توکن شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟ آیا باید شیبا بخریم؟

کوین شیبا اینو

شیبا اینو (Shiba Inu) اخیراً با رشد خارق‌العاده خود سروصدای زیادی به راه انداخته است.

به همین دلیل، در این مقاله از بورسینس قصد داریم هر چیزی را که باید در مورد این توکن و اکوسیستم آن بدانید به شما معرفی کنیم.

توکن شیب (SHIB) یک توکن ERC20 مبتنی بر اتریوم است که محبوبیت آن در سال جاری افزایش یافته است.

عناوین مطلب:

شیبا اینو، توکنی با تصویر یک سگ بامزه است که سفته‌بازی شدید قیمت آن توسط سرمایه‌گذاران خُرد و همچنین مشارکت جامعه از جمله دلایل رشد شهرت و محبوبیت این توکن محسوب می‌شود.

به‌عنوان مثال، جالب است بدانید که حساب توییتری SHIB بیش از 1.2 میلیون دنبال‌کننده دارد، این رقم بیش از تعداد دنبال‌کنندگان شرکت‌های مطرح ارز دیجیتال همچون کاردانو، کراکن و سولانا است.

این دارایی دیجیتال از نژاد سگ ژاپنی به همین نام الهام گرفته است که در سال 2013 جرقه یک شوخی اینترنتی (میم) معروف را زد و متعاقباً منجر به ایجاد ارز دیجیتال جنجال‌برانگیز دوج کوین (Dogecoin) شد.

در صنعت ارزهای دیجیتال، شیبا اینو همراه با دوج کوین و صدها دارایی دیجیتالی دیگر که از حیوانات خانگی الهام گرفته‌اند، به طور کلی تحت عنوان «میم کوین» شناخته می‌شوند.

در اغلب موارد، میم کوین‌ها در مقایسه با ارزهای دیجیتال معتبرتر مانند بیت‌کوین و اتریوم، کاربرد کمتری برای مالکان خود دارند یا حتی اصلاً ارزش کاربردی ندارند. با این حال، به نظر می‌رسد تیم توسعه شیبا اینو در حال انجام تلاش‌هایی قانونی، از جمله راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز در ماه ژوئیه برای افزایش ارزش این توکن است.

گفتنی است تمایل به ارائه ابزار بیشتر به کاربران همچنین باعث شده است تا این پروژه که خود را «قاتل دوج» (Doge Killer) می‌خواند، به دومین توکن محبوب مبتنی بر میم در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود و در عرض کمتر از دو سال، جامعه بزرگی را گرد خود جمع کند.

ویژگی‌های کلیدی شیبا اینو

به‌جز اینکه توکن SHIBA INU از تصویر یک سگ بامزه استفاده کرده است، چه ویژگی‌های متمایز دیگری دارد؟

shiba to the moon

اولین نکته قابل‌ملاحظه در مورد توکن شیبا اینو عرضه کل آن است.

مجموع 1 کوادریلیون توکن شیب در طول راه‌اندازی رسمی آن در سال 2020 ایجاد شد.

فقط کافی است تصور کنید که یک کوادریلیون عددی با 15 صفر در مقابل آن است!

حدود 50 درصد از عرضه کل شیبا اینو در استخر نقدینگی SHIB/ETH در اکسچنج Uniswap قفل شد.

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که در آن کاربران وام‌دهنده جفت‌ارز‌هایی از دارایی‌های موردنظر خود را وارد استخرهای نقدینگی می‌کنند و به سایر سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند با آن معامله کنند. این عملکرد تحت عنوان سیستم بازارساز خودکار (AMM) شناخته می‌شود.

مطلب مرتبط:  آموزش خرید و فروش در یونی سوآپ

50 درصد دیگر عرضه توکن شیب به بنیان‌گذار اتریوم، ویتالیک بوترین اهدا شد و او نیز با ارسال توکن‌ها به آدرس کیف پولی که وجود نداشت، اکثر آنها را سوزاند. بقیه توکن‌ها (که در آن زمان 1.2 میلیارد دلار ارزش داشتند) به یک موسسه کمک‌رسانی کووید19 در هند و سایر موسسات خیریه اهدا شدند.

علاوه بر این، جهان اکوسیستم شیبا اینو از یک صرافی غیرمتمرکز به نام شیبا سواپ (Shibaswap) و دو توکن دیگر به‌ نام‌های «بون» (BONE) و «لیش» (LEASH) تشکیل شده است.

در نهایت، به این نکته هم باید اشاره کنیم که جامعه این توکن کمپینی برای نجات و حمایت از سگ‌های نژاد شیبا اینو دارد.

کاربران می‌توانند با خرید از وب‌سایت آمازون از طریق لینک smile.amazon.com و انتخاب گزینه Shiba Inu Rescue Association (SIRA) درصدی از خرید خود را وقف کمک به سگ‌های بیمار نژاد شیبا اینو کنند.

شیبا سواپ چیست؟

ShibaSwap

شیبا سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است، نوعی از پلتفرم معاملاتی همتابه‌همتا مشابه با یونی سواپ که به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن SHIB و سایر ارزهای دیجیتال را بدون مداخله شرکت‌های شخص ثالث معامله کنند.

علاوه بر این، کاربران شیبا سواپ می‌توانند با تأمین نقدینگی (از طریق واریز دارایی به استخرهای نقدینگی با ایجاد دسترسی برای معامله‌گرهای شبکه) و سهام‌گذاری توکن‌ها (واریز دارایی به قراردادهای هوشمند) با استفاده از توکن شیب و دو توکن ERC20 دیگر که در اکوسیستم شیبا وجود دارد، سود به دست آورند.

بون شیبا سواپ (با نماد BONE): توکن بون برای تسهیل روند حاکمیت پلتفرم شیبا ایجاد شده است و عرضه کل 250 میلیون واحدی دارد.

به‌عبارتی، دارندگان توکن‌های بون می‌توانند از طریق پلتفرم «داگی دائو» (Doggy DAO) پیشنهادات خود را برای تغییر پروتکل شیبا ارائه و وارد فرآیند رأی‌گیری کنند. علاوه بر این، توکن بون برای پاداش‌دادن به کاربرانِ تأمین‌کننده نقدینگی نیز استفاده می‌شود.

لیش یا همان دوج‌ کیلر (با نماد LEASH): این توکن هم در ابتدا به‌عنوان توکن ری‌بِیس (rebase) یا همان توکن انعطاف‌پذیر (elastic token) ایجاد شد.

توکن ری‌بِیس مشابه با استیبل کوین الگوریتمی است که در آن عرضه توکن به‌طور خودکار از طریق یک الگوریتم کامپیوتری کاهش یا افزایش می‌یابد تا قیمت آن ثابت و وابسته به دارایی دیگری باشد. در این اکوسیستم، عرضه لیش برای پیگیری قیمت دوج با نسبت یک به هزار تنظیم می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر قیمت دوج کوین 0.05 دلار شود، عرضه لیش تغییر می‌کند (توکن‌های جدید ایجاد می‌شود یا توکن‌های در گردش از بین می‌روند) تا قیمت هر لیش به 50 دلار برسد.

البته، توکن‌های لیش در حال حاضر قیمت دوج کوین را پیگیری نمی‌کنند و با عرضه فقط 107,647 توکن، لیش به یک ذخیره ارزش برای بسیاری از دارندگان شیبا اینو تبدیل شده است.

عملکردهای شیبا سواپ

در صفحه اصلی شیبا سواپ، شش عملکرد ذکر شده است که از سه توکن بومی این پلتفرم، یعنی شیب، لیش و بون استفاده می‌کنند.

پیش از بررسی این عملکردها باید اشاره کنیم که عبارات و واژگان همگی از عبارات مربوط به دنیای سگ‌های خانگی گرفته شده است.

  • کَندن (Dig): کندن یا همان دیگینگ، عملکرد استخر نقدینگی در پلتفرم شیبا سواپ است. در این بخش، کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال خود را به‌صورت جفت‌ارز به استخرهای نقدینگی موجود در پلتفرم واریز یا دارایی‌های خود را ایجاد کنند. به‌عنوان پاداش، تأمین‌کنندگان نقدینگی توکن‌هایی با نام SSLP دریافت می‌کنند. این توکن‌ها نشان‌دهنده سهم کاربر از نقدینگی استخر است و به دارندگان اجازه می‌دهد پس از بازخرید، توکن‌های بون رایگان دریافت کنند.
  • ووف یا همان Woof (به‌معنای پارس‌کردن): ووفینگ عملکردی برای بازخرید پاداش بون با نقدکردن توکن‌های SSLP است.
  • خاک‌کردن (Bury): این عملکرد نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند توکن‌های شیب، لیش و بون خود را سهام‌گذاری کنند تا بتوانند با توکن‌های بون میزان زیادی سود کسب کنند. در زمان نگارش این مقاله، سود سهام‌گذاری توکن‌های شیب، لیش و بون به‌ترتیب 171، 266 و 814 درصد گزارش شده است. کاربران پس از سهام‌گذاری توکنی دریافت می‌کنند که میزان سهام‌گذاری‌شده را در قالب xSHIB، xLEASH و xBONE نشان می‌دهد. 33 درصد از پاداش سهام‌گذاری توکن‌های بون در لحظه در دسترس هستند، اما 66 درصد باقی مانده به‌مدت شش ماه قفل می‌شوند.
  • سواپ (Swap): سواپ ویژگی مبادلاتی پلتفرم شیبا سواپ است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند چندین دارایی مختلف را با هم مبادله کنند.
  • بونِفولیو (Bonefolio): بونفولیو یک داشبورد تحلیلی است که به کاربران اجازه می‌دهد نرخ‌های بهره فعلی را بررسی و میزان بازدهی خود را پیگیری کنند.
  • توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFTها): در این بخش، کاربران می‌توانند 10,000 توکن تعویض‌ناپذیر منحصربه‌فرد به‌‌نام «شیبوشیس» (Shiboshis) را با هم مبادله کنند. شیبوشیس‌ها سگ‌های شیبا اینوی کارتونی به‌شکل پیکسل و شبیه به کریپتوپانک‌ها هستند که ویژگی‌های مختلفی دارند و بعضی از آنها از بقیه نادرتر هستند.

خالق شیبا اینو کیست؟

شیبا اینو در اوت 2020 به عنوان رقیب مستقیم دوج کوین راه‌اندازی شد.

اما برخلاف دوج کوین، خالق (یا شاید خالق‌های) مرموز و ناشناس شیبا اینو، معروف به ریوشی (Ryoshi) تصمیم‌هایی در طراحی این توکن گرفتند که از آن زمان تاکنون، این توکن را از سایر همتایان خود متمایز کرده است.

به گفته ریوشی، توکن شیب می‌تواند «به‌صورت تصاعدی» از ارزش دوج کوین فاصله بگیرد و فراتر برود و حتی از مرز 0.01 دلار نیز عبور کند. البته برای اینکه ارزش 0.01 دلار در این شبکه بیشتر برجسته شود، باید اشاره کنیم که در حال نگارش این مقاله قیمت هر توکن شیب 0.00005861 دلار است و فاصله زیادی تا 0.01 دلار دارد. با این حال، ارزش بازار این توکن در حال حاضر به یک‌سوم ارزش بازار دوج کوین رسیده است.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پس از راه اندازی شیبا اینو، ریوشی نیمی از کل عرضه توکن را به بوترین اهداء کرد، درحالی که نیمی دیگر در یونی سواپ، یک صرافی غیرمتمرکز قفل شد. همانطور که در وایت پیپر شیبا اینو (یا به‌قول جامعه شیبا اینو ووف‌پیپر) نوشته شده است، هدف انتقال مالکیت 500 تریلیون توکن شیب به بوترین این بود که او آنها را برای همیشه قفل کند.

تأثیر ایلان ماسک بر شیبا اینو

تأثیر ایلان ماسک بر رشد کوین شیبا اینو

راه‌اندازی شیبا اینو در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما زمانی سروصدا کرد که مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک (Elon Musk)، و دیگر افراد برجسته علاقمندی خود را به دوج کوین ابراز کردند.

به‌طور ویژه ایلان ماسک که با فعالیت‌های اقتصادی خود در حوزه فناوری در فهرست ثروتمندترین میلیاردهای سرتاسر جهان جای گرفته است، یکی از سرسخت‌ترین حامیان دوج کوین تبدیل شد. ماسک که «پدر دوج» (Dogefather) لقب گرفت، حتی به‌عنوان مدیرعامل غیررسمی این پروژه نیز انتخاب شد.

او در طول برنامه تلویزیونی مشهور Saturday Night Live به دوج کوین اشاره کرد و این امر باعث افزایش بی‌سابقه قیمت دوج کوین شد که ارزش شیب را نیز به‌شدت افزایش داد.

طی فقط پنج روز پس از این برنامه، قیمت شیب بیش از 2000 درصد افزایش یافت. با این حال، همراه با سقوط بازار با خبر ماسک مبنی بر عدم پذیرش بیت‌کوین توسط تسلا، این توکن نیز متعاقباً دچار افت قیمت شد.

گفتنی است که پس از آن، هنگامی‌ که ماسک تصاویر و نام سگ جدید نژاد شیبا اینوی خود را منتشر کرد، توکن شیب نیز در هفته اول ماه اکتبر دوباره رشد کرد.

در هر صورت، جالب است بدانید که سود حاصل از سرمایه‌گذاری روی توکن شیب از ماه ژانویه تا اکتبر (دی 99 تا مهر 1400)، 27,000,000 درصد بوده است!

آیا باید توکن شیبا اینو بخریم؟

اگر شما هم با دیدن درصد رشد و سوددهی این کوین، با ترس ازدست‌دادن (FOMO) مواجه شده‌اید و قصد دارید حتماً روی این میم کوین سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

در این بخش به چند ویژگی مثبت و منفی سرمایه‌گذاری روی این کوین اشاره می‌کنیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بهتری بگیرید. با این حال، آنچه در ادامه اشاره می‌کنیم، تمام داستان نیست و پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری روی این کوین یا هر کوین دیگری، حتماً باید خودتان در مورد آن تحقیق کنید.

مزایا

میم کوین و تأثیر تبلیغات

در حال حاضر بیش از 13,000 رمزارز در جهان وجود دارد و هر هفته ارزهای دیجیتال جدیدی پا به این عرصه شلوغ می‌گذارند.

با این حال، فقط تعداد معدودی از این رمزارزها مزایای متفاوتی از نظر فناوری نسبت به بیت‌کوین، اتریوم یا سایر رمزارزهای برتر ارائه می‌دهند. برای متمایزشدن در میان انبوه آلتکوین‌ها، برندسازی موثر بسیار مهم است.

شیبا اینو از شیوه برندسازی موفق و همه‌پسند دوج کوین پیروی کرده است. شیبا اینو در تمام روند روبه‌رشد خود در رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار ظاهر شده است و نام تجاری آن مانند آتشی شعله‌ور در حال گسترش بوده است.

با توجه به اینکه شیبا اینو مزیت فناوری چندان ویژه‌ای ندارد، مسئله برندسازی و تبلیغات می‌تواند در طولانی‌مدت این توکن را تا بی‌نهایت رشد دهد، یا باعث سقوط آزاد آن شود.

شیبا سواپ

یکی از روش‌های توسعه‌دهندگان شیبا اینو برای ایجاد جامعه و برند خود، ایجاد صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ است.

صرافی‌های غیرمتمرکز اساساً صرافی‌هایی همتابه‌همتا هستند که به کاربران اجازه می‌دهند بدون نیاز به واسطه، ارزهای دیجیتال معامله کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، شیبا اینو یکی از سه رمزارز موجود در اکوسیستم شیبا است و کاربران شیبا سواپ می‌توانند ارز دیجیتال خود را برای کسب سودی شبیه به سود پرداختی به حساب‌های پس‌انداز، سهام‌گذاری کنند. همچنین، کاربران می‌توانند بازده خود را در بخش «بونِفولیو» پیگیری کنند و به معامله 10,000 توکن تعویض‌ناپذیر با ویژگی‌های منحصربه‌فرد مشغول شوند.

معاملات رابین‌هود

شیبا اینو جامعه آنلاین بزرگی از طرفداران دوآتشه دارد؛ این جامعه تلاش دارد تا حدی بر اپلیکیشن معاملاتی محبوب رابین‌هود فشار بیاورد که توکن Shiba Inu را به فهرست کوتاه رمزارزهای قابل‌معامله خود اضافه کند.

طوماری که در وب‌سایت Change.org از رابین‌هود درخواست دارد توکن شیبا اینو را به فهرست خود اضافه کند، بیش از 400,000 امضا دریافت کرده است.

رابین‌هود هنوز در مورد این طومار اظهارنظری نکرده است، با این حال در گزارش خود از سه‌ماهه اول سال 2021، به سود 30 میلیون دلاری حاصل از معاملات دوج کوین اشاره کرده است.

انگیزه مالی رابین‌هود برای اضافه‌کردن معاملات شیبا اینو و ادامه رشد محبوبیت این توکن ممکن است در نهایت باعث اضافه‌شدن معاملات شیبا اینو به پلتفرم معروف رابین‌هود شود.

معایب

cons and pros

ماسک شیبا ندارد

شیبا اینو فقط یکی از ده‌ها ارز دیجیتال با مضمون سگ است که از میم اصلی دوج الهام گرفته است.

ایلان ماسک، مدیرعامل بانفوذ تسلا، از حامیان سرسخت دوج کوین است. او حتی در اوایل سال جاری، یک توله سگ شیبا اینو به نام فلوکی (Floki) به سرپرستی گرفت.

در پاسخ به عکسی که ماسک از این توله‌سگ منتشر کرد، قیمت شیبا اینو در ماه اکتبر جهش خیره‌کننده‌ای تجربه کرد. با این حال، ماسک اخیراً اعلام کرده است که تنها رمزارزهایی ک در اختیار دارد، بیت‌کوین، اتریوم و دوج کوین هستند. این خبر ایلان ماسک برای افرادی که به‌دنبال میم کوین‌های ترندشده هستند، می‌تواند خبر بدی باشد.

عدم استفاده از ابزار واقعی

برخلاف بیت‌کوین و اتریوم، شیبا اینو عملاً برای سرمایه‌گذاران خارج از صرافی دیجیتال کاربردی ندارد.

به‌گزارش پلتفرم کریپت‌وِرک (Cryptwerk)، تنها پذیرندگان کوین شیبا اینو در سرتاسر جهان فقط 100 فروشنده هستند و این فروشندگان عمدتاً کسب‌وکارهایی مرتبط با ارزهای دیجیتال دارند.

هیچ نکته منحصربه‌فردی در مورد کارمزدها، سرعت تراکنش یا ساختار شیبا اینو وجود ندارد که آن را مفیدتر یا کاربردی‌تر از صدها یا هزاران رمزارز دیگر کند. در واقع، به‌گفته سرمایه‌گذار مشهور مایکل بری (Michael Burry)، شیبا رمزارزی «بی‌معنا و بی‌هدف» است. بری مشکل اصلی این شبکه را عرضه 1 کوادریلیونی توکن شیبا اینو می‌داند که می‌تواند با تأثیرات تورمی باعث رشد این توکن شود.

نوسانات شدید شیبا اینو

هرگاه هر سرمایه‌گذاری در کمتر از یک سال رشد خارق‌العاده‌ای داشته باشد، معامله‌گرهای بازار را هیجان‌زده می‌کند. با این حال، خبر بد این است که نوسانات در هر دو جهت کار می‌کنند و قیمت این توکن، درست همان‌طور که رشدی حیرت‌انگیز داشته است، می‌تواند سقوطی بسیار شدید نیز داشته باشد.

به‌گزارش کوین بیس، میانگین دوره نگهداری توکن شیبا اینو فقط 13 روز است. بنابراین، اگر سفته‌بازان بازار و معامله‌گران به‌ناگهان از این روند خارج شوند، اوضاع مالی سرمایه‌گذاران کلان و بلندمدت شیبا اینو می‌تواند به‌شدت تحت تأثیر قرار بگیرد.

کدام صرافی ایرانی شیبا را خرید و فروش کنیم؟

در حال حاضر چندین صرافی ایرانی امکان خرید و فروش شیبا را فراهم کرده‌اند.

 برخی از این صرافی‌ها:

نوبیتکس (خرید و فروش شیبا در برابر تومان)

مزدکس (خرید و فروش شیبا با تتر) – تخفیف کارمزد 10 درصدی – ثبت‌نام و ترید بدون نیاز به احراز هویت

اوکی‌اکس (خرید و فروش شیبا)

.

سخن پایانی

شیبا اینو یکی از پدیده‌های حیرت‌انگیز سال 2021 بود و با رشدی چندین هزار برابری همه معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها را انگشت‌به‌دهان گذاشت. با این حال، همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم ریشه اصلی این توکن جنجال‌برانگیز فقط یک میم ساده است و زیربنای فناوری توکن شیبا اینو چندان قدرتمند نیست.

بنابراین، درصورتی که قصد ورود به این بازار را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تمام جوانب احتیاطی لازم را در نظر بگیرید و حتماً در مورد این پروژه تحقیق جامع و کاملی انجام دهید.  

آیا این مطلب مفید بود؟
‌بله‌‌خیر‌

شما در بورس، علاوه بر خرید و فروش سهام:

  • می‌توانید در دارایی‌هایی مانند طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنید
  • در صندوق‌های سرمایه گذاری بدون ریسک، سود ثابت بگیرید

برای شروع سرمایه‌گذاری، افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

نام شرکتویژگی‌هاامتیاز
کارگزاری آگاه
  • باشگاه مشتریان با جایزه
  • نرم‌افزار معاملاتی پیشرفته
  • دریافت اعتبار معاملاتی
  • خرید آنلاین صندوق‌ سرمایه‌گذاری
  • ثبت‌نام آنلاین برای کد بورسی
blankثبت نام در بورس

برای سرمایه‌گذاری و معامله موفق، نیاز به آموزش دارید. خدمات آموزشی زیر از طریق کارگزاری آگاه ارائه می‌شود:

نام خدماتویژگی‌ها
دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال
  • دوره‌های حضوری + غیرحضوری
  • شناخته‌شده‌ترین اساتید
  • در سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته
  • ارائه مدرک معتبر گذراندن دوره
blank

بیشتر بخوانید:

میم‌کوین (Memecoin)

0 0 رای
به مطلب امتیاز دهید:
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی‌ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه‌ها
عباس عبدی

باسلام وقت بخیر
بدقت مطالعه کردم وحس اعتماد عجیبی در بی طرف بود ن مطالب احساس کردم، ،واز دوستانی که نظرات وتحلیلهای خود می‌گذارند پس از درخواست مطمئناً حهت دار نخواهد بود،چون منافعی درکار نیست

مطالب مرتبط

blank

در بورسینس از 10 سال گذشته تاکنون، تلاش ما این بوده به شما کمک کنیم:

  • ترید و سرمایه‌گذاری اصولی را شروع کنید
  • ارزش پول‌تان را در برابر تـورم حفظ کنید
  • از سرمایه‌تان برای کسب سود بیشتر استفاده کنید
  • سرمایه‌گذاری موفق‌تری داشته باشید

درباره بورسینس بیشتر بخوانید 

blank
1
0
از دیدگاه‌ شما استقبال می‌کنیمx