شبکه لایو پیر (Livepeer) و ارز LPT؛ استریم ویدئو به صورت غیرمتمرکز!

شبکه لایو پیر

همان‌طور که از اسم شبکه لایو پیر به نظر می‌رسد، این شبکه پلتفرم پخش زنده ویدئو به شیوه غیر متمرکز است.

سازندگان تلاش کرده‌اند تا پروتکلی مبتنی بر اتریوم بسازند و از طریق این پروتکل، زیرساخت‌های غیرمتمرکز برای پخش زنده ویدئوهای مختلف را فراهم کنند.

لایو پیر می‌خواهد با پیشتازان این حوزه رقابت کند. این شبکه به دنبال این است تا با هزینه‌ای بسیار کمتر از دیگر شبکه‌ها، پلتفرم‌های استریم ویدئو و توسعه‌دهندگان را به طرف خود جلب کند.

عناوین مطلب:

همچنین یکی دیگر از وعده‌های مهمی که باعث شده لایو پیر بتواند مخاطبان و طرفداران زیادی داشته باشد، عدم سانسور روی تمام محتواهای ویدئویی این شبکه است. مطمئنا همین معرفی کوتاه از شبکه Livepeer توانسته توجه شما را جلب کند، اما ماجرا برای شبکه و ارز دیجیتال لایو پیر به همین‌جا ختم نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر همراه ما تا پایان این مطلب بمانید.

شبکه لایو پیر چیست؟

شبکه Livepeer، پروتکل مبتنی بر اتریوم است که کار رمزگذاری ویدئو را در شبکه غیرمتمرکز خود انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پروتکل (Protocol) چیست؟

هدف این پروتکل ارائه زیرساخت‌های مقرون به‌صرفه، ایمن و قابل‌اعتماد است که می‌تواند پاسخگوی میزان بالای تقاضا برای پخش ویدئو در اینترنت باشد.

انتشار یک محتوای ویدئویی در اینترنت به‌واسطه شرکت‌هایی که حق عضویت دریافت می‌کنند یا پلتفرم‌های رایگان انجام می‌شود. اگر قصد انتشار ویدئویی در اینترنت دارید باید سراغ شرکت‌هایی مثل کلودفلر و آمازون بروید.

این شرکت‌ها در ازای تأمین زیرساخت و پهنای باند شبکه‌های خود از مشترکین پول دریافت می‌کنند. به جزء این شرکت‌ها می‌توان از پلتفرم‌های رایگانی مثل یوتیوب، توییچ و آپارات (نمونه ایرانی) هم استفاده کرد. 

نکته اصلی این است که این پلتفرم‌ها و شبکه‌ها به صورت متمرکز کنترل می‌شود و این یعنی می‌توانند محتوا و مخاطبان شما را کنترل کنند و سهمی از درآمدتان داشته باشند. کنترل روی محتوا و مخاطبان علاوه بر جنبه‌های مالی، سانسور و محدودیت در انتشار ویدئوها و محتواهای آنها را هم به دنبال خواهد داشت.

شبکه لایو پیر همه این قاعده‌ها را به هم می‌زند. شما در این شبکه دیگر با موانعی مثل کنترل، سانسور، پرداخت پول‌های سنگین و … مواجه نیستید. در اصل شبکه Livepeer از جمله فناوری‌های کریپتوکارنسی است که مربوط به غیرمتمرکز‌سازی پول نیست و این شبکه هدف اصلی خود را روی تحول تکنولوژی متمرکز کرده است.

لایو پیر یک زیرساخت ویدئوی باز است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های پخش ویدئو بسازند. این شبکه از ماه مه 2018 در شبکه اصلی اتریوم فعال شد. لایو پیر پخش ویدئوی سنتی و بهره مندی از وب 3 را با قیمت‌های بسیار کمتری نسبت به ارائه‌دهندگان ابری موجود امکان‌پذیر می‌کند.

لایو پیر در اصل یک پلتفرم Paas یا Platform-as-a-Service مقیاس‌پذیر برای استارتاپ‌ها و سازمان‌هایی است که می‌خواهند ویدئوهای زنده‌ای محتواهای درخواستی را در اینترنت منتشر کنند. هدف این پروژه در واقع قابلیت اطمینان و انتشار ویدئو استریمینگ در کنار کاهش 50 برابری هزینه‌هاست.

جایگاه ویدئو استریمینگ

ویدئو یک محتوای بسیار مهم در اینترنت است. آمار‌ها نشان می‌دهد نزدیک به 80 درصد پهنای باند اینترنت توسط ویدئو استریمینگ مصرف می‌شود و این مهر تاییدی بر جایگاه ویدئو استریمینگ در اینترنت است. 

استریم ویدیو
شرکت‌ها برای استفاده از ویدئو استریمینگ محدودیت‌هایی دارند. لایو پیر متولد شده تا این محدودیت‌ها را از سر راه بردارد.

بهترین دلیل برای استقبال از ویدئو استریمینگ، تعاملی بودن، آموزنده بودن، شفاف بودن و حتی قدرت بخش بودن ویدئو است. با وجود همه این ویژگی‌ها، شرکت‌ها برای استفاده از ویدئو استریمینگ محدودیت‌هایی دارند و یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های آنها هم هزینه بالای آن است.

بیشتر هزینه‌هایی که برای استریم کردن ویدئو و استریم لایو استفاده می‌شود به پخش‌کنندگان یا برودکسترهایی که به عنوان توزیع‌کننده در اینترنت فعالیت دارند، اختصاص پیدا می‌کند.

برودکسترها برای پخش ویدئو استریم‌ها باید از طریق فرآیند ترنس کدینگ یک فایل ویدئویی خام را دریافت کنند. سپس با قالب‌بندی مجدد و بدون توجه به پهنای باند یا دستگاه مورد استفاده کاربران، آن را بهینه‌سازی کرده و برای دسترسی و تماشا آماده کنند.

ترنس کدینگ برای یک سرویس ابری مثل آمازون حدود 3 دلار در ساعت، برای یک سرور رسانه 4500 دلار در ماه و برای شبکه ارائه محتوا تا 1500 دلار در ماه هزینه دارد.

این اعداد و هزینه‌های گزاف باعث شده تا شرکت‌ها نتوانند از ابزار کارآمدی مثل ویدئو استریمینگ استفاده کنند. این در حالی است که شبکه لایو پیر می‌توانند دقیقا همین فرآیند را با هزینه بسیار کمتری انجام دهد. این اتفاق به‌خودی‌خود تحول بزرگی در حوزه تکنولوژی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: پروژه Datablockchain: تکنولوژی بلاک‌چین برای ارائه اطلاعات حیاتی به دنیا

هدف شبکه

شبکه لایو پیر ساخته شده تا پلتفرمی برای انتشار و پخش ویدئو استریمینگ باشد. این شبکه کاملا غیرمتمرکز، بدون کنترل و دسترسی سازمان یا دولت خاص و بسیار مقیاس‌پذیر است. همچنین برای تأمین انگیزه‌های اقتصادی این شبکه هم ارز بومی آن با عنوان ارز دیجیتال LPT معرفی شد.

لایو پیر در حال حاضر روندی روبه‌رشد و بسیار موفق را پیش گرفته است که به کاربران خود اجازه می‌دهد به شیوه‌های مختلفی در پلتفرم مشارکت کنند.

فرصت‌هایی مثل پرداخت آنی هزینه در ازای استفاده از محتوا، سرویس‌های پخش ویدئو با مقیاس‌پذیری خودکار، روزنامه‌نگاری غیر قابل سانسور و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با قابلیت پخش ویدئو استریمینگ از جمله مهم‌ترین مواردی است که شبکه Livepeer آن‌ها را پوشش می‌دهد.

این پروتکل بر بستر بلاک‌چین اتریوم ساخته شده و قدرت اصلی خود را از کاربران توزیع‌شده خود می‌گیرد. از همه مهم‌تر، به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های استریم آنلاین امکان دسترسی به ترنس کدینگ امن، باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه را می‌دهد.

استقبال و استفاده از این شبکه با شیبی بسیار صعودی در حرکت است؛ تا جایی که نود‌های آن (Nodes) در تابستان 2020 هفته‌ای 10 الی 20 هزار ویدئو را پردازش می‌کردند و در سال 2021 از مرز 400 هزار در هفته هم گذشتند!

به طور خلاصه شبکه لایو پیر تلاش می‌کند تا هم تولید‌کنندگان محتواهای ویدئویی و هم برودکسترهایی که این ویدئوها را در فضای اینترنت منتشر می‌کنند سود ببرند. به‌این‌ترتیب توسعه‌دهندگان از قدرت پردازشی سیستم‌های توزیع‌شده و غیرمتمرکز بهره می‌برند و نود‌ها انگیزه اقتصادی کافی برای مشارکت را فراهم می‌کنند. 

تاریخچه و سازندگان شبکه

شبکه Livepeer در فوریه سال 2017 (بهمن‌ماه سال 95) تاسیس شد.

داگ پتکانیکس (Dough Petkanics) و اریک تانگ (Eric Tang) دو نام شناخته شده‌ای است که در تیم سازنده شبکه لایو پیر به چشم می‌خورد. داگ و اریک نقش بسیار مهمی در توسعه استاندارد توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) داشتند.

شبکه Livepeer
شبکه لایو پیر یکی از محبوب‌ترین و داغ‌ترین پلتفرم‌های جدید حوزه بلاک‌چین است.

علاقه و تجربه اصلی‌ این دو نفر در حوزه فناوری‌های ویدئوی و مهندسی زیرساخت بود، به همین دلیل ایده تولید پلتفرم لایو پیر را طراحی و آن را عملی کردند.

ایده‌ای که امروز جزء یکی از آینده‌دار‌ترین و محبوب‌ترین‌های حوزه تکنولوژی و بلاک‌چین محسوب می‌شود. در واقع مخاطبان اصلی لایو پیر، استارتاپ‌ها و ژورنالیست‌ها است تا این افراد بتوانند ویدئو‌های خود را در بستری امن ترنس‌ کدینگ کرده و در اینترنت منتشر کنند. 

نحوه کار شبکه لاو پیر

شبکه لایو پیر یک شبکه توزیع محتوا نیست.

کاربران هیچ ویدئوی را روی این شبکه برای بینندگان منتشر نمی‌کنند. در واقع لایو پیر فرآیند دشوار ترنس کدینگ استریم‌های ویدئویی ورودی را انجام می‌دهد. همه سرویس‌های پخش ویدئو مثل یوتیوب، آپارات، نتفلیکس و … می‌توانند از زیرساخت‌های لایو پیر برای تبدیل فرمت و تغییر حجم ویدئوهای خود استفاده کنند.

پس، کاربران و تولید‌کنندگان محتوا به طور مستقیم با شبکه لایو پیر در تماس نیستند. هیچ‌کس صاحب این شبکه نیست و هرکسی که نرم‌افزار لایو پیر را استفاده می‌کند بخشی از زیرساخت این شبکه است. در نتیجه همه افراد می‌توانند صاحبان شبکه باشند.

کاربرانی که نرم‌افزار لایو پیر را اجرا می‌کنند قدرت پردازشی و پهنای باند خود را در اختیار لایو پیر قرار می‌دهند. شبکه هم در عوض این کار به آنها پاداش می‌دهد!

بیشتر بخوانید: 7 راه برای کسب درآمد غیرمستقیم از کریپتو!

هر توسعه‌دهنده‌ای که از شبکه لایو پیر برای تبدیل فرمت ویدئوهای خود استفاده می‌کند باید اتریوم پرداخت کند. از طرفی، قابلیت هولد کردن توکن LPT هم وجود دارد.

بنیان‌گذاران معتقدند که وقتی انگیزه مالی برای مشارکت‌کنندگان وجود داشته باشد، به‌راحتی می‌توان ویژگی‌هایی مثل غیرمتمرکز بودن، ضد سانسور و مقرون‌ به‌صرفه بودن شبکه را حفظ کرد.

اقتصاد پروتکل لایو پیر وابسته به نقش‌های اصلی این شبکه، یعنی همان ارکسترها (Orchestrator)، دلگیتورها (Delegator) و کاربران (Users) است.

ارکستراتور‌ها

ارکستر یا ارکستراتورها افرادی هستند که ویدئوها را در فرمت خروجی ترنس کد می‌کنند. هزینه ترنس کد کردن ویدئوها با پرداخت توکن‌های اتریوم، استیبل کوین دای (DAI) پرداخت می‌شود. این افراد همچنین توکن‌‌های جدید لایو پیری که ساخته می‌شود را هم به‌عنوان جایزه دریافت می‌کنند.

ارکسترها نرم‌افزار لایو پیر را روی کامپیوتر خود دارند و این نرم‌افزار پل ارتباطی اصلی بین آنها و شبکه است. با این ارتباط، CPU و GPU و پهنای باند خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا از طریق این ابزار‌ها شبکه بتواند ویدئوها را ترنس کد کند.

عملکرد ارکسترها بسیار مشابه ماینر‌ها است. برای اینکه شبکه بتواند از درستی کار ویدئو ماینر‌ها هم مطمئن شود، توکن‌های LPT آن‌ها را در شبکه قفل می‌کند. اگر ارکسترها به هر دلیلی نتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند یا در کار خود تقلب کنند، توکن‌های قفل شده آنها به‌عنوان جریمه مسدود می‌شود.

دلگیتورها

دلگیتور‌ها یا نمایندگان افرادی هستند که نمی‌خواهند در شبکه شرکت کنند و نقش ارکستر داشته باشند. در عوض می‌توانند یک ارکستر را انتخاب کرده و ارزهای دیجیتال لایو پیر خود را روی ارکستر موردنظر خود استیکینگ یا سهام‌گذاری کنند. همچنین بخشی از پاداش ویدئو ماینر‌ها هم برای دلگیتورهاست.

کاربران

کاربران یا یوزرها هم باید برای استفاده از سرویس‌های زیرساخت سنتی شبکه لایو پیر، هزینه بپردازند. این هزینه در مقایسه با هزینه‌ای که به صورت مستقیم به شبکه‌‌های دیگری مثل یوتیوب پرداخت می‌شود، بسیار پایین‌تر است. برای مثال کاربران می‌توانند از طریق شبکه یوتیوب ویدئوهای خود را برای تبدیل فرمت در اختیار ماینرهای ویدئو لایو پیر قرار دهند.

کاربران لایو پیر
کاربران لایو پیر افرادی هستند که به طور مستقیم از خدمات شبکه استفاده می‌کنند.

به‌این‌ترتیب هم ویدئوی آن‌ها ترنس کد می‌شود و هم هزینه کمتری برای ترنس کد کردن محتوای ویدئوی خود پرداخت می‌کنند. این هزینه هم با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم پرداخت خواهد شد.

نکته مهم اینجاست که کاربران لایو پیر، مخاطبان و تماشاگران محتوای ویدئویی نیستند، بلکه افرادی هستند که به طور مستقیم از خدمات شبکه استفاده می‌کنند.

کاربران لایو پیر سه گروه هستند:

  • توسعه‌دهندگان: افرادی که نرم‌افزارهای استریم آنلاین می‌سازند و برای بهبود عملکرد پخش زنده پلتفرم خود از لایو پیر استفاده می‌کنند.
  • کاربران عادی: افرادی که ویدئوها و سایر محتواهای خود را روی پلتفرم‌های قدرت گرفته از شبکه Livepeer پخش می‌کنند.
  • توزیع‌کنندگان: صاحبان پلتفرم‌های پخش محتوای ویدئویی مثل یوتیوب، نتفلیکس و … که قدرت پردازشی و پهنای باند خود را از لایو پیر دریافت می‌کنند.

نحوه پاداش‌دهی

وقتی که کارمزدی به شبکه پرداخت می‌شود، بخشی از این کارمزد برای ارکسترها و بخشی از آن برای دلیگتورها است.

علاوه بر این سیستم پاداش‌دهی، لایو پیر مشابه پاداش بلاک در بیت‌کوین و اتریوم، هر زمان که توکن‌های جدیدی را تولید می‌کند، به دلگیتورها و ارکستراتورهای خود که توکن لایو پیر را استیکینگ کرده‌‌اند پاداش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه استیکینگ کنیم؟ راهنمای استیک ارزهای دیجیتال

اجماع در مورد لایو پیر

ارز دیجیتال لایو پیر از مکانیزم اجماع دولایه استفاده می‌کند.

در این روش اجماع ابتدا دفتر کل لایو پیر و تراکنش‌ها آن در بلاک‌چین اتریوم ثبت و ایمن می‌شود. لایه دوم اجماع، توزیع و رمزگذاری درست LPT را کنترل و تأیید می‌کند.

این لایه برای تأیید و کنترل ارز دیجیتال لایو پیر از الگوریتم اجماع اثبات سهام نمایندگی Delegated Proof-of-Stake (DPoS) استفاده می‌کند. در این اجماع ارکسترها اعتبارسنج هستند و اعتبارسنج‌ها گره‌هایی هستند که در پروتکل شرکت می‌کنند و هدف آنها تسویه‌حساب مناسب، توزیع توکن و تأمین امنیت شبکه است.

بیشتر بخوانید: مفهوم Proof Of Stake چیست؟ + معرفی 4 ارز دارای الگوریتم POS

دلیل منحصر به‌فرد بودن لایو پیر

لایو پیر را به‌راحتی می‌توان زمینه‌سازی برای انقلاب بزرگ در حوزه تکنولوژی اینترنت با استفاده از قدرت بلاک‌چین معرفی کرد و این دلیل منحصر به‌فرد بودن آن است.

این پلتفرم به کاربران و توسعه‌دهندگان خود اجازه می‌دهد تا آزادانه در مدیریت و بهبود شبکه مشارکت کنند. همچنین تلاش می‌کند تا همواره قابلیت‌های روبه‌رشد و بهتری را برای تولید و پخش محتوای ویدئویی با کیفیت بالا به وجود آورد.

از طرفی لایو پیر در حال تبدیل‌شدن به یک پلتفرم صنعتی پیشرو است و با تغییر روند پخش زنده ویدئویی خود به‌زودی می‌تواند رهبری قدرتمند در این صنعت باشد.

تا امروز شبکه ارز دیجیتال لایو پیر رشد ادامه‌داری را رقم‌زده است و رکورد‌های باورنکردنی را از خود به‌جای گذاشته است طی 7 روز منتهی به 12 ژوئن 2021 (22 خرداد 1400) ترنس کد کردن 2.3 میلیون دقیقه از ویدئوهای خام رقمی بود که دنبال‌کنندگان و طرفداران این شبکه را شگفت‌زده کرد. این آمار همچنان هم روبه‌رشد و افزایش است.  

دور و تورم!

توکن‌های جدید در شبکه لایو پیر در هر به‌اصطلاح دور (round) صادر می‌شوند.

محاسبه این دورها بر اساس بلاک‌های اتریوم است و هر دور آن معادل با 5760 بلاک خواهد بود. در اتریوم هر بلاک به طور متوسط در هر 15.18 ثانیه یکبار تولید می‌شود.

به‌این‌ترتیب هر دور در شبکه کریپتو Livepeer تقریبا 24.28 ساعت طول می‌کشد. تعداد توکن‌های قابل تولید در هر دور هم توسط نرخ تورم (inflation) مشخص می‌شود.

ارز LPT
تعداد توکن‌های قابل تولید در هر دور توسط تورم مشخص می‌شود.

سرویس‌های شبکه لایو پیر

پروتکل لایو پیر سرویس‌های مختلفی را برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته است که هر کدام این سرویس‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند. توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند اپلیکیشن پخش ویدئو خود را بسازند می‌توانند از سرویس شبکه عمومی یا سرویس میزبانی استفاده کنند.

  • سرویس شبکه عمومی: این سرویس یک پروتکل غیرمتمرکز است و توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند اپلیکیشن پخش ویدئو بسازند و بدون واسطه با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. کاربران این سرویس به سیستم‌های پشتیبانی عملیات (OSS) کنترل دارند.
  • سرویس میزبانی‌شده: سرویس میزبانی از خدمات API استفاده می‌کند. همچنین تولیدکننده‌های محتوا با استفاده از شبکه لایو پیر می‌توانند پلتفرم‌های UGC) User-generated content) راه‌اندازی کنند.

همکاری با پلتفرم‌ها و پروژه‌ها

ازآنجایی‌که لایو پیر بنیان‌گذار اتفاقی بسیار مهم در حوزه تکنولوژی و فناوری محسوب می‌شود، موفق شده تا همکاری‌های بسیار مهم و گسترده‌ای با پلتفرم‌ها و پروژه‌های دیگر داشته باشند.

تمام پروژه‌های تازه‌تأسیس در دنیای دیفای می‌توانند از طریق همکاری با سایر پلتفرم‌ها، هم در منابع مالی خود صرفه‌جویی کنند و هم فرصت‌های بازاریابی بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سه معیار مهم برای تحلیل توکن‌های دیفای

شبکه لایو پیر هم تا امروز موفق شده با پلتفرم‌های زیادی همکاری داشته باشد. دو پروژه زیر جزء مهم‌ترین همکاری‌های این شبکه است:

همکاری با پروتکل گراف

ایندکس کردن و خواندن داده‌‌های حجیمی که در شبکه بلاک‌چین ردوبدل می‌شود کاری دشوار و زمان‌بر است، اما قفل این کار هم به دست سرویس گراف (Graph) باز می‌شود.

گراف، پروتکلی غیرمتمرکز برای ایندکس کردن دیتابیس‌هایی است که حجم بالایی دارند. کاربران از طریق سابگراف‌هایی که به کمک گراف ساخته شده‌اند می‌توانند داده‌ها را فهرست کرده و به صورت یک دیتابیس قابل جست‌وجو به نام GraphQL API نمایش دهند.

لایو پیر یکی از 10 شبکه اولی است که با سرویس‌های گراف همکاری می‌کند تا دریافت اطلاعات مهمی مثل قیمت لحظه‌ای و عملکرد شبکه خود را بهبود و سرعت دهد.  

استخراج مشترک با فایل کوین

یکی دیگر از پروژه‌های مهمی که لایو پیر در آنها شرکت داشته است طرح آزمایشی استخراج مشترک با پلتفرم فایل کوین (Filecoin) است.

در این پروژه ماینر‌های فایل کوین همزمان با ماینینگ گردن خود، داده‌های ترنس کد شده شبکه لایو پیر را هم ذخیره می‌کنند. نتیجه این همکاری هم درآمد بیشتر را برای ماینر‌ها به دنبال خواهد داشت و هم لایو پیر را استخر مشترکی از منابع سخت‌افزاری و پهنای باند توزیع‌شده متصل می‌کند.

توکن لایو پیر (LPT)

ارز دیجیتال لایو پیر یک توکن ERC20 است که برای استیکینگ، پاداش‌دهی و حاکمیت پروتکل لایو پیر استفاده می‌شود.

این توکن طراحی شده تا مکانیسمی برای هماهنگی و انگیزه بیشتر کاربران باشد تا به حفظ شبکه و اعتماد‌سازی و ایمن‌سازی آن کمک می‌کند. همچنین مشارکت‌کنندگان با استفاده از ارز LPT و از طریق Livepeer Explorer در اجماع‌های شبکه لایو پیر شرکت می‌کنند.

این توکن با عرضه اولیه 10 میلیون واحد به بازار وارد شد. از این مقدار 12% برای تیم و بنیان‌گذاران شبکه، 5 درصد برای ذخیره مالی پروژه و 19 درصد آنها به سرمایه‌گذاران خصوصی فروخته شد.

قیمت ارز LPT در فروش اولیه 94 سنت و طی فروش دوم 3 دلار بود. این ارز دیجیتال راه‌حل غیرمتمرکز مورد نیاز برای جاسازی ویدئو در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را ارائه می‌دهد.

ارز دیجیتال لایو پیر
ارز دیجیتال LPT برای استیکینگ، پاداش‌دهی و حاکمیت شبکه لایو پیر استفاده می‌شود.

کیف پول مناسب برای LPT

تمام کیف پول‌هایی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند برای ذخیره‌سازی ارز LTP هم استفاده شوند.

برخی از محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال لایو پیر، تراست والت، اتمیک ولت، متامسک، مای اتر ولت، لجر و ترزور است.

خرید LPT

برای خرید ارز دیجیتال لایو پیر می‌توان از صرفی‌های بین‌المللی و شناخته شده استفاده کرد.

خرید این ارز دیجیتال کاملا مشابه ارزهای دیگری چون بیت‌کوین و اتریوم است و می‌تواند در صرافی‌های غیرمتمرکز یا متمرکز معامله شود.

نقشه راه توسعه شبکه لایو پیر

بیش از 4 سال است که شبکه ارز دیجیتال لایو پیر کار خود را آغاز کرده است.

این شبکه سال گذشته، رودمپ توسعه خود را با دنبال‌کنندگان و طرفداران خود به اشتراک گذاشت.

مهم‌ترین اهداف ذکر شده در برنامه مربوط به توسعه راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 برای کاهش کارمزد‌های بالای تراکنش‌های اتریوم، بهبود پخش و استریم با هدف تشخیص ابزار‌ها و عنوان آهنگ، بهبود قابلیت‌های حاکمیتی درون زنجیره‌ای و افزایش تقاضا از طریق خدمات پولی این پلتفرم است.

بیشتر بخوانید: تحلیل درون زنجیره‌ای چیست؟ + پلتفرم‌های ارائه دهنده تحلیل Onchain

رقابت شبکه‌های لایو پیر و تتا

خوشبختانه یا متاسفانه لایو پیر تنها پروژه ارز دیجیتال ویدئو استریمینگ غیرمتمرکز نیست.

شبکه تتا یکی از مهم‌ترین رقبای لایو پیر است که توانست در سال 2021 توجه‌های زیادی را به خود جلب کند. همین موضوع باعث شده تا توسعه‌دهندگان لایو پیر همواره تلاش کنند در میدان رقابت با تتا عقب نمانند و برای بهبود و توسعه این شبکه، برنامه‌های جذاب‌تری داشته باشند.

در مقام مقایسه، لایو پیر را می‌توان نسخه‌‌ای از تتا دانست که درصدد تبدیل‌شدن به آن است.

همچنین تتا با غول‌های این حوزه مانند گوگل و سامسونگ همکاری کرده است، اما لایو پیر هنوز نشانه‌‌هایی برای بیرون آمدن از منطقه امن خود، یعنی همان جامعه ارز دیجیتال، نشان نداده است. در نتیجه راه و مسیر برای لایو پیر در مقایسه با تتا بسیار طولانی‌تر است و جای رشد بیشتری برای این پروژه وجود دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله بورسینس درباره شبکه لایو پیر و ارز دیجیتال LPT با شما صحبت کردیم.

لایو پیر پلتفرم پخش زنده ویدئو به شیوه غیر متمرکز است. این شبکه می‌تواند زمینه‌سازی برای انقلاب بزرگ در حوزه تکنولوژی اینترنت با استفاده از قدرت بلاک‌چین باشد و همین موضوع آن را منحصر به‌فرد می‌کند.

شبکه Livepeer به کاربران و توسعه‌دهندگان خود اجازه می‌دهد تا آزادانه در مدیریت و بهبود شبکه مشارکت کنند.

مقالات مرتبط:

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx