هنر جنگ و ترید؛ مانند یک جنگجو معامله کنید!

هنر جنگ و ترید

بازارها میدان جنگ هستند.

هر روز، معامله‌گران بسیاری برای تعیین ارزش واقعی دارایی‌ها و ابزارهای مختلف مبارزه می‌کنند.

هر روز، تعداد بی‌شماری از نیروهای جدید به این میدان نبرد وارد می‌شوند که به‌شکل اسف‌باری برای آن آماده نیستند و در نهایت، در همین میدان سلاخی می‌شوند.

عناوین مطلب:

به منظور افزایش شانس بقا، عاقلانه این است که به بینش و دیدگاه برخی از بزرگ‌ترین ذهن‌های نظامی تاریخ نگاهی داشته باشیم و با مقایسه هنر جنگ و ترید ، نکاتی برای پیروزشدن در میدان نبرد از معامله‌گران برجسته بیاموزیم.

در این مقاله، ما به برخی از تفکرات و دیدگاه‌های ارزشمند «هنر جنگ» (The Art of War) اثر سان تزو (Sun Tzu) نگاهی خواهیم داشت و نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید از این دیدگاه‌ها که ریشه در هنر رزم دارند، برای بهبود موقعیت خود در بازار استفاده کنید.

در جنگ، اجازه بدهید هدف بزرگ شما پیروزی باشد، نه مبارزات طولانی.

2

ژنرال‌های دانا برای هیچ نمی‌جنگند، بلکه آنها هنر جنگ خود را خرج جنگ‌هایی می‌کنند که برای پیروزی لازم است.

هدف شما به عنوان یک معامله‌گر این نیست که همیشه در حال ترید باشید. هدف این نیست که تا جایی که توان دارید معامله کنید یا بیش از هر فرد دیگری به صفحه کامپیوتر بچسبید.

هنر جنگ و ترید به شما نشان می‌دهد که معیار ورود به معاملات شما باید میزان سودآوری معاملات باشد و نه صرفاً به این دلیل که احساس می‌کنید باید در یک موقعیت معاملاتی باشید.

در میدان نبرد مالی، برنده معامله‌گری نیست که طولانی‌ترین یا بیشترین معامله را انجام دهد. برنده صرفاً معامله‌گری است که به سود بسیار بیشتری دست پیدا کند.

همیشه هدف نهایی خود را به‌عنوان یک معامله‌گر به خاطر بسپارید: کسب درآمد.

حرکتی نکنید مگر اینکه از حرکت شما منفعتی نصیبتان شود.

هنر جنگ و ترید در هر حرکت

از نیروهای خود استفاده نکنید، مگر اینکه چیزی برای به‌دست‌آوردن وجود داشته باشد. مبارزه نکنید مگر اینکه موقعیت حیاتی باشد.

هوشمندانه نبردهای خود را انتخاب کنید.

ژنرال‌های باهوش در نبردهایی می‌جنگند که به آنها کمک می‌کند در جنگ نهایی پیروز شوند. آنها صرفاً چون حوصله‌شان سر رفته است یا به این دلیل که «ژنرال‌ها قرار است بجنگند»، وارد جنگ نمی‌شوند.

فقط به این دلیل که شما یک معامله‌گر هستید، به این معنی نیست که همیشه باید در حال معامله باشید. اگر روند مشخصی در بازار وجود ندارد، شاید بد نباشد که تا زمان ایجاد فرصت، کمی عقب‌ بایستید.

در مقابل، فقط زمانی معامله کنید که شرایط نشان‌دهنده نسبت زیان به سود مناسبی است. مراقب معاملات در موقعیت‌های حساس مانند سطوح حمایت یا مقاومت قدرتمند باشید، جایی که شواهدی محکم و مستدل از احتمال ورود نیروهای قدرتمند به صحنه حکایت می‌کنند.

انجام این کار به‌طور مداوم، شانس شما را برای سودآوری در طول زمان افزایش می‌دهد.

در سربالایی علیه دشمن پیش نروید و در سرازیری جلوی او را نگیرید.

4

نباید با روند مبارزه کنید. تا زمانی که یک دارایی با نیرویی مخالف خود روبه‌رو نشود، روند پیشین خود را در همان جهت حفظ خواهد کرد.

اگر بازار به شدت صعودی است، تا زمانی‌که نشانه‌هایی از معکوس‌شدن بازار مشاهده نکرده‌اید، از ورود به معاملات شورت (فروش) اجتناب کنید. در یک روند نزولی قدرتمند نیز دور معاملات لانگ (خرید) را خط بکشید، مگر اینکه سیگنال مشخصی از ورود خریداران به بازار مشاهده کنید.

اگر لازم است برخلاف روند معامله کنید، ریسک معاملات را با کاهش اندازه موقعیت‌ها کمتر کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه اندازه موقعیت (پوزیشن) را در ترید محاسبه کنیم

با یادگیری نحوه شناسایی روند، می‌توانید استراتژی‌ها و تنظیمات ویژه‌ای برای معاملات خود انتخاب کنید که به بهترین شکل با شرایط فعلی بازار مطابقت دارند و بیشترین شانس را برای پیروزی در معاملات به شما می‌دهند.

اگر هم دشمن را می‌شناسید و هم خودتان را، دیگر نیازی نیست از نتایج هزاران جنگ بترسید.

5

اکثر معامله‌گران تمامِ وقت خود را صرف بررسی عملکرد سایر افراد، نمودارها، اخبار و گزارش‌ها می‌کنند. با این حال، بسیاری از آنها مهم‌ترین شخصیت معاملاتشان، یعنی خود را نادیده می‌گیرند.

تحلیل دشمن کافی نیست، باید یاد بگیرید که خودتان را نیز تحلیل کنید.

یک دفترچه برای معاملات خود درست کنید و تمام معاملات را با چارچوب‌های زمانی، شرایط، استراتژی‌ها و تنظیماتی که بهترین یا بدترین معاملات را رقم زده‌اند، در این دفترچه ثبت کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ببینید دقیقاً کدام شرایط و بازارها برای شما سودآور هستند و در چه شرایطی احتمال موفقیت شما کمتر است.

فقط خودتان را مجهز کنید.

6

مقایسه هنر جنگ و ترید به ما می‌آموزد که نه بر احتمال نیامدن دشمن، بلکه باید بر آمادگی خود برای پذیرایی از او تکیه کنیم. نقطه اتکای ما نه شانس حمله‌نکردن او، بلکه این واقعیت باید باشد که ما موقعیت خود را غیرقابل‌نفوذ کرده‌ایم.

در هر زمانی که تصورش را بکنید، قیمت ممکن است بالا برود، پایین بیاید یا حرکتی نوسانی داشته باشد.

وظیفه معامله‌گران پیش‌بینی تمام حرکات بازار نیست، بلکه معامله‌گرها باید در موقعیتی قرار بگیرند که بازنده میدان نباشند، فارغ از هر جهتی که بازار طی می‌کند.

در عوض، برای زمانی‌که اوضاع طبق برنامه پیش نمی‌رود، برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌های پشتیبان تهیه کنید و استراتژی‌های جایگزین داشته باشید.

گاهی بازار می‌تواند آنقدر سریع حرکت کند که شما وقت فکر‌کردن نداشته باشید. اگر به‌خوبی آماده باشید، همیشه فوراً می‌دانید که در هر شرایطی باید چه کاری انجام دهید، و مطمئن می‌شوید که یا با سود خوب بیرون می‌آیید یا دچار حداقل ضرر خواهید شد.

هرگز احتمال شکست را فراموش نکنید.

هنر جنگ و ترید : حد ضرر تعیین کنید!

مبارزان خوب ابتدا خود را فراتر از احتمال شکست قرار می‌دهند و سپس منتظر فرصتی برای شکست‌دادن دشمن می‌مانند.

معامله‌گران مبتدی هنگام برنامه‌ریزی معمولاً فقط بر نقطه‌ای تمرکز می‌کنند که می‌توانند از آن درآمد کسب کنند؛ سپس، محاسبه می‌کنند که درآمد احتمالی آنها چقدر خواهد بود.

تعیین اهداف سود بسیار سرگرم‌کننده است؛ تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر معاملات به سود شما پیش برود و شما هم رویای لامبورگینی‌ای را ببینید که با درآمد حاصل از معاملات خود خواهید خرید.

با این حال، معامله‌گر خبره و باهوش می‌داند که محافظت از سرمایه در برابر ضرر و زیان از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

سطوح قیمت یا اهدافی را که موقعیت شما در آنها دیگر معنی ندارند، شناسایی کنید. از حد ضرر و تغییر اندازه موقعیت استفاده کنید تا مطمئن شوید که اگر معامله‌ای به دلخواه شما پیش نرود، می‌توانید با حداقل ضرر از آن خارج و برای یک نبرد دیگر آماده شوید.

اما اگر معامله به نفع شما پیش می‌رود و فرصتی پیش می‌آید، سعی کنید سود سرمایه‌گذاری خود را در منطقی‌ترین زمان ممکن ذخیره و آن را تضمین کنید. این کار را می‌توانید با بستن بخشی از معامله یا سفارش‌گذاری مجدد برای کسب سود بیشتر انجام دهید.

در هر صورت، تلاش کنید احتمال شکست را تا حد امکان از بین ببرید و مطمئن شوید که هر اتفاقی بیفتد، از این معامله آسیبی نخواهید دید.

تکرارکننده تاکتیک‌های پیروز قبلی نباشید.

8

فقط از روش‌هایی که زمانی برایتان خوب کار کرده‌اند استفاده نکنید؛ بلکه سعی کنید روش‌های مختلفی را در شرایط متفاوت امتحان کنید.

انعطاف‌پذیر و همیشه در حال یادگیری باشید.

بیشتر بخوانید: با این 3 گام فرایند ترید را ساده کنید.

بازار همیشه در حال تغییر است. معامله‌گران جدید، شرکت‌های رقیب، قوانین متغیر و شرایط بی‌شمار دیگر می‌توانند رفتار قیمت یک دارایی را تغییر دهند.

روش‌ها، تنظیمات و برنامه‌هایی که در گذشته برای شما مفید بوده‌اند، ممکن است در آینده دیگر برای شما کارساز نباشند.

بنابراین، باید بتوانید سوابق معاملات خود را حفظ و آنها را به طور منظم مرور کنید تا بتوانید به‌سرعت هرگونه استراتژی ضعیف را شناسایی کرده و در صورت نیاز آنها را جایگزین کنید.

سخن پایانی

بازارهای مالی مکان دوستانه‌ای نیستند. این بازارها میادین نبردی هستند که هر معامله‌گر برای کسب سود بیشتر در آنها در حال نبرد است.

افرادی که ناآماده وارد این میدان نبرد می‌شوند، با وعده ثروت آسان فریفته می‌شوند و احتمالاً متحمل ضررهای وحشتناکی خواهند شد.

با این حال، طبق مقایسه هنر جنگ و ترید اگر آمادگی‌ لازم را داشته باشید، برنامه‌های خود را با آرامش اجرا کنید، انعطاف‌پذیر باشید و به سودی که می‌توانید به دست آورید فکر کنید، می‌توانید در این میدان نبرد پیشرفت کنید و به معامله‌گری پرسود تبدیل شوید.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

آموزش پیشرفته ترید

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
سالار

عالی بود خیلی به کارم اومد

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx