صفر تا صد بلاک‌چین Secret و مزایای آن + نحوه خرید و استیک ارز SCRT

بلاکچین سیکرت

بلاک‌چین Secret یک وظیفه دارد و آن ایجاد تعادل بین حریم خصوصی و شفافیت است.

همان‌طور که می‌دانید در سایر بلاک‌چین‌های عمومی، تراکنش‌ها و جزییات آن‌ها قابل مشاهده هستند اما هویت کسانی که در پشت این آدرس‌های بلاک‌چینی قرار دارند مشخص نیست. 

امروزه برخی از دولت‌ها حتی سعی دارند تا هویت کسانی که از کیف‌پول‌های کریپتو استفاده می‌کنند را احراز کنند. این درجه از اعمال قوانین نظارتی در فضای کریپتو برای بسیاری غیرقابل قبول است. 

عناوین مطلب:

با این حال، حقیقت این است که برخی قوانین نظارتی احتمالا برای این فضا لازم باشد چرا که ممکن است علاوه‌بر مردم، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ نیز به استفاده از ارز‌های دیجیتال در مقیاس گسترده روی بیاورند.

با وجود کوین‌هایی مانند مونرو (Monero) با حداکثر حریم خصوصی و کوین Stellar در طرف دیگر با بیشترین شفافیت، بلاک‌چین Secret به نظر توانسته در میان این دو بلاک‌چین برای خود جایگاهی در نظر بگیرد. 

ریشه‌های بلاک‌چین Secret که با نام SCRT شناخته می‌شود، در پروژه کریپتو دیگری با نام Enigma قرار دارد. بلاک‌چین Enigma در سال 2014 توسط دانش آموختگان MIT، با نام‌های Can kisagun و Guy Zyskind ایجاد شد.

در فوریه سال 2020، شبکه Mainnet پروژه Engima را عرضه کرد که بعدا با یک رای‌گیری در انجمن این بلاک‌چین، برند آن به Secret Network تغییر نام داد. علت تغییر نام تجاری این بلاک‌چین را می‌توان در بازخورد‌ها و اجرای مطبوعات ضعیف آن جستجو کرد. در سال 2017 آن‌ها توسط SEC به دلیل عرضه اولیه خود متهم شدند!

پروژه سکرت از نظر فنی همان ادامه Enigma به شمار می‌رود و شرکت اصلی توسعه دهنده Enigma‌ با نام Enigma MPC (که با نام SCRT Labs نیز شناخته می‌شود)، هم اکنون به عنوان یکی از اعضای اصلی این پروژه همکاری می‌کند.

بلاک‌چین Secret چیست؟

پروژه Secret Network اولین بلاک‌چینی است که قرارداد‌های هوشمند خصوصی ارائه می‌دهد.

این بدان معناست که همه اطلاعات ورودی و خروجی قرارداد‌های هوشمند بربستر این بلاک‌چین کاملا رمزنگاری و خصوصی هستند.

در این حالت، تراکنش‌هایی را که با قرارداد‌های هوشمند بربستر Secret انجام می‌شوند را حتی نمی‌توان توسط نود‌های در حال اجرا در این بلاک‌چین مشاهده کرد.

با این وجود، کوین اصلی این پروژه با نام SCRT یک توکن حریم خصوصی نیست و همه تراکنش‌هایی که توسط آن در شبکه انجام می‌شوند (به جز قرارداد‌های هوشمند) کاملا عمومی هستند دقیقا مانند اتریوم یا بیت‌کوین.

در نتیجه توکن‌های SCRT صادر شده در این بلاک‌چین نیز مانند مونرو در برخی زمینه‌ها، همچنان حریم خصوصی را حفظ می‌کند. 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پرایوسی کوین (Privacy Coin) + معرفی 6 مورد از آن‌ها

این بلاک‌چین معتقد است که تعادل شفافیت و حریم خصوصی چیزی است که جریان اصلی فضای کرپتو باید از آن بهره ببرد. این مسئله می‌تواند کاربری‌هایی را که قبلا به دلیل عمومی بودن قرارداد‌های هوشمند در سایر بلاک‌چین‌های شفاف (مانند اتریوم) قابل اجرا نبودند را امکان‌پذیر کند.

سیکرت نتورک
در این بلاک‌چین، قرارداد‌های هوشمند می‌توانند اطلاعات حساس شما را دریافت و با حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، آن‌ها را پردازش کنند.

بلاک‌چین Secret Network چگونه کار می‌کند؟

بلاک‌چین سکرت با استفاده از ابزار توسعه Cosmos SDK شکل گرفته است. در نتیجه از مکانیزم Tendermint POS برای تایید تراکنش‌های خود استفاده می‌کند.

مدت زمان تولید هر بلاک در این بلاک‌چین نیز مانند Cosmos، بین 6 تا 7 ثانیه است که می‌تواند در هر ثانیه نزدیک به 10.000 تراکنش را تایید و پردازش کند. 

قرارداد‌های Secret

قرارداد‌های هوشمند Secret برپایه حریم خصوصی و داده‌های رمزنگاری شده فعالیت می‌کنند.

این قرارداد‌ها در زبان برنامه نویسی Rust توسعه و با استفاده از WASM تفسیر می‌شوند. همه تراکنش‌های قرارداد‌های هوشمند بربستر بلاک‌چین Secret در محیطی به نام TEEs اجرا می‌شوند.

بلاک‌چین Secret
مراحل تایید تراکنش در بلاک‌چین Secret

محیط TEEs در دستگاه‌های بسیاری از جمله گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی‌های ویدیویی به عنوان یک جعبه سیاه برای محاسبه داده‌های رمزنگاری شده عمل می‌کند.

توکن‌های Secret

توکن‌های بربستر شبکه Secret را می‌توان با استفاده از استاندارد SNIP-20 ایجاد کرد.

همان‌طور که از ظاهر آن مشخص است، این استاندارد از توکن‌های اتریوم الگو گرفته است با این تفاوت که توکن‌های بربستر Secret‌، حریم خصوصی (در موجودی و تراکنش‌ها) خود را دارند.

ارز SCRT
هولدر‌های توکن Secret به قابلیتی با نام Viewing key یا مشاهده کلید، دسترسی دارند که در صورت لزوم با ارائه دسترسی به سرویس‌ها یا اشخاص ثانویه می‌توانند مالکیت خود را نسبت به دارایی خود اثبات کنند.

این مسئله می‌تواند برای قانون‌گذارانی که نیاز به اتخاذ قوانین نظارتی را ضروری می‌دانند کاربردی باشد. اولین توکن بلاک‌چین سیکرت، SecretSCRT نام دارد که به صورت پیش‌فرض یک توکن عمومی است.

اکوسیستم Secret

با وجود ناآشنا بودن نام سکرت، اکوسیستم این بلاک‌چین کوچک نیست، شبکه این سکرت شامل بخش‌های مختلفی است که در هر بخش، این بلاک‌چین توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

در ادامه همه اجزای این اکوسیستم را با هم بررسی می‌کنیم.

ویژگی Bridge

یکی از ویژگی‌های جالب توجه این بلاک‌چین، Secret Bridge است که اساسا به کاربران و هولدر‌های دارایی‌ها در بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم و بایننس‌چین، امکان ایجاد نسخه توکن حریم خصوصی خود را فراهم می‌کند.

به عبارت دیگر، توکن‌هایی که در دو بلاک‌چین مذکور هستند را می‌توانید با قابلیت Bridge در این بلاک‌چین ایجاد و استفاده کنید. همه توکن‌های موجود در شبکه Secret را می‌توان در فضای دیفای این بلاک‌چین که به عنوان امور مالی Secret شناخته می‌شود، مورد استفاده قرار داد.   

سیکرت بریج
با Secret Bridge می‌توانید در بلاک‌چین‌های موجود در تصویر، توکن حریم خصوصی خود را ایجاد کنید.

در حال حاضر نمی‌توان دارایی‌های همه بلاک‌چین‌های دیگر را در این بلاک‌چین ایجاد و به کار برد، اما تیم توسعه این بلاک‌چین در حال یکپارچه سازی بلاک‌چین‌های Terra و Plasm با سکرت هستند. البته بلاک‌چین Monero نیز در حال حاضر با این بلاک‌چین یکپارچه شده است و در آن از پروتکل IBC استفاده می‌شود.

هر یک از بلاک‌چین‌های نامبرده شده در این بخش، با استفاده از قابلیت Bridge می‌توانند با اکوسیستم Secret ارتباط برقرار کنند. برای رسیدن به چنین هدفی آن‌ها یک فرآیند مجوز امضای چند علامتی 3 از 5 را پیاده کرده‌اند.

امور مالی Secret

قابلیت مشاهده کلید که قبل‌تر به آن اشاره کردیم در اینجا نیز وجود دارد.

بازوی Defi شبکه Secret از این قابلیت برای مدیریت کاربران و دارایی‌های آن‌ها استفاده می‌کند.

برای درک اهمیت این قابلیت باید در نظر بگیریم که اگر برای استفاده از قرارداد‌های هوشمند و ایجاد توکن‌های حریم خصوصی، هسته اصلی بلاک‌چین، همه داده‌های حساس و خصوصی یک کیف‌پول یا آدرس را افشا کند، همه اهداف اصلی این بلاک‌چین بیهوده خواهد بود.

با این روش، قانون گذاران می‌توانند با نظارت بر اطلاعات حساب‌تان، قوانین لازم را اتخاذ کنند. به عبارت دیگر، در این حالت شما اطلاعات دارایی‌ها خود را به صورت خصوصی و به اختیار خودتان در دسترس قانون گذاران قرار خواهید داد. 

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره اسمارت دیفای (Smart DeFi) بدانید

این قابلیت مزایای دیگری نیز دارد، مثلا در بلاک‌چین‌های عمومی بازیگران بد یا مخرب می‌توانند انواع تراکنش‌ها و داده‌های مربوط به آن را که در صف اضافه شدن به بلاک‌چین هستند را مشاهده کنند.

در این حالت با افزایش هزینه Gas قابل مصرف در هر تراکنش (تنظیم دستی بودجه کارمزد مانند چیزی که در MetaMask وجود دارد) می‌توانند تراکنش‌های خود را در ابتدای صف قرار دهند. 

خطر دیگری که بلاک‌چین‌های عمومی را تهدید می‌کند MEV است. این کلمه معادل عبارت Miner Extractable Value‌ به معنای ارزش استخراج شده توسط ماینر است که در آن ماینر‌ها تصمیم می‌گیرند کدام تراکنش‌ها را به بلاک‌چین اضافه کنند. این مسئله به آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری و در نتیجه کنترل شبکه را فراهم می‌کند. 

در واقع بلاک‌چین خصوصی و مکانیزم‌های موجود در شبکه Secret از بروز چنین رخداد‌هایی جلوگیری خواهد کرد.

به طور کلی، کار‌هایی که هولدر‌های توکن Secret می‌توانند در این بلاک‌چین انجام دهند بدین شرح است:

  • سواپ توکن‌های Secret
  • ارائه نقدینگی برای استخر‌های توکن Secret در جهت بازدهی‌‌های جذاب‌تر
  • تبادل دارایی‌ها به روش P2P و خصوصی در داخل یک مزایده مهر و موم شده

در تصویر زیر سایر خدمات دیفای این بلاک‌چین قابل مشاهده است:

دیفای در سیکرت نتورک

توکن‌های NFT در Secret

امروزه همه بلاک‌چین‌ها تقریبا از توکن‌های NFT پشتیبانی می‌کنند.

شبکه Secret نیز از بازار NFT جا نمانده و طرح خود را در این توکن‌ها اجرا کرده است. ویژگی کلیدی توکن‌های NFT در بلاک‌چین‌های عمومی و این بلاک‌چین، در این است که شبکه Secret در حریم خصوصی آن‌ها تاکید دارد.

بنابراین داده‌های متا (محتوای NFT) مانند باز کردن قفل یک صندوقچه، باعث افزایش خاص‌بودن، مالکیت خصوصی و کمیابی آن‌ها می‌شود.

توکن‌های NFT در این شبکه دارای سطح دسترسی هستند به طوری که طراحان NFT در هنگام ساخت توکن عکس‌های پیش نمایش روی آن قرار می‌دهند و محتوای آن فقط برای مالک قابل مشاهده است.

به عبارت دیگر، تا قبل از خرید توکن NFT، شما فقط امکان مشاهده تصویر پیش‌نمایش آن را خواهید داشت و پس از خرید می‌توانید به نسخه اصلی و محتوای داخل آن دست پیدا کنید. 

NFT در بلاک‌چین سیکرت
ویژگی‌های حریم خصوصی در این بلاک‌چین شامل NFT های موجود در این شبکه نیز می‌شود!

این مسئله یکی از دلایل اصلی لانچ پروژه Pulp Fiction NFT در این شبکه است. محبوبیتی که Quentin Tarantino و فیلم آن در این سال‌ها کسب کرده باعث شده تا قیمت توکن‌های NFT این پروژه افزایش چشمگیری را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: با گرانترین NFT موجود در بازار آشنا شوید!

البته خارج از دسترس بودن محتوای توکن‌های NFT برای کسانی که مالک آن‌ها نیستند نیز نقش کلیدی در این زمینه ایفا کرده است. 

به طور خلاصه اگر بخواهیم سیستم NFT این بلاک‌چین را توصیف کنیم، باید آن را مانند یک صندوقچه اسرار در نظر بگیریم که فقط یک شخص می‌تواند به محتوای آن دسترسی داشته باشد. حالا آن را با بلاک‌چین‌های عمومی مقایسه کنید که در آن شما با خرید یک اثر هنری در یک بلاک‌چین عمومی نمی‌توانید محتوای آن را از کسی مخفی کنید و همه می‌توانند آن را ببینند.

این ویژگی NFT در شبکه Secret مسلما برای کسانی که به دنبال لاف زدن دارایی‌های خود هستند مناسب نیست، بلکه کسانی که واقعا به دنبال حریم خصوصی هستند، امکان بهره‌مندی از این قابلیت را دارند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری در NFT؛ هر آنچه که باید بدانید!

در این شبکه، برای خرید و به دست آوردن توکن‌های NFT، باید به بازارچه Stashh مراجعه کنید. این بازار مخصوص توکن‌های NFT شبکه Secret است که می‌توانید برای به دست آوردن توکن‌های NFT با ویژگی حریم خصوصی از آن بهره ببرید.

یکی از کلکسیون‌های محبوب این بازارچه، Anons نام دارد. در این کلکسیون هر توکن NFT یک شخص بدون چهره است که با خرید آن، هویت اشخاص برای مالک مشخص می‌شود.

NFT های بلاک‌چین Secret
کف قیمت هر یک از این توکن‌های NFT در این کلکسیون از 1.400 دلار تا 73.000 دلار قیمت گذاری شده‌اند.

استیکینگ در شبکه Secret

در بخش اکوسیستم مالی در سکرت، استیکینگ یا سهام‌گذاری نیز وجود دارد که به دو روش قابل انجام است:

روش اول به عنوان یک نود Validator و روش دوم نماینده (Delegator).

نود‌های Validator در روی این شبکه می‌توانند حداقل با استیک 1 واحد توکن SCRT، در مکانیزم اجماع بلاک‌چین مشارکت کنند. با این حال در این بلاک‌چین فقط حداکثر تعداد 70 Validator می‌توانند فعالیت کنند که ظرفیت آن نیز پر است.

نماینده و اعتبارسنج در بلاک‌چین سیکرت
مقایسه ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای اعتبارسنج (Validator) و نماینده (Delegator) در بلاک‌چین Secret

در روش دوم، شما می‌توانید با استیک حداقل 1 واحد توکن SCRT در تایید تراکنش‌ها مشارکت کنید. در هر دو روش دوره قفل دارایی‌ها 21 روز است اما در حالت نماینده (Delegator)، شما می‌توانید به راحتی دارایی‌های خود را از یک Validator به نود Validator دیگر منتقل کنید.

در حال حاضر پاداش استیک سالیانه برای نود‌های Validator حدود 30% است و برای نمایندگان 22% در نظر گرفته شده بنابراین شما می‌توانید با استیک در این شبکه، 22% به صورت سالیانه توکن‌های SCRT‌ دریافت کنید.

برای تشویق نود‌های Validator‌ به عملکرد درست و قضاوت درست آن‌ها از سمت نمایندگان، شبکه Secret دو طرح مجازاتی با نام‌های Soft Slashing و Hard Slashing در نظر گرفته است.

در Soft Slashing، زمانی که یک نود Validator‌ برای 14 ساعت آفلاین باشد، حدود 0.01% از سرمایه استیک شده کاربران و Validator از آن کاسته می‌شود، علاوه‌بر آن نود Validator خاطی در حالت زندان قرار می‌گیرد که بعدا برای دوباره ملحق شدن به شبکه باید به صورت دستی اقدام کند. 

اما طرح Hard slashing، زمانی رخ می‌دهد که یک نود Validator اقدام به دور زدن قوانین شبکه کند. برای مثال یک بلاک را دوبار امضا کند که در این حالت از مقدار استیک کاربران و Validator حدود 5% کاسته خواهد شد.

لازم به ذکر است که نود خاطی برای همیشه در حالت زندان قرار می‌گیرد و امکان ملحق شدن به شبکه را نخواهد داشت. در چنین وضعیتی به حالت قطع دسترسی نود Validator از شبکه برای همیشه Tombstoned گفته می‌شود.

حاکمیت در Secret

هر چیزی در این شبکه را می‌توان با رای انجمن آن تغییر داد.

هر واحد توکن SCRT معادل یک رای است. و هر دوره رای گیری 2 هفته به طول می‌انجامد. در رای گیری این بلاک‌چین دو مرحله وجود دارد، مرحله اول پروپوزال و رای‌گیری.

برای عبور از مرحله پروپزال، حداقل 33.4% از کل هولدر‌های توکن SCRT و 50% رای در جهت موافقت با پروپوزال در هفته دوم باید مشارکت کنند.

نمایندگانی (کاربران عادی شبکه) که روی نود مورد نظر استیک کرده‌اند، می‌توانند نسبت به نود‌های Validator خود، رای متفاوتی داشته باشند. اما روش رای‌دهی این دو گروه یکسان است. همه توکن‌های SCRT که رای‌ها را وتو کرده‌اند سوزانده خواهند شد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

آزمایشگاه (Labs) Secret 

منظور از آزمایشگاه، سازمانی است که شبکه Secret را توسعه می‌دهد. هدف آن‌ها خلق محصولاتی است که در آن حریم‌ خصوصی و رمزنگاری داده‌ها در یک شبکه غیرمتمرکز با هم وجود داشته باشند.

به عبارت دیگر، هدف و تمرکز اصلی این بلاک‌چین بر روی حریم خصوصی است که برخلاف سایر بلاک‌چین‌های مانند Solana و Avalanche که تمرکزشان بر روی مقیاس‌پذیری و پایداری است حرکت می‌کند.

تیم پشتیبان این پروژه با عنوان SCRT Labs شناخته می‌شود. این تیم 8 عضو دارد که می‌توانید در وبسایت رسمی آن‌ها به آدرس Scrtlabs.com، در مورد اعضای اصلی این تیم تحقیق کنید. با توجه به پروفایل لینکدین هر یک از اعضای این تیم، مشخص می‌شود تخصص اصلی آن‌ها در حوزه امنیت سایبری معطوف شده است.

ارز دیجیتال SCRT

ارز SCRT، کوین اصلی این بلاک‌چین است. توکن SCRT را می‌توان برای استیکینگ و حاکمیت شبکه Secret استفاده کرد.

این توکن از نظر تئوری 150 میلیون Supply اولیه دارد. با این حال در زمان نوشتن این مقاله تعداد کل توکن‌های آن به بیش از 190 میلیون می‌رسد.

نرخ تورم این کوین بین 7 تا 15 درصد در سال تخمین زده می‌شود که نسبت به میزان توکن‌های استیک شده در این شبکه متغیر است (استیک بیشتر، تورم کمتر).

تحلیل قیمت SCRT

این ارز در حال حاضر در صرافی بایننس لیست شده است. کوین SCRT در زمان نوشتن این مقاله با قیمت 4.81$ با حجم بازار 785 میلیون دلار معامله می‌شود. اوج قیمت آن نیز حدود 10 دلار بوده است و با قیمت 0.52 دلار کار خود را در سال 2020 آغاز کرده است.

کیف‌پول SCRT

در حال حاضر سه راه برای ذخیره کوین‌های SCRT وجود دارد:

اولین انتخاب استفاده از کیف‌پول سخت‌افزاری Ledger Nano در سری‌های S و N است. ولت دوم Math Wallet نام دارد که برای موبایل و دسکتاپ در دسترس است.

بیشتر بخوانید: بررسی کیف پول لجر نانو اس (Ledger nano s) + آموزش کار

و انتخاب آخر کیف‌پول Kepir wallet است که برای استیک توکن‌های SCRT در شبکه Secret مورد استفاده قرار می گیرد. البته این کیف‌پول برای همه ارز‌های دیجیتالی که برپایه Cosmos توسعه داده می‌شوند نیز کاربرد دارد.

خرید ارز SCRT

برای خرید SCRT می‌توانید به صرافی بایننس مراجعه کنید.

اما از آن‌جایی که این صرافی در کشور عزیزمان در دسترس نیست می‌توانید از سایر صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز استفاده کنید. لیست این صرافی‌ها را در این تصویر مشاهده می‌کنید:

صرافی‌های ارز SCRT

لاتری (Lottery) Secret

مکانیک لاتری این بلاک‌چین برپایه عملکرد PancakeSwap است.

کاربر در این لاتری باید 6 رقم را برای خرید تیکت انتخاب کند و برای خرید‌های تعداد بالای تیکت تخفیف در نظر گرفته شده است.

سیستم برد لاتری در این بلاک‌چین به گونه‌ای است که تیکت برنده باید از نظر چیدمان اعداد با ارقام انتخاب شده یکسان باشد. برای مثال اگر شماره انتخاب شده توسط سیستم 398078 باشد، کسانی که عدد رقم اول انتخاب شده آن‌ها 3 باشد یک جایزه می‌گیرند، اگر دو رقم انتخاب شده یکسان باشد، جایزه بزرگ‌تری دریافت می‌کنند و به همین ترتیب.

به خاطر داشته باشید اگر اعداد اول شما با اعداد اول عدد انتخاب شده توسط سیستم یکسان نباشد ولی اعداد اخر یا میانه یکسان باشند، هیچ جایزه‌ای دریافت نمی‌کنید. 

همان‌طور که ملاحظه کردید، مکانیک این لاتری ساده است و اگر هزینه آن نیز به اندازه کافی پایین باشد، می‌تواند به یک سرگرمی اعتیاد آور بدل شود، چرا که شما در هر تلاش سعی خواهید کرد تعداد hunhn صحیح بیشتری را انتخاب کنید. هر راند لاتری در این سیستم 12 ساعت طول می‌کشد!

قابلیت Terra Bridge در Secret

همکاری بلاک‌چین Secret Network و Terra به یک نتیجه برد-برد برای آن‌ها بدل شده است.

اولویت حریم خصوصی (Privacy-first) در بلاک‌چین Secret network می‌تواند انتخاب‌های زیادی را برای نسخه خصوصی دارایی‌ها در بلاک‌چین Terra فراهم کند.

بلاک‌چین Terra تنوع زیادی در انواع دارایی‌های در دسترس دارد. با این همکاری، برخی از آن‌ها می‌توانند از ویژگی حریم خصوصی نیز بهره‌مند شوند.

همچنین کاربران بلاک‌چین Terra می‌توانند برای نگرانی‌هایی که در مورد حریم خصوصی دارایی‌هایشان وجود دارد از بلاک‌چین سکرت استفاده کنند. 

از نقطه نظر فنی، این همکاری می‌تواند آسان‌تر انجام شود چرا که هر دو بلاک‌چین در زبان برنامه نویسی Rust و با استفاده از بلاک‌چین Cosmos نوشته شده‌اند.

نتیجه گیری

بلاک‌چین سکرت از نظر نوآوری حرف جدیدی برای گفتن دارد.

این بلاک‌چین با ترکیب دیفای و حریم خصوصی، به یکی از بلاک‌چین‌های محبوب در زمینه دیفای بدل خواهد شد.

انتظار می‌رود در آینده بسیاری از پروژه‌های مالی و بازی که اطلاعات حساس آن‌ها را نمی‌توان در قرارداد‌های هوشمند بلاک‌چین‌های عمومی مورد استفاده قرار داد، به این بلاک‌چین مهاجرت کنند. 

این بلاک‌چین یکی از مهم‌ترین بلاک‌چین‌های فضای کریپتو به شمار می‌رود که شفافیت و حریم خصوصی در آن به صورت همزمان اجرا شده است. این سطح از شفافیت وحریم خصوصی برای قانون‌گذاران و کاربران رضایت بخش است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال در ایران را دارید؟ در این سایت می‌توانید با اطمینان و با چند کلیک خرید کنید:

نام ویژگی‌هاامتیاز
نوبیتکس
  • خرید ارز دیجیتال با کارت بانکی شتاب
  • بدون نگرانی از تحریم
  • معامله با کارمزد و سرعت مناسب
  • ترید ارز دیجیتال با دلار (تتر) و ریال
blankblank
صرافی خارجی MEXCblankblank
0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx