همه چیز درباره شبکه Autofarm و توکن بومی این شبکه (AUTO)

شبکه Autofarm

AUTO، توکن بومی کاربردی و حاکمیتی (Governance) در شبکه Autofarm است که در 15 دسامبر 2020 (25 آذرماه 1399) بر بستر BSC یا زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) راه‌اندازی شد.

اساساً کاربرانی که در کیف پول خود، توکن AUTO دارند، می‌توانند به‌ واسطه برخورداری از این توکن حاکمیتی، در رأی‌گیری‌های مربوط به پیشنهادهای ارائه‌ شده جهت به‌روزرسانی و ارتقاء این پروتکل شرکت کنند.

همچنین این کاربران، این قابلیت را دارند که بخشی از کارمزدهای پرداختی به این پروتکل را نیز به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

عناوین مطلب:

از طرفی؛ این شبکه با حصول اطمینان از اینکه تنها کاربران خزانه یا والت (Vault) فرصتی جهت شرکت در برنامه استخراج توکن خزانه AUTO خواهند داشت، فرآیند توزیع توکن را در جامعه راه‌اندازی کرد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره شبکه بلاک‌چینی Autofarm، نحوه عملکرد و توکن بومی آن صحبت کنیم.

شبکه Autofarm چیست؟

به طور کلی؛ اتوفارم (Autofarm) مجموعه‌ای از محصولات ایجاد شده بر بستر حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) است.

بیشتر بخوانید: بررسی برترین پروژه‌های حوزه دیفای برای کشت سود (ییلد فارمینگ)

همچنین نکته مهم دیگر در خصوص اتوفارم این است که این پلتفرم، بر روی زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده و پس‌ از آن، در راستای گسترش قابلیت‌های میان زنجیره‌ای (cross-chain) خود، به HECO یا اکوچین هوئوبی (Huobi ECO Chain) انتقال پیدا کرده است. البته همان‌ طور که در رودمپ این پروژه نیز ذکر شده است، محصولات زنجیره‌ای بیشتری در برنامه‌های این پروتکل وجود دارد که در آینده اجرایی خواهند شد.

علاوه بر این؛ پروژه Autofarm به‌ وسیله توسعه‌دهندگانی با اسم مستعار mildgiraffe که از دانش و تجربه کافی در حوزه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال و همچنین کار با کدها و قراردادهای هوشمند برخوردار هستند، ایجاد شده است. در حقیقت این تیم به‌ تنهایی توانست تا Autofarm را راه‌اندازی کند و شاهد رشد فوق‌العاده‌ آن باشد.

در واقع؛ رشد این پروتکل به شکلی بود که TVL یا ارزش کل قفل‌ شده (Total Value Locked) در این پروتکل، در کمتر از 2 ماه، از حدود 5 میلیون دلار به 537 میلیون دلار رسید و این پروتکل را به جایگاه سومین پلتفرم برتر از نظر TVL در بستر BSC رساند.

نکته جالب‌ توجه دیگر در خصوص شبکه اتوفارم این است که والت های (Vaults) این پروتکل از طریق اجتماعی کردن گس (Gas)، به‌نوعی توانسته‌اند تا باعث ایجاد فرآیندهای جالبی همچون خودکارسازی تولید سود و قیمت‌گذاری منحصر به‌فرد در ترکیب سود (Compounding) شده و از این طریق، به کاربران خود سود قابل‌توجهی برسانند.

حال اینکه با توجه به مدل قیمت‌گذاری کارآمد و معقولی که Autofarm در کنار استراتژی ترکیب کردن بهینه (که با هدف کارایی بهتر بین کارمزدهای گس و مرکب کردن سود انجام شده است) از آن برخوردار است، این پروتکل به یکی از برترین تجمیع‌کنندگان سود از نظر APY‌ های نهایی تبدیل شده است. 

بیشتر بخوانید: چرا نرخ سود دیفای (DeFi) اینقدر زیاد است؟!

در واقع به‌واسطه این قابلیت‌ها، کاربران این پروتکل دیگر نیازی به برخورداری از دانش تخصصی مربوط به پروتکل‌های منطبق با حوزه دیفای نخواهند داشت. همچنین برخورداری از والت‌ها در این پروتکل، نمایانگر یک استراتژی سرمایه‌گذاری غیرفعال خواهد بود.

به عبارت دیگر، این والت‌ها کارکردی مشابه با یک صندوق تأمین مالی ارز دیجیتال دارند که هدف از وجود آن‌ها، افزایش تعداد دارایی‌هایی است که کاربران در این پلتفرم سپرده‌گذاری می‌کنند.

نسخه دوم شبکه اتوفارم (Autofarm V2)

اساساً تیم توسعه‌دهنده شبکه Autofarm، به ایجاد والت‌های فوق بهینه، اهمیت بسیار زیادی می‌دهند.

در واقع این پروتکل به دنبال این است که شرایطی را ایجاد کند تا کاربران آن، تا جای ممکن کمترین کارمزدها را پرداخت کنند. از طرفی؛ یکی دیگر از مواردی که تیم توسعه‌دهنده این پروتکل، آن را در اولویت قرار داده‌، ایمنی وجوه کاربران است.

به‌طور کلی؛ انجمن کاربری که از زمان پیدایش این پروتکل ایجاد شده و روز به‌‌روز نیز به تعداد اعضای آن افزوده می‌شود، باعث شده تا اتوفارم با حمایت گسترده کاربران خود روبرو شود و ازاین‌ رو، این پروتکل به دنبال این است تا به‌ واسطه قابلیت‌های خود، اطمینان حاصل کند که بالاترین سطح امنیت را برای سرمایه‌های سپرده‌گذاری شده کاربران خود ارائه می‌دهد.

در واقع به نظر می‌رسد که در حال حاضر توسعه‌دهندگان این پروژه با چشم‌پوشی از برخی نوآوری‌ها، تمرکز اصلی خود را بر روی حفظ سطح امنیتی مرتبط با دارایی‌های کاربران در بلندمدت قرار داده است.

نکته قابل‌ذکر در خصوص Autofarm V2 این است که در حال حاضر این نسخه چیز زیادی برای ارائه دادن ندارد؛ اما همان‌ طور که اشاره کردیم، به‌ واسطه به‌روزرسانی و بسته‌های تقویتی نصب‌ شده بر روی پروتکل خود، ارتقاهای امنیتی زیادی در قراردادهای هوشمند این پروتکل انجام شده است.

قفل‌های زمانی (Timelocks) در شبکه Autofarm

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که تیم توسعه‌دهندگان اتوفارم بر روی پلتفرم خود پیاده‌سازی کرده‌اند، قفل‌های زمانی است.

در حقیقت قراردادهای قفل زمانی اتوفارم، دقیقاً مطابق با قراردادهای کنترل‌کننده زمان Openzeppelin طراحی‌ شده و جهت از میان برداشتن حداقل مدت‌ زمان قفل 24 ساعته، بر روی همه فراخوان‌های عملکرد‌ (به‌غیراز مواردی که صریحاً مشخص‌شده‌اند)، اجرا می‌شوند.

در ادامه، به توابعی که با قرارداد اصلی یا والت‌ها تعامل داشته و از این‌رو، دیگر نیازی به قفل زمانی ندارند، اشاره می‌کنیم:

  • Add (): افزودن یک استخر جدید با تخصیص صفر توکن AUTO
  • Set (): افزایش/کاهش تخصیص توکن AUTO (قفل زمانی 12 ساعته)
  • earn ()
  • farm ()
  • pause ()
  • unpause ()
  • Rebalance (): (مختص والت‌های ونوس(Venus))
  • wrapBNB (): بایننس کوین رپد شده (Wrapped BNB) برای والت ونوس WBNB

بیشتر بخوانید: توکن رپد (Wrapped Token) چیست و چه کاربردی دارد؟

لازم به ذکر است که در حال حاضر، مدت‌ زمان قفل‌های زمانی پلتفرم اتوفارم، کمتر از یک دقیقه هستند تا بدین ترتیب، فرآیند انتقال به نسخه دوم اتوفارم، آسان‌تر انجام شود. البته پس از مهاجرت کامل به نسخه 2 اتوفارم، مدت‌ زمان تعیین‌ شده برای قفل‌های زمانی، افزایش پیدا خواهد کرد.

پچ‌های امنیتی (Security Patches)

تیم توسعه‌دهنده شبکه اتوفارم، از طریق بررسی‌های مداوم قراردادهای این پروتکل و البته دیگر پروژه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، و با پی بردن به نقاط قوت و ضعف موجود، اقدام به افزودن برخی پیشرفت‌های امنیتی جزئی جهت محافظت از کاربران کرده‌اند.

در واقع، توسعه‌دهندگان اتوفارم ادعا می‌کنند که به‌ طور کامل به اصول زیرساختی به‌ کار رفته در پروتکل خود پایبند هستند و اگر والت جدیدی را منتشر کنند که خلاف این اصول باشد، مسئولیت اطلاع‌رسانی به جامعه کاربران و همچنین دلایل انحراف از این اصول را کاملاً بر عهده خواهند گرفت. 

عدم نگهداری وجوه در قراردادها؛ برگ برنده شبکه Autofarm

یکی از اطمینان‌هایی که پلتفرم Autofarm به کاربران خود می‌دهد این است که می‌توانند قراردادهای هوشمند این پلتفرم را در کاوشگر بلاک دلخواه خود بررسی کنند.

در حقیقت این پلتفرم از این طریق به کاربران خود این اطمینان را می‌دهد که به‌هیچ‌ عنوان نمی‌توانند پس از بررسی، هرگونه وجوه ذخیره‌ شده قابل‌توجهی را در قراردادهای هوشمند این پلتفرم پیدا کنند. به‌ بیان‌ دیگر، این پلتفرم اذعان می‌کند که کاربران یا می‌توانند وجوه خود را در فارم‌های کشت سود این پلتفرم سپرده‌گذاری کرده و بدین ترتیب سود بیشتری کسب کنند؛ یا اینکه اصلاً این پلتفرم را نادیده گرفته و دارایی‌های خود را از این پلتفرم خارج کنند!

اما اگر گزینه اول را انتخاب کردند، اطمینان داشته باشند که تمامی دارایی‌های آن‌ها در این مزارع ذخیره‌ شده و هرگز در قراردادهای هوشمند اتوفارم ذخیره نخواهند شد.

عدم انتقال خزانه‌ها یا والت‌ها (Vaults Migration)

اساساً عامل اصلی بسیاری از سوءاستفاده‌ها و کلاه‌برداری‌های راگ پول (Rug Pull) حال حاضر بازار کریپتو، مهاجرت والت‌ها است.

در واقع این تیم ادعا می‌کند که اگر در آینده، یکی از والت‌های این پلتفرم، سوددهی کمتری داشته باشد، از کاربران درخواست خواهند کرد تا وجوه خود را انتقال داده و به خزانه یا والتی سودآورتر انتقال دهند.

حسابرسی شبکه Autofarm

بر اساس اطلاعیه تیم شبکه اتوفارم؛ این شبکه از پلتفرم حسابرسی ویدار (Vidar “The Auditor”) جهت ممیزی قراردادهای هوشمند خود استفاده کرده و تمامی مشکلات و مسائل موجود در پلتفرم خود را پیش از راه‌اندازی نسخه دوم برطرف کرده است.

بیشتر بخوانید: حسابرسی قرارداد هوشمند (Smart Contract Audit) چیست؟

در صورت تمایل؛ می‌توانید با کلیک بر روی این لینک، این گزارش حسابرسی را مطالعه کنید.

نگرانی‌های موجود در رابطه با شبکه Autofarm

سازندگان شبکه اتوفارم ادعا دارند که این شبکه، تنها پلتفرم فعال در حوزه دیفای است که سیاست‌ها و همچنین سازوکار خود را با تکیه‌ بر نیازها و علایق کاربرانش تنظیم کرده است.

در حقیقت، از زمان راه‌اندازی اتوفارم، بسیاری از کاربران نگران 2 مشکل اصلی در این پلتفرم بوده‌اند که بر اساس ادعای تیم سازندگان اتوفارم، این پروژه سعی داشته تا با بررسی تمامی جوانب، این موانع را برطرف ساخته و جامعه کاربران خود را بیشتر گسترش دهد.

از این‌رو، در ادامه قصد داریم تا به این مشکلات اشاره‌ کرده و راه‌حل اتوفارم جهت رفع آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم:

1. حمله فرانت رانینگ (Front-running)

همواره نکات مثبت و منفی بسیاری از سوی جامعه کاربران پلتفرم اتوفارم، نسبت به عملکرد این پروژه وجود داشته است.

با این‌ حال، یکی از نکات برجسته در خصوص تیم توسعه‌دهنده این پلتفرم این است که همواره پذیرای انتقادات بوده‌ و تلاش داشته‌اند تا نکات منفی که از سوی جامعه کاربری این پلتفرم اعلام شده است را برطرف سازند.

یکی از نقاط ضعفی که همواره از سوی کاربران این پلتفرم عنوان شده، حمله فرانت رانینگ است.

به‌ بیان‌ دیگر، فرانت رانینگ یعنی قرار دادن یک تراکنش، قبل از یک تراکنش بخصوص در یک بلاک که عمدتاً با ایجاد مشوق مالی برای سازنده آن بلاک (ماینرها) و در قالب افزایش هزینه تراکنش انجام می‌گیرد.

با این تفاسیر، تیم توسعه‌دهنده اتوفارم، جهت رفع این موضوع دست‌ به‌ کار شده و از متداول‌ترین راه‌حلی که در این شرایط به‌ کار می‌رود استفاده کرده‌ است؛ یعنی تعیین میزان اندکی کارمزد برداشت، جهت جلوگیری از معامله در محدوده بازه زمانی که عملگر earn() فراخوانده می‌شود.

راه‌حل

راه‌حل پیشنهادی اتوفارم، مفهومی به نام کارمزد ورودی است که تمامی این هزینه به صندوق‌هایی که در حال حاضر در استخرهای نقدینگی این پلتفرم قرار دارند تعلق می‌گیرد.

این روش در حقیقت، روش معمولی نبوده و به‌ ندرت از آن استفاده می‌شود و ممکن است تا در وهله اول باعث عدم تمایل کاربران نسبت به واریز وجوه به پلتفرم شود.

با این‌حال، سرمایه‌گذاران باهوش، این فرصت را تشخیص داده و با واریز این وجوه، به‌عنوان ارائه‌دهندگان نقدینگی اولیه به‌حساب می‌آیند و به‌ این‌ ترتیب، به‌ عنوان پاداش خود، سهمی از کلیه کارمزدهای ورودی کاربرانی که پس از آن‌ها اقدام به واریز وجوه می‌کنند را دریافت خواهند کرد.

در نهایت تیم اتوفارم جهت اجرای آزمایشی این راه‌حل، تصمیم گرفته تا کارمزد ورودی 0.3 درصد را برای خزانه‌های‌(والت‌های) جدید در نظر بگیرد. با این‌ وجود، اگر با شکوفایی بیشتر این پلتفرم، این کارمزد به عاملی بازدارنده برای افرادی که دیرتر وارد می‌شوند تبدیل شود، ادامه اجرای چنین راه‌حلی در پلتفرم، بایستی به‌وسیله حاکمیت جامعه اتوفارم، به رأی‌گیری گذاشته شود.

2. ارزش توکن AUTO

اساساً توکن AUTO مشوقی برای استفاده کاربران از پلتفرم Autofarm به‌حساب می‌آید و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در آینده این پلتفرم نیز سهیم باشند (این موضوع به‌خودی‌ خود باعث ارزش بیشتر این توکن خواهد شد) و به‌هیچ‌ عنوان نباید اثرات این توکن بر روی شبکه اتوفارم را نادیده گرفت.

راه‌حل

چندی است که تیم توسعه‌دهنده اتوفارم تصمیم گرفته‌اند تا در خصوص آینده این پلتفرم و علی‌الخصوص ارزش توکن AUTO شفاف‌تر عمل کنند.

از این‌رو، این تیم چندی پیش اعلام داشت که کاربران قادر خواهند بود تا به اعضای استخر نقدینگی AUTO-WBNB تبدیل‌ شده یا از فهرست اعضای این استخر خارج شوند. 

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی در دیفای چیست؟

همچنین این پروژه اعلام داشت که این استخر، به‌هیچ‌ عنوان جزء استخرهای شبکه ارز دیجیتال دجن (Degen) نیست.

اتوسواپ (AutoSwap)

هدف AutoSwap این است که جمع‌آوری‌کننده صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) پیشرو روی بستر BSC (مثل وان اینچ – 1inch) باشد.

در حقیقت؛ در حال حاضر و بدون وجود اتوسواپ، کاربران نمی‌توانند فرآیند اتوماسیون حوزه دیفای را در چندین DEX انجام دهند.

از طرفی؛ پیاده‌سازی این قابلیت، از نظر کارمزدهای تراکنش‌ها نیز، به نفع دارندگان توکن‌های AUTO خواهد بود. البته اتوفارم اعلام کرده که به‌ زودی جزئیات بیشتری را در خصوص AutoSwap منتشر خواهد کرد.

ثبات قیمت و کارمزدها در شبکه Autofarm

به طور کلی جهت ایجاد نوعی ثبات در قیمت توکن AUTO و همچنین کارمزدهای این پلتفرم، یک کارمزد کنترل‌کننده 0.1 درصدی بر روی سودهای کاربران اعمال خواهد شد تا این مبلغ بتواند کارمزدهای گس (Gas Fee) را برای هر کدام از عملگرهای earn() پوشش دهد.

البته در آینده نیز درصدی از سود خزانه‌ها یا والت‌ها نیز صرف خرید توکن‌های AUTO و سوزاندن آن‌ها توسط پلتفرم اتوفارم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) چیست؟

اتوفای (AutoFi)

اساساً کشت سود خودکار (Automatic yield farming)، تنها شروع فعالیت‌های اتوفارم بوده و هدف اصلی سازندگان این پلتفرم این است که به یک پلتفرم DeFi نسل جدید تبدیل شوند.

در حقیقت تیم توسعه‌دهنده اتوفارم قصد دارد تا به پلتفرمی تبدیل شود که سایر نوآوری‌های حوزه دیفای نیز، تحت تأثیر آن قرار گیرند.

فناوری میان زنجیره‌ای، بهبود پلتفرم و امنیت

در ادامه قصد داریم تا پلتفرم اتوفارم را در خصوص مفاهیمی همچون استفاده از تکنولوژی میان زنجیره‌ای، ارتقاء پلتفرم و البته امنیت، مورد بررسی قرار دهیم:

فناوری میان زنجیره‌ای در شبکه اتوفارم (HECO)

چندی پیش توسعه‌دهندگان شبکه Autofarm موفق شدند تا رسماً نخستین کراس چین (Cross-Chain) خود را بر بستر زنجیره Huobi ECO فعال کنند.

نکته قابل‌ توجه در خصوص این زنجیره این است که شامل 14 خزانه یا والت است که تمرکز اصلی تمامی آن‌ها نیز بر کشت سود از طریق پلتفرم mdex قرار داده شده است.

حقیقتاً پیشرفتی که اتوفارم در طی چند ماه گذشته به آن دست یافته، فوق‌العاده بوده است. در واقع در ماه‌های گذشته، ارزش کل قفل‌شده (TVL) این پلتفرم، از 50 هزار دلار به 200 میلیون دلار افزایش یافته است. همچنین توکن AUTO این پلتفرم نیز پس از رسیدن به یک نقطه اوج تاریخی، باز هم به رشد خود ادامه داد تا به نقطه اوج جدیدی در 2500 دلار برسد.

نقشه راه
تصویری از نقشه راه شبکه Autofarm مربوط به سال 2021

لازم به ذکر است که شبکه Autofarm، نه‌ تنها اولین بهینه‌ساز و تجمیع‌کننده سود در زنجیره HECO است؛ بلکه اولین پروژه بهینه‌ساز عملکرد زنجیره هوشمند بایننس (BSC) نیز به‌حساب می‌آید که توانسته با موفقیت یک پلتفرم میان زنجیره‌ای(Cross-chain) را راه‌اندازی کند.

البته ازجمله دلایلی که اتوفارم اقدام به انتخاب زنجیره HECO به‌عنوان زنجیره پایه خود کرده است؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • TVL زنجیره HECO، مجموعاً به رقم 1.41 میلیارد دلار می‌رسد.
  • این شبکه تحت حمایت صرافی ارز دیجیتال Huobi قرار دارد و از این‌رو، فضای زیادی برای رشد دارد.
  • در حال حاضر این زنجیره، از چندین شبکه میان زنجیره‌ای شناخته‌ شده و محبوب در حوزه ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

دقت داشته باشید که به‌ زودی و همزمان با راه‌اندازی خزانه‌ها یا والت‌های اتوفارم HECO، این پلتفرم با ساختار جدید کارمزدی، برای هر دو صندوق خود در زنجیره‌های BSC و HECO پیش خواهد رفت.

از طرفی؛ پس‌ازاین راه‌اندازی، پلتفرم اتوفارم شروع به جمع‌آوری کارمزدها جهت تأمین مالی خزانه خود خواهد کرد و از این سرمایه نیز برای اهداف مختلفی همچون استخدام یک بازرس خارجی، مشارکت بیشتر جامعه کاربران در پلتفرم، بازاریابی و پرداخت حقوق تیم توسعه‌دهندگان، استفاده خواهد شد.

البته بازهم تأکید می‌کنیم که هدف اصلی پلتفرم Autofarm، ارائه خدمات کشت سود خودکار به کاربران حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، با مقرون به‌صرفه‌ترین میزان کارمزد به نسبت دیگر پلتفرم‌ها است. از این‌رو، حتی با وجود تغییرات کارمزد این پلتفرم در آینده نیز، Autofarm همچنان به پیشتازی خود به‌عنوان ارزان‌ترین بهینه‌ساز عملکرد در شبکه‌های BSC و HECO، ادامه خواهد داد.

آخرین نکته‌ای که بایستی به آن اشاره داشته باشیم و اهمیت آن نیز کمتر از موارد فوق نیست، این است که اساساً هیچ قرارداد هوشمندی وجود ندارد که قادر به تسهیل پل میان زنجیره‌ای BSC-HECO باشد.

به این ترتیب؛ توسعه‌دهندگان اتوفارم تصمیم گرفته‌اند تا در حال حاضر و تنها پس از اجرای کامل پل میان زنجیره‌ای BSC-HECO، کارمزدهای خزانه را در خود خزانه‌های HECO دریافت کنند. البته بر اساس پیش‌بینی تیم سازندگان این پلتفرم، چنین قابلیتی در کمتر از یک ماه دیگر به مرحله اجرا خواهد رسید. 

بهبود پلتفرم اتوفارم؛ تغییر رابط کاربری (UI)

در حال حاضر، تیم سازنده و توسعه‌دهندگان شبکه Autofarm بر این نکته اذعان دارند که ساختار ساده این پلتفرم، باعث شده تا برخی از کاربران از تجربه کاربری لذت بخشی برخوردار شوند.

با این‌ حال، این تیم چندی پیش اولین بهبود رابط کاربری خود را پیاده‌سازی کرد و ظاهر این پلتفرم را شکیل‌تر و کار کردن با آن را برای کاربران، دل‌پذیرتر و کاربر پسندتر کرده است. البته بر اساس چیزی که در نقشه راه این پروژه ذکر شده، قرار بر این بود تا این ارتقاء در ماه ژوئن (خرداد ماه) انجام شود، اما با تلاش این تیم، اجرای آن به زمانی زودتر موکول شد.

البته این تنها بهبود و ارتقاء در پلتفرم اتوفارم نخواهد بود و در آینده نیز به‌روزرسانی‌های بی‌شماری بر روی این پروتکل اجرا خواهند شد.

رابط کاربری پلتفرم اتوفارم
تصویری از رابط کاربری تغییر یافته پلتفرم Autofarm

امنیت شبکه Autofarm

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، چندی پیش فضای ارزهای دیجیتال، با ضربه شدیدی مواجه شد که طی آن، رقمی بالغ‌ بر 11 میلیون دلار از سرمایه کاربران، از والت‌های (vaults) پلتفرم yDAI در yearn.finance به سرقت رفت.

در حقیقت پس از اعلام خبر هک شدن پلتفرم yearn.finance، توسعه‌دهندگان Autofarm تصمیم گرفتند تا به‌ طور دقیق‌تر تمامی قراردادهای هوشمند خود را مورد بررسی قرار دهند تا بدین ترتیب اطمینان حاصل کنند که چنین اتفاقی برای هیچ‌یک از والت‌های این پلتفرم رخ نخواهد داد.

اساساً والت‌های پلتفرم Autofarm، یک نسخه بسیار ساده‌ شده از والت‌های yearn.finance هستند و این پلتفرم برعکس yDAI، به‌هیچ‌ عنوان از اوراکل‌های قیمتی برای جمع‌آوری داده‌های قیمت ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌کند.

ازاین‌رو؛ شبکه اتوفارم، به‌هیچ‌ وجه نوسانات ناگهانی قیمت‌ها را در اوراکل‌های قیمتی خود بررسی نکرده و بنابراین مسیر منتهی به استفاده هکرها از این اوراکل‌ها جهت اجرای حمله وام‌های فوری (Flash Loans Attack) و دست‌کاری اوراکل‌های قیمت ارزهای دیجیتال، مسدود شده است. 

بیشتر بخوانید: وام فوری (Flash Loan) چیست؟ + مزایا و معایب استفاده از آن

چگونه توکن AUTO را خریداری کنیم؟

در حال حاضر، توکن AUTO در تعدادی از صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست شده است؛ اما برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال شناخته‌ شده، نمی‌توان آن را مستقیماً به‌ وسیله ارزهای فیات (مثل دلار، یورو و …) خریداری کرد (که برای کاربران ایرانی نیز اهمیت ندارد).

با این‌ حال؛ کاربران می‌توانند این توکن را به‌ راحتی از طریق ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و تتر (USDT) خریداری کنند.

صرافی‌های پشتیبانی‌کننده از توکن AUTO

ازجمله صرافی‌های ارز دیجیتالی که در حال حاضر از توکن AUTO پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به صرافی‌های زیر اشاره داشت:

البته به‌غیراز صرافی‌های فوق، چند صرافی ارز دیجیتال محبوب دیگر نیز وجود دارند که از حجم معاملات روزانه مناسب و پایگاه کاربری گسترده‌ای برخوردار هستند.

در حقیقت این موضوع تضمین می‌کند که شما قادر خواهید بود تا هر زمان که تمایل داشته باشید، اقدام به فروش توکن‌های AUTO خود کرده و دارایی‌هایتان را نقد کنید.

سخن پایانی

هدف شبکه Autofarm این است که با استفاده از بهینه‌سازی عملکرد و تجمع بازارسازهای خودکار (AMM) به عنوان یک محصول واحد، یک صرافی غیر متمرکز و تجمیع‌کننده عملکرد در بایننس اسمارت چین (BSC) باشد.

در واقع این پروتکل، به کاربران این را امکان می‌دهد که دو محصول را در یک سیستم‌عامل داشته باشند و مشکل ثبت‌نام در چندین پروتکل را برطرف خواهد کرد.

در این مقاله درباره شبکه Autofarm و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه کار با این شبکه یا توکن AUTO را دارید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx