نحوه استفاده از الگوی ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover) در کریپتو

الگوی ابر سیاه پوشاننده

ابر سیاه پوشاننده (Dark Cloud Cover) یک الگوی کندل استیک ژاپنی است که معامله‌گران ارزهای دیجیتال از آن برای شناسایی نزولی شدن قیمت‌ها در بازار استفاده می‌کنند.

تشخیص و خواندن این الگو نسبتاً آسان است. معامله‌گران پس از شناسایی الگوی ابر سیاه پوشاننده از آن به عنوان سیگنالی برای ورود به پوزیشن‌های شورت (فروش) یا خروج از پوزیشن‌های لانگ (خرید) استفاده می‌کنند.

با این حال، نباید تنها بر اساس این الگو تصمیم‌گیری کرد. بهتر است قبل از هر اقدامی، از سایر سیگنال‌های تکنیکال، مانند واگرایی در اسیلاتورها، تأییدیه دریافت کنید، یا شاهد شکل‌گیری الگوی در نواحی مهم مقاومتی باشید.

عناوین مطلب:

بیشتر بخوانید: 9 اندیکاتور پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

پس از پیدا کردن شواهد کافی (تلاقی سیگنال‌ها)، به راحتی می‌توانید یک پوزیشن شورت باز کنید.

ابر سیاه پوشاننده چیست؟

ابر سیاه پوشاننده یک الگوی دو کندلی نزولی است که در آن کندل اول دارای بدنه صعودی بزرگ است. کندل دوم نزولی بوده و با شکاف (گپ) بالاتر نسبت به کندل اول باز می‌شود اما در نیمه پایینی بدنه کندل اول بسته می‌شود.

معامله‌گران تکنیکال از الگوی ابر سیاه پوشاننده به عنوان نشانه شروع یک اصلاح احتمالی در قیمت استفاده می‌کنند. آن‌ها در صورت شناسایی درست این الگو می‌توانند به موقع از معاملات لانگ خود خارج شده یا احتمالا وارد پوزیشن‌های شورت شوند.

الگوی ابر سیاه
الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده

الگوی ابر سیاه پوشاننده در ظاهر شبیه به دو کندل متضاد است، که اولی یک کندل بزرگ سبز (صعودی) است و بلافاصله بعد از آن یک کندل قرمز بزرگ تشکیل می‌شود.

این رفتار قیمت نشان دهنده احتمال بازگشت نزولی در آینده بسیار نزدیک است. ابتدا به نظر می‌رسد خریداران کنترل قیمت را در دست دارند، اما سپس فروشندگان وارد عمل می‌شوند و قیمت را تا حدود زیادی پایین می‌آورند.

نتیجه نهایی این دو کندل این است که خریداران با تلاش زیاد تنها می‌توانند قیمت را کمی بالا ببرند. آن‌ها در حال از دست دادن مومنتوم یا شتاب حرکت هستند و بازار در معرض خطر توقف یا حتی تغییر جهت کامل است.

الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده را می‌توان در همه بازارها یافت، اما این الگو به ویژه در شناسایی تغییر روندها در نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال مفید است. همچنین، این ساختار کندل استیکی را می‌توان در تمام تایم فریم‌های نمودار مشاهده کرد.

نحوه شناسایی الگوی ابر سیاه پوشاننده

ساختار الگوی ابر سیاه پوشاننده دو کندلی نسبتاً ساده است.

ساختار ابر سیاه
ساختار الگوی دو کندلی ابر سیاه پوشاننده
  1. کندل سبز صعودی بزرگ‌تر از متوسط
  2. شکاف بالاتر در قیمت باز شدن کندل دوم
  3. کندل قرمز نزولی بزرگ که حداقل 50 درصد از کندل اول را اصلاح می‌کند.

کندل اول یک کندل سبز صعودی است که بدنه آن از کندل‌های متوسط نمودار بزرگ‌تر است. بزرگ بودن بدنه در اعتبار الگو مهم است، زیرا نشان دهنده فشار خرید زیاد در بازار است.

کندل دوم با شکاف رو به بالا باز می‌شود اما در ادامه رو به پایین حرکت می‌کند و در نیمه پایینی بدنه کندل اول (کندل قبلی) بسته می‌شود. این رفتار قیمت نشان‌دهنده ضعیف شدن حرکت صعودی است، چرا که قیمت به سرعت نزول پیدا کرده است.

معامله‌گران تهاجمی‌تر ممکن است با باز شدن کندل بعدی وارد معامله شورت شوند. معامله‌گرانی که هم قبلاً در پوزیشن لانگ بودند، با دیدن الگوی نزولی ابر سیاه پوشاننده ممکن است به صورت کامل یا جزئی از معامله لانگ خود خارج شوند.

توجه کنید که در تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده در نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال تشکیل شکاف بین کندل‌ها یک اتفاق نادر است. نبود شکاف قیمت در ارزهای دیجیتال به دلیل معاملات بی‌وقفه و شبانه‌روزی است. به عبارت دیگر، بسته شدن بازار و تعطیلی که اصلی‌ترین دلیل تشکیل شکاف قیمتی است در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

معیارهای الگو

جدا از سه مؤلفه مهم الگوی ابر سیاه پوشاننده که در بالا معرفی کردیم، معیارهای دیگر وجود دارد که سیگنال‌های این الگو را بیشتر تأیید می‌کنند:

اول از همه، این الگو نزولی است، بنابراین بهترین کارایی آن زمانی است که در پایان یک روند صعودی شکل بگیرید. اگر در زمان تشکیل ابر سیاه پوشاننده بازار از قبل در وضعیت نزولی باشد، فرصت کسب سود کمتر خواهد بود. در واقع، در این حالت نسبت ریسک به ریوارد کاهش پیدا می‌کند.

ثانیاً، می‌توانید از اسیلاتورها و سایر اندیکاتورهای تکنیکال که استفاده کنید که پس از حرکت قدرتمند قیمت به سمت بالا، وارد نواحی اشباع خرید (Overbought) شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت اندیکاتورهای متقدم و متاخر در تحلیل تکنیکال

با بازگشت خط اسیلاتور از ناحیه اشباع خرید، این احتمال وجود دارد که میان اسیلاتور و پرایس اکشن، واگرایی رخ دهد؛ منظور از واگرایی، تشکیل سقف پایین‌تر در اسیلاتور اما تشکیل سقف بالاتر در نمودار قیمت است.

ابر سیاه و شکست خط روند
شکست خط روند در نمودار صعودی

در این مرحله، روند صعودی همچنان ادامه دارد اما بسیار ضعیف شده است. این می‌تواند به دلیل نزدیک شدن قیمت به یک سطح مقاومت قوی باشد. در هر صورت، بازار تلاش می‌کند یک رالی صعودی دیگر انجام دهد، اما این تلاش خریداران با مقاومت شدید روبرو می‌شود – و یک کندل قرمز بزرگ که بخش پایانی الگوی ابر سیاه پوشاننده است، تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت؛ این نواحی چگونه شکل می‌گیرند؟

معامله‌گران ارزهای دیجیتال از این الگو در کنار سایر سیگنال‌های تکنیکال برای ورود به پوزیشن‌های شورت جدید یا خروج از پوزیشن‌های خرید استفاده می‌کنند.

رفتار/بافت قیمت

خود الگوی ابر سیاه پوشاننده یک الگوی ساده دو کندلی است. با این حال، شناسایی صحیح آن در نمودار قیمت به بررسی دقیق سایر معیارها نیاز دارد

واگرایی
واگرایی RSI در نمودار قیمت 8 ساعته اتریوم و پیدایش الگوی ابر سیاه پوشاننده در انتهای روند صعودی

شکل بالا نمودار 8 ساعته اتریوم (ETH) است. اتریوم در یک روند صعودی قوی بود و نزدیک به 100 درصد رشد قیمت داشت، اما قدرت روند صعودی این ارز دیجیتال در اوایل ماه مه 2021 شروع به کاهش کرد.

در طول این روند صعودی، اسیلاتور شاخص قدرت نسبی (RSI) به طور مداوم در ناحیه اشباع خرید بود. با این حال، هم‌زمان با تشکیل سقف‌های پایین‌تر در RSI و در عین حال صعود قیمت اتریوم به سقف‌های تاریخی جدید، حرکت صعودی شتاب خود را از دست داد.

اشباع خرید اسیلاتور
قرار گرفتن اسیلاتور در ناحیه اشباع خرید و تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده

پس از مدت کوتاهی، الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده ظاهر می‌شود. اولین کندل سبز رنگ قیمت را به سقف‌های تاریخی جدید می‌رساند. سپس کندل دوم الگو، یعنی کندل قرمز، در نیمه پایینی بدنه کندل اول الگو بسته می‌شود.

این نشان می‌دهد که روند صعودی شتاب حرکت خود را از دست داده و هر لحظه ممکن است روند نزولی شود. با این حال، از آنجا که قیمت در قله‌های تاریخی جدید قرار گرفته است، نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا این الگوی نزولی نشان دهنده تغییر روند صعودی است.

شکست خط روند صعودی
شکسته شدن روند صعودی پس از تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده

معامله‌گر باید یک خط روند صعودی برای حرکت قیمت رسم کند تا تصویر بهتری از تغییر روند به نزولی به دست بیاورد. شکسته شدن خط روند تأییدیه خوبی برای فرا رسیدن زمان اصلاح بازار خواهد بود.

همچنین می‌توانید سطوح افقی حمایت را زیر نظر بگیرید و منتظر شکسته شدن آن‌ها بمانید. سپس می‌توانید یک پوزیشن شورت باز کنید یا از پوزیشن لانگ قبلی‌تان خارج شوید.

شکست حمایت
شکسته شدن خط روند صعودی اتریوم

با شکسته شدن خط روند، اتریوم یک اصلاح شدید را آغاز می‌کند که در نتیجه آن حدود 55 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد.

این اصلاح قیمت را تلاقی سیگنال‌های الگوی کندل استیک ابر سیاه پوشاننده، واگرایی RSI و شکست خط روند حمایت پیش‌بینی کرده بود.

بیشتر بخوانید: شناسایی سینگال فروش با استفاده از اندیکاتور RSI

چگونه با الگوی ابر سیاه پوشاننده معامله کنیم؟

هنگامی که یک الگوی ابر سیاه پوشاننده را در نمودار مشاهده کردید، معامله با آن نسبتاً ساده خواهد بود. بسته به اینکه در معامله به صورت محافظه‌کار عمل می‌کنید یا تهاجمی، روش‌های مختلفی برای باز کردن معامله وجود دارد.

اگر معامله‌گر محافظه‌کاری باشید، قبل از هر اقدامی منتظر گرفتن تأییدیه‌های بیشتر می‌مانید. اگر بخواهید تهاجمی‌تر عمل کنید، می‌توانید سریع‌تر وارد معامله شوید اما احتمال اینکه سیگنال اشتباه باشد و حد ضررتان فعال شود بیشتر خواهد بود.

بیایید هر کدام از این رویکردها را در الگوی ابر سیاه پوشاننده در نمودار بیت‌کوین بررسی کنیم.

روند صعودی
وجود روند صعودی قبل از تشکیل ابر سیاه پوشاننده

قبل از تشکیل الگو، باید یک روند صعودی داشته باشیم. از 16 جولای تا 17 اوت 2020، قیمت بیت‌کوین 38 درصد افزایش یافت.

ابر سیاه در نمودار بیت‌کوین
تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده در نمودار بیت‌کوین

سپس، باید شاهد تشکیل یک کندل صعودی بزرگ‌تر از متوسط باشیم که در سقف بالاتر بسته شود؛ این اولین کندل الگو را تشکیل می‌دهد. کندل دوم الگو که نزولی است باید حداقل 50 درصد از بدنه کندل اول را اصلاح کند.

در مثال بالا، کندل دوم الگو در نزدیکی قسمت پایینی بدنه کندل اول بسته می‌شود. بدنه هر دو کندل بزرگ‌تر از حد متوسط است.

ابر سیاه در نزدیکی مقاومت
وجود واگرایی علاوه بر تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده در نزدیکی مقاومت

در این مرحله، بازار به ما سرنخ‌هایی درباره کاهش احتمالی قیمت یا شاید توقف روند صعودی می‌دهد. برای گرفتن تأییدیه‌های بیشتر می‌توانیم از اندیکاتورهای دیگر تحلیل تکنیکال کلاسیک استفاده کنیم.

در نمودار بالا یکی از نشانه‌های مهم، تشکیل الگوی ابر سیاه پوشاننده در سطح افقی قوی مقاومت است. در 6 اوت 2019، رالی صعودی بیت‌کوین در قیمت 12342.50 دلار متوقف شد و یک سطح افقی مقاومت در این قیمت ایجاد شد.

فعالان هوشیار بازار متوجه شکل‌گیری الگوی نزولی ابر سیاه پوشاننده در نزدیکی این سطح مهم مقاومت می‌شوند.

علاوه بر این، شاهد واگرایی اسیلاتور RSI از قیمت بیت‌کوین هستیم. این یکی دیگر از علائم نزولی است که نشان می‌دهد ممکن است قیمت بیت‌کوین کاهش یابد.

ورود تهاجمی
نحوه باز کردن معامله شورت

در این مرحله، معامله‌گر فرصت را غنیمت می‌شمرد و با باز شدن کندل بعدی یک پوزیشن شورت ایجاد می‌کند. حد ضرر دقیقاً بالای سقف اخیر قرار می‌گیرد که احتمالاً قله الگو است.

معامله‌گران سعی می‌کنند هدف سود خود را در فاصله حداقل دو برابری نقطه ورود تا حد ضرر قرار دهند. در نتیجه نسبت ریسک به ریوارد این معامله 1:2 خواهد بود.

ورود محافظه کارانه
ورود به معامله به صورت محافظه‌کارانه‌تر پس از شکست خط روند

گاهی سرنخ‌های تغییر روند چندان قوی نیستند و معامله‌گر می‌خواهد در ورود به معامله محافظه‌کارانه‌تر عمل کند. معامله‌گران محافظه‌کار می‌توانند با مشاهده شکست خط روند حمایتی تأییدیه لازم برای ورود به معامله شورت را دریافت کنند.

ست‌آپ این معامله مشابه رویکرد تهاجمی است، به این ترتیب که حد ضرر درست بالای سقف قبلی قرار می‌گیرد. اما در این معامله، نقطه ورود پایین‌تر خواهد بود زیرا معامله‌گر منتظر شکستن سطوح بیشتر بوده است.

این بدان معناست که او باید هدف سودش را هم پایین‌تر قرار دهد تا بتواند نسبت ریسک به ریوارد 1:2 را به دست بیاورد.

تفاوت‌های الگوی ابر سیاه پوشاننده و پوشاننده (اینگالفینگ) نزولی

شاید از نظر یک معامله‌گر تازه‌کارتر الگوی ابر سیاه پوشاننده شبیه الگوی پوشاننده نزولی (Bearish Engulfing) باشد. اگر چه این دو الگو شباهت‌هایی دارند، اما چند تفاوت بین آن‌ها وجود دارد.

دو الگوی فوق از این نظر که دو کندلی هستند و در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شوند، شبیه هم هستند. اما دو تفاوت کلی بین آن‌ها وجود دارد.

ابر سیاه در مقابل اینگالفینگ
ابر سیاه پوشاننده در مقایسه با پوشاننده نزولی

اول اینکه، در ابر سیاه پوشاننده بدنه کندل‌ها باید بزرگ‌تر از حد متوسط ​​باشد. در الگوی پوشاننده نزولی، کندل اول هیچ محدودیت اندازه مشخصی ندارد.

علاوه بر این، کندل دوم الگوی ابر سیاه پوشاننده کافی است فقط 50 درصد از بدنه کندل اول را پوشش دهد. در پوشاننده نزولی، کندل دوم باید به طور کامل بدنه کندل اول را بپوشاند.

به همین دلیل در الگوی پوشاننده نزولی اندازه کندل‌ها ممکن است کوچک باشد، اما در ابر سیاه پوشاننده هر دو کندل باید بزرگ‌تر از حد متوسط باشند. 

آیا الگوی ابر سیاه پوشاننده قابل اعتماد است؟

این الگو به خودی خود فقط احتمال تثبیت قیمت یا نزولی شدن روند را نشان می‌دهد. بنابراین، معامله‌گر باید به کمک سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال سیگنال‌های تأییدی بیشتری را بگیرد.

برای مثال، همه الگوهای ابر سیاه پوشاننده در نزدیکی نواحی مقاومت تشکیل نمی‌شوند. اما در این صورت، تشکیل این الگو می‌تواند یک سیگنال قوی برای توقف روند صعودی باشد.

نواحی مقاومت می‌تواند شامل مقاومت خط روند، مقاومت افقی یا سطح اصلاح فیبوناچی باشد.

علاوه بر این، این الگو پس از یک روند صعودی ظاهر می‌شود. بنابراین، اندیکاتورها و اسیلاتورها باید در ناحیه اشباع خرید قرار گرفته باشند. اگر این الگو در حالی تشکیل شود که اسیلاتورها هم سیگنال فروش بدهند، آن وقت سیگنال الگو قوت بیشتری پیدا می‌کند.

سخن پایانی

ابر سیاه پوشاننده یک الگوی کندل استیک ژاپنی است که می‌توان آن را به راحتی در تمام تایم فریم‌های نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال شناسایی کرد. در صورت شناسایی درست آن، می‌توان نقاط ورود و خروج معامله را بر اساس آن تنظیم کرد.

با این حال، این الگو به تنهایی ممکن است سیگنال‌های نادرستی ایجاد کند. بهتر است سیگنال‌های این الگو را با اندیکاتورهای تکنیکال و روند کلی تأیید کنید. در پایان فراموش نکنید که قبل از ورود به هر معامله‌ای شرایط بازار را به خوبی بسنجید و مراقب نوسان‌های شدید قیمت در ارزهای دیجیتال باشید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل با کندل استیک

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx