CryptoGPT؛ ترند جدید هوش مصنوعی در دنیای کریپتو

ارز gpt

با افزایش روزافزون علاقه مردم به حوزه هوش مصنوعی، رفته رفته شاهد افزایش راه‌اندازی پروژه‌های کریپتویی مرتبط هستیم.

یکی از این پروژه‌ها Crypto GPT نام دارد. در واقع این پروژه با توکن بومی GPT نظر کاربران زیادی را به سوی خود جلب کرده است.

در ادامه قصد داریم درباره ارز gpt و پروژه کریپتو جی پی تی صحبت کنیم.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • CryptoGPT، یک بلاک‌چین لایه 2 و مبتنی بر اتریوم است که قصد دارد به توسعه هوش مصنوعی (AI) و تمرکززدایی بازاری از داده‌های کاربران کمک کند.
  • این شبکه که بر اساس فناوری ZkRollup و برای توسعه پروژه‌های هوش مصنوعی طراحی شده است، می‌تواند به منظور بهره‌وری بیشتر، برنامه‌های معاملاتی هوش مصنوعی را با مکانیسم‌های توکن‌سازی ترکیب نماید. فناوری ZkRollup باعث می‌شود که تراکنش‌های شما سریع‌تر، ایمن‌تر و با هزینه کمتری انجام شوند.
  • ارز gpt، توکن بومی کریپتو جی پی تی است که به شکل توکن ERC-20، BEP-20 و ARB-20 (شبکه آربیتروم) در دسترس کاربران قرار دارد. از این توکن برای اعتبارسنجی در شبکه نیز استفاده می‌شود.

پروژه CryptoGPT و ارز دیجیتال GPT

CryptoGPT، پروژه بلاک‎چینی لایه دوم است که خود را یک اکوسیستم رمزنگاری جمع‌آوری داده‌ها به منظور توسعه هوش مصنوعی معرفی کرده است.

هدف این پروژه ارائه فرصتی به کاربران جهت کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، به وسیله ‌اشتراک‌گذاری داده‌های خود با استفاده از فناوری اثبات دانش صفر (zero-knowledge proofs) است.

در واقع با این کار؛ کاربر ناشناس می‌ماند و در عین حال داده‌های لازم برای استفاده در ساخت مدل‌های هوش مصنوعی در صنایع تولیدی، بیوتکنولوژی، آموزش و سایر صنایع به دست می‌آید.

امروزه در جامعه تکنولوژیک مدرن، داده‌ها حتی از پول هم بیشتر ارزش دارند.

به طوریکه در ده سال گذشته، می‌توانیم مدیریت و کسب درآمد از داده‌ها و توسعه شرکت براساس آن را، به خوبی در فناوری‌های بزرگی همچون گوگل یا متا مشاهده کنیم.

فروش داده‌های کاربران یا استفاده از آن در تبلیغات، منبع مهمی است که این شرکت‌های بزرگ روی آن کار می‌کنند.

علاوه بر این؛ چنین بازاری، یکی از مشکلات اصلی شبکه‌های اجتماعی Web2 را نشان می‌دهد که آن هم به خطر انداختن حریم خصوصی کاربران است.

برای اطلاع از مزایای شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، مطالعه مطلب شبکه اجتماعی غیر متمرکز چیست؟ + معرفی بهترین‌ها را توصیه می‌کنیم.

با رونق هوش مصنوعی، برنامه‌هایی مانند ChatGPT، Midjourney یا Stable Diffusion قابلیت انجام کارهایی را دارند که جادویی به نظر می‌رسد و در عین حال برای انجام آن به میلیاردها داده نیاز دارند.

تاکنون شرکت‌های بزرگی مانند گوگل یا متا داده‌های جمع‌آوری‌ شده از کاربران خود را در بازارهای کلان داده فروخته و میلیاردها دلار درآمد داشته‌اند.

در این میان؛ هدف CryptoGPT غیرمتمرکز کردن این داده‌ها است، به طوری که هر کاربر بتواند از داده‌های برنامه‌های خود کسب درآمد کند و آن‌ها را در این بازارها بفروشد.

اگر به هوش مصنوعی علاقه دارید توصیه می‌کنیم مطلب تاریخچه هوش مصنوعی؛ از آلن تورینگ تا ChatGPT را از دست ندهید.

بلاک‎چین، توکن سازی و مدیریت داده‌‎ها

فناوری بلاک‌چین، به کاربران خود تمرکززدایی را ارائه می‌دهد؛ این به معنای آن است که کاربران می‌توانند از طریق توکن سازی و از هر چیزی که قابلیت توکنیزه شدن دارد، کسب درآمد کنند.

توکن‌سازی باعث پیدایش مدل‌ها و موارد استفاده جدید مانند بازی‌های Play to Earn (P2E) می‌شود. به عنوان مثال؛ در بازی Axie Infinity کاربران می‌توانند در حین بازی، توکن بومی بازی را جمع‌‎آوری کرده و درآمد کسب کنند.

یا در بازی STEPN که یک نوع بازی Move to Earn است، بازیکنان با خرید NFT از بازار برنامه، صاحب کفش دیجیتال می‌شوند و می‌توانند با پیاده‌روی یا دویدن به صورت روزانه، کسب درآمد داشته باشند.

شاید در ابتدا این پلتفرم‌ها عالی به نظر برسند؛ اما مشکل اصلی این است که ماندگاری آن‌ها به دلیل وجود تورم بسیار دشوار است؛ زیرا زمانی فرا می‌رسد که عضویت کاربران جدید بسیار سخت شده و سرمایه‌ای که وارد می‌شود، کاهش می‌یابد.

از این رو؛ CryptoGPT با هدف ارائه راه حلی برای رفع این مشکل از طریق اکوسیستم کاملی از ابزارها ایجاد شده تا به کاربر امکان ایجاد یک جریان درآمدی ثابت را بدهد.

کریپتو جی پی تی قصد دارد که با دادن قدرت به کاربران برای کسب درآمد از طریق داده‌های خود، انقلابی در بازار داده‌های امروزی برای هوش مصنوعی ایجاد کند.

به این ترتیب به کاربران، اکوسیستم کاملی از برنامه‌های یکپارچه در انواع صنایع محبوب همچون سبک زندگی، موسیقی، بازی، قرار ملاقات‌ها، سفرها و موارد دیگر را ارائه می‌دهد؛ جایی که هر کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد داده‌های خود را به چه کسی بفروشد.

در حال حاضر CryptoGPT بیش از دو میلیون کاربر فعال دارد. این پایگاه کاربری تثبیت شده، شروعی محکم برای پذیرش انبوه فراهم می‌کند؛ چراکه عموم مردم از وجود هوش مصنوعی در زندگی روزمره خود استقبال می‌کنند.

در واقع هدف اصلی کریپتو جی پی تی ارائه یک پایه درآمدی مستحکم است تا کاربران بتوانند در ازای داده‌هایی که در اختیار مدل هوش مصنوعی پیشرفته قرار می‌دهند، مزایایی کسب کنند.

چرا کریپتو جی پی تی ارزشمند است؟

  • اپلیکیشن‌ها با شرکت در یک بازار جدید، می‌توانند به بازار بزرگی از داده‌های متنوع دسترسی داشته باشند.
  • کاربران می‌توانند تصمیم بگیرند که با داده‌های خود چه کاری انجام دهند و در عین حال با معامله داده‌‌هایشان سود ببرند.
  • شرکت‌ها از سراسر جهان و از تمام بخش‌ها (مانند بهداشت، بیمه، مالی و حسابداری، تبلیغات و آموزش) می‌توانند در بازار آزاد و در کپسوله‌سازی داده‌ها شرکت کنند.

همانطور که اشاره کردیم، بلاک‌چین راه‌های جدیدی را جهت کسب درآمد و تولید داده‌، در اختیار اپلیکیشن‌ها و کاربران قرار می‌دهد؛ به این ترتیب، روش‌های جدیدی برای کسب سود نیز ایجاد خواهد شد.

استفاده از فناوری ZkRollup به منظور ایجاد لایه 2 بلاک‌چین، به شما این امکان را می‌دهد تا با بهر‌ه‌مندی از نرخ‌های ارزان‌تر، حریم خصوصی را بهبود داده و تراکنش‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر انجام دهید.

در نتیجه پروژه‌ای که ایجاد می‌شود، چیزی بین فناوری سنتی (Web2) و فناوری بلاک‌چین (Web3) با ویژگی‌های اصلی زیر خواهد بود:

  • لایه دوم بلاک‌چین مبتنی بر ZkRollup، تراکنش‌هایی خصوصی، امن و مقیاس‌پذیر را به کاربران ارائه می‌دهد.
  • در این پروژه یک موتور هوش مصنوعی تحت عنوان “Data-to-AI” وجود دارد که داد‌ها را در بسته‌هایی (کپسول‌های داده NFT) جمع‌آوری، پردازش و رمزگذاری کرده و آن‌ها را برای پیاده‌سازی در برنامه‌های تجاری آماده خواهد کرد.
gpt 1 1
Web3 بسیاری از پروژه‌ها و مفاهیم موجود را به یکدیگر متصل می‌کند.

بنابراین CryptoGPT قصد دارد پردازش داده‌های چند میلیارد دلاری را به کمک بلاک‌چین و هوش مصنوعی انجام دهد تا از این طریق، فرصت‌های تجاری واقعی را فراهم آورد.

در عین حال؛ کاربران می‌توانند برای اولین بار به طور فعال در بازارهای داده جهانی شرکت کنند و به نوبه خود از حریم خصوصی، امنیت و مقیاس‌پذیری بلاک‎چین بهره‌مند شوند.

مطلب مرتبط: بررسی ارز CGPT؛ ترکیب هوش مصنوعی پیشرفته با بلاک‌چین!

معرفی اکوسیستم CryptoGPT

عملکرد CryptoGPT بر اساس اکوسیستم آن است که از اجزای مختلف و یکپارچه جهت جمع‌آوری داده‌، رمزگذاری داده، ناشناس‌سازی داده، بسته‌بندی و عرضه آن در بازار جهانی تشکیل شده است.

در ادامه به شرح این بخش‌ها می‎پردازیم.

بلاک‌چین لایه دوم

اکوسیستم کریپتو چی پی تی بر روی لایه دوم بلاک‌چین اتریوم و بر مبنای فناوری اثبات دانش صفر (ZkRollup) پیاده‌سازی شده است. در واقع اینجا جایی است که داده‌ها و تراکنش‌ها ذخیره می‌شوند.

داده‌ها دارایی‌هایی هستند که هوش مصنوعی را هدایت می‌کنند و CryptoGPT ابزاری است که توسعه‌دهندگان برای آموزش هوش مصنوعی در سطح بالا، از آن استفاده می‌کنند.

موتور هوش مصنوعی

دومین ستونی که CryptoGPT بر آن استوار است، معماری موتور هوش مصنوعی (Data-to-AI) است؛ راه حلی که به برنامه‌ها این امکان را می‌دهد تا در قالب هوش مصنوعی ارزش‌آفرینی کنند.

مدل‌های هوش مصنوعی باید با حجم عظیمی از داده‌ها تغذیه شوند تا بتوانند پاسخ‌های کافی را در چارچوب صحیح ارائه دهند.

معماری Data to AI Engine، داده‌های وارد شده توسط برنامه‌ها یا کاربران متصل را جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را رمزگذاری کرده و در نهایت وارد بلاک‌چین می‌‎کند؛ بنابراین داده‌ها قابل شناسایی نخواهند بود.

سپس؛ داده‌ها را دسته‌بندی، پردازش و بسته‌بندی می‌کند. پس از تکمیل این فرآیند، آن‌ها را به عنوان بسته‌های تجاری، در بازارهای جهانی داده معرفی خواهد کرد.

ارتباط هوش مصنوعی با بلاک‌چین را بخوانید.

بازار جهانی داده

این بازار، یک بازار بومی وب3 است که در آن برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان می‌توانند از داده‌ها کسب درآمد کنند. هدف این بازار این است که کاربران بتوانند کنترل داده‌های خود را بر عهده داشته باشند.

gpt 2
مراحل ورود داده‌ها به بازار جهانی در اکوسیستم کریپتو جی پی تی

اپلیکیشن‌های اصلی

بنیاد CryptoGPT برنامه‌های کاربردی مختلفی را توسعه داده که نقش محرکی در اکوسیستم ایفا می‌کنند و جریان‌های درآمدی جدیدی را برای دارندگان ارز gpt و همچنین موارد استفاده مختلف برای آن ارائه می‌دهند.

راه‌انداز (Launcher)

این لانچر می‌تواند توسط هر کاربری برای شروع گرفتن داده‌های خود در برنامه‌های اصلی CryptoGPT و آغاز کسب درآمد از آن استفاده شود.

مزایای کریپتو CryptoGPT

در ادامه به بررسی مزایای این اکوسیستم می‌پردازیم:

حریم خصوصی

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم؛ تراکنش‌ها و بسته‌های داده در بلاک‌چین ثبت می‌شوند، بنابراین جزئیات تراکنش کاملاً محرمانه است و هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اجازه مالکان به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

امنیت

ZkRollup و فناوری رمزنگاری این امکان را برای دارایی‌ها و داده‌ها فراهم می‌کند که برای همیشه تحت کنترل و مراقبت کاربر باقی بمانند و هیچ‌کس نتواند آن‌ها را تصاحب کند.

بهره‌وری

با توسعه بلاک‎چین لایه 2، هزینه تراکنش‌ها و انتقال داده‌ها بسیار کمتر شده و از منابع کمتری استفاده می‌شود.

بهبود مقیاس‌پذیری

CryptoGPT بیشتر داده‌ها و تراکنش‌ها را به صورت off-chain (خارج از زنجیره) پردازش می‌کند که این کار، مقیا‎س‌پذیری را بهبود می‌بخشد.

بررسی ارز GPT

ارز gpt، توکن بومی شبکه است که به شکل توکن ERC-20، BEP-20 و ARB-20 (شبکه آربیتروم) در دسترس کاربران قرار دارد.

شاید بتوان گفت که ارز gpt، یک ایده نوآورانه است که باعث شده این توکن، اولین توکن چند ارزشی محسوب شود؛ چراکه نه تنها برای پرداخت هزینه گس (Gas Fee) از آن استفاده می شود، بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد.

به عنوان مثال؛ از ارز gpt برای اعتبارسنجی در شبکه نیز استفاده می شود. در این حالت، کاربران بایستی توکن های gpt را برای اعتبارسنجی تراکنش ها در یک نود استیک کنند و در عین حال ارز gpt را به عنوان پاداش دریافت نمایند.

gpt 3 1
توکنومیک ارز gpt

کاربردهای ارز GPT

ارز gpt، به عنوان یک توکن چند ارزشی، چندین مورد کاربرد فراتر از پرداخت هزینه و جوایز اعتبارسنجی دارد:

بهره‌مندی از تخفیف ویژه

استیک ارز gpt این امکان را به شما می‌دهد که از تخفیف‌های خاصی برای خرید محصولات مختلف این اکوسیستم، به ویژه محصولات موجود در بازار جهانی داده، بهره‌مند شوید.

نقدینگی

استخراج‌کنندگان داده و کاربران در بازار جهانی داده می‌توانند از ارز gpt برای انجام تراکنش‌های فوری و به دست آوردن نقدینگی فوری در بازار داده استفاده کنند تا مجبور به پرداخت کارمزد به صرافی‌ها نباشند.

سوالات متداول

CryptoGPT چیست؟

کریپتو جی پی تی، پروژه بلاک‎چینی لایه دوم است که خود را یک اکوسیستم رمزنگاری جمع‌آوری داده‌ها به منظور توسعه هوش مصنوعی معرفی کرده و هدف آن ارائه فرصتی به کاربران جهت کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، به وسیله ‌اشتراک‌گذاری داده‌های خود با استفاده از فناوری اثبات دانش صفر (zero-knowledge proofs) است.

ارز GPT چیست؟

ارز gpt، توکن بومیCryptoGPT است که به شکل توکن ERC-20، BEP-20 و ARB-20 (شبکه آربیتروم) در دسترس کاربران قرار دارد. ارز gpt، یک ایده نوآورانه است که باعث شده این توکن، اولین توکن چند ارزشی محسوب شود؛ چراکه نه تنها برای پرداخت هزینه گس (Gas Fee) از آن استفاده می‎شود، بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد.

استفاده از فناوری ZkRollup در CryptoGPT، چه مزیتی دارد؟

استفاده از فناوری ZkRollup به منظور ایجاد لایه 2 بلاک‌چین، به شما این امکان را می‌دهد تا با بهر‌ه‌مندی از نرخ‌های ارزان‌تر، حریم خصوصی را بهبود داده و تراکنش‌ها را سریع‌تر و ایمن‌تر انجام دهید. در نتیجه پروژه‌ای که ایجاد می‌شود، دارای تراکنش‌هایی خصوصی، امن و مقیاس‌پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم؛ امروزه شاهد افزایش شمار پروژه‌ها در حوزه هوش مصنوعی هستیم که در این بین، تعداد زیادی از آن‌ها با فناوری بلاک‌چین تلفیق شده‌اند.

یکی از این پروژه‌ها CryptoGPT است که تاکنون در این حوزه بسیار کاربردی عمل کرده و توانسته مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند.

در واقع کریپتو جی پی تی، یک بلاک‌چین لایه 2 و مبتنی بر اتریوم است که قصد دارد با استفاده از فناوری ZkRollup و هوش مصنوعی، فضایی را برای کسب درآمد کاربران از داده‌هایی که در اختیار دارند، فراهم آورد.

علاوه براین؛ کاربران می‌توانند از ارز gpt که توکن بومی این شبکه است، برای استیکینگ و دریافت پاداش نیز استفاده کنند.

در این مقاله درباره CryptoGPT، مزایا و کاربرد آن در دنیای امروزی صحبت کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx