصنوعی را متوقف کند با مشکلات نرم‌افزاری جدیدی مواجه می‌شویم.

بیشتر بخوانید: 5 پروژه برتر ارز دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی

توهماتی مربوط به حضور هوش مصنوعی در دیفای

با اینکه هوش مصنوعی فرصت‌های هیجان‌انگیزی در حوزه کریپتو ایجاد می‌کند اما لازم است واقع‌بین باشیم.

برای به‌کارگیری هوش مصنوعی در دیفای باید روی حوزه‌هایی تمرکز کرد که AI می‌تواند در آنها تغییرات واقعی و زیادی ایجاد کند.

برخی تفکرات غلط و و توهماتی که در ادامه آن‌ها را بیان کرده‌ایم قبلا در دنیای مالی سنتی هم دیده شده‌اند، بنابراین به‌راحتی می‌توان آنها را در دیفای شناسایی کرد.

هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین تصمیم گیری های انسانی شود

هنگام استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، ورودی‌های انسانی ضروری هستند.

هوش مصنوعی باید به درستی آموزش داده شده و بکار گرفته شود و این نیازمند فرآیند پیچیده‌تری نسبت به رها کردن آن بدون هیچ راهنمایی است.

هوش مصنوعی می‌تواند همه مشکلات دیفای را حل کند

با اینکه AI می‌تواند شفافیت و عدم تمرکز دیفای را افزایش دهد، اما یک راهکار هیجان‌انگیزی برای همه مسائل نیست.

به زور وارد کردن هوش مصنوعی در همه مسائل درست نیست و کارآیی ندارد. بلکه می‌تواند مسائل جدیدی ایجاد کند.

سیستم های تریدینگ مبتنی بر هوش مصنوعی، سودآوری بیشتری دارند

اگر به سیستم صرافی‌های متمرکز (CEX) نگاه کنید می‌بینید که این طور نیست. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مزایایی دارند اما سودآوری آنها تضمین شده نیست.

هوض مصنوعی نیاز به اعتماد را در دیفای از بین می‌برد

در‌حال‌حاضر سطح اعتماد کاربران به دیفای پایین است اما در برخی موارد هم دلایل خوبی برای اعتماد به آن وجود دارد.

نباید استفاده از هوش مصنوعی در دیفای جایگزین تحقیق درباره تیم و بنیان‌گذاران یک پروژه و بررسی اعتبار آنها شود.

آینده هوش مصنوعی در دیفای چطور است؟

شکی نیست که هوش مصنوعی پیشرفت و تغییری انقلابی ایجاد خواهد کرد. با‌این‌حال نمی‌توان با اطمینان گفت که تا چه حد وارد حوزه دیفای می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند موجب افزایش دسترسی و کارآمدی خدمات مالی شود و به همین دلیل باید آن را مهم در نظر گرفت.

این هدف با بکارگیری هوش مصنوعی در راستای تقویت کارآیی و اثربخشی سیستم‌های دیفای در پیش‌بینی‌ها، مدیریت ریسک و اتوماسیون وظایف بدست می‌آید.

همچنین می‌توانیم از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری و امنیت آن نیز استفاده کنیم.

اما نباید انتظار داشته باشیم که این مزایا سریع و آسان بدست آیند. اگر دنبال چنین نتایجی هستید احتمالا ناامید می‌شوید.

هوش مصنوعی در دیفای
به‌طور کلی تمرکز بر پتانسیل هوش مصنوعی نه برای کسب سود بیشتر بلکه برای افزایش دسترسی مالی و آزادی بیشتر کاربران دیفای، کاملا عملی است.

سوالات متداول

ورود هوش مصنوعی در دیفای به چه شکل رخ می دهد؟

هوش مصنوعی یک فناوری در حال گسترش است که ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد و حوزه کریپتوکارنسی و خدمات دیفای نیز از این قضیه مستثنی نیستند. ورود AI به این حوزه قطعی است و می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

بکارگیری هوش مصنوعی در دیفای چه نتایجی به همراه دارد؟

هوش مصنوعی می‌تواند موجب تسهیل تحیل های مختلف، خودکارسازی قراردادهای هوشمند، تشخیص بهتر فعالیت های خرابکارانه و غیره شود اما ممکن است تاثیرات منفی مثل مسائل امنیتی جدیدی هم به همراه داشته باشد.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین انسان ها در دیفای شود؟

بدیهی است که بسیاری از مسئولیت های انسانی به صورت اتوماتیک درمی‌آیند اما هوش مصنوعی نمی‌تواند به صورت کامل جایگزین انسان شود. این فرآیند نیاز به آموزش ماشین‌ها دارد و با توجه به حجم محدود اطلاعات کنونی مدتها زمان می‌برد.

جمع بندی

پتانسیل‌های هوش مصنوعی در فضای دیفای غیرقابل انکار است. هوش مصنوعی می‌تواند نحوه تعامل ما با دیفای را متحول کند؛ این دامنه از خودکارسازی فرآیندهای مالی گرفته تا پیش‌بینی دقیق‌تر را شامل می‌شود.

با‌این‌حال گرچه هوش مصنوعی در دیفای امیدبخش است اما توهماتی هم پیرامون آن وجود دارد که باید برطرف شوند.

همانطور که این حوزه به پیشرفت و تکامل خود ادامه می‌دهد، جامعه کریپتوکارنسی نیز باید هوشیار باشد، پتانسیل‌های آن را درک کند و در‌عین‌حال از عواقب ناخواسته آن دوری نماید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx