همه چیز درباره توکن سوزی بایننس کوین (BNB)

توکن سوزی بایننس کوین

بسیاری از پروژه‌ها از مکانیسم توکن سوزی جهت کاهش تورم ارز خود استفاده می‌کنند. بایننس نیز از این مکانیزم برای کاهش تورم در توکن خود بهره می‌برد. شما اطلاعاتی درباره توکن سوزی بایننس کوین دارید؟ اگر پاسختان منفی است این مطلب از بورسینس برای شما تهیه شده است!

حفظ تعادل عرضه و تقاضا

هیچ چیزی به‌اندازه تعادل در عرضه و تقاضا نمی‌تواند بازار یک کریپتو کارنسی را گرم و پررونق نگه دارد. اگر زمانی عرضه یک توکن از اندازه خارج شود و تقاضای این توکن متناسب با عرضه رشد نکند، ارزش توکن کاهش بسیار قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد. درست مشابه اتفاقی که برای ارز دیجیتال لونا رخ داد و طوفانی غیرمنتظره، سرمایه‌گذاران این کریپتو را حیرت‌زده کرد.

بیشتر بخوانید: روزی که ترا (Terra) کمر کریپتو را شکست؛ همه چیز در مورد سقوط لونا!

عناوین مطلب:

معمولا روش‌های مختلفی برای حفظ تعادل و ازرده‌خارج کردن توکن‌های اضافی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این روش‌ها، توکن سوزی است.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی یا سوزاندن کوین‌ها اساساً فرآیندی است که برای حذف توکن‌ها از گردش انجام می‌شود. حذف شدن این توکن‌ها با ارسال آنها به آدرس‌های مشخص‌شده‌ای که فقط می‌توانند ارز دیجیتال دریافت کنند، انجام خواهد شد. به این آدرس‌ها «سوزان» یا «خورنده» گفته می‌شود.

توکن سوزی ارزهای دیجیتال را می‌توان در مفهوم ازبین‌بردن تعدادی از کوین‌ها یا توکن‌های در گردش درون یک شبکه کریپتو تعریف کرد.هدف از چنین کاری جلوگیری از کاهش ارزش هر واحد کریپتو است.  

نزدیک‌ترین مثال مشابه به عمل سوزاندن کوین در امور مالی سنتی زمانی است که یک شرکت سهام خود را از بازار بازخرید می‌کند تا عرضه در گردش را کاهش دهد و اساساً ارزش سهام موجود را افزایش دهد.

اگرچه این هر دو این روش‌ها عملکرد‌های مشابهی دارند، اما تفاوت اصلی این است که سهام بازخرید شده موجود و در مالکیت شرکت باقی می‌ماند. درحالی‌که کوین‌هایی که سوزانده می‌شوند اساساً از بین می‌روند. در نتیجه این سوزاندن، هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند و به‌طورکلی ازرده‌خارج خواهند شد.

 برخی از پروژه‌های قابل‌توجهی که مکانیسم‌های سوزاندن را برای کوین‌ها خود معرفی کرده‌اند شامل شیبا اینو (توکن سوزی خود را در اوایل آوریل 2022 آغاز کرد) اتریوم (شروع توکن سوزی با eip–1559 و از سال 2021) و استیبل‌ کوین‌های الگوریتمی متعدد هستند.

زمان سوزاندن توکن ممکن است پس از مدتی که شبکه فعالیت می‌کند یا در شرایط خاص، پیش از راه‌اندازی یک ارز فرابرسد. علاوه بر این، در مواردی احتمال دارد که تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال، تصمیم بگیرد توکن‌هایی که در عرضه اولیه کوین به فروش نرفته‌اند را بسوزاند.

سوزاندن کوین اغلب به‌صورت سه‌ماهه یا شش‌ماهه انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بایننس متعهد شده است که توکن سوزی بایننس کوین را هر سه ماه یک‌بار تا زمانی که 100 میلیون BNB از بین برود، بسوزاند. این باعث می‌شود که عرضه کل BNB همواره روی رقم 100 میلیون و همان سقفی که برای عرضه این کوین در نظر گرفته شده است، باقی بماند.  

درنتیجه، به‌طورکلی می‌توان گفت که توکن سوزی باتوجه‌به شرایط یک کوین و بازار آن در نظر گرفته می‌شود. برخی از پلتفرم‌‌های معامله‌گری مانند بایننس عملیات سوزاندن روی توکن‌های در گردش را به‌صورت دوره‌‎ای انجام می‌دهند.

بایننس بدون شک مشهورترین پروژه و مجموعه‌ای است که روش توکن سوزی را برای ازرده‌خارج کردن توکن‌های اضافی خود استفاده می‌کند. شاید آمار توکن سوزی هیچ کوین دیگری به‌اندازه بایننس، در طول سال‌های عمر این توکن منتشر نشده است.

نکته قابل‌توجه دیگری که درباره توکن سوزی bnb باید به آن اشاره کنیم این است که بایننس در طول این پنج سال، همواره روش توکن سوزی خود را تغییر داده و مکانیسم‌های مورد استفاده خود را به‌روزرسانی کرده است.

توکن bnb

BNB  ارز دیجیتال بزرگ‌ترین صرافی غیرمتمرکز کریپتو جهان است. این ارز دیجیتال را به‌عنوان توکن اصلی مورداستفاده در کل اکوسیستم بایننس می‌شناسند.

این توکن در واقع توکنی است که روی شبکه ERC-20 اتریوم ایجاد شده است و بایننس بعد از دو سال، موفق شده توکن اختصاصی خود را از شبکه اتریوم به زنجیره BNB منتقل کند.

زنجیره بایننس از دو بلاک‌چین تشکیل شده است که هر دو توسط BNB تغذیه می‌شوند:

  • BNB Beacon Chain: این زنجیره قبلاً بایننس چین نامیده می‌شد. این بلاک‌چین عملکردهای حاکمیتی زنجیره BNB مانند رأی دادن و شرط‌بندی را انجام می‌دهد.
  •  زنجیره هوشمند بایننس (BSC): این بلاک‌چین زمانی که به‌عنوان زنجیره هوشمند بایننس شناخته می‌شد، از ماشین مجازی اتریوم برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کرد و کاملاً با ابزارها و برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم (DApps) سازگار است.

کوین بومی بایننس اکنون بخشی ضروری از اکوسیستم بایننس است. از آن برای تقویت عملیات صرافی‌های Binance ، Binance.US و سایر برنامه‌های کاربردی ساخته شده در زنجیره BNB استفاده می‌شود.

شناخته‌شده‌ترین برنامه‌های کاربردی که از بی‌ان‌بی استفاده می‌کنند، شامل موارد زیر است:

  • پنکیک سوآپ (PancakeSwap)
  • بای سوآپ (Biswap)
  • اپ سواپ (ApeSwap)
  • اتوشارک (Autoshark Finance)
  • بلاک‌چین Avarice
  • لیبرا (Libera.Financial)
  • نومی سوآپ (Nominex/Nomiswap)
  • بلاک‌چین The age of dinosaurs
  • DEX Finance
  • Open Leverage

اینها تنها تعدادی از بسیاری از dAppهای ساخته شده بر روی بلاک‌چین BNB هستند. بایننس همچنین بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات است و یکی از محبوب‌ترین صرافی‌ها در جهان هم به شمار می‌آید.

توکن سوزی بایننس کوین

تاکنون صرافی بایننس که یکی از معتبرترین و مشهور‌ترین صرافی‌های متمرکز بازار ارزهای دیجیتال است، میلیاردها دلار از BNB را سوزانده است. هدف از چنین اقدامی کاهش 50 درصدی عرضه کل توکن برای حفظ بازار این کوین است.

در وایت پیپر بایننس کوین نوشته شده است که سقف دقیق عرضه این کوین 200 میلیون BNB  است و فقط همین تعداد را برای تولید این کوین در نظر گرفته‌اند.

عددی که هرگز نباید افزایش پیدا کند و تحت هیچ‌ شرایطی تعداد توکن‌های موجود در بازار از این رقم بالاتر نخواهد رفت. همین موضوع باعث شد تا این شرکت مکانیزم سوزاندن توکن بایننس را در مقاله وایت پیپر خود ارائه کرد و توضیح داد.

طبق این مقاله، هر سه ماه، 20 درصد از سود بایننس برای بازخرید BNB استفاده می‌شود. این بازخرید همان عملکرد توکن سوزی است که کوین‌های اضافی را از چرخه بازار بایننس کوین خارج کرده و می‌سوزانند.

تمام تراکنش‌های بای‌بک در بلاک‌چین اعلام می‌شوند. در نهایت 100 میلیون BNB سوزانده می‌شود و 100 میلیون باقی می‌ماند. این آمار یعنی در تمام مراحل توکن‌ سوزی bnb تلاش می‌شود تا ظرفیت 50 درصدی تولید کوین جدید حفظ شود.

سوزاندن خودکار توکن بایننس همچنان به‌صورت فصلی انجام می‌شود، اما دیگر صرفاً بر اساس حجم معاملات در بایننس نیست. مکانیسم سوختن خودکار BNB برای تنظیم مقدار BNB که باید خودکار انجام شود به دو عامل مهم بستگی دارد:

  • قیمت BNB
  • تعداد بلوک‌های تولید شده در BSC در هر سه‌ماه

مکانیسم‌های توکن سوزی bnb

پس از راه‌اندازی بایننس، تیم توسعه‌دهنده این توکن، مکانیزم سوزاندن سه‌ماهه اصلی را بر اساس حجم معاملات BNB و هزینه‌هایی که بایننس از آن ایجاد می‌کند، تغییر داد.

 این مکانیزم بر اساس قیمت BNB و تعداد بلوک‌های تولید شده BSC در طول سه‌ماه است. درواقع عملکردی که برای روش جدید توکن سوزی BNB در نظر گرفته شده به گونه‌ای است که توکن‌سوزی سنتی به روش توکن‌سوزی خودکار تبدیل می‌شود.

با این حال، عوامل مختلفی، مثل اینکه توکن سوزی bnb شفافیت و قابلیت پیش‌بینی کافی را ندارد باعث شد تیم توسعه‌دهنده بایننس، همواره به دنبال به روزرسانی و تغییر رویه سوزاندن توکن بایننس کوین باشد. نتیجه چنین روشی فرآیند سوزاندن توکن‌های قدیمی را به فرآیند سوزاندن خودکار سه‌ماهه تغییر داد.

روش جدید که در دسامبر 2021 وارد چرخه توکن سوزی بایننس شد، به محاسبات خودکار درون زنجیره‌ای اجازه می‌دهد تا بر اساس قیمت آن و تعداد بلاک‌های تولید شده در زنجیره BNB در طول آن سه ماه، تعیین کنند که چه مقدار از توکن باید سوزانده شود.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود توکن سوزی بایننس موردتوجه قرار بگیرد پویایی عرضه و تقاضای این توکن است. درواقع اگر قیمت BNB کاهش یابد، مقدار توکن‌های سوخته افزایش می‌یابد و پویایی عرضه و تقاضا آن حفظ می‌شود.

بایننس به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران توکن خود اعلام کرده است که سوزاندن خودکار سه‌ماهه هم عینی و هم قابل تایید است. علاوه بر این، این عملکرد مستقل از درآمدهای ایجاد شده در صرافی بایننس از طریق استفاده از BNB انجام می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، تا امروز مکانیسم‌های کوین سوزی مختلفی وجود داشته است که توسط آنها توکن بایننس سوزانده می‌شود. این مکانیسم‌ها در زیر توضیح داده شده است:

مکانیسم سوزاندن در زمان واقعی (BEP-95)

درحالی‌که قراردادن هدف تولید 100 میلیون توکن برای سوزاندن و کل عرضه BNB برای محدود شدن به همان تعداد کوین ایده اولیه بود که تغییری نکرده است، بایننس مجبور شد چندین تغییر را در طول مسیر برای تنظیم عملکرد توکن سوزی خود اعمال کند. به طور خاص، این شرکت فرآیندهای جدیدی را (به‌غیراز سوزاندن خودکار فوق‌الذکر) روشی را در نظر گرفت که سرعت سوختن BNB را تسریع کرد.

(BEP-95) یکی از این روش‌ها بود که در نوامبر 2021 اجرا شد و کاربران شاهد اضافه‌شدن یک مکانیسم سوختن بلادرنگ به زنجیره BNB بودند.

این عملکرد به قرارداد هوشمند اجازه می‌دهد تا به طور خودکار بخشی از هزینه‌های گس جمع‌آوری‌شده توسط اعتبارسنجی از هر بلوک (به طور متوسط ​​در هر 3 ثانیه تولید می‌شود) را بسوزاند.

از طریق BEP-95، بایننس کوین در زمان واقعی با سوزاندن بخشی از هزینه‌های گس صرف شده در BSC سوزانده می‌شود. از زمان ارتقا زنجیره هوشمند BNB در سال2021، BEP-95 به سوزاندن روزانه حدود 860 BNB ادامه داده است.

BEP-95 کاملاً به شبکه BSC وابسته است، بنابراین پس از رسیدن به هدف 100 میلیون، عمل سوزاندن توکن‌ها را متوقف می‌کند. پیشرفت BEP-95 را می‌توان از طریق ربات BNB Burns Tracker در توییتر ردیابی کرد.

 در واقع هرچه افراد بیشتری از زنجیره BNB استفاده کنند، BNB  بیشتری می‌سوزد. حساب توییتری که تعداد BNB سوخته شده را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که بیش از 106000 BNB از طریق این مکانیسم تا پایان ژوئیه 2022 با سرعت متوسط ​​​​تقریباً 285 BNB در روز از چرخه توکن‌های حاضر بایننس حذف شده‌اند.

البته شایان‌ذکر است که مکانیسم سوزاندن BEP-95 حتی پس از رسیدن به علامت 100 میلیون توکن ادامه خواهد داشت؛ زیرا توقف یا ازسرگیری این مکانیسم به شبکه زنجیره BNB بستگی دارد.

سوزاندن سه‌ماهه خودکار

 روش دوم، سوزاندن سه‌ماهه برنامه‌ریزی‌شده توسط بایننس است. در این سوزاندن‌ها مقدار مشخصی BNB از بازار آزاد بازخرید و معدوم می‌شود.

اولین سوزاندن در اکتبر 2017 انجام شد و 986000 BNB سوزانده شد. سوزاندن‌های سه‌ماهه با استفاده از سود بایننس انجام شده و از قبل اعلام می‌شود. مقدار خاصی از BNB که باید سوزانده شود بر اساس چندین عامل از جمله سودآوری کلی، عرضه در گردش BNB و تعداد بلوک‌های تولید شده در هر سه‌ماهه است. از آخرین سوزاندن در آوریل 2022، در مجموع 1,839,786.261 BNB سوخته است.

تعداد توکن‌های سوزانده شده BNB

همان‌طور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، با شروع از 200 میلیون BNB در سال 2017، هدف نهایی بایننس کاهش 50 درصدی عرضه در گردش است، جدای از مکانیزم سوزاندن روزانه که تاکنون 106000 کوین را از چرخه خارج کرده است، این شرکت 20 دوره سه‌ماهه توکن سوزی برنامه‌ریزی‌شده را تکمیل کرده است.

طبق آخرین اطلاعاتی که در اوایل ماه ژوئیه منتشر شد و بر اساس آنچه در اکوسیستم بایننس در طول سه‌ماهه دوم سال 2022 رخ داده است، بایننس شاهد سوختن 1,959,595.29 BNB بود. این مبلغ برابر با 444 میلیون دلار است که بر اساس قیمت‌های 13 جولای محاسبه شده است.

در زمان نوشتن این مقاله و باتوجه‌به آخرین آمار منتشر شده از توکن سوزی بایننس، تعداد کل BNB سوزانده شده کمی کمتر از 39 میلیون (معادل 9.3 میلیارد دلار با قیمت‌های امروزی) است. به این معنی که عرضه در گردش باقی‌مانده هنوز بیشتر از 161 میلیون است. رویداد توکن سوزی بعدی بایننس کوین بعد از پایان سه‌ماهه سوم خواهد بود و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از دو میلیون BNB حذف خواهد شد.

سوالات متداول

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی یا سوزاندن کوین‌ها اساساً فرآیندی است که برای حذف توکن‌ها از گردش انجام می‌شود. حذف شدن این توکن‌ها با ارسال آنها به آدرس‌های مشخص‌شده‌ای که فقط می‌توانند ارز دیجیتال دریافت کنند، انجام خواهد شد.

توکن سوزی BNB با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

بایننس توکن سوزی BNB را با روش BEP-95 (سوزاندن در زمان واقعی) و روش سوزاندن خودکار سه ماهه انجام می‌دهد.

تعداد توکن‌های بایننس کوین که تا امروز سوزانده شده‌اند چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعاتی که در اوایل ماه ژوئیه منتشر شد و بر اساس آنچه در اکوسیستم بایننس در طول سه‌ماهه دوم سال 2022 رخ داده، بایننس شاهد سوختن 1,959,595.29 BNB بوده است.

جمع‌بندی

در این مطلب از بورسینس درباره توکن سوزی بایننس کوین، عامل این توکن‌سوزی و روش از رده خارج‌کردن توکن‌های اضافه با شما صحبت کردیم. حفظ تقاضا و نگه‌داشتن عرضه در سطح قابل‌قبول کوین، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند پویایی یک بازار را حفظ کند. همین موضوع اصلی‌ترین هدف برای توکن‌سوزی در بایننس و حفظ ارزش کوین BNB است.

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

زنجیره بایننس (BNB Chain) و توکن BNB

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx