تحلیل و تفسیر انواع سایه کندل (Shadow)

سایه کندل

اصطلاح تحلیل سایه کندل (candlestick wick) به تحلیل و تفسیر سایه‌های کندل‌ها اشاره دارد که تحلیلگران از طریق مقایسه آن با کندل‌های قبلی از آن برای ارزیابی روند قیمت در بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

سایه کندل یا شَدو (shadow) به قسمتی از کندل گفته می‌شود که از بالا یا پایین بدنه اصلی کندل بیرون می‌زند و نشان دهنده بالاترین یا پایین‌ترین قیمت دارایی در یک دوره زمانی خاص است.

با بررسی دقیق این بخش از کندل‌ها می‌توانید روندهای قیمت را تحلیل کنید، به‌ویژه زمانی که کندل‌ها الگوهایی را بر اساس سایه‌ها تشکیل می‌دهند.

عناوین مطلب:

نکات کلیدی

  • در نمودار کندل استیک، سایه کندل به قسمت‌های نازک تشکیل شده در بالا یا پایین کندل گفته می‌شود که نشان دهنده عملکرد قیمت در یک بازه زمانی خاص است.
  • طول و موقعیت سایه می‌تواند به معامله‌گران کمک کند تا احساسات بازار مربوط به یک دارایی خاص را تحلیل کنند.
  • برخی از تحلیل‌گران تکنیکال بر این باورند که سایه بلند کندل به این معنی است که قیمت دارایی ممکن است در آینده نزدیک تغییر جهت دهد در حالی که کندل بدون سایه (یا دارای سایه بسیار کوچک) نشانه‌ای از قدرت روند فعلی است.

سایه در کندل چیست؟

طبق تعریف، سایه کندل خطی است که در کندل‌های نمودار کندل استیک تشکیل می‌شود و میزان نوسان قیمت یک دارایی نسبت به قیمت‌های باز و بسته شدن آن کندل را نشان می‌دهد.

معامله‌گران به جای واژه سایه از معادل انگلیسی آن یعنی «شَدو» هم استفاده می‌کنند.

در نمودارهای قیمت، سایه کندل صرفاً یک خط عمودی در بالا یا پایین کندل است که به معامله‌گر کمک می‌کند بالاترین یا پایین‌ترین قیمت‌هایی که دارایی در یک تایم فریم به آن رسیده است را تجسم کند.

این بدان معناست که معامله‌گران هنگام خواندن نمودار کندل استیک در کنار موارد دیگر به سه نکته کلیدی شامل قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، و سایه‌های کندل توجه کنند.

خود سایه‌ها حداکثر و حداقل قیمت را نشان می‌دهند و به معامله‌گران کمک می‌کنند احساسات و حرکت بازار را بهتر درک کنند.

در واقع هنگامی که قیمت از قیمت باز شدن (قیمت ابتدایی) شروع به نوسان می‌کند، سایه‌ها در بالا یا پایین کندل تشکیل می‌شوند. می‌توان گفت سایه‌ها رد پای قیمت در نمودار هستند.

الگوی کندل استیک بر اساس قیمت باز شدن، بسته شدن، بالاترین و پایین‌ترین قیمت دارایی در بازار ایجاد می‌شود.

قسمت مستطیل مانند کندل «بدنه» کندل نام دارد و خطوطی که ممکن است از بالا یا پایین بدنه بیرون بزند «سایه» نامیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کندل شناسی فوق پیشرفته

ساختار کندل
ساختار یک کندل استیک ژاپنی

در تحلیل قیمت، طول سایه کندل هم بسیار مهم است.

به عنوان مثال، هنگامی که در پایین کندل یک سایه بلند تشکیل می‌شود، به این معنی است که قبل از بسته شدن کندل، قیمت مقدار زیادی کاهش پیدا کرده اما دوباره به بالا برگشته است.

این نشان دهنده افزایش فشار خرید بلافاصله پس از افت نسبتاً شدید قیمت است.

به همین دلیل برخی از تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند که تشکیل سایه بلند در کندل اغلب نشان دهنده تغییر جهت قیمت است و ممکن است قیمت در جهت مخالف آن سایه حرکت کند.

از طرف دیگر، ممکن است کندل بدون سایه هم تشکیل شود. این کندل‌ها شبیه به مربع یا مستطیل هستند چرا که قیمت‌های بسته شدن و باز شدن کندل با حداکثر و حداقل قیمت آن کندل خاص تقریباً یکسان است.

اصول ابتدایی سایه کندل‌ها

در ادامه به نکاتی که هنگام مشاهده کندل‌ها باید به آن توجه کنیم، می‌پردازیم:

سایه، فقط سیگنال رد شدن قیمت نیست

این قسمت را با این تفکر مهم شروع می‌کنیم که سایه کندل فقط یک سیگنال رد شدن (ریجکت) قیمت نیست و در واقع می‌تواند شکست یا بریک آوت سطح قیمت را پیش بینی کند. اما چطور؟

به نقطه (1) در تصویر زیر نگاه کنید. یک سایه بلند را مشاهده می‌کنید که سعی کرده سطح حمایت موجود در کف قبلی را بشکند.

این سایه کندل می‌تواند نشان دهنده این باشد که فروشندگان در این سطح به اندازه کافی قوی نیستند زیرا کندل نتوانسته در زیر سطح حمایت بسته شود.

عده‌ای دیگر ممکن است این‌طور برداشت کنند که فروشندگان زیادی در بازار وجود داشته‌اند که توانستند قیمت را بیشتر از کف‌های قبلی پایین ببرند.

این اتفاق می‌تواند نشان دهنده این باشد که تعادل قدرت بین خریداران و فروشندگان در حال تغییر است.

البته حالا با نگاه به گذشته می‌توانیم ببینیم که قیمت کمی بعد سطح حمایت محدوده رنج را شکسته است، اما چنین الگوهایی را می‌توان بارها و بارها در نمودار قیمت شناسایی کرد.

علاوه بر این، قدرت حرکت قیمت در جهت تشکیل سایه نیز به ما کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتر وارد معاملات فروش شویم.

معامله‌گری که در سطح بریک آوت وارد معامله شده است، اکنون باید در نقطه (2) تصمیم سختی بگیرد: اینکه آیا در معامله باقی بماند یا چون کندل آخر تشکیل سایه داده است باید از معامله خارج شود؟

همچنین بخوانید: استراتژی ACD

معامله‌گران کم تجربه سایه کندل را نشانه‌ای از ریجکت شدن قیمت در نظر می‌گیرند و از معامله خارج می‌شوند.

اما یک معامله‌گر باتجربه می‌داند تشکیل سایه می‌تواند نشانه‌ای از ادامه حرکت قیمت در مسیر سایه نیز باشد و ممکن است همچنان در معامله بماند.

سایه نزولی در این نمودار همچنین می‌توانست نشان دهد که فشار فروش زیادی در بازار وجود دارد و بازار هنوز به تعادل نرسیده است.

معامله‌گرانی که سایه کندل را اشتباه تفسیر می‌کنند، معمولاً خیلی زود از چنین معاملاتی خارج می‌شوند، زیرا به راحتی با دیدن هر سایه کوچک می‌ترسند.

بررسی احتمال ادامه روند پس از تشکیل سایه واقعاً می‌تواند به این معامله‌گران کمک کند.

سایه کندل در حمایت
تشکیل کندل با سایه بلند در سطح حمایت

حالا بیایید ببینیم بعد از تشکیل این سایه چه اتفاقی افتاد. همان‌طور که می‌بینید، قیمت به روند کاهشی ادامه داد و سایه‌ای که در آن لحظه بسیار «ترسناک» به نظر می‌رسید فقط یک توقف کوچک در طول روند نزولی بود.

قیمت هرگز در یک خط مستقیم به بالا یا پایین حرکت نمی‌کند، بلکه افت و خیز قیمت منجر ایجاد یک الگوی زیگزاگ‌مانند همیشگی می‌شود.

معامله‌گری که بتواند پرایس اکشن را به درستی تفسیر کند، می‌تواند با اطمینان بیشتری معاملات خود را مدیریت کند.

همچنین بخوانید: پرایس اکشن چیست

ادامه روند نزولی
ادامه روند نزولی پس از تشکیل سایه کندل

سایه‌های بریک آوت؛ بخش 2

در تصویر زیر دو موقعیت را مشاهده می‌کنید که در آن ممکن است معامله‌گر سایه کندل را به عنوان سیگنال ریجکت شدن قیمت در نظر بگیرد که در هر دو مورد اشتباه می‌کرد.

هرچند در هر دو مورد قیمت بلافاصله با رسیدن به سطوح مقاومت و حمایت قادر به شکستن آن‌ها نبود، اما فشار خرید در مقاومت و فشار فروش در حمایت نشان دهنده علاقه شدید سایه به شکستن این دو سطح است.

البته، ورود کورکورانه به معامله بر اساس چنین سایه‌هایی بدون گرفتن تأییدیه هم حرکت زیرکانه‌ای نیست، اما می‌توان از این الگوها به‌عنوان بخش مهمی از استراتژی معاملاتی استفاده کرد.

شکست سطح
شکسته شدن سطوحی که در آن‌ها سایه تشکیل شده است

نحوه معامله کردن با سایه کندل

برای بررسی بیشتر اهمیت تفسیر سایه‌های کندل بیایید یک مثال دیگر را بررسی کنیم.

در زیر یک موقعیت شکست کلاسیک را می‌بینیم که بلافاصله پس از شکست سطح یک کندل با سایه بلند تشکیل شده است.

به نظر شما چه تعداد از معامله‌گران به دلیل ترس از ریجکت شدن قیمت پس از دیدن این سایه بلند از معامله بریک آوت خود خارج می‌شوند؟ بیشتر آن‌ها!

با این حال، آیا بهتر نیست این سایه بلند را به عنوان یک پولبک صعودی کاملاً عادی پس از شکست سطح در نظر بگیریم؟

سطوح حمایت و مقاومت مناطقی هستند که خریداران و فروشندگان به شدت در حال خرید و فروش هستند و شکست‌های تمیز (بدون پولبک‌های این چنینی) به ندرت در بازارها رخ می‌دهند.

پولبک قیمت به ناحیه بریک آوت پدیده‌ای کاملاً رایج است. این پولبک‌ها همچنین ممکن است با هدف فعال کردن سفارش‌ها سر به سر در ناحیه شکست اتفاق بیفتند که این یک مشکل کاملاً متفاوت در دنیای معامله‌گری خرده است.

سپس حرکت قیمت پس از تشکیل سایه کندل ادامه یافت و روند نزولی تا رسیدن به کف بعدی پیش رفت.

این کف اهمیت زیادی دارد چرا که در این سطح شاهد فعالیت بالای خریداران و فروشندگان هستیم.

در اینجا دو کندل با سایه پایینی تشکیل شده است و این به احتمال زیاد باعث ترس اکثر معامله‌گران می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند قیمت نمی‌خواهد از این بیشتر افت کند.

با این حال، تا به حال باید به این آگاهی رسیده باشید که تا زمانی که قیمت تا حدود زیادی در جهت خلاف سایه‌ها حرکت نکند، این روند به احتمال زیاد به نزول خود ادامه می‌دهد.

همچنین بخوانید: اموزش نمودار ترید

ادامه نزول پس از سایه
ادامه روند نزولی قیمت پس از تشکیل کندل‌های دارای سایه پایینی

و دقیقاً همین اتفاق افتاد. آخرین کندل در تصویر زیر سناریوی دیگری را نشان می‌دهد که ممکن است بسیاری از معامله‌گران خرده را به اشتباه بیندازد. این یک کندل بزرگ نزولی با سایه پایینی است.

تریدرهای تازه‌کار فقط به سایه کندل توجه می‌کنند و به سرعت از معاملات خود خارج می‌شوند. مشکل آن‌ها این است که به اندازه این کندل در کنار سایر کندل‌ها توجه نمی‌کنند.

بدنه این کندل فشار فروش شدید را نشان می‌دهد در حالی که سایه کندل نسبتاً کوچک است. اندازه و رابطه سایه‌ها و بدنه‌ها نیز می‌تواند یکی از موارد بسیار مهم در تفسیر رفتار قیمت باشد.

به عنوان نکته پایانی، بهتر است هر از چند گاهی نمودار قیمت را به نمودار خطی تغییر دهید تا به دور از جزئیات زیاد کندل‌ها تصویر واضح‌تری از وضعیت روند قیمت به دست بیاورید.

کندل نزولی بزرگ
تشکیل سایه پایینی در کندل نزولی بزرگ

هدف از نمودارهای کندل استیک ارائه اطلاعات بیشتر است، اما اطلاعات بیشتر همیشه هم مفید نیست.

نمودار خطی وضعیت روند را بدون نویز اضافی کندل‌ها نمایش می‌دهد و نمودار خطی مثال این بخش در هیچ نقطه‌ای سیگنال‌های قطعی برای خروج زودهنگام از معاملات فروش را صادر نمی‌کند.

نمودار خطی
نمودار خطی قیمت

تسلط بر نحوه تفسیر سایه کندل ها به کمی زمان نیاز دارد، اما هرچه موقعیت‌های بیشتری را بررسی کنید مهارت شما در این زمینه بیشتر می‌شود.

سایه بلند کندل نشانه چیست؟

قبل از بررسی اینکه یک کندل سایه بلند چه سیگنالی به ما می‌دهد، باید ببینیم که اصولا به چه کندلی سایه بلند گفته می‌شود:

کندل سایه بلند چیست؟

معامله‌گران الگوی کندل سایه بلند را به عنوان یک سیگنال معکوس در نظر می‌گیرند که تمایل دارد در جهت مخالف روند فعلی حل شود.

رنگ کندل دارای سایه بلند به عنوان یک سیگنال تغییر جهت روند اهمیت زیادی ندارد. بلکه مکان تشکیل کندل در نمودار نقش مهمی در تعیین اینکه آیا کندل سیگنال تغییر جهت احتمالی (صعودی یا نزولی شدن روند) است یا نه، بازی می‌کند.

سایه بلند کندل
الگوی کندل دارای سایه بلند

سیگنال تغییر جهت نزولی احتمالی شامل تشکیل یک کندل در سطوح قیمتی بالا و در انتهای روند صعودی است.

مشخصه این نوع کندل دارای سایه بلند، نبود سایه بالایی یا نهایتاً یک سایه کوچک در بالای کندل است که در آن بالاترین قیمت کندل نزدیک یا تقریباً معادل قیمت باز یا بسته شدن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این کندل وجود سایه بلند پایینی است که به این معنی است که پایین‌ترین قیمت کندل با قیمت باز یا بسته شدن آن فاصله زیادی دارد.

در مقابل، در سیگنال تغییر روند صعودی احتمالی بدنه کندل در پایین است و کندل در انتهای روند نزولی ظاهر می‌شود. مشخصه این نوع کندل نبود سایه یا یک سایه کوتاه پایینی و یک سایه بلند در بالای کندل است.

بیشتر بخوانید: Heikin Ashi چیست

کندل‌های دارای دو سایه

در ادامه به بررسی الگوهای کندلی که دارای دو سایه بالا و پایین هستند می‌پردازیم:

الگوی کندلی اسپینینگ تاپ یا فرفره

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، برخی از کندل‌ها دارای سایه‌های بالایی و پایینی بسیار بلند هستند. با این حال، این کندل‌ها را نمی‌توان به عنوان کندل‌های سایه بلند در نظر گرفت.

در واقع، این الگوی کندلی «فرفره» یا اسپینینگ تاپ (spinning top) نامیده می‌شود.

به طور کلی، بدنه این کندل بسیار کوچک است. طول سایه‌های بالایی و پایینی هم معمولاً برابر نیستند، اگرچه گاهی اوقات تشخیص این تفاوت در طول سایه‌ها دشوار است.

اسپینینگ تاپ
الگوی کندل استیک اسپینینگ تاپ یا فرفره

ظاهر کندل فرفره نشان دهنده عدم قطعیت خریداران و فروشندگان است چرا که سایه‌های بلند بالایی و پایینی هیچ گونه تغییر معناداری در قیمت نشان نمی‌دهند.

تشکیل فرفره می‌توان حاکی از این باشد که قیمت تغییر جهت خواهد داد یا اینکه وارد فاز خنثی می‌شود.

کندل سایه بلند صعودی

در شکل زیر می‌بینید که یک کندل با سایه پایینی بلند در انتهای یک روند نزولی که در آن قیمت بیت‌کوین از حدود 37000 دلار به حدود 29500 دلار کاهش یافت تشکیل شده است.

تشکیل یک کندل با سایه پایینی بلند در این نقطه از روند یک سیگنال بازگشتی صعودی احتمالی است و نشان دهنده این است که بیت‌کوین در حال تشکیل یک کف قیمت بوده و احتمالا به دنبال آن قیمت صعودی می‌شود.

سایه بلند در زیر بدنه کندل نشان می‌دهد که فروشندگان سعی کردند قیمت را تا حدود زیادی پایین بیاورند، اما خریداران موفق شدند قیمت را دوباره بالا ببرند.

بازگشت سریع و قوی قیمت به بالا حاکی از تغییر احساسات بازار به نفع خریداران است که به دنبال آن قیمت به صعود خود ادامه داد.

در این مثال، قیمت دارایی پس از تشکیل کندل سایه بلند افزایش یافت و به حدود 33500 دلار رسید:

سایه در انتهای روند نزولی
کندل سایه بلند صعودی در نمودار قیمت بیت‌کوین  از 19 ژانویه تا 24 ژانویه 2021، تایم فریم 1 ساعته

کندل سایه بلند نزولی

در شکل زیر، یک کندل با سایه بلند در انتهای یک روند صعودی که در جریان آن قیمت آن از حدود 31700 دلار به حدود 32900 دلار افزایش یافت تشکیل شده است.

ظاهر شدن این کندل سایه بلند در این نقطه می‌تواند یک سیگنال برگشتی نزولی بالقوه باشد؛ تشکیل این کندل به این معنی است که دارایی در حال تشکیل یک سقف است که ممکن است با ریزش قیمت همراه باشد.

سایه بلند در بالای بدنه کندل نشان می‌دهد که خریداران سعی کردند بر فروشندگان غلبه کنند اما شکست خوردند.

فروشندگان توانستند قیمت را پایین بیاورند و ریزش قیمت همچنان ادامه خواهد یافت. در این مثال، قیمت بیت‌کوین پس از تشکیل کندل سایه بلند کاهش یافت و به حدود 31100 دلار رسید.

سایه در انتهای روند صعودی
کندل سایه بلند نزولی در نمودار قیمت بیت‌کوین از 13 ژوئن تا 16 ژوئن 2021، تایم فریم 1 ساعته

نحوه معامله با کندل سایه بلند صعودی

در شکل زیر نمونه‌ای از نحوه ورود به معامله پس از ظاهر شدن کندل سایه بلند صعودی را مشاهده می‌کنید.

مراحل مربوط به شرح زیر است:

  • معامله‌گر یک کندل سایه بلند صعودی را در پایان یک روند نزولی شناسایی می‌کند. مشخصه بارز چنین کندلی وجود سایه بلند در زیر آن است.
  • معامله‌گر یک سفارش خرید را در حدود قیمت بسته شدن کندل سایه بلند که در حدود قیمت 29500 دلار است قرار می‌دهد و آماده باز کردن پوزیشن لانگ می‌شود.
  • او همچنین برای محدود کردن ضرر در صورت شکست خوردن این استراتژی یک سفارش حد ضرر (استاپ لاس) را در انتهای پایین کندل سایه بلند قرار می‌دهد. در این مورد، سفارش حد ضرر در حدود قیمت 28900 دلار قرار می‌گیرد.
  • حالا معامله‌گر باید سفارش حد سود (تِیک پرافیت) خود را ثبت کند. از آنجا که این روند نزولی در حال تبدیل شدن به روند صعودی است، معامله‌گر باید سفارش حد سود را در نزدیکی سطح مقاومت قرار دهند. در این مثال، اولین سطح مقاومت در حدود 33800 دلار قرار دارد.

همچنین بخوانید:

معامله لانگ
نقاط حد سود، حد ضرر و نقطه ورود معامله بر اساس یک کندل سایه بلند صعودی در نمودار قیمت بیت‌کوین از 19 ژانویه تا 24 ژانویه 2021، تایم فریم 1 ساعته

معامله با کندل سایه بلند نزولی

در شکل زیر نمونه‌ای از نحوه ورود به معامله پس از شناسایی شدن یک کندل سایه بلند نزولی را مشاهده می‌کنید.

مراحل مربوطه به شرح زیر است:

  • معامله‌گر یک کندل سایه بلند نزولی را در پایان یک روند نزولی شناسایی می‌کند. مشخصه این کندل سایه بالایی بلند آن است.
  • معامله‌گر یک سفارش فروش را حدود قیمت بسته شدن کندل سایه بلند که در حدود قیمت 32950 دلار است قرار می‌دهد و آماده باز کردن پوزیشن شورت می‌شود.
  • او سپس برای محدود کردن ضرر معامله باید سفارش حد ضرر را در انتهای بالای کندل سایه بلند قرار دهد. در این مورد، سفارش استاپ لاس در حدود قیمت 33180 دلار قرار می‌گیرد.
  • حالا معامله‌گر باید حد سود خود را مشخص کند. از آنجا که این روند صعودی در حال تغییر به یک روند نزولی است، معامله‌گر باید سفارش حد سود را در اطراف سطح حمایت قرار دهد. در این مثال، اولین سطح حمایت در حدود قیمت 31350 دلار قرار دارد.
معامله شورت
نقاط حد سود، حد ضرر و نقطه ورود معامله بر اساس کندل سایه بلند نزولی در نمودار قیمت بیت‌کوین از 13 جولای تا 16 جولای 2021، تایم فریم 1 ساعته

سؤالات متداول

سایه کندل چیست و به چه معناست؟

خطوط نازک در بالا و پایین بدنه اصلی کندل‌های قیمت به عنوان «سایه» یا «شَدو» شناخته می‌شوند. سایه بالایی نشان دهنده بالاترین قیمتی است که دارایی در طول بازه زمانی مشخص به آن رسیده است. سایه پایینی کندل نشان دهنده کمترین قیمتی است که دارایی در آن بازه زمانی به آن رسیده است.

اندازه سایه کندل ها چه اطلاعاتی به معامله‌گر می‌دهد؟

اندازه یک سایه به ما نشان می‌دهد که در آن بازه زمانی قیمت دارایی چقدر تغییر کرده است. سایه‌های بلند هم در بالا هم در پایین یک کندل نیز می‌توانند نشانه‌ای از عدم اطمینان در بازار باشند. سایه‌های کوتاه‌تر نشان دهنده فعالیت کمتر معامله‌گران در خرید و فروش دارایی است. با این حال این کندل‌ها به اندازه کندل‌های با سایه‌های بلندتر قوی نیستند.

الگوی کندلی مارابوزو چیست؟

کندل بدون سایه که فقط از بدنه اصلی تشکیل شده است الگوی مارابوزو (Marubozu) نامیده می‌شود. در این کندل بالاترین و پایین‌ترین قیمت‌های کندل با یکی از قیمت‌های باز یا بسته شدن دارایی یکسان است. بسته به سبز یا قرمز بودن این الگو، نشان‌دهنده کنترل کامل خریداران و قدرت روند افزایشی یا فروشندگان و قدرت روند کاهشی است.

سخن پایانی

سایه کندل استیک بخش مهمی از تحلیل تکنیکال است و می‌تواند نشان دهنده برگشت روند یا شکست (بریک آوت) سطوح قیمتی باشد. تحلیل سایه کندل‌ها اهمیت زیادی در روانشناسی و تحلیل احساسات بازار دارد.

با این حال، سایه کندل ها نباید تنها سیگنال شما برای خرید یا فروش باشد. یکی دیگر از ابزارهایی که می‌توانید در کنار الگوهای کندلی استفاده کنید حجم معاملات است.

ترکیب حجم با سایه‌های کندل‌ها عالی عمل می‌کند و به شما کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

همچنین، توجه به سطوح مهم قیمتی شامل حمایت و مقاومت در بررسی سایه کندل بسیار مفید است.

سایه‌های بلند معمولاً در رسیدن به سطوح حمایت یا مقاومت ایجاد می‌شوند و معمولاً به معنای رد شدن قیمت و احتمال تغییر روند هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

تحلیل با کندل استیک

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx